Mgr. Viktória Hellenbart, advokátka
Obchody so spravodlivosťou ako biznis model a politický program?
Pri opise súčasnej situácie na Slovensku ma napadli slová, ktoré vyslovila osoba, akú Slovensko v súčasnosti možno ani nemá, a aj v súčasnej svetovej politike by sme ju museli hľadať dlhšie. Slová veľkého štátnika.
Lucius Annaeus Seneca, ktorý žil v rokoch 4 p. n. l. do 65 n. l. v Ríme a okrem toho, že bol aj filozofom, spisovateľom, pôsobil aj ako učiteľ a neskôr poradca rímskeho cisára Nera, sa preslávil aj takýmto výrokom :
„Ubi nonest pudor neccura iuris, sanctitas; pietas; fides,instabileregnumest.“, ktorý profesor JUDr. Karol Rebro, DrSc., dlhé roky pôsobiaci na Právnickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, vo svojom diele „ Latinské právnické výrazy a výroky“, vydanom vydavateľstvom Iura Edition, Bratislava v roku 1995, preložil slovami „ KDE NIET HANBY, ANI OHĽADU NA PRÁVO, ANI NA STATOČNOSŤ A DÔVERU, VLÁDA JE (TAM) VRATKÁ.“
Ako advokát mám ďaleko od toho, aby som hľadela na svet cez ružové okuliare, a preto ani toto moje krátke zamyslenie nemá ambíciu osloviť osoby, ktoré sú pri moci, či už sedia na stoličkách patriacich moci, alebo jej poradcov a mediálnych podporovateľov.
Napriek zdanlivému vákuu v priestore, v ktorom by sme chceli hľadať obhajcov ohľadu na „právo, statočnosť a dôveru“, viem, že na Slovensku stále jestvujú kolegovia z radov advokátov, prokurátorov a sudcov, a iných právnických profesií, z ktorých nevyprchala zásadovosť a principiálnosť v postojoch v otázke toho, čomu a komu je povinný slúžiť každý právny systém v štáte.
Tí, ktorí nám predvádzajú ekvilibristické kúsky pri narábaní s právom, ako nástrojom neobmedzenej moci a ukazujú, ako „šikovne“ sa dá využívať na presadzovanie záujmov úzkej skupiny osôb, ktoré si uzurpovali moc v štáte, v skutočnosti pracujú na vytvorení novej definície práva, v ktorej je potrebné jasne uviesť, že nie každú sústavu zákonov v štáte a na ich základe prijímaných rozhodnutí, či už súdmi alebo orgánmi štátnej správyje možné zahrnúť do sústavy platného práva.
Sústava zákonov a nadväzujúcich rozhodnutí, ktoré sú len nástrojom na upevnenie moci určitej skupiny ľudí, alebo jednotlivca, a sledujú potlačenie individuálnych, a dokonca prirodzených práv jednotlivca, jeho dôstojnosti a cti, sú právnymi fejkmi.
V reakcii na jedno z najzahanbujúcejších období v histórii ľudstva vznikla v roku 1946 nádherná právna teória, sformulovaná nemeckým profesorom práva a politikom Gustavom Radbruchom. Jej podstatou je, v reakcii na hrôzostrašné nemecké zákonodarstvo za vlády Adolfa Hitlera, sformulovanie určitého vzťahu medzi pozitívnym právom a právom prirodzeným, ktorý je rôznych prekladoch a prameňoch uvádzaný rôzne, ja vyberám citát z diela vynikajúceho slovenského profesora práva JUDr. Pavla Holländera, DrSc., rodáka z Lučenca: „Konflikt medzi spravodlivosťou a právnou istotou je možné riešiť len tak, že pozitívne právo, zaisťované predpismi a mocou, má prednosť aj vtedy, ak je obsahovo nespravodlivé a neúčelné, okrem prípadu, ak rozpor medzi pozitívnym zákonom a spravodlivosťou dosiahne tak neznesiteľnej miery, že zákon musí ako „nenáležité právo" spravodlivosti ustúpiť."(Filipika proti redukcionalizmu, Kalligram . Bratislava 2009, ISBN 978-80-8101-244-0 ,str. 42 -43)
Verejný priestor sa v doposiaľ nevídanom rozsahu zahltil okrem vulgarizmov a hrubých spôsobov, aj výrokmi samozvaných odborníkov na všetky oblasti života, ktorí od pása strieľajú najbizarnejšie definície a teórie a ohurujú „novým“ pohľadom na svet, ktorý veľmi pripomína biblické proroctvo o tom, že prídu doby, kedy budú (falošní proroci) vydávať „dobré za zlé a zlé za dobré“.
