Najvyšší súd SR pod sp. zn. Tpj 58/2017 predložil do pripomienkového konania návrh judikátu, ktorý sa zaoberá problematikou prechovávania omamnej a psychotropnej látky podľa § 171 ods. 1 a § 172 ods. 1 písm. d) Tr. zák. (podkladom pre predmetný návrh judikátu bolo uznesenie Najvyššieho súdu SR sp. zn. 2Tdo/53/2016 s tým, že celý návrh judikátu sa nachádza na konci tohto príspevku). Cieľom toho článku je podrobiť odbornej kritike právny názor najvyššieho súdu, ktorý je vyjadrený v uvedenom návrhu judikátu.
Predložený návrh judikátu vychádza z právneho názoru, že
- prechovávanie omamnej alebo psychotropnej látky nie je na účel aplikácie § 171 ods. 1 a § 172 ods. 1 písm. d) Tr. zák. limitované minimálnym hmotnostným množstvom,
- z konštrukcie skutkových podstát trestných činov podľa § 171 a § 172 Tr. zák. v spojení s ustanovením § 135 Tr. zák. vyplýva, že trestným je neoprávnené prechovávanie omamnej látky, psychotropnej látky, jedu alebo prekurzora bez ohľadu na ich množstvo,
- z ustanovenia § 135 ods. 1 Tr. zák. vyplýva, že zákonodarca stanovuje v akom množstve najviac možno mať neoprávnene v držbe omamnú látku, aby jej prechovávanie bolo možné právne posúdiť ako prechovávanie drogy pre vlastnú potrebu v zmysle § 171 ods. 1 Tr. zák. Z uvedeného teda v žiadnom prípade nevyplýva, že by prechovávanie omamnej látky v množstve menšom, než v hmotnostnom vyjadrení zodpovedá obvykle jednorazovej dávke drogy na použitie, malo byť automaticky beztrestným, pokiaľ je táto látka v konkrétnom prípade prechovávaná v množstve, ktoré je po jej užití spôsobilé nepriaznivo ovplyvniť psychiku človeka,
- súd nemôže zužovať podmienky trestnej zodpovednosti v tom smere, že konanie napĺňajúce všetky zákonodarcom stanovené znaky skutkovej podstaty konkrétneho trestného činu označí za beztrestné (t. j. nemôže stanoviť „dolnú“ hranicu obvykle jednorazovej dávky konkrétnej drogy)
O správnosti tohto právneho názoru možno mať oprávnené pochybnosti a možno len dúfať, že napokon nebude schválený a publikovaný v Zbierke stanovísk Najvyššieho súdu a rozhodnutí SR:
V prvom rade je nevyhnutné uviesť, že Trestný zákon definuje pojem „prechovávanie drog pre vlastnú potrebu“ v ustanovení § 135 Tr. zák. prostredníctvom násobku pojmu „obvykle jednorazová dávka na použitie“.
Pojem „obvykle jednorazová dávka na použitie“ však Trestný zákon a ani iný právny predpis žiadnym spôsobom nevymedzuje, t. j. zákonodarca nestanovil žiadne vodítka na to, ako má aplikačná prax tento pojem vykladať. Je preto nesporné, že ide o právny pojem, ktorý je značne neurčitý (vágny), nakoľko absentujú akékoľvek zákonné hľadiska na zistenie úmyslu zákonodarcu, t. j. toho, čo zákonodarca pod týmto pojmom vlastne rozumel.
Vzhľadom k tomu, že Trestný zákon neurčuje pri jednotlivých druhoch drog čo rozumie pod „obvykle jednorazovou dávkou na použitie“, je nevyhnutné, aby bol tento právny pojem vyložený (definovaný) súdnou praxou. Pri výklade neurčitých, či vágnych právnych pojmoch nejde pritom o právo súdu, ale ide o povinnosť súdu nájsť výkladom obsah (zmysel) pojmu „obvykle jednorazová dávka na použitie“ a aplikovať ho v konkrétnom prípade.
Výkladové vymedzenie neurčitého právneho pojmu „obvykle jednorazová dávka na použitie“ zo strany súdu v konkrétnej trestnej veci preto nie je neprípustné zužovanie podmienok trestnej zodpovednosti v rozpore s textom zákona, ako sa mylne domnieva najvyšší súd v návrhu judikátu, ale ide len o stanovenie významu (obsahu, zmyslu) tohto pojmu v konkrétnej trestnej veci za pomoci výkladu (tak ako je to v aplikačnej praxi bežné pri výklade akéhokoľvek neurčitého právneho pojmu).
