V Justičnej revue č. 11/2009 bol uverejnený článok, v ktorom autor JUDr. Radovan Blažek, PhD. vyslovuje názor, že dlžník, ktorý nepodá návrh na vyhlásenie konkurzu (t. j. na začatie konkurzného konania), marí konkurzné konanie, pretože cieľom konkurzného konania je, okrem iného, aby sa riešil úpadok dlžníka speňažením majetku dlžníka a kolektívnym uspokojením jeho veriteľov, teda ak dlžník, ktorý sa dozvedel o svojom úpadku, t. j. o skutočnosti podľa § 3 ods. 2 alebo 3 zákona o konkurze, nepodá návrh na vyhlásenie konkurzu, ide o konanie, ktorým sa dlžník snaží zmariť konkurzné konanie jeho nazačatím (1).
S uvedeným názorom si dovolím nesúhlasiť.
V prvom rade je pochybným, či úmyselné porušenie povinnosti dlžníka, ktorý je v úpadku, podať návrh na vyhlásenie konkurzu môže vôbec mariť (prípadne zmariť) konkurzné konanie, t. j., či takéto úmyselné konanie dlžníka môže spôsobiť následok predpokladaný ustanovením § 242 ods. 1 písm. a) Tr. zák., ktorým je marenie konkurzného konania.
Podľa § 242 ods.1 písm. a) Tr. zák. sa trestného činu marenia konkurzného alebo vyrovnacieho konania dopustí ten, kto marí konkurzné konanie (ako aj ďalšie tam uvedené konania) tým, že nesplní povinnosť uloženú mu zákonom, ktorý upravuje také konanie (2).
Zo zákonnej definície trestného činu marenia konkurzného alebo vyrovnacieho konania podľa § 242 ods. 1 písm. a) Tr. zák. vyplýva, že na vyvodenie trestnoprávnej zodpovednosti nestačí, ak osoba len nesplní povinnosť uloženú jej zákonom č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii (ďalej len zákon o konkurze). Samotné nesplnenie povinnosti uloženej zákonom o konkurze teda nie je trestným činom podľa § 242 ods. 1 písm. a) Tr. zák.. Aby mohlo ísť o tento trestný čin, musí nesplnenie povinnosti uloženej zákonom o konkurze zároveň spôsobiť marenie konkurzného konania. Medzi nesplnením povinnosti uloženej zákonom o konkurze a marením konkurzného konania (ako následkom) musí byť príčinná súvislosť, pričom páchateľ musí nielen nesplniť povinnosť uloženú zákonom o konkurze v úmysle (s cieľom), aby došlo k mareniu konkurzného konania, ale tento následok vo forme marenia konkurzného konania aj musí nastať (nevyžaduje sa pritom, aby došlo k zmareniu konkurzného konania). Z uvedeného vyplýva aj to, že nemôže ísť o nesplnenie akejkoľvek povinnosti uloženej zákonom o konkurze, ale musí ísť o takú povinnosť, ktorá v objektívnej polohe môže reálne spôsobiť marenie konkurzného konania.
Pri posudzovaní trestnosti dlžníka, ktorý nepodá návrh na vyhlásenie konkurzu, hoci vie, že je v úpadku, je podstatným hlavne to, akým spôsobom definovať pojem „marenie“, čo možno rozumieť pod „marením konkurzného konania“ a či je vôbec reálne (objektívne) možné, nepodaním návrhu na vyhlásenie konkurzu zo strany dlžníka, mariť „začatie konkurzného konania“.
Pojem „marenie“ je potrebné definovať ako znemožňovanie, podstatné sťažovanie (kazenie) konkurzného konania, teda znemožňovanie a podstatné sťažovanie účelu konkurzného konania, ktorý pozostáva v riešení úpadku dlžníka speňažením majetku dlžníka (vrátane zisťovania majetku dlžníka) a následným kolektívnym uspokojením veriteľov, pričom však nemusí dôjsť k zmareniu konkurzného konania. Marením je preto také, z hľadiska konkurzného konania, závažné konanie, ktoré spôsobí, že konkurzné konanie buď nemožno riadne vykonať vôbec alebo len za podstatne sťažených podmienok. Musí ísť preto o také konanie, ktoré smeruje proti samotnej podstate konkurzného konania, t. j. napríklad podstatne sťažuje zisťovanie majetku dlžníka alebo jeho následné speňažovanie.
