Tento príspevok nemá za cieľ polemizovať s rozhodnutiami súdov, jeho cieľom je len podnietiť diskusiu o zaujímavých otázkach tzv. Benešových dekrétov, ktoré sa týkajú trestného zákonodarca s jeho následkami aj na súčasnú právnu úpravu.
V médiách prebehli informácie o tom, že Okresný súd Bratislava I. povolil obnovu konania vo veci Jána Antonína Baťu, ktorý bol odsúdený Národným súdom v Prahe (okrem iného mu bol uložený aj trest prepadnutia majetku) a následne zastavil trestné stíhanie. Na podklade uvedeného požiadali dedičia už zosnulého Jána Antonína Baťu Ministerstvo financí SR o vyplatenie odškodnenia za majetok, ktorý bol v pôvodnom konaní prepadnutý (v médiách prebehla informácia, že by mali žiadať až jednu miliardu euro).
Ide o právne a aj o historicky veľmi zaujímavý prípad, ktorý sa týka problematiky tzv. Benešových dekrétov, pričom pri ich bližšom rozbore môžeme dospieť k záveru, že povoliť obnovu konania v trestných veciach v ktorých rozhodoval Národný súd v Prahe nie je možné (teda nie je možné bez toho, aby najskôr došlo k prieskumu tzv. Benešových dekrétov cestou Ústavného súdu SR).
Z dostupných informácií (z médií a najmä z internetu) možno zistiť nasledovné informácie:
- na Okresný súd Bratislava I. bol podaný návrh zomretého odsúdeného Jána Antonína Baťu (v zastúpení obhajcom) na povolenie obnovy konania (konaniu o povolenie obnovy konania nie je na prekážku, že odsúdený, o ktorého konanie ide zomrel) a to vo vec vedenej na už neexistujúcom Národnom súde v Prahe. Navrhovateľ žiadal povoliť obnovu konania a zrušiť rozsudok Národného súdu v Prahe.
- návrh na povolenie obnovy konania sa týkal rozsudku trestného Národného súdu v Prahe z roku 1947, ktorým bol Ján Antonín Baťa právoplatne odsúdený za zločin proti štátu podľa § 4 Dekrétu prezidenta 16/1945 Sb. zo dňa 19.06.1945 o potrestaní nacistických zločincov, zradcov a ich pomáhačov a o mimoriadnych ľudových súdoch, pričom mu bol uložený ťažký žalár v trvaní 15 rokov a prepadnutie majetku v prospech štátu. Ján Antonín Baťa bol odsúdený v neprítomnosti, nakoľko v čase vyhlásenia rozsudku sa zdržiaval v USA a v Brazílii (kde mal získať neskôr aj brazílske štátne občianstvo). Uložený trest odňatia slobody teda nikdy nevykonal, avšak trest prepadnutia majetku vykonaný bol a majetok prepadol v prospech štátu.
- Okresný súd Bratislava I. povolil obnovu konania a zrušil rozsudok Národného súdu v Prahe v celom rozsahu (vo výroku o vine ako aj treste). Uvedené uznesenie nadobudlo právoplatnosť tým istým dňom, nakoľko prokurátor aj právny zástupca navrhovateľa sa vyslovene vzdali práva na podanie sťažnosti.
- následne Okresný súd Bratislava I., po povolení obnovy konania, nariadil verejne zasadnutie o predbežnom prejednaní pôvodnej obžaloby (pôvodnej obžaloby, ktorú podal Národný prokurátor v Prahe) s tým, že súd, v rámci predbežného prejednania obžaloby, za použitia § 244 ods. 1 písm. c), § 215 ods. 1 písm. a) Tr. por. zastavil trestné stíhanie vedené proti obvinenému Jánovi Antonínovi Baťovi z dôvodu, že je nepochybné, že sa nestal skutok, pre ktorý sa trestné stíhanie vedie. Uznesenie o zastavení trestného stíhania neobsahuje odôvodnenie, nakoľko právny zástupca navrhovateľa ako aj prokurátor sa vyslovene vzdali práva na podanie sťažnosti. Uznesenie o zastavení trestného stíhania sa teda považuje za právoplatné dňom jeho vyhlásenia na verejnom zasadnutí.
