1/
S článkom Tomáša Hudeca
s názvom „Nezaplatenie dane a poistného – Vyšetrovanie alebo novodobý
inkvizičný proces“ je nutné sa stotožniť v tom, že na naplnenie znakov
základnej skutkovej podstaty trestného činu nezaplatenia dane a poistného
podľa § 278 ods. 1 Tr. zák. sa celkom nepochybne vyžaduje úmyselné zavinenie.
Ak teda dozorový prokurátor skutočne zamietol sťažnosť obvineného (tak ako to popisuje autor článku) s odôvodnením, že obvinený „bol ako povinne nemocensky a dôchodkovo poistená osoba povinný odvádzať poistné, čo mu vyplýva zo zákona o sociálnom poistení, pričom nie je rozhodujúce aké mal príjmy, pretože bol povinný platiť poistné najmenej z minimálneho vymeriavacieho základu a to aj vtedy, keď jeho skutočné príjmy nedosahovali tento minimálny vymeriavací základ“, tak takáto argumentácia je absolútne v rozpore s ustanoveniami Trestného zákona (v rozpore so základmi trestnoprávnej zodpovednosti), pretože zásadu vyvodzovania zodpovednosti za zavinené konanie, ktorá sa desaťročia uplatňuje v trestnom práve neprípustne nahrádza objektívnou zodpovednosťou osoby za následok, presnejšie za dlh.
V tejto súvislosti je nutné pripomenúť, že zavinenie je obligatórnym znakom subjektívnej stránky každého trestného činu. Trestný zákon vychádza z dôsledného uplatňovania zodpovednosti za zavinenie. Táto zásada patrí medzi základy, na ktorých je vybudovaná definícia trestného činu, čo napokon vyplýva aj z ustanovenia § 17 Tr. zák. podľa ktorého pre trestnosť činu treba úmyselné zavinenie, ak Trestný zákon výslovne neustanovuje, že stačí zavinenie z nedbanlivosti. Význam uplatňovania zásady za zavinenie spočíva v tom, že k naplneniu trestnej zodpovednosti za následok nestačí ho len spôsobiť, ale je nutné ho taktiež zaviniť. Bez zavinenia teda nie je trestný čin a ani trest (pozri k tejto zásade bližšie napríklad Šámal, P. a kol.: Trestní zákon. Komentář. I. díl. 6 doplněné a přepracované vydání. Praha: C.H.Beck, 2004).
Zavinenie sa pritom musí vzťahovať na všetky skutočnosti, ktoré sú znakom skutkovej podstaty trestného činu (R 20/1981). Pokiaľ by sa zavinenie k niektorej z požadovaných skutočností nevzťahovalo, nie je daná subjektívna stránka trestného činu a preto je vylúčená trestná zodpovednosť páchateľa. Záver o zavinení páchateľa musí byť vždy preukázaný výsledkami dokazovania a musí z nich logicky vyplynúť (R 19/1971), pričom pri zisťovaní subjektívnej stránky trestného činu nie je možné dospieť k záveru o alternatívnom vzťahu páchateľa k zamýšľanému následku (R 19/1969).
Z uvedeného stručného výkladu je zrejmé, že úmyselné zavinenie (subjektívna stránka) musí byť, ako znak základnej skutkovej podstaty trestného činu nezaplatenia dane a poistného podľa § 278 ods. 1 Tr. zák., vždy predmetom dokazovania, pričom úmyselné zavinenie nie je možné automaticky (alebo až mechanicky) vyvodzovať len z porušenia konkrétnej právnej povinnosti (napríklad z porušenia povinnosti platiť splatnú daň a poistné). Skutočnosť, že nedošlo k zaplateniu dane, či poistného v deň ich splatnosti (alebo v období ich splatnosti) minimálne vo väčšom rozsahu je totiž formálnym znakom objektívnej stránky trestného činu nezaplatenia dane a poistného, pričom znakom objektívnej stránky trestného činu nie je možné nahrádzať subjektívnu stránku trestného činu.
Argumentácia, ktorú mal podľa článku použiť prokurátor teda neguje základné zásady trestného práva, pretože na vyvodenie trestnoprávnej zodpovednosti za spáchanie trestného činu nezaplatenia dane a poistného podľa § 278 ods. 1 Tr. zák. nestačí len spôsobenie dlhu na splatnej dani, či poistnom, ale je nevyhnutné, aby tento dlh na splatnej dani a poistnom bol páchateľom úmyselne spôsobený (úmyselne zavinený). Ak by sa pripustil výklad, ktorý mal podľa článku prezentovať prokurátor v rozhodnutí o sťažnosti, išlo by už skutočne o stanovenie objektívnej zodpovednosti, ktorá by bola neprípustne konštruovaná ako zodpovednosť za výsledok (dlh) a nie ako individuálna zodpovednosť za zavinené konanie.
