V Národnej rade SR je aktuálne predložený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o prokuratúre s tým, že predmetom schvaľovania by mal by na novembrovej schôdze NR SR.
Tento návrh zákona obsahuje v článku IV aj pomerne „skryté“ zmeny a doplnenia Trestného poriadku (novela Trestného poriadku sa nachádza až na strane 63 a nasledujúce predloženého materiálu a teda koho nezaujíma návrh novely zákona o prokuratúre len s ťažkosťami a náhodou zistí, že sa navrhuje aj nejaká zmena trestného poriadku).
Navrhovaná novela Trestného poriadku, okrem iného, ruší mimoriadny opravný prostriedok „Dovolanie“, ktorý slúži na nápravu podstatných (či zásadných) právnych pochybení meritórnych právoplatných súdnych rozhodnutí, pričom navrhuje opätovné zavedenie inštitútu „Sťažnosti pre porušenie zákona“ ako mimoriadneho opravného prostriedku, ktorý by mal inštitút dovolania úplne nahradiť.
Kým konanie o dovolaní môžu iniciovať obidve nosné procesné strany v trestnom konaní (obvinený v zastúpení obhajcom ako aj prokuratúra v zastúpení generálnym prokurátorom), konanie o sťažnosti pre porušenie zákona bude mať oprávnenie iniciovať len generálny prokurátor (a v určitom smere aj minister spravodlivosti).
Už z uvedeného je zrejmé že návrh novely Trestného poriadku celkom evidentne zasahuje do princípu rovnosti strán v súdnom konaní (tento princíp sa pritom uplatňuje aj v prieskumných konaniach týkajúcich sa riadnych, či mimoriadnych opravných prostriedkov) ako aj do práva obvineného na spravodlivé súdne konanie. Znovuzavedenie inštitútu sťažnosti pre porušenie zákona totiž zvýhodňuje jednu procesnú stranu (prokurátora), ktorému vytvára „akýsi tretí stupeň“ a okrem práva na podanie odvolania mu priznáva (na rozdiel od obvineného) aj právo na podanie mimoriadneho opravného prostriedku, o ktorom bude rozhodovať Najvyšší súd SR.
Navyše (na rozdiel od dovolania), generálny prokurátor bude mať oprávnenie podať sťažnosť pre porušenie zákona proti akémukoľvek právoplatnému rozhodnutiu súdu, teda nie len proti meritórnemu rozhodnutiu (napríklad bude môcť týmto mimoriadnym opravným prostriedkom napadnúť uznesenie o uložení poriadkovej pokuty, pribratí znalca, vrátení veci na došetrenie do prípravného konania, priznaní trov a podobne) a to dokonca aj proti rozhodnutiu súdu, ktoré nadobudlo právoplatnosť už v prvom stupni (napríklad pochybenie prokurátora okresnej prokuratúry, ktorý zmešká lehotu na podanie odvolania voči rozsudku súdu prvého stupňa bude môcť generálny prokurátor ľahko napraviť tak, že podá sťažnosť pre porušenie zákona a bude tak, z jeho pohľadu, rozhodovať „tretí stupeň“ teda Najvyšší súd SR). Sťažnosť pre porušenie zákona bude môcť generálny prokurátor podať dokonca pri akomkoľvek porušení zákona, teda nielen pri zásadnom, či podstatnom (v tomto smere je nutné zdôrazniť, že záujem na zákonnosti súdneho rozhodnutia a konania ktoré mu predchádzalo môže prevážiť záujem na stabilite a nezmeniteľnosti právoplatného súdneho rozhodnutia len pri zásadných, či podstatných vadách, pre ktoré nemôže rozhodnutie obstáť).
