Mgr. Viktória Hellenbart, advokátka
Nad kým sa (ne)vznášajú tiene minulosti?
Blížia sa voľby do Súdnej rady Slovenskej republiky. Aby sme si priblížili jej postavenie v našom (ne)materiálnom právnom štáte, prinášam úplné znenie článkov Ústavy Slovenskej republiky, publikovanej v Zbierke zákonov pod číslom 460/1992 Z. z. , ktorá nadobudla účinnosť dňom jej vyhlásenia, 1.10.1992.
Slovenská republika je (ešte stále ?) samostatným štátom v strednej Európe, ktorý si pripomína výročie svojho vzniku každý rok 1.1. V roku 2022 si najvyšší zákonodarný zbor tejto republiky, národná rada, toto výročie nepripomenula vyvesením štátnej zástavy. Ale jej predseda, podľa jeho vlastných slov, nie je jej údržbárom a nemá na starosti vešanie zástav. A keďže sa o to nikto nestaral, zodpovedný úradník si možno v dnešnej dobe nebol istý tým, zástavu ktorého štátu by mal vyvesiť, aby niečo nepokazil. Zástava teda nevisela.
Súdna rada Slovenskej republiky je podľa článkov 141a) a 141b) Ústavy definovaná :
(1) Súdna rada Slovenskej republiky je ústavným orgánom sudcovskej legitimity.
(2) Predsedu a podpredsedu Súdnej rady Slovenskej republiky volí a odvoláva Súdna rada Slovenskej republiky zo svojich členov. Členmi Súdnej rady Slovenskej republiky sú
a) jeden sudca volený a odvolávaný sudcami Najvyššieho súdu Slovenskej republiky a sudcami Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky zo sudcov týchto súdov,
b) ôsmi sudcovia, ktorých volia a odvolávajú sudcovia ostatných súdov vo viacerých volebných obvodoch, ktoré sa vytvárajú tak, aby na zvolenie alebo odvolanie bol potrebný porovnateľný počet hlasov sudcov,
c) traja členovia, ktorých volí a odvoláva Národná rada Slovenskej republiky,
d) traja členovia, ktorých vymenúva a odvoláva prezident Slovenskej republiky,
e) traja členovia, ktorých vymenúva a odvoláva vláda Slovenskej republiky.
(3) Za predsedu, podpredsedu a za člena Súdnej rady Slovenskej republiky podľa odseku 2 písm. c) až e) možno ustanoviť osobu, ktorá je bezúhonná, má vysokoškolské právnické vzdelanie a najmenej 15 rokov odbornej praxe; za člena Súdnej rady Slovenskej republiky podľa odseku 2 písm. c) až e) možno ďalej ustanoviť len osobu, ktorá nie je sudcom.
(4) Výkon funkcie predsedu a podpredsedu Súdnej rady Slovenskej republiky je nezlučiteľný s funkciou v inom orgáne verejnej moci, so štátnozamestnaneckým pomerom, s pracovným pomerom, s obdobným pracovným vzťahom, s podnikateľskou činnosťou, s členstvom v riadiacom alebo kontrolnom orgáne právnickej osoby, ktorá vykonáva podnikateľskú činnosť, ani s inou hospodárskou alebo zárobkovou činnosťou okrem správy vlastného majetku a vedeckej, pedagogickej, literárnej alebo umeleckej činnosti.
(5) Funkčné obdobie členov Súdnej rady Slovenskej republiky je päť rokov. Tú istú osobu možno zvoliť za predsedu Súdnej rady Slovenskej republiky, zvoliť alebo vymenovať za člena Súdnej rady Slovenskej republiky najviac v dvoch po sebe nasledujúcich obdobiach. Predsedu, podpredsedu a člena Súdnej rady Slovenskej republiky možno pred uplynutím ich funkčného obdobia kedykoľvek odvolať.
(6) Do pôsobnosti Súdnej rady Slovenskej republiky patrí
a) zabezpečovať plnenie úloh verejnej kontroly súdnictva,
b) prijímať stanovisko, či kandidát na vymenovanie za sudcu spĺňa predpoklady sudcovskej spôsobilosti, ktoré dávajú záruku, že funkciu sudcu bude vykonávať riadne,
c) predkladať prezidentovi Slovenskej republiky návrhy kandidátov na vymenovanie sudcov a návrhy na odvolanie sudcov,
d) rozhodovať o pridelení a preložení sudcov,
e) predkladať prezidentovi Slovenskej republiky návrhy na vymenovanie predsedu a podpredsedu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, predsedu a podpredsedu Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky a návrhy na ich odvolanie,
f) predkladať vláde Slovenskej republiky návrhy kandidátov na sudcov, ktorí by mali pôsobiť za Slovenskú republiku v medzinárodných súdnych orgánoch,
g) vyjadrovať sa o návrhu rozpočtu súdov Slovenskej republiky pri zostavovaní návrhu štátneho rozpočtu a predkladať Národnej rade Slovenskej republiky stanovisko k návrhu rozpočtu súdov,
i) vykonávať dohľad a konať vo veciach majetkových pomerov sudcu,
j) vydávať zásady sudcovskej etiky v spolupráci s orgánmi sudcovskej samosprávy,
k) ďalšia pôsobnosť, ak tak ustanoví zákon.