V tejto súvislosti možno uviesť aj názor Generálnej prokuratúry SR, ktorá k výkladu znakov skutkovej podstaty trestného činu nezaplatenia dane a poistného zaujala právny názor, že pri dokazovaní tohto trestného činu je vždy nutné skúmať solventnosť páchateľa, teda to, či v dňoch splatnosti (napríklad poistného na sociálne zabezpečenie) mala alebo nemala potrebné peňažné prostriedky k dispozícii, respektíve akým obnosom finančných prostriedkov v príslušnom období disponovala. Generálna prokuratúra SR vo svojom výstupe k danej problematike vyslovene zdôraznila, že ide o podstatnú okolnosť z hľadiska vyvodenia trestnoprávnej zodpovednosti pri predmetnom trestnom čine a ak nastane stav dôkaznej núdze ohľadne solventnosti páchateľa je nutné procesne postupovať podľa § 228 ods. 1 Tr. por. (výstup Generálnej prokuratúry SR k trestnému činu nezaplatenia dane a poistného je uvedený v Zápisnici z pracovnej porady riaditeľky trestného odboru Generálnej prokuratúry SR s námestníkmi krajských prokurátorov pre trestný úsek rozšírená o účasť okresných prokurátorov konanej v dňoch 01. – 02. Apríla 2014 v Krpáčove – sp. zn. IV/1 Spr 145/14/1000). V tejto súvislosti možno spomenúť aj odbornú literatúru (napríklad Samaš, O. a kol.: Trestný zákon, Stručný komentár, Iura Edition, 2006, s. 583), ktorá uvádza, že predpokladom trestnej zodpovednosti za spáchanie trestného činu nezaplatenia dane je solventnosť a úmyselné zavinenie s tým, že úmysel sa musí vzťahovať aj na okolnosť, že ide o nezaplatenie dane, ktorá je splatná.
S právnym názorom Generálnej prokuratúry SR ako aj odbornej literatúry sa možno stotožniť nielen v tom, že je nevyhnutné dokazovať solventnosť platiteľa dane a poistného v dňoch ich splatnosti (a prípadne aj spôsob naloženia s finančnými prostriedkami platiteľa dane a poistného, ktorý splatnú daň, či poistné neuhradil), nakoľko takýmto spôsobom je možné dospieť k záveru o prípadnom úmyselnom zavinení, ale aj v tom, že ak sa nepodarí dokazovaním náležite objasniť tento znak základnej skutkovej podstaty bude nutné prerušiť trestné stíhanie postupom podľa § 228 ods. 1 Tr. por. (predmetné ustanovenie totiž možno použiť nielen v prípade, ak sa vôbec nepodarilo zistiť podozrivú osobu a ide o tzv. neznámeho páchateľa, ale aj vtedy, ak je síce podozrivá osoba známa, avšak z vykonaného dokazovania nie je možné zistiť také skutočnosti, ktoré by oprávňovali vzniesť obvinenie tejto podozrivej osobe). Tento postup však prichádza do úvahy len v prípade tzv. dôkaznej núdze v otázke solventnosti v dňoch splatnosti, pretože spravidla sa bude dať dokazovaním náležite objasniť aj táto otázka a bude možné zaujať stanovisko k tomu, či spôsobený dlh na splatnej dani, či na splatnom poistnom bol aj úmyselne zavinený. Z výstupu Generálnej prokuratúry SR vyplýva aj to, že otázka solventnosti podozrivej osoby v čase splatnosti dane alebo poistného by mala byť dokazovaním zistená ešte pred vznesením obvinenia. Tento záver plne rešpektuje zásadu zodpovednosti za zavinené konanie, nakoľko nie je možné vzniesť obvinenie za skutok, ktorý spočíva len v spôsobení následku, keď nie je vôbec jasné (dokázané v rozsahu nevzbudzujúcom relevantné pochybnosti) či tento následok bol aj podozrivou osobou zavinený. Je totiž, z hľadiska zavinenia, zásadný rozdiel medzi tým, keď osoba nezaplatí splatnú daň alebo poistné preto že nechce a tým, keď osoba nezaplatí splatnú daň či poistné preto, že nemôže.