Žiadne z týchto oprávnení návrh novely Trestného poriadku (inštitút sťažnosti pre porušenie zákona) však nepriznáva obvinenému ako rovnocennej procesnej strane. Výsledkom navrhovanej novely bude, že obvinený už nebude mať k dispozícii mimoriadny opravný prostriedok, ktorým by sa sám (iniciatívne) mohol domôcť nápravy právnych pochybení v rozhodnutí súdov, ale bude musieť vždy spoliehať len na generálneho prokurátora, či ministra spravodlivosti, ktorým bude môcť dať podnet.
Len pre úplnosť je potrebné uviesť, že podľa pripravovanej novely bude môcť sťažnosť pre porušenie zákona podať aj minister spravodlivosti, avšak ten, na rozdiel od generálneho prokurátora, len na základe podnetu a len v prospech obvineného (nie je jasné prečo generálny prokurátor bude môcť podať sťažnosť pre porušenie zákona aj v neprospech obvineného a z vlastnej iniciatívy, avšak nie už minister spravodlivosti). Minister spravodlivosti pritom žiadnu sťažnosť pre porušenie zákona nepotrebuje, nakoľko už súčasný systém dovolania mu priznáva pomerne široké možnosti na jeho využitie (a to dokonca nielen proti právoplatným meritórnym rozhodnutiam súdov).
Navrhovaná zmena predstavuje podstatný zásah do mimoriadnych opravných prostriedkov, ktorý je na hrane ústavnosti (respektíve za ňou) a preto je pomerne prekvapivé, že sa tak robí novelou nepriamou (ako prílepok k obsiahlemu návrhu zákona o prokuratúre pri ktorom zostal návrh zmeny Trestného poriadku prakticky nepovšimnutý), bez hlbšej odbornej diskusie, ktorá by zhodnotila doterajší inštitút dovolania, či možný rozpor navrhovanej sťažnosti pre porušenie zákona s článkom 37 ods. 3 Listiny základných práv a slobôd, či článkom 6 ods. 1 Dohovoru o ochrane základných práv a základných slobôd ako aj bez podrobnejšieho odôvodnenia, ktoré by obsahovalo aj porovnávanie mimoriadnych opravných prostriedkov v iných štátoch Európskej únie.
Dôvodová správa k zavedeniu sťažnosti pre porušenie zákona je pomerne strohá, neobsahuje žiadnu komparáciu s právnymi poriadkami iných štátov a ani rozbor rozhodnutí vrcholových súdnych orgánov iných štátov, ktoré sa prípadne týmto inštitútom zaoberali a dokonca ani test proporcionality, teda podrobnejšiu analýzu toho, prečo je potrebné zavedenie inštitútu sťažnosti pre porušenie zákona a čo ospravedlňuje zákonné porušenie princípu rovnosti strán v prospech prokuratúry, či právnej istoty spočívajúcej v nezmeniteľnosti právoplatných rozhodnutí súdov.
Dôvodová správa k návrhu na zavedenie inštitútu „Sťažnosti pre porušenie zákona“ v podstate len uvádza (z hľadiska potrebnosti tohto inštitútu v právnom poriadku SR), že „doterajšia právna prax (nie je jasné aká prax konkrétne sa tu má na mysli – poznámka autora) odhalila nedostatky dovolania, ktoré nie je možné reparovať inak. Za takmer 10 rokov účinnosti dovolania bol najaktívnejšou osobou pri využívaní dovolania obvinený, výrazná väčšina dovolaní obvinených bola však neúspešná, pretože obvinení sa nad rámec dovolacích dôvodov domáhali spravidla revízie skutkových zistení. Dochádzalo tak k nadbytočnej zaťaženosti súdov a v konečnom dôsledku k formálnemu odmietaniu dovolaní. Inštitút dovolania nevytvára priestor ani na riešenie závažných aplikačných problémov najvyšším súdom“.
Podľa môjho názoru toto odôvodnenie nedáva žiadnu racionálnu odpoveď na otázku prečo je nutné nahradiť dovolanie sťažnosťou pre porušenie zákona, respektíve prečo je nutné zvýhodniť jednu procesnú stranu pred druhou (vzhľadom na princíp rovnosti strán) a „zobrať“ obvinenému možnosť aktívne (z vlastnej vôle) napádať právne vady právoplatných rozhodnutí súdov cestou mimoriadnych opravných prostriedkov.