Ak použije vyššie uvedenú definíciu „marenia“ na posudzovaný prípad, musíme logicky dospieť k záveru, že pojem marenie konkurzného konania nemožno definovať paušálne, ako následok porušenia akejkoľvek povinnosti stanovenej zákonom o konkurze, t. j. k pojmu „marenie konkurzného konania“ nemožno pristupovať len čisto formálne, bez toho, aby sme zisťovali, či skutočne môže objektívne prísť k podstatnému ohrozeniu účelu konkurzného konania. Alebo povedané inak, za marenie konkurzného konania nemožno považovať len samotné oddialenie začatia konkurzného konania, pretože oddialenie začatia konkurzného konania neznamená jeho znemožňovanie, respektíve jeho podstatné sťažovanie, t. j. neznamená, že nemôže dôjsť k začatiu konkurzného konania na podklade napríklad návrhu samotného veriteľa alebo že by nemohlo v budúcnosti dôjsť k splneniu účelu konkurzného konania, teda k riešeniu prípadného úpadku dlžníka speňažením jeho majetku.
Táto skutočnosť je podstatná, pretože objektívna stránka trestného činu podľa § 242 ods. 1 písm. a) Tr. zák. zahŕňa aj následok (marenie) ako aj príčinný vzťah a nielen konanie (porušenie povinnosti stanovenej zákonom o konkurze). Ak teda JUDr. Radoslav Blažek PhD. vo svojom článku tvrdí, že „ak dlžník, ktorý sa dozvedel o svojom úpadku, nepodá návrh na vyhlásenie konkurzu, ide o konanie, ktorým sa dlžník snaží zmariť konkurzné konanie jeho nezačatím“, hovorí v podstate len o subjektívnej stránke konania dlžníka, ktorý sa chce (vedome) vyhnúť začatiu konkurzného konania, avšak toto tvrdenie už nehovorí nič o následku (ako obligatórnemu znaku objektívnej stránky), teda o tom, či takéto úmyselné konanie dlžníka môže aj objektívne mariť (znemožňovať, podstatne sťažovať) účel konkurzného konania, ktorým je speňažovanie majetku dlžníka a kolektívne uspokojovanie jeho veriteľov.
V tejto súvislosti je nutné skonštatovať, že zákon o konkurze ukladá, už v rámci začatého konkurzného konania, konkrétne povinnosti rôznym osobám (napríklad dlžníkovi alebo správcovi konkurznej podstaty), ktoré sa vyslovene týkajú týchto konkrétnych osôb a ktoré musia splniť len výhradne tieto osoby. Z hľadiska dlžníka, musí ísť o takú povinnosť stanovenú zákonom o konkurze, ktorá sa výhradne viaže na osobu dlžníka a iné (ďalšie) osoby vystupujúce v konkurznom konaní (napríklad správca konkurznej podstaty) „nastupujú“ až následne a len vtedy, ak si dlžník takúto svoju povinnosť nesplní. Práve táto výhradnosť povinnosti a postupnosť pri jej plnení, či neplnení (postupnosť v tom zmysle, že najskôr ako prvý vždy musí konať dlžník a nikto iný) môže ohroziť alebo podstatne sťažiť napríklad zisťovanie majetku dlžníka a tým aj následné uspokojovanie veriteľov (3). Pokiaľ však ide o povinnosť dlžníka podať návrh na vyhlásenie konkurzu, tak ide síce taktiež o povinnosť, avšak následok splnenia tejto povinnosti (začatie konkurzného konania) nie je viazaný výhradne na jej splnenie, respektíve na akékoľvek konanie, či nekonanie dlžníka, pretože návrh na vyhlásenie konkurzu môžu podať aj iné osoby a nemusia najskôr čakať, či tak urobí dlžník v rámci plnenia si svojich povinností uložených mu zákonom o konkurze. Začatie konkurzného konania tak nie je vo výhradnej dispozícii dlžníka a preto sa dlžník síce môže chcieť vyhnúť začatiu konkurzného konania, avšak takouto svojou nečinnosťou môže len oddialiť začatie konkurzného konania, avšak nie aj mariť prípadné začatie konkurzného konania a už vôbec nie ho zmariť. Ak teda následok nečinnosti dlžníka (začatie, či nezačatie konkurzného konania) nie je voľne k dispozícii dlžníkovi (nakoľko začatie konkurzného konania môže iniciovať aj napríklad veriteľ), nemožno len oddialenie začatia konkurzného konania považovať za zmenožňenie, či podstatné sťaženie začatia konkurzného konania.
Opätovne tu treba zdôrazniť, že podanie návrhu na vyhlásenie konkurzu nie je doménou len samotného dlžníka, nakoľko takýto návrh môže podať veriteľ, likvidátor dlžníka a podobne a môže tak dokonca urobiť následne aj dlžník v čase keď už dlhšiu dobu (viac ako 30 dní) vie o svojom úpadku. To, že dlžník nedodrží dôsledne alebo vôbec povinnosť uloženú mu podľa § 11 ods. 2 zákona o konkurzne nespôsobuje, samo o sebe, vo vzťahu k účelu konkurzného konania, žiadne trestnoprávne relevantné následky vo forme marenia konkurzného konania, t. j. znemožnenia, prípadne podstatného sťažovania zisťovania majetku dlžníka a jeho následného speňažovania.