Historicko právne súvislosti a súčasný stav veci:
V prvom rade je potrebné uviesť, že Dekrétov prezidenta republiky Edvarda Beneša (tzv. Benešove dekréty) bolo vydaných celkom 141, ktoré, napriek tomu, že už nie sú právne účinné, sú naďalej považované za platné a tvoria doposiaľ súčasť slovenského právneho poriadku a to rovnako ako predvojnové, či povojnové zákony.
Tu treba pripomenúť, že Ján Antonín Baťa bol odsúdený za zločin, ktorý bol konštruovaný osobitným Dekrétom prezidenta republiky (č. 16/1945) a to procesným postupom, ktorý taktiež bol upravený osobitným Dekrétom prezidenta republiky (č. 17/1945).
Dekrét prezidenta č. 16/1945 Sb. zo dňa 19.06.1945 o potrestaní nacistických zločincov, zradcov a ich prisluhovačov a o mimoriadnych ľudových súdoch, bol dekrétom, ktorý koncipoval skutkové podstaty zločinov proti štátu, proti osobám, proti majetku, obsahoval všeobecné ustanovenia o trestnosti činov a o ukladaní trestov a obsahoval aj procesné ustanovenia, ktorými sa zriaďovali mimoriadne ľudové súdy a upravovalo konanie pred nimi, do ktorých kompetencie spadalo prejednávanie zločinov, ktoré tento dekrét upravoval (výnimkou boli len niektoré osoby, na ktorých prejednanie bol kompetentný Národný súd v Prahe zriadený dekrétom č. 17/1945).
Zločinu proti štátu podľa § 4 Dekrétu prezidenta republiky (za ktorý bol odsúdený Ján Antonín Baťa) sa dopustil československý občan, ktorý v dobe zvýšeného ohrozenia republiky (za obdobie zvýšeného ohrozenia republiky sa pokladala doba od 21.05.1938 do 31.12.1946) v zahraničí rozvracal hnutie smerujúce k oslobodeniu Československej republiky v jej predmíchovskej ústave a jednotnosti alebo inak vedome poškodzoval záujmy Československej republiky, najmä kto ohrozoval bezpečnosť občanov, pracujúcich pre oslobodenie republiky doma, pričom páchateľ sa potrestá, pokiaľ sa nedopustil prísnejšieho zločinu, ťažkým žalárom od piatich do dvadsiatich rokov. Ak bola osoba odsúdená za uvedený zločin, tak súd musel povinne vysloviť zároveň aj prepadnutie majetku v prospech štátu (§ 14 písm. c)).
Dekrét prezidenta republiky 17/1945 Sb. zo dňa 19.06.1945 o Národnom súde bol procesnou normou, podľa ktorej sa viedlo trestné konanie voči Jánovi Antonínovi Baťovi.
Išlo o Dekrét prezidenta, ktorý nielen zriaďoval Národný súd a určoval jeho pôsobnosť, ale taktiež obsahoval aj procesné ustanovenia, ktoré upravovali trestné konanie pred Národným súdom (Národný súd mal sídlo v Prahe). V ustanovení § 2 vymedzoval osoby, ktoré spadajú pod pôsobnosť Národného súdu, okrem iného aj osoby, ktoré „významným miestom v hospodárskom živote boli zaviazaní svojim spoluobčanom vlasteneckým vzorom“.
Podstatným ustanovením, a dôležitým aj pre kauzu Baťa prejadnávanú v roku 2013, bolo ustanovenie § 15. Podľa § 15 ods. 1 nebol prípustný proti rozsudku Národného súdu riadny opravný prostriedok a podľa § 15 ods. 2 „o návrhu na obnovu trestného konania rozhoduje Národný súd“.
Účinnosť dekrétu prezidenta č. 17/1945, ktorým bol zriadený Národný súd v Prahe bola dvakrát predĺžená s tým, že tento dekrét stratil účinnosť dňom 04.05.1947 (tu treba opätovne pripomenúť, že nestratil platnosť a je naďalej súčasťou nášho právneho poriadku).
