Niekoľko poznámok o trestnej zodpovednosti právnických osôb
1/ Trestnú zodpovednosť právnických osôb upravuje zákon č. 91/2016 Z. z. o trestnej zodpovednosti právnických osôb. Tento zákon nadobúda účinnosť dňom 01.07.2016.
2/ predmetný zákon zavádza do právneho poriadku tzv. pravú trestnú zodpovednosť právnických osôb (ďalej aj PO), ktorá bude mať obdobné prvky ako trestná zodpovednosť vyvodzovaná voči fyzickým osobám (ďalej aj FO) s tým, že Trestný zákon ako aj Trestný poriadok sa tu budú používať podporne, t. j. na tie oblasti, ktoré zákon o trestnej zodpovednosti PO neupravuje.
K zákonu o trestnej zodpovednosti PO je potrebné vo všeobecnosti uviesť, že
- obsahuje tak hmotnoprávne ustanovenia, ktoré sa týkajú trestnej zodpovednosti PO, zániku trestnosti činu z dôvodu účinnej ľútosti ako aj ustanovenia o ukladaní trestov, pričom tam kde tento zákon nemá výslovnú úpravu použije sa podporne Trestný zákon (napríklad pri posudzovaní premlčania trestného stíhania) ak to nevylučuje povaha veci (napríklad aplikácia o veku v Trestnom zákone neprichádza pri PO do úvahy).
- obsahuje aj procesné ustanovenia, ktoré sa týkajú konania proti PO – vznesenie obvinenia, zastupovanie PO v trestnom konaní, schvaľovanie právnych úkonov PO ktoré sa týkajú zrušenia, či zmeny PO a podobne – podporne sa tu bude aplikovať Trestný poriadok – napríklad ohľadne riadnych opravných prostriedkov, či mimoriadnych opravných prostriedkov.
3/ trestná zodpovednosť PO sa bude týkať len skutkov (trestných činov), ktorých sa PO dopustí po nadobudnutí účinnosti zákona, t. j. po 01.07.2016. Pokiaľ dôjde k spáchaniu trestného činu v záujme, v prospech, či napríklad v mene PO pred týmto nadobudnutím účinnosti tohto zákona bude sa môcť vyvodzovať trestná zodpovednosť len voči FO, ktorá konala v mene PO (tak ako to bolo doposiaľ).
4/ prijatie zákona o trestnej zodpovednosti PO sprevádzali výrazné kontraverzie v odbornej verejnosti, keď pomerne veľká časť sudcov, prokurátorov, či advokátov, ktorí bežne realizujú aplikačnú prax v trestnom práve bola silne proti jej zavedeniu (napriek tomu, že niektoré medzinárodné zmluvy sa vykladali tak, že sa zavedenie trestnej zodpovednosti PO vyžaduje ako splnenie medzinárodného záväzku).
V tomto smere je nutné pripustiť, že koncept trestnej zodpovednosti PO je trestnému právu cudzí a zásady na ktorých je vybudované trestné právo hmotné bude možné realizovať v konaní proti PO len veľmi obtiažne.
Je nutné zdôrazniť, že trestné právo v SR bolo a je vybudované na zásade zodpovednosti za zavinené konanie s tým, že spravidla sa vyžaduje úmyselné zavinenie. Trestné právo nie je teda postavené na základe objektívnej zodpovednosti za spôsobený následok, ale podstatným je konanie, ktoré k tomuto následku vedie, pričom pre trestné právo je relevantným len také konanie, ktoré je páchateľom zavinené. Z uvedeného vyplýva, že následky, ktoré plynú z konaní FO sa FO môžu pričítať iba v prípade, ak tento následok úmyselne zavinila. Len v obmedzenom množstve trestných činov Trestný zákon pripúšťa aj nedbanlivostné trestné činy, pričom následky, ktoré boli FO nezavinené sa jej v trestnom práve nemôžu pričítať.
Zavinenie je pritom definované ako psychický vzťah páchateľa k zamýšľanému následku. Ide teda o vnútorný vzťah páchateľa, ktorý je vybudovaný na zložke vedomostnej a vôľovej
Zavinenie je teda vybudované na
a) zložke vedomostnej (intelektuálnej), ktorá zahŕňa tak vnímanie, teda odraz predmetov a javov pomocou zmyslových orgánov ako aj predstavu predmetov a javov, ktoré páchateľ nemôže v daný okamih vnímať (ide o vedomie skutočné, aktuálne, ale aj potenciálne a možnosť takého vedomia, avšak nepatrí sem vedomie utvorené na základe vnímania až po čine). Kritérium vedomia si následku si možno predstaviť tak, že následok celkom určite nastane alebo, že nastať môže.
b) zložke vôľovej, ktorá zahŕňa chcenie ako aj uzrozumenie so zamýšľaným následkom. Ktritérium vôle znamená vyvolanie rozhodných skutkových okolností vlastným konaním, teda kladný vzťah páchateľa k týmto skutočnostiam.
Na zložke vedomostnej a vôľovej sú v Trestnom zákone vybudované dve formy zavinenia (úmyselné a nedbanlivostné), pričom rozlíšenie medzi nimi sa robí prostredníctvom vôľovej zložky (tu treba uviesť, že vôľová zložka, ako stránka duševného života páchateľa môže kolísať a to medzi pevným rozhodnutím, nádejou, schvaľovaním až k úplnej ľahostajnosti). Úmyselné zavinenie obsahuje vždy vedľa vedomostnej zložky aj zložku vôľovú, pričom u nedbanlivostného zavinenia vôľová zložka chýba. Kritérium vôle je teda rozhodujúcim kritériom na rozlíšenie foriem zavinenia (úmyslu a nedbanlivosti), pretože je podstatný rozdiel predovšetkým v tom, či páchateľ následok chcel (alebo s ním bol aspoň uzrozumený) alebo ho nechcel. Kritériá vedomia a vôle nie je možné stavať proti sebe, ale je potrebné ich spájať.
Myslím, že je nepochybné, že len FO dokáže myslieť, konať v afekte, v silnom rozrušení, chladnokrvne, v zmenšenej príčetnosti, či nepríčetnosti a podobne. Len konkrétna fyzická osoba má slobodnú vôľu, predstavy, vnímanie reality a schopnosť páchať trestné činy. Nič také nie je vlastné PO, nakoľko tá ako umelá právna konštrukcia nedokáže tvoriť svoju vôľu bez fyzických osôb.
V tomto smere je nutné zdôrazniť a zopakovať, že právnická osoba je len umelá právna konštrukcia (právnické osoby sú výtvorom právneho poriadku) a preto musí mať zákonom stanovený mechanizmus svojho konania, nakoľko bez fyzických osôb by, ako fiktívna osoba, nedokázala konať (myslieť, mýliť sa, byť v omyle), s tým, že konanie zákonom stanovených fyzických osôb, ktoré konajú v mene právnickej osoby, sa potom právne považuje za konanie samotnej právnickej osoby (ide teda fakticky o konanie fyzickej osoby, ktoré však táto fyzická osoba vykonáva v mene právnickej osoby a preto sa takéto konanie považuje právne za konanie právnickej osoby, t. j. ide o konanie, ktoré je pričítané samotnej právnickej osobe). V mene právnickej osoby alebo v jej zastúpení musí preto, de facto, konať konkrétna fyzická osoba, avšak za autora konania (činu) sa považuje právnická osoba.
