Autor článku:
JUDr. Jozef Majchrák
zamestnanec odboru právnych služieb Finančného riaditeľstva SR.
Trestné konanie o daňových trestných činoch z pohľadu poškodeného
Tento príspevok bol prednesený na pracovnej porade na tému„Trestné činy daňové“, ktorá sa konala na Generálnej prokuratúre SR dňa 18.5.2015.
Problémových oblastí, ktoré sa týkajú trestného konania o daňových trestných činoch (ďalej len „DTČ“), tak ako ich vidíme z pozície postavenia poškodeného, je viacero. Dôvodom týchto problémov je podľa nášho názoru predovšetkým nejednoznačná právna úprava, ako aj absentujúca judikatúra, ktoré by zjednotila prax trestného konania o DTČ.
Zastávame názor, že prax trestného konania o DTČ, predovšetkým prípravné konanie, by mohla do značnej miery zjednotiť aj aktivita prokuratúry a vedenia Policajného zboru, predovšetkým zo strany Generálnej prokuratúry SRa to vydávaním stanovísk k problémovým otázkam trestného konania o DTČ.GP SR vydala v r. 1996 stanovisko, ktoré sa týkalo vzťahu § 66 Trestného zákona a § 148 Trestného zákona. Ani toto jediné stanovisko GP SR, týkajúce sa trestného konania o DTČ, nebolo v praxi orgánov činných v trestnom konaní (ďalej len„OČTK“) rešpektované.
Keďže problémových otázok týkajúcich sa právnej úpravy DTČ a trestného konania o nich je veľké množstvo a priestor na to, aby sme ich vyčerpávajúcim spôsobom rozobrali nie je dostatočný, sústredím sa len na tie problémové otázky, ktoré nás najviac ťažia ako poškodenú stranu v trestnom konaní o DTČ.
Oprávnene sa domnievam, že jednou z týchto problémových otázok je už dlhodobo problematika škody ako následku spáchania DTČ, otázka prípustnosti adhézneho konania v prípade trestného konania o DTČ. S touto problematikou úzko súvisí otázka kto je poškodenou stranou v trestnom konaní o DTČ, či je niekto vôbec poškodenou stranou, kto za poškodenú stranu koná, resp. ju zastupuje a pod. Tieto otázky sú pre nás ako poškodenú stranu dôležité najmä v prípade trestného konania o daňových podvodoch na dani z pridanej hodnoty (ďalej len „DPH“), kde dochádza nielen ku skráteniu daňových povinností na DPH a na dani z príjmov (ďalej len „DP“) kvalifikovaných ako trestný čin skrátenie dane a poistného ale dochádza aj k odcudzovaniu finančných prostriedkov štátneho rozpočtu podvodným spôsobom. Túto formu páchania daňových deliktov považujeme za najnebezpečnejšiu, pretože následkom páchania týchto daňových podvodov je to, že majetok štátu sa zmenšuje, odcudzujú sa finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu, ktoré už štát vybral formou daní.
Táto forma páchania daňových deliktov sa deje vo veľkom rozsahu, aj odhalené prípady len naznačujú jej možný rozsah. Túto trestnú činnosť často páchajú organizované skupiny, prostredníctvom na tento účel založených alebo prevedených obchodných spoločností, za ktoré konajú tzv. biele kone. Pretože tieto spoločnosti sú nemajetné, nie je možné vo väčšine prípadov úspešne vymôcť v daňovom konaní, resp. daňovom exekučnom konaní od týchto spoločnosti ich daňové nedoplatky, ktoré vznikli ako následok ich protiprávneho konania,- neoprávneného uplatňovania nároku na vrátenie nadmerného odpočtu DPH. V takom prípade už ostáva jediná možnosť ako vrátiť štátu aspoň časť odcudzených finančných prostriedkov, a to je uplatnením nároku na náhradu škody poškodeným voči obvineným v adhéznom konaní, pokiaľ sa samozrejme vedie trestné konanie pre daňový delikt. Poškodený však môže uplatniť v adhéznom konaní nárok na náhradu škody len v prípade, ak sa vedie trestné konanie pre trestný čin, ktorého následkom je škoda, resp. taká škoda, ktorú si poškodený môže uplatniť v adhéznom konaní. (Ďalšou možnosťou je uloženie trestu prepadnutia majetku odsúdenému za spáchanie DTĆ – viď v tomto smere § 58 ods.2 Trestného zákona, ale i § 425 a nasl. Trestného poriadku. Je však potrebné uviesť, že túto zákonnú možnosť OČTK ale hlavne súdy nevyužívajú, resp. využívajú len minimálne aj keď sú splnené podmienky na uloženie trestu prepadnutia majetku odsúdeným za spáchania DTČ).