Mariť (a už vôbec nie zmariť) konkurzné konanie nie je preto možné len jeho nezačatím. Úmysel dlžníka, aby sa konkurzné konanie nezačalo nemožno stotožnovať s objektívnou nemožnosťou vykonať konkurzné konanie, prípadne s tým, že by začatie konkurzného konania bolo konaním dlžníka podstatne sťažené, nakoľko by sa tak neprípustne zamieňali znaky subjektívnej stránky so znakmi objektívnej strány trestného činu, teda zavinenie by neprípustne nahrádzalo následok trestného činu. Bolo už uvedené vyššie, že v zmysle zákona o konkurze nič nebráni tomu, aby sa konkurzné konanie začalo napríklad na návrh veriteľa (vtedy by nemuselo dôjsť ani k oddialeniu začatia konkurzného konania), prípadne, aby sa konkurzné konanie začalo aj neskôr v budúcnosti na návrh dlžníka (vtedy by išlo len o oddialenie začatia konkurzného konania s porušením povinnosti v zmysle § 11 ods. 2 zákona o konkurze, čo zjavne nemožno považovať za jeho marenie, pretože nič nebráni tomu, aby konkurzné konanie prebehlo riadne aj v takomto prípade). Taktiež ani prípady, v ktorých veriteľ nevyužije svoje právo na podanie návrhu na vyhlásenie konkurzu hoci sú splnené podmienky uvedené v ustanovení § 11 ods. 3 zákona o konkurze, neznamená, že sťažuje, či úplne znemožňuje začatie konkurzného konania. Je nesporné, že návrh na vyhlásenie konkurzu by mal podať v prvom rade dlžník, ktorý je v úpadku, avšak, z hľadiska trestnoprávneho, nesplnenie povinnosti dlžníka v zmysle § 11 ods. 2, respektíve nevyužitie práva veriteľa v zmysle § 11 ods. 3 zákona o konkurze vôbec neznamená, že sa nebude dať, tak ako to stanovuje § 1 zákona o konkurze, riešiť úpadok dlžníka speňažením majetku dlžníka a kolektívnym uspokojením jeho veriteľov v budúcnosti. Naviac, sám zákon o konkurze sankcionuje nesplnenie povinnosti dlžníka podať návrh na vyhlásenie konkurzu tak, že stanovuje vyvrátiteľnú právnu domnienku o výške škody, ktorá veriteľom vznikla, ak návrh na vyhlásenie konkurzu nebol podaný dlžníkom včas (§ 11 ods. 4 zákona o konkurze).
Vyššie uvedené právne závery, ktoré sa týkajú nemožnosti zamieňať zavinenie (úmysl dlžníka nesplniť povinnosť uloženú § 11 ods. 2 zákona o konkurze) s následkom (s marením konkurzného konania ako znakom objektívnej stránky trestného činu podľa § 242 ods. 1 Tr. zák.) možno demonštrovať aj na príkladoch z praxe, v ktorých je pomerne zrejmý úmysel dlžníka vyhnúť sa začatiu konkurzného konania, avšak je z nich zrejmá aj nemožnosť spôsobenia následku, t. j. marenia začatia konkurzného konania takýmto (ne)konaním dlžníka.
Napríklad, v praxi je pomerne bežné, že daňový úrad (v pozícii veriteľa) vykoná u daňového subjektu (ktorý je v pozícii dlžníka z dôvodu nehradenia daňových povinností) daňovú kontrolu, pri ktorej zistí (zjednodušene povedané), že daňový subjekt nemá už dlhšiu dobu žiadny relevantný majetok (žiadne aktíva), ale ide o podnikateľský subjekt, ktorý spravidla podniká na dlh a vykazuje len pasíva. Následne daňový úrad podáva na takéhoto dlžníka trestné oznámenie za marenie konkurzného konania, nakoľko u dlžníka zistil podmienky úpadku, ktoré trvajú už dlhšiu dobu a o ktorých dlžník musel vedieť a napriek tomu dlžník nepodal návrh na vyhlásenie konkurzu. V takýchto prípadoch je evidentné, že v žiadnom prípade nečinnosťou dlžníka nemohlo dôjsť k mareniu začatia konkurzného konania. Dlžník síce nesplnil svoju povinnosť v zmysle § 11 ods. 2 zákona o konkurze (ktorú splniť musí aj keď nemá žiadny majetok), avšak, a to treba opätovne zdôrazniť, účelom konkurzného konania je riešenie úpadku dlžníka speňažením majetku dlžníka a kolektívnym uspokojením jeho veriteľov. Ak dlžník nemá žiadny relevantný majetok, čo už dostatočne svojou kontrolnou činnosťou verifikoval daňový úrad, viedlo by podanie návrhu na vyhlásenie konkurzu dlžníkom len k zastaveniu konkurzného konania pre nedostatok majetku (preto ani daňový úrad ako veriteľ nevyužije svoje právo a nepodá návrh na vyhlásenie konkurzu). Ak ani splnenie povinnosti dlžníka podať návrh na vyhlásenie konkurzu nemôže objektívne viesť k účelu konkurzného konania, t. j. speňaženiu majetku dlžníka, nakoľko dlžník majetok žiadny nemá, nemôže ani nesplnenie tejto povinnosti zo strany dlžníka viesť k naplneniu účelu konkurzného konania a to ani vtedy nie, ak dlžník úmyselne (vedome) nepodá návrh na vyhlásenie konkurzu. Takéto trestné oznámenia sú preto správne spravidla odmietnuté ešte pred začatím trestného stíhania.