(7) Na prijatie uznesenia Súdnej rady Slovenskej republiky je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých jej členov.
(8) Činnosť Súdnej rady Slovenskej republiky riadi a organizuje jej predseda.
(9) Predseda Súdnej rady Slovenskej republiky môže predložiť ústavnému súdu návrh na začatie konania vo veciach súladu právnych predpisov podľa čl. 125 ods. 1 týkajúcich sa výkonu súdnictva.
(10) Podrobnosti o voľbe a odvolávaní predsedu a podpredsedu Súdnej rady Slovenskej republiky, o spôsobe ustanovenia a odvolania členov Súdnej rady Slovenskej republiky, o jej pôsobnosti, o zastupovaní predsedu Súdnej rady Slovenskej republiky, o organizácii a o vzťahoch k orgánom správy súdnictva a k orgánom sudcovskej samosprávy, ako aj o výkone pôsobnosti podľa čl. 141b, ustanoví zákon. Zákon tiež ustanoví volebné obvody pre voľbu a odvolávanie členov Súdnej rady Slovenskej republiky podľa odseku 2 písm. b).
Čl. 141b
(1) Súdna rada Slovenskej republiky prijíma stanoviská podľa čl. 141a ods. 6 písm. b), h) a i) na základe vlastného preverovania, ňou zaobstaraných alebo od štátnych orgánov získaných podkladov a vyjadrenia dotknutej osoby.
(2) O strate predpokladov sudcovskej spôsobilosti sudcu, ktoré dávajú záruku, že funkciu sudcu bude vykonávať riadne počas trvania výkonu funkcie sudcu, sa rozhoduje v disciplinárnom konaní.
Nielen medzi sudcami, odbornou, ale aj laickou verejnosťou zarezonoval výrok aktuálneho predsedu súdnej rady Prof. JUDr. Jána Mazáka, PhD., ktorým vyjadril svoju predstavu (alebo želanie?), akí sudcovia by mali byť inými sudcami zvolení do tohto ústavou kreovaného orgánu, ktorý by podľa niektorých mal predstavovať garanciu nezávislosti súdnej moci. Parafrázujúc jeho výrok, preferoval by voľbu sudcov mladšej generácie, nad ktorými nevisia tiene minulosti. Jeho bližší kontext objasnil poukazom na sudcov majúcich väzby na osobu jednej z bývalých štátnych tajomníčok ministerstva spravodlivosti, predtým kariérnej sudkyne, ktorá bola vo funkcii súčasne so súčasnou ministerkou spravodlivosti. A na väzby na jednu konkrétnu fyzickú osobu v súčasnosti vo výkone trestu odňatia slobody. A keďže do právomoci súdnej rady patrí d o h l i a d a ť , či sudca spĺňa predpoklady sudcovskej spôsobilosti, ktoré dávajú záruku, že funkciu sudcu bude vykonávať riadne po celý čas trvania funkcie sudcu, naberá takto verejne vyslovená myšlienka z úst jej predsedu hrozivejšie kontúry.
Svoju krátku úvahu k vyslovenej myšlienke o tom, aké osoby by si súčasný predseda súdnej rady želal mať v tomto orgáne, začnem priblížením autora výroku údajmi, ktoré sú o ňom prístupné širokej verejnosti na Wikipédii.
Prof. JUDr. Ján Mazák, PhD. (* 12. jún 1954, Košice) je slovenský právnik, vysokoškolský pedagóg a predseda Súdnej rady Slovenskej republiky. Bývalý predseda Ústavného súdu SR v období 2000 až 2006.