Z ustanovenia § 15 ods. 2 Dekrétu prezidenta republiky č. 17/1945 je teda zrejmé, že obnovu konania, vo veciach, v ktorých rozhodoval Národný súdu v Prahe, mohol povoliť len tento súd (teda Národný súd v Prahe). Tu treba pripomenúť, že Národný súd v Prahe bol mimoriadnym (osobitným, či špeciálnym) súdom, ktorý sa mal obmedzenú dobu zaoberať len konkrétnymi trestnými činmi, ktoré boli stanovené Dekrétom prezidenta republiky č. 16/1945. Vzhľadom k uvedenému sú ustanovenia o zriadení Národného súdu v Prahe osobitnými (špeciálnymi) ustanoveniami k ustanoveniam Trestného poriadku a teda predmetný Dekrét prezidenta obsahuje aj osobitnú úpravu mimoriadnych opravných prostriedkov vrátane obnovy konania. Vzhľadom k tomu, že tzv. Benešove dekréty neboli doposiaľ zrušené a sú naďalej súčasťou právneho poriadku SR je nutné uzavrieť, že vo veciach, v ktorých rozhodoval Národný súd v Prahe, môže obnovu konania povoliť len Národný súd v Prahe. Kedže tento súd už neexistuje, neprichádza obnova konania v takýchto trestných veciach vôbec do úvahy (neexistuje totiž žiadny súd, ktorý by ju mohol povoliť).
Okresný súd rozhodujúci na území SR (a ani predtým súd rozhodujúci o rovnakej žiadosti na území ČR) nemal teda obnovu konania povoliť (návrh na povolenie obnovy konania mal byť zamietnutý) a to z dôvodu nedostatku právomoci (keďže takúto právomoc mal len Národný súd v Prahe a v súčasnosti neexistuje žiadny zákon, ktorý by upravoval osobitný mechanizmus obnovy konania v prípadoch, v ktorých došlo k právoplatnému odsúdeniu v konaní pred Národným súdom v Prahe).
Tu treba pripomenúť, že takýto mechanizmus neobsahuje ani súčasný Trestný poriadok.
Trestný poriadok má síce prechodné ustanovenie, ktoré sa zaoberá obnovou konania v prípadoch, ak rozhodnutie vydal už neexistujúci súd, avšak to sa netýka danej problematiky.
Podľa § 567 ods. 3 Tr. por., ak rozhodnutie, proti ktorému smeruje návrh na obnovu konania vydal v prvom stupni už nejestvujúci súd, rozhoduje o návrhu na obnovu konania ten súd, ktorý by bol podľa Trestného poriadku vecne a miestne príslušný; ak rozhodoval v prvom stupni bývalý Štátny súd, rozhoduje o návrhu na obnovu konania okresný súd v sídle krajského súdu, ktorý by bol podľa Trestného poriadku vo veci miestne príslušný.
Prvá časť ustanovenia § 567 ods. 3 Tr. por. (pred bodkočiarkou) sa evidentne netýka tzv. historických (či mimoriadnych súdov, ktoré ani v prvom stupni spravidla nerozhodovali, keďže odvolanie voči ich rozsudkom nebolo prípustné), ale týka sa len „klasických“ všeobecných súdov, ktorých existencia sa odvíja od Ústavy SR a osobitných zákonov o súdoch a ktoré vznikajú, či zanikajú z rôznych dôvodov (napríklad zánik okresných súdov z dôvodov reorganizácie súdnej sústavy, napríklad Okresný súd v Pezinku zanikol v 90. rokoch, bol teda nejestvujúcim súdom a vznikol potom nanovo v roku 2008 alebo zánik vojenských súdov pred pár rokmi, či zánik Špeciálneho súdu, ktorý nahradil Špecializovaný trestný súd a podobne). Nejestvujúcim súdom sa tu teda nemyslia tzv. súdy historické. Trestný poriadok robí v ustanovení § 567 ods. 3 jedinú výnimku (vo vete za bodkočiarkou), ktorá sa však týka vyslovene len bývalého Štátneho súdu (Štátny súd však nie je totožný s Národným súdom, nejde teda o jeden a ten istý súd).
Z uvedeného rozboru je zrejmé, že ani Trestný poriadok neumožňuje zásah do tzv. Benešových dekrétov a to ani prostredníctvom obnovy konania. Možno preto zopakovať, že za súčasného právneho stavu nie je možné povoliť obnovu konania vo veciach, v ktorých rozhodoval Národný súd v Prahe zriadený na podklade tzv. Benešových dekrétov.
