Kde sú hranice aplikácie princípu ultima ratio v trestnom práve?
Podnetom k napísaniu tohto článku je nie celkom správna aplikačná prax týkajúca sa uplatňovania princípu ultima ratio v trestnom práve, ktorý sa stal v činnosti súdov a orgánov činných v trestnom konaní vďačným nástrojom ako urýchlene uzavrieť konkrétnu trestnú vec bez jej náležitého objasnenia a potrestania páchateľa napriek tomu, že boli naplnené všetky podmienky na vznik trestnej zodpovednosti (laicky je tento princíp označovaný ako princíp „upratať pod koberec“).
Spôsob akým je tento princíp v rozhodovacej praxi najmä pri majetkových a ekonomických trestných činoch aplikovaný je podľa môjho názoru rozporný s účelom a postavením trestného práva, ktoré zastáva v systéme platného práva a vo vzťahu k ostatným odvetviam práva.
V prevažnej väčšine prípadov je princíp ultima ratio uplatňovaný bez opory v zákone a predstavuje alibistický a laxný prístup zo strany príslušných orgánov, ktoré sa k nemu prikláňajú ako k jednoduchšej alternatíve vyriešenia danej trestnej veci.
Úvodné poznámky
Princíp ultima ratio sa v prvom rade uplatňuje v normotvornej činnosti, t.j. zákonodarca je povinný uprednostniť pri tvorbe trestnoprávnych noriem prijatie mimotrestných opatrení a nekriminalizovať také konania, pri ktorých je závažnosť a intenzita spoločenskej nebezpečnosti z hľadiska celospoločenských záujmov nízka. Uvedený princíp spočíva v tom, že trestnoprávna represia má byť používaná výlučne ako krajný prostriedok ochrany pred spoločensky najnebezpečnejšími protiprávnymi deliktami.
Z uvedeného vyplýva, že princíp ultima ratio je naplnený už samotným legislatívnym riešením, ktoré kategorizuje jednotlivé protiprávne konania do určitých skupín podľa stupňa ich závažnosti (napr. priestupky, správne delikty a trestné činy). Z tohto dôvodu by sa mal tento princíp uplatňovať v aplikačnej praxi iba minimálne a tam kde to zákon dovoľuje, ak sú hranice posudzovania spoločenskej nebezpečnosti daného protiprávneho konania príliš tenké. Aplikácia princípu ultima ratio v rozhodovacej praxi spočíva v uprednostnení zodpovednosti podľa noriem netrestnoprávnej povahy pred postihom páchateľa prostredníctvom noriem trestného práva (subsidiarita trestnoprávnej represie).
Je na zvážení zákonodarcu, ktoré druhy konaní označí ako trestné činy a kde zvolí miernejšie opatrenia (priestupky), príp. či ponechá možnosť využitia ochrany na poškodenom subjekte (napr. porušenie noriem občianskeho a obchodného práva). Kategorizáciou jednotlivých druhov protiprávnych konaní zákonodarcom dochádza spravidla k naplneniu a vyčerpaniu princípu subsidiarity trestnoprávnej represie – orgány aplikácie práva túto klasifikáciu protiprávnych konaní nemôžu meniť ani ignorovať a dotvárať zákonný text bez opory v zákone. Orgánom aplikujúcim právo neprináleží prisvojovať si zákonodarnú moc – je výlučným právom zákonodarcu stanoviť aký skutok sa bude považovať za trestný čin a aký nie.
Trestné právo je právnym prostriedkom ultima ratio predovšetkým z hľadiska zákonodarného, ale výnimočne sa prejavuje aj v aplikačnej rovine, kde sa uplatňuje v reštriktívnej podobe, t.j. iba v prípadoch, kde na to právna norma vytvára priestor – limitácia jeho použitia v aplikačnej rovine vyplýva zo základného delenia trestných činov na zločiny a prečiny, pričom podľa § 10 ods. 2 Trestného zákona je možné posudzovať stupeň závažnosti protiprávneho konania iba pri prečinoch. Práve pri prečinoch nachádza princíp ultima ratio svoje opodstatnenie, kde prostredníctvom materiálneho korektívu (závažnosť protiprávneho konania) možno posúdiť, či sa použije trestnoprávna regulácia alebo budú uprednostnené inštitúty iných právnych odvetví ako trestného práva. Pri zločinoch, ktorých skutkové podstaty sú vymedzené iba prostredníctvom formálnych znakov je neprípustné vylúčiť vyvodenie trestnej zodpovednosti s odkazom na princíp ultima ratio – už v samotnom definovaní znakov skutkovej podstaty zločinov je obsiahnutý taký stupeň závažnosti, ktorý neumožňuje tieto delikty posúdiť inak ako podľa ustanovení trestného práva.
