JUDr. Patrik Števík, sudca Okresného súdu Bratislava II
Nástup totalitarizmu v Slovenskej republike
Ak sme pred rokom 2020 mohli skonštatovať, že Slovensko je právny štát a
demokracia s väčšími či menšími nedostatkami, dnes už môžeme Slovenskú
republiku označiť za štát, ktorý opúšťa platformu právneho štátu a demokracie.
Vládnuci politici už prekročili pomyselný Rubikon a ženú našu krajinu do
osídiel totalitarizmu. Po fašizme, nacizme a komunizme tu máme ďalšiu formu
totality v pokročilom štádiu -pseudoliberalizmus.
Teóriu liberalizmu považujem za pozitívnu hodnotu rovnako ako konzervativizmus.
Tam kde konzervativizmus poskytuje človeku istotu tradičných hodnôt,
liberalizmus vdychuje spoločnosti progres. Iba súžitie oboch týchto systémov
zabezpečuje stabilitu a rozvoj zároveň.Ak začne jeden z nich dominovať na úkor toho druhého a likvidovať ho, vzniká v
spoločnosti napätie a rozbroje.
Liberalizmus je teda liberalizmom iba potiaľ, pokiaľ rešpektuje prirodzenosť a
prirodzené právo. Stav v našej krajine ako aj v celej Európe má už s
liberalizmom spoločné pramálo. Formálne sa jestvujúci stav síce prikrýva slovom
liberalizmus či liberálna demokracia, ale materiálne už o ideológiu liberalizmu
nejde. Preto je výstižnejšie používať pojem pseudoliberalizmus a nie
neoliberalizmus.
Nie je to prvýkrát v dejinách, čo sa totalitné praktiky zahaľujú do esteticky
krajšie znejúcich pojmov s nádejou, že väčšina si nevšimne, že ide iba o
zdanie. Väčšine totiž stačia k spokojnosti chlieb a hry. Zábava, cestovanie,
dobré jedlo či kvalitný alkohol často postačuje na udržanie masy v stave
nevšímavosti a v zdaní slobody. Ľudia ceniaci si slobodu slova, slobodný
prístup k informáciám, slobodnú voľbu, právo na bezpečnosť alebo právo na
ľudskú dôstojnosť zvyknú byť obozretnejší a citlivejší na nástup totalitných
praktík. Dokážu dovidieť koniec procesu, ak sa včas nezastaví. Tento typ
človeka je však často v menšine.
Lucidnej skupine obyvateľov na Slovensku je zrejmé, že sa ponárame stále hlbšie
do totalitárneho marazmu.
Vládna moc znemožnila
občanom našej krajiny účinne brániť súdnou cestou svoje ľudské práva a slobody
pred vládnymi opatreniami v čase koronakrízy. Na prekrytie tejto skutočnosti
sme z každej strany počúvali oslavné hlasy na vznik Najvyššieho správneho súdu
SR ako garanta ochrany ľudských práv a slobôd. Ale iba tých práv a slobôd,
ktorých porušovanie nebude vládnou garnitúrou šikovne vyňaté z oblasti
správneho práva, ako sa to stalo počas koronakrízy. Človek sviežeho ducha v tom
uvidí precedens.
Po vypuknutí vojnového konfliktu na Ukrajine sme sa dočkali dlhodobo avizovaného
zákona o cenzúre. Dávno pred jeho prijatím vládni politici na čele s
prezidentkou horlivo volali po cenzúre nepohodlných médií. Malo sa tak stať v
mene zdravotnej bezpečnosti a ochrany demokracie. Tieto morálne a intelektuálne
zanedbané osoby žijú v takom hlbokom predklone, že netušia, že ochrana
demokracie nedemokratickými prostriedkami znamená jej likvidáciu. Personálnemu
obsadeniu aktuálneho vládneho orchestra sú zákony a Ústava na obtiaž. Poctivo
sa vyhýbajú dialógu a verejnej kontrole, lebo pre totalitné praktiky je dialóg
smrťou. Už bez zámienok a na drzovku obchádzajú legislatívny proces, klamú a
zavádzajú, ako naposledy ministerka spravodlivosti pri a po schválení tzv.
súdnej mapy. Popísalo sa o tom už mnoho a kto mal záujem poznať skutočnosť,
dostal sa k nej.
Nesvojprávni aktivisti vládnuci našej krajine dookola opakujúci slogany o
demokracii a právnom štáte rýchlosťou svetla demolujú nezávislosť súdnej moci.
Tento jeden zo základných pilierov právneho štátu zbavujú nezávislosti
spôsobom, ktorý nemá v našich končinách obdobu. Trestanie sudcu za právny
názor, dosadzovanie do justičných funkcií ideologicky spriaznených ľudí pomocou
politicky skorumpovaných osôb z oblasti justície, zavádzanie inkvizičných
praktik na úkor spravodlivosti, zneužívanie trestného práva na plnenie
predvolebných sľubov za asistencie režimových poskokov vo všetkých sférach
trestného procesu, to sú len niektoré zo zvrátených aktivít súčasnej vládnucej
moci. A čerešničkou na torte je otvorená politizácia Súdnej rady SR jej
predsedom, ktorý vytrvalo ignoruje status Súdnej rady ako ústavného orgánu
sudcovskej legitimity a teda ochrancu nezávislosti súdnictva.
