Pár poznámok k zákonu o obetiach trestných činov
npor. JUDr. Miroslav Srholec – vyšetrovateľ PZ
Jedným z dlhodobo zabehnutých skutočností týkajúcich sa trestného práva v podmienkach SR je trend podpriemerných novelizácií trestnoprávnych kódexov. Výnimkou v tomto trende nie je ani zákon č. 274/2017 Z.z. o obetiach trestných činov a o zmene a doplnení niektorých zákonov účinný od 01.01.2018 (ďalej len zákon o obetiach/ZoO)[1]. Z hľadiska zachovania normálnosti je však potrebné na tieto nedostatky upozorňovať. Zákon bol navrhnutý v „...pracovnej skupiny zriadenej ministerstvom spravodlivosti, ktorej členmi sú okrem zástupcov ministerstva spravodlivosti zástupcovia Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, Ministerstva financií Slovenskej republiky, Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky, Koordinačno-metodického centrum pre rodovo podmienené a domáce násilie, fakulty práva Paneurópskej vysokej školy, Ligy za ľudské práva a ďalších odborníkov z praxe.“[2]
V prvom rade je nutné uviesť, že stav ochrany osôb poškodených trestným činom resp. obetí trestných činov je z hľadiska trestného práva naozaj žalostný. Skutočnosť, keď je občan postihnutý protiprávnym konaním, toto konanie riadne oznámi na polícií, počas priebehu vyšetrovania riadne spolupracuje, dostavuje sa na úkony, navrhuje dôkazy, podáva opakované výpovede atď. následne sa po niekoľko mesačnom alebo niekoľko ročnom vyšetrovaní dostane vec pred súd, kde je prejednávaná taktiež niekoľko mesiacov prípadne rokov a na konci súd rozhodne s odkazom, aby poškodený podal na odsúdeného civilnoprávnu žalobuza účelom zabezpečenia náhrady škody je naozaj ďaleko za hranicami funkčného systému ochrany.
To či uvedený stav zvráti zákon o obetiach je nateraz z pohľadu autora skôr naivná ako reálna predstava. Zákon obsahuje niektoré snahy, ktoré možno považovať za pozitívne, avšak ich normatívne zobrazenie je diskutabilné.Autor sa zameria na niektoré „kazítka“ právnej normy.
Trestný poriadok:
§ 2 ods. 21 TP definuje novú zásadu trestného konania. Autor pripomína, že zásady predstavujú unikátny druh[3] právnej normy, nakoľko v sebe obsahujú aj interpretačný či aplikačný korektív. Nová zásada znie: „Orgány činné v trestnom konaní a súd sú povinné v priebehu celého trestného konania umožniť poškodenému plné uplatnenie jeho práv, o ktorých ho treba riadne, vhodným spôsobom a zrozumiteľne poučiť. Trestné konanie sa musí viesť s potrebnou ohľaduplnosťou k poškodenému. Treba zohľadniť jeho osobnú situáciu a okamžité potreby, vek, pohlavie, prípadné zdravotné postihnutie a jeho vyspelosť a zároveň plne rešpektovať jeho fyzickú, mentálnu a morálnu integritu. Ustanovenia osobitného zákona o právach obetí trestných činov tým nie sú dotknuté.“ V súvislosti s novou zásadou dôvodová správa používa pojem „zavedením povinnosti“ OČTK a súdom.[4]
Ak by sme s určitou dávkou fantázie prekonvertovali uvedený text prišli by sme na to, že štát má za to, že OČTK a súdy aktívne bránili poškodenému v uplatňovaní jeho práv a to počas celej dĺžky trestného konania, poškodeného vhodne a zrozumiteľne nepoučovali o jeho právach, ďalej boli neohľaduplné a nezohľadňovali také činitele ako: „okamžité potreby, vek, pohlavie, prípadné zdravotné postihnutie a jeho vyspelosť a zároveň plne rešpektovať jeho fyzickú, mentálnu a morálnu integritu“. Ďalej sa zdá, že OČTK a súd, aby sa vyhol druhotnej viktimizácií ( o tej bude tiež reč) budú musieť s