Dňa 13.07.2011 bola NR SR schválená novela Trestného zákona a Trestného poriadku, ktoré nadobudnú účinnosť dňom 01.09.2011.
V prvom rade je pozoruhodným, že v prípade Trestného zákona ide už o 15. zmenu a pokiaľ ide o Trestný poriadok tak ten sa mení už dokonca 20. krát. V tejto súvislosti je nutné pripomenúť, že Trestný zákon ako aj Trestný poriadok nadobudli účinnosť 01.01.2006, t. j. ide stále o pomerne nové kódexy, ktoré sú v účinnosti len niečo vyše päť a pol roka. Vzhľadom k tomu, že prijatie nových trestných kódexov bolo sprevádzané všeobecným politickým a mediálnym nadšením a trestné kódexy boli vyhlasované za „moderné“, je neuveriteľným, že trestné kódexy potrebujú až také časté zmeny (Trestný poriadok sa mení priemerne štyrikrát za rok a Trestný zákon priemerne trikrát za rok).
Pokiaľ sa pozrieme na obsah zmien trestných kódexov všeobecne, tak zistíme, že až na výnimky (napríklad zmeny, ktoré súviseli so zavedením meny Euro), takmer všetky podstatne menili, či dopĺňali Trestný zákon a Trestný poriadok a spravidla naprávali väčšie, či menšie pochybenia, ktorých sa zostavovateľ trestných kódexov dopustil (prvé veľké chyby týchto tzv. moderných kódexov museli byť dokonca narýchlo napravené ešte pred nadobudnutím účinnosti Trestného zákona a Trestného poriadku).
Autor tohto príspevku je preto názoru, že časté zmeny trestných kódexov svedčia evidentne pre záver, že tak Trestný zákon ako aj Trestný poriadok nielen že nie sú (obsahovo) moderné kódexy, ale ide o kódexy, ktoré sú nevydarené aj legislatívne a boli zjavne pripravené a schválené narýchlo, bez väčšej odbornej diskusie. Celkovo je nutné pripustiť, že trestné kódexy sú (ako celok) vyslovene nevydarené legislatívne diela, majú množstvo chýb, ktoré musia byť neustále „plátané“ novelami, ktoré novelizujú predchádzajúce novely, jednotlivé ustanovenia trestných kódexov umožňujú protichodné výklady, čo v praxi spôsobuje nejednotnosť postupu orgánov činných v trestnom konaní a súdov a tým prispievajú k nepredvídateľnosti rozhodnutí v podobných trestných veciach. Samozrejme, o nejakej právnej istote, či stabilite právneho poriadku v trestnej oblasti nemôže byť ani reči, nakoľko zmeny sú také časté, že je pomerne ťažké (a to nielen pre laikov, ale aj pre odborníkov) postrehnúť všetky zmeny (zavádzané nezriedka aj tzv. nepriamymi novelami cez zmeny iných zákonov), ktoré často, bez akejkoľvek koncepcie, či nadväznosti s ostatnými ustanoveniami, „vtrhnú“ do trestného práva.
Navyše, trestné právo, nielen vinou nových trestných kódexov, ale aj vinou následných neustálych noviel, stratilo svoje postavenie subsidiárneho práva, t. j. práva, ktoré nastupuje ako ultima ratio (posledná a krajná možnosť) a ktoré nemá, bez ďalšieho, zasahovať do problémov (sporov), ktoré majú byť primárne posudzované a riešené cestou občianskeho súdneho konania, či napríklad správneho konania. Zákonodarca vedome vytvára z trestného práva akýsi odpadkový kôš, nakoľko do trestného zákona zaraďuje všetko s čím si štát nevie alebo nechce dať rady a prezentuje trestné právo ako všeliek na akékoľvek neduhy spoločnosti. Mediálne sú takéto zmeny prezentované ako rázne vyriešenie problémov, avšak ide len o mýtus, nakoľko problémy nie je možné vyriešiť tým, že z nich spravím trestné činy a budem naivne spoliehať, že trestná represia všetko vyrieši. Ide tu skôr o zlyhanie štátu, ktorý presúvaním problémov napríklad zo správneho práva, priestupkového práva, daňového práva, či exekučného do práva trestného, dáva na vedomie, že nedokáže postihovať a eliminovať účinne protiprávne konania inak. Štát tu celkom zjavne nepostihuje kriminálne činy, ale kriminalitu sám vytvára (napríklad neodôvodnenou premenou priestupkov na trestné činy), prípadne celkom nekoncepčne rozdrobuje už ustálené všeobecné skutkové podstaty trestných činov na množstvo ďalších špeciálnych skutkových podstát, ktoré celú osobitnú časť Trestného zákona len zneprehladňujú a vytvárajú množstvo výkladových problémov pre právnu prax (napríklad posudzovanie jednočinných súbehov a podobne). Vytvorenie takmer každej x-tej skutkovej podstaty trestného činu je okamžite mediálne prezentované ako vyriešenie problému (je poľutovaniahodné a naivné ak je trestná politika štátu založená len na tom, že hrozba trestom všetko vyrieši a že ak sa budú kriminalizovať všetky protiprávne konania, tak vymiznú).