Vzdelanie získal v období 1969 – 1973 na Gymnázium Poštová 9 v Košiciach. V rokoch 1973 – 1978 na Právnickej fakulte Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.Po ukončení štúdií práva nastúpil v období 1978 – 1980 ako právny čakateľ Krajského súdu v Košiciach. V roku 1980 bol zvolený za sudcu z povolania, od roku 1983 pôsobil ako námestník predsedu súdu pre trestný úsek a od roku 1987 ako námestník predsedu súdu pre občianskoprávny úsek. V roku 1989 vzdal sa členstva v Komunistickej strane. V roku 1990 sa stal predsedom mestského súdu v Košiciach. Zároveň pôsobil ako vysokoškolský pedagóg na Právnickej fakulte Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, kde bol v roku 1998 habilitovaný za docenta, v roku 2005 vymenovaný za mimoriadneho profesora európskeho a v roku 2007 za profesora občianskeho práva. Súčasne v období 1990 – 1998 pôsobil aj ako advokát. Od roku 1993 poradca Ústavného súdu SR, v novembri 1998 menovaný za štátneho tajomníka Ministerstva spravodlivosti SR (SOP) a podpredsedu Legislatívnej rady Vlády SR. Od roku 1994 odborný asistent na fakulte, neskôr docent (1999) a mimoriadny profesor. Od roku 2004 menovaný profesorom občianskeho práva.
Keďže predseda súdnej rady objasnil význam slova tiene minulosti väzbami na konkrétnu osobu štátneho úradníka a konkrétnu fyzickú osobu, pričom ale v čom sú tieto väzby, a na ktorých sudcov, bližšie nešpecifikoval, pre účely svojho vyjadrenia sa spoľahol na to, že poukázaním na osoby známe z mediálneho prostredia výlučne v negatívnom svetle, si poslucháči domyslia aké väzby má na mysli aj bez zbytočných faktov, a je pre všetkých jasné, čo si neželá. Takýto typ vyhlásení sa nepovažuje za odborné, vecné stanovisko, a už vôbec nie v mene orgánu, ktoré má v štáte také významné postavenie, radíme ho do kategórie vyhlásení politických, a z tejto kategórie do podkategórie vyhlásení populistických, ktorými jeho autor realizoval (nielen?) svoju slobodu prejavu.
Vo svetle tohto vyhlásenia, osobu predsedu súdnej rady tiež nemáme hodnotiť vo svetle oficiálnej verzie životopisu zverejneného na Wikipédii. Keďže Slovensko je malou krajinou, a najmä v odborných kruhoch, medzi kolegami z jednej profesie, je všeobecne známych veľa detailov (nielen) z profesijného života a pôsobenia jeho členov, o predsedovi súdnej rady to platí tiež.
Snáď by som v tejto súvislosti pripomenula, že poslancom národnej rady v roku 2021 ležalo na srdci, aby sa napravili krivdy z minulosti napáchané komunistickým režimom, a preto sa zasadzovali, aby sa predstaviteľom bývalého komunistického režimu a niekdajších bezpečnostných zložiek znížili dôchodky. Médiá o tom informovali napríklad aj takto (https://www.tvnoviny.sk/domace/2031780_predstavitelom-byvaleho-komunistickeho-rezimu-sa-znizia-dochodky):
„Koaliční poslanci pri legislatíve hovoria o zabezpečení spravodlivosti. Dôchodky týchto predstaviteľov sú podľa nich vysoko nadpriemerné, zatiaľ čo dôchodkové zabezpečenie osôb, ktoré komunistická moc prenasledovala, je veľmi nízke. Do dôchodku sa týmto osobám nebude zarátavať obdobie rokov, v ktorom pracovali pre totalitný režim a jeho represívny aparát. Autori zákona hovoria, že tieto osoby mali rôzne privilégiá, nadštandardné odmeňovanie, čo sa následne premietlo aj do ich dôchodkov. Odobratie benefitov v rámci dôchodkov sa má týkať aj vdov a vdovcov po týchto osobách. Schválením zmien navrhovaných výbormi sa bližšie upravuje aj minimálna suma starobného a invalidného dôchodku. O benefity majú prísť funkcionári, zamestnanci a príslušníci vymedzených vrcholových orgánov, organizácií a bezpečnostných zložiek komunistického režimu, "ktoré sa rozhodujúcou mierou podieľali na udržiavaní totalitného režimu porušujúceho základné ľudské práva a slobody".
„Navrhovaný zákon postihne najmä tých, ktorí sa podieľali na riadení a výkone politicky motivovanej represie v období komunizmu, respektíve pracovali v inštitúciách a organizáciách, ktorých hlavným poslaním bolo udržať totalitný komunistický režim pri moci za každú cenu,“ uviedla predkladateľka návrhu Anna Andrejuvová (OĽANO).