Pokiaľ ide o dokazovanie solventnosti tak nie je potrebné vždy objasňovať otázku solventnosti znaleckým dokazovaním, ale v niektorých prípadoch v praxi postačilo dokazovanie len napríklad prostredníctvom výpisov z bankových účtov v kombinácii s podanými daňovými priznaniami. Pokiaľ ide o daňové priznania tak je potrebné upozorniť, že z hľadiska skúmania solventnosti nie je podstatným konečný hospodársky výsledok daňového subjektu, ktorý je určovaný ako rozdiel medzi príjmami a výdavkami (pri dani z príjmov), pretože ten má význam len z hľadiska vymedzenia základu dane z príjmov a výšky následnej daňovej povinnosti, ale pri skúmaní solventnosti môže byť podstatným, respektíve dobrým ukazovateľom hospodárskeho stavu daňového subjektu, výška príjmov daňového subjektu (nevykázanie zisku, či vykázanie minimálneho zisku alebo vykázanie straty v daňovom priznaní teda nemusí znamenať, že daňový subjekt je bez finančných prostriedkov, či v „problémoch“ a nemá finančné prostriedky na uhradenie poistného, ale môže byť dôsledkom napríklad len vhodného využitia daňovej optimalizácie zo strany daňového subjektu).
2/
S článkom Tomáša Hudeca sa nemožno celkom stotožniť s výkladom formálnych znakov základnej skutkovej podstaty trestného činu nezaplatenia dane a poistného podľa § 278 ods. 1 Tr. zák.
V tomto smere je potrebné uviesť, že formálnym znakom tejto skutkovej podstaty je len „nezaplatenie splatnej dane a poistného vo väčšom rozsahu“. Vzhľadom k uvedenému nie je možné tento trestný čin vykladať zhodne alebo podobne ako základnú skutkovú podstatu trestného činu nevyplatenia mzdy a odstupného podľa § 214 ods. 1 Tr. zák., pretože skutková podstata trestného činu nezaplatenia dane a poistného nemá, na rozdiel od skutkovej podstaty trestného činu nevyplatenia mzdy a odstupného, v znakoch základnej skutkovej podstaty znaky ako „deň splatnosti“, či znak „hoci v tento deň mal peňažné prostriedky na ich výplatu, ktoré nevyhnutne nepotreboval na zabezpečenie činnosti právnickej osoby alebo činnosti zamestnávateľa, ktorý je fyzickou osobou“.
Z hľadiska čisto formálnych znakov základnej skutkovej podstaty trestného činu nezaplatenia dane a poistného (pokiaľ ide o objektívnu stránku) je preto bez významu, ak páchateľ mal finančné prostriedky v čase splatnosti dane, či poistného, avšak splatnú daň a poistné neuhradil, pretože „by tým ohrozil svoje ďalšie fungovanie alebo prežitie“ (tak ako to uvádza autor článku). Prečo páchateľ nezaplatil splatnú daň, či poistné, hoci tak urobiť mohol, je pre naplnenie formálnych znakov základnej skutkovej podstaty bez právneho významu a motív platiteľa (podozrivej osoby) nevylučuje ani úmyselné zavinenie vo vzťahu k tomu, že platiteľ cielene (úmyselne) nezaplatil splatnú daň, nakoľko chcel (dal prednosť) úhrade iných svojich výdavkov. Skutočnosti, ktoré sa týkajú dôvodov neuhradenia splatnej dane a poistného (napríklad z dôvodu ohrozenia existencie platiteľa) však je nutné hodnotiť v rámci tzv. materiálnej stránky prečinu a ak by boli dostatočne významné, mohli by spôsobiť, že závažnosť prečinu by bola nepatrná a tým by nešlo o trestnoprávnu problematiku (§ 10 ods. 2 Tr. zák.). Skutočnosti, ktoré autor uvádza v článku (ohrozenie existencie platiteľa ako dôvod nezaplatenia splatnej dane a poistného) môžu mať teda svoju dôležitosť, avšak týkajú sa len tzv. materiálnej stránky prečinu nezaplatenia dane a poistného a nie aj formálnych znakov tejto skutkovej podstaty (opätovne treba pripomenúť, že znaky základnej skutkovej podstaty trestného činu nezaplatenia dane a poistného nie je možné rozširovať o znaky ktoré v nej nie sú obsiahnuté, respektíve o znaky, ktoré sú obsiahnuté v základnej skutkovej podstate iného trestného činu a to trestného činu nevyplatenia mzdy a odstupného).
