Z týchto údajov teda vyplýva, že skutok sa mal stať v roku 2003 a preto musela byť použitá právna kvalifikácia trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa podľa § 158 Tr. zák. účinného do 31.12.2005 (od 01.01.2006 platí nový Trestný zákon, ktorý sa však retoaktívne nemôže vzťahovať na posudzovanie skutku z roku 2003 a nie je ani pre obvineného priaznivejší).
Tieto medializované okolnosti boli pre mňa vyslovene prekvapivé, pretože z nich vyplýva aj to, že vyšetrovací tím a následne aj prokuratúra (okresná ako aj krajská) považovali notára za verejného činiteľa a vychádzali z toho, že notár bol verejným činiteľom aj v roku 2003. Ak by notára nepovažovali za verejného činiteľa, nemohli by totiž vzniesť obvinenie pre podozrenie zo spáchania trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa.
Ak píšem o určitom prekvapení, robím tak preto, že, notár sa nepovažoval za verejného činiteľa a to až do 01.01.2006, pretože nespĺňal legálnu definíciu verejného činiteľa, ktorá bola uvedená v ustanovení § 89 ods. 9 Tr. zák. účinného do 31.12.2005.
V tomto smere bude vhodným pripomenúť znenie ustanovenia § 89 ods. 9 Tr. zák., ktoré za verejného činiteľa považovalo „voleného funkcionára alebo iného zodpovedného pracovníka orgánu štátnej správy a samosprávy, súdu alebo iného štátneho orgánu alebo príslušníka ozbrojených síl, alebo ozbrojeného zboru, prezidenta Slovenskej republiky, súdneho exekútora, člena lesnej, vodnej, rybárskej alebo poľovníckej stráže, člena stráže prírody a osobu, ktorá má oprávnenia člena stráže prírody, ak sa podieľajú na plnení úloh spoločnosti a štátu a používajú pritom právomoc, ktorá im bola v rámci zodpovednosti za plnenie týchto úloh zverená. Pre trestnú zodpovednosť a ochranu verejného činiteľa sa podľa jednotlivých ustanovení tohto zákona vyžaduje, aby trestný čin bol spáchaný v súvislosti s jeho právomocou a zodpovednosťou. Verejným činiteľom je aj funkcionár alebo iný zodpovedný pracovník orgánu činného v trestnom konaní iného štátu, ak na území Slovenskej republiky vykonáva úkony trestného konania vysielajúceho štátu; na jeho ochranu podľa ustanovení tohto zákona sa vyžaduje, aby úkony trestného konania vykonával v súlade s medzinárodnou zmluvou alebo so súhlasom orgánov Slovenskej republiky“.
Z uvedenej definície je zrejmé, že notára nebolo možné považovať za verejného činiteľa v zmysle ustanovenia § 89 ods. 9 Tr. zák. účinného do 31.12.2005, pretože notár nie je a ani nebol pracovník štátnej správy, samosprávy, súdu alebo iného štátneho orgánu. Notár nebol považovaný za verejného činiteľa ani osobitným zákonom, t. j. notárskym poriadkom č. 323/1992 Zb. Notár vykonáva svoju činnosť na báze slobodného povolania, je nezávislým orgánom verejnej moci, ktorý nepodlieha pokynom štátu a ani súdu a je viazaný len zákonmi.
Z uvedeného je evidentné, že notár nebol v roku 2003 verejným činiteľom, pretože nebol pracovníkom štátu, súdu a ani samosprávy a za verejného činiteľa ho neoznačoval ani osobitný predpis.
Pre mňa ako bývalého prokurátora (bol som prokurátor do roku 2008) je v celku nepochopiteľné, že mohlo dôjsť k obvineniu notára z trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa za skutok, ktorý sa mal stať v roku 2003, teda v čase, keď notár vôbec nemal postavenie verejného činiteľa. Ak si túto skutočnosť neuvedomil špecializovaný vyšetrovací tím v kauze Gorila, mal si ju určite uvedomiť dozorový prokurátor a takéto uznesenie o vznesení obvinenia zrušiť. To platí o tom viac, keď Generálna prokuratúra SR zverejnila už v roku 2000 zovšeobecňujúci materiál pod názvom „Zhodnotenie dokazovania a zákonnosti rozhodovania o trestnom čine zneužívania právomoci verejného činiteľa podľa § 158 Tr. zák.“, v ktorom vyslovene vytkla orgánom činným v trestnom konaní, že notára považovali za verejného činiteľa. Notár, rovnako ako napríklad aj správca konkurznej podstaty, nebol považovaný za verejného činiteľa ani Generálnou prokuratúrou SR a to minimálne od roku 2000 (uvedený zovšeobecňujúci materiál je zverejnený na stránke Genereálnej prokuratúry SR www.genpro.gov.sk a to v sekcii Dokumenty).
Skutočnosť, že až do 01.01.2006 (kedy nadobudol účinnosť nový Trestný zákon) nebol v praxi notár považovaný za verejného činiteľa a preto sa ani nemohol dopustiť trestného činu zneužívania verejného činiteľa podľa § 158 Tr. zák. vyplýva aj z českej odbornej literatúry, ktorá vychádzala z rovnakej definície pojmu verejný činiteľ ako bol definovaný v SR (§ 89 ods. 9 Tr. zák.) a preto, v rámci komparatívneho výkladu práva, možno vychádzať a aplikovať aj závery tejto literatúry. Odborná literatúra tu vychádzala z toho, že notára nie je možno považovať za verejného činiteľa v zmysle § 89 ods. 9 Tr. zák. (účinného do 31.12.2005), nakoľko v jeho prípade nejde o voleného funkcionára alebo iného zodpovedného pracovníka orgánu štátnej správy a samosprávy alebo iného štátneho orgánu a nie je preto splnená základná podmienka, aby bolo možné konštatovať, že ide o verejného činiteľa (Šámal, P.:, Púry, F., Rizman, S. Trestní zákon. Komentář. I. díl. 6. doplnené a prepracované vydání. Praha: C.H.Beck, 2004, s. 670)
Len pre úplnosť je potrebné uviesť, že táto skutočnosť ani nebola sporná, pretože práve z dôvodu, že notár nebol verejným činiteľom ho nový Trestný zákon (č. 300/2005 Z. z.) musel vyslovene v texte Trestného zákona označiť za verejného činiteľa (urobil tak v ustanovení § 128 ods. 1 Tr. zák. účinného od 01.01.2006). Na to nadväzovala aj zmena notárskeho poriadku, ktorá v tomto osobitnom predpise označila notára za verejného činiteľa až od 01.09.2009.
Z uvedeného vyplýva, že notár sa stal verejným činiteľom až od 01.01.2006, kedy nadobudol účinnosť nový Trestný zákon a preto až od tohto dátumu sa môže notár dopustiť trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa.
Vzhľadom k uvedenému je zrejmé, že notárka rozhodne nemala byť obvinená z trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa, nakoľko v roku 2003 sa tohto trestného činu v žiadnom prípade nemohla dopustiť, keďže nemala postavenie verejného činiteľa a je neprijateľné, aby sa notár stal verejným činiteľom len preto, že ide o vyšetrovanie kauzy Gorila, keď vo všeobecnosti platilo, že takéto postavenie nemal a to až do 01.01.2006
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.