A tu sa dostávame k problému, resp. k otázke, či je následkom spáchania daňových trestných činov škoda, aká je to škoda, a či si poškodený môže túto škodu uplatniť voči obvinenému v adhéznom konaní. Na základe poznatkov a skúsenosti s trestným konaním o DTČ môžem uviesť, že OČTK ale aj súdy pristupujú k tejto otázke rozdielne, často krát aj v rozpore s aktuálnym právnym stavom a judikatúrou. Ako som už uviedol, dôvodom je predovšetkým už dlhodobo nejednoznačná právna úprava tejto problematiky ale aj absentujúca judikatúra. Skúsme si urobiť veľmi stručný prehľad vývoja právnej úpravy tejto problematiky od r. 1990 z tohto aspektu, ktorý nám do značnej miery napovie, prečo je situácia taká, aká je.
Do roku 1993 obsahoval Trestný zákon (ďalej len „TZ“) len jeden DTČ a to trestný čin skrátenie dane podľa § 148 TZ. V ods.2 a ods.3 tohto ustanovenia bola uvedená ako okolnosť, ktorá podmieňuje použitie vyššej trestnej sadzby spôsobenie značnej škody a škody veľkého rozsahu. Početná judikatúra z tohto obdobia však uvádzala, že sa nejedná o majetkovú škodu, ktorú by si poškodený mohol uplatniť voči obvinenému v adhéznom konaní. V r. 1993 bol trestný čin skrátenie dane podľa § 148 TZ novelizovaný a bol z neho vypustený následok spôsobenie škody. Ako okolnosť podmieňujúca použitie vyššej trestnej sadzby bolo v ustanovení § 148 TZ uvedené skrátenie dane vo väčšom, značnom a veľkom rozsahu. Napriek tejto novele TZ a napriek jednoznačnej judikatúre k danej problematike sa však aj v tomto období vyskytovali prípady, keď súdy v zaviazali páchateľa trestného činu skrátenie dane povinnosťou nahradiť poškodenému škodu vo výške skrátenej dane, čiže nerešpektovali ani judikatúru a od r. 1993 ani platný právny stav.
V tomto období až do r. 1999 sa niektoré daňové delikty stíhali aj ako majetkové delikty, ako trestný čin podvodu, sprenevery a porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku. Ako trestný čin podvodu podľa § 250 TZ sa stíhali predovšetkým podvody na DPH ale aj spotrebných daniach (ďalej len “SD“), keď došlo k podvodnému uplatneniu nároku na vrátenie dane. Ako trestný čin sprenevery podľa § 248 TZ, resp. trestný čin porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku podľa § 255 TZ sa stíhali prípady neodvádzania preddavkov na dani z príjmov zo závislej činnosti a odvodov na poistnom zamestnávateľmi. Pretože sa jednalo o majetkové delikty, ktorých následkom je spôsobenie majetkovej škody poškodenému, tak súdy väčšinou kladne rozhodli v adhéznom konaní aj o nároku poškodeného na náhradu škody. V prípade trestného činu sprenevery alebo trestného činu porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku sa za škodu považovala zrazená a neodvedená daň a poistné, v prípade podvodov na DPH a SD sa za škodu považovala neoprávnene, podvodne uplatnená a následne aj vrátená daň.