Princíp ultima ratio v trestnom práve teda nie je výlučne limitovaný len na legislatívnu činnosť, ale sa považuje za dôležité interpretačné pravidlo aj v aplikačnej činnosti orgánov činných v trestnom konaní a súdov tam, kde to zákon umožňuje s cieľom posúdiť závažnosť deliktu a napomôcť k odlíšeniu trestných činov od tých deliktov, ktoré by sa nemali považovať za trestné činy (najmä priestupky a iné správne delikty), hoci zdanlivo napĺňajú znaky niektorých skutkových podstát. Takýto priestor je vytvorený iba pri trestných činoch vyjadrených prostredníctvom formálno-materiálnych znakov (napr. odlíšenie prečinu krádeže od priestupku proti majetku).
Prevažujúca aplikačná prax orgánov činných v trestnom konaní a súdov
V poslednom čase sa možno stretnúť čoraz častejšie s rozhodnutiami súdov a orgánov činných v trestnom konaní, ktoré oslobodzujú páchateľov spod obžaloby, zastavajú trestné konania, či odmietajú trestné oznámenia s poukazom na princíp ultima ratio. V týchto rozhodnutiach sa možno stretnúť s nasledovnými formuláciami vymedzenia tohto princípu:
Prevažná väčšina týchto rozhodnutí má rovnaký nedostatok, a to nedostatočné, resp. žiadne odôvodnenie uplatnenia princípu ultima ratio s poukazom na konkrétne okolnosti daného prípadu – tieto rozhodnutia sa obmedzujú iba na všeobecné „učebnicové“ vymedzenie významu tohto princípu (absentuje napr. zdôvodnenie nepatrnej závažnosti konania v zmysle § 10 ods. 2 Trestného zákona – tzv. spoločenská nebezpečnosť konania).
Ako sa má správne interpretovať a aplikovať princíp ultima ratio?
Je neprípustné, aby s poukazom na princíp ultima ratio boli vylúčené prostriedky trestnej represie, ak sú splnené všetky predpoklady vzniku trestnej zodpovednosti len z dôvodu, že určité protiprávne konanie má súkromnoprávny základ, t.j. prichádza do úvahy súbežné uplatnenie pomocou súkromnoprávnych prostriedkov.
Z vyššie uvedených rozhodnutí je zrejmé, že orgány činné v trestnom konaní a súdy nechápu princíp ultima ratio len ako pravidlo, ktoré obmedzuje zákonodarcu pri tvorbe skutkových podstát trestných činov, ale bežne používajú tento princíp ako interpretačné pravidlo. V zásade nemožno poprieť koncepciu používania tohto princípu ako interpretačného pravidla v aplikačnej činnosti – to, s čím nemožno súhlasiť je spôsob a striktné uplatňovanie princípu ultima ratio aj pri čisto formálnom poňatí trestných činov (zločiny) a jeho všeobecné konkrétnymi okolnosťami prípadu neodôvodnené aplikovanie pri materiálno-formálnom poňatí trestných činov (prečiny).
Vzhľadom na doteraz uvedené možno rozlišovať dva názorové prúdy chápania limitov pri aplikácii princípu ultima ratio. Pre obidva názorové prúdy je spoločné to, že zhodne uznávajú chápanie princípu ultima ratio v normatívnej rovine ako princípu obmedzujúceho zákonodarcu v tom smere, že trestnoprávne riešenie je krajným prostriedkom vo vzťahu k ostatnej deliktuálnej úprave (administratívnej, občianskoprávnej a pod.), čo sa prejavuje v kategorizácii a regulácii deliktov v jednotlivých právnych odvetviach.