Pokiaľ teda návrh judikátu tvrdí, že pojem „prechovávanie omamnej a psychotropnej látky“ nie je v Trestnom zákone limitovaný minimálnym množstvom, tak je tomu tak preto, že Trestný zákon vôbec pojem „prechovávanie“ (napríklad v zmysle § 172 ods. 1 písm. d) Tr. zák.) nedefinuje, respektíve definuje (na účely výkladu prechovávania drog pre vlastnú potrebu) definuje (§ 135 Tr. zák.), avšak opätovne len cez neurčitý právny pojem „obvykle jednorazová dávka na použitie“. Trestný zákon teda pri neurčitých právnych pojmoch „prechovávanie“ a „obvykle jednorazová dávka na použitie“ mlčí, t. j. nehovorí nič ani o tom, že by pojem „obvykle jednorazová dávka na použitie“ mal byť vykladaný napríklad cez hornú hmotnostnú hranicu dávky drogy (tak ako to naznačuje najvyšší súd v návrhu judikátu). Trestný zákon v ustanovení § 135 Tr. zák. hovorí len o hornej hranici násobku obvykle jednorazovej dávky drogy a nie o hornej hranici obvykle jednorazovej dávky drogy, respektíve o tom, že by sa tento násobok nemohol odvíjať od konkrétnej dolnej hmotnostnej hranice konkrétnej drogy (prípadne že by sa musel odvíjať od konkrétnej hornej hmotnostnej hranice ako to uvádza najvyšší súd v návrhu judikátu).
Možno preto zopakovať, že tak pojem „prechovávanie“ ako aj pojem „obvykle jednorazovej dávky na použitie“ sú klasické neurčité právne pojmy, ktoré musia vyložiť súdy v konkrétnych trestných veciach a to s použitím klasických výkladových metód, respektíve za použitia výkladových metód pri obdobných prípadoch (iných trestných činoch, pri ktorých hral dôležitú úlohu taktiež neurčitý právny pojem).
Pokiaľ hovoríme o obdobných prípadoch, v ktorých zohral podstatnú úlohu výklad súdu pri neurčitých právnych pojmoch, tak je nutné poukázať na trestný čin ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák., ktorý taktiež obsahuje neurčitý právny pojem „stav vylučujúci spôsobilosť, ktorý si privodil vplyvom návykovej látky“. Tento pojem nie je nikde v Trestnom zákone definovaný a rečou návrhu judikátu nie je výklad tohto pojmu ani nikde v zákone limitovaný minimálnym množstvom návykovej látky, ktorú musel páchateľ užiť, aby už nebol spôsobilý vykonávať zamestnanie, či činnosť, pri ktorých by mohol ohroziť život alebo zdravie ľudí.
Napriek tomu sa v súdnej praxi už dlhodobo vychádza z judikatúry Najvyššieho súdu, podľa ktorej sa za trestný čin ohrozenia pod vplyvom návykovej látky považuje taký stupeň opojenia vodiča alkoholom, ak je vodičovi v čase jazdy nameraná hladina alkoholu najmenej 1 promile (R 12/1985).
Netreba zrejme pripomínať, že nikde v Trestnom zákone nenájdeme ani zmienku o spodnej hranici 1 promile alkoholu pri tomto trestnom čine. Túto spodnú hranicu (nie maximálnu hornú) stanovila až súdna prax výkladom neurčitého znaku základnej skutkovej podstaty. Stanovila ju ako objektívne kritérium, t. j. ako dolnú hranicu od ktorej naplnenia začína vždy trestná zodpovednosť za spáchanie tohto trestného činu.
Najvyšší súd SR v návrhu judikátu ide teda cestou popretia vlastnej zaužívanej výkladovej praxe, keď spôsob výkladu neurčitého právneho pojmu so stanovením dolnej hranice od ktorej začína trestná zodpovednosť, ktorý je považovaný za zákonný výklad práva a využívaný v aplikačnej praxi dlhodobo pri trestnom čine podľa § 289 Tr. zák. je na strane druhej, teda pri trestnom čine podľa § 171 Tr. zák. označovaný za neprípustné zužovanie podmienok trestnej zodpovednosti. Alebo povedané inak, nie je jasné, v čom sú trestné činy podľa § 289 a § 171 Tr. zák. také odlišné, že to čo je v jednom prípade dovolené, je v druhom prípade považované za neprípustné.
Na mieste je potom otázka, či aj stanovenie dolnej hranice 1 promile pri trestnom čine § 289 Tr. zák. nie je neprípustným zužovaním podmienok trestnej zodpovednosti a či prípadným prijatím návrhu judikátu nemá automaticky prísť aj k prehodnoteniu vyššie uvedenej judikatúry pri trestnom čine § 289 Tr. zák., nakoľko by tak došlo najvyšším súdom k popretiu skoršej judikatúry najvyššieho súdu vydanej v obdobnom prípade.