Treba si preto otvorenie priznať, že nové trestné kódexy sú neúspech a ich neustále zmeny nedokážu na tom nič zmeniť, nakoľko ešte množstvo problémov a chýb zostalo neopravených a čakajú na ďalšie novely (k tomu pozri bližšie napríklad článok o zásadách ukladania trestov, či koniec tohto príspevku, kde boli načrtnuté len niektoré zmeny, ktorých prijatie by bolo vhodné).
Žiaľ, vo vyššie uvedenom duchu, pokračoval zákonodarca aj pri novele Trestného zákona schválenej dňa 13.07.2011.
Niekoľko poznámok k novele Trestného zákona:
Predmetnú novelu Trestného zákona možno (až na malé výnimky) označiť za zbytočnú.
Pokiaľ ide o zmeny v osobitnej časti Trestného zákona, tak schválená novela nič podstatné nepriniesla. Práve naopak, pokračuje v tendencii kriminalizovania priestupkov a to len preto, že štát nie je schopný vynútiť si plnenie povinnosti podľa iných právnych odvetví.
Sem spadá vytváranie kriminality trestným postihom tzv. čiernych stavieb (trestný čin neoprávneného uskutočňovania stavby podľa § 299a Tr. zák. a marenie výkonu úradného rozhodnutia podľa § 348 ods. 1 písm. i) Tr. zák.), pri ktorých je úplne zrejmé, že štát zlyhal na úseku stavebného zákona, nedokáže účinne bojovať proti tzv. čiernym stavbám a už vôbec nedokáže (v spolupráci s obcami) zabezpečiť odstránenie čiernych stavieb prostriedkami správneho práva (tu ponechajme bokom situácie, keď je pre obec výhodnejšie, ak sa stavba stavia na čierno, nakoľko nasleduje pokuta a dodatočné stavebné povolenie s tým, že pokuty z čiernych stavieb sú vhodným zdrojom do prázdnych obecných rozpočtov). Namiesto toho, aby štát upravil stavebný zákon tak, aby sa dalo účinne zakročiť proti čiernym stavbám a následne ich aj odstrániť (respektíve voči tým, ktorí nerešpektujú zákazy, či príkazy stanovené stavebným úradom), štát rezignoval a stavebný zákon tu, v rozpore so zásadou subsidiarity trestného práva a princípom ultima ratio, nahradil zákonom trestným v domnení, že kriminalizovanie porušení stavebného zákona vyrieši tento problém. Samozrejme, že nevyrieši. Výsledkom bude len zbytočná kriminalizácia ľudí, zaťažovanie orgánov činných v trestnom konaní a súdov (ktorí tak budú suplovať činnosť stavebných úradov) prípadmi, ktoré nie sú až tak závažné, aby museli alebo mali byť postihované trestným právom.
Do kategórie zbytočne vytváranej kriminality štátom možno zahrnúť aj nový trestný čin neoprávneného zamestnávania podľa § 251a Tr. zák., pri ktorom taktiež postačí (aj v rámci smernice EP) len postihovanie prostriedkami správneho práva. Úplne absurdným sa javí nový trestný čin volebnej korupcie podľa § 336a Tr. zák., pri ktorom nie je vôbec zrejmé, prečo by konania uvedené v skutkovej podstate mali byť postihované ako trestný čin a nie len, napríklad ako priestupok, pričom skutková podstata tohto trestného činu je postavená pomerne široko a v podstate umožňuje postih aj za konania, ktoré sú bežne súčasťou predvolebných kampaní (napríklad osobné sľuby dávané jednotlivcom na mítingoch, ktoré sa majú naplniť až vtedy, ak budú voliť konkrétnu stranu). Široký výklad tejto skutkovej podstaty umožňuje § 131 ods. 3 Tr. zák., ktorý definuje pojem „úplatok“ tak, že ide o vec alebo iné plnenie majetkovej, či nemajetkovej povahy, na ktoré nie je právny nárok (nejde teda len o finančný úplatok). Ide o úplne nadbytočný trestný čin.