Rovnako majú tieto názorové prúdy spoločné tiež to, že trestnými činmi môžu byť len najzávažnejšie prípady protispoločenských konaní, preto tam, kde postačia k regulácii prostriedky správneho alebo civilného práva, sú trestnoprávne prostriedky nielen nadbytočné, ale z pohľadu princípov právneho štátu tiež neprípustné. Podľa oboch názorových prúdov pomocná úloha trestnej represie v podobe pojatia trestného práva ako ultima ratio teda zaväzuje nielen zákonodarcu, ale aj orgány činné v trestnom konaní a súdy, nakoľko má aj interpretačný význam v tom, aby tieto orgány vykladali znaky skutkových podstát trestných činov v nadväznosti na netrestnú právnu úpravu a aplikovali ich len na závažné prípady, pričom musia zvažovať, či a ako bolo možné využiť inštitúty iných právnych odvetví v reakcii na porušenie práva, o aké iné možnosti išlo, ako boli efektívne, či ako boli použité, alebo prečo neboli použité, a musia tiež zabezpečiť dostatočné dôkazy k tomu, aby bolo možné odlíšiť obyčajný občianskoprávny, či obchodno-právny vzťah od trestnej činnosti.
To, v čom sa tieto názorové prúdy rozchádzajú je rozsah uplatňovania princípu ultima ratio v rozhodovacej činnosti pri aplikácii na konkrétny prípad. Prvý názorový prúd všeobecne uznáva význam princípu ultima ratio pri interpretácii trestnoprávnych noriem bez ohľadu na rozlišovanie formálneho a materiálneho pojatia trestného činu – tento prístup k uplatňovaniu princípu ultima ratio možno označiť ako prístup sensu largo. Druhý názorový prúd uznáva aplikáciu tohto princípu v súlade s materiálnou koncepciou chápania trestného činu, t.j. tam, kde zákon pomocou materiálneho korektívu vytvára priestor na posúdenie závažnosti určitého konania a rozhodnutie či použitie trestnoprávneho donútenia je v danom prípade nevyhnutné – tento prístup k uplatňovaniu princípu ultima ratio možno označiť ako prístup sensu stricto.
Za správny a právne akceptovateľný považujem prístup sensu stricto, t.j. reštriktívne uplatňovanie princípu ultima ratio v rozhodovacej praxi tam, kde na to sú vytvorené legislatívne podmienky, pretože tento prístup je konformný s právnou úpravou a podstatou bipartície trestných činov na formálne chápané zločiny a prečiny regulované materiálnym korektívom. Extenzívna aplikácia, ktorá preferuje prístup sensu largo je s materiálnym poňatím pri prečinoch inkonzistentná, a navyše nerešpektuje účel a funkcie trestného práva v systéme právneho poriadku.
Účelom trestného práva je ochrana významných spoločenských vzťahov a záujmov spoločnosti pred závažnými protispoločenskými konaniami, na ktorých ochrane je celospoločenský záujem, pretože ide o významné a všeobecne uznávané spoločenské hodnoty – súkromné právo chráni výlučne individuálne záujmy jednotlivca, na ktorých ochrane nie je celospoločenský záujem, ale sa ponecháva na rozhodnutí jednotlivca, či využije prostriedky ochrany, ktoré mu právny poriadok na ochranu svojich práv poskytuje.
Základnými prostriedkami na dosiahnutie účelu trestného práva je hrozba sankciami a ich ukladanie. Trestné právo je charakterizované jednotou prevencie a represie. Účelom trestného práva nie je len represia (uloženie sankcie), ale aj prevencia (hrozba sankciou) spočívajúca v predchádzaní páchania trestných činov. Preventívna funkcia trestného práva má zabezpečiť predchádzaniu a zamedzovaniu trestnej činnosti. Rozlišuje sa individuálna prevencia, ktorá znamená pôsobenie na páchateľa spáchaného trestného činu spočívajúce v jeho odstavení od pokračovania v páchaní trestnej činnosti a prevýchove, a generálna prevencia, ktorej cieľom je odstrašiť potenciálnych páchateľov od páchania trestnej činnosti. Generálna prevencia sa dosahuje už samotnou existenciou trestných sankcií (hrozba sankciami) ako aj potrestaním páchateľov už spáchaných trestných činov.