Vzhľadom k uvedenému je nutné prijať záver, že aj trestná zodpovednosť PO bude, tak ako aj samotné PO, len umelá trestná zodpovednosť osôb, ktoré existujú len vďaka právnemu poriadku a konajú len vďaka existencii fyzických osob.
To napokon vyplýva aj zo znenia zákona o trestnej zodpovednosti PO, v ktorom je trestná zodpovednosť PO vybudovaná na zásade tzv. pričítateľnosti konania konkrétnej FO, ktorá koná v mene, v rámci činnosti PO a jej konanie je možné pričítať samotnej PO.
Na tejto skutočnosti nemení nič ani skutočnosť, že inak na vyvodenie trestnej zodpovednosti PO sa nevyžaduje zistenie, ktorá konkrétna FO konala v mene, či v rámci činnosti PO (k tomu pozri nižšie).
5/ Trestné činy, ktorých sa môže dopustiť právnická osoba (§ 3)
- zákon o trestnej zodpovednosti PO sa netýka všetkých trestných činov, ktoré pozná Trestný zákon, ale taxatívne vymenováva tie trestné činy, ktorých sa PO môže dopustiť. Tento katalóg trestných činov nie je možné rozširovať aj na iné trestné činy.
Napríklad, ak sa vedie trestné stíhanie voči právnickej osobe pre trestný čin uvedený v zákone o trestnej zodpovednosti PO a následne sa v konaní zistí, že ide o iný trestný čin, ktorý v tomto zákone uvedený nie je, bude nutné trestné stíhanie voči PO zastaviť, respektíve PO oslobodiť spod obžaloby.
Pokiaľ ide o skladbu trestných činov, ktorých sa podľa zákona môže dopustiť PO je potrebné uviesť, že v nich chýba celý rad majetkových trestných činov, ktorých páchanie je pomerne bežné aj v mene, v záujme, v prospech či v rámci činnosti PO.
Tak napríklad podľa zákona o trestnej zodpovednosti PO sa právnická osoba nemôže dopustiť napríklad trestných činov:
- podvodu
-sprenevery
- úverového podvodu – celý rad bankových úverových podvodov je pritom realizovaný PO,
- poisťovacieho podvodu
- subvenčného podvodu
- porušovania povinnosti prí správe cudzieho majetku
- respektíve celého radu tzv. úpadkových trestných činov – poškodzovanie veriteľa, zvýhodňovanie veriteľa, marenia konkurzného konania, marenie exekučného konania, zavineného úpadku, podvodného úpadku.
- či ohrozovacieho trestného činu skresľovania údajov hospodárskej a obchodnej evidencie, ktorý sa podporne využíva najmä pri daňových trestných činoch.
Je pomerne nepochopiteľné, že vyššie uvedené trestné činy absentujú vo výpočte trestných činov, ktorých sa môže dopustiť PO, nakoľko podstatná časť trestnej činnosti páchanej v mene, prostredníctvom, či v záujme PO sa týka majetkovej trestnej činnosti a to najmä podvodných konaní, či tzv. úpadkových trestných činov.
Vo výpočte trestných činov chýba aj napríklad krivé obvinenie, ktoré by malo byť súčasťou výpočtu trestných činov, nakoľko je celkom dobre možné, že trestná zodpovednosť PO bude účelovo zneužívaná napríklad v rámci konkurenčného boja na podávanie šikanóznych trestných oznámení a podobne.
Pri všetkých týchto trestných činoch, ktoré nie sú vymenované v zákone o trestnej zodpovednosti PO platí, že pri nich bude možné aj naďalej trestne stíhať len FO a to aj vtedy pokiaľ pôjde o spáchanie trestnej činnosti v mene, či v prospech PO.
Z dôvodovej správy k predmetnému zákonu by sa dalo vyvodiť, že výpočet trestných činoch, ktorých sa môže PO dopustiť bol obmedzený len na tie trestné činy, ktoré vychádzajú z medzinárodných zmlúv, ktorými je SR viazaná. PO sa teda môže podľa zákona dopustiť hlavne počítačovej kriminality, korupcie, trestných činov proti životnému prostrediu, trestnej činnosti súvisiacej s nedovoleným nakladaným s drogami, či zbraňami, terorizmu, extrémizmu, daňových trestných činov, pornografie, obchodovania s ľudmi, prevádzačstva, legalizácia príjmu z trestnej činnosti. Pri schvaľovaní zákona bol do výpočtu trestných činov, ktorých sa môže dopustiť PO pridaný aj trestný čin úžery.
6/ Na podklade českej aplikačnej praxe, kde sa trestná zodpovednosť PO aplikuje od roku 2010 možno prognózovať, že najčastejšie sa bude trestná zodpovednosť PO aplikovať na území SR
- v daňovej oblasti – trestné činy skrátenia dane, neodvedenia dane, daňového podvodu, nezaplatenia dane a marenia výkonu správy daní
- pri extrémizme – napríklad v ČR vedené trestné stíhanie za vydanie knihy s prejavmi Adolfa Hitlera, kde bol stíhaný vydavateľ ako FO spoločne s vydavateľstvom ako PO
- v oblasti neodvedenia poistného – možno prognózovať, že Sociálna poisťovňa bude aj naďalej zneužívať trestné oznámenia na šikanovanie podnikateľských subjektov a bude podávať trestné oznámenia paušálne na všetky PO pri ktorých zistí dlh na poistnom.
Príklady vyvodenia trestnej zodpovednosti voči PO v ČR, ktorá trestnú zodpovednosť PO uplatňuje od roku 2011:
A/ trestne stíhané bolo vedeno voči občianskemu združeniu za to, že v žiadosti o poskytnutie dotácie uviedlo nepravdivé údaje, čím malo spôsobiť škodu, pričom išlo o prostriedky z EU – trestná činnosť teda súvisela s poškodením finančných záujmov EÚ – občianske združenie bolo odsúdené na trest uverejnenia rozsudku v tlači
B/ pomerne často boli v ČR vedené trestného stíhania voči PO ohľadne neplnenia si odvodových povinností s tým, že ak došlo k odsúdeniu ukladali sa spravidla PO peňažné tresty.
C/ trestná činnosť súvisiaca so životným prostredím – v konkrétnej veci bola napríklad trestne stíhaná akciová spoločnosť za to, že ťažbou lesného porastu spôsobila vznik rúbaniska na väčšej ploche lesa – malo ísť o neoprávnený výrub lesa – trest bol peňažný
D/ PO bola v ČR odsúdená aj za spáchanie úverového podvodu, nakoľko PO participovala na podvodnom konaní FO pri uzatváraní úverovej zmluvy tak že FO vedome vystavila falošné potvrdenia o príjme – v SR by nebolo možné PO stíhať za obdobné konanie, nakoľko úverový podvod nie je vo výpočte trestných činoch, ktorých sa PO môže dopustiť – bolo by možné stíhať konateľa ako FO za účastníctvo – pomocník.
