Zákaz diskusie ako nový trestný čin
Do pripomienkového konania bol predložený návrh pomerne rozsiahlej novely Trestného zákona, ktorý má ambíciu vstúpiť do účinnosti od 01.06.2022.
Tento návrh zákona si za cieľ vytýčil aj zavedenie nového a treba povedať, že bizarného trestného činu s názvom „Šírenie nepravdivej informácie“, ktorý by mal upravovať § 361a Tr. zák., pričom trestným by mala byť dokonca aj nedbanlivostná forma tohto trestného činu podľa § 362 Tr. zák.
Ide o zjavný pokus o zavedenie cenzúry na iné názory, ktoré bude môcť štát prostredníctvom trestného konania označovať za nepravdivé a trestať za ne. Nie je pritom úlohou štátu určovať (vnucovať) pravidlá diskusie na celospoločenské témy prostredníctvom trestného práva. Zavedenie tohto trestného činu do praxe bude mať za následok potlačenie diskusie, vymiznutie argumentovania a protiargumentovania, kriminalizovanie názorov, ktoré nie sú označené ako väčšinové, teda potlačenie slobody prejavu a výsledkom tejto právnej úpravy bude napokon ticho (alebo iba opakovanie toho, čo už autority štátu označili v trestnom konaní za pravdivú - korektnú informáciu, ktorá sa môže šíriť ďalej).
Základná skutková podstata navrhovaného trestného činu šírenia nepravdivej informácie podľa § 361a ods. 1 Tr. zák. znie:
Kto vyrobí alebo rozširuje nepravdivú informáciu, ktorá je spôsobilá vyvolať nebezpečenstvo vážneho znepokojenia aspoň časti obyvateľstva nejakého miesta, ohroziť životy alebo zdravie ľudí alebo ovplyvniť obyvateľstvo pri jeho rozhodovaní o závažných otázkach spoločenského významu alebo sa dopustí obdobného konania slovne alebo písomne prostredníctvom elektronickej komunikačnej služby, zvukového záznamu, zvukovo-obrazového záznamu alebo iného záznamu, potrestá sa odňatí slobody na 1 rok až 5 rokov.
Už na prvý pohľad je zrejmé, že ide fakticky o obdobu existujúceho trestného činu šírenia poplašnej správy podľa § 361 ods. 1 Tr. zák., ktorý je však doplnený o podivnú samostatnú skutkovú podstatu týkajúcu sa
„vyrobenia alebo rozširovania nepravdivej informácie, ktorá je spôsobilá ovplyvniť obyvateľstvo pri jeho rozhodovaní o závažných otázkach celospoločenského významu“.
Celá táto časť navrhovaného nového trestného činu je absolútne neurčitá, vágna a celkom určite by takto nemali vyzerať znaky skutkovej podstaty trestného činu, ktoré je následne nutné v trestnom konaní dokazovať.
V prvom rade je potrebné spomenúť znak skutkovej podstaty navrhovaného trestného činu, ktorý hovorí o „vyrobení alebo rozširovaní nepravdivej informácie“. Ako sa bude dokazovať nepravdivosť informácie, ktorá je napríklad hodnotiacim úsudkom? Znaleckým posudkom? (zavedieme znalca z odboru pravdy?). A čo s informáciami, ktorých pravdivosť, či nepravdivosť sa časom mení? Stačí sa pozrieť do histórie a zistíme, že informácia „Zem je guľatá“ bola považovaná roky za hoax a tí čo túto informáciu rozširovali boli upaľovaní a až neskôr sa ukázala ako pravdivá (nie nadarmo sa hovorí, že dnešný hoax môže byť zajtrajšia pravda). Bude potom nasledovať obnova konania a odškodnenie odsúdeného?
Navrhovaný nový trestný čin má postihovať nielen výrobu (vymyslenie) nepravdivej informácie, ale aj jej rozširovanie. Veľké množstvo informácií, ktoré sa rozširujú obyvateľstvom však prezentujú odborníci (napríklad lekári, vedci, právnici a podobne) a často sú tieto informácie podporené rôznymi odbornými štúdiami, štatistikami, či výskumom. Možno teda trestne stíhať laika za to, že verí informáciám od osoby, ktorá je označená za odborníka vo svojom odbore a tieto informácie následne ďalej pošle iným osobám, teda šíri? Podľa novej právnej úpravy áno, lebo trestným bude aj nedbanlivostné konanie (t. j., že nevedel, že ide o nepravdivú informáciu, ale vedieť to mal a mohol). Zrejme sa tu vychádza z toho, že každá informácia daná odborníkom môže byť lživá a má podliehať preskúmaniu laika, ktorý sa s ňou oboznamuje, avšak skôr ako ju začne šíriť ju má konfrontovať s inými názormi iných odborníkov (ktorý z názorov odborníkov je však správny?). Toto možno označiť za absolútne neopodstatnenú až prehnanú snahu štátu o kriminalizáciu všetkého nepohodlného.