poškodeným „pracovať“ a to zdá sa podľa previerok zdravotných záznamov, fyzických previerok, či dotazníkov o mentálnej a morálnej integrite. Zákon o obetiach trestných činov hovorí o obetiach pričom § 2 ods. 21 TP pracuje s pojmom poškodený. Nejde teda len o obete násilných trestných činov ako by sa nám mohlo zdať, ale aj napr.spolumajiteľa veci, ktorá bola predmetom trestného činu poškodzovania cudzej veci. Na jednej strane autor chápe dôvody, ktoré viedli k obsahu tejto normy. Pochopenie však končí v bode, keď ten istý zákonodarca zrušil ustanovenie § 49 Trestného zákona ktoré znelo: „(1) Orgán činný v trestnom konaní je povinný pri prvom kontakte s poškodeným poskytnúť mu v písomnej forme informácie o jeho právach v trestnom konaní a o organizáciách na pomoc poškodeným vrátane služieb nimi poskytovaných. (2) Orgán činný v trestnom konaní a súd je povinný poškodeného o jeho právach poučiť a poskytnúť mu plnú možnosť na ich uplatnenie. Ak je spôsobilosť poškodeného rozumieť poučeniu ovplyvnená jeho osobnými vlastnosťami, poškodenému sa jeho práva primerane vysvetlia tak, aby tomu rozumel. (3) V závislosti od osobitných potrieb a osobných pomerov poškodeného a od druhu alebo povahy trestného činu poskytne orgán činný v trestnom konaní poškodenému informácie o a) možnostiach poskytnutia nevyhnutnej zdravotnej starostlivosti, b) druhoch špecializovanej podpory vrátane psychologickej podpory, o ostatných druhoch podpory, ktorá sa mu môže poskytnúť a o náhradnom ubytovaní c) postupoch týkajúcich sa podania trestného oznámenia a o postavení poškodeného v súvislosti s týmito postupmi, d) podmienkach poskytnutia ochrany v prípade hrozby nebezpečenstva ohrozenia života alebo zdravia alebo značnej škody na majetku, e) podmienkach získania prístupu k právnemu poradenstvu alebo právnej pomoci, f) práve na tlmočenie a preklad, g) opatreniach na ochranu jeho záujmov, o ktoré môže požiadať, ak má bydlisko v inom členskom štáte Európskej únie, h) postupoch domáhania sa nápravy v prípade porušenia svojich práv v trestnom konaní zo strany orgánov činných v trestnom konaní, i) možnosti a podmienkach uzavretia zmieru, alebo o j) možnosti a podmienkach náhrady trov poškodeného“ a následne túto právnu normu nahradil novou normou a to § 49 TP „Orgán činný v trestnom konaní a súd je povinný poškodeného o jeho právach poučiť podľa tohto zákona a poskytnúť mu plnú možnosť na ich uplatnenie“
Jej strohý obsah ďalej zákonodarca „precizoval“ustanovením § 4 ZoO ktoré k informačnej povinnosti zaväzujú výlučne policajta a prokurátora a nie súd ako je to v § 2 ods. 21 TP. Ako čerešničku autor ďalej uvádza, že okrem povinnosti policajta na zohľadnenie „osobnej situácie a okamžité potreby, vek, pohlavie, prípadné zdravotné postihnutie a jeho vyspelosť a zároveň plne rešpektovať jeho fyzickú, mentálnu a morálnu integritu(§2 ods. 21TP) prihliadnuť aj na ...rozumovú a vôľovú vyspelosť, zdravotný stav vrátane psychického stavu a charakteru trestného činu...(§ 4 ods. 2 ZoO) a zdá sa že ani to nie je dosť a preto v (§ 3 ods. 4 ZoO) „Orgány činné v trestnom konaní, súdy a subjekty poskytujúce pomoc obetiam sú povinné informovať obeť o jej právach jednoduchým a pre ňu zrozumiteľným spôsobom. Osobitne prihliadajú na ťažkosti pri porozumení alebo komunikácii vyplývajúce z určitého druhu zdravotného postihnutia, znalosti jazyka, ako aj na obmedzenú schopnosť obete vyjadrovať sa.“