Pokiaľ ide o okamih dokonania trestného činu nezaplatenia dane a poistného tak ten možno demonštrovať na príklade z praxe. Podľa § 78 zákona o DPH je daň (DPH) splatná do 25 dní po skončení zdaňovacieho obdobia, v ktorom vznikla daňová povinnosť, pričom platiteľ je povinný zaplatiť vlastnú daňovú povinnosť do 25 dní po skončení zdaňovacieho obdobia. Napríklad platiteľ DPH má mesačné zdaňovacie obdobie, pričom za mesiac marec roku 2014 je povinný podať daňové priznanie do 25.apríla 2014 a ak mu v zdaňovacom období vznikla vlastná daňová povinnosť je povinný ju do 25.apríla 2014 aj zaplatiť. Ak tak platiteľ DPH úmyselne neurobí, hoci tak urobiť mohol, vznikne dňa 26.apríla 2014 (deň po poslednom dni splatnosti dane) protiprávny stav a môže vzniknúť aj podozrenie zo spáchania trestného činu nezaplatenia dane a poistného s tým, že dňom 26.apríla 2014 by bol tento trestný čin dokonaný. To, že aj po tomto dátume trvá naďalej protiprávny stav spočívajúci v tom, že daňový subjekt neuhradil splatnú daň a teda aj naďalej trvá povinnosť daňového subjektu daň uhradiť, nie je možné stotožňovať s trvácim trestným činom. Pri trestnom čine nezaplatenia dane a poistného nejde teda o trváci trestný čin (tak ako správne uvádza autor), pretože sa tu postihuje len vyvolanie protiprávneho stavu (ktoré nastáva dňa 26.apríla 2014) a nie aj následné trvanie protiprávneho stavu, ktoré by malo trvať až do uhradenia vlastnej daňovej povinnosti (následné trvanie protiprávneho stavu je tu čisto daňová problematika a je úlohou správcu dane, aby záväzky daňového subjektu boli riadne uhradené a to napríklad aj prostredníctvom daňového exekučného konania). Možno sa preto stotožniť s názorom autora článku, že ak daňový subjekt nadobudne relevantné finančné prostriedky až po 26.apríli 2014 (a pred týmto dátumom bol napríklad dlhodobo bez finančných prostriedkov) nebude to znamenať vznik trestnoprávnej zodpovednosti za nezaplatenie dane za zdaňovacie obdobie mesiaca marec roku 2014, nakoľko k získaniu finančných prostriedkov došlo až po prípadnom dokonaní skutku, t. j. v inom zdaňovacom období. Len pre úplnosť možno dodať, že od 26.apríla 2014 bude napríklad plynúť aj premlčacia doba a podobne.
Pokiaľ však ide o obdobie pred dňom 26.apríla 2014 tak je nutné zdôrazniť, že základná skutková podstata trestného činu nezaplatenia dane a poistného podľa § 278 ods. 1 Tr. zák. hovorí len o „splatnosti dane a poistného“ a nie o konkrétnom „dni splatnosti“ tak ako je napríklad upravený znak základnej skutkovej podstaty trestného činu nevyplatenia mzdy a odstupného podľa § 214 ods. 1 Tr. zák.
Z tohto pohľadu pri zisťovaní solventnosti daňového subjektu bude teda podstatným zisťovanie celej doby splatnosti napríklad dane (už bolo uvedené vyššie, že DPH nie je splatná len v jeden konkrétny deň, ale je splatná prvých 25 dní mesiaca nasledujúceho po ukončení zdaňovacieho obdobia, daň z príjmov je splatná dokonca až počas troch mesiacov nasledujúcich po zdaňovacom období). Ak teda v uvádzanom prípade daňový subjekt mal napríklad dňa 13.apríla 2014 finančné prostriedky a dňa 14.apríla 2014 ich úmyselne previedol na účet iného subjektu, ktorý mu ich následne poslal späť na účet dňa 27.apríla 2014 (t. j. už po lehote splatnosti) pôjde o podozrenie zo spáchania trestného činu nezaplatenia dane a poistného a to aktívnym konaním páchateľa, ktorý odstraňoval majetok daňového subjektu v úmysle vyhnúť sa hradeniu splatnej dane. Trestný postih za spáchanie trestného činu nezaplatenia dane a poistného nebude vylúčený ani v prípadoch, ak došlo napríklad k odstraňovaniu majetku daňového subjektu pred splatnosťou dane (v uvedenom prípade pred 01.aprílom 2014), prípadne by išlo len o konanie v štádiu pokusu, respektíve by mohlo ísť aj o podozrenie zo spáchania trestného činu poškodzovania veriteľa alebo trestného činu zvýhodňovania veriteľa. Je samozrejmé, že v takýchto prípadoch bude pomerne ťažké preukázať daňovému subjektu úmyselné zavinenie vo vzťahu k nezaplateniu dane (teda úmysel, že napríklad mesiac pred splatnosťou dane odstraňoval majetok daňového subjektu s úmyslom, aby sa vyhol plateniu dane. To vyplýva z toho, že podnikateľský subjekt bežne prijíma rôzne platby, ale má aj bežné výdavky, napríklad na materiál, mzdy, nájomné a podobne a zrejme len ťažko možno tvrdiť, že napríklad úhrada elektriny a nájomného bola vykonaná s úmyslom následne nezaplatiť daň v čase jej splatnosti).
