Nižšie v texte je uvedená časť pokynu zo dňa 19.12.2016, ktorý bol vydaný zo strany Prezidenta Policajného zboru. Predmetný pokyn sa týka vyhodnocovania rizika ohrozenia poškodenej osoby pri tzv. domácom násilí (tu pôjde spravidla o podozrenie zo spáchania trestného činu týrania zverenej a blízkej osoby, trestného činu nebezpečného vyhrážania a trestného činu nebezpečného prenasledovania).
Súčasťou (podstatou) tohto pokynu je dotazník (naskenovaný nižšie) na odhad rizika ohrozenia, v ktorom je uvedených 12 otázok, na ktoré môže (musí) ohrozená osoba dať odpoveď a to buď „áno“ alebo „nie“. Pri každej odpovedi na otázku je dopredu stanovený počet bodov s tým, že maximálne môže ohorozená osoba „získať“ 18 bodov.
Za dotazníkom nasleduje „Vyhodnotenie dotazníka a odporúčaný postup policajta“, v ktorom je uvedené aké potenciálne riziko môže hroziť osobe, ktorá dotazník vyplnila a to na základe dosiahnutých bodov. Napríklad, vyhodnotenie prikazuje (t. j. nejde o odporúčanie ako by sa mohlo zdať z uvedeného názvu) policajtovi, aby v prípade získania 10 a viac bodov došlo k zadržaniu útočníka s tým, že posúdenie činu ako priestupku je neprípustné.
Dotazník a odpoveď „áno“ alebo „nie“ tu má teda rozhodovať o tom, či konkrétny skutok má alebo nemá znaky skutkovej podstaty trestného činu, či priestupku a nie výsledky dokazovania. Pokyn teda vytvára domnienku, že odpovede ohrozenej osoby sú pravdivé a postačujúce napríklad na vykonanie procesných úkonov v trestnom konaní.
Snaha Prezidenta Policajného zboru o čo možno najpresnejší odhad rizika ohrozenia poškodenej osoby je určite správna. Na strane druhej je nutné uviesť, že použitie dotazníka s pochybnými otázkami a následné vyhodnotenie rizika na základe „bodovania“ je celkom určite metóda nesprávna.
Pokiaľ sa zameriame na otázky uvedené v dotazníku, tak časť uvedených otázok je sugestívna, časť skreslujúca, respektíve sú tam otázky postavené aj alternatívne (obsahujú v jednej otázke viac podotázok) s tým, že z odpovede „áno“ alebo „nie“ sa nedá zistiť, ku ktorej podotázke táto odpoveď smerovala.
Tak napríklad otázka č. 4 znie „Viedol súčasný násilný čin k vášmu ublíženiu na zdraví, respektíve k zraneniu, úrazu, ujme alebo došlo k ublíženiu na zdraví v minulosti?“. Pokiaľ ohrozená osoba odpovie „áno“, nebude z jej odpovede vôbec jasné, či áno smeruje k tomu, či násilným súčasným trestným činom došlo k ujme na zdraví, respektíve smeruje k tomu, že k ujme na zdraví došlo v minulosti. Ak v minulosti, tak nie je zrejmé v akej vzdialenej minulosti, teda, či sa tak stalo pred týždňom alebo pred rokom alebo pred viacerými rokmi.
Rovnako je na tom aj napríklad otázka č. 7, ktorá znie „Ohrozoval Vás násilník zbraňou? Vlastní zbraň alebo má prístup k zbrani?“. Tu ide až o tri otázky, pričom odpoveď áno môže smerovať len k tomu, že poškodenú osobu násilník ohrozoval so zbraňou, alebo len k tomu, že vlastní zbraň (ale nikdy poškodenú osobu ňou neohrozoval) alebo len k tomu, že možno má násilník prístup k zbrani (napríklad kamarát násilníka vlastní zbraň). Je evidentné, že z odpovede „áno“ sa tu veľa nedozvieme.