Dôvodová správa ide o kus ďalej keď nenormatívne k § 4 uvádza: „V odseku 2 je uvedený katalóg, resp. rozsah informácií, ktorý korešponduje so znením čl. 4 smernice, pričom je doplnený o tzv. materiálny korektív (odôvodnené potreby obete v závislosti od jej veku, zdravotného stavu, druhu trestného činu a pod.). Z tohto dôvodu nie je potrebné vždy a každej obeti poskytnúť všetky informácie vymedzené v dotknutom ustanovení. Rovnaký rozsah informácií je povinný poskytnúť policajt a aj prokurátor, viď odsek 3“.[5]
Aký je teda nový rozsah poučenia osoby? Policajt poučuje obeť( § 4 ods. 2 ZoO)o „a) postupoch týkajúcich sa podania oznámenia o skutočnostiach, že bol spáchaný trestný čin (ďalej len „trestné oznámenie“) a o právach a povinnostiach obete, ktorá má postavenie poškodeného v trestnom konaní v súvislosti s týmito postupmi, b) subjektoch poskytujúcich pomoc obetiam, kontaktných údajoch na tieto subjekty a forme odbornej pomoci, ktorá sa jej môže poskytnúť podľa tohto zákona, c) možnostiach poskytnutia nevyhnutnej zdravotnej starostlivosti d) prístupe k právnej pomoci e) podmienkach poskytnutia ochrany v prípade hrozby nebezpečenstva ohrozenia života alebo zdravia alebo značnej škody na majetku,f) práve na tlmočenie a preklad, g) opatreniach na ochranu jej záujmov, o ktoré môže požiadať, ak má bydlisko v inom členskom štáte, h) postupoch domáhania sa nápravy v prípade porušenia svojich práv v trestnom konaní zo strany orgánov činných v trestnom konaní, i) kontaktných údajoch na komunikáciu v súvislosti s vecou, v ktorej je obeťou, j) postupoch súvisiacich s uplatnením nároku na náhradu škody v trestnom konaní, k) postupoch mediácie v trestnom konaní, l) možnosti a podmienkach uzavretia zmieru, m) možnosti a podmienkach náhrady trov trestného konania obete, ktorá má postavenie poškodeného.“ Rozdiel s predošlou právnou úpravou § 49 je jednoduchodychberúci.
A nie len to, kým predošlá právna úprava od policajta požadovala, aby osoby poučoval stále a vždy,[6] súčasná norma mu za úlohu kladie rozsiahle zisťovanie stavu obete a následnej „povinnosť poučiť“ ju selektívne a adaptabilne.
Je však nutné rozoznávať kedy ide o obeť a kedy ide o poškodeného. Podľa dôvodovej správy: „Obeťou na účely tohto zákona treba rozumieť len fyzickú osobu, ktorej bolo ublížené na zdraví, spôsobená majetková škoda, morálna alebo iná škoda alebo boli porušené či ohrozené jej zákonom chránené práva alebo slobody“ či „Trestný poriadok upravuje procesné postavenie obete ako „poškodeného“, ktorým môže byť aj právnická osoba na rozdiel od obete, ktorou môže byť len fyzická osoba alebo za určitých okolností príbuzný“[7] prípadne viď § 46 ods. 1 TP je „poškodený je osoba, ktorej bolo trestným činom ublížené na zdraví, spôsobená majetková, morálna, alebo iná škoda alebo boli porušené či ohrozené jej iné zákonom chránené práva alebo slobody...“[8]
Zákonodarca teda na jednej strane zaviedol pomerne presný okruh informácií ktoré musia byť obeti trestného činu sprostredkované, na druhej strane ale zabudol, že novým § 49 TP ako aj § 4 ods. 2 ZoO nerozšíril a ani nešpecifikoval okruh osôb, ktoré musí OČTK informovať, nakoľko pôvodný § 49 TP pracoval s pojmom poškodený (vzhľadom k úprave neobeť a zástupca PO).Tento bol zrušený a nahradený vágnou normou, pričom podrobne špecifikoval iba práva obete (teda len špecifická FO). Zástupcovia PO tak po novom ani neobdržia písomnú informáciu tak ako doteraz, hoci v zásade netratia na svojich doterajších právach.