Mnohé verejné vyjadrenia osôb, ktoré sa hlásia k profesii právnika, k otázkam výkladu a aplikácie práva, by im vyniesli „vyhadzov“ zo skúšky na právnickej fakulte, alebo z justičnej, či advokátskej skúšky. Keď sú však vhodne recyklované v mediálnom priestore, goebbelsovským štýlom kreujú rôzne právne mýty a legendy, ktoré sa stávajú „pravdami“, ale vzhľadom na svoj pôvod, ich musíme považovať len „za pravdy tejto doby“ a „právne fejky“, ak použijem populárnu terminológiu tejto vládnucej vrstvy
https://en.wikipedia.or/wiki/Joseph_Goebbels?msclkid=3247d0dab0da11eca190f86f5725c9ce.
Medzi často požívané výrazy sa zaradilo aj slovo precedens, ktoré, hoci často používané, patrí v slovenskom jazyku medzi slová cudzieho pôvodu. V slovníku cudzích slov nájdeme aj takúto definíciu cudzieho slova precedens „prípad, ktorý sa stal skôr; predchádzajúci prípad určujúci alebo ospravedlňujúci prípady nasledujúce“ https://slovnik.aktuality.sk/slovnik-cudzich slov/?q=precedens&msclkid=f71ca439b0ce11ec8b0dbaa7f136e90b
Wikipedia objasňuje „Precedens je obsahovo široký pojem, ktorý sa v práve používa zúžene pre precedentné (tzn. predchádzajúce) rozhodnutie súdu, prípadne správneho úradu, v podobnej veci. Systém formálne záväzných precedensov je využívaný v krajinách so systémom common law (Spojené kráľovstvo, USA atď.).
Hoci slovenské právo nie je založené na precedensoch a s výnimkou publikovanej judikatúry Ústavného súdu nie sú judikáty autoritatívnym prameňom práva, pôsobia spravidla silou presvedčivosti a súdy a správne úrady sa od precedensov len zriedka odchyľujú.[1]
K módnym trendom, ktoré sa za posledné tri – štyri roky, zaskveli na našich právnických mólach, patria „mediálne spory“, ktoré sa vyznačujú veľkým záujmom médií o ich priebeh, ale aj zapájaním najširšej verejnosti do hodnotenia (ne)správnosti, (ne)zákonnosti ich priebehu a podrobné rozbory vydaných rozhodnutí publikované médiami.
Medzi top mediálne témy určite patrí trestné stíhanie vedené voči podľa jedného tábora „statočným“ vyšetrovateľom, podľa druhého tábora voči „ č..ovskej mafii“.