V praxi sa taktiež vyskytujú prípady, keď dlžník a veriteľ sa sporia v otázke, či je dlžník v úpadku. Ide napríklad o prípady, keď dlžník namieta (popiera), že by mal veriteľov a tvrdí, že ide o tzv. riadený úpadok a „vyrobených“ veriteľov, pričom práve týmto veriteľom nie je schopný plniť. V tejto súvislosti možno poukázať na prípad z praxe, keď štatutárne orgány spoločnosti uzatvorili tesne pred svojim odvolaním valným zhromaždením spoločnosti (teda v čase, keď už mali vedomosť, že ako štatutárne orgány „skončili“, nakoľko bolo zvolané valné zhromaždenie, ktoré ich odvolá) viaceré zmluvy (išlo o viaceré na seba nadväzujúce zmluvy), ktorými zaviazali predmetnú spoločnosť s tretími osobami (podľa výpovedí nových štatutárnych orgánov malo ísť o sprieznené osoby so starým vedením) a výsledkom ktorých boli niekoľko miliónové pohľadávky voči spoločnosti, ktoré však už musela spoločnosť hradiť až v čase, keď už mala nové vedenie. Podľa výpovedí novozvoleného vedenia spoločnosti však predchádzajúce vedenie poznalo hospodársku situáciu spoločnosti a muselo vedieť, že tak vysoké záväzky nebude môcť spoločnosť reálne uhradiť. Vyslovili preto podozrenie, že podstatou konania bývalého vedenia bolo získať majetok spoločnosti prostredníctvom konkurzného konania a to „vyrobením“ veriteľov a spôsobením platobnej nechopnosti spoločnosti voči týmto veriteľom, teda že išlo o riadený úpadok spoločnosti (spoločnosť podala trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania trestného činu podvodného úpadku a v občiankom súdnom konaní „napadla“ žalobami platnosť zmlúv, ktoré uzatváralo bývalé vedenie). Na druhej strane, veritelia spoločnosti, ktorí boli označení za „vyrobených“, podali trestné oznámenie na nové vedenie spoločnosti pre podozrenie zo spáchania trestného činu marenia konkurzného konania a to z dôvodu, že spoločnosť ako dlžník v úpadku nepodala návrh na vyhlásenie konkurzu. Nové vedenie spoločnosti pritom vyslovene uvádzalo, že povinnosť v zmysle § 11 ods. 2 zákona o konkurze nesplnilo úmyselne a to aj napriek tomu, že účtovne je spoločnosť v úpadku, nakoľko veriteľov „neuznávajú“ a bez nich by spoločnosť v úpadku nebola (boli názoru, že práve konkurzné konanie bolo cieľom konania bývalého vedenia, čomu sa chceli vyhnúť). Veritelia potom sami podali na spoločnosť návrh na vyhlásenie konkurzu s tým, že konkurzné konanie bolo aj riadne začaté. Autor tohto článku zastáva právny názor, že aj v takýchto prípadoch nemôže ísť o spáchanie trestného činu marenia začatia konkurzného konania a to aj napriek tomu, že si dlžník úmyselne nesplnil svoju povinnosť podať návrh na vyhlásenie konkurzu, nakoľko návrh podali bez problémov samotní veritelia a dosiahli začatie konkurzného konania. Úmysel dlžníka vyhnúť sa konkurznému konaniu je tu pritom zjavný, avšak tento jeho postoj nemarí začatie konkurzného konania, naviac je založený na relevantných dôvodoch, ktoré sú predmetom súdneho konania (napríklad spomenuté žaloby podané o neplatnosť zmlúv, ktorých akceptovanie zo strany súdu by znamenalo, že by „zanikli“ aj veritelia a tým aj úpadok dlžníka). V takýchto prípadoch je nutné mať tiež na pamäti, že orgány činné v trestnom konaní a ani súd v trestnom konaní nemôžu a ani nie sú oprávnené nahrádzať činnosť súdov v občiansko-právnom konaní, pretože práve tie zákonodarca povoláva k tomu, aby rozhodovali všetky sporné otázky, okrem iného, aj v záväzkovoprávnych veciach.