Rovnako kriticky je potrebné vnímať aj vytvorenie nového trestného činu podľa § 422d Tr. zák. (trestanie tzv. osvienčimskej, či jáchymovskej lži). Takéto trestné činy sú „na hranici“ s kriminalizovaním slobody prejavu a trestajú za názory postavené pri stanovenej pravde, ktorú deklaruje a uznáva štát (len na okraj treba poznamenať, že ak štát chce trestať napríklad tzv. jáchymovskú lož, t. j. jej spochybňovanie, mal by nejakým spôsobom, zrejme všeobecne záväzným, stanoviť výklad, definíciu tzv. jáchymovskej lži, aby bolo jasné, čo konkrétne nemožno spochybňovať). Ak niekto spochybňuje napríklad zločiny fašizmu, je potrebné mu odpovedať silou argumentov (faktov), z ktorých bude jednoznačne vyplývať nesprávnosť jeho názoru, a nie silou Trestného zákona. Napokon, v súlade s rozhodnutiami Európskeho súdu pre ľudské práva, sú slobodou prejavu chránené aj také názory, ktoré znepokojujú, šokujú či úplne poburujú verejnosť, prípadne, ktoré sú menšinové. Len vyslovovanie určitých spochybňujúcich názorov (aj keď historicky vyvrátených a často aj pomerne hlúpych) by, bez ďalšieho, nemalo byť trestné. Je nutné presviedčať argumentami, nie presviedčať trestami.
Pokiaľ ide o ďalší problém zákonodarcu, t. j. rozdrobovanie skutkových podstát trestných činov na rôzne ďalšie trestné činy, teda vytváranie nových trestných činov „vykrádaním“ starých trestných činov, tak schválená novela tu nič nezostala dlžná svojim predchodcom a opätovne rozšírila počet trestných činov.
Tak napríklad, zákonodarca zviedol nový trestný čin marenia exekučného konania podľa § 243a Tr. zák. a to aj napriek tomu, že prakticky všetky konania v ňom uvedené je možné postihnúť ako trestný čin poškodzovania veriteľa podľa § 239 Tr. zák. (ak dôvodová správa k novele uvádza, že „neexistujú trestnoprávne mechanizmy postihujúce porušovanie povinností zo strany povinného“, tak to zjavne nie je pravda). Taktiež aj nový trestný čin poškodzovania a znehodnocovania kultúrnej pamiatky podľa § 248a Tr. zák. mohol byť súčasťou už existujúceho trestného činu zneužívania vlastníctva podľa § 248 Tr. zák. V prípade nového trestného činu ide však jednoznačne o zbytočné prepínanie trestnej represie, nakoľko majú byť postihované aj konania zavinené z nedbanlivosti. Za zbytočnú skutkovú podstatu možno označiť aj nový trestný čin zanedbania starostlivosti o zvieratá podľa § 378a Tr. zák., ktorý mohol byť súčasťou trestného činu týrania zvierat podľa § 378 Tr. zák. Opätovne aj tu treba poukázať na nebezpečný trend, keď zákonodarca neustále rozširuje trestnoprávny postih aj na rôzne nedbanlivostné konania (tak to bude aj pri trestnom čine podľa § 378a Tr. zák.) a tak sa pomaly stiera pravidlo, že na trestnosť činu sa vyžaduje zásadne úmyselné zavinenie a len vo výnimočných prípadoch možno postihovať aj konania zavinené z nedbanlivosti (z výnimky sa tak pomaly stáva pravidlo).
Zrejme najčastejšie, politikmi a médiami, prezentovaným sa stalo zavedenie nového trestného činu podľa § 327a Tr. zák. (pripomeniem, že má postihovať verejných činiteľov, ktorí si z nedbanlivosti nesplnia povinnosť a spôsobia škodu štátu, obci, VUC, či verejnoprávnej inštitúcii). Zavedenie tejto skutkovej podstaty bolo najmä médiami a tretím sektorom prijaté s nadšením a označené ako „bič na verejných činiteľov“. Ide však o evidentný omyl a neznalosť problematiky. Zákonodarca totiž vytvoril nový trestný čin napriek tomu, že konania v ňom uvedené sa už dajú trestnoprávne postihovať podľa iných ustanovení Trestného zákona (nejde teda o žiadnu novinku v trestnom práve, ale ide o vytvorenie trestného činu, ktorý už Trestný zákon pozná). Konania uvedené v skutkovej podstate tohto nového trestného činu sa dali a dajú postihovať ako trestný čin porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku podľa § 238 Tr. zák., pričom tento trestný čin má dokonca širšiu možnosť využitia ako novozavedený „bič na verejných činiteľov“. Trestný čin podľa § 238 Tr. zák. možno spáchať z nedbanlivosti, t. j. nielen z vedomej nedbanlivosti ale dokonca aj z nevedomej nedbanlivosti, pričom trestnosť činu nasleduje už pri spôsobení značnej škody. Naproti tomu, novovytvorená skutková podstata uvádza síce zavinenie nedbanlivostné (verejný činiteľ, ktorý z nedbanlivosti...), avšak ďalej je z definície tejto skutkovej podstaty zrejmé, že ide len o vedomú nedbanlivosť (to vyplýva z toho, že sa tak verejný činiteľ dopustí len vtedy, ak „vedel, že môže porušiť záujem chránený týmto zákonom, ale bez primeraných dôvodov spoliehal, že také porušenie nespôsobí“, čo je zjavne odpísaná definícia vedomej nedbanlivosti z ustanovenia § 16 písm. a) Tr. zák.). Celá definícia skutkovej podstaty nového trestného činu vyvoláva rozpaky, pretože je netradičným, aby sa definícia subjektívnej stránky uvádzala priamo do znenia skutkovej podstaty (opísaná definícia vedomej nedbanlivosti), keď stačilo len uviesť, že sa ho dopustí „verejný činiteľ z vedomej nedbanlivosti...“ a navyše sa ešte skomplikuje tým, že sa do nej uvedie priamo slovo „nedbanlivosť“, čo evokuje dojem, že tohto trestného činu sa možno dopustiť aj z nevedomej nedbanlivosti. Napokon, nový trestný čin, na rozdiel od trestného činu podľa § 238 Tr. zák. vyžaduje na trestnosť činu spôsobenie až škody veľkého rozsahu. Opätovne treba uviesť, že zavedenie tohto trestného činu vyvoláva skôr dojem, že sa tak stalo s neznalosťou problematiky a najmä neznalosťou trestných činov, ktoré už Trestný zákon pozná. Len pre úplnosť možno dodať, že konania verejných činiteľov, pri ktorých nevznikla škoda, ale vznikol iný závažný následok bolo možné a aj je možné postihovať ako trestný čin marenia úlohy verejným činiteľom podľa § 327 Tr. zák..
Schválená novela Trestného zákona nebola preto pre prax takmer vôbec potrebná a jej výsledkom je to, že len zvýši už aj tak veľký chaos, ktorý panuje v osobitnej časti Trestného zákona, kde takmer každodenne pribúdajú nové trestné činy a to aj duplicitne.
Problémom je to, že ani táto novela neodstránila neuveriteľné chyby, ktoré má Trestný zákon už od svojho schválenia a o ktorých sa už roky vie. Za všetky možno uviesť aspoň problém s premlčaním. Konkrétne ide o ustanovenie § 437 ods. 4 Tr. zák., ktoré vyvoláva oprávnené pochybnosti o svojej správnosti a pri ktorom sa odborná verejnosť zhoduje v tom, že je v rozpore s Ústavou SR.
Napriek tomu, že predmetné ustanovenie je zjavne protiústavné, nebolo doposiaľ zmenené a to ani jednou z noviel a nestalo sa tak ani teraz (zrejme bude nevyhnutným iniciovať zmenu cestou Ústavného súdu SR). Uvediem k danej problematike časť článku (Šamko, P. Prerušenie premlčania trestného stíhania. Justičná revue, r. 58, 2006, č. 11), ktorý sa touto problematikou zaoberal už v roku 2006.
„Z § 437 ods.4 veta prvá Tr. zák. vyplýva, že ak došlo k premlčaniu trestného stíhania pred účinnosťou tohto zákona podľa doterajších predpisov (t. j. ak došlo k premlčaniu trestného stíhania do 31.12.2005 podľa Trestného zákona č. 140/1961 Zb. v znení neskorších predpisov), ustanovenia o premlčaní trestného stíhania sa podľa Trestného zákona účinného od 1.1.2006 nepoužijú. Logickým výkladom uvedeného ustanovenia možno dospieť k tomu, že ak k premlčaniu trestného stíhania nedošlo do 31.12.2005, ustanovenia o premlčaní trestného stíhania podľa nového Trestného zákona sa použijú (§ 437 ods.4 veta prvá Tr. zák. argumentum a contrário). Premlčacie doby, ustanovenia o spočívaní a prerušení premlčania trestného stíhania sa teda budú, v takýchto prípadoch, posudzovať podľa nového Trestného zákona a to aj vtedy ak samotná trestnosť činu sa bude posudzovať podľa ustanovení predchádzajúceho Trestného zákona (ak premlčacia doba plynie aj po 1.1.2006 uplatnia sa na posudzovanie premlčania trestného stíhania vždy ustanovenia nového Trestného zákona).