Argumentácia o nemožnosti trestnoprávneho riešenia v prípadoch, ktoré vykazujú súkromnoprávny základ, t.j. kde prichádza simultánne vyvodenie občianskoprávnej, príp. inej súkromnoprávnej zodpovednosti nekorešponduje a je popretím preventívnej a represívnej funkcie trestného práva. Záujem, aby si účastníci konaní so súkromnoprávnym rozmerom sami strážili svoje práva nemožno povýšiť nad záujem na predchádzaní pred páchaním trestných činov, inak by sa trestné právo minulo svojim účinkom.
Trestné právo ako súčasť subsystému verejného práva vyjadruje záujmy štátu, t.j. poskytuje ochranu takým spoločenským záujmom, ktorých intenzita presahuje rámec individuálnej ochrany prostredníctvom súkromnoprávnych inštitútov. V tomto smere trestné právo ako krajný prostriedok ochrany spoločnosti pred závažnými protiprávnymi konaniami dopĺňa ochranu poskytovanú inými právnymi odvetviami, ktoré nie sú natoľko účinné, aby sami o sebe dosiahli účel sledovaný trestným právom. Vychádza sa zo záveru, že trestnoprávne riešenie nastupuje tam, kde by pasivita štátu mohla viesť k neprípustnej svojvôli dotknutých osôb a nepostačujúcej ochrane významných spoločenských hodnôt. Prípadný súbeh trestnoprávnej a súkromnoprávnej ochrany nemôže v závažných prípadoch, kde sú splnené podmienky trestnej zodpovednosti vylúčiť aplikáciu trestného práva. Orgány aplikujúce trestné právo musia postupovať v súlade s účelom a funkciami trestného práva.
Tam kde je potrebné ponechať určitú flexibilitu delegoval zákonodarca uplatnenie princípu ultima ratio na orgány aplikujúce právo – urobil tak práve cez materiálny korektív v § 10 ods. 2 Trestného zákona uvedomujúc si, že nie je možné stanoviť taxatívny zoznam a rigoróznu kategorizáciu protiprávnych konaní do jednotlivých skupín, ale v niektorých prípadoch je potrebné zohľadniť špecifiká konkrétneho prípadu.
Uplatňovanie prístupu sensu largo spôsobuje navyše obsolentnosť prevažnej väčšiny skutkových podstát trestných činov najmä ekonomicko-majetkovej povahy, pretože väčšina týchto trestných činov má základ v súkromnoprávnych vzťahoch – z tohto dôvodu je extenzívne uplatňovanie princípu ultima ratio nelogické a existencia týchto trestných činov zbytočná (nemožnosť odsúdiť za krádež, pretože možno využiť reivindikačnú žalobu a pod.).
Ad absurdum by podľa prístupu sensu largo bolo možné vylúčiť trestnoprávnu represiu s poukazom na princíp ultima ratio aj pri takých trestných činoch ako napr. ublíženie na zdraví, trestný čin ohovárania a pod., pretože tu prichádza do úvahy využitie právnych prostriedkov v rámci inštitútu ochrany osobnosti podľa Občianskeho zákonníka. V podstate pri prevažnej väčšine protiprávnych konaní je možné hľadať alternatívne riešenie v mimotrestnej oblasti.
Podstatu princípu ultima ratio možno ilustrovať na nasledovnom príklade. Podľa článku 17 ods. 2 druhej vety Ústavy Slovenskej republiky: „Nikoho nemožno pozbaviť slobody len pre neschopnosť dodržať zmluvný záväzok“. Ide spravidla o typické prípady nezaplatených pohľadávok, ktorých vymáhanie sa rieši prostriedkami civilného práva – v tomto prípade ide o čisto súkromnoprávnu záležitosť, kde trestné právo nepresahuje. Ak je ale nezaplatenie pohľadávky spôsobené v dôsledku nekalého konania, ktoré je sprevádzané úmyslom nevrátiť finančné prostriedky a uvedením poškodenej osoby do omylu (podvod) alebo úmyselným zbavovaním majetku s cieľom zmariť uspokojenie pohľadávky (poškodzovanie veriteľa), ide o konanie, ktoré vybočuje z medzí súkromnoprávnej ochrany a je potrebné využiť prostriedky trestnoprávneho donútenia. Na tomto príklade možno vidieť uplatnenie ultima ratio priamo zákonodarcom pri tvorbe noriem trestného práva. Ak aplikačné orgány dospejú k záveru, že boli naplnené znaky skutkovej podstaty podvodu alebo poškodzovania veriteľa nemôžu s poukazom na ultima ratio uzavrieť, že normy trestného práva sa nevyužijú.