Ako advokát, pôsobiaci aj ako obhajca v trestných veciach, som s veľkým záujmom zaznamenala zásadnú zmenu v doterajšej aplikačnej praxi pri aplikácii ustanovenia § 46 odsek 1 zákona číslo 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov policajného zboru, ktorý znie „ Policajt sa musí dočasne pozbaviť výkonu štátnej služby, ak by jeho ďalšie ponechanie vo výkone štátnej služby ohrozovalo dôležitý záujem štátnej služby alebo priebeh objasňovania jeho konania a je dôvodne podozrivý, že a) porušil služobnú povinnosť zvlášť hrubým spôsobom, alebo b) spáchal trestný čin.“
Vyšetrovateľom bolo vznesené obvinenie podľa § 206 odsek 1) Trestného poriadku, podľa ktorého „Ak je na podklade trestného oznámenia alebo zistených skutočností po začatí trestného stíhania dostatočne odôvodnený záver, že trestný čin spáchala určitá osoba, policajt bez meškania vydá uznesenie o vznesení obvinenia, ktoré ihneď oznámi obvinenému a doručí najneskôr do 48 hodín prokurátorovi a ak je obvineným súdny exekútor, notár, znalec, tlmočník alebo prekladateľ, aj ministrovi spravodlivosti, a ak je obvineným advokát, aj Slovenskej advokátskej komore; o tomto úkone upovedomí bez meškania oznamovateľa a poškodeného. Ak bolo uznesenie o vznesení obvinenia oznámené jeho vyhlásením, je policajt povinný vydať obvinenému rovnopis tohto uznesenia bez meškania.“
Ak je policajtovi vznesené obvinenie podľa § 206 Trestného poriadku, platí, že orgány činné v trestnom konaní dospeli na podklade získaných a zistených skutočností k dostatočne odôvodnenému záveru, že policajt spáchal trestný čin.
Trestný poriadok neobsahuje „legálnu“ definíciu osoby podozrivej, hoci z viacerých jeho ustanovení vyplýva, že s osobou „podozrivou“ počíta ako so subjektom, ktorý má špecifické postavenie a na to nadväzujúce procesné práva a rovnako voči takejto osobe môže špecifickým spôsobom konať aj orgán činný v trestnom konaní. V § 33 Trestného poriadku sa uvádza „Toho, kto je podozrivý zo spáchania trestného činu, možno považovať za obvineného a použiť proti nemu prostriedky určené týmto zákonom proti obvinenému až vtedy, ak bolo proti nemu vznesené obvinenie.“
Summa summárum, vo vzťahu k štádiám trestného konania vedeného voči policajtovi, sa policajt považuje za osobu dôvodne podozrivú podľa § 46 odsek 1 zákona 73/1998 Z. z. aj v štádiu pred vznesením obvinenia podľa § 206 odsek 1 Trestného poriadku. Osoba obvinená z pohľadu Trestného poriadku prešla zo štádia osoby podozrivej, do „vyššieho“ štádia osoby obvinenej za konkrétny trestný čin, ale nie v tom zmysle, že by už prestala byť osobou dôvodne podozrivou podľa § 46 odsek 1 zákona o štátnej službe príslušníkov policajného zboru. Naopak, ak dôjde k obvineniu podozrivej osoby, jej vnímanie ako osoby dôvodne podozrivej zo spáchania trestného činu zo strany orgánov činných v trestnom konaní sa kvalitatívne posilnilo do tej miery, že jej bolo možné vzniesť obvinenie.
Slovo musí, použité v § 46 odsek 1 zákona 71/1998 Z. z. a nielen v tomto právnom predpise, sa štandardne vykladalo právnou teóriou a právnou praxou tak, že ak je naplnená hypotéza právnej normy, ňou stanovené správanie, ako povinnosť, reakcia na situáciu predvídanú právnou normou, nastane.
Synonymický slovník k slovesu musieť uvádza 1. byť nútený okolnosťami, prirodzeným behom udalosti niečo robiť, urobiť; 2. byť povinný, mať povinnosť;3. vyjadruje potrebu, nutnosť niečoho; 4. vyjadruje nátlak, nútenie, rozkaz.
Ak teda právna norma hovorí, že policajt MUSÍ byť dočasne pozbavený výkonu štátnej služby, nejedná sa o fakultatívne danú možnosť, ak sú splnené zákonom predpokladané podmienky, ak má byť dodržaný zákonný postup, policajt je dočasne pozbavený výkonu štátnej služby.
V mediálne známom prípade, však obvinení vyšetrovatelia neboli dočasne pozbavení výkonu štátnej služby podľa § 46 odsek 1 zákona 71/1998 Zb., z čoho môžeme vyvodiť len dva závery – postupovalo sa v rozpore so zákonom alebo v ich prípade nebola naplnená hypotéza právnej normy.