Z predmetného výkladu je zjavné, že ustanovenie § 437 ods.4 Tr. zák. priamo odporuje zásade vyjadrenej v § 2 ods.1 Tr. zák. a článku 40 ods.6 Listiny základných práv a slobôd. Zásada, že trestnosť činu sa posudzuje podľa zákona účinného v čase, keď bol čin spáchaný a že podľa neskoršieho zákona sa trestnosť činu posudzuje vtedy, ak je to pre páchateľa priaznivejšie sa uplatní aj pri posudzovaní otázky či je alebo nie je trestné stíhanie premlčané (teda aj pri posudzovaní otázky či premlčacia doba bola prerušená alebo či spočíva). Vždy sa pritom použije, vo všetkých smeroch, buď len práva účinného v čase spáchania činu alebo len práva neskoršieho (R 32/1951), pričom vždy je potrebné použiť súhrn trestnoprávnych noriem ako celok. Nie je preto možné posudzovať trestnosť činu, t. j. všetky podmienky relevantné pre výrok o vine a treste podľa predchádzajúceho Trestného zákona účinného do 31.12.2005 s výnimkou premlčania trestného stíhania, ktoré sa bude posudzovať podľa nového Trestného zákona účinného od 1.1.2006. Pri posudzovaní trestnosti činu by tak bolo nutné použiť obidva Trestné zákony naraz, čo je absolútne neprijateľné. Naviac v novom Trestnom zákone došlo k predĺženiu premlčacích dôb, k rozšíreniu podmienok spôsobujúcich spočívanie premlčacej doby a k sprísneniu podmienok na prerušenie premlčania trestného stíhania a preto nový Trestný zákon evidentne zhoršuje postavenie páchateľa v tomto smere. Ustanovenie § 437 ods.4 Tr. zák. tak neprípustne a dodatočne stanovuje prísnejšie podmienky spôsobujúce zánik trestnej zodpovednosti a umožňuje ich aplikovať dodatočne a spätne aj na prípady, ktoré budú inak posudzované podľa predchádzajúceho Trestného zákona. Ide tu o zjavné porušenie zákazu retroaktivity v neprospech páchateľa. Túto retroaktivitu neskoršieho prísnejšieho Trestného zákona možno demonštrovať na príklade, keď sa napríklad páchateľ dopustil v roku 2004 trestného činu vydierania podľa § 235 ods.1 Tr. zák., pričom od spáchania skutku mu začala plynúť päťročná premlčacia doba, ktorá by mala uplynúť v roku 2009. Od 1.1.2006 však už ide o zločin, pri ktorom nový Trestný zákon stanovuje desaťročnú premlčaciu dobu a preto sa páchateľovi, za použitia § 437 ods.4 Tr. zák., predĺži premlčacia doba až do roku 2014 a spáchanie akéhokoľvek miernejšieho úmyselného trestného činu po 1.1.2006 spôsobí prerušenie plynutia premlčacej doby.
K predmetnej problematike je potrebné uviesť, že podľa rozhodnutí Európskeho súdu pre ľudské práva, zákaz retroaktivity prísnejšieho zákona sa nevzťahuje na procesné normy a preto sa neuplatní v prípadoch, ak premlčanie trestného stíhania je inštitútom procesným. To však neplatí v prípadoch, ak premlčanie trestného stíhania je inštitútom hmotnoprávnym (tak je to aj v Slovenskej republike) a kde je tzv. negatívnou podmienkou trestnej zodpovednosti. Zákaz spätnej pôsobnosti prísnejšieho Trestného zákona sa vzťahuje na všetky podmienky trestnej zodpovednosti stanovené vnútroštátnym právom príslušného štátu, teda aj na premlčanie, pokiaľ vylučuje trestnú zodpovednosť. Retroaktívna, prísnejšia úprava premlčania je preto z hľadiska Európskeho dohovoru o ľudských právach prípustná len pri výnimke uvedenej v článku 7 ods.2 (pozri k tomu bližšie napríklad Repík, B.: Evropská úmluva o lidských právech a trestní právo. 1. vydání, Praha, Orac 2002, s. 42). Ustanovenie 437 ods.4 Tr. zák. je preto v rozpore aj s článkom 7 ods.1 Európskeho dohovoru o ľudských právach“ – koniec citátu.
Na záver uvádzam niekoľko bodov, ktoré v rámci pripomienkového konania predkladal Okresný súd v Pezinku a ktoré neboli vôbec vzaté do úvahy s výnimkou zmien v detencii, ktoré však zostávajú naďalej na papieri, nakoľko detenčný ústav nebol doposiaľ zriadený (inak je pozoruhodným, že zákonodarca v roku 2005 prijal nový Trestný zákon, ktorým zaviedol detenciu a to bez toho aby aj fakticky detenčný ústav existoval, pričom najnovšie sa predpokladá zriadenie detenčného ústavu až v roku 2012, t. j. viac ako šesť rokov po prijatí nového Trestného zákona).
