Generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne sa listom zo dňa 08.10.2015 obrátil na Generálneho prokurátora SR, v ktorom vyjadruje nespokojnosť s postupom orgánov činných v trestnom konaní pri vybavovaní trestných oznámení podávaných Sociálnou poisťovňou ohľadne neodvedenia, či nezaplatenia poistného. V liste kritizuje políciu ako aj prokuratúru za to, že viac ako 90% trestných oznámení podávaných Sociálnou poisťovňou je odmietnutých podľa § 197 ods. 1 písm. d) Tr. por. Ďalej v liste uvádza vlastný výklad znakov skutkovej podstaty trestného činu nezaplatenia dane a poistného podľa § 278 ods. 1 Tr. zák.
Generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne sa na viacerých miestach svojho listu výslovne odvoláva na môj článok s názvom „Poznámky k článku o trestnom čine nezaplatenia dane a poistného“ (uverejnený na stránke Právne listy dňa 25.10.2014), ktorým podporuje svoju argumentáciu ohľadne výkladu znakov základnej skutkovej podstaty trestného činu nezaplatenia dane a poistného.
Som názoru, že zo strany Sociálnej poisťovne došlo k nepochopeniu obsahu môjho článku, k jeho zjavnej nesprávnej interpretácii a zároveň aj k nepochopeniu základných princípov, na ktorých je vybudované trestné právo.
Vzhľadom k uvedenému si dovolím aspoň v stručnosti reagovať na niektoré zrejmé nesprávnosti, ktoré sú uvedené v liste Generálneho riaditeľa Sociálnej poisťovne.
1/ Sociálna poisťovňa v liste dochádza k záveru, že (citujem) „už samotné nezaplatenie poistného na sociálne poistenie napĺňa v podstate všetky znaky skutkovej podstaty trestného činu podľa § 278 Tr. zák. Preto je už samotné neplatenie takýchto odvodov dôvodom na začatie trestného stíhania vo veci“.
Takáto argumentácia je absolútne v rozpore s ustanoveniami Trestného zákona (v rozpore so základmi trestnoprávnej zodpovednosti), pretože zásadu vyvodzovania zodpovednosti za zavinené konanie, ktorá sa desaťročia uplatňuje v trestnom práve neprípustne nahrádza objektívnou zodpovednosťou osoby za následok, presnejšie za dlh. Alebo povedané inak, nezaplatenie poistného v určitom rozsahu je len naplnenie formálnych znakov (znakov objektívnej stránky predmetného trestného činu), ale v žiadnom prípade tento fakt neznamená, že boli naplnené všetky znaky skutkovej podstaty trestného činu nezaplatenia dane (tak ako sa to nesprávne uvádza v liste), nakoľko na naplnenie všetkých znakov je nevyhnutné aj to, aby bolo takéto konanie (nezaplatenie poistného) aj zavinené a to vo forme úmyselného zavinenia.
V tejto súvislosti je nutné opätovne (aspoň v stručnosti) pripomenúť (je zjavné, že list Sociálnej poisťovne úplne vynecháva subjektívnu stránku pri svojom výklade znakov základnej skutkovej podstaty trestného činu nezaplatenia dane a poistného), že zavinenie je obligatórnym znakom subjektívnej stránky každého trestného činu. Trestný zákon vychádza z dôsledného uplatňovania zodpovednosti za zavinenie. Táto zásada patrí medzi základy, na ktorých je vybudovaná definícia trestného činu, čo napokon vyplýva aj z ustanovenia § 17 Tr. zák. podľa ktorého pre trestnosť činu treba úmyselné zavinenie, ak Trestný zákon výslovne neustanovuje, že stačí zavinenie z nedbanlivosti. Význam uplatňovania zásady za zavinenie spočíva v tom, že k naplneniu trestnej zodpovednosti za následok nestačí ho len spôsobiť, ale je nutné ho taktiež zaviniť. Bez zavinenia teda nie je trestný čin a ani trest (pozri k tejto zásade bližšie napríklad Šámal, P. a kol.: Trestní zákon. Komentář. I. díl. 6 doplněné a přepracované vydání. Praha: C.H.Beck, 2004). Zavinenie sa pritom musí vzťahovať na všetky skutočnosti, ktoré sú znakom skutkovej podstaty trestného činu (R 20/1981). Pokiaľ by sa zavinenie k niektorej z požadovaných skutočností nevzťahovalo, nie je daná subjektívna stránka trestného činu a preto je vylúčená trestná zodpovednosť páchateľa.