Zastávam názor, že pojem „obvykle jednorazová dávka na použitie“ a prostredníctvom neho aj pojem „prechovávanie“ je potrebné vyložiť obdobne ako to urobil najvyšší súd pri trestnom čine podľa § 289 Tr. zák., t. j. stanovením dolnej hranice hmotnostného množstva jednej priemernej dávky konkrétnej drogy. Napokon, takto chápe pojem „obvykle jednorazovej dávky na použitie“ aj Najvyšší súd SR.
V tomto smere možno poukázať na rozhodovaciu činnosť najvyššieho súdu, ktorý pojem obvykle jednorazová dávka drogy na použitie pre vlastnú potrebu v zmysle § 135 Tr. zák. definoval tak, že ide o jednu priemernú dávku užívateľa v množstve ovplyvňujúcom jeho psychiku, ovládanie alebo rozpoznávacie schopnosti alebo sociálne správanie po jej použití bez toho, aby došlo k vážnemu ohrozeniu zdravia alebo života takéhoto užívateľa (primerane napríklad rozsudok Najvyššieho súdu SR sp. zn. 6Tdo 66/2015 zo dňa 30.03.2016).
Pojem „obvykle jednorazová dávka drogy“ je teda potrebné vykladať ako objektívne kritérium, t. j. je bez významu, či páchateľom je pravidelný konzument drog ako aj to v akom štádiu závislosti od drog sa nachádza a akú veľkú dávku drogy považuje subjektívne (pre seba) za jednu dávku drogy, respektíve, či páchateľom je osoba, ktorá si chce drogu aplikovať prvýkrát. V tomto smere sa preto treba stotožniť s uznesením Najvyššieho súdu SR sp. zn. 2 Tdo 56/2014 zo dňa 16.12.2014, ktorý uviedol, že obvykle jednorazovou dávkou sa rozumie dávka omamnej alebo psychotropnej látky, ktorá sa bežne u väčšiny užívateľov konzumuje pri jednom použití a takto vyjadruje konzumný priemer (zhodné, tzv. objektívne kritérium bolo využité súdnou praxou aj pri trestnom čine podľa § 289 Tr. zák.).
Neurčitý právny pojem „obvykle jednorazovej dávky“ je preto potrebné odvodzovať, pri jednotlivých druhoch drog, od jej dolnej priemernej hmotnosti (t. j. od stanovenia konkrétnej dolnej hmotnostnej hranice, od ktorej sa bude vyvodzovať naplnenie formálnych znakov skutkovej podstaty podľa § 171 Tr. zák. a od ktorej sa bude odvíjať násobok v zmysle § 135 ods. 1, ods. 2 Tr. zák.). Pojem omamná látka, či psychotropná látka, v spojení s termínom obvykle jednorazová dávka, sú znakmi objektívnej stránky trestného činu podľa § 171 Tr. zák. a práve preto sa obvykle jednorazová dávka musí definovať prostredníctvom hmotnostného kritéria (ako základného kritéria), nakoľko v ňom sa zároveň spája objektívne aj subjektívne hľadisko, teda zavinenie páchateľa (napríklad páchateľ, ktorý kupuje drogy má záujem spravidla o určité množstvo drogy a množstvo, ktoré kupuje je pokryté jeho zavinením, taktiež páchateľ, ktorý drogy prechováva má určitú vedomosť o ich množstve, t. j. aké veľké množstvo drogy má u seba a táto okolnosť je pokrytá jeho zavinením).
Hmotnostné kritérium je preto prvoradé kritérium a to bez ohľadu na to ako a či budú v konkrétnom prípade drogy páchateľom rozdelené na jednotlivé dávky. Ako ďalšie kritérium slúži množstvo účinnej látky v zaistenej droge, pretože toto kritérium má význam z hľadiska ustanovenia § 130 ods. 5 Tr. zák., nakoľko ak zaistená droga nemá požadovanú kvalitu (množstvo účinnej látky) nejde už o látku schopnú nepriaznivo ovplyvniť psychiku človeka a nejde teda už o návykovú látku. Toto kritérium má pritom význam len z hľadiska objektívnej stránky trestného činu, pretože množstvo účinnej látky v droge nie je spravidla zahrnuté zavinením páchateľa, nakoľko sa dá určiť len v laboratórnych podmienkach (napríklad skúmanie znalcom) a väčšina páchateľov vie len to, o aký druh drogy ide a v akom množstve sa predáva, či kupuje alebo prechováva a to bez toho, aby poznali presné zloženie drogy z hľadiska účinnej látky.