V r. 1999 došlo k novelizácii TZ, bol zavedený nový trestný čin neodvedenie dane a poistného podľa § 148a a trestný čin nezaplatenie dane podľa § 148b TZ. Trestný čin neodvedenie dane a poistného obsahoval dve skutkové podstaty, dve alinei. Prvá alinea bol vlastne dovtedajší trestný čin sprenevery a porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku, podľa ktorého sa stíhali prípady neodvádzania zrazenej dane a poistného, podľa druhej alinei sa stíhali prípady neoprávneného uplatňovania nároku na vrátenie DPH a SD. Prípady neoprávneného, podvodného uplatňovania nároku na vrátenie inej dane, ako napr. dane z príjmov sa naďalej stíhali ako trestný čin podvodu podľa § 250 TZ. V ustanovení § 148a TZ o neodvedení dane a poistného nebol uvedený následok spôsobenie škody, ale spáchanie tohto trestného činu v určitom rozsahu. Škoda ako následok spáchania daňových trestných činov nebola ani po novele TZ v r. 1999 uvedená ani v jednom z DTČ, čiže v trestnom čine skrátenie dane a poistného, neodvedenie dane a poistného a nezaplatenie dane. Škoda ako následok spáchania trestného činu však bola uvedená v ustanovení § 124 ods.2, ods.3,4,5 TZ, - trestný čin porušovanie predpisov o obehu tovaru s cudzinou- podľa ktorého sa postihovalo skrátenie alebo nezaplatenie cla alebo inej platby vyberanej podľa zákona pri dovoze tovaru. Ako sme uviedli, podvody na inom druhu dane, ako je DPH a SD sa naďalej postihovali ako majetkový delikt, čiže ako trestný čin podvodu podľa § 250 TZ, ktorého následkom je spôsobenie škody. V Trestnom zákone účinnom do 31.12.2005 nebola v jeho výkladových ustanoveniach uvedená definícia škody tak ako je to v súčasnej dobe v ustanovení § 124 TZ.Podľa judikatúry sa za škodu považovala predovšetkým majetková škoda, čiže zmenšenie, znehodnotenie majetku poškodeného.
Takto vlastne nastala veľmi nejednoznačná právna situácia pokiaľ sa týka právnej úpravy škody ako následku daňových deliktov, ktorá pretrváva dodnes. Podľa tejto právnej úpravy následkom skrátenia a nezaplatenia dane nie je škoda, ale následkom skrátenia alebo nezaplatenia cla alebo inej platby vyberanej pri dovoze je škoda. Skrátenie alebo nezaplatenie dane alebo skrátenie alebo nezaplatenie cla sú svojou podstatou tie isté delikty, do novely TZ v r. 1999 sa skrátenie cla postihovalo ako trestný čin skrátenie dane, resp. skrátenie poplatkov a iných podobných dávok, obdobne je to aj v súčasnej českej právnej úprave. Ako som uviedol, konanie uvedené od 1.9.1999 v ustanovení § 148a TZ, čiže neodvádzanie zrazených preddavkov na daní a poistnom a daňové podvody na DPH a SD boli do 1.9.1999 postihované ako majetkové delikty, ako trestný čin podvodu, sprenevery a porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku, kde následkom ich spáchania je majetková škoda.