7/ PO, ktoré nepodliehajú pod trestnú zodpovednosť právnických osôb, t. j. ktoré nie je možné trestne stíhať (§ 5):
Zákon o trestnej zodpovednosti PO v ustanovení § 5 vyslovene stanovuje, ktoré PO nepodliehajú pod trestnú zodpovednosť PO. Ide hlavne o
- SR a jej orgány, o iné štáty a ich orgány, medzinárodné organizácie, obce, VUC
- ďalej sú to PO zriadené zákonom – napríklad STV a rozhlas, Slovenský pozemkový fond, Matica slovenská, NBS, Sociálna poisťovňa, vysoké školy a podobne
Pokiaľ však ide o PO, ktoré nespadajú pod vyššie uvedené PO tak majetková účasť napríklad obce, či štátu na PO nevylučuje trestnú zodpovednosť tejto PO – napríklad nemocnice, školy, divadla, MHD, vodární, teplární, technických služieb a podobne.
Trestná zodpovednosť PO bude teda prichádzať do úvahy najmä pri obchodných spoločnostiach, družstvách, prípadne nadáciách, politických stranách, nie je však vylúčená ani napríklad pri cirkvi.
8/ Trestná zodpovednosť PO – kedy sa PO môže dopustiť trestného činu, t. j. kedy jej konkrétne konanie určitej osoby možno pričítať ako jej konanie (§ 4):
Ustanovenie § 4 zákona o trestnej zodpovednosti PO môžno označiť za najdôležitejšie ustanovenie zákona o trestnej zodpovednosti PO, nakoľko stanovuje tzv. pričítateľnosť, t. j. ktorá FO (či iná osoba – napríklad kolektívny štatutárny orgán) sa musí dopustiť protiprávneho konania, aby mohlo byť jej konanie pričítané samotnej PO a aby mohla byť voči PO vyvodená trestná zodpovednosť za spáchanie trestného činu.
V prvom rade je nevyhnutné poukázať na návetie ustanovenia § 4 ods. 1, ktoré je určitým korektívom konania PO (ochranou PO pred tým, aby nebolo možné pričítať PO akékoľvek konanie oprávnenej osoby), nakoľko stanovuje podmienky, ktoré musia byť splnené, aby sa konanie osôb uvedených v písmenách a) až c) ustanovenia § 4 ods. 1 mohlo pričítať PO.
Aby mohol byť trestný čin spáchaný PO musí byť spáchaný v jej prospech, v jej mene, v rámci jej činnosti alebo jej prostredníctvom.
Som názoru, že prvé tri podmienky (v prospech, v mene a v rámci činnosti), ktoré sú postavené vedľa seba musia byť splnené súčasne, aby mohlo byť konanie určitej osoby pričítané PO a alternatívne je tu postavená len podmienka „jej prostredníctvom“. Tento názor je ale pomerne sporný, pričom sa vyskytujú aj iné názory a to také, že v návetí uvádzané podmienky sú všetky stanovené alternatívne a postačí pri uplatnení pričítateľnosti naplnenie čo i len jednej z nich. Tento názor vychádza najmä z českej právnej úpravy zákona o trestnej zodpovednosti PO, kde je však medzi všetkými v návetí uvedenými podmienkami vložené slovo „alebo“ a teda záver o alternatívnosti jednotlivých podmienok je tam nepochybný.
Som názoru, že na vyvodenie trestnej zodpovednosti PO by nemalo stačiť len to, že trestný čin bol spáchaný v mene PO, prípadne v rámci činnosti PO, nakoľko aj v takýchto prípadoch môže byť spáchaný proti záujmom PO a dokonca aj na úkor PO. Ak je trestný čin spáchaný v mene PO a v rámci činnosti PO, avšak zároveň je spáchaný k škode tejto PO, zrejme nebude možné tvrdiť, že takéto fakticky samopoškodzovacie konanie PO by malo byť trestné v rámci trestania PO.
Podstatným aspektom (vodítkom) pričítateľnosti by malo teda byť, či bol trestný čin spáchaný v prospech, respektíve v záujme PO. Základom pričítateľnosti by preto malo byť zistenie, že osoba uvedená v písmenách a) až c) spáchala trestný čin v mene PO, v rámci jej činnosti (tu sa nemyslí len legálna činnosť) a v prospech (záujme) PO (prípadne aj na úkor inej osoby). Ak budú tieto podmienky splnené bude možné vyvodzovať voči PO trestnú zodpovednosť. Platí teda, že ak bol čin spáchaný proti záujmu PO alebo na jej úkor, nie je možné vyvodiť trestnú zodpovednosť PO a bude sa prípadne uplatňovať len trestná zodpovednosť FO.
Trestný čin je spáchaný v jej prospech PO vtedy, ak bol spáchaný v záujme PO s tým, že toto kritérium do určitej miery splýva s kritériom spáchania činu v rámci činnosti PO. O prospech ide vtedy, ak má zo spáchaného trestného činu PO napríklad majetkový prospech alebo aj akýkoľvek nemajetkový prospech (napríklad lepšie postavenie na trhu, získanie dôležitých informácií).
Príklady, kde oprávnená osoba nekoná v mene, či v prospech PO:
A/ Pokiaľ koná FO, napríklad konateľ obchodnej spoločnosti vo svoj vlastný prospech s cieľom, aby sa sám obohatil, napríklad na úkor PO v mene ktorej koná, nemožno hovoriť že čin bol spáchaný v prospech PO.
B/ napríklad účtovník, pokladník, či iný zamestnanec PO v rámci svojej pracovnej náplni v PO sa dopustí trestnej činnosti voči inej osobe, na základe čoho príde k jeho vlastnému obohateniu ako FO
C/ štatutárny orgán príjme úplatok za to, že spôsobí, že PO v mene ktorej koná nesplní svoj záväzok a v dôsledku toho bude musieť zaplatiť zmluvnú pokutu.
Inak v podstate každé konanie oprávneného subjektu v mene PO na úkor inej osoby bude možné považovať za konanie v prospech PO, ktorá konkrétny, napríklad obohacovací právny úkon realizuje – napríklad PO v postavení daňového subjektu uplatní neoprávnený nárok na vrátenie DPH, ktorý jej bude vyplatený – bude trestne stíhaná za daňový podvod, nakoľko išlo o čin, ktorý bol urobený v mene PO, v prospech PO a aj v rámci činnosti PO. Rovnako tak by mala byť trestne stíhaná FO, ktorá fakticky uvedený daňový podvod v mene PO zrealizovala.
Trestný čin je spáchaný v mene PO ak sa ho dopustí osoba, ktorá je štatutárnym orgánom PO, či je inak oprávnená na konanie v mene, respektíve za PO – napríklad prokúra, plná moc (a nejde o exces).