Skutočnosť, že množstvo účinnej látky v droge nemôže byť kritériom určovania počtu obvykle jednorazových dávok drogy (tak ako pri určovaní obvykle jednorazovej dávke drogy nesprávne postupuje KEÚ PZ), nakoľko sa dá objektívne zistiť len expertíznym skúmaním a preto nemôže byť zahrnuté zavinením páchateľa, vyplýva aj z ustálenej súdnej rozhodovacej praxe (napríklad primerane rozsudok Najvyššieho súdu SR sp. zn. 6Tdo 66/2015 zo dňa 30.03.2016).
Návrh judikátu sa pritom chce odchýliť, a to bez bližšieho zdôvodnenia, aj od vyššie uvedeného názoru, že kritérium určovania počtu obvykle jednorazových dávok nemôže byť množstvo účinnej látky v droge. Návrh judikátu totiž počíta s tým, že trestným bude akékoľvek malé množstvo drogy za predpokladu, že bude aplikovateľné a bude obsahovať dostatočné množstvo účinnej látky. Za takéhoto stavu bude potom trestným aj držba napríklad stopového množstva pervítínu, ktorý zostal na váhe po jeho vážení, nakoľko ide o drogu, ktorá sa dá aplikovať (napríklad zmiešaním s tabakom alebo obliznutím) a celkom určite aj obsahuje určité množstvo účinnej látky. To, že nejde len o uvedenie absurdného príkladu možno demonštrovať na trestnej veci vedenej na Krajskom súde v Bratislave pod sp. zn. 4To/11/2014 v ktorej prokurátor argumentoval, že obvykle jednorazová dávka marihuany začína na úrovni 0,05g. Len pre ilustráciu možno uviesť, že hmotnosť 0,05g je hmotnosť tak nízka, že sa bežne akceptuje výrobcami váh ako štandartná odchylka pri vážení, z hľadiska marihuany nedosahuje takéto množstvo ani veľkosť ohorku cigarety). V zmysle návrhu judikátu by však bolo nutné vyvodzovať trestnú zodpovednosť aj za také nepatrné stopové množstvo drogy, nakoľko aj takéto množstvo obsahuje účinnú látku.
Návrh judikátu tvrdí aj to, že malé množstvo drogy musí byť spôsobilé, vzhľadom na obsah účinnej látky, nepriaznivo ovplyvniť psychiku človeka (§ 130 ods. 5 Tr. zák.). Návrh judikátu však vôbec neuvádza, ako by sa malo v praxi zisťovať, či to ktoré konkrétne množstvo zaistenej drogy je alebo nie je (vzhľadom na jej menšie množstvo) schopné nepriaznivo ovplyvniť psychiku človeka. Tak napríklad bude zaistené malé množstvo marihuany obsahujúce účinnú látku THC na úrovni 20% hmotnostných, ktoré je možné spotrebovať jedným alebo najviac dvomi „šlukmi“. Ako sa má v praxi zistiť, či tento jeden až dva „šluky“ marihuany sú alebo nie sú schopné nepriaznivo ovplyvniť psychiku človeka? Kto je oprávnený urobiť takýto skutkový záver? Návrh judikátu tu nedáva žiadne odpovede. Objektívne totiž možno takýto skutkový záver urobiť len experimentom (t. j. tak, že osoba užije zaistené množstvo drogy a bude sa skúmať, či toto množstvo drogy je spôsobilé ovplyvniť jeho psychiku). Takýto postup je nielen dôkazne neprijateľný, ale bol by aj v rozpore so zákonom.
V tomto smere možno odkázať aj na odbornú medicínsku literatúru, ktorá vychádza z toho, že pojem obvykle jednorazová dávka nie je pojem medicínsky, ale ide o čisto právnu konštrukciu a preto znalec lekár (napríklad psychiater) nemôže zodpovedať otázku aká je obvykle jednorazová dávka drogy pre konkrétnu osobu. Zistenie individuálneho stavu závislosti u každého obvineného zvlášť by bolo možné prakticky zistiť len klinickým experimentom, čo by však bolo v rozpore so zákonom. Znalec (lekár) teda nie je oprávnený zodpovedať otázku aká je obvykle jednorazová dávka drogy u konkrétnej osoby, pretože ide o zodpovedanie otázky právnej a nie je ju možné zodpovedať ani z praktického hľadiska, nakoľko by sa tak muselo stať za použitia neprípustného klinického experimentu (primerane Okruhlica, Ľ.: Pojem „obvykle jednorazová dávka“ nie je medicínsky pojem, publikované v časopise Alkoholizmus a drogové závislosti č. 4/2012).
