Autor článku:
JUDr. Marián Prievozník PhD.
advokát
Rozpustenie extrémistických strán v judikatúre
Rozpustenie politickej strany predstavuje zásadný zásah do slobodnej politickej súťaže, ústavného práva združovať sa v politických stranách, a v neposlednom rade má vplyv aj na výkon aktívneho a pasívneho volebného práva. Napriek tomu je táto téma v súčasnosti mimoriadne aktuálna, a to aj vzhľadom na nárast extrémizmu a vzostup politických strán, ktorých stanovy, program alebo činnosť môžu smerovať k odstráneniu demokratického poriadku, prípadne obmedzovaniu základných práv a slobôd.
Podľa článku 29 ústavy Slovenskej republiky[1] a 20 Listiny základných práv a slobôd[2]zákonná úprava všetkých politických strán a slobôd a jej výklad a používanie musia umožňovať a ochraňovať slobodnú súťaž politických síl v demokratickej spoločnosti.Podľa článku 31 ústavy a 22 listiny občania majú právo zakladať politické strany a politické hnutia a združovať sa v nich. Výkon tohto práva možno obmedziť len v prípadoch ustanovených zákonom, ak je to v demokratickej spoločnosti nevyhnutné pre bezpečnosť štátu, na ochranu verejného poriadku, predchádzanie trestným činom alebo na ochranu práv a slobôd iných.
Podľa článku 11 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd[3] každý má právo na slobodu združovať sa s inými, vrátane práva zakladať na obranu svojich záujmov odbory, alebo vstupovať do nich. Výkon týchto práv môže podliehať len takým obmedzeniam, ktoré stanovuje zákon a ktoré sú nevyhnutné v demokratickej spoločnosti v záujme národnej bezpečnosti, verejnej bezpečnosti, na predchádzanie nepokojom alebo zločinnosti, ochranu zdravia alebo morálky alebo ochranu práv a slobôd iných.
Takto vymedzený základný rámec práva zakladať politické strany je konkretizovaný v zákone o politických stranách[4], ktorý ustanovuje podmienky vzniku a zániku strán, ich práva a povinnosti, ako aj sankcie za nesplnenie povinností. Podľa § 2 ods. 1 zákona strana nesmie svojimi stanovami, svojím programom alebo činnosťou porušovať Ústavu Slovenskej republiky, ústavné zákony, zákony a medzinárodné zmluvy. Konanie strany v rozpore s týmito povinnosťami je dôvodom, pre ktorý môže generálny prokurátor Slovenskej republiky podať Najvyššiemu súdu Slovenskej republiky návrh na rozpustenie politickej strany.
Tento príspevok poskytuje prehľad o prípadoch a najmä právnych dôvodoch rozpustenia politických strán, ktoré sa v minulosti stali predmetom posudzovania príslušných súdov, vrátane Európskeho súdu pre ľudské práva.
Slovenská republika:Slovenská pospolitosť – Národná strana
Najvyšší súd Slovenskej republiky rozsudkom 3Sž 79/2005 zo dňa 1. marca 2006 na návrh generálneho prokurátora Slovenskej republiky rozpustil politickú stranu Slovenská pospolitosť – Národná strana.
Prvým dôvodom rozpustenia strany bolo, že program presadzoval zmenu zo súčasného systému parlamentnej demokracie na usporiadanie štátu na základe stavovského princípu. Spoločnosť mala byť na základe zoskupenia občanov podľa povolaní rozdelená do stavov, ktoré mali mať pomerné zastúpenie v Slovenskej národnej rade (SNR) podľa počtu registrovaných členov. Registrácia do stavov mala byť dobrovoľná, ale len registrovaný člen mal právo voliť a byť volený. Stavy si spomedzi seba mali voliť zástupcov do SNR a ďalších volených orgánov.