Navyše, dotazník obsahuje aj také otázky, na ktoré nemusí ohrozená osoba poznať odpoveď (odpoveď „neviem“ sa v dotazníku nepripúšťa), čo však neznamená, že ohrozená reálne nemôže byť (napríklad, poškodená osoba nemusí vedieť, či útočník vlastní zbraň alebo má prístup k zbrani – otázka č. 7, taktiež poškodená osoba nemusí vedieť o tom, či násilník bol v minulosti trestaný alebo postihovaný kvôli násilnému konaniu – otázka č. 11).
Napokon, otázky v dotazníku obsahujú v sebe aj značne neurčité pojmy ako napríklad „pravidelne“. Je zrejmé, že každá osoba inak subjektívne vyhodnocuje, čo rozumie pod pojmom pravidelne, sústavne, dlhodobo a preto z odpovede „áno“ nie je možné zistiť, či k útokom dochádza pravidelne niekoľko krát za deň, či pravidelne niekoľko krát za týždeň, či pravidelne niekoľko krát za mesiac, či rok.
Uvedené sa týka napríklad otázok č. 5 a č. 6, v ktorých má poškodená osoba odpovedať, či sa násilie zhoršuje, stupňuje alebo je čoraz častejšie, respektíve, či poškodená osoba je prenasledovaná pravidelne. Aj tu je zjavné, že odpoveď áno žiadna bližšie vysvetlenie.
Z pokynu sa taktiež nedozvieme, kedy má byť ohrozenej osobe dotazník predložený na vyplnenie, t. j. či sa tak má stať pred jej výsluchom, počas jej výsluchu, respektíve po jej výsluchu a či napríklad iné odpovede tej istej ohrozenej osoby vo výsluchu a iné v dotazníku na tie isté otázky môžu mať vplyv na vyhodnotenie odhadu rizika ohrozenej osoby. Zrejme nie, pokyn nehovorí nič o tom, že by policajt mal porovnávať údaje uvedené v dotazníku s údajmi uvedenými vo výpovedi. Dotazník tu bude mať paradoxne prednosť pred výpoveďou a to napriek tomu, že jediným procesným zákonným úkonom je tu výpoveď. Nie je teda jasné, čo má policajt urobiť, ak odpovede v dotazníku sú v rozpore s odpoveďami tej iste osoby v jej výpovedi, respektíve, čo má policajt urobiť ako ohrozená osoba odmietne vyplniť dotazník, avšak vypovedať chce (zrejme to nebude znamenať, že ohrozená nie je).
Súdy (a v podstate ani prokuratúru) by tento interný pokyn polície vôbec nemusel zaujímať, avšak v obvode Krajského súdu v Bratislave sa začal tento dotazník objavovať ako súčasť vyšetrovacieho spisu predkladaného súdom (napríklad s návrhom na vzatie obvineného do väzby) a to ako príloha výsluchu poškodenej osoby.
Tu však treba zdôrazniť, že takýto dotazník nie je dôkazným prostriedkom v zmysle Trestného poriadku, či iného zákona a preto nesmie byť súčasťou vyšetrovacieho spisu. Podľa ustanovení Trestného poriadku totiž možno informácie od poškodenej osoby získavať len prostredníctvom jej výpovede po náležitom poučení s tým, že informácie na ktoré sa snaží získať odpoveď dotazník by primárne mali byť obsiahnuté vo výpovedi poškodenej osoby.
Vzhľadom k uvedenému je neprijateľné aby sa tento dotazník nachádzal vo vyšetrovacom spise, aby policajt vytváral niečo ako zákonom nepredpokladanú prílohu k výsluchu, respektíve, aby o odpovede z dotazníka bol „opretý“ podnet vyšetrovateľa na vzatie obvineného do väzby a podobne. Možno len dúfať, že tento pochybný dotazník čoskoro skončí a polícia sa bude venovať hlavne tomu, čo jej vyplýva zo zákona.