Vzhľadom na všetky uvedené skutočnosti je preto nevyhnutné, aby súdna prax vymedzila pojem „obvykle jednorazovej dávky na použitie“ prostredníctvom priemernej dolnej hmotnostnej hranice konkrétnej drogy, od ktorej by sa následne odvíjal násobok obvykle jednorazovej dávky v zmysle § 135 Tr. zák. Takýto výkladový postup nie je v rozpore s cieľom zákonodarcu postihovať tzv. drogovú trestnú činnosť, či odlíšiť drobných konzumentov od dílerov drog a navyše, je plne v súlade s výkladovým postupom najvyššieho súdu, ktorý zvolil pri definovaní neurčitého právneho pojmu pri trestnom čine podľa § 289 Tr. zák.
Namiesto záveru je nutné skonštatovať, že nie je celkom jasné, prečo sa najvyšší súd rozhodol judikatórne pokryť túto problematiku práve v čase, v ktorom prebieha legislatívny proces ohľadne návrhu zákona, ktorým sa ustanovujú definície a množstvá omamných látok a psychotropných látok a rastlín a húb obsahujúcich omamné látky alebo psychotropné látky. Tento návrh zákona bol predložený do pripomienkového konania a navrhuje zaviesť tabuľkovou metódou dolné hmotnostné hranice jednotlivých druhov drog ako aj výrazné zmeny skutkových podstát trestných činov podľa § 171 a § 172 Tr. zák. V prípade schválenia tohto návrhu zákona by nadobudol účinnosť od 01.03.2018, pričom nadobudnutím účinnosti by sa predložený návrh judikátu stal v praxi absolútne nepoužiteľným, nakoľko aj trestné veci neskončené do 01.03.2018 by bolo nutné, vzhľadom na § 2 ods. 1 Tr. zák., právne kvalifikovať už podľa novej právnej úpravy.
Nasleduje text návrhu judikátu Najvyššieho súdu SR:
Tpj 58/2017 –
3 (2 Tdo 53/2016)
Prechovávanie omamnej alebo psychotropnej látky podľa § 171 ods. 1 a podľa § 172 ods. 1 písm. d) Trestného zákona
Prechovávanie omamnej látky alebo psychotropnej látky (§ 2 ods. 1 alebo 2 zákona č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov) – ďalej len „droga“, nie je na účel aplikácie § 171 ods. 1 a § 172 ods. 1 písm. d) Trestného zákona limitované minimálnym množstvom. Prechovávanie drogy v množstve síce užívateľom aplikovateľnom, avšak menšom, než z hmotnostného hľadiska zodpovedá obvykle jednorazovej dávke, je trestným činom, pokiaľ je droga vzhľadom na množstvo účinnej látky spôsobilá nepriaznivo ovplyvniť psychiku človeka alebo jeho ovládacie alebo rozpoznávacie schopnosti, alebo sociálne správanie (§ 130 ods. 5 Trestného zákona); uvedená spôsobilosť je nepochybne daná, ak množstvo účinnej látky zodpovedá obvykle jednorazovej dávke na použitie.
Pri prečine podľa § 171 Trestného zákona je však vždy potrebné posudzovať aj materiálny korektív podľa kritérií § 10 ods. 2 Trestného zákona.
(Uznesenie
Najvyššieho súdu Slovenskej republiky z 25. apríla 2017, sp. zn. 2 Tdo 53/2016)
Najvyšší súd Slovenskej republiky uznesením z 25. apríla 2017, sp. zn. 2 Tdo 53/2016, podľa § 392 ods. 1 Tr. por. zamietol dovolanie obvineného Y. X. proti uzneseniu Krajského súdu v Trnave z 25. februára 2016, sp. zn. 6To/49/2015.