Subsidiarita občianskeho (obchodného) práva a trestného práva nemôže fungovať iba na tom, že určité protispoločenské konanie má súkromnoprávny základ (a preto nemožno použiť prostriedky trestného práva), ale musí rešpektovať a starostlivo zohľadňovať naplnenie preventívnej funkcie trestného práva. Domáhanie sa ochrany súkromnoprávnymi prostriedkami totiž nemusí postačovať na to, aby nastali také účinky, ktoré sú spojené s trestnoprávnym donútením sledujúcim prevenciu pred páchaním trestných činov. Vzhľadom na rozdielny účel súkromného práva a trestného práva nemožno tieto prostriedky dávať do vzájomného vzťahu takým spôsobom ako to v súčasnosti realizujú príslušné orgány, t.j. vylúčením trestnoprávnej ochrany bez ohľadu na rešpektovanie jej účelu.
Doktrinálne a judikatúrne názory na aplikáciu a výklad princípu ultima ratio
K interpretačnému prístupu sensu stricto, ktorý preferuje tzv. reštriktívne uplatňovanie princípu ultima ratio v aplikačnej praxi sa prikláňa napr. I. Syrový, ktorý nepovažuje za správny extenzívny výklad tohto princípu (SYROVÝ, I.: Medze princípu ultima ratio v trestnom práve; Justičná revue, 65, 2013, č. 8-9, s. 1131 – 1139).
Nakoľko sa s právnymi závermi I. Syrového plne stotožňujem a považujem ich z hľadiska racionálnej právnej argumentácie a teleologického výkladu za vecne správne, z jeho článku vyberám nasledovné postrehy a myšlienky:
Pre úplnosť si dovolím poukázať aj na odlišný názorový prúd, ktorý uprednostňuje prístup sensu largo, t.j. extenzívne poňatie interpretácie princípu ultima ratio, ktoré zastáva napr. P. Šamko, podľa ktorého sa princíp ultima ratio uplatňuje v aplikačnej praxi v celom rozsahu tak v systémoch s formálnym pojatím trestného činu, ako aj v systémoch s materiálnym pojatím trestného činu. Podľa P. Šamka tam, kde postačia k regulácii prostriedky správneho alebo civilného práva, sú trestnoprávne prostriedky nielen nadbytočné, ale z pohľadu princípov právneho štátu taktiež neprípustné (ŠAMKO, P.: Princíp ultima ratio; významné interpretačné pravidlo alebo prehnaný súdny aktivizmus bez opory v zákone a judikatúre?; Justičná revue, 65, 2013, č. 2, s. 174 – 183).
V súdnej praxi sa vyskytol aj názor, ktorý môžeme označiť ako tzv. ultra reštriktívny prístup – podľa názoru generálneho prokurátora v konaní vedenom na Najvyššom súde Slovenskej republiky pod sp. zn. 5Tdo/24/2011 sa princíp ultima ratio limituje len na legislatívnu činnosť, pričom aplikácia princípu ultima ratio na posúdenie formálnej a materiálnej stránky trestného činu je prvkom súdneho aktivizmu a zásahom do kompetencie legislatívneho orgánu.
S názorom generálneho prokurátora nemožno úplne súhlasiť, pretože tento princíp je dôležitý aj v interpretačno-aplikačnej činnosti orgánov činných v trestnom konaní a súdov, avšak nie v takom rozsahu a ponímaní ako ho preferuje extenzívny prístup.
Tomáš Čentík, www.ulpianus.sk
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.