Z uvedeného výkladu je zrejmé, že úmyselné zavinenie (subjektívna stránka) ako znak základnej skutkovej podstaty trestného činu nezaplatenia dane a poistného podľa § 278 ods. 1 Tr. zák. (a to sa rovnako týka aj základnej skutkovej podstaty trestného činu neodvedenia dane a poistného podľa § 277 ods. 1 Tr. zák.) nie je možné automaticky (alebo až mechanicky) vyvodzovať len z porušenia konkrétnej právnej povinnosti (napríklad z porušenia povinnosti platiť splatné poistné).
Opätovne treba upozorniť, že skutočnosť, že nedošlo k zaplateniu poistného v deň jeho splatnosti (alebo v období ich splatnosti) minimálne vo väčšom rozsahu je totiž len formálnym znakom objektívnej stránky trestného činu nezaplatenia dane a poistného, avšak znakom objektívnej stránky trestného činu nie je možné nahrádzať subjektívnu stránku trestného činu.
Argumentácia, ktorú v liste použil Generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne teda neguje základné zásady trestného práva, pretože na vyvodenie trestnoprávnej zodpovednosti za spáchanie trestného činu nezaplatenia dane a poistného podľa § 278 ods. 1 Tr. zák. nestačí len spôsobenie dlhu na splatnej dani, či poistnom, ale je nevyhnutné, aby tento dlh na splatnej dani, či poistnom bol páchateľom úmyselne spôsobený (úmyselne zavinený). Ak by sa pripustil výklad, ktorý zaujala Sociálna poisťovňa v prezentovanom liste, išlo by o stanovenie objektívnej zodpovednosti, ktorá by bola neprípustne konštruovaná ako zodpovednosť za výsledok (dlh) a nie ako individuálna zodpovednosť za zavinené konanie.
2/ Sociálna poisťovňa v liste uvádza, že „platenie poistného na sociálne poistenie nie je záväzkom v zmysle obchodného alebo občianskeho práva, ale platenie poistného je zákonnou povinnosťou stanovenou v zákone a sociálnom poistení. Platenie tzv. odvodov nie je postavené na báze dobrovoľnosti, nie je zmluvným vzťahom medzi povinným a príslušnou poisťovňou. Neplatenie odvodov je činnosťou v rozpore so zákonom. Ochranu tejto oblasti spoločenských vzťahov poskytuje aj Trestný zákon v ustanovení § 278“.
Sociálna poisťovňa tu opätovne prehliada subjektívnu stránku trestného činu nezaplatenia dane a poistného, nakoľko skutočnosť, že došlo k porušeniu zákona nehradením (neodvedením, či nezaplatením) poistného vôbec neznamená, že ide zároveň aj o trestnoprávnu problematiku. Základná skutková podstata trestného činu nezaplatenia dane a poistného nikdy nepostihovala len porušenie zákona o sociálnom poistení, ktorého sa dopustí povinná osoba pri nehradení poistného, t. j. len porušenie zákonnej povinnosti samo osebe, ale (tak ako je to uvedené pod bodom 1) postihovala a postihuje len zavinené (úmyselné) konanie, ktorého následkom je dlh na poistnom. Len porušenie zákonnej povinnosti tu teda nie je trestným činom.
