Marcela Kosová,
sudkyňa Krajského súdu v Bratislave, členka Súdnej rady SR
Čo si asi myslí bohyňa spravodlivosti o holuboch a vrabcoch
„Plán obnovy nie je osemsto strán prázdnych sľubov, premieňame holuby na streche, na holuby v hrsti.“ Eduard Heger.Najskôr si ozrejmíme, čo nám hovorí príslovie
“Lepší vrabec v hrsti ako holub na streche”, a potom sa povenujeme tomu, či
skutočne máme v hrsti justičného holuba alebo nám uletel aj vrabec aj holub, a my sme spadli zo
strechy na zem.
Ide o konštatovanie, že niekedy je lepšie
uspokojiť sa s málom, ako sa plahočiť za niečím nedosiahnuteľným až iluzórnym.
Nabáda nás to zároveň aj k určitej opatrnosti pri definovaní cieľov aj
spôsobov, ako ich dosiahnuť. Pri lapaní holubov a prílišnej snahe ich mať v
hrsti za každú cenu môžeme totiž stratiť oveľa viac, ako získať. Holub je
(pre)lietavec, nemá teda, na rozdiel od ľudí, žiaden problém vyletieť na
akúkoľvek strechu a nehrozí mu, že z nej spadne.Človek však pri jeho naháňaní
môže ľahko spadnúť na tvrdú zem. Dôležité je napríklad, aký typ strechy z
hľadiska jej sklonu, a teda možných negatívnych následkov pre človeka, si nami
lapaný holub vyberie. Môže ísť o šikmú strechu ale aj o strechu strmú, strechu
valbovú, pultovú či manzardovú.Nie bez významu je aj skutočnosť, či ide o
holuba domáceho alebo divého, teda, ako bude spôsobilý správať sa v zajatí
našej hrsti. Alebo dokonca môže ísť o zdiveného holuba domáceho, ktorý je
považovaný za škodcu.
Dávno som nevidela žiadneho politika tak sa tešiť, ako ministerku spravodlivosti po
hlasovaní v parlamente a novej súdnej mape. A zaujal ma aj jej výrok, že na
toto sme mnohí čakali desiatky rokov. Musím pani ministerku sklamať. Nepatrím
medzi túto časť vytrvalo čakajúcej populácie, ktorej konečne odľahlo, a má
sa dôvod tešiť spolu sňou. Hoci aj dnes v jednom rozhlasovom
vysielaní uviedla, že nie je pravda, že väčšina sudcov je proti. Sudcovia sú
za. Dovolím si pripomenúť, súhlas s mapou podpísal jeden.
Ako to všetko začalo.
Vynechám fakty, ktoré sa týkajú katastrofálneho
krivenia legislatívneho procesu od počiatku až doteraz a ignorovania všetkých
odborných a vecných argumentov.
Ministerka spravodlivosti pri predložení novej
súdnej mapy úplne na začiatku, teda vo verzii, podľa ktorej mali zostať tri krajské
súdy a zrušených malo byt neúrekom okresných súdov, neochvejne opakovane tvrdila,
že toto je jediná cesta. Takto to vraj chcú sudcovia už od roku 2017, takto to
chce CEPEJ, takto to vychádza z množstva dát, vrátane nárečí pospolitého ľudu.
Bola si úplne istá aj v časových rámcoch, všetko sa stihne a mapa bude tak
okolo marca 2021 na svete a schválená. Ubezpečila ma o tom osobne
v jednej rozhlasovej relácii, kde sme sa stretli v debate
v januári 2021.Lebo treba špecializáciu.Ktorá sa mimochodom podľa jej návrhu
mala dosiahnuť jedine tak, že sa zruší tam kde je, a vytvorí sa tam, kde nie
je. Dokonca sme sa dozvedeli z médií, že šéfka poslaneckého klubu terajšej
domovskej politickej strany pani ministerky spravodlivosti povedala, že
špecializáciu treba a niektorí sudcovia sa budú musieť “rekvalifikovať”. „Jediná
cesta“ nepripustila žiadnu odbočku. Priamy smer za úspechom. A najlepšie sa sudca špecializuje, keď zahodí
roky praxe v jednom odvetví právaa začne sa zaúčať v úplne inom odvetví.
Od začiatku, rozhodujúc zároveň svoje staré spisy v pôvodnej oblasti.
Rok schválenia mapy pani ministerke síce nevyšiel,
vyšla aspoň jar. A odbočky sa našli a bolo ich fakt dosť. Tam, kde odborné
argumenty neprenikli, prenikli tie politické a finančné. Celé toto má naplno a plynule
fungovať od 01.01.2023.
Ako to dopadlo.
Ostalo nám krajských súdov osem, žiadna redukcia. Koľko sme si pritom vypočuli invektív, keď sme rok a pol neúnavne argumentovali, že nikdy z ničoho nevyplývalo ani nevyplýva, aby sa zrušil ktorýkoľvek krajský súd. Prehadzovali sa za ten rok a pol hore dole po celej republike. A vždy to bola tá správna cesta a bolo to kľúčové. V závere sa zabudlo aj na tvrdenie pani ministerky, že v Bratislave NEMÔŽE byť odvolací súd, lebo tých súdov má hlavné mesto až príliš. Asi sa prepočítala, lebo nám tu vytvorila ešte jeden súd navyše. Správny súd. Niečo z tých peňazí predsa postaviť treba.A zabudlo sa aj na to, že bolo treba redukovať krajské súdy aj preto, lebo ich tu umelo vytvoril Mečiar. Detail, že mali ostať práve tie, ktoré vytvoril, bol prehliadaný. V Bratislave sa vytvorili štyri mestské súdy. Trestný, civilný, obchodný a poručenský. Bude zaujímavé, kam sa presťahujú napríklad všetci civilní sudcovia, žiadna súdna budova pre ich počet a podporný personál nie je dosť veľká. Tu asi príde na rad pani ministerkou vytúžená veľká moderná presklená budova, ktorú bude stavať.Dovtedy neviem.Čo všetko sa musí (“sa musí” rozumej predsedovia súdov a sudcovia, nie pani ministerka) stihnúť urobiť, aby napríklad mestské súdy o osem mesiacov fungovali naplno tak, že budú oveľa rýchlejšie, kvalitnejšie, aby občan, o ktorého tu mimochodom celý čas ide, mal rozhodnutie oveľa skôr, ako tomu bolo doposiaľ.
