JUDr. Dana Jelínková Dudzíková, sudkyňa Krajského súdu v Bratislave
K slobode prejavu sudcu
K aktuálnej téme slobody prejavu sudcu a podnetu štyroch vyšetrovateľov Národnej kriminálnej agentúry voči sudcovi Šamkovi za realizáciu jeho slobody prejavu vo vzťahu ku kritike právnej normy pripájam niekoľko poznámok.
Sudca Šamko realizoval slobodu prejavu sudcu vo vzťahu ku kritike platnej právnej normy s upozornením na aplikačné úskalia a možnú zneužiteľnosť na účelovú kriminalizáciu sudcov.
Podľa rezolúcie Európskej asociácie sudcov (ďalej aj ako „EAJ“)adresovanej Slovensku zo dňa 2.9.2021,[1] týkajúcej sa legislatívnych zmien na Slovensku EAJ so značnými obavami poznamenala, že doplnený článok 148 odsek 4 Ústavy SR poskytuje imunitu za „ právny názor vyjadrený pri rozhodovaní„okrem prípadov, ak by tým bol spáchaný trestný čin.“
To znamená, že akt vydania súdneho rozhodnutia môže byť trestným činom.Rovnakou alebo väčšou obavou EAJ je zistenie, že s účinnosťou od 1. januára 2021 bol Trestný zákon doplnený vytvorením v § 326a trestného činu sudcu za vydanie „svojvoľného rozhodnutia, ktoré spôsobí škodu alebo poskytne inému výhodu.“
Podľa EAJ tieto ustanovenia ľahko vystavia sudcov na Slovensku trestnému stíhaniu alebo hrozby či strachu zo stíhania za ich rozsudky, čopredstavuje vážne nebezpečenstvo nezávislosti slovenských držiteľov sudcovských funkcií.
EAJ upozorňuje, že pojem svojvoľného rozhodnutia je veľmi široký a zle definovaný.
Z pohľadu EAJ, nepresné a široké ustanovenia účinné na Slovensku od 1. januára 2021, jasne zlyhali vo vzťahu k obmedzeniu trestnoprávnej zodpovednosti za profesionálne aktivity sudcu na úzko, presne definované limity požadované na dosiahnutie základných štandardov európskych a iných medzinárodných nástrojov týkajúcich sa tejto témy.
Eurokomisár pre spravodlivosť p. Didier Reyndersv nadväznosti na vyššie uvedenú rezolúciu EAJ listom zo dňa 25.10.2021 pre EAJ uviedol, že ďakuje EAJ za zaslanie jej rezolúcie z 2. septembra 2021 týkajúcej sa legislatívnych zmien v oblasti súdnictva na Slovensku.
Rovnako uviedol, že Európska komisia dôkladne monitoruje vývoj justičných reforiem na Slovensku, taktiež v kontexte nového mechanizmu právneho štátu. Je to preventívny mechanizmus aplikovateľný na všetky členské štáty na presadzovanie právneho štátu a predchádzanie výskytu alebo prehĺbeniu problémov. Ako súčasť tohto mechanizmu 20. júla 2021komisia prijala jej druhú výročnú Správu o právnom štáte.
Cieľom tejto Správy o právnom štáte nie je iba monitorovať významné vývojové trendy, ale taktiež prispieť k debate o právnom štáte na národnej a európskej úrovni a podporiť kultúru právneho štátu vo všetkých členských štátoch, vrátane Slovenska.
Komisia je vďačná za informácie obdržané od Združenia sudcov Slovenska v kontexte prípravy správy a teší sa na pokračovanie v tejto spolupráci do budúcna. Pasáž týkajúca sa justičného systému v správe o Slovensku pokrýva väčšinu záležitostí a obáv vznesených Európskou asociáciou sudcov. [2]
Správa o stave právneho štátu Európskej komisie za rok 2021 vo vzťahu k Slovensku a k trestnému činu ohýbania práva uvádza, že hoci európske normy stanovujú, že vo výnimočných prípadoch úmyselného pochybenia alebo hrubej nedbanlivosti musia sudcovia prevziať zodpovednosť za svoje rozhodovanie, každý režim, ktorým sa riadi zodpovednosť sudcov, musí poskytovať jasné a presné záruky potrebné na zabránenie akémukoľvek riziku jeho použitia ako nástroja na vyvíjanie nátlaku na súdnu činnosť alebo ako systému politickej kontroly nad obsahom súdnych rozhodnutí. Pri uplatňovaní týchto nových ustanovení v praxi je dôležité tieto záruky riadne dodržiavať v súlade s európskymi normami.