Uvedené skutočnosti vyplývajú aj z rozhodovacej činnosti Najvyššieho súdu SR, ktorý v rozsudku sp. zn. 6 Tdo 62/2011 zo dňa 16.08.2012 vo vzťahu k trestnému činu nezaplatenia dane a poistného podľa § 278 ods. 1 Tr. zák. vyslovene skonštatoval, že „len samotné nesplnenie daňovej povinnosti (a to sa rovnako týka aj povinnosti odvádzať, či platiť poistné), respektíve spôsobenie daňového dlhu (či dlhu na poistnom) nenapĺňa znaky žiadneho trestného činu, nakoľko v slovenskom trestnom práve sa uplatňuje princíp zodpovednosti za zavinenie, t. j. princíp subjektívnej zodpovednosti. Znamená to teda, že jednou z podmienok trestnej zodpovednosti páchateľa je jeho zavinenie a to zavinenie úmyselné. Zavinením je zároveň vyjadrená i individuálna trestná zodpovednosť, a teda každý zodpovedá zásadne iba za to, čo svojím konaním sám zavinil. Pre trestnú zodpovednosť nestačí spôsobenie následku konaním osoby, pokiaľ toto konanie nebolo zavinené“.
Ak sa teda Sociálna poisťovňa v liste na viacerých miestach odvoláva na to, že platenie poistného je zákonnou povinnosťou a jej porušenie je konaním v rozpore so zákonom, tak takéto konštatovanie nemá nič spoločné s trestným právom, pretože na naplnenie všetkých znakov základnej skutkovej podstaty trestného činu nezaplatenia dane a poistného nestačí.
3/ Sociálna poisťovňa v liste ďalej uvádza, že „pri povinnosti platiť tzv. odvody Sociálna poisťovňa ako verejnoprávna inštitúcia so samostatnou právnou subjektivitou, nie je voči povinnému subjektu, ktorý má na základe zákona platiť poistné na sociálne poistenie v postavení veriteľa voči dlžníkovi v zmysle záväzkového práva, či už v rámci Obchodného alebo Občianskeho zákonníka. Vzhľadom k uvedenému, ak povinná osoba si splní svoju zákonnú povinnosť a uhradí poistné (v plnej výške a preto už nemá na úhradu ďalších svojich splatných záväzkov) nemôže sa dopustiť trestného činu zvýhodňovania veriteľa podľa § 240 Tr. zák.“
Dovolím si tvrdiť, že aj toto konštatovanie je absolútne nesprávne a nemá žiadnu oporu v Trestnom zákone.
V tomto smere treba upozorniť, že z hľadiska trestnej zodpovednosti za spáchanie trestného činu zvýhodňovania veriteľa (a to sa rovnako týka aj napríklad trestného činu poškodzovania veriteľa) nezáleží na tom, či ide o záväzkový vzťah, ktorý vznikol v súvislosti s podnikaním v zmysle Obchodného zákonníka, či živnostenského zákona, respektíve, ktorý je založený normami verejného práva. Veriteľom pri týchto trestných činoch môže byť tak fyzická osoba ako aj právnická osoba (akákoľvek, teda aj Sociálna poisťovňa) a štát. Skutkové podstaty trestných činov zvýhodňovania veriteľa alebo poškodzovania veriteľa majú širší rozsah, nakoľko umožňujú sankcionovať aj porušenie iných než súkromnoprávnych vzťahov, pretože trestná zodpovednosť tu nie je obmedzená len na občianskoprávne, či obchodné vzťahy.
Z hľadiska znakov základnej skutkovej podstaty trestného činu zvýhodňovania veriteľa je preto veriteľom aj Sociálna poisťovňa vo vzťahu k osobe, ktorá má dlh na splatnom poistnom a ak je takáto povinná osoba (dlžník) v úpadku (má viac ako jedného veriteľa, nie je schopná uhrádzať všetky svoje splatné záväzky a podobne), môže sa (z hľadiska naplnenia formálnych znakov) plným uhradením poistného dopustiť trestného činu zvýhodňovania veriteľa, ak v dôsledku tohto konania nebude mať dostatočný objem finančných prostriedkov na úhradu aj ďalších svojich splatných záväzkov. Ak je dlžník v úpadku, musí totiž správne postupovať tak, že všetky svoje záväzky má uhrádzať pomerne a rovnomerne (tak ako to v podstate upravuje konkurzné konanie, pričom legálne výhodnejšie postavenie tu môžu mať len tzv. zabezpečení veritelia).