Z o d ô v o d n e n i a :
Okresný súd Piešťany (ďalej len „okresný súd“) rozsudkom z 15. apríla 2015, sp. zn. 2T/12/2015, uznal obvineného Y. X. vinným z prečinu nedovolenej výroby omamných a psychotropných látok, jedov alebo prekurzorov, ich držania a obchodovania s nimi podľa § 171 ods. 1 Tr. zák. na tom skutkovom základe, že 8. septembra 2014 v čase asi o 08:35 hod. v Piešťanoch, na Krajinskej ceste č. 5, v budove Obvodného oddelenia PZ Piešťany, vo vrecku nohavíc prechovával pre vlastnú potrebu mikroténový sáčok so sušeným konope (marihuanou), pričom podľa znaleckého posudku Kriminalistického a expertízneho ústavu PZ Bratislava, č. p. PPZ-KEU-BA-EXP-2014/13515, bolo zistené, že igelitové vrecko obsahovalo sušené konope (marihuanu) s hmotnosťou 415 mg s obsahom účinnej látky viac ako 10 mg, čo zodpovedá 1 obvykle jednorazovej dávke drogy, kde Cannabis (konopa) je zaradená v zmysle zák. č. 138/1998 Z. z. (správne 139/1998 Z. z., pozn.) o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov do I. skupiny omamných látok. Okresný súd zároveň podľa § 44 Tr. zák. upustil od uloženia súhrnného trestu, pretože považoval trest uložený obvinenému právoplatným rozsudkom Okresného súdu Trenčín zo 14. októbra 2014, sp. zn. 2T/41/2013, na ochranu spoločnosti a nápravu páchateľa za dostatočný.
Obvinený napadol uvedený rozsudok okresného súdu odvolaním, ktoré Krajský súd v Trnave (ďalej len „krajský súd“) uznesením z 25. februára 2016, sp. zn. 6To/49/2015, podľa § 319 Tr. por. ako nedôvodné zamietol.
Proti uzneseniu krajského súdu podal obvinený Y. X. 28. apríla 2016 prostredníctvom obhajcu dovolanie a to z dôvodov podľa § 371 ods. 1 písm. g), i) Tr. por.
***
V rámci dovolacieho dôvodu uvedeného v § 371 ods. 1 písm. i) Tr. por. obvinený odvolávajúc sa na rozhodnutie Krajského súdu v Bratislave z 24. januára 2014, sp. zn. 4To/11/2014, argumentuje, že trestným činom v zmysle § 171 ods. 1 Tr. zák. nie je konzumácia drog, ale ich prechovávanie a to nie v akomkoľvek množstve, ale len v množstve, ktoré dosahuje minimálne hmotnostnú hranicu obvykle jednorazovej dávky drogy. Kritérium obvykle jednorazovej dávky preto slúži aj ako hranica vyvodzovania trestnej zodpovednosti, keď množstvo drogy nedosahujúce množstvo obvykle jednorazovej dávky nie je trestnoprávne sankcionované.
Zdôraznil pritom, že súdna prax dlhodobo vychádza z toho, že obvykle jednorazovú dávku marihuany je potrebné stanovovať v závislosti od hmotnosti zaisteného sušeného materiálu marihuany. Pri zohľadnení tohto hmotnostného kritéria sa za obvykle jednorazovú dávku považuje množstvo zodpovedajúce 500 mg (0,5 g) vysušenej marihuany. Keďže u neho našli policajti 0,415 g marihuany, teda nemal u seba ani 0,5 g tejto drogy, nenaplnil skutkovú podstatu prečinu podľa § 171 ods. 1 Tr. zák.
V podstate z týchto dôvodov obvinený Y. X. navrhol, aby Najvyšší súd Slovenskej republiky vyslovil rozsudkom porušenie zákona v ustanoveniach § 371 ods. 1 písm. g), i) Tr. por. a následne rozhodol podľa § 386 ods. 2 Tr. por.
Prokurátor príslušnej okresnej prokuratúry v písomnom vyjadrení k dovolaniu obvineného uviedol, že s dôvodmi v ňom uvedenými sa nestotožňuje a napadnuté uznesenie krajského súdu považuje za zákonné.
***
Pokiaľ ide o dôvod dovolania uvedený v § 371 ods. 1 písm. i) Tr. por. prokurátor zdôraznil, že Trestný zákon jednoznačne nedefinuje, čo sa v konkrétnom prípade považuje za obvykle jednorazovú dávku drogy. Ide o pojem právny a záver o ňom môže stanoviť súd výlučne na základe dokazovania v konkrétnej veci. V danom prípade bol takým podkladom znalecký posudok Kriminalistického a expertízneho ústavu PZ, ktorý vyhodnotením zaisteného množstva drogy, ako aj obsahu účinnej látky THC v ňom, dospel k záveru, že ide o 1 obvyklú dávku drogy Cannabis. Prokurátor v tejto súvislosti poukázal aj na výpoveď obvineného, ktorý uviedol, že si zakúpil gram marihuany, z ktorého si urobí dve cigarety tak, že si ho rozdelí na polovicu prstami na základe vizuálneho odhadu. Zaistené množstvo drogy 0,415 g nemožno podľa prokurátora, práve so zreteľom na uplatňované hmotnostné kritérium, považovať za zanedbateľné zvyškové množstvo drogy, ale naopak, za množstvo drogy spôsobilé po aplikovaní ovplyvniť stav ľudskej psychiky. Z týchto dôvodov navrhol dovolanie obvineného podľa § 382 písm. c) Tr. por. odmietnuť.