Poďme si to teda zhrnúť.
Funkčné obdobie predsedov terajších okresných bratislavských súdov uplynie 31. decembra 2022. Tento aktuálny predseda okresného súdu /ani jeden z nich so zmenou súdov v bratislavskom kraji nesúhlasil/ pritom má prerokovať návrh nového rozvrhu práce mestského súdu /ktorý ešte neexistuje/ do 15. novembra 2022 so sudcami súdov /vraj podľa odseku 5 paragrafu, ktorý ešte tiež neexistuje, aspoň v čase písania tohto článku zverejnený nebol/.Predpokladajme teda, že to má prerokovať s tými, ktorí budú pracovať napríklad na Mestskom súde Bratislava I, teda so všetkými, ktorí budú robiť trestné veci. Vôbec však netuší, ktorí to budú, koľko ich bude, a nemá k nim aktuálne ani žiadne kompetencie, nevie, koľko bude mať k dispozícii pojednávacích miestností a kde, nevie, koľko administratívneho personálu prejde na tento nový súd, koľko vyšších súdnych úradníkov. Nevie, ako budú označené jednotlivé súdne oddelenia. Nevie nič. A nemá to odkiaľ vedieť, nevie to totiž nikto.
Rozvrh práce musí okrem toho obsahovať aj spôsob a podmienky vykonania jeho zmien z dôvodu výrazných rozdielov v pracovnom zaťažení sudcov a poverených zamestnancov súdov.A predstavme si ešte situáciu, že sám predseda súdu nie je ani sudcom v oblasti, v ktorej takýmto spôsobom musí pripraviť rozvrh práce. Takto pripravený rozvrh práce má vydať do 15. decembra 2022. Rozvrh práce sa má vytvoriť bez spolupráce sudcovskej rady, ktorá ešte z pochopiteľných dôvodov nemôže byť vykreovaná. Sudcovské rady pritom vystupujú na ochranu práv a oprávnených záujmov sudcov.Bez prerokovania rozvrhu práce príslušnou sudcovskou radou a zaujatia jej stanoviska, rozvrh nemôže uzrieť za normálnych okolností svetlo sveta.A dokonca, keby predseda súdu v tomto procese ignoroval sudcovskú radu, považuje sa takéto jeho konanie za závažné disciplinárne previnenie. A len na okraj, v zákone sa dočítame aj to, že podmienka náhodného výberu je splnená vtedy, ak sa má vec prideliť jednému z aspoň dvoch senátov, samosudcov alebo súdnych úradníkov. Takže, žiadni traja.
Súdne registre.
Na jednom mestskom súde sa stretne päť spisov s rovnakou spisovou značkou. Budú ich tisíce. Tieto bude treba zladiť /nie je to len prepísanie čísla na spise, aby ste si nemysleli/ a čo najrýchlejšie oznámiť nové spisové značky všetkým účastníkom konania aj ich právnym zástupcom. V každej jednej veci. Treba zladiť celý súdny manažment na všetkých súdoch. Evidencia prideľovania vecí na prejednanie musí totiž zabezpečiť takú možnosť kontroly, aby si každá osoba, ktorá má na veci právny záujem, mohla nazretím do spisu a evidenčných pomôcok preveriť pridelenie veci zákonnému sudcovi a naštudovať spis. A to sme len v evidenčnej časti, spisy treba protokolárne zo zaniknutého súdu odovzdať súdu novému. Len toto bude trvať niekoľko rokov pri plnom výkone sudcov. Alebo nebudeme rok dva rozhodovať, aby sa to všetko „upratalo“? Ozaj, len dúfam, že pani ministerka nezabudla na fakt veľkú miestnosť, kam umiestni informačné centrum, kde účastníci spisy študujú.Ako majú sudcovia terajších okresných bratislavských súdov vytyčovať veci na budúci rok /nehovoriac o tom, že mnohé termíny sú už dávno určené/, kam predvolajú účastníkov, kam dajú trestní sudcovia predviesť obvinených....bude dostatok pojednávacích miestností na jeden deň, na ktorý už sú teraz určené pojednávania?
Načrtla som v skratke len zopár problémov, sú ich desiatky, ktoré nie je možné vyriešiť do konca roku 2022 ani pri najlepšej vôli.Odhliadnuc od toho, že k nim neexistuje žiadna právna úprava, ktorá by aspoň v paragrafoch garantovala aspoň akú takú implementáciu.
Čo teraz?
Ostáva nám všetkým dúfať, že sa bude lapené vtáctvo správať tak, ako to od neho očakávame. Nie tak, ako mu je to vlastné. Špeciálne požiadavky máme na holuby. Vieme totiž, čo robia v mestách so vzácnymi pamiatkami a sochami, tak pozor na to, ako sa budú správať v ľudskej hrsti...
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.