Jedinou právnou možnosťou ako „otvoriť“ (či zrušiť) rozsudky Národného súdu v Prahe je, podľa môjho názoru, podanie na Ústavný súd SR, ktorý by najskôr musel rozhodnúť, že tzv. Benešove dekréty (v danom prípade dekrét č. 16/1945, prípadne aj dekrét č. 17/1945) nie sú v súlade s Ústavou SR, či medzinárodnými dohovormi. Až na podklade takéhoto rozhodnutia Ústavného súdu SR by bolo možné pripustiť obnovu konania v týchto trestných veciach (a to vo všetkých, o ktorých rozhodoval Národný súd v Prahe ako aj mimoriadne ľudové súdy zriadené Benešovým dekrétom).
Uznesenie okresného súdu, ktorým povolil obnovu konania v trestnej veci Jána Antonína Baťu je preto možné, v zmysle uvedeného výkladu, považovať za tzv. nulitné (neexistujúce) rozhodnutie, ktoré nemá žiadne právne účinky, nakoľko súd tu rozhodoval o veci na rozhodnutie ktorej nemal právomoc.
Pokiaľ ide o následné uznesenie okresného súdu o zastavení trestného stíhania vydané po povolení obnovy konania, tak je možné mať pochybnosti o tom, či je skutočne právoplatné. Táto pochybnosť vyplýva z toho, že predmetné uznesenie zrejme nebolo doručené všetkým oprávneným osobám (to, že má byť na uznesení o zastavení trestného stíhania vyznačená doložka právoplatnosti nie je na prekážku takémuto výkladu, pretože doložka právoplatnosti je len administratívny záznam a nie rozhodnutie, teda takúto doložku možno kedykoľvek „zmazať“ ak sa dospeje k záveru, že právoplatnosť bola vyznačená nesprávne).
Možno zopakovať, že Ján Antonín Baťa bol odsúdený rozsudkom Národného súdu za spáchanie zločinu podľa § 4 Dekrétu prezidenta republiky č. 16/1945 Sb. o potrestaní nacistických zločincov a ich prisluhovačov a o mimoriadnych ľudových súdoch, pričom Hlava I. uvedeného Dekrétu prezidenta upravuje „Zločiny proti štátu“ medzi ktoré sa zaraďuje aj zločin podľa § 4, zo spáchania ktorého bol Ján A. Baťa uznaný vinným.
Z uvedených skutočností by sa dalo vyvodiť, že skutok zo spáchania ktorého bol Ján A. Baťa uznaný za vinného má aj poškodený subjekt (poškodenú osobu), ktorou bola Československá republika voči ktorej zločin smeroval (v súčasných podmienkach teda Slovenská republika). Keďže išlo o zločin proti štátu, nič nebráni tomu, aby Slovenská republika bola považovaná, v zmysle Dekrétu prezidenta, za poškodenú osobu, ktorá disponuje procesnými právami v zmysle § 46 Tr. por. (takémuto výkladu o poškodenom subjekte neodporuje ani ustanovenie § 46 Tr. por., ktoré definuje poškodeného pomerne široko).
Ak by sa Slovenská republika považovala za poškodenú osobu v zmysle Dekrétu prezidenta a teda aj podľa § 46 Tr. por., mala Slovenská republika právo na doručenie uznesenia o zastavení trestného stíhania.
Pokiaľ ide o právo sťažnosti poškodenej osoby proti uzneseniu o zastavení trestného stíhania je potrebné poukázať na „dvojkoľajnú“ právnu úpravu v Trestnom poriadku, keď Okresný súd Bratislava I. použil pri zastavení trestného stíhania dve ustanovenia a to ustanovenie § 244 ods. 1 písm. c) Tr. por. (rozhodnutie o zastavení trestného stíhania na verejnom zasadnutí pri predbežnom prejednaní obžaloby) ako aj ustanovenie § 215 ods. 1 písm. a) Tr. por. (teda, že je nepochybné, že sa nestal skutok, pre ktorý sa trestné stíhanie vedie).