V prípade, že ide o konanie v mene PO a neskôr napríklad súd v civilnom konaní rozhodne, že išlo o neplatný právny úkon, respektíve, že voľa PO sa nevytvorila (napríklad ak koná jeden z konateľov hoci podľa spoločenskej zmluvy majú konať dvaja konatelia spoločne), tak ani takéto konštatovanie nezbavuje PO trestnej zodpovednosti a to s poukazom na ustanovenie § 4 ods. 6 písm. c), ktoré stanovuje, že ustanovenia o trestnej zodpovednosti PO sa použije aj vtedy ak právny úkon, ktorý mal založiť oprávnenie na konanie za právnickú osobu je neplatný aleno neúčinný.
Trestný čin je spáchaný v rámci činnosti PO ak je spáchaný v rámci činnosti, ktorá súvisí napríklad s predmetom podnikania PO, avšak v rámci činnosti znamená aj nelegálne vykonávanie činnosti zo strany PO (napríklad obchodovanie s drogami, či zbraňami).
Trestný čin je spáchaný prostredníctvom PO, ak je PO použitá (využitá) na spáchanie trestnej činnosti, pričom relevantné osoby konajúce za PO sú s týmto využitím minimálne uzrozumené. Nejde tu teda o prípady tzv. nepriameho páchateľstva, pri ktorom by PO nebola trestná, nakoľko sa zapojila do páchania trestného činu napríklad v omyle, z donútenia a podobne.
Aby mohol byť trestný čin spáchaný PO musí v jej mene, v jej prospech, v rámci jej činnosti, prípadne jej prostredníctvom konať:
A/ štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu (ide o tzv. právny orgán PO)
Ustanovenie § 20 občianskeho zákonníka stanovuje kto je štatutárnym zástupcom PO – ide o osoby, ktoré konajú v mene PO a ich postavenie vyplýva buď zo zakladateľskej listiny, spoločenskej zmluvy, či zo zákona. Konaním štatutárneho orgánu sa tu nemyslí len vykonávanie právnych úkonov, ktoré zaväzujú PO, nakoľko napríklad poskytnutie úplatku zo strany štatutárneho orgánu PO inej osobe, aby sa v záujme PO nezúčastnila napríklad verejnej súťaže nie je právnym úkonom zaväzujúcim PO.
Štatutárny orgán tu môže byť tvorený jednou osobou, ale môže ísť aj o kolektívny štatutárny orgán (predstavenstvo). Kolektívny orgán PO môže vystupovať buď ako kolektívny orgán alebo prostredníctvom svojho člena (napríklad predsedu predstavenstva). Štatutárnym orgán PO môže byť aj iná PO, ktorá však zase musí konať prostredníctvom fyzickej osoby.
Napríklad štatutárnym orgánom sa tu má na mysli aj riaditeľ nemocnice, školy, domova seniorov, výskumného ústavu, nadácie ak majú postavenie PO. Ďalej sem možno zaradiť aj prezidentov, či predsedov stavovských komôr (napríklad predstaviteľov advokátskej komory, lekárskej komory, SFZ a podobne).
Vždy bude potrebné zisťovať, či v čase spáchania skutku bola konkrétna osoba štatutárnym orgánom PO, pričom treba zdôrazniť, že zákon tu reaguje aj na obdobie od založenia PO do jej vzniku, keď ustanovuje, že trestná zodpovednosť sa uplatní aj v prípade ak k spáchaniu trestného činu došlo v čase od založenia PO do jej vzniku a uplatní sa aj vtedy, ak právny úkon, ktorý mal založiť oprávnenie na konanie za PO je neplatný a neúčinný (§ 4 ods. 6).
B/ ten, kto vykonáva kontrolnú činnosť alebo dohľad v rámci PO
Osoba, ktorá vykonáva kontrolnú činnosť alebo dohľad v rámci PO je akákoľvek osoba, ktorá je zo zákona, či na základe vnútorných predpisov PO (napríklad štatút, stanovy, organizačný poriadok) určená alebo poverená v rámci organizačnej štruktúry PO vykonávať kontrolnú činnosť PO.
Samozrejme je možné, že napríklad priamo štatutárny orgán PO bude vykonávať aj kontrolnú činnosť v rámci PO, takže toto písmeno sa týka prípadov, v ktorých ide o iné osoby než o štatutárne orgány, či osoby oprávnené konať v mene PO na podklade inej skutočnosti.
Osobami, ktoré vykonávajú kontrolnú činnosť sa rozumejú najmä
- valné zhromaždenie obchodných spoločností, schôdza družstva, schôdza spoločenstva vlastníkov
- vo veľkých spoločnostiach – napríklad výkonný riaditeľ, vedúci úseku, finančný riaditeľ
C/ iná osoba, ktorá je oprávnená zastupovať PO alebo za ňu rozhodovať
Inou osobou (než je klasický štatutárny orgán PO), ktorá je oprávnená rozhodovať v mene PO je napríklad
- správca konkurznej podstaty,
- likvidátor,
- prokurista (prokúra je fakticky plná moc), či osoba vystupujúca v mene PO na základe plnej moci (klasické zastupovanie inou osobou napríklad na základe mandátnej zmluvy – advokát, obchodný zástupca, jednorazové zastupovanie napríklad prostredníctvom zamestnanca, patrí sem aj tzv. substitúcia).
- klasický tzv. faktický orgán spoločnosti, ktorého oprávnenie konať v mene PO vyplýva najmä z vnútropodnikových predpisov – napríklad generálny riaditeľ, výkonný riaditeľ, vedúci závodu a podobne
- ktokoľvek na podklade plnej moci a to prípadne aj jednorazovej – napríklad zamestnanec
Ustanovenie § 4 ods. 1 písm. c) hovorí o osobe oprávnenej rozhodovať za PO. Pojem rozhodovať tu zahŕňa nielen klasické rozhodovanie, ale napríklad aj schválenie, či pokyn. O rozhodovanie pôjde vtedy pokiaľ napríklad predstavenstvo obchodnej spoločnosti rozhodne o nejakej záležitosti obchodného vedenia. O pokyn pôjde vtedy ak osoba, ktorá má riadiace oprávnenie ho uloží napríklad zamestnancovi PO. Nie je pritom rozhodujúce či uložený pokyn je alebo nie je v súlade so zákonom, respektíve, či je alebo nie je pre zamestnanca záväzný. Schválenie predpokladá opačnú situáciu, keď rozhoduje zamestnanec a zamestnávateľ musí jeho rozhodnutie schváliť ešte predtým ako sa bude môcť realizovať – podvody, kde vyhľadávač zákazníkov pre úvery si vymýšľal osoby s ktorými akože uzatváral úverové zmluvy, pričom do nich dal číslo svojho účtu a následne tieto úvery boli schválené jeho zamestnávateľom a úverové prostriedky boli vyplatené páchateľovi – tu by PO stíhaná nebola – podvod smeroval voči nej.