Niektoré zainteresované strany vyjadrili znepokojenie nad ústavnou zmenou týkajúcou sa imunity sudcov a tvrdia, že jej široké a nejasné znenie by mohlo predstavovať riziko zneužitia.[3]
Európsky súd pre ľudské práva zaujal stanovisko k slobode prejavu sudcu, ktorým sa otvárajú témy k platným právnym normám v prípade Wille proti Lichtenštajnsku, rozsudok z 28. októbra 1999, sťažnosť č. 28396/95.
Sudca Wille otvoril verejnú odbornú diskusiu k ústavnoprávnym otázkam a ku kompetenciám ústavného súdu Lichtenštajnska. Za realizáciu svojej slobody prejavu bol potrestaný verejnou kritikou lichtenštajnského princa, ktorý ho následne nevymenoval do funkcie predsedu Správneho súdu práve v nadväznosti na zrealizovaný prejav sudcu.
Európsky súd pre ľudské práva v tejto súvislosti poukázal na to, že sloboda prejavu predstavuje jednu z najdôležitejších základov demokratickej spoločnosti a jednu z hlavných podmienok jej pokroku a rozvoja každého jednotlivca. S výhradou odseku 2 čl. 10 Dohovoru sa táto sloboda vzťahuje nielen na „informácie“ alebo „myšlienky“ priaznivo prijímané či považované za neškodné či bezvýznamné, ale aj na tie, ktoré zraňujú, šokujú alebo znepokojujú: tak to chcú pluralita, tolerancia a duch otvorenosti, bez ktorých nie je demokratická spoločnosť. Sloboda prejavu, v podobe, v akej ju zakotvuje čl. 10 Dohovoru, podlieha výnimkám, ktoré však musia byť úzko interpretované, pričom potreba ju obmedziť musí byť preukázaná presvedčivým spôsobom.
Tieto princípy sa vzťahujú rovnako na štátnych úradníkov: aj keď je legitímne, aby im štát vzhľadom k ich statusu uložil povinnosť diskrétnosti, ide predsa len o jednotlivcov, ktorí požívajú ochranu podľa čl. 10 Dohovoru.
Súd pripustil, že akonáhle sa prednáška sťažovateľa týkala niektorých bodov ústavného práva, mala nevyhnutne politické implikácie. Domnieval sa, že otázky ústavného práva majú svojou podstatou také implikácie. Táto skutočnosť sama o sebe nemohla sťažovateľovi legitímne brániť v tom, aby na túto tému predniesol komentár. Názor sťažovateľa nemôže byť pokladaný za neobhájiteľné stanovisko, keďže bol v Lichtenštajnsku zdieľaný značným počtom osôb.
Súd dospel k záveru, že v prerokovávanom prípade došlo k porušeniu čl. 10 Dohovoru, pretože reakcia princa nebola primeraná sledovanému cieľu a zásah do slobody prejavu nebol nevyhnutný v demokratickej spoločnosti.
Z vyššie uvedeného vyplýva, že odborná analýza aktuálnej platnej právnej normy a kritika jej aplikačných úskalí a jej udržateľnosti vo vzťahu k zásadám právneho štátu, je prípustná (a nutná na fungovanie demokracie) aj v prípade, ak je vykonaná predstaviteľom súdnej moci. Uvedené platí o to viac, pokiaľ sa názor sudcu nepovažuje za neobhájiteľné stanovisko, ale za právny názor zdieľaný aj inými autoritami.
Právny záver sudcu Šamka vo vzťahu ku kritike právnej normy ohýbania práva nie je ojedinelý, vzhľadom k tomu, že bol verejne prezentovaný aj európskymi autoritami. Európska asociácia sudcov vydala apel na slovenské autority, aby sa vrátili k európskym štandardom, pričom tento apel sa týka aj formulácie trestného činu ohýbania práva. Do dnešného dňa však uvedený apel vypočutý nebol a žiadna z relevantných autorít – Súdna rada SR, Ministerstvo spravodlivosti SR v tejto veci nekonali. Trpia stav vzdialenia sa európskym štandardom.
Takýto pasívny postoj čelných justičných inštitúcií však nezbavuje jednotlivých predstaviteľov súdnej moci práva na realizáciu slobody prejavu. Práve naopak. Bezpochyby sa jedná o tému verejného záujmu, na ktorú je nevyhnutné zamerať pozornosť odbornej aj laickej verejnosti.
[1]https://sudnamoc.sk/rezolucia/
[2]https://sudnamoc.sk/odpoved-eurokomisara-pre-spravodlivost/
[3]https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/2021_rolr_country_chapter_slovakia_sk.pdf
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.