Zákon zarezonoval na verejnosti a nielen pozitívne. Exaktnejšou úpravou, koho tým myslí, vysvitlo,že nemienil vylúčiť sudcov pôsobiacich za bývalého režimu vo funkcii sudcu, ale tiene minulosti ostávajú. Ak aj nebudem zbytočne odbočovať k prístupu, ktorý zvolila susedná Česká republika, ktorá ukladá sudcom povinnosť zverejniť členstvo v komunistickej strane a stranám kvôli tomu umožňuje vzniesť námietku zaujatosti, treba poznamenať, že členstvo v komunistickej strane za bývalého režimu, je pre mnohých občanov, zvlášť tých, ktorých tento režim nejako postihol, vážnym tieňom minulosti. Súčasne platí, že nie je takým tieňom pre všetkých. Ak chceme byť objektívni a najmä normálni, reálne zmýšľajúci ľudia, triezvo hodnotiaci historické fakty a politické súvislosti, vieme, že oháňať sa všeobecným klišé o tieňoch minulosti, k ničomu dobrému v spoločnosti nevedie. A nevedie k tomu ani politikárčenie založené na takejto rétorike.
Predseda súdnej rady za bývalého režimu nebol „len radovým“ sudcom, bol námestníkom predsedu súdu. Bol hlavným cieľom súdov za bývalého režimu aj cieľ udržať totalitný režim ? Každý to vidí po svojom. A rovnako si každý vyhodnotí vzdanie sa členstva v komunistickej strane v roku 1989 a následný post predsedu súdu Mestského súdu Košice v roku 1990, ako aj to, že podpredsedom súdu sa stal už po troch rokov od oblečenia sudcovského talára. Predchádzajúci režim si teda vysoko vážil jeho riadiace kvality už ako mladého sudcu.
Predseda súdnej rady označil za tiene minulosti pôsobenie sudcov za súčasného pôsobenia určitých politických nominantov na rôznych postoch Ministerstva spravodlivosti. Paradoxom je, že sudcovia, na ktorých si spomenieme na základe jeho vyhlásenia a poodhalenia kontextu, patrili k mladšej generácii slovenských sudcov a mnohí patrili k osobám, ktorí sa dostali na post sudcu z predchádzajúceho úradníckeho postu na ministerstve spravodlivosti.
Optikou súčasného predsedu súdnej rady, budú niesť všetci sudcovia menovaní prezidentom Kováčom, Schusterom, Gašparovičom, Kiskom, prezidentkou Čaputovou tiene minulosti pre tých, ktorí sa s účinkovaním týchto prezidentov nevedeli stotožniť. Mnohí sudcovia budú niesť tiene minulosti spájané s účinkovaním súčasnej ministerky spravodlivosti, ktorá sa netají potrebou očisty justície, organizovaním výberových konaní, kde sú preferované osoby, ktoré sú názorovo blízke súčasnej politickej elite spôsobom, ktorý sa ani nesnaží byť pred verejnosťou utajovaný, a mnohým pripomína čistky namiesto očisty. Niektoré otázky kladené na transparentných a verejnosti prístupných výberových konaniach, nijako nesúvisia s preverením odbornej pripravenosti uchádzača, ale okato pripomínajú kádrovanie uchádzačov obľúbené za režimu, kedy súčasný predseda súdnej rady zastával post podpredsedu všeobecného súdu. Účinkovanie súčasnej ministerky spravodlivosti, jej kroky a metódy, ktoré volí na presadzovanie svojich politických cieľov, môžu pre mnohých aj v budúcnosti predstavovať vážny tieň minulosti u sudcu, ktorý dosadne na svoju stoličku „ v jej dobe.“
To, že sa vedie verejná diskusia o voľbe členov súdnej rady, aj keď to bude pri súčasnej voľbe, kedy majú byť volení členovia z radov sudcov, téma primárne sudcovská, ja osobne, ako advokát, vítam.
Advokácia je jednou zložkou justície, a preto je prirodzeným záujmom advokáta, ktorý so súdnou mocou profesijne žije, zdieľa svoj osud, aby súdna rada plnila svoje ústavou zverené kompetencie, rozmenené na drobné zákonom číslo 385/2002 Z. z. o súdnej rade, čo najlepšie.