Z hľadiska trestnej zodpovednosti je zaujímavou otázkou, ktorú riešila česká trestnoprávna teória, či pre vyvodenie trestnej zodpovednosti je relevantné len také konanie zástupcu PO, na ktoré je zástupca oprávnený alebo aj také, pri ktorom zástupca prekračuje rozsah svojho oprávnenia. Z dikcie zákona „osoba, ktorá je oprávnená zastupovať PO“ by bolo možné vyvodzovať, že relevantné je len to konanie, pri ktorom zástupca neprekračuje rozsah svojho oprávnenia. Odborná literatúra však vychádza z toho, že poňatie trestnej zodpovednosti je tu širšie. Ustanovenie § 4 zákona totiž hovorí o protiprávnych činoch, nie o právnych úkonoch. S tým sa však pri zastupovaní nepočíta. Dôležité preto je , či zástupca má právny titul (hoci aj neplatný alebo neúčinný), z ktorého plynie oprávnenie zastupovať PO a nie je rozhodujúce, či pri svojom konaní zástupca prekročil rozsah svojho oprávnenia, či konal sám, aj keď mal konať s iným zástupcom a či jeho konanie z hľadiska civilného práva zaväzuje PO (pozri k tomu aj § 4 ods. 6 v zmysle ktorého je irelevantné dokonca aj to, či právny úkon, ktorý mal založiť oprávnenie na konanie za PO bol neplatný alebo neúčinný). V prípade, ak však chýba akýkoľvek právny titul na zastupovanie PO nie je možné hovoriť o tom, že by tu bola osoba oprávnená na zastupovanie PO. Protiprávny čin tzv. nezmocneného zástupcu by mohol byť považovaný za konanie zástupcu len vtedy, pokiaľ by oprávnený orgán PO dodatočne takýto úkon schválil.
Čo s osobami, ktoré vykonávajú rozhodujúci vplyv v PO a nie sú v postavení štatutárneho orgánu PO, ani nie sú oprávnení zastupovať PO a ani nevykonávajú kontrolnú činnosť v PO – tieto osoby boli pôvode v návrhu zákona súčasťou ustanovenia § 4 ods. 1, avšak počas schvaľovania v NR SR boli z predmetného ustanovenia vypustené:
- ide tu najmä o situácie keď ide o ovládanú a ovládajúcu spoločnosť v zmysle § 66 Obchodného zákonníka (napríklad vzťahy dcérskej a materskej PO, ktoré nie sú založené na podklade ovládacej zmluvy, ale ovládanie je tu len faktické).
Ďalej ide o situácie, keď rozhodujúci vplyv na konanie a fungovanie PO vykonávajú osoby z pozadia (napríklad prostredníctvom bielych koní, keď skutočný vykonávateľ vôle PO je v úzadí, alebo ide o rodinné PO, kde má rozhodujúci vplyv napríklad najstarší člen rodiny, ktorý však právne nefiguruje v orgánoch PO, prípadne osoba z úzadia využíva manželský, milenecký, či akýkoľvek iný vzťah k orgánom PO a fakticky PO ovláda).
- ide teda o osoby, ktoré stoja mimo štruktúru PO a nevykonávajú v nej žiadnu funkciu, avšak ich vplyv je rozhodujúci pre konanie PO. V praxi takýto rozhodujúci vplyv môže vykonávať napríklad aj väčšinový spoločník, majoritný akcionár a podobne.
– vo vyššie uvedených prípadoch sa nedá hovoriť, že tu ide o osoby, ktoré by spadali pod niektoré z písmen a) až c) ustanovenia § 4 ods. 1, t. j. ich faktické ovládanie PO a ich konanie, ktoré je smerodajné pre vytvorenie vôle PO nebude možné PO pričítať. Nejde tu ani o osoby v zmysle § 4 ods. 1 písm. c) zákona, nakoľko nie sú „oprávnené“ na zastupovanie PO (na takéto zastupovanie PO nemajú žiadny právny titul).
- v prípadoch ak bude štatutárny orgán PO vedome vykonávať pokyny faktického orgánu PO tak prípadné spáchanie trestného činu bude môcť byť pričítané PO a to vďaka následnému konaniu štatutárneho orgánu PO.
Riešenie pri vyvodzovaní trestnej zodpovednosti takýchto osôb, ktoré vykonávajú rozhodujúci vplyv v PO bez právneho titulu tu zrejme možno vidieť asi len v ustanovení § 6, ktoré hovorí o možnosti páchateľstva, spolupáchateľstva, či účastníctva na trestnej činnosti PO. Ustanovenie § 6 ods. 3 predpokladá aj tzv. nepriame páchateľstvo (nesprávne v zákone označené ako účastníctvo), ktoré predpokladá, že PO môže spáchať trestný čin aj prostredníctvom inej PO, respektíve prostredníctvom fyzickej osoby, ktoré sú len tzv. živým nástrojom v rukách PO. Môže to byť však aj obrátene keď fyzická osoba spácha trestný čin prostredníctvom inej PO (v ktorej je len nasadený biely kôň). Osoba s rozhodujúcim vplyvom na konanie PO (a je bez významu, či ide o fyzickú alebo právnickú osobu) tu teba bude môcť vystupovať asi len buď ako účastník, prípadne ako spolupáchateľ alebo ako nepriamy páchateľ (bude to problematické najmä v prípadoch kde sa vyžaduje tzv. špeciálny subjekt).
Príklady – osoba v pozadí fakticky riadi obchodnú spoločnosť a biely kôň ako štatutárny orgán len podpisuje predkladané papiere a nejde o podmienky tzv. nepriameho páchateľstva – možno stíhať PO a to aj vtedy ak fyzickú osobu stíhať nebude možné (§ 4 ods. 6 písm. d) – pričom osoba s rozhodujúcim vplyvom by mohla byť stíhaná buď ako PO v spolupáchateľstve alebo ako fyzická osoba v spolupáchateľstve – prípadne ako účastník.
Iné príklady stíhania PO – daňové raje – napríklad sa zriadi v Holandsku obchodná spoločnosť, ktorá si zaregistruje napríklad ochrannú známku a následne v iných krajinách zriadi iné PO, ktoré túto ochrannú známku využívajú a platia do Holandska za jej využívanie – v skutočnosti však ide len o odlievanie zisku z krajín, v ktorých bol vytvorený za účelom nižšieho zdanenia v inej krajine – mohlo by ísť o skrátenie dane – stíhané by mohli byť PO na Slovensku
licencia k priemyselnému vlastníctvu v rámci ktorej má nadobúdateľ povinnosť využívať obchodný formát a poskytovateľ môže kontrolovať súlad postupu nadobúdateľa s pokynmi a dohodnutými povinnosťami (napríklad McDonalds, KFC, Billa) – pokyn môže prísť aj zo zahraničia – ide ale o relatívne samostatné PO pôsobiace na území SR – nie je možné stíhať celý reťazec, ktorý pôsobí na svete
– PO v daňovom raji má dcéru v SR, ktorej poskytne pôžičku s vysokými úrokmi a dcéra v SR hradí splátky aj s úrokmi a tak odlieva vytvorený zisk do daňového raja – opätovne skrátenie dane – prakticky prichádza do úvahy len stíhanie PO osoby na Slovensku – iné osby len ak by sa zistila skutočná fyzická osoba, ktorá celý tento model iniciovala
– politik zoberie úplatok pri vykonávaní svojej činnosti – zriadi si PO do ktorej úplatok vloží a následne fiktívne poskytuje tejto PO napríklad právne alebo konzultačné činnosti za ktoré mu PO platí práve finančnými prostriedkami z úplatku – takto dochádza k legalizácii príjmu z trestnej činnosti – stíha sa PO a politik s rozhodujúcim vplyvom prípadne ako spolupáchateľ (ako FO)
Faktické ovládajúce konanie v PO musí byť predmetom dokazovania a musí byť preukázané, nestačia len právne domnienky konštruované v Obchodnom zákonníku a musí byť preukázané, že na základe tohto rozhodujúceho vplyvu došlo k spáchaniu trestného činu zo strany PO.