Súd konštatoval, že takáto úprava volebného práva v programe je nepochybne v rozpore s článkom 30 ods. 1 a 3 ústavy SR a porušuje princíp všeobecného volebného práva, nakoľko podmieňuje výkon aktívneho volebného práva registráciou v stave, a súčasne viaže hlas len na voľbu príslušníka daného stavu. Súčasné porušuje princíp rovnosti volebného práva tým, že zastúpenie stavov v zastupiteľskom orgáne nemá odrážať výsledok všeobecných volieb, ale má byť stanovené na pomernom princípe podľa počtu registrovaných členov stavu, v dôsledku čoho by hlasy členov rôznych stavov nemali rovnakú váhu.
Druhým dôvodom bola úprava „Národného princípu“ v programe strany, podľa ktorého prvoradou úlohou Slovenského štátu bude zabezpečenie vlastného slovenského národa vo všetkých oblastiach života, až potom starostlivosť o ostatných občanov. Tento postoj podľa súdu vedie k nerovnému postaveniu občanov a následne k diskriminácii príslušníkov národnostných menšín a etnických skupín vo vzťahu k zaručeniu základných práv a slobôd uvedených v druhej hlave ústavy SR, hoci tieto sa zaručujú na území Slovenskej republiky všetkým, bez ohľadu na pohlavie, rasu, farbu pleti, jazyk, vieru a náboženstvo, politické či iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, majetok, rod alebo iné postavenie. Nikoho nemožno z týchto dôvodov poškodzovať, zvýhodňovať alebo znevýhodňovať. Naplnením programu strany Slovenská pospolitosť – Národná strana by už samotná príslušnosť k národnostnej menšine alebo etnickej skupine viedla k ujme jej príslušníkov na právach.
Výlučne na základe týchto dvoch dôvodov dospel súd k záveru, že sú naplnené materiálne dôvody rozpustenia politickej strany spočívajúce v tom, že v demokratickej spoločnosti založenej na princípe rovnosti človeka a občana a na pravidlách právneho štátu možno programovať zmenu v princípoch základných občiansky a politických práv a slobôd len za podmienky, že programovaná zmena je sama osebe v súlade so základnými demokratickými princípmi vymedzenými v Medzinárodnom pakte o občianskych a politických právach, s ktorými sú ciele politickej strany Slovenská pospolitosť – Národná strana v rozpore, pretože smerujú k odstráneniu základných princípov rovnosti uvedených v článku 25 a 26 uvedeného medzinárodného dohovoru.
Za pozornosť nepochybne stojí, že generálny prokurátor vo svojom návrhu na zrušenie politickej strany uvádzal viaceré ďalšie dôvody, najmä v programe vyjadrené postoje strany proti Židom, Rómom a Maďarom, vystúpenie Slovenskej republiky z Medzinárodného menového fondu a ďalších organizácií, rehabilitáciu Dr. Jozefa Tisa a vyhlásenie dňa vzniku prvej Slovenskej republiky za štátny sviatok, prehodnotenie slovenských dejín, atď. Týmito dôvodmi sa však súd odmietol zaoberať z dôvodu, že v návrhu nebol výslovne naformulovaný právny dôvod, v ktorom generálny prokurátor vidí porušenie ústavy a zákonov.
Súd sa pri svojom rozhodovaní nezaoberal ani obsahom verejných vystúpení predstaviteľov strany, na ktorých hlásali neznášanlivosť voči príslušníkom iných národov, s poukazom na to, že ich považuje za súčasť napĺňania programu, ktorý už bol zhodnotený ako porušujúci ústavu. Rovnako neprihliadol na trestné stíhania vedené voči predstaviteľom strany napríklad pre podporu a propagáciu hnutí smerujúcich k potlačeniu práv a slobôd občanov, prípadne hanobenia národa, rasy a presvedčenia a podnecovania k národnostnej, rasovej a etnickej nenávisti, a to z dôvodu, že neboli v čase jeho rozhodovania právoplatne skončené.
Keďže dôvodom rozhodnutia súdu bol výlučne program, predstavitelia tejto strany vykonali opatrenia, aby vo svojej budúcej činnosti, prostredníctvom inej politickej strany, neprijateľné ustanovenia a body z programu odstránili. To znamená, že v rámci prebiehajúceho konania budú musieť byť brané do úvahy iné skutočnosti a nepochybne aj širšie súvislosti, pre čo poskytujú inšpiráciu aj viaceré rozhodnutia o rozpustení politických strán v iných štátoch.
