Ako poučovať v trestnom konaní ?
OČTK a súd, sú vo svojom postupe v trestnom konaní, dennodenne konfrontovaný s povinnosťou poučovať strany, či subjekty o ich právach. Ako však majú tuto povinnosť realizovať tak, aby bola v súlade s právnym poriadkom a teda bez vád?
Pri uvedenej problematike spolu vystupujú dva faktory. Prvým je schopnosť, často krát aj ochota, adresáta pochopiť poučovanie k jeho prospechu, druhým je vhodnosť zvolenej metódy zo strany OČTK a súdu tak, aby bol proces poučovania jednak právne konformný a zároveň (aj pre laika) zrozumiteľný.
V praxi sa možno stretnúť aj s prípadmi, keď nie je osoba po mentálnej stránke schopná spracovať ani veľmi zjednodušenú podobu jeho práv. Na druhej strane aj osoby ktoré napriek dostatočnej rozumovej vyspelosti (absolventi vysokých škôl) jednoducho nechcú pochopiť obsah svojich práva, najmä za účelom vyvolania obštrukcie. V oboch prípadoch autor odporúča postup podľa § 37 ods. 1 Trestného poriadku, teda v prípade ak ide o obvineného.
Pri metódach poučovania sa nám vynárajú dve hlavné ponímania. Prvé rýdzo formalistické, ktoré chápe poučovanie ako proces recitácie, pričom hlavný akcent je kladený na povinnosť OČTK a súdu poučiť adresáta. Pre formalistické chápanie je taktiež príznačný nezáujem resp. menší záujem o adresáta v podobe, či poučeniu primerane porozumel, čo je predpoklad uplatnenia jeho procesných práv a povinností v trestnom konaní.
Druhé, nazvime si ho realizujúce ponímanie, kladie hlavný dôraz na adresáta, teda na jeho pochopenie a následnú schopnosť realizovania svojich práv v trestnom konaní, forma je pritom v úzadí.
Zjednodušene, cieľom prvého je len splnenie povinnosti OČTK alebo súdu, cieľom druhého je záujem na regulárnom priebehu trestného konania.
Akú formu poučovania má zvoliť OČTK alebo súd, aby bolo vykonané poučenie akceptovateľné a z trestno-procesnoprávneho pohľadu bez chybné (bez vád) ?
Pre lepšiu orientáciu v problematike je nevyhnutné načrtnutie dvoch hraničných maximalit. Prvou sú jednotlivé ustanovenia Trestného poriadku resp. Trestného zákona, ktoré ustanovujú „edukačnú“ povinnosť OČTK a súdu, pred, počas, či po aplikácií inštrumentov trestného práva.
„OČTK a súd sú povinné vždy obvineného o jeho právach poučiť....Pred výsluchom svedka treba vždy zistiť jeho totožnosť a pomer k obvinenému, poučiť ho o význame svedeckej výpovede a o práve odoprieť výpoveď, a ak treba, aj o zákaze výsluchu... a pod.“
Tieto a podobné príkazy stanovujú obligatórnu povinnosť pre OČTK a súd, poučovať adresáta. Je nutné poukázať na jazykovú prísnosť a jednoznačnosť normatívnych pokynov. Absolútne(zdá sa úmyselne) opomínajú akékoľvek výluky napr. situácie, keď je osoba opakovane poučovaná resp. svoje práva adekvátne pozná a pod. Pri jazykovom výklade vieme jednoznačne vylúčiť možnosť, keď si má sám adresát prečítať zákonné poučenia, nakoľko príkaz znie: OČTK a súd poučí, nie dá prečítať.
Na druhej stane § 2 zákona č. 1/1993 Z.z. deklaruje, že: „o všetkom, čo bolo v Zbierke zákonov uverejnené, platí domnienka, že dňom uverejnenia sa stalo známym každému, koho sa to týka; domnienka o znalosti vyhlásených všeobecne záväzných právnych predpisov je nevyvrátiteľná,“ a Trestný zákon a Trestný poriadok boli v Zbierke zákonov uverejnené pod číslami 300/2005 Z.z. a 301/2005 Z.z.
Takto koncipovaná nevyvrátiteľná domnienka evokuje pocit, akejsi nadbytočnosti a neodôvodnenosti poučovania, keď má každý občan štátu poznať platné právo a je zbytočné ho opätovne poučovať o tom, čo má poznať. S touto námietkou sa v praxi možno stretnúť pomerne často, hoci je neodôvodnená.
Pre úplnosť problematiky. Nevyvrátiteľná domnienka je na základe zákona platná, no spomenutá prezumpcia je len prezumpcia a nie reálnym stavom. § 2 zákona č. 1/1993 Z.z. stanovuje normatívnu, formálnu podmienku platnosti právneho poriadku ako takého, nie opis reality. V skutočnosti občania platné právo z prevažnej väčšiny nepoznajú (ani právnici nie sú výnimkou). Práve z uvedeného faktu vychádza poučovacia povinnosť OČTK a súdu.