Pokiaľ Prezident Policajného zboru chcel pristúpiť k presnejším odhadom rizika ohrozenej osoby a školiť policajtov ako vyhodnocovať dotazník, mal sa skôr zamerať na školenie policajtov v tom smere, ako správne a zákonne vykonať výsluch ohrozenej osoby, t. j. ako správne viesť výsluch poškodenej osoby, aké konkrétne informácie je nutné získať od poškodenej osoby do obsahu výsluchu a prípadne ako overiť niektoré údaje poskytnuté poškodenej osobou (napríklad zabezpečiť text sms správ a podobne), teda ako postupovať tak, aby výsluch poškodenej osoby bol čo možno najúplnejší.
Nasleduje príloha k pokynu:
Príloha k PPZ-OPP1-1080-020/2016
1, Dotazník na odhad rizika ohrozenia (otázky kladené ohrozenej osobe zažívajúcej násilie)
č,
Otázka
Odpoveď
áno = 1 bod nie = 0 bodov
Váha
(závažnosť
otázky)
Počet bodov = odpoveď x váha
1.
Cítite sa ohrozená ďalším násilím zo strany násilníka?
□ áno
□ nie
1
2.
Odišli ste alebo pokúšali sta sa odísť od násilníka počas uplynulých 12 mesiacov?
□ áno
□ nie
2
3.
Dopúšťa sa násilník podľa vás aj násilia na deťoch a/alebo iných blízkych osobách?
□ áno
□ nie
2
4.
Viedol súčasný násilný čin k vášmu ublíženiu na zdraví resp, zraneniu, úrazu, ujme, alebo došlo k ublíženiu na zdraví v minulosti?
□ áno
□ nie
2
5.
Deje sa násilie vo vzťahu k vám a/alebo vašim blízkym čoraz častej Ste, zhoršuje a stupňuje sa násilie?
□ áno
□ nie
2
6.
Prenasleduje vás násilník pravidelne, kontaktuje vás [telefón, e-mail), prenasleduje a/alebo vás obťažuje?
□ áno
□ nie
1
7.
Ohrozoval vás násilník zbraňou? Vlastní zbraň alebo má prístup k zbraní?
□ áno
□ nie
2
8.
Vyhrážaj sa vám násilník, že zabije vás alebo
ublíži, Vám alebo Vašim blízkym
□ áno
□ nie
2
9.
Núti násilník Vás, alebo iného vo Vašom okolí k neželaným sexuálnym praktikám,
□ áno
□ nie
1
10.
Odopiera Vám násilník prístup k strave,
k financiám, zdravotnej starostlivosti, izoluje
Vás od okolia,
□ áno
□ nie
1
11.
Bol násilník v minulosti trestaný alebo postihovaný kvôli násilnému správaniu?
□ áno
□ nie
1
12.
Mal násilník v uplynulom roku problémy s liekmi (na predpis alebo inými), drogami, alkoholom alebo psychické ťažkosti, ktoré mu spôsobovali problém viesť bežný život (pokus o samovraždu)?
□ áno
□ nie
1
Celkom 18 bodov
Vyhodnotenie dotazníka:
Bezprostredné riziko ohrozenia násilím: viac ako 10 bodov □ áno
Vysoké riziko ohrozenia násilím: 6 - 10 bodov □ áno
Stredná riziko ohrozenia násilím: 0 - 5 bodov □ áno
Dátum:
ČOZ:
Podpis policajta/ky:
Vyhodnotenie dotazníka a odporúčaný postup policajta
Bezprostredné riziko ohrozenia: 10 a viac bodov
Ak bolo dosiahnutých najmenej 10 bodov, ide o situáciu bezprostredného ohrozenia. Potencionálna ohrozujúca udalosť je viac ako pravdepodobná, spojená s ohrozením života, zdravia alebo spôsobením inej vážnej ujmy ohrozenej osoby. V takomto prípade je potrebné prijať opatrenia na zamedzenie ďalšiemu konaniu útočníka. Osobitnú pozornosť treba venovať prípadom, ak je prítomná obzvlášť zraniteľná osoba (dieťa, chorá osoba, odkázaná osoba, osoba vyššieho veku, tehotná žena), útočník vlastní zbraň, hrozí použitím zbrane alebo zbraň použil alebo použije.