Česká republika:Dělnická strana
Najvyšší správny súd Českej republiky rozsudkom Pst 1/2009 zo dňa 17. februára 2010na návrh vlády Českej republiky rozpustil politickú stranu Dělnická strana (DS). Poukázal na to, že dôvod pre rozpustenie politickej strany vyplýva z kumulatívneho splnenia niekoľkých podmienok: 1. zistiteľná činnosť politickej strany je protiprávna, 2. je tejto strane pričítateľná, 3. predstavuje dostatočne bezprostrednú hrozbu pre demokratický právny štát, a 4. zamýšľaný zásah je primeraný sledovanému cieľu, nie je narušená proporcionalita medzi obmedzením práva združovať sa v politických stranách a záujmom spoločnosti na ochrane jej hodnôt.
Rozpustenie politickej strany Dělnická strana bolo odôvodnené jej programom, verejnými vystúpeniami jej predstaviteľov, symbolmi používanými stranou, ale aj prepojením a spoluprácou s neonacistickými organizáciami ako Národní odpor a Autonomní nacionalisté, či pôsobením ochranných zborov DS. Rozhodnutie je mimoriadne podrobné a dôkladné, má viac ako 120 strán.
Vo vzťahu k programu súd konštatoval, že bod programu požadujúci určovanie národnosti obyvateľov a jej zapisovanie do rodných listov a občianskych preukazov vyvoláva asociácie s norimberskými zákonmi a nemeckou rasovou politikou z obdobia tzv. tretej ríše. Požiadavka na zavedenie inštitútu domovského práva naráža na existujúci katalóg základných práv a môže dôjsť k jeho zneužitiu v kombinácii práve s určovaním národnosti. Súd ďalej vo vzťahu k navrhovanému trestaniu homosexuality uviedol, že v podmienkach demokratického právneho štátu je nutné dôsledne trvať na tom, že zaradenie samotnej sexuálnej orientácie do oblasti trestného práva, bez toho, aby boli trestané len excesy zasahujúce do osobnej sféry niekoho iného, nedovoleným spôsobom, napríklad násilím alebo donútením, predstavuje diskrimináciu celej sociálnej skupiny. Je všeobecne známe, že trestanie homosexuálov a priori za sexuálnu orientáciu panovalo v nacistickom Nemecku. Na základe programu vyhodnotil súd stranu ako populistickú, xenofóbnu, homofóbnu, šovinistickú a vykazujúcu znaky rasizmu, čo ale nepostačuje pre jej rozpustenie.
Na viacerých miestach odôvodnenia rozsudku bolo zdôraznené, že tieto charakteristiky programu strany vedú len k pochybnostiam a obavám, samy o sebe však neumožňujú urobiť záver o naplnení dôvodov pre rozpustenie politickej strany. Súd sa preto zameral na činnosť strany, a skúmal, aké konkrétne obrysy vo faktickej činnosti strany získavajú hmlisté kontúry jej politického programu. Pritom výslovne odmietol názor, že strane nie je možné pričítať prejavy jej predstaviteľov s tým, že sú to iba ich osobné myšlienky, prípadne že za tieto prejavy neboli trestne stíhaní a odsúdení. Naopak konanie predstaviteľov strany je potrebné chápať v kontexte jej programu, či sa jedná o ojedinelý exces alebo o súčasť dlhodobo hlásanej ideológie strany.