Tie isté konania sú od 1.9.1999 postihované ako trestný činne odvedenie dane a poistného podľa § 148a TZ, kde však už nie je uvedená škoda ako následok spáchania tohto trestného činu. Iné podvody ako podvody na DPH a SD sú aj po 1.9.1999 postihované ako trestný čin podvodu. Trestný čin podvodu podľa § 250 TZ účinného do 31.12.2005 resp. podľa § 221 TZ účinného od 1.1.2006 je majetkový delikt, následkom jeho spáchania je majetková škoda. Podstata konania páchateľa podvodu na DPH alebo DP je však rovnaká, ich páchateľ uvádza správcu dane do omylu o určitých okolnostiach a skutočnostiach a následne povodne odcudzuje finančné prostriedky štátu zo štátneho rozpočtu. Nie je dôvod aby v prípade jedného daňového podvodu bola jeho následkom majetková škoda, ktorú si môže poškodený uplatniť v adhéznom konaní voči obvinenému a v druhom prípade by to tak nemalo byť. V ustanovení § 277 ods.1, ods.3 TZ o trestnom čine neodvedenie dane a poistného, ktorý je inak s výnimkou dole uvedenej okolnosti zhodný s trestným činom neodvedenie dane a poistného podľa § 148a TZ účinného do 31.12.2005 je uvedený následok spôsobenie značnej škody.(Aj keď je všeobecne známe, že táto skutočnosť je následkom chyby pri písaní textu zbierky zákonov, ale do dnešnej doby, čo už je viacej ako 10 rokov nedošlo k náprave.)
Tento stav v podstate pretrváva do súčasnosti, právna úprava DTČ v novom TZ na tomto stave nič nezmenila, nič na tom nezmenila ani novela TZ účinná od 1.10.2012, čiže vytvorenie trestného činu daňový podvod. Hore uvedené skutočnosti, resp. horeuvedený právny stav je podľa nášho názoru základom výkladových problémov v otázke škody ako následku spáchania daňových trestných činov. Ako sme už uviedli, k zjednoteniu postupu OČTK ale aj súdov v tejto otázke nepomohla zjednocujúca judikatúra.Judikatúra, ktorá rieši túto otázku,pochádza z obdobia pred rokom 1989 a týka sa len trestného činu skrátenie dane. V praxi trestného konania o DTČ sa potom môžeme ako poškodená strana stretnúť s celým spektrom názorov OČTK ale i súdov na túto otázku, ktoré sa následne prejavujú aj v rozhodovaní súdov a OČTK. Pokúsim sa ich stručne zosumarizovať a zaradiť do niekoľkých skupín.
1./ V trestnom konaní o všetkých DTČ je Finančné riaditeľstvo SR ( ďalej len„FR SR“), resp. daňový úrad( ďalej len „DÚ“), resp. Slovenská republika ( ďalej len„SR“) poškodenou stranou v zmysle § 46 ods.1 Trestného poriadku (ďalej len „TP“), ale nemá právo si uplatňovať nárok na náhradu škody, čiže nemá postavenie poškodeného podľa § 46 ods.3 TP.
2./ V trestnom konaní o všetkých DTČ má FRSR postavenie poškodeného podľa § 46 ods.1 TP, v trestnom konaní o daňových podvodoch, kvalifikovaných či už ako trestný čin podvodu alebo ako trestný čin neodvedenie dane a poistného alebo ako daňový podvod má aj postavenie poškodeného podľa § 46 ods.3, čiže môže si uplatniť v adhéznom konaní nárok na náhradu škody vo výške podvodne uplatnenej a vrátenej dane.
3./ V trestnom konaní o všetkých DTČ, čiže aj o trestnom čine skrátenie dane a poistného, o trestnom čine neodvedenie dane a poistného, a trestnom čine nezaplatenie dane a poistného má poškodený postavenie podľa § 46 ods.3 TP, môže v adhéznom konaní uplatniť nárok na náhradu škody voči obvinenému, pričom za škodu sa považuje výška skrátenej, neodvedenej, nezaplatenej dane, pri daňovom podvode, tak ako je uvedené vyššie.
