Na konci tohto textu je naskenované jedno uznesenie polície (konkrétne odboru inšpekčnej služby) z roku 2009 o začatí trestného stíhania podľa § 199 ods. 1 Tr. por. a to pre zločin prijímania úplatku podľa § 329 ods. 1, ods. 2 Tr. zák. a za prečiny zneužívania právomoci verejného činiteľa podľa § 326 ods. 1 písm. a) Tr. zák. a podplácania podľa § 333 ods. 1, ods. písm. b) Tr. zák.
Uvedené uznesenie mi bolo doručené, pričom ide o naskenovanú kópu uznesenia (preto nie je jej kvalita príliš dobrá), avšak obsahovo je veľmi zaujímavé.
Ak sa bližšie zameriame na jednotlivé skutky zistíme, že skutky sú rozdelené nie podľa konkrétnych udalostí, ktoré sa mali stať a napĺňajú znaky skutkovej podstaty trestného činu, ale podľa jednotlivých (podozrivých) profesií a to tých, ktoré vystupujú v trestnom konaní s tým, že bod 1 sa týka policajtov, bod 2 sa týka prokurátorov a sudcov a bod 3 sa týka obhajcov. Uznesenie je postavené celkom paušálne a neumožňuje zistiť v čom konkrétnom má spočívať trestná činnosť.
Napríklad, zo skutku uvedeného v bode 2 uznesenia vyplýva, že sa trestnej činnosti majú dopúšťať prokurátori a sudcovia, ktorí pôsobia v územnom obvode Krajského súdu v Košiciach (uznesenie teda všeobecne podozrieva všetkých prokurátorov v kraji a všetkých sudcov v kraji pôsobiacich na trestnom úseku), pričom všetci paušálne mali na rôznych miestach Košického kraja (absentuje akékoľvek bližšie určenie miesta spáchania skutku) od obhajcov (absentuje akákoľvek konkretizácia, zrejme od všetkých obhajcov pôsobiacich v kraji) prijímať úplatky najmä vo finančnej forme (opätovne absentuje akákoľvek konkretizácia finančnej formy úplatku a keďže prijímajú úplatky „najmä“ vo finančnej forme, absentuje aj konkretizácia inej formy úplatku), respektíve prijímajú úplatky od sprostredkovateľov obhajcov, pričom sa tak koná v trestných veciach (konkretizácia čo i len jednej trestnej veci chýba) a majú rozhodovať jednoznačne v prospech obvineného alebo obžalovaného (nikde pritom nie je uvedené žiadne rozhodnutie, ktoré by malo byť vydané v prospech obvineného), ktorého obhajca zastupuje a, podľa uznesenia, v takomto konaní majú pokračovať aj naďalej (t. j. majú pokračovať aj naďalej v rozhodovaní v prospech obžalovaných, po dohode s obhajcami).
Úplne neuveriteľným je aj bod 3 uznesenia, kde sa dokonca vidí spáchanie trestného činu v tom, že policajti „zabezpečujú dôkazy svedčiace v prospech obvineného“. Len pripomínam, že to je povinnosťou orgánov činných v trestnom konaní v zmysle § 2 ods. 10 Tr. por..
Autor tohto príspevku zastáva názor, že nie je nutným bližšie rozoberať obsah nižšie uvedeného uznesenia policajta o začatí trestného stíhania, nakoľko každý čitateľ si názor vytvorí sám.
Uvedené uznesenie je však absolútne v rozpore so zákonom, je celkom zjavne v rozpore s ustanovením § 199 ods. 3 Tr. por., pretože neobsahuje nič konkrétne, t. j. skutky nie sú vymedzené s uvedením miesta, času, prípadne iných okolností, za akých k nim došlo. Obsah uznesenia je kombinácia opisu právnych viet priamo zo skutkových podstát trestných činov a paušálnych domnienok, ktoré vychádzajú z kolektívnej prezumpcie viny všetkých policajtov, prokurátorov, sudcov a obhajcov v Košickom kraji, ktorí majú brať úplatky, aby sa rozhodovalo v prospech obvinených.