Súd posudzoval viaceré aspekty činnosti strany, od predvolebnej kampane pred voľbami do Európskeho parlamentu, cez verejné prejavy a vystúpenia predstaviteľov strany až postranícku tlač a internetové stránky. Dospel k záveru, že prejavy strany, resp. jej predstaviteľov, členov a sympatizantov, ktoré je možné pričítať strane, pretože sú v súlade s jej programom a ďalej ho rozvíjajú, opakovane smerujú k vyvolávaniu rasovej a sociálnej neznášanlivosti. Strana sa zovšeobecňujúcim a paušalizujúcim spôsobom vymedzuje voči rómskemu a židovskému etniku, rovnako ako voči homosexuálom, prisťahovalcom a všeobecne ľuďom inej farby pleti, o ktorých hovorí vždy negatívne ako o parazitoch, neprispôsobivých a pod. Nejedná sa o inak prípustnú kritiku reálnych spoločenských problémov, ale o úplne neakceptovateľné vyvolávanie nenávisti. Vychádzajúc z týchto prejavov je možné uzavrieť, že program strany bezpochyby smeruje k obmedzovaniu základných práv a slobôd.
Súd preto uzavrel, že cieľom DS je odstránenie niektorých základných náležitostí demokratického právneho štátu, medzi ktoré patrí napríklad ochrana základných ľudských práv, vrátane práv menšín. Strana napadá samotnú podstatu a základy demokratického právneho štátu, pretože hovorí o boji proti „systému“ a nutnosti jeho nahradenia modelom národného socializmu. Strana vo svojom programe, prejavoch a používanej symbolike nadväzuje na ideológiu nemeckého národného socializmu, ktorý je totalitnou ideológiou nezlučiteľnou s demokraciou a základnými ľudskými právami. Vo vzťahu k ozbrojeným ochranným zborom DS súd poukázal na skutočnosť, že politické strany majú zakázané zasahovať svojou činnosťou do činnosti orgánov štátu, resp. suplovať výkon štátnej moci, s výnimkou inštitucionálneho podielu na výkone moci v nadväznosti na výsledok volieb.
Ústavná sťažnosť DS proti rozsudku bola odmietnutá ako zjavne neopodstatnená. Ústavný súd si v celom rozsahu osvojil podrobnú a vyčerpávajúcu argumentáciu Najvyššieho súdu.
Maďarsko:Maďarská garda
Tento prípad je osobitný v tom, že predmetom zákazu nebola politická strana, ale občianske združenie úzko prepojené s politickou stranou. Dňa 8. mája 2007 bola založené združenie Maďarská garda (Magyar Gárda Egyesület) desiatimi členmi politickej strany Hnutie za lepšie Maďarsko (Jobbik Magyarországért Mozgalom). Maďarská garda s členmi oblečenými v uniformách zorganizovala viaceré zhromaždenia a demonštrácie po celom Maďarsku, vrátane rómskych osád, a žiadala napríklad ochranu Maďarov pred cigánskou kriminalitou.
V reakcii na pochod približne 200 členov v obci Tatárszentgyörgy podal prokurátor návrh na zrušenie združenia, ktorému Regionálny súd v Budapešti dňa 16. decembra 2008 vyhovel a Maďarskú gardu rozpustil. V odôvodnení okrem iného uviedol, že pojem „cigánska kriminalita“ predstavuje zovšeobecnenie jasne založené na rasových a etnických dôvodoch, ktoré porušuje princíp rovnosti v dôstojnosti a právach. Pochody neboli jednorazovou akciou, ale diskriminácia bola zdôraznená viacerými demonštráciami sily a vyhrážkami. Súd zdôraznil aj to, že účastníci v uniformách mali na rukávoch symboly pripomínajúce dôstojníkov tzv. Šípového kríža, fašistickej strany pôsobiacej v Maďarsku v rokoch 1944/45.
Odvolací súd v Budapešti dňa 2. júla 2009 potvrdil rozhodnutie prvostupňového súdu. Poukázal na ďalšie protirómske demonštrácie uskutočnené Maďarskou gardou v priebehu roku 2008 (Fadd, Sárbogárd). Rozhodnutie bolo rozšírené zo združenia Maďarská garda aj na hnutie s týmto istým názvom, s poukazom na to, že sa jednalo o dcérsku organizáciu bez osobitnej právnej subjektivity. Súd poukázal okrem iného na to, že voľba miesta demonštrácií – obce s vysokým zastúpením rómskej populácie, nemôžu byť chápané ako súčasť sociálneho dialógu, ale ako extrémna forma demonštrácie sily kvázi-militantnou organizáciou. Činnosť hnutia zakladá riziko násilia a vyvolávania konfliktov, narušenia verejného poriadku, a súčasne porušuje slobody a bezpečnosť rómskeho obyvateľstva. Odvolací súd zdôraznil, že sloboda prejavu nepokrýva nenávistné prejavy alebo podnecovanie násilia.