Podotýkam, že tento posledný názor sa vyskytoval nielen v minulosti po r. 1999, nie je vôbec ojedinelý ani v súčasnej dobe.V súčasnej dobe nám bolo doručené najmä z lokality východného Slovenska,(OS Košice II, OS Trebišov) väčšie množstvo rozhodnutí súdov o trestnom čine skrátenie dane a poistného, trestnom čine nezaplatenie dane a poistného a trestnom čine neodvedenie dane a poistného, kde súdy zaviazali odsúdených páchateľov týchto trestných činov povinnosťou nahradiť poškodenému škodu, pričom za škodu považovali výšku skrátenej, neodvedenej a nezaplatenej dane. Táto situácia však nie je ničím novým, pretrváva v podstate od r. 1993, kedy nadobudla účinnosť nová sústava daní a začali sa páchať daňové delikty vo väčšom rozsahu. Keď to stručne zhrniem, za viac ako 20 rokov sme neboli schopní jednoznačne vyriešiť -či už v právnej úprave alebo judikatúre -otázku či je škoda následkom spáchania daňových trestných činov, aká je to škoda, u ktorých DTČ je spôsobený tento následok, či je možné túto škodu uplatniť v adhéznom konaní a pod. Ako som už uviedol, túto otázku nevyriešila ani posledná novela TZ, skôr výklad tejto otázky ešte viacej skomplikovala, pretože nerešpektovala do značnej miery už ustálenú rozhodovaciu prax súdov o otázke škody a jej náhrady v prípade spáchania daňového podvodu kvalifikovaného ako trestný čin neodvedenie dane a poistného podľa § 277 ods.1, alinea druhá TZ. Daňové trestné činy sú pritom tým druhom hospodárskej trestnej činnosti, ktorá štátu spôsobuje najväčšie škody nielen tým, že finančné prostriedky do štátneho rozpočtu nedostanú, ale hlavne tým, že sú z neho podvodným spôsobom odcudzované. Aj z realizovaných prípadov, ktoré sú však len vrcholom ľadovca, pretože sa jedná o latentnú trestnú činnosť, ktorej značná časť nie je odhalená, je možné vyvodiť záver o tom, o aké obrovské sumy ide. Je skutočne možné vysloviť údiv nad tým, že ani po vyše dvadsiatich rokov nevieme jednoznačne povedať, či následkom spáchania daňových deliktov je škoda, aká je to škoda, či ju môže poškodený uplatniť v adhéznom konaní a pod.
Od týchto otázok sa potom samozrejme aj odvíja postup OČTK, súdov ale aj poškodeného v trestnom konaní o DTČ, napr. posúdenie otázky, či je možné v prípravnom konaní zaistiť majetok obvineného na zabezpečenie náhrady škody a pod. Poškodený však musí v každom trestnom konaní o DTČ, pokiaľ mu je priznané postavenie poškodeného, vyriešiť tieto otázky. Ako sme už uviedli, ide sa predovšetkým o otázku či je následkom trestného činu pre ktorý sa vedie trestné konanie škoda, či si túto škodu uplatní v adhéznom konaní, či dá návrh v zmysle § 50 TP a pod. Pretože v tomto neistom právnom prostredí boli aj stanoviska a postupy poškodeného v tejto otázke rôzne, FR SR spracovalo v r. 2012 odborný materiál, kde sme sa snažili tieto otázky vyriešiť a zjednotiť postup FR SR. Tento materiál má však pre zamestnancov konajúcich za poškodeného len odporúčajúci charakter, nie je pre nich záväzný. FR SR nemôže záväzne upraviť interným aktom otázky, ktoré nie sú jednoznačne upravené zákonom ani judikatúrou. Spracovali sme však viacero návrhov noviel TZ, ktoré mali odstrániť hore uvedené nedostatky, taktiež sme navrhovali upraviť niektoré veci zjednocujúcou judikatúrou, ale zatiaľ bez akejkoľvek odozvy.