Policajt, v rozpore so zákonom, postupoval aj v tom, že najskôr svoje paušálne domnienky uviedol do skutkovej vety v uznesení o začatí trestného stíhania a potom zrejme chcel takto vytvorenej skutkovej vete prispôsobovať dokazovanie v prípravnom konaní. Takýto postup je však zjavne nezákonný a postup má byť úplne opačný (t. j. najskôr má byť z dokazovania zistené niečo konkrétne, čo by mohlo napĺňať znaky skutkovej podstaty trestného činu a tvoriť skutkovú vetu a potom sa podozrenie dokazovaním buď potvrdí alebo vyvráti). Trestný poriadok neumožňuje ani začať trestné stíhanie vo veci ak sa skutok „rysuje“ len v nejasných (hmlistých) obrysoch a je založený len na paušálnych indíciách (domnienkach, či skôr predstavách politikov a vysokých policajných funkcionárov). Svojvoľné vymedzenie skutku je neprípustné a je v rozpore so zákazom ľubovôle pri rozhodovaní štátnych orgánov.
Nie je mi známy ďalší osud tohto uznesenia, avšak predpokladám, že bolo prokurátorom (podľa použitej právnej kvalifikácie vykonával určite dozor v prípravnom konaní prokurátor Úradu špeciálnej prokuratúry) zrušené ako nezákonné, pretože si neviem predstaviť prokurátora, ktorý by akceptoval uznesenie, ktoré je založené na podozrení o kolektívnej vine určitých profesií a obsahovo je na úrovni 50. rokoch minulého storočia a honu na čarodejnice. Účelom takéhoto uznesenia (to je teraz moja domnienka) nemôže byť totiž nič iné len pokus o monitorovanie vybraných osôb z určitých profesií a to bez konkrétneho podozrenia a to napríklad prostredníctvom odposluchov, sledovania a podobne (toto uznesenie muselo byť evidentne podkladom na žiadosť o odposluch a preventívne odpočúvanie určitých profesií, avšak dúfam, že ak sa vec dostala až k sudcovi tak ten, tzv. paušálny odposluch viacerých osôb, ktoré majú spoločné len to, že pôsobia v rámci určitej profesie, nepovolil).
Vyslovovanie paušálnych podozrení voči určitým kategóriám osôb je situácia, ktorá hraničí s vytváraním tzv. policajného štátu, ktorý preventívne a bezdôvodne sleduje (bez rozdielu) niektoré skupiny obyvateľstva. Najbližšie to môžu byť zase iné skupiny obyvateľstva než orgány činné v trestnom konaní, obhajcovia, či súdy. Napríklad polícia, pod zámienkou udalostí, ktoré sa odohrali vo Veľkej Británii (odposluchy obetí zo strany novinárov, platenie policajtov zo strany novinárov a podobne), vydá takéto uznesenie o začatí trestného stíhania, kde za podozrivých označí všetkých novinárov pôsobiacich na území SR, s tým, že sú dôvodne podozriví, že získavajú informácie od policajtov za úplatok (rovnako by potom polícia mohla paušálne postupovať voči lekárom, politikom, športovcom, štátnym úradníkom, v zásade proti každému).
Môj subjektívny názor je taký, že už vydanie tohto uznesenia o začatí trestného stíhania je na hranici so spáchaním trestného činu a to zneužívaním právomoci verejného činiteľa zo strany policajta, ktorý ho vydal. Práve takéto uznesenia, vo vzťahu k sudcom, poukazujú na to, že je nevyhnutým, aby Ústavný súd SR aj naďalej udeľoval na trestné stíhanie sudcov súhlas. Ak polícia dokáže zneužiť svoje právomoci na vydanie uznesenia, ktoré kolektívne a všeobecne podozrieva všetkých členov konkrétnej profesie v určitom územnom obvode, zrejme by nemala problém „vyrobiť“ podozrenie postavené na domnienkach aj voči konkrétnej osobe, prípade vzniesť obvinenie za rozhodovaciu činnosť sudcu, ktorý by nevyhovel požiadavkám polície a vydávať to za napomáhanie obvinenému. Túžba polície po odhalení závažných prípadov korupcie je tak veľká, že pomerne ľahko môže skĺznuť až k absurdnostiam, ktoré sú uvedené v spomínanom uznesení o začatí trestného stíhania.
De lege ferenda bude zrejme nevyhnutným organizačne vyňať vyšetrovacie orgány polície spod pôsobnosti Ministerstva vnútra SR a Policajného prezídia a podriadiť ich priamo pod prokuratúru, nakoľko práve prokurátor (nie minister, či policajný prezident) zodpovedá za zákonnosť a rýchlosť vykonávaného vyšetrovania a práve prokurátor by mohol byť väčším garantom toho, aby sa polícia nepoužívala na kolektívne podozrievanie určitých osôb.
Teraz už nasleduje komentované uznesenie:
MINISTERSTVO VNÚTRA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
SEKCIA KONTROLY A INŠPEKČNEJ SLUŽBY
ODBOR INŠPEKČNEJ SLUŽBY
4. inšpekčné oddelenie
CVS:SKIS-332/IS-4-V-2009 Košice 22. 9 2009
UZNESENIE'..