Najvyšší súd Slovenskej republiky (ďalej len „najvyšší súd“) ako súd dovolací (§ 377 Tr. por.) posúdil vec najprv v zmysle § 382 Tr. por. a zistil, že dovolanie bolo podané obvineným ako oprávnenou osobou podľa § 369 ods. 2 písm. b) Tr. por., prostredníctvom obhajcu (§ 373 ods. 1 Tr. por.), proti rozhodnutiu, proti ktorému je prípustné [§ 368 ods. 2 písm. h) Tr. por.], v zákonnej lehote uvedenej v § 370 ods. 1 Tr. por., potom ako dovolateľ využil svoje zákonné právo podať riadny opravný prostriedok (odvolanie), o ktorom bolo rozhodnuté (§ 372 ods. 1 Tr. por.) a v ktorom namietal aj v dovolaní uplatnené okolnosti (§ 371 ods. 4 Tr. por.), s obsahovými náležitosťami podľa § 374 ods. 1 Tr. por. a s uvedením dôvodu dovolania podľa odseku 2 tohto ustanovenia.
Nezistiac dôvody pre odmietnutie dovolania podľa § 382 Tr. por. najvyšší súd viazaný jeho dôvodmi (§ 385 ods. 1 Tr. por.) preskúmal následne zákonnosť a odôvodnenosť výrokov napadnutého rozhodnutia, proti ktorým bolo podané dovolanie, ako aj správnosť postupu konania, ktoré predchádzalo rozhodnutiu, a dospel k záveru, že obvineným uplatnené dôvody dovolania podľa § 371 ods. 1 písm. g) a i) Tr. por. nie sú v posudzovanej veci preukázané (§ 392 Tr. por.).
***
Pokiaľ ide o argumentáciu obvineného uplatnenú v rámci dôvodu dovolania uvedeného v § 371 ods. 1 písm. i) Tr. por., táto vychádza z mylného predpokladu, že trestným v zmysle § 171 ods. 1 Tr. zák. je prechovávanie omamnej látky pre vlastnú potrebu iba vtedy, ak je prechovávaná v množstve, ktoré zodpovedá najmenej jednej obvykle jednorazovej dávke na použitie.
V tejto súvislosti je žiaduce najprv zdôrazniť, že čl. 49 Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“), podľa ktorého len zákon ustanoví, ktoré konanie je trestným činom a aký trest, prípadne iné ujmy na právach alebo na majetku možno uložiť za jeho spáchanie, v spojení s čl. 86 písm. a) ústavy, podľa ktorého do pôsobnosti Národnej rady Slovenskej republiky patrí uznášať sa na ústave, ústavných a ostatných zákonoch, zveruje právomoc vymedziť katalóg trestných činov a trestov za ich spáchanie a určovať tak trestnú politiku štátu výlučne zákonodarcovi. V konkrétnom prípade síce o vine a treste môže rozhodnúť iba súd (čl. 50 ods. 1 ústavy), ten je pritom vždy viazaný zákonom (čl. 2 ods. 2, čl. 144 ods. 1 ústavy).
Zo zmieneného ústavného princípu „žiaden trestný čin bez zákona“ (nullum crimen sine lege) tak vyplýva nielen to, že súd nemôže rozširovať podmienky trestnej zodpovednosti, ale tieto nie je oprávnený ani zužovať v tom smere, že konanie (opomenutie) napĺňajúce všetky zákonodarcom stanovené znaky skutkovej podstaty konkrétneho trestného činu (u prečinov včítane potrebnej miery závažnosti) označí za beztrestné.
Vo vzťahu k posudzovanej veci treba ďalej uviesť, že z konštrukcie skutkových podstát trestného činu nedovolenej výroby omamných a psychotropných látok, jedov alebo prekurzorov, ich držania a obchodovania s nimi podľa § 171 a § 172 Tr. zák. v spojení s § 135 Tr. zák. vyplýva, že trestným je neoprávnené prechovávanie omamnej látky, psychotropnej látky, jedu alebo prekurzora (ďalej tiež „droga“), prípadne ďalšia forma nakladania s takými látkami uvedená v § 172 ods. 1 Tr. zák., bez ohľadu na ich množstvo. Zákonodarca miernejším trestným postihom privileguje len neoprávnené prechovávanie drog pre vlastnú potrebu, resp. ich prechovávanie pre vlastnú potrebu vo väčšom rozsahu (§ 171 Tr. zák.).