Najvyšší súd dňa 15. decembra 2009 rozhodnutie odvolacieho súdu potvrdil. Následne sa predstaviteľ združenia Gábor Vona obrátil so sťažnosťou na Európsky súd pre ľudské práva, ktorý ju, aj po zohľadnení stanovísk relevantných medzinárodných organizácií na ochranu ľudských práv, dňa 11. júla 2013 odmietol ako zjavne neprípustnú a súčasne vyslovil, že nedošlo k porušeniu článku 11 Dohovoru.
ESĽP posudzoval, či zásah do práva na združovanie garantovaného Dohovorom bol uskutočnený na základe zákona, sledoval legitímny cieľ a či bol nevyhnutný v demokratickej spoločnosti na dosiahnutie tohto cieľa. Poukázal na to, že sloboda prejavu sa nezaručuje len informáciám alebo myšlienkam, ktoré sú pozitívne prijímané alebo nekonfliktné, ale aj takým, ktoré útočia, šokujú alebo vyrušujú. Hranica výkonu tejto slobody však musí byť stanovená tým, čo je v demokratickej spoločnosti nevyhnutné, to znamená, že demokracia sa javí ako jediný politický model uznávaný dohovorom, a ak činnosť smeruje k odklonu od tohto modelu, sú zásahy do slobody prejavu a združovania akceptovateľné.
Politická strana môže presadzovať zmenu práva alebo ústavných základov štátu len za dodržania dvoch podmienok: po prvé, výlučne zákonnými a demokratickými prostriedkami, a po druhé presadzovaná zmena musí byť sama o sebe v súlade s fundamentálnymi demokratickými princípmi. Strana, ktorej predstavitelia podnecujú násilie alebo presadzujú politiku, ktorá nerešpektuje demokraciu alebo je zameraná na jej zničenie alebo obmedzovanie základných práv a slobôd, sa nemôže domáhať ochrany podľa dohovoru proti sankciám, ktoré jej za takéto konanie boli uložené. Nikto sa nemôže spoliehať na ustanovenia dohovoru za účelom, aby oslaboval alebo ničil ideály a hodnoty demokratickej spoločnosti. Medzi takéto hodnoty súd zaradil aj koexistenciu členov spoločnosti bez rasovej segragácie.
ESĽP ďalej vyslovil, že stanovy a program politickej strany nemôžu byť brané do úvahy ako jediné kritériá pre stanovenie cieľov a zámerov strany. Skúsenosti členských štátov ukázali, že politické strany v minulosti neodhalili svoje ciele odporujúce fundamentálnym princípom demokracie v oficiálnych programoch a dokumentoch až do okamihu prevzatia moci. Z tohto dôvodu musí byť program porovnávaný so skutkami predstaviteľov strany a názormi, ktoré zastávajú. Z tohto istého dôvodu zároveň nemožno očakávať od štátu, aby odložil zásah až do času, kým politická strana získa moc a začne uskutočňovať reálne kroky na zavedenie politiky nezlučiteľnej so štandardmi demokracie. Práve naopak súd uznáva právo štátu v prípade hroziaceho nebezpečenstva zasiahnuť preventívne, ešte pred tým, než sa takáto politika začne realizovať.
Na základe uvedených východísk je rozpustenie politickej strany (resp. v tomto prípade združenia) potrebné posudzovať podľa nasledovných kritérií:
- či existujú dostatočné dôkazy o bezprostrednom ohrození demokracie;
- či konania a prejavy predstaviteľov dotknutej strany sú pričítateľné strane ako celku;
- či tieto konania a prejavy pričítateľné strane zakladajú celok, ktorý dáva jasný obraz o modeli spoločnosti, presadzovanom politickou stranou, ktorý je nezlučiteľný s konceptom demokratickej spoločnosti.
