JUDr. Patrik Števík, sudca
Otázka zániku právneho štátu v spoločenskom vedomí
„Až keď sa idea
právneho štátu opäť usídli v našich myšlienkach, keď sa nám stane potešením
uplatňovať jeho princípy v bežnom živote a budeme sa s hrdosťou pozerať na
výsledky našej disciplinovanosti, až potom bude naša spoločnosť lepšia ako tá
dnešná.“
Uvedomujem si, že v dnešnej pohnutej dobe čitatelia oceňujú najmä šokujúce odhalenia, ofenzívne vyjadrenia alebo osobné útoky. Aj z tohto dôvodu som sa rozhodol ponúknuť krátke zamyslenie odrážajúce stav v našej spoločnosti, jej náladu, atmosféru a napätia.Dlhoročné pozorovanie života a správania ľudí ma priviedlo k záveru, že právny štát je v našej krajine mŕtvy.
Intelektuálne bdelí čitatelia určite zacítili závan nietzscheovského expresívneho metaforizmu, ktorý dokáže rozpútať názorové vlnobitie. Nie, právny štát v Slovenskej republike – ako forma úsilia o jeho uplatňovanie – ešte nezomrel. Nie je mŕtvy rovnako, ako nezomrel Boh Friedricha Nietzscheho. Vďaka často nadľudskej aktivite niektorých jedincov môžeme konštatovať, že právny štát v našej krajine ešte prežíva. Ale v spoločenskom vedomí už právny štát zomrel. Nestalo sa tak dnes ani včera. Vytratil sa z našich životov rovnako ako iné, časom overené hodnoty. Postupom času.
„Kde
je právo subjektom nejakej inej autority a nemá autoritu samo osebe, kolaps
štátu nie je veľmi ďaleko, ale ak je právo majstrom vlády a vláda je jeho
sluhom, potom je situácia sľubná a občania si vychutnajú všetky požehnania
bohov.“Filozoficky podkutého čitateľa neprekvapí, že túto definíciu právneho
štátu vyslovil už pred 2 500 rokmi Platón vo svojom poslednom diele
Zákony. Aby sa naplnili jeho slová a zákon sa stal autoritou sám o sebe,
musí byť zviazaný kritériami pravdy, spravodlivosti, dobra či krásy. Musí
vychádzať z princípov prirodzeného práva a morálne doktríny musia byť
jeho súčasťou.
Občania našej krajiny na ideu právneho štátu zanevreli a uprednostnili ľahšie
dostupné hodnoty, ako sú pomsta, nenávisť či nevedomosť. A je úplne jedno, na
ktorej strane ideologického spektra stoja. Obyvatelia nášho štátu sa na právny
štát nahnevali. Urobili tak preto, lebo právny štát od nich žiadal disciplínu,
dodržiavanie pravidiel a intelektuálny výkon. A to sa v dnešnej dobe nenosí,
ani neodpúšťa.
Byť precíznym pri dodržiavaní prezumpcie neviny alebo nezávislosti súdnej moci
je únavne zväzujúce. Pre masu občanov, politikov a novinárov, ktorí chcú robiť
a rozprávať čo im napadne, alebo čo zapadá iba do ich predpripravenej schémy
myslenia sú želania a túžby viac než duch zákona a procesné postupy.
Dodržiavanie plurality názorov a slobodného prístupu k informáciám je mimo
myšlienkový rámec povýšeneckého ega tých, za ktorými stojí sila moci, ale aj
tých, ktorí netrpezlivo čakajú na odvetu. Cenzúra, osočovanie, zloba a
nálepkovanie urobilo z dialógu iba štatistu bez praxe. Táto perla bola z
náhrdelníka právneho štátu odstránená, aby nedráždila argumentačne nedostatočne
schopných. Ústava a zákony traumatizujú netrpezlivú spoločnosť prahnúcu po
bleskových riešeniach. Ocitli sme sa v dobe aktivistov, ktorým nezáleží na
objektivizácii, pravde a spravodlivosti, ale iba na presadzovaní
vlastného presvedčenia.
Čo na tom, že na neutešený stav právneho štátu poukazujú rozhodnutia Ústavného
súdu, Európskeho súdu pre ľudské práva alebo akademické právne autority.
Bezprávne besnenie zodpovedných stiahlo do kultúrneho suterénu pekárov,
lekárov, učiteľov, robotníkov, ale aj mnohých právnikov. Namiesto obdivu si
právny štát vyslúžil nedôveru a nahradil ho stav zúfalstva a nenávisť.
Priznajme si, koľkí z nás by radšej zapchali ústa tým, ktorí majú iný názor,
ako ich nechali hovoriť. Koľkí z nás by radšej zavreli nenávidených okamžite do
žalára, akoby mal prebehnúť súdny proces, v ktorom by sa mohla ukázať ich
nevina. Áno, právny štát je mŕtvy. Nezničila ho však hŕstka negramotných,
ktorým zachutila moc. Zničila ho neuvedomelosť a skazenosť v našich mysliach.
Pretože kvalita právneho štátu nevyhnutne závisí od nás všetkých.