Ohľadne skutočnosti, či sa možno v súvislosti s uhradením poistného dopustiť trestného činu zvýhodňovania veriteľa možno opätovne poukázať na rozsudok Najvyššieho súdu SR sp. zn. 6 Tdo 62/2011 zo dňa 16.08.2012, v ktorom Najvyšší súd SR skonštatoval, že „ak sa spoločnosť dostane do situácie, že ako dlžník nemá dostatok finančných prostriedkov na uhradenie všetkých svojich splatných záväzkov je povinná všetkých svojich veriteľov (zamestnanci, daňový úrad, Sociálna poisťovňa, zdravotná poisťovňa, obchodní partneri a iní) uspokojovať pomerne a rovnomerne. Ak podnikateľ nie je schopný uhrádzať tak prevádzkové náklady, odvody povinných platieb ako aj mzdy svojich zamestnancov, musí prispôsobiť hospodárenie podniku tak, aby si mohol plniť všetky svoje povinnosti, prípadne podnikanie ukončiť“.
Tento záver platí aj opačne, teda ak dlžník, ktorý je v úpadku plne uspokojí len napríklad svojich obchodných partnerov, avšak mu už nezostane dostatočné množstvo finančných prostriedkov na úhradu poistného, či daní, taktiež môže naplniť formálne znaky trestného činu zvýhodňovania veriteľa (k uvedenému pozri aj rozhodnutie Najvyššieho súdu SR sp. zn. 2To 10/2011 ).
4/ Sociálna poisťovňa v liste uvádza, že „trestný čin nezaplatenia dane a poistného nie je trvácim a ani pokračovacím trestným činom, ale ide o trestný čin hromadný“.
Možno diskutovať o tom aký charakter má trestný čin nezaplatenia dane a poistného, avšak celkom určite trestný čin nezaplatenia dane a poistného podľa § 278 Tr. zák. nie je trestným činom hromadným. Napokon, Sociálna poisťovňa tento svoj záver odôvodnila len citáciou definície hromadného trestného činu.
V tomto smere je nutné pripomenúť, že všetky trestné činy, ktoré sa týkajú poistného (trestné činy skrátenia, neodvedenia, či nezaplatenia poistného) nie sú trváce trestné činy, nakoľko ich podstatou je vyvolanie protiprávneho stavu, avšak nie aj jeho udržiavanie (to napokon vyplýva už zo samotných skutkových podstát predmetných trestných činov). Trestné činy skrátenia dane a poistného, neodvedenia dane a poistného, či nezaplatenia dane a poistného teda nie sú trestnými činmi trvácimi a ani hromadnými, avšak za určitých okolností môže ísť o pokračovacie trestné činy. Ak povinná osoba úmyselne vo viacerých po sebe nasledujúcich obdobiach splatnosti poistného cielene neuhrádza tzv. odvody oprávneným subjektom, môže sa dopustiť pokračovacieho trestného činu nezaplatenia dane a poistného (viacerými čiastkovými útokmi) s tým, že jednotlivé sumy nezaplateného poistného v jednotlivých obdobiach sa na účely zisťovania rozsahu činu budú spočítavať. Na to, že ide o pokračovací trestný čin však nemožno usudzovať len z okolnosti, že povinná osoba má dlh vo viacerých obdobich splatnosti poistného, pretože, tak ako to už bolo uvedené niekoľkokrát vyššie, len táto skutočnosť neznamená že ide o trestnoprávnu problematiku. Z hľadiska zavinenia je totiž zásadný rozdiel medzi tým, keď osoba nezaplatí (neodvedie) splatné poistné preto že nechce a tým, keď osoba nezaplatí (neodvedie) splatné poistné preto, že nemôže.