3/ Namiesto záveru je nutné skonštatovať, že trestný postih nezaplatenia dane, či poistného je zbytočná (prehnaná) kriminalizácia daňových subjektov zo strany štátu a to len z dôvodu, že štát rezignoval na mimotrestné prostriedky, ktoré vytvoril na vymáhanie nedoplatkov na daní a poistnom (napríklad už spomínané daňové exekučné konanie) a hrozbou trestu si chce vynútiť riadne hradenie týchto platieb. Len neuhradenie splatných pohľadávok a to akéhokoľvek subjektu (štátneho, či neštátneho) by nikdy nemalo byť trestným činom, pretože v prípadoch neuhrádzania splatných pohľadávok existuje mimotrestný zákonom vytvorený mechanizmus na vymáhanie pohľadávok (ak by však dlžník napríklad odstraňoval svoj majetok aby sa vyhol úhrade splatnej pohľadávky je trestnoprávny postih takýchto konaní zabezpečený prostredníctvom trestného činu poškodzovania veriteľa, prípadne zvýhodňovania veriteľa). Trestné činy by sa pritom nemali vytvárať len preto, že sa takýto mimotrestný mechanizmus zdá neefektívny, či zdĺhavý a preto bude lepšie vsunúť do tohto mechanizmu aj hrozbu trestom. Z hľadiska daní, či odvodov by mal štát kriminalizovať len konania pri ktorých ide o daňové (odvodové) podvody, ktoré su trestnoprávne postihnuteľné ako trestný čin skrátenia dane a poistného (a trestný čin daňového podvodu), respektíve konania, pri ktorých ide o spreneveru na úseku daní a odvodov, ktorá je trestnoprávne postihnuteľná ako trestný čin neodvedenia dane a poistného. Všetko ostatné by malo byť ponechané mimotrestnej úprave (exekučným konaniam, kde záväzky voči oprávneným subjektom sú napríklad ešte navyšované o penále a podobne).
Z tohto dôvodu sa prihováram za vypustenie trestného činu nezaplatenia dane a poistného z Trestného zákona a za odmietnutie absurdných návrhov na zavedenie novej skutkovej podstaty trestného činu s názvom „nezaplatenie faktúry“. Vzhľadom k tomu, že vypustenie trestného činu nezaplatenia dane a poistného z Trestného zákona je nereálne možno prognózovať nárast trestných oznámení za spáchanie tohto trestného činu v roku 2015, čo bude súvisieť so zavedením daňovej licencie právnickej osoby. Daňová licencia je totiž definovaná zákonom (§ 46b zákona o dani z príjmov) ako „minimálna daň“ (nejde teda o poplatok, tak ako by sa to dalo očakávať vzhľadom k názvu „daňová licencia“, ktorý by nespadal pod znaky skutkovej podstaty trestného činu nezaplatenia dane a poistného), ktorá bude prvýkrát splatná do 31.03.2015. Od apríla roku 2015 možno preto očakávať využívanie Trestného zákona správcami dane aj v súvislosti s vymáhaním daňových licencií právnických osôb. Pre objektivitu je však potrebné uviesť, že možno očakávať aj podvodné konania v súvislosti s daňovými licenciami, ktoré budú spadať pod trestný čin skrátenia dane a poistného, pričom jednočinný súbeh tohto trestného činu s trestným činom nezaplatenia dane a poistného je vylúčený.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.