Vykázanie osoby zo spoločného obydlia, zaistenie alebo zadržanie osoby útočníka sú pri bezprostrednom riziku ohrozenia nevyhnuté, Posúdenie Činu ako priestupku je neprípustné.
Z bezprostredným rizikom ohrozenia je potrebné oboznámiť aj ohrozenú osobu. Ohrozenú osobu je potrebné informovať o dostupných špecializovaných organizáciách, v prípade potreby sa ohrozenej osobe poskytne potrebná asistencia. Ohrozenej osobe je potrebné oznámiť telefónne číslo Národnej linky pre ženy 0800 212 212, Senior linky 0800 172 500 (v prípade ak je ohrozenou osobou senior) a cestou operačného strediska kontaktovať príslušný orgán sociálno-právnej ochrany detí a sociálnej kurately (ak je ohrozenou osobou dieťa).
Vysoké riziko ohrozenia; 6 - 9 bodov
Ak bolo dosiahnutých. 6 - 9 bodov, ide o situáciu vysokého rizika ohrozenia.
Potencionálna ohrozujúca udalosť je pravdepodobná, spojená s ohrozením života, zdravia alebo inej vážnej ujmy ohrozenej osoby. V takomto prípade je potrebné prijať opatrenia na zamedzenie ďalšiemu konaniu útočníka Osobitnú pozornosť treba venovať prípadom, ak je prítomná obzvlášť zraniteľná osoba (dieťa, chorá osoba, odkázaná osoba, osoba vyššieho veku, tehotná žena), útočník vlastní zbraň, hrozí použitím zbrane alebo zbraň použil alebo použije.
Vykázanie osoby zo spoločného obydlia, zaistenie alebo zadržanie osoby útočníka sú pri bezprostrednom riziku ohrozenia nevyhnuté. Posúdenie Činu ako priestupku je neprípustné.
Ohrozenú osobu je potrebné informovať o dostupných špecializovaných organizáciách, v prípade potreby sa ohrozenej osobe poskytne potrebná asistencia. Ohrozenej osobe je potrebné oznámiť telefónne číslo Národnej linky pre ženy 0800 212 212, Senior linky 0800 172 500 (v prípade ak je ohrozenou osobou senior) a kontaktovať príslušný orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately (ak je ohrozenou osobou dieťa).
Ak ohrozená osoba nechce podniknúť kroky, ktoré odporúčate v záujme jej ochrany, vrátane spolupráce s políciou, je vhodné uznať, že jej situácie nie je ľahká a nikto by nemal zažívať násilie. Ohrozenú osobuje potrebné upozorniť, že môže dôjsť k opakovaniu útoku či zvýšenia jeho intenzity, zdôrazniť, že úlohou polici© je pomáhať a chrániť a v prípade potreby nech okamžite kontaktuje políciu, alebo dôveryhodnú osobu.
Stredné riziko ohrozenia: menej ako 6 bodov
Ak bolo dosiahnutých 0-5 bodov, ide o situáciu stredného rizika ohrozenia (domáce nezhody).
Pokiaľ ohrozená osoba nemá záujem ďalej riešiť situáciu za účasti polície, uznajte, že jej situácia nie je ľahká a nikto by nemal zažívať násilie. Ohrozenú osobuje potrebné upozorniť, že môže dôjsť k opakovaniu útoku či zvýšenia jeho intenzity, zdôrazniť, že úlohou polície je pomáhať a chrániť a v prípade potreby nech okamžite kontaktuje políciu, alebo dôveryhodnú osobu.
Ohrozenej osobe je potrebné oznámiť telefónne číslo Národnej linky pre ženy 0800 212 212, Senior linky O8O0 172 500 (v prípade ak je ohrozenou osobou senior) a kontaktovať príslušný orgán sociálno-právnej ochrany deti a sociálnej kurately (ak je ohrozenou osobou dieťa).
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.