§ 30a TP Psychológ - nová právna úprava uvádza, že: „V prípadoch ustanovených týmto zákonom sa na vykonanie úkonu priberie psychológ. Psychológ má právo na náhradu nevyhnutných výdavkov a ušlej mzdy alebo iného preukázateľného ušlého príjmu. Nárok zaniká, ak ho psychológ neuplatní do troch dní po svojej prítomnosti na úkone alebo po tom, čo mu bolo oznámené, že k úkonu nedôjde; na to musí byť psychológ upozornený.“ Psychológa,zákonodarca zaradil medzi pomocné osoby ako napríklad probačného a mediačného úradníka, vyššieho súdneho úradníka, súdneho tajomníka a asistenta prokurátora, zapisovateľa, tlmočníka a prekladateľa, nezúčastnenú osobu a figuranta. Uvedené ustanovenie zrejme chcelo riešiť určitý problém, ktorý v praxi nastával, keď bol psychológ do trestného konania prizvaný avšak nebol prizvaný ako znalec a následne nedostal príslušnú úhradu vzniknutých nákladov[9] napr. účasť na výsluchoch s prítomnosťou psychológa sa dal procesne ošetriť aj doteraz a to inštitútomodborný konzultant. V zásade ani s touto právnou úpravou by ale problém nebol, keby v novom § 135 ods. 1 TP zákonodarca nezačal perliť a pri výsluchu svedka, osoby mladšej ako 18 rokov neuvádzal, že: „K výsluchu sa priberie psychológ alebo znalec, ktorý so zreteľom na predmet výsluchu a stupeň duševného vývoja vypočúvanej osoby prispeje k správnemu vedeniu výsluchu a zástupca orgánu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately...“ (perličkovanie možno vysledovať aj v § 134 ods. 4 Trestného poriadku). Ak teda zákonodarca vyňal psychológa z množiny odborný konzultant a znalec, určil mu štatút pomocnej osoby a v ďalších ustanoveniach pracuje s vylučovacou spojkou „alebo“, kde pojednáva o postavení buď pomocnej osoby(psychológ) alebo znalca, tak potom či/a v akom výlučnom režime možno psychológa v trestnom konaní prizvať ako znalca k podaniu znaleckého posudku?
Autor nerád predbieha, ale v súvislosti s § 135 ods. 1 TP (viď nižšie) zákon ukladá, aby bol k výsluchu obzvlášť zraniteľnej osoby prizvaný psychológ/znalec. Táto povinnosť je pre OČTK obligatórna. Čo si však má počať policajt v prípade ak psychológ/znalec nie je dosiahnuteľný, prípadne sa odmietne na úkon dostaviť? Policajt má v tomto bode obmedzenú možnosť, do úvahy pripadá: a)zápisničnévypočutie osobybez psychológa a kameryčo však znamená porušenie normy b) cestovaním za najbližším dostupným znalcom možno aj niekoľko stoviek kilometrov, ktoré však zaváňa druhotnou viktimizáciou (o tom reč nižšie) c) pošle obeť domov a dohodnú si iný dátum výsluchu, ktorý bude vyhovovať psychológovi/znalcovi, čo je taktiež postup v rozpore so zákonom, nakoľko policajt je povinný prijať trestné oznámenie.