Pokiaľ sa ide o otázku, kto je poškodeným v trestnom konaní o DTČ, tak v praxi trestného konania o DTČ sa možno stretnúť s mnohými formuláciami, mnohé sú otázne, dovolím si povedať aj nesprávne. Uvediem len niekoľko na ilustráciu, tak ako sa objavili v súdnych rozhodnutiach, citujem z rozhodnutí : „Slovenský štát zastúpený DÚ“, „DPH“, „DPPO“, „ŠR SR“, „ŠR SR zastúpený ÚDR SR“, „štát“, v rozsudku sa konštatuje spôsobenie škody, neuvádza sa poškodený, v rozhodnutí súd uložil povinnosť poškodenému nahradiť spôsobenú škodu ale neuviedol kto je poškodený ani výšku škody. Najčastejšie sa ako poškodený uvádza štátny rozpočet SR, DÚ, FR SR, resp. SR – DÚ, SR-FR SR a pod. Poškodeným v trestnom konaní môže byť len ten kto má hmotnoprávnu subjektivitu, čiže je právnickou alebo fyzickou osobou, môže mať práva a povinnosti, vlastniť majetok, len takému subjektu môže byť spôsobená škoda a je mu možné priznať v odsudzujúcom rozsudku náhradu škody voči odsúdeným. Preto je zrejmé, že poškodeným nemôže byť napr. štátny rozpočet, keďže nie je právnickou osobou, je to vlastne len súhrn finančných vzťahov, v podstate sú to rozpočtové prostriedky, ktoré prichádzajú a odchádzajú z účtov štátnej pokladnice. Taktiež nemôže byť poškodeným DÚ, ktorý je síce štátnym orgánom v oblasti daní, ale nemá hmotnoprávnu subjektivitu. Podľa § 5 ods.6 z.č. 479/2009 Z.z. daňový úrad môže byť účastníkom súdneho konania a samostatne konať pred súdom v rámci svojej pôsobnosti. Toto ustanovenia sa však týka len civilného konania pred súdom, je ho potrebné vysvetľovať v kontexte ustanovenia § 19 OSP, ktoré upravuje spôsobilosť byť účastníkom civilného konania. Z uvedeného dôvodu sa nám ako najsprávnejšie javí považovať za poškodeného v trestnom konaní o DTČ FR SR, ktoré je nielen štátnym orgánom v oblasti dani ale je aj právnickou osobou, má hmotnoprávnu subjektivitu. V podstate nie je možné ani namietať voči formulácii – SR-FR SR, SR-DÚ. Štatutárnym orgánom FR SR je prezident finančnej správy, preto za poškodenú stranu FR SR môže k trestnom konaní konať prezident finančnej správy alebo osoba ním poverená. Poverená osoba sa v rozsahu poverenia stáva štatutárom poškodeného – FRSR, jej úkony vykonané v rámci poverenia pri realizácii práv poškodeného v trestnom konaní sú úkonmi tejto právnickej osoby. Pokiaľ sa takýto poverený zamestnanec vyjadruje k otázke škody, uplatňuje právo poškodeného uvedené v § 46 ods.3 TP, realizuje práva poškodeného, je v procesnom postavení poškodeného, ktorý je právnickou osobou, jeho úkony pri realizácii práv poškodeného sú úkonmi právnickej osoby FR SR.
Najčastejšie chyby vyšetrovateľov a poverených zamestnancov v trestnom konaní o DTČ :
a./ Vyšetrovateľ neoznámi začatie trestného stíhania a vznesenia obvinenia poškodenému, až na konci prípravného konania žiada od poškodeného aby sa vyjadril k otázke škody a jej náhrady. Poškodený počas celého prípravného trestného konania nemá možnosť realizovať svoje práva.
b./ Nerozlišuje sa dôsledne v prípravnom konaní ale ani v konaní pred súdom medzi výpoveďou zamestnanca finančnej správy ako svedka, ktorá je dôkazným prostriedkom a medzi realizáciou práv poškodeného poškodeným, ktoré síce realizuje poverený zamestnanec, ale sú to úkony poškodeného, právnickej osoby, nie úkony fyzickej osoby – zamestnanca finančnej správy.