1/ doplnenie zásad pre ukladanie trestov
už od nadobudnutia účinnosti nového Trestného zákona vznikali mnohé aplikačné problémy súvisiace s ukladaním trestov. Tieto výrazné aplikačné problémy sa objavili prakticky okamžite a vyplývali z toho, že z ustanovení Trestného zákona nie je celkom zrejmé ako postupovať pri úpravách trestných sadzieb v prípadoch ak sa má trestná sadzba upravovať aj podľa tzv. asperačnej zásady ako aj postupom podľa § 38 Tr. zák., prípadne ak prichádza do úvahy aj úprava trestnej sadzby vzhľadom k uzatvorenej dohode o vine a treste (§ 39 ods. 4 Tr. zák.), respektíve vzhľadom k tomu, že páchateľ je mladistvý. Problematickým a sporným je najmä to, podľa akého ustanovenia sa má trestná sadzba upraviť najskôr (t. j. aké je poradie úprav pri súbehu ustanovení § 41, § 38, § 39, § 117 Tr. zák.) a akým spôsobom trestné sadzby upraviť (t. j. či ide o jeden spôsob výpočtu alebo viaceré spôsoby, ktoré sa vzájomne kombinujú). Uvedené otázky boli už predmetom diskusie vo viacerých odborných publikáciách a článkoch a to s rôznymi právnymi závermi . Nejednoznančná právna úprava ukladania trestov v praxi spôsobuje to, že tresty sa stávajú značne nepredvídateľnými a to nielen pre páchateľov, či poškodených, ale aj pre ich právnych zástupcov, pretože spôsob výpočtu konkrétnej trestnej sadzby je pomerne náhodilý a závisí nie od ustanovení Trestného zákona, ale a len od právneho názoru sudcu, ktorý vo veci rozhoduje, prípadne od názoru odvolacích senátov . Vzhľadom k uvedenému, je preto v praxi bežné, že páchatelia podobných trestných činov sú trestaní výrazne odlišne a to len preto, že Trestný zákon umožňuje dve verzie výkladu ustanovení týkajúcich sa zásad pre ukladanie trestov a jednotliví sudcovia majú rozdielne názory na to ako postupovať pri výpočte konkrétnej trestnej sadzby.
vzhľadom k uvedenému navrhujeme:
a) doplniť ustanovenie § 38 ods. 7 Tr. zák. o druhú vetu, ktorá znie nasledovne
"v prípade, ak prichádza do úvahy úprava trestnej sadzby podľa § 38, § 117 ako aj podľa § 41 ods. 2 alebo podľa § 42, trestná sadzba sa upraví najskôr podľa § 41 ods. 2 alebo podľa § 4, potom, ak to podľa povahy veci bude prichádzať do úvahy podľa § 117 a až následne sa upraví podľa § 38"
b) vzhľadom na uvedené je potrebné doplniť aj ustanovenie § 39 ods. 4, ktoré sa dopĺňa o druhú vetu, ktorá znie
"základom pre úpravu trestnej sadzby v konaní o dohode o vine a treste je dolná hranica trestnej sadzby trestu odňatia slobody, a ak to podľa povahy veci prichádza do úvahy, už upravená postupom podľa § 38, 41, 117".
pre stanovenie jasných zákonných pravidiel je potrebné stanoviť aj jasný výpočet trestnej sadzby a jednej tretiny v konaní o dohode o vine a trestu
c) doplniť ustanovenie § 41 a 42 Tr. zák. o spôsob výpočtu trestnej sadzby pri asperačnej zásady, nakoľko ten nie je v zákone jasne uvedený. ustanovenie § 41 sa dopĺňa o nový odsek 4, ktorý znie:
"základom pri úprave trestnej sadzby podľa § 41 ods. 2 je trestná sadzba trestu odňatia slobody stanovená podľa § 41 ods. 1. Horná hranica zvýšenej trestnej sadzby sa stanoví tak, že k hornej hranici trestnej sadzby trestu odňatia slobody uvedenej v osobitnej časti tohto zákona sa pripočíta jedna tretina tejto hornej hranice základnej trestnej sadzby. Dolná hranica zvýšenej trestnej sadzby sa rovná polovici súčtu hornej hranice zvýšenej trestnej sadzby a dolnej hranici základnej trestnej sadzby" (v podstate ide o výpočet stanovený rešpektovanou judikatúrou R 30/1964)
2/ trest povinnej práce
podľa § 54 Tr. zák. možno uložiť trest povinnej práce len vtedy, keď s tým páchateľ súhlasí. Ide o zbytočnú podmienku, nakoľko ide o ukladanie trestu a preto nie je potrebným aby páchateľ vyslovoval súhlas alebo nesúhlas. žiadanie súhlasu spôsobuje to, že vo veľkom množstve vecí nie je možné vydať trestný rozkaz, nakoľko v prípravnom konaní nebol žiadaný súhlas obvineného. žiadanie súhlasu od obvineného je tak trocha aj porušením prezumpcie neviny, nakoľko súd, ešte pred skončením dokazovania na hlavnom pojednávaní sa musí obžalovaného spýtať, či v prípade uznania viny by súhlasil s trestom povinnej práce. takýto postup je nadbytočný.