§ 125 TPKonfrontácia; zákonodarca v domnení, že pomáha obeti trestného činu určil, že konfrontácia nie je možná, ak ide o svedka mladšieho ako 18 rokov, rovnako tak: „V trestnom konaní o trestných činoch proti ľudskej dôstojnosti( aby bolo jasné o čom norma hovorí § 199 znásilnenie, § 200 sexuálne násilie, § 201 sexuálne neužívanie, § 203 súlož medzi príbuznými)
o trestnom čine týrania blízkej osoby a zverenej osoby(§ 208) alebo o trestnom čine obchodovania s ľuďmi(§ 179) sa ustanovenia odsekov 1 a 2 nepoužijú, ak ide o svedka, na ktorom bol takýto trestný čin spáchaný. Ustanovenie odsekov 1 a 2 sa nepoužijú ani v prípade svedka, na ktorom bol spáchaný trestný čin násilím alebo hrozbou násilia, ak hrozí nebezpečenstvo spôsobenia druhotnej viktimizácie alebo opakovanej viktimizácie, najmä s ohľadom na vek, pohlavie, sexuálnu orientáciu, rasu, národnosť, náboženské vyznanie, rozumovú vyspelosť alebo vzťah k páchateľovi trestného činu alebo závislosti na ňom.“[10]a to aj v prípade, ak kvôli dôkaznej núdzi nemožno postaviť podozrivého pred súd a oznamovateľ sa konfrontácie vyslovene dožadujú. Fabulujme prípad: páchateľ týra blízku osobu, ktorá má 17 rokov, vzhľadom k svojej rozumovej vyspelosti (samostatne sa stará o seba a mladších súrodencov ako aj rodinnými pomermi spojenými s alkoholizmom) podá trestné oznámenie pričom z určitých dôvodov nastáva v trestnom spise dôkazná núdza. 17 ročný oznamovateľ chce v uvedenej veci svedčiť, a je ochotný sa páchateľovi posadiť tvárou v tvár. V druhom prípade sa jedná o obdobný trestný čin s obdobnou dôkaznou núdzou, pričom svedok má 19 rokov avšak jeho rozumové schopnosti sú vzhľadom k svojim mentálnym schopnostiam obmedzené. Naozaj bola taká rigidna výluka pri inštitúte konfrontácie nevyhnutná? Je v záujme obeti či skôr páchateľa?
§ 134 ods. 4 TP je autorovým najobľúbenejším „Ak je ako svedok v trestnom konaní vypočúvaná osoba, ktorá je obzvlášť zraniteľnou obeťou podľa osobitného zákona, treba vykonať výsluch ohľaduplne a po obsahovej stránke tak, aby sa výsluch v ďalšom konaní už nemusel opakovať; ustanovenie § 135 ods. 1 tým nie je dotknuté. Výsluch sa vykoná s využitím technických zariadení určených na záznam zvuku a obrazu; ustanovenie § 270 ods. 2 tým nie je dotknuté. Orgán činný v trestnom konaní zabezpečí, aby výsluchy v prípravnom konaní viedla tá istá osoba, ak sa tým nenaruší priebeh trestného konania. K výsluchu sa priberie psychológ alebo znalec, ktorý so zreteľom na predmet výsluchu vypočúvanej osoby prispeje k správnemu vedeniu výsluchu; ustanovenie § 135 ods. 1 tým nie je dotknuté“
Uvedené ustanovenie zdá sa nepredstavuje opäť žiadny väčší problém avšak, ak prihliadneme na obsah pojmu obzvlášť zraniteľná obeť, tak v zmysle § 2 ods. 1 písm. c) ZoO sa jedná o všetky osoby do 18 rokova to aj v prípade: „ak nie je vek osoby známy a existuje dôvod domnievať sa, že je dieťaťom, považuje sa za dieťa, až kým sa nepreukáže opak“,(tu sa však výsluch riadi špeciálnou právnou úpravou § 135 TP) ďalej ak ide o osobu staršiu ako 75 rokov, ďalej osobu so zdravotným postihnutím ktorú možno vykladať jedine v intenciách Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím (oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 317/2010 Z. z.), podľa ktorého „Osoby so zdravotným postihnutím zahŕňajú osoby s dlhodobými telesnými, mentálnymi, intelektuálnymi alebo zmyslovými postihnutiami, ktoré v súčinnosti s rôznymi prekážkami môžu brániť ich plnému a účinnému zapojeniu do života spoločnosti na rovnakom základe s ostatnými.“ Či sa budú vykonávať výsluchy na kameru u osôb s kartičkou ZŤP (čo je v rozpore s právom) alebo pre istotu všetci je na teraz otázne.