Podľa § 135 ods. 1 Tr. zák. sa prechovávaním drog pre vlastnú potrebu rozumie mať neoprávnene v držbe po akúkoľvek dobu omamnú látku, psychotropnú látku, jed alebo prekurzor v množstve, ktoré zodpovedá najviac trojnásobku obvykle jednorazovej dávky na použitie, a to pre osobnú potrebu.
Zákon teda výslovne stanovuje v akom množstve najviac možno mať neoprávnene v držbe omamnú látku, aby jej prechovávanie bolo možné právne posúdiť ako prechovávanie drogy pre vlastnú potrebu v zmysle § 171 ods. 1 Tr. zák. Z toho ale v žiadnom prípade nevyplýva, že by prechovávanie omamnej látky - teda látky, ktorá vo všeobecnosti vyvoláva návyk a psychickú a fyzickú závislosť ľudí charakterizovanú zmenami správania sa so závažnými zdravotnými a psychosociálnymi následkami [§ 2 ods. 1 zák. č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len zák. č. 139/1998 Z. z.)] - v množstve menšom, než v hmotnostnom vyjadrení zodpovedá obvykle jednorazovej dávke na použitie, malo byť automaticky beztrestným, pokiaľ je takáto látka v konkrétnom prípade prechovávaná v množstve, ktoré je po jeho užití (vzhľadom na obsah účinnej látky) spôsobilé nepriaznivo ovplyvniť psychiku človeka, jeho ovládacie alebo rozpoznávacie schopnosti alebo sociálne správanie (§ 130 ods. 5 Tr. zák.).
V nadväznosti na to treba uviesť, že v skutkovej vete rozsudku okresného súdu vyjadrený záver, že 415 mg sušenej konopy (marihuany) s obsahom účinnej látky viac ako 10 mg zodpovedá jednej obvykle jednorazovej dávke na použitie, ktorého správnosť a úplnosť nemôže dovolací súd skúmať ani meniť [§ 371 ods. 1 písm. i), veta za bodkočiarkou Tr. por.], je z popísaného hľadiska kvalifikačne nepochybný, keďže zodpovedá spáchaniu trestného činu neoprávneným prechovávaním omamnej látky pre vlastnú potrebu. Uvedené množstvo drogy totiž nemožno v žiadnom prípade považovať za zvyškové, resp. stopové.
Na druhej strane ale treba zdôrazniť, že ak páchateľ prechováva pre osobnú potrebu drogu v množstve hmotnostne menšom, ako je obvykle jednorazová dávka na použitie, je nutné vždy skúmať, či vzhľadom na spôsob vykonania činu a jeho následky, okolnosti, za ktorých bol čin spáchaný, mieru zavinenia a pohnútku páchateľa, nie je závažnosť jeho konania nepatrná, resp. u mladistvého páchateľa malá (§ 10 ods. 2, § 95 ods. 2 Tr. zák.). Ide o zákonom predpokladaný materiálny korektív, ktorý je spôsobilý negovať záver o trestnosti činu, ktorého ostatné znaky sú inak naplnené. V tomto smere však obvinený nevytkol napadnutému rozhodnutiu žiadne chyby, pričom dovolací súd je pri svojom rozhodovaní viazaný vecne uplatnenými dôvodmi dovolania (§ 385 ods. 1, § 374 ods. 1 Tr. por.).
Vychádzajúc z uvedeného je (ako už bolo zmienené) pre právne posúdenie konania obvineného rozhodujúcim skutkové zistenie okresného súdu, ktoré si v celom rozsahu osvojil aj krajský súd, vyjadrené vo výroku odsudzujúceho rozsudku, ako je citovaný vyššie. Takto preukázané konanie napĺňa všetky znaky skutkovej podstaty prečinu nedovolenej výroby omamných a psychotropných látok, jedov alebo prekurzorov, ich držania a obchodovania s nimi podľa § 171 ods. 1 Tr. zák., keďže obvinený neoprávnene prechovával pre vlastnú potrebu omamnú látku (§ 2 ods. 1 zák. č. 139/1998 Z. z.) a to v množstve, ktoré bolo spôsobilé nepriaznivo ovplyvniť psychiku človeka.
V preskúmavanej veci tak nebol preukázaný ani dovolací dôvod podľa § 371 ods. 1 písm. i) Tr. por., ktorý je daný vtedy, ak je rozhodnutie založené na nesprávnom právnom posúdení skutku alebo na nesprávnom použití iného hmotnoprávneho predpisu.
Najvyšší súd preto dovolanie obvineného Y. X. podľa § 392 ods. 1 Tr. por. zamietol.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.