Ponúkajú sa nám nasledujúce, najčastejšie, rámcové modely poučovania:
1,Formalistický – Prečítanie predmetných zákonných ustanovení OČTK či súdom– vychádza z argumentu, autentickosti poučenia, bez subjektívnych vsuviek interpretátora a ďalej, že sám zákonodarca zvolil takú formu zákona,ktorá je v rozhodnej miere schopná pochopenia u väčšiny populácie (?). Podľa § 121 ods. 2 TP má obvinený právo, resp. OČTK povinnosť, poučovať podľa zákonom stanovenej formule: „Ako obvinený máte právo vypovedať alebo odoprieť vypovedať. K priznaniu....“ teleologickým výkladom by sme mohli vyvodiť zámer zákonodarcu, reprodukovať presné znenie poučovania vyplývajúce zo zákona len pri uvedenom prípade, a contrario nie permanentne pri ostatných prípadoch poučovania. Otázne však je, ako tieto právne normy chápe laik.
2, Realizujúci – Vysvetlenie obsahu jednotlivých ustanovení adresátovi – uvedená forma poskytuje jednoznačne vyššiu mieru zrozumiteľnosti pre laika, za splnenia základnej podmienky a to že, osoba ktorá poučuje sama dostatočne dobre rozumie obsahu poučení. Uvedené kondícium je však subjektívne a nemožno ho prakticky verifikovať. Podľa § 34 ods. 4 TP má obvinený právo: „v prípade potreby, na primerané vysvetlenie“ poučenia. A contrario, OČTK v iných prípadoch, ako prípadoch uvedených v zákone túto, povinnosť nemajú.
3, Inkluzívny - Prečítanie zákonných poučení s následným do vysvetlením – uvedený model by bolo možné považovať za najvhodnejší, predstavuje spojenie predošlých pozitív, pokiaľ do argumentácie nezahrnieme aj predošlé negatíva. Uvedený model je najzdĺhavejší a efektivita takéhoto spôsobu poučovania je vyššia skôr „pocitovo“. Prečítaním siahodlhých ustanovení a ich dovysvetlenie napríklad neponúka odpoveď na výhradu systematickosti poučovania či efektivity niektorých poučovaní ( napríklad ak osoba síce chce vypovedať, avšak o skutočnosti nič relevantné nevie uviesť).
Ak by sme považovali inkluzívnu metódu za najvhodnejšiu a následne by ju aj prax začala vyžadovať, museli by sme sa vysporiadať s nasledujúcimi problémami.
Ak OČTK, či súd má „prísnu“ povinnosť (resp. musí) poučiť, je osoba povinná nechať sa poučiť? Ak áno, tak na základe akej právnej normy[1]? Smie oprávnená osoba odmietnuť poučiť sa, poprípade je oprávnené OČTK resp. súd nasilu vykonávať poučenie, aby tak splnil vlastnú povinnosť zo zákona aj proti vôli adresáta? Akú povahu by malo takto vedené poučovanie? Nekončí sa povinnosť poučovania pri prejave nesúhlasu adresáta? Čo v prípade ak osoba zjavne poučeniu nevenuje pozornosť? Čo v prípade ak adresát svoje práva a povinnosti pozná, smie OČTK a súd upustiť od poučovania ?
Pri odpovediach na uvedené otázky musíme mať stále na pamäti, platnosť príkazu poučenia adresáta zo strany OČTK a súdu.
Podľa názoru autora, čisto formalistické chápanie poučovania naráža na hranice efektivity trestného práva zvlášť, keď štátne orgány môžu konať len to, čo im právny poriadok ukladá[2], rovnako tak aj v prípade inkluzívneho modelu. Poučovanie je obligatórnym postupom, ktorý je primárne určený na zabezpečenie práv dotknutej osoby v trestnom práve. V prvom rade jej má napomáhať zorientovať sa v novej právnej situácií. Poučovanie nie je cieľom trestného konania. Súd resp. OČTK má postupovať tak, aby konkrétna osoba vzhľadom k jej individuálnym schopnostiam a svojej procesnej situácii mala možnosť, čo možné najefektívnejšie uplatniť všetky práva v trestnom konaní. Vzhľadom k individuálnosti adresáta nemožno vysloviť absolútnu platnosť ktoréhokoľvek z poučovacích modelov uvedených vyššie.Individuálnosť a povinnosť OČTK a súdu postupovať tak, aby adresátovi nevznikla bezdôvodná ujma, by mali byť základnými východiskami pri voľnej úvahe o spôsobe a metóde poučovania. Obsah musí byť sprostredkovaný, avšak forma má byť zvolená po tejto náležitej úvahe.
Problematika znalosti a miery zrozumiteľnosti práva vo všeobecnosti, musela byť vyriešená normatívne, nie interpretačne, hneď prvým zákonom SR č. 1/1993 Z.z. a to formou domnienky.Zákonnú, nevyvrátiteľnú domnienku znalosti práva čiastočne „derogovali“ poučovacie ustanovenia trestných noriem.Derogovanie [3]prebehlo za účelom transparentnosti a zákonnosti trestného konania a v tomto svetle by sa podľa autora mala ponímať aj samotná aplikácia.
Autor ďalej teleologickým výkladom došiel k názoru, že pri rozumnej úvahe musíme pripustiť, že OČTK a súd po ním vykonanom poučení (podľa ním zvolenej metódy, či spôsobu) primerane, vhodne, náležite a hlavne zrozumiteľne vysvetlili adresátom ich zákonné práva, teda aspoň vo forme vyvrátiteľnej domnienky.
[1] Ak prihliadneme na čl. 2 ods. 3 Ústavy SR: „Každý môže konať, čo nie je zákonom zakázané, a nikoho nemožno nútiť, aby konal niečo, čo zákon neukladá.“
[2] Čl. 2 ods. 3 Ústavy SR: „Štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon.“
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.