A napokon, možno spomenúť prípady, keď dlžník vie, že je v úpadku, avšak návrh na vyhlásenie konkurzu nepodá v zákonom stanovenej lehote, nakoľko spolieha, že v blízkej budúcnosti bude v takej situácii, že zaniknú dôvody úpadku (napríklad v dôsledku zrealizovania plánovaných transakcií sa opätovne stane platobne schopným a uspokojí pohľadávky svojich veriteľov aj mimo konkurzného konania). Vyšetrovaním sa následne zistí, že dlžník bol skutočne (v čase podávania trestného oznámenia) v úpadku o čom vedel (a ani dlžník túto svoju vedomosť nepopiera), pričom úmyselne nesplnil povinnosť podať návrh na vyhlásenie konkurzu, avšak, v čase vyšetrovania, už je opätovne platobne schopný, nie je v úpadku a riadne a priebežne aj uspokojuje pohľadávky svojich veriteľov. Je skutočne možné takéto cieľené (úmyselné) porušenie povinnosti dlžníka podať návrh na vyhlásenie konkurzu považovať za marenie začatia konkurzného konania? Ako tu možno mariť konkurzné konanie, keď hlavný účel konkurzného konania, teda uspokojenie veriteľov z majetku dlžníka, bol splnený aj za porušenia tejto povinnosti a bez začatia konkurzného konania? Aj v týchto prípadoch teda nejde, pre absenciu následku, o spáchanie trestného činu marenia konkurzného konania.
K uvedeným príkladom je potrebné dodať, že ak sa dlžník zbavuje svojho majetku s úmyslom vyhnúť sa uspokojeniu svojich veriteľov a tým spôsobí, že nemá žiadny majetok, prípadne sa cieľene dostane do úpadku a následne nesplní svoju povinnosť podať návrh na vyhlásenie konkurzu, nepôjde o trestný čin marenia konkurzného alebo vyrovnacieho konania podľa § 242 ods. 1 písm. a) Tr. zák., ale spravidla pôjde o niektorí z tzv. úpadkových deliktov ako sú trestný čin poškodzovania veriteľa podľa § 239 Tr. zák., zvýhodňovania veriteľa podľa § 240 Tr. zák., či zavineného úpadku podľa § 228 Tr. zák.. Pokiaľ ide o prípadné úmyselné konania v súvislosti s daňami, môže ísť najmä o podozrenia zo spáchania niektorého z daňových trestných činov (napríklad trestného činu skrátenia dane). V prípadoch, keď zbavovanie sa majetku dlžníkom sprevádzajú aj tzv. účtovné machinácie, môže ísť aj o spáchanie trestného činu skresľovania údajov hospodárskej a obchodnej evidencie podľa § 259 Tr. zák..
Aj z tohto výpočtu trestných činov, ktorý, samozrejme, nemusí byť konečný, je evidentné, že Trestný zákon chráni, aj v čase pre začatím konkurzného konania, záujmy veriteľov celým radom ustanovení (samostatných skutkových podstát trestných činov), ktoré slúžia na to, aby uspokojenie veriteľov nebolo marené cieleným (úmyselným) konaním dlžníka.
Za takejto situácie, keď Trestný zákon dostatočne postihuje protiprávne konanie dlžníka voči svojmu majetku a tým, ešte pred začatím konkurzného konania a prípadne aj pred úpadkom dlžníka, chráni nároky veriteľov, len ťažko možno nájsť racionálny argument, o ktorý by sa dalo oprieť tvrdenie, že len nesplnenie povinnosti uloženej ustanovením § 11 ods. 2 zákona o konkurze, samo o sebe, musí (alebo môže) mať trestnoprávne následky v zmysle § 242 ods. 1 písm. a) Tr. zák., respektíve prečo by malo byť len nesplnenie povinnosti dlžníka podať návrh na vyhlásenie konkurzu považované za „marenie“ začatia konkurzného konania.
Nesplnenie povinnosti dlžníka, ktorý je v úpadku, podať návrh na vyhlásenie konkurzu preto nenapĺňa znaky skutkovej podstaty trestného činu marenia konkurzného alebo vyrovnacieho konania podľa § 242 ods.1 písm. a) Tr. zák, nakoľko ide o povinnosť, ktorej nesplnenie objektívne nemôže ohroziť prípadné začatie konkurzného konania a jeho vykonanie, ale môže ho len oddialiť (a to prípadne aj na „neurčito“), čo zjavne nie je možné definovať ako „marenie“ (4).