Citlivosť a riziká fungovania právneho štátu spočívajú v jeho bytostnej
závislosti na človeku. Darmo je jeho duch a teoretická konštrukcia bezchybná,
keď jeho aplikácia do života je v rukách človeka. Iba človek morálny, kultúrny,
múdry a vzdelaný môže byť nádejou, že ochráni krehkosť právneho štátu a
poskytne nasledovaniahodný vzor pre spoluobčanov. Aj medzi právnikmi sa nájdu
takí, ktorí znehodnocujú princípy právneho štátu. Dokonca neváhajú tvrdiť, že
jeho kritéria sa menia v závislosti od aktuálneho obdobia. Bezcharakterne
flexibilizujú hranice právneho štátu podľa potrieb vládnucej politickej moci a
ideológie. Pritom filozofia právneho štátu je dôsledne naviazaná na prirodzené
právo, ktoré vytvára jeho nemenné hranice. Jeho progres a vylepšenia nikdy
nesmú opustiť hranice ius naturale,
ktoré sa stáva zároveň jeho minimom aj maximom.Dovolím si tvrdiť, že právnik
neschopný vnímať postuláty prirodzeného práva, nikdy nemôže byť dobrým
právnikom. Takýto právnik má iba hodnotu otroka akejkoľvek politickej vôle
vyjadrenej v zákonoch.
V našej
spoločnosti aktuálne rezonuje téma nestrannosti a nezávislosti sudcu.Je
tragédiou, že mnohí jedinci hrdiaci sa právnym vzdelaním ani netušia, že
kategórie nestrannosti a nezaujatosti sudcu majú okrem subjektívnej aj
objektívnu stránku. Odmietajú akceptovať jednoduchý algoritmus nestrannosti a
nezaujatosti sudcu, ktorý zneužívajú v prospech ideológie a režimu. Nestačí, ak
sa sudca cíti byť nezaujatý. Sudca musí aj objektívne budiť zdanie nestrannosti
a nezaujatosti a nevzbudzovať žiadne pochybnosti o tom, že takým je. Musí byť
nepochybné, že sudca ani teoreticky nemohol byť pri svojom rozhodnutí
ovplyvnený túžbami inej osoby a jediné, čo zohľadňoval, je obsah spisu a
kritériá spravodlivosti. Ak by aj sudca v skutočnosti bol nestranný
a nezaujatý, ale jeho správanie alebo životné pomery by nebudili takéto
zdanie, stačí to na to, aby bolo jeho konanie označené za porušujúce
nestrannosť a nezaujatosť.
K problematike právneho štátu sa vyjadruje a zaštiťuje sa ním takmer každý
politik či novinár. Berú ho do úst s pátosom a snažia sa spoločnosti
nahovoriť, že právny štát je práve to, čo robia a iba oni sú schopní ho
ochrániť. Rozprávajú nám, aký by právny štát mal byť a čo už ním nie je.
A spoliehajú sa na to, že ak budú dostatočne presvedčiví, občan im uverí.
Zvykli sme si, že frustrovaný či neuvedomelý občan radšej uverí, ako preverí.
Európska kultúra vyrástla na starogréckom vnímaní bytia. Helénsku úctu k
rozumu, zodpovednosti intelektualizmu, kráse či Stvoriteľovi sme pyšne a s
nadšeným aplauzom rozdupali iracionalitou, fanatizmom, nedisciplinovanosťou,
konzumným skepticizmom a relativizáciou objektívnych hodnôt. A obeťou sa stal
aj ochranca demokratickej spoločnosti,európsky právny štát, ako záruka
prirodzenosti, prirodzeného práva, ľudskosti a zdravého rozumu.
Napriek smrti právneho štátu v kolektívnom vedomí našej spoločnosti je jeho
idea večná rovnako, ako sú večné všetky platónske idey v mysli Stvoriteľa. Toto
svetlo právneho štátu žiariace tisícročia netrpezlivo čaká na generácie, ktoré
ho opäť vpustia do svojho vedomia a vytvoria spoločnosť, v ktorej dostane
každý,čo mu patrí. Až keď sa idea právneho štátu opäť usídli v našich
myšlienkach, keď sa nám stane potešením uplatňovať jeho princípy v bežnom
živote a budeme sa s hrdosťou pozerať na výsledky našej disciplinovanosti, až
potom bude naša spoločnosť lepšia ako tá dnešná.Dobrovoľné vzdanie sa
apolónskej jasnozrivosti myslenia, krásy, harmónie, poriadku či vznešenosti a
bezbrehé upadnutie do dionýzovského kultu chaosu, emočnej deštrukcie,
suterénovej zábavy a iracionality bolo tvorcom úpadku a zániku právneho štátu
vo vedomí spoločnosti. Idea európskeho právneho štátu je totiž ako symbol
poriadku, ľudskosti a spravodlivosti plodom apolónskeho svetla a čistoty v nás.
Aj sudcovia by mali byť tým elementom, ktorý výrazným spôsobom prispeje ku
kvalitatívnym zmenám v spoločnosti a vo vnímaní hodnoty právneho štátu. Stane
sa tak vtedy, keď sudca odmietne mentálne pohodlnú pozíciu dobre plateného
nevzpierajúceho sa ministerského úradníka a osvojí si kontrolnú úlohu člena
jednej z mocí v štáte. Potom aj občan skôr uverí, že sa oplatí žiť podľa
pravidiel, ktoré mu garantujú spravodlivú pozíciu v spoločnosti.
Kultúrno-právny ideál dokáže nasledovať iba silná a vyspelá spoločnosť.
Dobrovoľná rezignácia z paradigmatických pravidiel a hľadanie menšieho zla
je znakom úpadku a slabosti. Aj právny štát potrebuje na svoje prežitie
spoločenstvo odvážnych, morálnych a kultúrne zdatných jedincov. Aby sme si raz
nemuseli povzdychnúť:Res publica
iudicialis vitam finit.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.