Zaráža ma však, že súdna rada v období, keď si vytýčila najambicióznejšie plány ohľadom zlepšenia jej fungovania najmä vo vzťahu k politickej nezávislosti, zvolila spomedzi svojich členov za predsedu práve politického nominanta, bývalého, nie aktívneho sudcu. Do volieb predsedu súdnej rady aktívne zasiahla aj ministerka spravodlivosti, ktorá „odporúčala“ voľbu tohto kandidáta, dokonca bol jediným kandidátom na tento post. Potom, ako sa predchádzajúci členovia súdnej rady vzdali svojich funkcií po súkromnom telefonickom rozhovore s ministerkou spravodlivosti, vyvoláva vo mne, ako nestrannom pozorovateľovi,takto prebiehajúca voľba rozpačité pocity.
Pritom predseda súdnej rady má veľmi významné kompetencie.
Keď zohľadníme, zmenu ústavy v článku 141b odsek 5) doplnením znenia „Predsedu, podpredsedu a člena Súdnej rady Slovenskej republiky možno pred uplynutím ich funkčného obdobia kedykoľvek odvolať.“ , a to, že predsedu súdnej rady volia a odvolávajú jej členovia, vyzerá zapojenie sa politika na poste predsedu súdnej rady do verejnej diskusie výzvou, koho voliť, ako slabo maskovaná snaha ovplyvniť voľby tak, aby si udržal svoju pozíciu.
Mimochodom možnosť odvolať predsedu, podpredsedu a členov súdnej rady pred uplynutím funkčného obdobia považujem za negovanie nezávislého postavenia tohto orgánu, ako aj účelu a zmyslu vytvorenia súdnej rady Ústavou SR, z ktorej zostala „potemkinovská dedina“ budiaca zdanie existencie právneho štátu a dodržiavanie trojdelenia moci v očiach verejnosti (aj to len časti domácej, v zahraničí nám túto zmenu vytkli) a v tomto zmysle sú peniaze vynaložené na jej fungovanie (nie jedinými) nehospodárne vynaloženými prostriedkami štátneho rozpočtu. Pripomínajú tzv. „držhubné“, aby sa zalepili ústa a oči verejnosti a otupila ich citlivosť na nástup totalitného štýlu vládnutia.
Znalci slovenskej politickej reality si len ťažko vedia predstaviť reálne nezávislé fungovanie súdnej rady, ktorá bude hájiť tie hodnoty, ktoré má, pri ústavnom rámci, ktorý jej bol daný, a autokratickom prístupe jej politického predsedu, ktorý neraz vydával vlastné politické názory a preferencie za názory súdnej rady. Z tohto pohľadu posun od politicky zablokovaného a takmer znefunkčneného orgánu, akým v minulosti tiež bola, vzbudzuje len ilúziu zlepšenia.
Ako advokát by som si predstavovala naozaj nezávislý orgán tak, že jeho riadne zvolení členovia nemôžu byť odvolateľní pred uplynutím ich funkčného obdobia, okrem obzvlášť závažného dôvodu, ktorý musí byť vymedzený ústavou (odsúdenie za trestný čin). Ak má byť politicky nezávislý, jeho predsedom nesmie byť politik, ale musí to byť nevyhnutne osoba z radov sudcov.
A čo sa týka kvalifikácie, ktorú by pre mňa, ako voliča - sudcu, mal mať môj zástupca v súdnej rade, určite by pre mňa prioritou nebol vek. Skúsenosti sú dôležité, ale dôležité sú aj schopnosti, ktoré uchádzač už prejavil a preukázal nielen pri výkone povolania sudcu, ale aj pri angažovaní sa vo veciach sudcovskej samosprávy. Jeho postoj k etickým prešľapom iných kolegov sudcov, jeho rezistencia voči tlakom zo strany politikov, médií a verejnosti vo všeobecnosti. V neposlednom rade jeho životný štýl sudcu, ktorý vedie v súkromí. Toto je horšie viditeľné u začínajúceho sudcu, ktorý síce možno nemá tiene minulosti, okrem tých, kedy bol menovaný a akou výberovou komisiou, ale nemá ani „ tiene praxe“, z ktorej by bol čitateľný spôsob jeho účinkovania v súdnej rade.
Lebo korumpovaním sudcov nie je len ich podplácanie sporovými stranami, ale aj prísľub kariérneho rastu za politickú poslušnosť, a tu môžu byť náchylnejšie podľahnúť práve mladšie generácie, ktoré majú väčšinu kariéry pred sebou.
A keď sa pozrieme na celkové zloženie súdnej rady, musím poznamenať, že veľký počet politických nominantov v súdnej rade prospeje jej nezávislej kontrole „zvonka“ jedine vtedy, ak budú mať tieto osoby na pamäti, že ich úlohou nie je presadzovať „politiku, ideológiu a náboženské cítenie vládnej strany “ v súdnej rade, ale nezávislosť, nestrannosť a profesionalitu súdnictva.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.