Z uvedených právnych úvah preto možno vyvodiť záver, že Trestný zákon pod „nesplnením povinnosti uloženej páchateľovi zákonom, ktorý upravuje také konanie“ (§ 242 ods. 1 písm. a) Tr. zák.) rozumie nesplnenie len takej povinnosti, ktorá môže podstate sťažiť až znemožniť priebeh konkurzného konania (napríklad zisťovanie majetku dlžníka) a ktorá je „na úrovni“ konania uvedeného v § 242 ods. 1 písm. b) Tr. zák.. Pod ustanovenie § 242 ods. 1 písm. a) Tr. zák. možno preto podradiť len také povinnosti, ktoré sú ukladané zákonom o konkurze v rámci už prebiehajúceho konkurzného konania, nakoľko len také povinnosti môžu reálne sťažiť, ohroziť, či znemožniť zisťovanie majetku dlžníka, jeho speňažovanie a následné uspokojovanie veriteľov, a aj v takýchto prípadoch bude potrebné dôsledne skúmať každé jednotlivé okolnosti prípadu, nakoľko, ako už bolo uvedené vyššie, porušenie akejkoľvek povinnosti stanovenej zákonom o konkurze ešte nič nehovorí o následku, teda o tom, či objektívne mohlo dôjsť aj k mareniu konkurzného konania. Pod také povinnosti, ktoré môžu obzvlášť sťažiť dosiahnutie účelu konkurzného konania a tým ho aj mariť, možno zahrnúť napríklad povinnosť uvedenú v § 21 ods. 2 (povinnosť dlžníka zostaviť a odovzdať zoznam majetku dlžníka) alebo povinnosť uvedenú v ustanovení § 44 ods. 1, ods. 2 zákona o konkurze (v podstate zákaz nakladania úpadcu s majetkom podliehajúcim konkurzu, pričom právne úkony úpadcu, ktoré by ukracovali majetok podliehajúci konkurzu sú voči jeho veriteľom neúčinné), či povinnosť uvedenú v § 74 ods. 1 zákona o konkurze (povinnosť súčinnosti úpadcu). Patria sem aj povinnosti iných osôb než dlžníka, napríklad správcu konkurznej podstaty, ktorý má v priebehu konkurzného konania celý rad dôležitých povinností, ktorých zavinené porušenie by mohlo vážne narušiť zisťovanie majetku dlžníka a speňažovanie jeho majetku (5).
Vzhľadom na vyššie uvedené právne úvahy a príklady z praxe, je autor tohto článku názoru, že posudzovanie prípadnej trestnosti dlžníka, ak ten nepodá návrh na vyhlásenie konkurzu hoci je úpadku, nie je až tak jednoznačné, ako to konštatuje vo svojom článku JUDr. Radovan Blažek PhD. Práve naopak, vyvodzovanie trestnej zodpovednosti dlžníka len preto, že dlžník nesplní povinnosť stanovenú v § 11 ods. 2 zákona o konkurze a to dokonca paušálne, je v zásade neprijateľné, pretože porušenie tejto povinnosti nie je, samo o sebe, trestným činom, nakoľko (a to už bolo konštatované niekoľkokrát vyššie) len nesplnenie tejto povinnosti a prípadné oddialenie začatia konkurzného konania nemožno v žiadnom prípade označiť za marenie samotného konkurzného konania.
Napokon, pochybným je aj to, či „marením začatia konkurzného konania“ možno „mariť konkurzné konanie“ tak ako to vyžaduje skutková podstata trestného činu podľa § 242 ods. 1 písm. a) Tr. zák.. Alebo povedané terminológiou trestného práva procesného, to, že páchateľ neoznámi na polícii, že spáchal trestný čin, neznamená, že ho polícia nebude môcť prešetriť na základe napríklad trestného oznámenia podaného poškodeným. Pachateľ trestného činu síce, na rozdiel od dlžníka v konkurznom konaní, nemá povinnosť sám seba obviniť, avšak začatie trestného stíhania nie je vo voľnej dispozícii páchateľa a nezávisí od toho, či príde, respketíve nepríde oznámiť svoju trestnú činnosť orgánom činným v trestnom konaní. Len nečinnosť páchateľa (rovnako ako nečinnosť dlžníka) neznamená preto, že by začatie trestného stíhania bolo touto nečinnosťou marené, či dokonca až zmarené.