Príklad z Francúzska – ako faktický riadiaci vplyv na rozhodovanie PO bolo posúdené konanie bývalého generálneho riaditeľa PO, ktorý aj po odstúpení z funkcie fakticky riadil a ovládal celú PO. Takýto rozhodujúci vplyv môže byť dokonca vykonávaný aj sprostredkovane, t. j. prostredníctvom inej osoby, ktorá už dokonca môže pôsobiť a často aj pôsobí v štruktúrach PO.
Záver k pričítateľnosti:
- trestná zodpovednosť PO bude vždy závisieť od zistenia, ktorá konkrétna osoba konala v mene PO a či konanie tejto osoby možno pričítať PO
- tento záver platí aj napriek zneniu ustanovenia § 4 ods. 4 podľa ktorého trestná zodpovednosť PO nie je podmienená vyvodením trestnej zodpovednosti voči fyzickej osobe a nie je podmienená ani zistením, ktorá konkrétna fyzická osoba konala v mene PO.
Musí byť vždy zistené ktorá konkrétna osoba konala v mene PO, ale nemusí byť vždy zistené, ktorá konkrétna fyzická osoba konala za PO (rozdiel medzi pojmami „osoba“ a „fyzická osoba“). Napríklad takýmto protiprávnym konaním bude rozhodnutie predstavenstva PO, avšak nepodarí sa zistiť, ktorá fyzická osoba z predstavenstva ako hlasovala, t. j. napríklad sa nepodarí zistiť kto inicioval návrh rozhodnutia, ktoré založilo trestnosť činu, kto hlasoval za jeho prijatie a podobne. V takomto prípade je zrejmé, že rozhodoval štatutárny orgán PO a je možné PO stíhať, avšak nie je zistené ktoré konkrétne fyzické osoby z predstavenstva sa ako podielali na tomto rozhodnutí štatutárneho orgánu PO.
- tento záver (o možnom stíhaní PO) platí aj v prípade ak napríklad za PO konajúca fyzická osoba nebude môcť byť trestne stíhaná (napríklad z dôvodu smrti, dodatočnej nemožnosti ju stíhať a podobne). Problematické budú prípady ak takáto fyzická osoba nebude môcť byť trestne stíhaná nakoľko v čase spáchania skutku bola nepríčetná. Zrejme nebude možné pričítať PO konanie osoby, ktoré bolo podmienené nepríčetnosťou FO.
- pričítateľnosť konania PO sa využije aj v niektorých špecifických prípadoch a to hlavne ak k spáchaniu trestného činu príde v čase od založenia PO do jej vzniku (protiprávny čin je teda spáchaný fakticky v mene ešte neexistujúcej osoby), ak PO vznikla ale súd následne rozhodol o jej neplatnosti, či právny úkon, ktorý založil konanie za PO je neplatný alebo neúčinný.
- ustanovenie § 4 ods. 3 stanovuje tzv. materiálny korektív pri PO, kedy sa konanie konkrétnej osoby PO nepričíta a nepôjde o trestnú zodpovednosť PO – napríklad princíp ultima ratio sa uplatní aj pri trestnej zodpovednosti PO,
9/- v ustanovení § 6 ods. 3 sa nesprávne hovorí o účastníkovi, avšak ide o vyjadrenie nepriameho páchateľstva, teda ide o prípady, v ktorých PO spácha trestný čin prostredníctvom inej osoby, ktorá sama nie je trestne zodpovedná (bola napríklad donútená fyzickým či psychickým násilím, pre nedostatok rozumových schopností nedokáže pochopiť význam svojho konania, konala z nedbanlivosti, v skutkovom omyle a páchateľ to využil, či skôr zneužil) – účastník naproti tomu je osoba, ktorá sa len určitým spôsobom podiela na páchaní trestnej činnosti inej osoby – rozdiel medzi účastníctvom a nepriamym páchateľstvom je tu teda zrejmý.
10/ Trestná zodpovednosť právneho nástupcu PO (§ 7)
– predmetné ustanovenie možno označiť za absolútne nóvum v trestnom práve, nakoľko doposiaľ bezvýhradne v trestnom práve platilo, že trestnú zodpovednosť jednej osoby nie je možné preniesť na druhú osobu (pri fyzickej osobe napríklad, že by trestná zodpovednosť prechádzala po smrti FO na dedičov).
- pri trestnej zodpovednosti PO sa táto zásada prelamuje, nakoľko ustanovenie § 7 ods. 1 stanovuje, že trestná zodpovednosť PO, ktorá bola zrušená, prechádza na všetkých jej právnych nástupcov s tým, že trestná zodpovednosť PO však neprechádza na fyzickú osobu.
- tu treba ešte doplniť, že trestná zodpovednosť PO nezaniká vyhlásením konkurzu na PO, či vyhlásením nútenej správy na PO (§ 4 ods. 5),
Podstatou pre prechod trestnej zodpovednosti PO na inú PO je teda to, že pôvodná PO, ktorá sa dopustila trestnej činnosti bola zrušená (bez zrušenia PO nemožno hovoriť o prechode trestnej zodpovednosti na iný subjekt).
Tu sa bude vychádzať pri obchodných spoločnostiach z Obchodného zákonníka, ktorý rozoznáva
- zrušenie s likvidáciou – v takýchto prípadoch pokiaľ PO nemá právneho nástupcu tak trestná zodpovednosť PO zaniká, nakoľko zaniká aj samotná PO a to bez právneho nástupcu – napríklad nevyhlásenie konkurzu pre nemajetnosť a podobne
- zrušenie bez likvidácie – tu ide o prípady zlúčenia splynutia, či rozdelenia obchodnej spoločnosti – vo všetkých týchto prípadoch prechádza trestná zodpovednosť PO na jej právnych nástupcov – trestná zodpovednosť tu prechádza objektívne, teda bez ohľadu na to, či právny nástupca mohol vedieť o trestnej činnosti pôvodnej PO - trestne stíhaní môžu byť v takýchto prípadoch napríklad bývalí štatutárni zástupcovia pôvodnej PO s PO ako jej právnym nástupcom,
- za zrušenie PO sa nepovažuje ak PO len zmení svoju formu (napríklad s.r.o. na akciovú spoločnosť), prípadne zmení napríklad sídlo, názov, rovnako tak PO nezaniká, ak len jej majetok alebo jeho časť prechádza na inú osobu (napríklad len prevod podniku na inú osobu – nedochádza tu totiž k zrušeniu pôvodnej PO) – v takýchto prípadoch sa má za to, že stále ide o tú istú PO, ktorá sa trestnej činnosti dopustila.