Obzvlášť zraniteľnou obeťou je aj: „obeť trestného činu obchodovania s ľuďmi, trestného činu týrania blízkej osoby a zverenej osoby, trestného činu spáchaného organizovanou skupinou, niektorého z trestných činov proti ľudskej dôstojnosti, niektorého z trestných činov terorizmu alebo trestného činu domáceho násilia, obeť trestného činu spáchaného násilím alebo hrozbou násilia z dôvodu jej pohlavia, sexuálnej orientácie, národnosti, rasovej alebo etnickej príslušnosti, náboženského vyznania alebo viery a obeť iného trestného činu, ktorá je vystavená vyššiemu riziku opakovanej viktimizácie zistenému na základe individuálneho posúdenia[11] obete a jej osobných vlastností, vzťahu k páchateľovi alebo závislosti od páchateľa, druhu alebo povahy a okolností spáchania trestného činu,“
Ak by smemali byť korektný, tak je ešte potrebné uviesť, ustanovenie § 3 ods. 1 ZoO podľa ktorého: „Každá osoba, ktorá tvrdí, že je obeťou, sa považuje za obeť, kým sa nepreukáže opak, alebo ak nejde o zjavné zneužitie postavenia obete podľa tohto zákona, a to bez ohľadu na to, či bol páchateľ trestného činu zistený, trestne stíhaný alebo odsúdený“a tiež §3 ods. 7 ZoZ„orgán činný v trestnom konaní, súd a subjekt poskytujúci pomoc obetiam uskutočňujú s ohľadom na závažnosť spáchaného trestného činu individuálne posúdenie obete tak, aby sa zistilo, či ide o obzvlášť zraniteľnú obeť na účely zabránenia opakovanej viktimizácii.“
§ 287 ods. 1 TP – predstavuje špecifickú normu, ktorá upravuje postup súdu pri priznaní nároku poškodeného alebo jeho rozsahu. Pôvodná norma znela: „Ak súd odsudzuje obžalovaného pre trestný čin, ktorým spôsobil inému škodu uvedenú v § 46 ods. 1, uloží mu spravidla v rozsudku, aby ju poškodenému nahradil, ak bol nárok riadne a včas uplatnený. Ak tomu nebráni zákonná prekážka, súd uloží obžalovanému vždy povinnosť nahradiť neuhradenú škodu alebo jej neuhradenú časť, ak jej výška je súčasťou popisu skutku uvedeného vo výroku rozsudku, ktorým bol obžalovaný uznaný za vinného, alebo ak ide o náhradu morálnej škody spôsobenej úmyselným násilným trestným činom podľa osobitného zákona, ak škoda nebola doposiaľ uhradená“ Z uvedenej dikcie bolo zjavné, že v špecifikovaných prípadoch súdu nebolo bránené rozhodovať o nárokoch poškodených a to bez odkazu na civilný súd. To že sa tak nedialo sa rozhodol zákonodarca vyriešiť normatívne a to vskutku excelentnou normou.
Nové ustanovenie znie: „Ak súd odsudzuje obžalovaného pre trestný čin, ktorým spôsobil inému škodu uvedenú v § 46 ods. 1, uloží mu spravidla v rozsudku, aby ju poškodenému nahradil, ak bol nárok riadne a včas uplatnený. Súd uloží obžalovanému vždy povinnosť nahradiť neuhradenú škodu alebo jej neuhradenú časť, ak jej výška je súčasťou popisu skutku uvedeného vo výroku rozsudku, ktorým bol obžalovaný uznaný za vinného, alebo ak ide o náhradu morálnej škody spôsobenej úmyselným násilným trestným činom podľa osobitného zákona, ak škoda nebola dosiaľ uhradená.“
Pozorný čitateľ určite našiel rozdiel. Zákonodarca vyhodil návetie druhej vety: „Ak tomu nebráni zákonná prekážka...“. Teda ak po novom bude z pohľadu súdu existovať zákonná prekážka(!) brániaca rozhodnutiu o uložení povinnosti náhrady škody alebo jej časti, súd ju zdá sa nemá ex legeakceptovať a rozhodnúť aj napriek existencií zákonnej prekážky(?).Navrhovateľ sa snažil uvedenou zmenou dosiahnuť podstatnú zmenu[12], či však budú súdy na trestnom úseku, po novom, uvedenou normou „dotlačené“ k rozhodovaniu o nárokoch poškodených bez odkazu na civilné súdy, zvážte samy.