Španielsko:Herri Batasuna a Batasuna
Španielsky najvyšší súd v roku 2003 vyhlásil za nelegálne politické strany Herri Batasuna a Batasuna a nariadil ich rozpustenie. Odvolal sa na zákon o politických stranách z roku 2002, na základe ktorého dospel k záveru, že strany boli súčasťou teroristickej stratégie taktického oddelenia a že existovali signifikantné podobnosti medzi nimi a teroristickou organizáciou ETA.
Európsky súd pre ľudské práva v rozsudku zo dňa 30. júna 2009 konštatoval, že článok 11 Dohovoru nebol porušený. Španielske súdy na základe dôkladného dokazovania dospeli k rozumnému záveru, že existovalo prepojenie medzi politickými stranami a teroristickou organizáciou Euskadi Ta Askatasuna (ETA), ktoré objektívne môže predstavovať ohrozenie demokracie. Prepojenie strán Herri Batasuna a Batasuna s teroristickou organizáciou bolo vyvodené napríklad z nedostatku odsúdenia atentátov, vykonaných organizáciou ETA, zo strany týchto politických strán, ale aj z verejných prejavov predstaviteľov strán oslavujúcich organizáciu ETA, účasti predstaviteľov strán na zhromaždeniach podporujúcich túto organizáciu, alebo odkazu na teroristickú organizáciu Gestoras Pro-Amnistía umiestneného na internetovej stránke politickej strany.
Podľa názoru ESĽP činnosť politikov zahŕňa nielen ich konanie a prejavy, ale za určitých okolností aj ich opomenutie či mlčanie, ktoré môžu predstavovať zaujatie stanoviska a možno o nich hovoriť ako o výslovnej podpore. Konanie daných politických strán bolo posúdené súhrnne ako súčasť stratégie k presadeniu politického programu, ktorý je vo svojej podstate v rozpore so zásadami demokracie. Konanie a prejavy pričítateľné týmto politickým stranám predstavovali vo svojom celku jasný obraz o ich spoločenskom modeli, ktorý je v rozpore s koncepciou demokratickej spoločnosti. Politická strana, ktorej predstavitelia podnecujú násilie alebo presadzujú politiku, ktorá nerešpektuje demokraciu alebo je zameraná na jej odstránenie, sa nemôžu odvolávať na ochranu Dohovoru pred sankciami, ktoré sú strane za takéto konanie uložené.
Spolková republika Nemecko: Národnodemokratická strana, NPD
Osobitosť tohto prípadu spočíva v tom, že strana nebola rozpustená súdom, ale napriek tomu podala sťažnosť na Európsky súd pre ľudské práva. Národnodemokratická strana (NPD) založená 28. novembra 1964 existuje a pravidelne sa zúčastňuje volieb do Európskeho parlamentu, federálneho parlamentu, ako aj krajinských a komunálnych volieb.
V roku 2001 podal parlament, rada aj vláda návrh na zákaz strany NPD na federálny ústavný súd s odôvodnením, že chce odstrániť demokratický režim a že propaguje národno – socialistické, antisemitské a rasistické názory, že chce nahradiť existujúcu parlamentnú demokraciu vládou ľudu prostredníctvom „národných elít“, ako aj z dôvodu, že predstavitelia a podporovatelia strany neváhajú použiť násilie na presadzovanie moci. V roku 2003 ústavný súd konanie zastavil s odôvodnením, že vo vedení strany pôsobilo viacero agentov tajných služieb, ktorých výroky slúžili práve ako dôvody pre zrušenie strany. Princíp oddelenia strán od štátu, ktorý je podmienkou uskutočnenia konania o zákaz strany, vzhľadom na pôsobenie týchto agentov nebol naplnený.