Ustanovenie § 7 zákona je však pomerne nedokonalé. Tak napríklad ak sa PO dopustila trestnej činnosti a ešte sa voči nej nezačalo trestné stíhanie (nakoľko napríklad jej trestná činnosť nie je ešte odhalená) tak štatutárny orgán môže previesť majetok tejto PO na inú osobu a nemajetnú PO, ktorá sa trestnej činnosti dopustila zrušiť bez právneho nástupcu a tým aj zanikne trestná zodpovednosť PO.
Respektíve nemusí štatutárny orgán urobiť okrem prevodu majetku PO na inú osobu nič, môže naďalej ponechať v existencii „prázdnu“, často len tzv. schránkovú PO a v prípade ak trestná činnosť spáchaná touto PO bude odhalená môže ju bez problémov „podhodiť“ orgánom činným v trestnom konaní, nakoľko táto PO už je aj tak nemajetná a spiaca (nepoužíva sa).
PO, ktorá sa dopustila trestnej činnosti možno zbaviť majetku napríklad aj prostredníctvom tzv. asset dealu v rámci ktorého sa majetok obchodnej spoločnosti prevádza na inú PO na základe niekoľkých zmlúv, podnik je rozdelený na jednotlivé zložky (napríklad na hnuteľný a nehnuteľný majetok), ktoré sú na kupujúceho prevedené na základe niekoľkých samostatných zmlúv.
Na vyššie uvedené konania nedopadá ustanovenie § 7 ods. 4 zákona, ktorá ohľadne prevodov majetku hovorí len o špecifickom prípade prevodu imania na spoločníka, čo sa realizuje len ohľadne s.r.o. a je osobitne upravené v Obchodnom zákonníku.
- zaujímavou otázkou je posúdenie, ako postupovať v prípadoch, v ktorých trestná zodpovednosť PO prešla na inú PO, nakoľko pôvodná PO bola zrušená lebo napríklad splynula s inou PO a následne tento právny nástupca pôvodnej PO je sám zrušený pretože sa napríklad rozdelí na dve PO. Prechádza trestná zodpovednosť pôvodnej PO aj na túto už tretiu PO alebo len na prvú PO? Ustanovenie § 7 ods. 1 hovorí, že trestná zodpovednosť prechádza na všetkých jej právnych nástupcov z čoho sa dá vyvodzovať, že prechádza na všetkých ktorí budú nasledovať po zrušení pôvodnej PO (t. j. aj na tretieho, štvrtého a podobne).
- trestná zodpovednosť PO síce neprechádza na fyzickú osobu, avšak trestná zodpovednosť fyzickej osoby môže nadväzovať na trestnú zodpovednosť PO (napríklad fyzická osoba bude trestne stíhaná za podielnictvo, nakoľko na seba prevzala vec, ktorú trestnou činnosťou získala PO).
11/ Účinná ľútosť – zánik trestnosti PO z dôvodu účinnej ľútosti
- vychádza sa od zániku trestnosti fyzickej osoby - § 8 ods. 1 písm. a) – čo celkom určite nie je správna formulácia zákona, nakoľko konkrétna fyzická osoba nemusí byť zistená. Napríklad pri daňových trestných činoch pritom nezáleží na tom kto hradil napríklad skrátenú daň, ale sa pripúšťa, že úhradou skrátenej, či neodvedenej alebo nezaplatenej dane dochádza k zániku trestnosti činu (skutku). Vzhľadom k uvedenému ak príde k úhrade skrátenej, neodvedenej alebo nezaplatenej dane (a to sa týka aj poistného) zo strany stíhanej PO (respektíve ešte pred jej stíhaním) zanikne trestnosť činu vo vzťahu k všetkým do úvahy prichádzajúcim páchateľom, t. j. aj vo vzťahu k PO. To platí aj vtedy, ak napríklad ešte neboli zistené fyzické osoby, ktoré sa na páchaní tejto trestnej činnosti podielali.
12/ Druhy trestov, ktoré je možné ukladať PO:
Druhy trestov, ktoré je možné ukladať PO sú taxatívne vymenované v ustanovení § 10, pričom stojí za pozornosť, že najprísnejší trest a to trest zrušenia PO možno uložiť len PO, ktorá má sídlo na území SR.
Pomerne zaujímavým je aj trest zverejnenia odsudzujúceho rozsudku, pri ktorom sa odsudzujúci rozsudok bude zverejňovať v Obchodnom vestníku.
Procesné ustanovenia o stíhaní PO:
1/ zákon zavádza zásadu ne nis in idem (§ 21) – t. j. ak bola PO postihnutá za spáchanie správneho deliktu nebude môcť byť trestne stíhaná za totožný skutok, ktorý má totožného páchateľa (PO) – táto zásada má dôležitosť v praxi hlavne pri daňových trestných činoch na strane jednej a daňových správnych deliktoch na strane druhej (totožnosť tu teda bude spočívať v totožnosti skutku a totožnosti subjektu – páchateľa)
2/ v zákone sa hovorí o „začatí trestného stíhania proti právnickej osobe“. Tento pojem bol do zákona včlenený až pri jeho schvaľovaní v NR SR s tým, že v návrhu zákona sa správne hovorilo o „vznesení obvinenia PO“. Napriek tomu aj pojem „začatie trestného stíhania proti PO“ je nutné vykladať tak, že tu ide o vznesenie obvinenia PO, nakoľko až v takomto prípade sa začína trestné stíhanie PO. Nebude tu na naplnenie tohto pojmu stačiť len začatie trestného stíhania vo veci.
- o vznesení obvinenia PO (začatí trestného stíhania proti PO) sa upovedomí obchodný register prípadne iný register v ktorom je PO zapísaná (politické strany, občianske združenia).
- zmenu, zrušenie alebo zánik PO možno po vznesení obvinenia PO uskutočniť len s písomným súhlasom sudcu pre prípravné konanie, ak pôjde o prípravné konanie a v konaní pred súdom s písomným súhlasom predsedu senátu. Vzhľadom k tomu, že sa predpokladá voči rozhodnutiu sudcu pre prípravné konanie sťažnosť, bude mať jeho súhlas formu uznesenia a o prípadnej sťažnosti bude rozhodovať nadriadený súd. Bez písomného súhlasu súdu budú právne úkony PO ohľadne zmeny, zrušenia, či zániku PO právne neúčinné a nebudú zapísané do príslušného registra.
3/ obmedzujúce a zaisťovacie opatrenia v konaní proti PO (§ 26)
– počas vedenia trestného stíhania proti PO bude možné (ak tu bude obava z možného pokračovania v trestnej činnosti zo strany PO) uložiť PO obmedzujúce alebo zaisťujúce opatrenia proti stíhanej PO a napríklad uložiť jej povinnosť, aby
- určitú peňažnú čiastku zložila do úschovy na súde,
- zákaz nakladania s určitými vecami alebo právami (napríklad uloženie zákazu prevodu majetku na inú osobu)
O takýchto opatreniach bude rozhodovať súd a proti jeho rozhodnutiu bude prípustná sťažnosť.