Táto je formulovaná: „ak by jeho ďalšie ponechanie vo výkone štátnej služby ohrozovalo dôležitý záujem štátnej služby ALEBO priebeh objasňovania jeho konania A je dôvodne podozrivý, že a) porušil služobnú povinnosť zvlášť hrubým spôsobom, alebo b) spáchal trestný čin“.
Ak sme teda dospeli k záveru, že policajt, ktorému bolo vznesené obvinenie je dôvodne podozrivým, v posudzovanom prípade nemohlo byť splnené, že napriek dôvodnému podozreniu zo spáchania trestného činu ponechanie takéhoto policajta v štátnej službe ohrozuje dôležitý záujem štátnej služby a ohrozuje priebeh objasňovania jeho konania.
Ohrozenie dôležitého záujmu štátnej služby alebo ohrozenie priebehu objasňovania bude jednoznačne súvisieť so skutkom, ktorého spáchanie malo naplniť zákonné znaky skutkovej podstaty trestného činu, za ktorého spáchanie bolo policajtovi vznesené obvinenie.
V danom prípade sa z verejnosti sprístupnených informácií dá vyvodiť, že skutky úzko súvisia s výkonom štátnej služby policajtov a to ako v časovej, miestnej, ale aj vecnej súvislosti.
Zo svojej doterajšej praxe advokáta vyvodzujem štatistický záver, ktorý by ministerstvo vnútra malo vedieť bez najmenších problémov upresniť v celoslovenskom meradle, a to ten, že zo 100 % obvinených policajtov bolo v 100% prípadov vydané rozhodnutie o dočasnom pozbavení výkonu štátnej služby a v 100% prípadov policajt nebol úspešný pri podanom opravnom prostriedku proti takémuto rozhodnutiu, ktoré sa primárne opieralo o odvolanie sa na základné ľudské právo zakotvené nielen v Ústave SR, ale aj Dohovore o ľudských právach, a tým je právo na prezumpciu neviny.
Ani jeden prípad, v ktorých som zastupovala obvineného policajta, sa netýkal obvinenia zo skutku, ktorý by bezprostredne súvisel s výkonom služby, alebo by sa stal počas výkonu služby.
A predsa bolo vznesenie obvinenia (v mnohých prípadoch len podozrenie) vnímané ako naplnenie dôvodov podľa § 46 odsek 1 zákona 73/1998 Z. z.
Osobitnú pozornosť a právny rozbor by si zaslúžil spôsob, akým bola existencia dôvodov pre rozhodnutie o dočasnom pozbavení výkonu štátnej služby – ohrozenie dôležitého záujmu alebo priebehu objasňovania konania, v týchto rozhodnutiach rozvedená a identifikovaná konkrétnymi skutočnosťami.
Prípad vyšetrovateľov najmä, ale nielen, z dôvodov širokého mediálneho pokrytia, je potrebné považovať za zásadné prelomenie doterajšej praxe pri aplikácii ustanovenia § 46 odsek 1 zákona o štátnej službe príslušníkov policajného zboru, a možno ho označiť jedným dychom za BEZPRECEDENTNÝ POSTUP VYTVÁRAJÚCI NOVÝ PRECEDENS v tom, že vznesenie obvinenia policajtovi nie je dôvodom na vydanie rozhodnutia podľa § 46 odsek 1 zákona číslo 73/1998 Z. z. o dočasnom pozbavení výkonu štátnej služby a popri známom prípade vyšetrovateľov, sa javí ako pomerne náročné odôvodniť, aké konanie a aké okolnosti v prípade akéhokoľvek obvineného policajta odôvodňujú záver, že jeho ponechanie v službe ohrozí dôležitý záujem štátnej služby alebo priebeh objasňovania.
Ako advokátovi sa mi natíska otázka, či u policajtov, u ktorých (aj v prípade pred vznesením obvinenia) došlo k vydaniu rozhodnutia o dočasnom pozbavení výkonu štátnej služby nedošlo k nezákonnému postupu.
V prípade mediálne vedených prípadov už považujeme za samozrejmosť, že médiá pokrývajú takmer všetky kroky a úkony obvinených, ich obhajcov, orgánov činných v trestnom konaní, ale aj sudcov.