c./ Poverení zamestnanci sú predvolávaní vyšetrovateľom ako svedok, resp. svedok-poškodený, aby realizovali svoje právo uvedené v § 46/3 TP. Na predvolanie poškodeného – právnickej osoby – resp. jej povereného zamestnanca k realizácii svojho práva neexistuje opora v TP, poškodený má právo, nie povinnosť svoje právo realizovať, v danom prípade ho môže realizovať zaslaním písomného stanoviska vyšetrovateľovi, kde vyrieši otázku škody a jej náhrady. Tento postup nemá logické zdôvodnenie najmä v prípadoch DTČ, kde nie je následkom majetková škoda, čo je väčšina DTČ (okrem daňových podvodov,aj to len v prípadoch ak došlo k podvodnému, neoprávnenému uplatneniu nároku na vrátenie dane a následne aj k vráteniu neoprávnene uplatnenej dane), čiže v prípadoch, kde sme dospeli k záveru, že v tomto prípade má poškodený postavenie len podľa § 46 ods.1 TP, nie podľa § 46 ods.3 TP.
d./ Škoda ako následok spáchania trestného činu je pojem trestného práva, je to prvok objektívnej stránky skutkovej podstaty trestného činu (ďalej len „SPTČ“), je to súčasť následku, a musí byť preukazovaná ako každý iný prvok SPTČ v trestnom konaní. Zo záverov trestného konania musí byť zrejmý buď rozsah spáchania DTČ alebo výška škody spôsobenej DTČ. Keďže je to znak SPTČ, malo by to byť zrejme aj z príslušných uznesení o začatí TS. Toto však často nie je možné zo záverov trestného konania zistiť. (Ide aj o závažné prípady, ktoré sa vyšetrujú celé roky, a kde sú obsiahle znalecké posudky. Pokiaľ znalecké posudky nahradzujú určité závery daňového konania, tak by zo záverov znaleckého posudku mali tieto skutočnosti vyplývať, resp. by sa mali dať z nich vyvodiť.) Za takejto situácie sa poškodený len ťažko môže vyjadriť k otázke škody a jej náhrady.
e./ V praxi sa niekedy nerozlišuje medzi otázkou poverenia na konanie za poškodeného a splnomocnením na zastupovanie poškodeného, medzi poverením na sprístupnenie daňového tajomstva a medzi povinnosťou mlčanlivosti štátneho zamestnanca. Najčastejšie sa zamieňa inštitút mlčanlivosti a inštitút daňového tajomstva a inštitút poverenia na konanie za poškodeného a inštitút splnomocnenia zastupovať poškodeného, poverený zamestnanec poškodeného sa stotožňuje so splnomocneným zástupcom poškodeného. Sú to rozdielne právne inštitúty s rozdielnou právnou reguláciou.
f./ Sme si vedomí toho, že konaním za FR SR ako poškodeného sú poverovaní často krát zamestnanci, ktorí nie sú odborne dostatočne pripravení na plnenie tejto úlohy, jedná sa najčastejšie o zamestnancov DÚ v postavení kontrolór, správca a pod, bez právnického vzdelania a znalosti trestného práva, ktorí sú zároveň v príslušnom trestnom konaní v postavení svedka. Títo poverení zamestnanci samozrejme nemôže vždy na požadovanej odbornej úrovni realizovať svoje poverenie. V rámci svojho poverenia by mali riešiť často krát závažné právne otázky, ktoré sú problematické aj pre právnikov a odborníkov na trestné právo. Toto je z našej strany skôr problém personálny, pretože pri takom množstve podávaných trestných oznámení a trestných konaní o DTČ nedisponuje FRSR zodpovedajúcim množstvom odborníkov na trestné právo a najmä na DTČ. S týmto problémom samozrejme úzko súvisí aj otázka kvality podávaných trestných oznámení, ktorá je občas predmetom kritiky zo strany OČTK ale aj odbornej verejnosti, ktoré taktiež často spracovávajú na DÚ aj zamestnanci bez právnického vzdelania a znalosti trestného práva. V tejto súvislosti na záver môjho príspevku ako perličku uvediem, že predchodca FR SR, Daňové riaditeľstvo SR so 6 tisícmi zamestnancami nemal ešte v r. 2004 ani jedného profesionálneho právnika, nemal právny odbor. Táto situácia sa od tej doby samozrejme podstatne zmenila, ale stále platí, že značnú časť právnej agendy vo finančnej správe vybavujú zamestnanci bez právneho vzdelania.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.