K citovaným argumentom dôvodovej správy je potrebné uviesť, že ani nadmernú aktivitu jednej procesnej strany pri podávaní dovolaní nie je možné „trestať“ tak, že sa oprávnenie na využitie mimoriadneho opravného prostriedku ponechá len tej strane, ktorá býva častejšie úspešnejšia pri jeho využívaní a ktorá ho využíva menej (t. j. tej ktorá menej zaťažuje svojimi mimoriadnymi opravnými prostriedkami súd). To, že väčšina dovolaní podaných obvinenými je odmietnutá nie je rozhodujúca. Ak by sme dôsledne postupovali podľa tejto logiky dôvodovej správy museli by sme, vo vzťahu k obvinenému, zrušiť aj druhý mimoriadny opravný prostriedok obnovu konania, nakoľko aj tento oprvaný prostriedok využívajú najmä odsúdené osoby a sú spravidla neúspešné (taktiež by sme mohli zrušiť napríklad aj právo obvineného podať sťažnosť voči uzneseniu o vznesení obvinenia, nakoľko aj tá je väčšinou neúspešná). Rovnako tak by sme museli zrušiť možnosť osoby podať individuálnu sťažnosť na Ústavný súd SR, pretože aj tie sú najčastejšie odmietané z formálnych dôvodov. Narušenie princípu rovnosti strán v prospech jednej strany (či nadradenie jednej strany konania nad druhú) nie je možné odôvodniť tak, že riadne, či mimoriadne opravné prostriedky budú dostupné len tej strane, ktorá dostatočne „chápe ich obsah a zmysel“ s tým, že jedna z procesných strán (prokurátor) sa dokonca povýši na „univerzálneho strážcu správnosti súdnych rozhodnutí“.
Ďalšia námietka uvedená v dôvodovej správe, že inštitút dovolania nevytvára priestor na riešenie závažných aplikačných problémov je neakceptovateľná a ničím konkrétnym nie je zdôvodnená, nakoľko Najvyšší súd SR práve na podklade rozhodovacej činnosti v dovolacom konaní vytvára svoju judikatúru a problematické prípady (či rozdielne rozhodnutia súdov nižšieho stupňa o tej istej otázke), ktoré sa na Najvyšší súd SR „nedostanú“ môže zjednocovať prostredníctvom výkladových stanovísk.
Navrhovaná úprava (koncepcia) sťažnosti pre porušenie zákona (a to hlavne možnosť podať sťažnosť pre porušenie zákona zo strany generálneho prokurátora v neprospech obvineného) preto celkom zjavne narúša nedôvodne princíp rovnosti strán (účastníkov konania) a je v rozpore s princípmi právneho štátu. Je tomu tak preto, nakoľko možnosť podať mimoriadny opravný prostriedok (a to dokonca aj v neprospech obvineného) priznáva len určitému vrcholovému štátnemu funkcionárovi (generálnemu prokurátorovi), ktorý disponuje v porovnaní s obvineným ďalším opravným prostriedkom zakladajúcim možnosť zrušenia právoplatného rozhodnutia súdu v trestnej veci.
Toto je v rozpore s článkom 37 ods. 3 Listiny základných práv a slobôd, z ktorej sa vyvodzuje rovnosť procesných strán tak v civilnom ako aj v trestnom konaní, pričom táto zásada sa netýka len fyzických alebo právnických osôb, ale aj štátu, respektíve štátneho orgánu, pokiaľ v danom konaní vystupuje ako procesná strana (teda nie ako nositeľ štátnej moci). Trestné konanie pred súdom je pritom konaním kontradiktórnym, t. j. takým konaním, v ktorom proti sebe stoja strany, teda v trestnom konaní ide predovšetkým o rovnosť prokurátora a obvineného (rovnosťou sa tu má na mysli rovnosť v právach obvineného a prokurátora, nie rovnosť v povinnostiach).