I v prípade obvinených vyšetrovateľov slovenský denník Aktuality dňa 10.3.2022 informoval svojich čitateľov o ďalšom kroku obhajcu obvinených, ktorým bolo podanie sťažnosti obvinených na ústavný súd https://www.aktuality.sk/clanok/RM3nnpy/vysetrovatel-curilla-a-spol-sa-stazuju-na-ustavnom-sude-bez-nahravok-z-odpocuvania-sa-nemozeme-obhajovat/.
Medializovaná informácia opäť pritiahla môj advokátsky záujem, pretože postup advokáta v tejto veci, môže znamenať ďalší obrat, ďalší precedens, tentokrát v rozhodovacej praxi Ústavného súdu SR.
Z informácií, ktoré sú verejne prístupné na webovej stránke ústavného súdu, som zistila, že advokát JUDr. Peter Kubina zastúpil sťažovateľa pplk. Mgr. J. Č., v dvoch sťažnostiach podaných na Ústavný súd SR podaných dňa 12.11.2021, evidovaných pod číslami Rvp2316/2021, Rvp2317/2021, a sťažovateľa mjr. Mgr. P. Ď. v sťažnosti tiež podanej 12.11.2021, evidovanej pod číslomRvp 2318/2021.
Dňa 2.3.2022 Ústavný súd SR Uznesením PLs. ÚS/9/2022-7 rozhodol tak, že veci vedené na Ústavnom súde SR pod sp. zn. Rvp 2316/2021 a 2317/2022 spojil na spoločné konanie, ktoré bude vedené pod spisovou značkou Rvp 2316/2021 a rozhodovať o nich bude senát, v ktorom je sudcom spravodajcom JUDr. Robert Šorl.
Z tohto uznesenia, okrem článku publikovaného v Aktualitách, vieme, že predmetom sťažnosti je postup súdu a prokuratúry v prípravnom konaní, ktorý podľa sťažovateľov porušil ich práva podľa článku 16 odsek 1 na ochranu pred neoprávneným zasahovaním do súkromného života, podľa článku 19 odsek 2 a článku 46 odsek 1 Ústavy SR ich právo na spravodlivý súdny proces.
Sťažovatelia sa teda domáhajú „vstupu“ Ústavného súdu SR do prípravného konania v záujme poskytnutia ochrany ústavných práv sťažovateľov porušovaných podľa sťažovateľov zo strany OČTK a súdu v prípravnom konaní. A nejedná sa o sťažnosť súvisiacu s väzbou sťažovateľov.
Z poznatkov, ktoré som získala monitorovaním rozhodovacej činnosti Ústavného súdu SR, ale aj z vlastnej praxe z rozhodnutí súdu o mnou podaných sťažnostiach vo veci sťažovateľov ( I. ÚS 185/2015, II. ÚS 125/2018), ako osôb v procesnom postavení obvinených v štádiu prípravného konania, som dospela k záveru, že ústavný súd v prípade rozhodovaní o sťažnostiach na nezákonný postup alebo postup porušujúci ústavné alebo ľudské práva v prípravnom konaní, pomerne konzistentne odmieta takéto sťažnosti :
„ Ústavný súd v obdobných prípadoch opakovane zdôraznil, že trestné konanie od jeho začiatku až po jeho koniec je procesom, v ktorom sa v rámci vykonávania jednotlivých úkonov a realizácie garancií pre ochranu práv a slobôd môžu zo strany orgánov činných v trestnom konaní naprávať, resp. korigovať aj jednotlivé pochybenia. Spravidla až po jeho skončení možno na ústavnom súde namietať pochybenia znamenajúce porušenie práv a slobôd označených v článku 127 odsek 1 ústavy, ktoré neboli odstránené v jeho priebehu ( napríklad III. ÚS 75/05, IV. ÚS 76/05). Ústavný súd zastáva názor, že nie je iba jeho povinnosťou ako súdneho orgánu ochrany ústavnosti zabezpečovať v rámci svojej rozhodovacej právomoci ochranu základných práv a slobôd vrátane rešpektovania záväzkov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná. Túto povinnosť majú aj všeobecné súdy a taktiež orgány prokuratúry ako primárni ochrancovia ústavnosti ( III. ÚS 79/02).“ ( I. ÚS 185/2015).