a) vzhľadom na uvedené navrhujeme zmeniť ustanovenie § 54 Tr. zák. nasledovne
"z ustanovenia § 54 sa vypúšťa slovné spojenie "so súhlasom páchateľa"
b) z ustanovenia § 353 ods. 2 písm. e) Tr. por. sa vypúšťa slovné spojenie "ak s tým obvinený súhlasí" - bude nutné upraviť aj toto príslušné ustanovenie Trestného poriadku, ktoré upravuje trestný rozkaz
3/ detencia
vzhľadom na dlhodobé požiadavky liečebných ústavov ako aj vzhľadom k tomu, že do budúcna sa počíta s vybudovaním detenčného ústavu bude nutné doplniť ustanovenie § 81 Tr. zák. aj o možnosť uložiť detenciu trestne nezodpovednému páchateľovi, ktorý trpí nevyliečiteľnou duševnou poruchou a jeho pobyt by bol pre spoločnosť mimoriadne nebezpečný. Prax ukazuje, že problémom sú práve duševne chorý páchatelia, ktorý nie sú odsúdený nakoľko nie sú pre nepríčetnosť trestne zodpovedný. Ide často o mimoriadne nebezpečných páchateľov, ktorí trpia ťažkými formami schizofrénie sadizmu a podobne a dopustili sa násilných trestných činov. Na takýchto páchateľov ustanovenie § 81 vôbec nereaguje a to aj napriek tomu, že liečebné ústavy (ktoré dostatočne nedokážu zabezpečiť bezpečnosť" sú ich "plné".
a) ustanovenie § 81 sa dopĺňa o odsek 4, ktorý znie:
"Ak súd ukladá ochranné ústavné liečenie páchateľovi činu inak trestného, ktorý nie je pre nepríčetnosť trestne zodpovedný a vzhľadom na závažnosť duševnej choroby, ktorou páchateľ činu inak trestného trpí ako aj s prihliadnutím na spáchanú trestnú činnosť je pobyt páchateľa činu inak trestného na slobode nebezpečný, môže zároveň nariadiť, že sa uložené ochranné ústavné liečenie vykoná v detenčnom ústave".
b) vzhľadom k uvedenému bude potrebné upraviť aj ustanovenie § 82 s tým, že v odseku 3 by mala byť aj možnosť súdu rozhodnúť o zmene formy výkonu ochranné ústavného liečenia vykonávaného v detenčnom ústave tak, že sa páchateľ činu inak trestného bude môcť na ďalší výkon ochranného liečenia umiestniť v liečebnom zariadení.
c) vzhľadom k tomu, že sa do budúcnosti predpokladá sprevádzkovanie detenčného ústavu a vzhľadom k tomu, že v liečebných ústavoch existuje množstvo duševne chorých pacientov, ktorí sú nebezpeční a ktorých stráženie spôsobuje liečebným ústavom nemalé problémy, bolo by vhodným umožniť súdu rozhodnúť aj dodatočne o tom, že páchateľ činu inak trestného bude pokračovať v uloženom ochrannom ústavnom liečení v detenčnom ústave (keďže detencia je ochranné opatrenie nevidím v tom žiadny problém, aby sa prípadne ukladala aj pacientom, ktorí už ochranné ústavné liečenie vykonávajú). Navrhujem preto doplniť ustanovenie § 462 Tr. por. o odsek 4 a o odsek 5 ktoré znejú
odsek 4
"súd v obvode ktorého sa ochranné ústavné liečenie vykonáva, môže na návrh liečebného ústavu, prokurátora alebo aj bez návrhu rozhodnúť, že sa v ochrannom ústavnom liečení bude pokračovať v detenčnom ústave". proti uzneseniu súdu o pokračovaní vo výkone ochranného ústavného liečenia v detenčnom ústave ako aj proti rozhodnutiu o zamietnutí takého návrhu, je prípustná sťažnosť, ktorá má odkladný účinok. súd rozhodne o pokračovaní vo výkone ochranného ústavného liečenia v detenčnom ústave na verejnom zasadnutí. Pred rozhodnutím súdu musí byť osoba, ktorej sa ochranné liečenie týka vypočutá. Bez výsluchu tejto osoby môže súd rozhodnúť len vtedy, ak to zdravotný stav tejto osoby neumožňuje, respektíve ak požiadala aby sa konalo v jej neprítomnosti"
odsek 5 znie
"o zmene spôsobu výkonu ochranného ústavného liečenia, ktoré sa vykonáva v detenčnom ústave a o prepustení z ochranného liečenia, rozhoduje súd v obvode ktorého sa detencia vykonáva a to primerane podľa ustanovení § 446, 448".
4/ ochranné liečenia
v súvislosti s ochrannými liečeniami (zeman výkonu, upustenie, prepustenie, skončenie liečenia vo vykonávacom konaní) ide často o pacientov, ktorí sú v takom nepriaznivom zdravotnom stave že nie je možný ich výsluch na verejnom zasadnutí (ťažké duševné poruchy a podobne). podľa môjho názoru by bolo vhodným upustiť od osobnej účasti pacienta na verejnom zasadnutí ak mu v tom bráni jeho zdravotný stav (podobná úprava ako pri rozhodovaní o väzbe). Napokon, spravidla ide o osoby ktoré sú pozbavene spôsobilosti na právnych úkonoch a preto sú zastúpené obhajcom, ktorý sa verejných zasadnutí zúčastňuje.