V tejto súvislosti je možné uviesť, že inštitút sťažnosti pre porušenie zákona bol zavedený do Trestného poriadku v roku 1950 a s určitými zmenami bol jeho súčasťou až do 01.01.2006, kedy došlo k nadobudnutiu účinnosti nového Trestného poriadku, ktorý tento inštitút nahradil dovolaním.
K neústavnosti inštitútu sťažnosti pre porušenie zákona (najmä tej časti ktorá sa týkala možnosti podať sťažnosť pre porušenie zákona v neprospech obvineného) sa pomerne obsiahlo vyjadrilo Plénum Ústavného súdu Českej republiky v náleze pod sp. zn. Pl. ÚS 15/01 zo dňa 31.10.2001 ktoré skonštatovalo, že
„K ústavným princípom tvoriacim jeden z komponentov základného práva na spravodlivý proces patrí aj princíp „rovnosti zbraní“, respektíve rovnosti príležitostí (teda princíp rovnosti všetkých účastníkov konania) v zmysle článku 37 ods. 3 Listiny a článku 6 ods. 1 Dohovoru. Uvedený princíp má osobitnú dôležitosť v trestnom konaní, v ktorom je vo vzťahu k obvinenému úzko spojený s právom na obhajobu, s právom skutkovo aj právne argumentovať a s právom vyjadrovať sa k všetkým vykonávaným dôkazom. Princíp rovnosti účastníkov trestného konania je tiež súčasťou aj celkovej koncepcie demokratického trestného procesu, ktorého výrazom je zásada kontradiktórnosti konania“.
„Princíp rovnosti zbraní v trestnom konaní sa premieta do všetkých štádií trestného konania, uplatňuje sa aj v prieskumnom konaní. Princíp rovnosti zbraní v trestnom konaní nie je absolútny, vo všeobecnosti však platí maxima, podľa ktorej štátu v porovnaní s obvineným v žiadnom kontexte neprináleží viac práv, respektíve výhodnejšie procesné postavenie. Na rozdiel od všetkých ostatných opravných prostriedkov upravených v trestnom poriadku, len sťažnosť pre porušenie zákona prináleží len jednej procesnej strane – štátu. Pokiaľ štát ako procesná strana v trestnom konaní disponuje v porovnaní s obvineným ďalším procesným prostriedkom zakladajúcim možnosť dosiahnuť zrušenie právoplatného rozhodnutia v trestnej veci, je nutné z tejto skutočnosti vyvodiť dotknutie práva obvineného na rovnosť zbraní v trestnom procese plynúceho z článku 37 ods. 3 Listiny a článku 6 ods. 1 Dohovoru“.
„V základnom medzinárodnom porovnaní k inštitútu sťažnosti pre porušenie zákona, ktoré je k dispozícii len jednej procesnej strane – štátu a ktoré môže smerovať v neprospech obvineného proti právoplatným rozhodnutiam súdov nie je možné nájsť paralelu“.
Z testu proporcionality sťažnosti pre porušenie zákona, ktorá narušuje kontradiktórnosť konania, rovnosť zbraní a právo na obhajobu, ústavný súd vyvodil, že inštitút sťažnosti pre porušenie zákona neobstojí. Napriek tomu, že sleduje ako svoj cieľ ochranu verejného záujmu na spravodlivom potrestaní páchateľa trestného činu a tým princíp panstva práva, nesplňuje podmienku potrebnosti, t. j. podmienku spočívajúcu v porovnávaní legislatívneho prostriedku obmedzujúceho základné právo, respektíve slobodu s inými opatreniami umožňujúcimi dosiahnuť rovnakého cieľu (to platí o to viac, keď existuje inštitút dovolania, ktorý je dostupný aj obvinenému).