Z uznesenia pléna ústavného súdu PLs. ÚS 9/2022 – 7 zo dňa 2.3.2022 sa dozvedáme, že sťažovatelia považujú príkazy okresného súdu na vyhotovovanie zvukových a zvukovo-obrazových záznamov za porušenie svojich práv na ochranu pred neoprávneným zasahovaním do súkromného života a práv na súdnu ochranu a „ Sťažovatelia navrhujú, aby ústavný súd napadnuté príkazy okresného súdu aj krajskej prokuratúry v celom rozsahu zrušil a súčasne krajskej prokuratúre a Úradu inšpekčnej služby prikázal zničiť všetky zvukové a zvukovo obrazové záznamy získané použitím týchto informačno-technických prostriedkov ( ďalej aj „použitie ITP“) a zakázal ich používanie v akomkoľvek trestnom konaní proti sťažovateľom, keďže krajská prokuratúra a Úrad inšpekčnej služby tieto záznamy ešte nezničili a tieto záznamy naďalej vedú vo vyšetrovacom spise a používajú ich ako dôkaz proti sťažovateľom.“
Keďže obsah pasáží zo zvukových nahrávok, ktorých zničenia sa sťažovatelia domáhajú sa stal vďaka širokému mediálnemu pokrytiu, ale aj viacerým tlačovým besedám politických strán, a debatám v národnej rade verejne známym, pripomeniem, že sa jedná o.i. aj o asi najviac citovanú pasáž z (podľa obhajoby sťažovateľov) neformálneho rozhovoru, v ktorej sa navrhuje poliatie auta vyšetrovateľky inšpekcie kanistrom benzínu.
Opäť je, vďaka medializácii niektorých prípadov, „na svete informácia“, že iný klient advokáta JUDr. Petra Kubinu, ktorý zastupuje sťažovateľov pred ústavným súdom, žiada od štátu za nezákonný pobyt vo väzbe buď ospravedlnenie alebo vysoké odškodné.
Zaujímavým premostením oboch prípadov, okrem osoby zástupcu, je, že väzba, v ktorej sa žiada odškodné súvisela s prípadom, v ktorom už súdy rozhodli o tom, že nahrávky zo spisu „Gorila“ , ako aj všetky ich kópie majú byť zničené, nakoľko sa jedná o dôkazy nezákonné, a vyšetrovateľka, ako aj Špeciálna prokuratúra oponuje pokynu Generálnej prokuratúry a v písomnom stanovisku označenom ako „Analýza uznesenia GP SR sp. zn. IV/3 Pz 29/21/1000“ a argumentujú aj takto :
„Totižto, ak by vyšetrovateľka odstránila zo spisu akékoľvek doposiaľ vykonané dôkazy, poruší tým minimálne ustanovenia všeobecne záväzného právneho predpisu, konkrétne vyhlášky ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o tvorbe spisu orgánmi činnými v trestnom konaní a súdmi č. 618/2005 Z.z., v znení nesk. predpisov, konkrétne ustanovenie jej § 2 ods. 1. Tým by zo strany vyšetrovateľky došlo aj k porušeniu povinnosti podľa § 48 ods. 3 písm. a/ zákona č. 73/1998 Z.z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície, v znení nesk. predpisov.
..Takáto konkrétna situácia sa však môže vyskytnúť v ktorejkoľvek trestnej veci (a vyskytla sa aj v tejto), keď je potrebné jednoducho ďalším dokazovaním overiť skutočnosti uvádzané v podkladoch pre začatie trestného stíhania na to, aby bolo možné akýmkoľvek spôsobom meritórne rozhodnúť a tieto úkony nie je možné v zmysle § 196 ods. 2 Tr. por. vykonať, a to aj v prípadoch, ak je vopred známa konkrétna a nezameniteľná osoba prichádzajúca do úvahy ako jediný možný páchateľ. Preto je vo veci potrebné začať trestné stíhanie podľa § 199 ods. 1 Tr. por., aby sa vytvoril priestor pre dokazovanie, či bude konkrétnej osobe možné vzniesť obvinenie v zmysle § 206 ods. 1 Tr. por. alebo bude namieste iné meritórne rozhodnutie. ..