Dnes sa už nenosí likvidovať nezávislosť súdnej moci
ostentatívnym spôsobom ako to otvorene robili mnohé totalitné režimy. Demolácia
nezávislosti súdnej moci prebieha vo forme zdania demokracie. História nás učí,
že v tomto prípade je nevyhnutné znížiť dôveryhodnosť justície v očiach
verejnosti. Keď sa to pomocou politikov a médií podarí, začne sa
prostredníctvom zmien v súdnictve pod pláštikom odstraňovania jej
nedôveryhodnosti devastovať jej nezávislosť a verejnosť tlieska.
Preto je neakceptovateľné, aby sa politici zahrávali s dôveryhodnosťou súdnej
moci, aby ju umelo zvyšovali, lebo to vyhovuje ich totalitným zámerom.
Likvidácia nezávislosti justície je likvidáciou právneho štátu a demokracie,
ktorú nám garantuje aj Ústava SR. Po vyhlásení rozhodnutia vždy odíde z
pojedávacej miestnosti 50% nespokojných. Preto nie je ťažké zahrať na slabšiu
strunu verejnosti a nezodpovednými vyhláseniami politikov a médií zvyšovať
nedôveryhodnosť súdnej moci.
Manipulatívna hystéria vyvolaná pod
dojmom konfliktu na Ukrajine poslúžila na obmedzovanie slobody prejavu v
Slovenskej republike. Poslúžila na prekrytie neschopnosti riadiť krajinu, ktorá
sa našim vládnym potentátom rozpadáva pod rukami vo všetkých oblastiach. Covid
ani vojna na Ukrajine však nezodpovedajú za stav našej spoločnosti. Úpadok
životnej úrovne, zdražovanie či likvidáciu právneho štátu priniesli nezrelé a
nezmyselné opatrenia našej exekutívy. Tá neschopnosť riadiť štát nahrádza
zvýšenou lojalitou voči medzinárodným štruktúram dúfajúc, že privrú oči. A
čuduj sa svete, zahraničie oči nielen priviera, ale ich rovno zatvára.
V našej - podľa Ústavy demokratickej - krajine si občan ako nositeľ moci nemôže
uplatniť volebné právo počas volebného obdobia. Pred 2 500 rokmi v starovekom
Ríme mal občan v období republiky väčší vplyv na volené orgány v priebehu
volebného obdobia ako u nás v 21. storočí.
Je namieste pomáhať slabším a ťažko skúšaným. Je v poriadku pomáhať ľuďom
utekajúcim z Ukrajiny pred vojnou a dať im pocit bezpečia a dôstojnosti. Ale
nesmie sa tak diať na úkor vlastného občianskeho substrátu. Základnou
teleologickou paradigmou každého štátu je ochrana vlastného obyvateľstva. Ak
majú cudzinci väčšie výhody ako domáci, štát neplní svoju funkciu a teda ani
demokracia a právny štát. Je porušenie medzinárodného práva v susednej
krajine dôvodom na sebazničenie našej krajiny, ožobráčenie obyvateľstva
a stratu suverenity?
Často sa pýtam, či cieľom masovej hystérie vyvolanej politikmi a médiami je
skutočne solidarita k Ukrajine alebo jej cieľom je vyvolanie nenávisti k Rusku
a Rusom. Pýtam sa, ako je možné, že premotivovaným aktivistom doteraz
nezáležalo na ľudských životoch v iných končinách sveta postihnutých vojnou? Má
ľudský život na Ukrajine vyššiu hodnotu ako život na Blízkom východe alebo v
severnej Afrike? Je smutné, ak ľudstvo rieši svoje nezhody vojnovým konfliktom.
Je smutné, ak ľudia horliaci za mier vyzbrojujú krajiny konfliktov. A je
alarmujúce, ak vládnuci politici v Slovenskej republike nedbajú na potreby a
bezpečnosť vlastného obyvateľstva a robia z neho dodávkou zbraní terč v
medzinárodnom konflikte, ktorý sa nás netýka ani ako štátu ani ako vojenského
zoskupenia. Moja identita je Európska. Dedičstvo prvého a druhého Ríma vytvára
môj duchovný základ. Osudy tretieho Ríma sú pre mňa vzdialené, ale nie
nepochopené. Moje oči vždy hľadeli viac smerom na západ ako na východ.
Pomáhajme utečencom z Ukrajiny. Ide o ľudí rovnakého kultúrneho vzorca, s
podobnými zvykmi a tradíciami. Nebojme sa ich. Ale majme strach z ukrajinského
režimu, ktorý podľa medzinárodne uznávaného Indexu demokracie má s demokraciou
spoločné len málo, ktorý osem rokov toleroval zabíjanie menšinového
obyvateľstva na východe krajiny, prijíma protimenšinové zákony a toleruje
polovojenské skupiny páchajúce zločiny na civilnom obyvateľstve, na čo sa v
minulosti ponosovali dokonca aj kongresmani v USA.
Oslava ukrajinského režimu ma desí rovnako ako ľahostajnosť k ľudom
prichádzajúcim z Ukrajiny. Viem pochopiť sympatie a inšpiráciu nedemokratickým
režimom zo strany našej vlády a prezidentky, ktorí sa vydali podobnou cestou.
Rovnako chápem postoj ich prisluhovačov, ktorí z toho profitujú vo forme
rôznych výhod a funkcií. Aj v justícii ich máme dosť.
Čo je však ťažšie pochopiteľné je postoj ľudí, ktorí strácajú životnú úroveň,
dívajú sa a stále nevidia.
Pristupujme k vážnym témam s rozumom bez hystérie a emočného vypätia. Budeme
mať menej nepriateľov a viac pochopenia.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.