V tomto smere je nutné upozorniť aj na zmenu zákona o konkurze (č. 7/2005), ktorý zavádza nové ustanovenie § 107b s názvom „Osobitné ustanovenia o trestnom konaní proti PO počas konkurzu“ , pričom toto ustanovenie reaguje na prípady ak sa bude viesť trestné stíhanie voči PO, ktorá bude v konkurze a ak jej bude zároveň ukladané obmedzujúce opatrenie. Určité kompetencie tu vzhľadom na prebiehajúci konkurz bude mať konkurzný súd, ktorý bude mať napríklad aj kompetenciu kedykoľvek vymeniť správcu a v tomto smere nebude viazaný rozhodnutím schôdze veriteľov
4/ konanie v mene PO v trestnom konaní:
- v mene trestne stíhanej PO koná v trestnom konaní štatutárny orgán, ktorý má právo odoprieť vypovedať (inak aj v trestnom konaní vedenom proti PO platia napríklad prezumpcia neviny, či zásada in dubio pro reo alebo zákaz sebaobviňovania).
- štatutárny orgán PO sa môže dať zastupovať advokátom (obhajcom) – trestne stíhanú PO môže v trestnom konaní zastupovať len jedna osoba.
- štatutárny orgán PO môže v mene stíhanej PO napríklad dať súhlas na konanie o dohode o vine a treste, súhlas na podmienečné zastavenie trestného stíhania, priznať vinu v konaní pred súdom´v zmysle § 257 Tr. por. a podobne,
- za PO nemôže v trestnom konaní konať ten kto je obvineným, poškodeným alebo svedkom v tej istej veci (tou istou vecou je tu aj paralelné vedenie dvoch konaní o tom istom skutku s tým, že napríklad v jednej trestnej veci sa vedie trestné stíhanie voči FO a v druhej trestnej veci voči PO, avšak ide o ten istý skutok) – ak sa taká kolízia zistí tak sa PO vyzve aby na svoje zastupovanie v trestnom konaní určila inú osobu – pokiaľ sa tak nestane alebo PO nemá štatutárny orgán súd ustanovení PO opatrovníka spravidla zo zoznamu advokátov.
Pri trestnom stíhaní PO nebude existovať dôvod povinnej obhajoby.
5/ dokazovanie voči trestne stíhanej PO
- pri dokazovaní trestnej činnosti PO sa budú využívať procesné inštitúty upravené Trestným poriadkom, nakoľko zákon o trestnej zodpovednosti PO nemá v tomto smere osobitné ustanovenia.
Aj v trestnom konaní proti PO budú teda využiteľné napríklad:
- zaistenie účtu – prichádza do úvahy pokiaľ ide o bankový účet patriaci komukoľvek – podstatné sú peniaze na účte a ich súvislosť s vedením trestného konania. Samozrejme ak by sa viedlo trestné konanie voči banke, nie je možné jej zaistiť účty, ktoré vedie.
- vydanie a odňatie vecí – smerujúce voči podozrivej alebo už trestne stíhanej PO – tu treba upozorniť, že aj pri trestnom stíhaní PO platí zákaz sebaobviňovania
- domová prehliadka – je využiteľná, zhodne ako prehliadka nebytových priestorov (kancelárie PO, sklady PO, motorové vozidlá PO) aj v konaní vedenom proti PO – domová prehliadka je špecifická tým, že sa tu zasahuje do domovej slobody FO – t. j. neprichádza do úvahy zásah do domovej slobody PO, nakoľko tá nemá obydlie – vydá sa tu klasický príkaz, ktorý bude smerovať voči osobe, ktorá dom alebo byt užíva a to bez ohľadu na to, že napríklad vlastníkom bytu alebo domu bude PO.
– zaistenie počítačových údajov,
- použitie agenta,
- odpočúvanie a záznam telekomunikačnej prevádzky
V prípadoch veľkých PO, ktoré budú trestne stíhané a ktoré disponujú pomerne veľkým počtom účastníckych telefónnych staníc (napríklad PO užíva 100 pevných liniek a 150 služobných mobilných telefónov), ktoré využívajú jednotliví zamestnanci PO bude neprijateľné, aby príkaz na odpočúvanie bol vydaný paušálne (všeobecne) a aby zahŕňal všetky účastnícke telefónne stanice len z dôvodu, že bolo začaté trestné stíhanie vo veci podozrenia zo spáchania trestného činu zo strany PO (takéto názory sa už vyskytli).
- je nutné bezvýhradne trvať na tom, aby pri vydávaní príkazu na odpočúvanie bol zistený a stotožnený počet (rozsah) osôb, ktorých konanie by malo byť pričítateľné PO v zmysle § 4 ods. 1 zákona, nakoľko len takéto konanie tam uvedených osôb je relevantné ohľadne možného spáchania trestnej činnosti zo strany PO a to v spojitosti s trestnou činnosťou o podozrenie ktorej ide, pričom príkaz by mal byť obmedzený len na úzky okruh osôb tvoriacich vôľu samotnej PO.
Vyskytli sa už aj názory, ktoré spochybňujú, či výsledky odpočúvania nariadené v trestnom konaní vedenom proti PO by mohli byť použiteľné aj napríklad na vznesenie obvinenia voči FO.
Som názoru, že ak pôjde o tú istú vec, v ktorej je napríklad vedené trestné stíhanie vo veci ohľadne podozrenia z páchania trestnej činnosti zo strany PO a v tomto konaní ja nariadené odpočúvanie a pri ňom sa zistí napríklad protiprávne konanie konkrétneho štatutárneho zástupcu PO, ktorý sa tohto konania dopúšťa v mene, či v záujme PO tak nič nebude brániť tomu, aby výsledky odpočúvania viedli k vzneseniu obvinenia tak voči PO ako aj voči FO. Ak pôjde o tú istú vec (vymedzenú zhodne skutkovo) tak bude možné viesť trestné stíhanie voči PO a voči FO aj oddelene, t. j. v samostatných konaniach. Aj v týchto prípadoch pôjde o tú istú vec a preto výsledky odpočúvania budú využiteľné v obidvoch paralelne vedených trestných stíhaniach.
V tomto smere zrejme nebude problém vzniesť obvinenie tak PO ako aj FO na podklade tých istých dôkazov (napríklad aj listinných) s tým, že tento záver možno aplikovať aj opačne.
Použitá literatúra:
Šámal, P. a kol.: Trestní odpovědnost právnických osob. Komentář. 1. Vydání. Praha: C.H.Beck, 2012
Turayová, Y. A kol.: Trestná zodpovednosť právnických osôb, Wolters Kluwer 2016
Vidrna, J.: Trestní odpovědnost obchodních společností a územních samosprávných celku. 1. Vydání. Praha: C.H.Beck, 2014
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.