Štát by aplikáciou tohto právneho názoru rezignoval na pozitívny záväzok stíhať páchateľov trestnej činnosti a napĺňaťpredmet Trestného poriadku v zmysle jeho § 1.
Bez ohľadu na to, však nie je ani možné automaticky konštatovať, že akákoľvek nezákonnosť pri zabezpečovaní dôkazu spôsobuje jeho nepoužiteľnosťv trestnom konaní. Rovnako ju nespôsobuje automaticky ani porušenie práva podľa čl. 8 Dohovoru, naviac vo vzťahu k osobe, ktorá ani v tejto veci nebola obvinená...
Pokiaľ mal generálny prokurátor SR na mysli dôvodnosť takejto žiadosti aj vo vzťahu k predmetnému konaniu, je potrebné uviesť, že okrem už vyššie uvedených argumentov proti zničeniu tohto dôkazu v akomkoľvek konaní, v konaní v ktorom bolo vydané Uznesenie podľa § 363 a nasl. Tr. por. stopa č. 21 neslúži ani ako nejakývýznamný dôkazový materiál, skôr ako materiálny predmet útoku, resp. predmet „kupčenia“ s utajovanými informáciami, ktoré je v nej vyšetrované. Mám za to, že v prípade, ak by bolo aj táto časť odôvodnenia braná ako záväzný právny názor pre vyšetrovateľku, ktorej bola vec prikázaná na nové konanie, a táto by mu vyhovela, je tu dôvodné sa obávať, že by jej konanie zakladalo znaky zločinu marenia spravodlivosti podľa § 344 ods. 1 písm. b/ Tr. zák.“
Článok v denníku Aktuality zo dňa 10.3.2022 naznačuje, že sťažnosťou na ústavný súd sa má odstrániť aj iný nedostatok prípravného konania, ktorým je, že obhajoba nemá k dispozícii všetky výstupy z použitých ITP, za celé obdobie, a ich prepisy.
Záverom príspevku mi zostáva len konštatovať, že budem so záujmom sledovať, či ústavný súd prelomí svoju doterajšiu rozhodovaciu prax a už aj v štádiu prípravného konania vysloví svoju právomoc na prejednanie takejto sťažnosti a nedá v prvom rade priestor na nápravu eventuálnych nezákonností a na dohľad nad spravodlivým procesom prokuratúre a všeobecným súdom.
Nemenej zaujímavou je otázka, či po sprístupnení všetkých zabezpečených ITP a ich prepisoch, sa môže verejnosť opäť tešiť na ďalšiu nálož úniku informácií z vyšetrovacieho spisu a oboznámiť sa s ďalšími zaznamenanými pasážami neformálnej komunikácie vyšetrovateľov.
Alebo ústavný súd rozhodne, že všetky nahrávky musia byť zničené.
„Elitným – statočným - našim“ vyšetrovateľom sa autorka venovala aj tu:
[1] Viac menej ako zaujímavosť prinášam plné znenie definície slova precedent, ako ho uvádza „A concisedictionary of law“, OxfordUniversity Press, r. 1990 – A judgment of decision of a court, normally recorded in a law report, used as an authority for reaching the same decision in subsequent cases. In English law, decisions of the House of Lords are binding upon the Court of Appeal and all lower courts and are normally followed by the House of Lords itself. Decisions of the Court of Appeal are binding on all lower courts and, subject to some exceptions, on the Court of Appeal itself. Decision of the High Court are binding on inferior courts, bud decisions of inferior courts do not create any binding precedent. A lower court is not bound by all aspects of a previous decision but only by those parts of the judgment that constitute the principles of the decision ( ratio decidendi) and are mot merely passing comments (obiter dicta) of the judge.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.