Následne v roku 2012 strana podala na federálny ústavný súd sťažnosť proti federálnemu parlamentu, rade a vláde, ktorým žiadala určiť, že nie je protiústavnou v zmysle federálneho práva, prípadne alternatívne vysloviť, že odporcovia porušili jej práva tým, že ju sústavne označovali za protiústavnú, čím jej privodili následky de facto zákazu, bez toho aby o ňom bolo vôbec rozhodnuté. Ako ďalšia alternatíva bolo navrhnuté konštatovanie, že práva strany boli porušené tým, že jej nebol poskytnutý právny prostriedok nápravy na to, aby obhájili súlad svojej činnosti s ústavou na ústavnom súde. V sťažnosti strana okrem iného poukázala na to, že jej členovia, ktorí pracovali vo verejnom sektore, boli pre prepojenie so stranou vystavení disciplinárnym stíhaniam, prípadne im v niektorých spolkových krajinách nebolo umožnené kandidovať v komunálnych voľbách. Pri každom ohlásenom zhromaždení bola strana podrobená konaniu pred správnymi súdmi, pretože jej mestá odmietali poskytnúť verejné priestranstvá, že tieto zhromaždenia boli následne narúšané oponentmi bez toho, aby polícia poskytla strane dostatočnú ochranu.
Federálny ústavný súd 20. februára 2013 sťažnosť odmietol s odôvodnením, že sťažnosť strany smerujúca k určeniu, že jej činnosť nie je protiústavná, nie je prípustná. Len federálny parlament, rada a vláda majú právomoc podať návrh na rozhodnutie o tom, či je strana protiústavná. To, že federálne právo neumožňuje politickej strane domáhať sa potvrdenia svojej ústavnosti, nie je medzerou v právnej ochrane, pretože tak sťažovateľ, ako aj jeho členovia majú k dispozícii právne prostriedky nápravy v jednotlivých konaniach na správnych, civilných alebo trestných súdoch v prípade, ak ich práva boli dotknuté. Strana je v rámci slobody prejavu povinná akceptovať, ak ju kritizujú za to, že ohrozuje ústavnosť.
Následne strana podala sťažnosť na Európsky súd pre ľudské práva pre údajné porušenie článku 13 v spojení s článkami 10 a 11 Dohovoru, čo odôvodnila tým, že na národnej úrovni jej nebol poskytnutý účinný prostriedok právnej ochrany pred veľkým množstvom porušení práv, najmä pred neustálym označovaním strany za protiústavnú, čo viedlo až k jej de facto zákazu. ESĽP sťažnosť odmietol ako neprípustnú. Dôvodom bolo najmä to, že pri každom jednotlivom údajnom porušení práva bolo potrebné využiť dostupné prostriedky nápravy a právnej ochrany v rámci samostatných konaní. Toto isté – iniciovať jednotlivé konania o údajných porušeniach práva, by strana musela urobiť aj v prípade, ak by ústavný súd vyslovil vo všeobecnosti, že činnosť strany nie je protiústavná. Takáto deklarácia by pre stranu nebola účinným prostriedkom právnej ochrany.
Záver
Rozpustenie politickej strany je krajné riešenie, ku ktorému sa však viaceré krajiny v praxi museli uchýliť práve v rámci boja proti extrémizmu a stranám, ktorých program, ale najmä praktická činnosť a vystupovanie predstaviteľov smerovali k odstráneniu demokratického zriadenia. Závery týchto súdov, ale najmä Európskeho súdu pre ľudské práva, sú mimoriadne aktuálne aj v súčasnosti, kedy je predmetom rozhodovania Najvyššieho súdu Slovenskej republiky návrh na rozpustenie politickej strany. Nie je zmyslom tohto článku prejudikovať rozhodnutie, len poskytnúť prehľad o skúsenostiach s podobnými konaniami vo vybraných európskych štátoch.
[1] č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
[2] ústavný zákon č. 23/1991, ktorým sa uvádza Listina základných práv a slobôd ako ústavný zákon Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
[3] Dojednaný v Ríme 4. novembra 1950, podpísaný v mene Českej a Slovenskej Federatívnej republiky dňa 21. februára 1991 v Madride
[4] zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.