Nad rámec uvedeného je potrebné zdôrazniť, že základnou funkciou trestného práva je síce aj funkcia preventíva (tak ako to zdôrazňuje vo svojom článku JUDr. Radovan Blažek, PhD), avšak netreba zabúdať aj na to, že trestné právo je prostriedkom ultima ratio (ide o poslednú a najkrajnejšiu možnosť), čo znamená, že v trestnoprávnej náuke ako aj praxi sa už tradične vychádza zo zásady pomocnej úlohy trestnej represie (zásada subsidiarity) Podľa tejto zásady má byť trestné právo použité len ako najkrajnejší prostriedok a len pri typovo najzávažnejších porušeniach spoločenských vzťahov, záujmov a hodnôt, teda len tam, kde iné možnosti, hlavne prostriedky ostatných právych odvetví, nie sú dostatočné, teda už boli vyčerpané, sú neúčinné alebo zjavne nie sú vhodné. Princíp trestného práva ako prostriedku ultima ratio sa prejavuje najmä v prípadoch, ktoré majú súkromnoprávny základ, pričom v takýchto prípadoch musia orgány činné v trestnom konaní a súd vykladať znaky skutkových podstát, prevažne majetkových, či hospodárskych trestných činov, s vedomím, že princíp ultima rátio je neoddeliteľnou súčasťou formálnych znakov skutkovej podstaty trestného činu a má vplyv aj na subjektívnu stránku trestného činu a musia tiež náležite zvažovať, či je možné využiť inštitúty iných právnych odvetví (napríklad na nesplnenie si povinnosti zo strany určitého subjektu) a či týmito inštitútmi možno reálne dosiahnuť nápravy, ak k porušeniu práva skutočne došlo. Princíp ultima rátio tak umožňuje orgánom činným v trestnom konaní a súdu odlíšiť prípady, ktoré spadajú výhradne do sféry občinskoprávnych, či obchodných vzťahov od trestnej činnosti (6).
K uvedenému je potrebné dodať, že trestné právo je často zneužívané rôznymi účelovo podanými trestnými oznámeniami, a to platí zvlášť v podnikateľskom prostredí. V praxi je pomerne bežné, že veritelia, ktorým dlžník nehradí ich pohľadávky, podajú na dlžníka trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania trestného činu podľa § 242 ods. 1 písm. a) Tr. zák., pričom obsah týchto trestných oznámení je spravidla len všeobecný a úvahy veriteľov, že dlžník je určite v úpadku, keď nehradí svoje záväzky, sú len domnienkami. Cieľom takýchto trestných oznámení je, aby orgány činné v trestnom konaní začali trestné stíhanie vo veci a následne pracne vykonávali dokazovanie a zisťovali, aká je dlžníkova hospodárska situácia, či je v úpadku a podobne. Orgány činné v trestnom konaní tak veriteľovi „zadarmo“ (bez nevyhnutých poplatkov a preddavkov, ktoré by veritelia museli uhradiť, ak by podali návrh na vyhlásenie konkurzu) a najmä bez dôkazného bremena (v rámci trestného stíhania totiž orgán činný v trestnom konaní má povinnosť dokazovať všetky relevantné skutočnosti ohľadne znakov skutkových podstát trestných činov sám, a ak zistí, že dlžník napríklad nie je v úpadku, veriteľ nezodpovedá dlžníkovi za prípadnú škodu, ktorá by mu inak vznikla nedôvodným návrhom veriteľa na výhlásenie konkurzu) zistia hospodársku situáciu dlžníka. V každom prípade je tak podanie trestného oznámenia na dlžníka pre veriteľov oveľa výhodnejšie ako podanie návrhu na vyhlásenie konkurzu.
Práve pri takýchto všeobecných trestných oznámeniach, kde jedinou konkrétnou skutočnosťou je záväzkovoprávny vzťah medzi dvoma subjektmi a neplnenie záväzku jednou zmluvnou stranou (nehradenie dlhov pritom nie je, samo o sebe, trestným činom) by mal orgán činný v trestnom konaní uplatniť aj tzv. princíp ultima rátio (teda popri konštatovaní, že len nesplnenie povinnosti dlžníka v zmysle § 11 ods. 2 zákona o konkurze nie je trestným činom), pretože je neprípustným, aby trestné konanie nahrádzalo konanie konkurzné a taktiež je neprípustným, aby orgán činný v trestnom konaní pôsobil v úlohe akéhosi „vymáhača dlhov“ pre veriteľa. Je v zásade neprijateľné, aby sa štandartné civilné vzťahy riešili na úkor jednej zmluvnej strany prostriedkami trestného práva takým spôsobom, ktorého dôsledkom je nerovné postavenie účastníkov vo vzájomných záväzkových vzťahov.
Autor tohto článku zastáva názor, že ani prípadnú neschopnosť štátu upraviť konkurzné konanie tak, aby sa veritelia mohli rýchle a účinne domôcť svojich oprávnených nárokov, nemožno suplovať prostriedkami trestného práva. Prostriedky trestného práva nie je možné využiť len preto, že subjekt, ktorý sa cíti v práve, celkom rezignoval na civilné prostriedky (napríklad na konkurzné konanie), ktoré sú určené na uspokojenie jeho nárokov (7).