K hromadným trestným činom je potrebné uviesť, že ide o také trestné činy, pri ktorých k trestnej zodpovednosti nestačí len jeden útok (akt), ale je ich potrebných niekoľko. Sú teda charakterizované tým, že mnohosť (viacero útokov spojených spoločným zámerom) je ich pojmovým znakom. Na rozdiel od pokračovania je mnohosť útokov vyjadrená priamo ako znak skutkovej podstaty trestného činu a je podmienkou trestnej zodpovednosti.
Myslím, že nie je sporné, že trestného činu nezaplatenia dane a poistného sa možno dopustiť aj len jedným činom (útokom), t. j. jednorazovým úmyselným konaním v jednom období splatnosti poistného. Už samotná definícia tohto trestného činu teda vylučuje, aby išlo o hromadný trestný čin, pretože mnohosť útokov nie je podmienkou trestnostnej zodpovednosti trestného činu nezaplatenia dane a poistného.
5/ Pokiaľ ide o problematiku trestného činu neodvedenia dane a poistného, tak je potrebné označiť za správny postup orgánov činných v trestnom konaní, ktoré odmietajú trestné oznámenia v prípadoch, v ktorých nie je z podaného trestného oznámenia zrejmé, či tzv. povinné platby boli aj skutočne z miezd zamestnancov zrazené. V praxi je totiž bežné, že zamestnávateľ vypláca zmaestnancom len čisté mzdy z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov, respektíve im mzdy nevypláca vôbec.
V takýchto prípadoch platí (k rovnakým záverom dospela aj judikatúra Najvyššieho súdu ČR v rozhodnutí sp. zn. 4 Tz 63/2000 zo dňa 10.05.2000 – R 30/2001), že trestnosť konania spočívajúceho v neodvedení dane a poistného je podmienená zistením, že zamestnávateľ mal k dispozícii potrebné finančné prostriedky, t. j. že príslušné čiastky zo mzdy svojim zamestnancom z ich hrubých miezd skutočne zrazil a v rozpore so zákonom ich neodviedol oprávneným príjemcom, ale použil ich k inému účelu. Pokiaľ by bol zamestnávateľ insolventný a zvýhodnil by iného veriteľa zaplatením jeho pohľadávky v úmysle zmariť tým uspokojenie pohľadávok spočívajúcich v povinnosti odvádzať za zamestnancov zálohy na daň z príjmov a poistné, potom by sa mohlo jeho konanie posúdiť ako trestný čin zvýhodňovania veriteľa podľa § 256a Tr. zák. (teraz § 240 Tr. zák.).
Ak teda zamestnávateľ poskytuje zamestnancom, z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov, len tzv. čisté mzdy, nemôže sa dopustiť trestného činu neodvedenia dane a poistného, nakoľko z tzv. čistých miezd nič „nezráža“ (základná skutková podstata trestného činu neodvedenia dane a poistného pritom vyžaduje, aby páchateľ povinné platby „zrazil a neodviedol“). Trestného činu neodvedenia dane a poistného sa preto môže zamestnávateľ dopustiť (tak ako to zdôrazňuje aj judikatúra Najvyššieho súdu ČR) len vtedy, ak príslušné čiastky zráža zamestnancom z tzv. hrubých miezd a tieto neodvedie oprávneným subjektom a ponechá si ich na iný účel.
6/ Sociálna poisťovňa v liste uvádza, že „orgány činné v trestnom konaní vo veľkej väčšine prípadov nevidia rozdiel medzi povinnosťou vyplývajúcou zo zákona a záväzkami z dobrovoľne uzatvorených zmluvných vzťahov a preto, odvolávajúc sa na princíp ultima ratio odmietajú naše trestné oznámenia“.