5/ vklady na účtoch v banke
navrhuje, aby sa ustanovenie § 130 ods. 1 Tr. zák. doplnilo o písmeno d), ktoré znie
"vklady na účtoch v banke"
v praxi vznikajú mnohé aplikačné problémy, ktoré sa týkajú toho, že peniaze na účtoch v banke sú tzv. nematerializované peniaze, nejde teda o veci ale ide o pohľadávky a preto ak páchateľ voči nim útočí (napríklad neoprávnené prevody z účtu na účet) nemôže ísť o trestné činy krádeže, či sprenevery, nakoľko tieto skutkové peniaze vyžadujú aby sa útočilo na veci, čo nematerializované peniaze nie sú. Nie je dôvod považovať podľa § 130 za veci nematerializované (zaknihované) cenné papiere (písmeno c) a už nie aj nematerializované peniaze. Táto zmena by bola vhodná aj preto, že trest prepadnutia veci sa taktiež týka len veci a nie aj iných majetkových hodnôt (ohľadne trestu prepadnutia veci možno odporučiť aby sa vyslovene týkal aj iných majetkových hodnôt a nie len vecí, napríklad pohľadávok, obchodných podielov v spoločnostiach a podobne)
6/ trestné činy podľa § 241 a § 242 hovoria o vyrovnacom konaní (a to tak v názve ako aj v skutkovej podstate), ktoré už niekoľko rokov na území SR neexistuje, preto by bolo vhodným vypustiť spojenie „vyrovnacie konanie" vo všetkých tvaroch. Znak „vyrovnacie konanie“ sa nachádza aj v skutkovej podstate trestného činu podľa § 259 ods. 1 písm. f) Tr. zák.
7/ v ustanovení § 265 ods. 1 Tr. zák. sa už dlhodobo kritizuje, že v znení skutkovej podstaty "vypadol" úmysel na ktorý sa následne odvoláva § 265 ods. 2 Tr. zák.. Vzhľadom k uvedenému navrhujem doplniť odsek 1 nasledovne
"za slovo Kto sa dopĺňajú slová "v úmysle zabezpečiť sebe alebo inému neoprávnenú výhodu alebo neoprávnený prospech"
následne už § 265 ods. 2 nie je potrebné meniť nakoľko ten už odkazuje na špecifický úmysel vyjadrený v odseku 1
8/ definícia verejnej listiny uvedenej v § 131 ods. 4 Tr. zák. je pomerne úzko koncipovaná (užšie než bol výklad podľa predchádzajúcej právnej úpravy a užšie než je v právnych poriadkoch obvyklé – napríklad v Čechách), nakoľko podľa uvedeného zákonného ustanovenia môže byť verejná listina len listina vydaná štátnym orgánom alebo iným orgánom verejnej moci (keď ešte Trestný zákon nepoznal definíciu verejnej listiny, tak sa malo za to, že ju môže vydať aj "iný subjekt k tomu poverený, či zmocnený iným právnym predpisom v medziach jeho právomoci"). Ak vychádzame z ustanovenie § 131 ods. 4 Tr. zák. tak napríklad nič čo vydá lekár nie je verejnou listinou, pretože lekár nie je štátny orgán a ani orgán verejnej moci (lekár má pracovne obdobné postavenie ako napríklad advokát, ktorý tiež nie je orgán verejnej moci). Ak teda judikatúra v minulosti napríklad považovala falšovanie lekárskeho potvrdenia o PN za verejnú listinu, bolo tak preto, že to umožňovala širšia definícia pojmu verejná listina ktorá sa využívala v praxi (vyššie uvedený "iný subjekt",). Vzhľadom k tomu, že to tak nie je a že legálna definícia verejnej listiny je užšia, tak napríklad lekárske potvrdenie o hocičom (napríklad aj v minulosti judikované potvrdenie lekára o zdravotnom stave chorého člena rodiny, či potvrdenie o PN) nemá charakter verejnej listiny a nemá ho ani napríklad osvedčenie o absolvovaní autoškoly, ktoré vydávajú súkromné spoločnosti a ktoré sú základom na vydanie vodičského preukazu.
Navrhujem preto doplniť ustanovenie § 131 ods. 4 Tr. zák. tak, že za slová alebo iným orgánom verejnej moci v rámci jeho pôsobnosti sa dopĺňa slovné spojenie
„alebo iným subjektom k tomu povereným, či zmocneným iným právnym predpisom v medziach jeho právomoci“
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.