Aby nedochádzalo v budúcnosti k zbytočnému kriminalizovaniu dlžníkov a tým aj k zbytočnému zasahovaniu trestného práva do podnikateľského prostredia a to aj v prípadoch, v ktorých to zjavne nie je nevyhnuté a racionálne zdôvodnené, bude nutné upraviť skutkovú podstatu trestného činu podľa § 242 ods. 1 písm. a) Tr. zák. tak, že tohto trestného činu sa dopustí ten, „kto marí konkurzné konanie tým, že nesplní povinnosť uloženú mu, po začatí konkurzného konania, zákonom, ktorý upravuje také konanie...“. Nesplnenie povinnosti by sa vyslovene malo viazať len na povinnosť, ktorá nasleduje po začatí konkurzného konania a nie aj na povinnosť, ktorá začatie konkurzného konania predchádza.
Poznámky pod čiarou:
1. Blažek, R.: Ako posúdiť trestnosť dlžníka, ak nepodá návrh na vyhlásenie konkurzu?. Justičná revue, 61, 2009, č. 11, s. 1232 – 1234.
2. len pre úplnosť je potrebné uviesť, že trestný čin podľa § 242 Tr. zák. používa vo svojom názve, ako aj v skutkovej podstate pojem „vyrovnacie konanie“, ktoré už zákon o konkurze a reštrukturalizácii neupravuje a to aj napriek tomu, že trestný čin podľa § 242 ods. 1 písm. a) Tr. zák. má blanketovú skutkovú podstatu odkazujúcu práve na zákon o konkurze
3. napríklad, podstatným zistením v konkurznom konaní, je zistenie, aký je majetok dlžníka. Dlžník má výhradnú povinnosť predložiť správcovi konkurznej podstaty zoznam svojho majetku a záväzkov, pričom ak tak neurobí, neznamená to, že jeho majetok a záväzky nebude môcť správca konkurznej podstaty zistiť prostredníctvom súčinnosti s inými osobami, avšak takéto následne „plnenie povinnosti za dlžníka“ zo strany iných osôb môže byť spojené s rôznymi ťažkosťami a následne nemusí byť majetok, či záväzky dlžníka zistený úplne a tak môže byť ohrozené aj následné uspokojovanie veriteľov z majetku dlžníka. Nepredloženie zoznamu aktív a pasív dlžníka nemožno stotožnovať s konaním dlžníka v zmysle § 242 ods. 1 písm. b) Tr. zák., kde dlžník predloží zoznam aktív a pasív, avšak nepravdivý, teda ide o špeciálny druh podvodu v konkurznom konaní.
4. zhodne aj usmernenie krajského prokurátora Krajskej prokuratúry Bratislava sp. zn. 1/1 Spr 43/08 zo dňa 14.04.2009 (účinné od 15.04.2009), ktorým došlo k zjednocujúcemu výkladu niektorých aplikačných problémov v súvislosti s trestným stíhaním trestných činov proti majetku a trestných činov hospodárskych. Autor tohto článku sa ešte ako prokurátor Krajskej prokuratúry Bratislava podieľal na tvorbe tohto usmernenia s tým, že v podstate všetky prokuratúry Bratislavského kraja sa zhodli na jeho obsahu, t. j. aj na tom, že len nesplnenie povinnosti dlžníka podať návrh na vyhlásenie konkurzu, ak je v úpadku, nie je trestným činom marenia konkurzného alebo vyrovnacieho konania podľa § 242 ods. 1 písm. a) Tr. zák. (bod 2 usmernenia).
5. napríklad správca konkurznej podstaty je povinný, v zmysle § 32 ods. 4 zákona o konkurze, porieť spornú prihlásenú pohľadávku, v zmysle § 86 zákona o konkurze je správca povinný riadne spravovať majetok úpadcu a podobne. Zavinené nesplnenie povinností správcu konkurznej podstaty môže vážne ohroziť účel konkurzného konania (mariť ho), pričom do úvahy by prichádzala aj (alebo len) právna kvalifikácia trestného činu porušovania povinností pri správe cudzieho majetku podľa § 237 alebo § 238 Tr. zák..
6. k princípu ultima ratio pri ekonomickej trestnej činnosti pozri bližšie Šanta, J. – Žilinka, M.: Ekonomická trestná činnosť a princíp ultima ratio. Justičná revue, 59, 2007, č. 12, s. 1646 – 1654 alebo primerane aj Šámal, P. A kol. Trestní zákonník I. § 1 až 139. Komentář. 1 vydání. Praha: C.H.Beck, 2009, s. 91 – 99.
7. skutočnosť, že zákonodarca nepovažuje zákon o konkurze za bezchybný možno vyvodiť z toho, že dňa 29.01.2010 bol do NR SR predložený vládny návrh zákona, ktorým sa má zmeniť zákon o konkurze, pričom ide o návrh pomerne rozsiahlej zmeny a podľa dôvodovej správy má predložený návrh „odstrániť anomálie zákona o konkurze“ a okrem iného má upraviť nový spôsob oprávnenia veriteľa podať návrh na vyhlásenie konkurzu (zdroj www.nrsr.sk)
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.