Opätovne si dovolím skonštatovať, že tu ide o nepochopenie princípov, na ktorých je vybudované trestné právo. Princíp ultima ratio (teda princíp vychádzajúci z toho, že trestné právo sa má uplatňovať vždy až subsidiárne – podrobnejšie je možné k tomuto princípu pozrieť viacero príspevkov aj na tejto stránke) sa v rozhodovacej činnosti súdov vyvodzuje z princípu právneho štátu, t. j. z článku 1 ods. 1 Ústavy SR. Z tohto pohľadu je preto bez významu, či ide o povinnosť ukladanú zákonom, respektíve o povinnosť, ktorá vyplýva zo zmluvných vzťahov.
Z hľadiska Sociálnej poisťovne a procesnej činnosti orgánov činných v trestnom konaní princíp ultima ratio znamená, že dlhy na splatnom poistnom má Sociálna poisťovňa primárne riešiť postupom podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení a neprenášať svoje zákonné povinnosti na orgány činné v trestnom konaní.
Tak napríklad podľa § 148 ods. 1 zákona o sociálnom poistení pohľadávky na poistnom vymáha Sociálna poisťovňa podľa tohto zákona (t. j. podľa zákona o sociálnom poistení) a podľa osobitných predpisov (tu ide o odkaz na exekučný poriadok).
Na to nadväzuje aj možnosť Sociálnej poisťovne ukladať penále, či pokuty za porušenie povinností ukladaných zákonom o sociálnom poistení s tým, že v zmysle § 242 a nasledujúce zákona o sociálnom poistení vykonáva Sociálna poisťovňa aj kontrolnú činnosť plnenia povinností ukladaných zákonom o sociálnom poistení.
Zákon o sociálnom poistení a ani Trestný poriadok pritom nikde nestanovujú, že by Sociálna poisťovňa mohla svoje povinnosti týkajúce sa vymáhania dlhov na poistnom prenášať na orgány činné v trestnom konaní a svoju kontrolnú činnosť nahrádzať procesným postupom polície, či prokuratúry v trestnom konaní. Orgány činné v trestnom konaní neboli totiž zriadené na to, aby suplovali činnosť Sociálnej poisťovne, respektíve, aby pôsobili v úlohe vymáhača dlhov pre Sociálnu poisťovňu.
Pokiaľ teda väčšina trestných oznámení Sociálnej poisťovne uvádza len to, že konkrétna povinná osoba má dlh na poistnom za určité obdobie v určitej výške, nemôže sa Sociálna poisťovňa čudovať, že vyše 90% jej trestných oznámení je odmietnutých. Už bolo uvedené vyššie, že len porušenie povinnosti platiť, či odvádzať poistné nie je samo osebe trestným činnom. Práve naopak, som názoru, že samotné spôsobenie dlhu na poistnom má aktivovať povinnosť Sociálnej poisťovne vymáhať tieto dlhy vo vlastnej réžii a len v prípade zistenia podozrenia zo spáchania úmyselného konania povinnej osoby vo vzťahu k neodvádzaniu, či neplateniu poistného by mali nasledovať trestné oznámenia (to je práve už spomínaný princíp ultima ratio, teda to, že trestné právo je vždy až posledná a krajná možnosť a aj to len v prípade, ak ide o podozrenie zo spáchania trestného činu).
Záverom možno zhrnúť, že výklad znakov základnej skutkovej podstaty trestného činu nezaplatenia dane a poistného ako aj trestného činu zvýhodňovania veriteľa zo strany Sociálnej poisťovne je zjavne v rozpore s ustanoveniami Trestného zákona a možno len oceniť, že sa doposiaľ polícia a prokuratúra nenechala vtiahnuť do pozície zamestnanca Sociálnej poisťovne, ktorý je poverený vymáhaním dlhov na poistnom. List Sociálnej poisťovne možno preto oprávnene chápať aj ako určitý nátlak na orgány činné v trestnom konaní, aby sa tak stalo.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.