Podľa § 199 ods. I, ods. 2 Trestného poriadku začínam trestné stíhanie v bodoch ad 1, ad 2/
- za zločin úplatku podľa § 329 ods. I, ods. 2) Trestného zákona,
- za prečin zneužívania právomoci verejného činiteľa podľa § 326 ods. 1 písm. a), Trestného zákona,
v bode ad 3/
- za
prečin podplácania podľa § 333 ods. 1, ods. 2 písm. b) Trestného zákona,
lebo zistené skutočnosti nasvedčujú tomu,
ž e
ad 1/
v presne nezistenej dobe, najmenej od mesiaca júl 2009 príslušníci PZ služobne zaradení ako vyšetrovatelia rôznych súčastí Policajného zboru s pôsobiskom v služobnom. obvode Krajského riaditeľstva ................. zneužívajú svoje služobné postavenie v PZ a na rôznych miestach Košického kraja ....... priamo alebo cez sprostredkovateľa prijímajú úplatky vo finančnej forme ale aj v inej forme za to, že v trestných veciach ktoré sú im pridelené do vyšetrovania v rámci prípravného konania, po dohode s obhajcom jednotlivé procesné úkony vykonávajú v rozpore v ustanovením § 2 ods 10 Tr. poriadku a lak zabezpečujú dôkazy svedčiace v prospech obvinených osôb, ktoré obhajca zastupuje, najmä menia obsah zápisníc o procesných úkonoch vo vyšetrovacom spise, ktoré aj vymieňajú a vytvárajú dôkaznú situáciu a to s cieľom zabezpečiť pre obvineného procesný postup podľa § 215 písm. a, b, resp. c) Tr. poriadku, alebo ukončenie trestného stíhania konaním podľa § 232 Tr. poriadku jednoznačne v prospech obvineného, pričom v tomto konaní pokračujú aj naďalej;
ad 2/
v presne nezistenej dobe, najmenej od mesiaca júl 2009 prokurátori a sudcovia príslušných prokuratúr a súdov pôsobiacich V územnom obvode Krajského "sudu Košice na rôznych miestach v rámci Košického kraja od obhajcu priamo alebo cez sprostredkovateľa., prijímajú úplatky najmä vo finančnej forme za to, že v trestných veciach v rámci svojej rozhodovacej 'právomoci; po predchádzajúcej dohode s obhajcom^ vydajú rozhodnutie jednoznačne v prospech obvineného resp. obžalovaného, ktorého obhajca zastupuje, pričom v tomto konaní pokračujú aj naďalej;
ad 3/
v presne nezistenej dobe, najmenej od mesiaca júl 2009 na rôznych miestach v rámci Košického kraja obhajca obvinených, resp. obžalovaných osôb, ponúka a poskytuje priamo, alebo cez sprostredkovateľa úplatky vo finančnej alebo inej forme, vyšetrovateľom PZ konaní pokračujú aj naďalej
- vyšetrovateľom
PZ služobne zaradeným im rôznych súčastiach Policajného zboru
s pôsobiskom v služobnom obvode Krajského
riaditeľstva PZ Košice za to, aby v trestných
veciach ktoré sú im pridelené do
vyšetrovania v rámci prípravného konania jednotlivé
procesné úkony vykonávali v rozpore v
ustanovením § 2 ods. 10 Tr. poriadku a tak
zabezpečili dôkazy svedčiace v prospech obvinených osôb a vytvorili dôkaznú
situáciu
s cieľom zabezpečiť pre obvineného
procesný postup podľa § 215 písm. a, b, resp. c) Tr.
poriadku, alebo ukončenie trestného
stíhania konaním podľa § 232 Tr. poriadku
jednoznačne v prospech obvineného, - ... - prokurátorom a sudcom príslušných prokuratúr a
súdov pôsobiacich v územnom obvode Krajského
súdu Košice za to, aby v trestných veciach, ktoré sú im pridelené v rámci
svojej rozhodovacej právomoci, vydali rozhodnutie jednoznačne v prospech
obvineného resp. obžalovaného, ktorého obhajca zastupuje,
pričom v tomto konaní pokračujú aj naďalej;
Podľa § 199 ods. 3 Trestného poriadku toto uznesenie neobsahuje odôvodnenie.
Poučenie: Proti tomuto uzneseniu sťažnosť nie je prípustná (§ 185 ods. 2 Tr. por.).
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.