Ústavný súd ČR zdôraznil, že „každý právny poriadok generuje a nutne musí generovať aj určitý počet chýb. Účelom prieskumného konania môže preto reálne byť len takéto pochybenia minimalizovať a nie bezo zvyšku odstrániť. Sústava prieskumných inštitútov je preto výsledkom porovnávania na strane jednej úsilia o dosiahnutie panstva práva, na strane druhej efektivity rozhodovania a právnej istoty (princíp nezmeniteľnosti právoplatných rozhodnutí – prezumpcia správnosti a zákonnosti právoplatných rozhodnutí). Z tohto pohľadu je prelomenie princípu nezmeniteľnosti právoplatných rozhodnutí cestou mimoriadnych opravných prostriedkov adekvátne len vo výnimočných prípadoch“.
Vzhľadom k uvedenému zrušil Ústavný súd ČR ustanovenia, ktoré sa týkali možnosti Najvyššieho súdu ČR rušiť, či meniť právoplatné rozhodnutia súdov na podklade sťažnosti pre porušenie zákona podanej v neprospech obvineného, pričom ponechal Najvyššiemu súdu ČR len možnosť vyslovenia tzv. akademického výroku o porušení zákona za účelom zjednocovania judikatúry do budúcna.
Len pre úplnosť možno dodať, že konanie pred ústavným súdom inicioval Najvyšší súd ČR, ktorý prerušil konanie o sťažnosti pre porušenie zákona a obrátil sa na ústavný súd, pričom vo svojom návrhu zdôraznil, že inštitút sťažnosti pre porušenie zákona je v rozpore s koncepciou demokratického právneho štátu z dôvodu popretia rovnosti všetkých účastníkov konania a takýto inštitút by nemal mať miesto v modernom trestnom poriadku. S uvedeným názorom sa stotožnil aj vtedajší Minister spravodlivosti ČR.
Aj z uvedeného nálezu pléna Ústavného súdu ČR možno vyvodiť, že navrhovaný inštitút sťažnosti pre porušenie zákona vyvoláva oprávnené pochybnosti o svojej ústavnosti, nakoľko zjavne zasahuje do princípu rovnosti strán v trestnom konaní a nedôvodne zvýhodňuje prokurátora (v konaní pred súdom prokurátor nie je dominantná osoba, nie je „pánom súdneho konania“ a preto by ani nemal mať k dispozícii viac opravných prostriedkov ako obvinená osoba). Argumenty Ústavného súdu ČR sú podľa môjho názoru pomerne presvedčivé a použiteľné aj v podmienkach slovenskej právnej úpravy. To platí o to viac, keď tak na území ČR ako aj SR platí tá istá Litina základných práv a slobôd a to isté ustanovenie o rovnosti účastníkov súdneho konania.
Z hľadiska objektivity je potrebné uviesť, že k inštitútu sťažnosti pre porušenie zákona sa vyjadroval aj jeden zo senátov Ústavného súdu SR na podklade individuálnej sťažnosti. Vo svojom uznesení (sp. zn. II. ÚS 232/05 zo dňa 03.11.2005) k inštitútu sťažnosti pre porušenie zákona uviedol, že „nespokojnosť (sťažovateľa) s právnou úpravou niektorého právneho inštitútu nezakladá sama osebe porušenie základných práv a slobôd. Sťažovateľom namietaná nestrannosť a nezávislosť generálneho prokurátora a ostatných prokurátorov nezakladá príčinnú súvislosť medzi sťažnosťou pre porušenie zákona podanou generálnym prokurátorom a namietaným porušením základného práva sťažovateľa rozsudkom najvyššieho súdu. O tejto sťažnosti rozhoduje nezávislý a nestanný súd a nie sťažovateľom namietaný generálny prokurátor“.