Napríklad, ak sa dve skupiny odborníkov hádajú o bezpečnosti, či nebezpečnosti očkovania a svoje tvrdenia podporujú rôznymi štatistikami a štúdiami a laik začne veriť jednej zo skupín týchto odborníkov, ako bude následne štát v trestnom konaní dokazovať, že rozširoval nepravdivé informácie? Prostredníctvom tej druhej skupiny odborníkov? A nevytvorí tak potom štát svoju vlastnú skupinu „pravdovravných odborníkov“, ktorým možno veriť lebo zastávajú správne odborné názory a akékoľvek ich spochybňovanie bude následne trestnoprávne sankcionované? Nebude to mať celé za cieľ, či následok aj ohrozenie slobodnej odbornej (či vedeckej) diskusie?[1]
Ako povedal Fridrich Nietzsche: „Opakom pravdy nie je nepravda, ale presvedčenie“. Je nutné niekoho trestne stíhať len za jeho presvedčenie?
Pokiaľ si rozoberieme ďalšie vyššie uvedené znaky skutkovej podstaty navrhovaného trestného činu tak zistíme viaceré nejasnosti (až absurdnosti), nakoľko nie je vôbec zrejmé
- ako sa bude dokazovať možnosť (spôsobilosť) nepravdivej informácie „ovplyvniť obyvateľstvo pri jeho rozhodovaní“, teda čo sa bude rozumieť pod pojmom „obyvateľstvo“ (obyvateľstvo obce, mesta, kraja, celého štátu, celá populácia alebo len dospelá, respektíve aké veľké množstvo osôb bude tvoriť obyvateľstvo?),
- čo znamená pojem „rozhodovanie obyvateľstva“ (napríklad je to niečo čo ovplyvní rozhodovanie obyvateľstva koho ísť voliť? Alebo aj niečo čo ovplyvní rozhodovanie obyvateľov o tom ako sa správať na verejnosti? Alebo sem možno zahrnúť aj rozhodovanie o tom aké názory má obyvateľstvo zastávať?),
- nie je jasné ani to, čo sa rozumie pod pojmom „závažné otázky celospoločenského významu“, teda z akého dôkazu sa bude vyvodzovať „závažnosť alebo nezávažnosť otázky celospoločenského významu“ (pre každého môže byť závažným, menej závažným, či nepodstatným niečo iné), pričom pojem závažnosť môže, ale aj nemusí zahŕňať celé spektrum celospoločenských otázok; napríklad otázky eutanázie, legalizácie drog, potratovej politiky, zahraničnej politiky (napríklad problematika vystúpenia z EÚ), migrácie, odluky cirkvi od štátu, stavby diaľnic, ochrany životného prostredia, trestnej politiky, mediálneho priestoru, názorov na LGBT, justíciu a podobne. Kto bude rozhodovať a podľa čoho o tom, ktorá otázka je „závažná“ a teda nesmie byť ovplyvňovaná nepravdou a je chránená trestným právom a ktorá je menej závažná, môže byť ovplyvňovaná nepravdou a nebude predmetom posudzovania v trestnom konaní?
Pre navrhovateľa zrejme nie je až tak podstatným, že za znaky nového trestného činu stanovil iba neurčité a ťažko definovateľné pojmy, ktoré sa dajú ľubovoľne ohýbať (možno aj to je cieľ tejto novely), ale podstatným tu môže byť to, že sa budú kriminalizovať názory, ktoré nebudú konformné (nebudú nekorektné) a to samotným vedením trestného konania, čo môže mať chcený odstrašujúci účinok na utlmení nepohodlnej diskusie a je bez významu, či sa niekedy štát dopracuje k právoplatnému rozsudku súdu.