V zmysle § 244 ods. 3 Tr. por. môže proti uzneseniu podľa § 244 ods. 1 písm. c) Tr. por. podať sťažnosť len obvinený a prokurátor, kým v zmysle § 215 ods. 6 Tr. por. môže podať sťažnosť proti uzneseniu o zastavení trestného stíhania podľa § 215 ods. 1 písm. a) Tr. por. nielen obvinený a prokurátor, ale aj poškodený.
Nie je celkom jasné, prečo bol v ustanovení § 244 ods. 3 Tr. por. vynechaný aj poškodený subjekt s právom sťažnosti.
V tomto smere je nutné vychádzať z toho, že zastavenie trestného stíhania je komplexne upravené práve v ustanovení § 215 Tr. por. s tým, že ostatné ustanovenia (aj ustanovenie § 244 Tr. por.) len na toto ustanovenie odkazujú. Vzhľadom k uvedenému možno dospieť k výkladu, že zákonodarca považuje poškodenú osobu za osobu oprávnenú podať sťažnosť voči uzneseniu o zastavení trestného stíhania, pretože ju vyslovene za takúto osobu označuje v § 215 ods. 6 Tr. por., teda v ustanovení, ktoré ako jediné upravuje zastavenie trestného stíhania (zákonodarca tak zjavne chcel pripustiť možnosť, aby uznesenie o zastavení trestného stíhania mohlo byť preskúmané aj na podklade sťažnosti poškodenej osoby a to v každom štádiu trestného stíhania). Z tohto pohľadu nič nebráni tomu, aby sa poškodená osoba analogicky považovala za osobu oprávnenú podať sťažnosť voči uzneseniu o zastavení trestného stíhania aj v prípadoch, ak tak rozhodol súd v rámci predbežného prejednania obžaloby. Nie je logické odoprieť poškodenému právo sťažnosti voči uzneseniu o zastavení trestného stíhania len preto, že bolo urobené po podaní obžaloby, keď súd tu spravidla rozhoduje len na podklade dôkazov vykonaných v prípravnom konaní, kde poškodený takýmto oprávnením disponuje. Uznesenie o zastavení trestného stíhania v zmysle § 215 ods. 1 písm. a) Tr. por. má pre poškodeného rovnaké účinky tak v prípravnom konaní ako aj v konaní pred súdom po podaní obžaloby a preto nie je dôvod na obmedzenie práv poškodeného v konaní pred súdom po podaní obžaloby. Takéto analogické rozšírenie možnosti poškodeného podať sťažnosť proti uzneseniu o zastavení trestného stíhania, ktoré urobil súd pri predbežnom prejednaní obžaloby nie je neprípustnou analógiu (analógia v rámci Trestného poriadku je prípustná a navyše takáto analógia neobmedzuje základné práva a ani slobody inej strany trestného konania, napokon, právo sťažnosti poškodenej osoby voči uzneseniu o zastavení trestného stíhania Trestný poriadok pripúšťa pri komplexnej úprave zastavenia trestného stíhania ako aj pri zastavení trestného stíhania na hlavnom pojednávaní podľa § 281 ods. 5 Tr. por., takže nejde ani o nejakú „ďalekú“ analógiu).
Vzhľadom k uvedenému výkladu by malo byť poškodenej osobe, t. j. Slovenskej republike (v zastúpení konkrétnym ministerstvom, v zmysle zákona č. 575/2001 pôjde o Ministerstvo spravodlivosti SR, tu treba pripomenúť, že prokurátor a poškodená osoba sú dva odlišné subjekty) doručené uznesenie o zastavení trestného stíhania (respektíve príslušné ministerstvo by malo o doručenie uznesenia požiadať) a následne by ho v zákonnej lehote mohlo napadnúť sťažnosťou a požiadať tak o prieskum napadnutého uznesenia odvolacím súdom.
Namiesto záveru možno uviesť, že problematika tzv. Benešových dekrétov a ich dopadov na súčasnú právnu úpravu je pomerne komplikovaná, ktorá umožňuje rôzne právne výklady, avšak nemalo by sa zabúdať na to, že tzv. Benešové dekréty boli osobitným (mimoriadnym, či špeciálnym) zákonodarstvom a teda rozsudky súdov vydané na podklade tohto zákonodárstva by sa mali „otvárať“ len vtedy, ak by sa „otvorilo“ samotné zákonodarstvo (napríklad už spomenutým podaním na Ústavný súd).
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.