K predmetnému rozhodnutiu Ústavného súdu SR je však nutné dodať, že senát ústavného súdu tu posudzoval inštitút sťažnosti pre porušenie zákona len okrajovo a vo vzťahu k starej právnej úprave (t. j. na podklade Trestného poriadku účinného do 31.12.2005, ktorý neobsahoval kontradiktórne konanie pred súdom, či nezdôrazňoval rovnosť strán v konaní pred súdom) a to v čase keď už bol v Zbierke zákonov publikovaný nový Trestný poriadok, ktorý sťažnosť pre porušenie zákona rušil a nahrádzal inštitútom dovolania. S účinnosťou od 01.01.2006 teda nadobudol účinnosť nový Trestný priadok, ktorý priniesol aj novú koncepciu kontradiktórneho súdneho konania ako aj zvýraznil rovnosť strán v konaní pred súdom v základných zásadách trestného konania.Uvedené rozhodnutie ústavného súdu bolo aj predmetom oprávnenej kritiky v odbornej literatúre (napríklad Visinger, R.: Stížnost pro porušení zákona ve věcech trestních, Wolters Kluwer, 2015, s. 65 a nasl.), ktorá uvádza, že „ústavný súd sa ani nepokúsil vysporiadať s podstatou veci, ktorou je možné porušenie rovnosti strán trestného konania v dôsledku toho, že jedna procesná strana, ktorá je monokraticky riadenou sústavou orgánov, preskúmava zákonnosť právoplatného rozhodnutia nezávislého súdu a podľa svojej úvahy rozhoduje o tom, či vec predloží najvyššiemu súdu a nechá znovu prejednať. Štátny orgán tak má ohľadne mimoriadnych opravných prostriedkov viac práv než obvinený občan a to aj napriek tomu, že v predchádzajúcom konaní si boli rovní“.
Vzhľadom k uvedenému (t. j. najmä s poukazom na novú koncepciu konania pred súdom,ktorá sa uplatňuje od 01.01.2006) nie je možné reálne očakávať, že by Ústavný súd SR v prípadných ďalších svojich rozhodnutiach ohľadne preskúmava inštitútu sťažnosti pre porušenie zákona nasledoval toto ojedinelé rozhodnutie, respektíve, že by sa opätovne nevyjadril k možnému porušeniu rovnosti strán.
V tejto súvislosti si dovolím prognózovať, že prípadné ďalšie rozhodnutie Ústavného súdu SR ohľadne inštitútu sťažnosti pre porušenie zákona (ak bude tento inštitút prijatý tak ako je navrhovaný) celkom určite neopomenie komparáciu s právnymi poriadkami iných štátov Európskej únie (s možným zistením, že takéto porušenie princípu rovnosti strán aké zavádza opätovné prijatie inštitútu sťažnosti pre porušenie zákona je v Európe ojedinelé) a ani argumenty, ktoré vyslovili ústavné súdy iných štátov ohľadne takejto koncepcie mimoriadneho opravného prostriedku (napríklad už uvedené rozhodnutie Ústavného súdu ČR).
Je teda možné (a pravdepodobné), že Ústavný súd SR by mohol v budúcnosti pristúpiť k zrušeniu inštitútu sťažnosti pre porušenie zákona. Vzhľadom k tomu, že sa navrhuje novelou zrušenie inštitútu dovolania je pravdepodobné tiež to, že slovenský Trestný poriadok zostane v budúcnosti na určitý čas bez mimoriadneho opravného prostriedku, ktorým by bolo možné napraviť právne omyly právoplatných meritórnych súdnych rozhodnutí.
Možnosť protiústavnosti navrhovaného znenia inštitútu sťažnosti pre porušenie zákona je taká vysoká, že zákonodarca by mal zvážiť vypustenie tohto inštitútu z navrhovanej novely zákona o prokuratúre. Ak sa tak nestane, bolo by vhodné, ak by Najvyšší súd SR pri prvej príležitosti inicioval konanie pred ústavným súdom (obdobne ako to urobil Najvyšší súd ČR) a dal tak Ústavnému súdu SR príležitosť posúdiť ústavnosť tohto pomerne sporného inštitútu.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.