Absurdnosť tejto skutkovej podstaty možno demonštrovať aj na nasledovných príkladoch:
- napríklad informácia „niektoré médiá platia zahraničné spravodajské služby a rôzni zahraniční mecenáši, aby písali ich názory na svet“ sa nebude môcť iba označiť v trestnom konaní za nepravdivú informáciu, ale nepravdivosť toho výroku bude musieť vyplývať z dokazovania (budú sa vypočúvať všetci vlastníci médií, či predstavitelia spravodajských služieb, aby sa nepravdivosť preukázala? A vôbec, je toto závažná otázka celospoločenského významu a ak áno, môže ovplyvniť obyvateľstvo pri rozhodovaní? A pri akom rozhodovaní, napríklad či prestane obyvateľstvo kupovať alebo si predplácať určité denníky? Alebo že nebude zastávať názory prezentované v týchto denníkoch?),
- ďalej napríklad ako sa bude dokazovať pravdivosť alebo nepravdivosť informácie podanej politikom, že „justícia je skorumpovaná a sudcom nie je možné veriť a ani ich rozhodnutiam“? Tak, že sa zistí počet vedených trestných stíhaní sudcov a bude sa čakať či budú alebo nebudú právoplatne odsúdení a potom sa na vzorke odsúdených bude dať povedať, že tá informácia je nepravdivá lebo sa netýka celej justície? Alebo pravdivá lebo postačí aj odsúdená vzorka sudcov?
Navrhovateľ prezentuje tento nový trestný čin ako pomôcku pri vytvorení (budovaní) slobodnej a korektnej budúcnosti, ktorá nebude zaťažená zbytočnými lžami. Pokúša sa ostatných vychovávať, zvestovať im rôzne správne hodnoty a chce, aby dobrodenie ním vyznávaných hodnôt pocítila celá spoločnosť a aby sa tieto jeho predstavy o svete stali zákonom[2]. Namiesto toho sa však pokúša nastoliť „tyraniu našej pravdy“ a to už bude nový typ tyranie, ktorú budeme vykonávať všetci medzi sebou tak, že si budeme filtrovať názory na tie správne a to prostredníctvom trestných oznámení a trestných konaní, v ktorých mám už náš dobrý a pozorný štát dá odpoveď na to, či je niečo hoax alebo nie je (alebo je, ale len taký menej závažný). Toto by už celkom určite nebola sloboda prejavu, ale sloboda v tyranizovaní prejavu, teda opak slobody prejavu. Preto je nutné takýto návrh novej skutkovej podstaty trestného činu dôrazne odmietnuť ako niečo, čo by malo byť každej demokratickej spoločnosti cudzie. Hlúposti, dezinformácie, hoaxy (nech už to nazveme akokoľvek) sa majú porážať v diskusii a nie trestným právom.
P.S.
Možné je však aj to, že sa mýlim a navrhovanú skutkovú podstatu trestného činu šírenia nepravdivej informácie si vysvetľujem nesprávne; niekto by možno povedal, že až lživo. Ak je to tak, tak som rád, že ešte môžem písať takéto „nepravdy“ a nehrozí mi za to trestné stíhanie pre podozrenie zo spáchania trestného činu šírenia nepravdivej informácie, nakoľko návrh tejto novely ešte nie je účinný a dúfam, že v tomto smere ani nikdy nebude.
K táme článku pozri aj nasledovné príspevky:
https://www.academia.edu/41189174/Pravda_a_sloboda_prejavu
[1] Pokiaľ si niekto myslí, že si navrhovateľ dal námahu s odôvodnením nutnosti zavedenia tohto trestného činu do Trestného zákona tak je na omyle. Ohľadne potrebnosti vytvoriť takýto trestný čin dôvodová správa k návrhu zákona iba v stručnosti konštatuje, že
„navrhuje sa vytvoriť novú skutkovú podstatu trestného činu šírenia nepravdivej informácie. Cieľom tohto ustanovenia je reagovať na čoraz väčší počet nepravdivých informácií, ktoré sa vyrábajú a šíria najmä v súvislosti s pandémiou ochorenia COVID-19 a ktoré sú spôsobilé ohroziť životy a zdravie ľudí. Objektom trestného činu podľa § 361a je ochrana obyvateľstva pred šírením nepravdivých informácií“.
[2] k uvedenému pozri bližšie aj podnetnú knihu Kosek, J.: Právo (n)a predsudek. Historické, filozofické, sociálně psychologické, kultúrní a právnické souvislosti stereotypu a předsudku, vydavateľstfvo Dokořán, 2011
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.