Zákon o obetiach trestných činov
V § 2 ods. 2 písm. f)ZoZ sa zavádza pojem druhotnej viktimizácie, „druhotnou viktimizáciou ujma, ktorá obeti vznikla v dôsledku konania alebo nekonania orgánu verejnej moci, subjektu poskytujúceho pomoc obetiam, poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, znalca, tlmočníka, obhajcu alebo oznamovacích prostriedkov“ a § 8 ods. 2 ZoO „Orgán činný v trestnom konaní, súd a subjekt poskytujúci pomoc obetiam postupuje tak, aby jeho činnosť nespôsobovala obeti druhotnú viktimizáciu a prijíma účinné opatrenia, ktoré majú zabrániť opakovanej viktimizácii. Na tento účel orgán činný v trestnom konaní a súd používa vhodne prispôsobené úradné miestnosti, ak to ich priestorové možnosti umožňujú.“ Navrhovateľ z radov „odborníkov z praxe“[13] mal zrejme za to, že orgány činné v trestnom konaní a súdy doteraz pred oznamovateľmi skrývali „vhodne prispôsobené úradné miestnosti“. Za otázku stojí, čo s obeťou ktorá príde nahlásiť daný trestný čin napríklad na obvodné oddelenie, kde prispôsobené úradne miestnosti jednoducho nie sú a kde to priestorové možnosti neumožňujú. Môžu vlastne policajti prijať na staršom obvodnom oddelení takéto trestné oznámenie, keď reálne hrozí druhotná viktimizácia obeti?
Čo je ešte zaujímavejšie, zákonodarca dokonca právnou normou priamo vylúčil možnosť druhotnej viktimizácie obete a to samotným výsluchom na kameru a prítomným ansámblom (vyšetrovateľa, zapisovateľa, psychológa, znalca, rodiča, pedagóga, právneho zástupcu, dôverníka, splnomocnenca, právneho zástupcu poškodeného, zástupca kurately atď.) akúkoľvek traumu, hanbu, poníženie, a pod. V prípade, ak by obeť uvedený postup považovala za druhotne viktimizujúci a odmietala by takýto postup je policajtovi v trestnom konaní de facto odňatá možnosť vec riadne vyšetriť, na škodu obeti. Ako alternatívne riešenie sa ponúka odporučenie obeti na zápisničnú výpoveď pred notárom, či vlastnoručné spísanie trestného podrobného trestného oznámenia, čo možno považovať za absurdum,
§ 8 ods. 4 ZoO ochrana pred opakovanou viktimizáciou. Týmto ustanovením zákonodarca: „V záujme ochrany obete pred opakovanou viktimizáciou alebo hroziacim nebezpečenstvom je príslušný orgán oprávnený rozhodnúť o uložení osobitných opatrení podľa osobitného predpisu“ ktorým sa v poznámke pod čiarou rozumejú § 27a zákona 171/1993 Z.z. o PZ (vykázanie z obydlia), § 82 Trestného poriadku (primerané povinnosti a obmedzenie) a § 325 ods. 2 písm. e) až h) CSP (obsah neodkladného opatrenia). Uvedeným znení zákonodarca zdá sa konečne(!) oprávnil dané orgány rozhodnúť v zmysle príslušných ustanovení, podľa všetkého doteraz na to oprávnené neboli(?).
A ak by náhodou nebolo nové právne postavenie poškodeného/obete zjavné úplne každému, dajme naposledy priestor dôvodovej správe: „Nie je účelom návrhu zákona zavádzať sankcie za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom, v neposlednom rade to nevyžadujeme ani transponovaná smernica. Je však potrebné upriamiť pozornosť na to, že porušenie povinností zo strany orgánov verejnej moci môže zakladať právo na náhradu škody za nesprávny úradný postup orgánov verejnej moci; k tomu pozri zákon č. 514/2003 Z. z. o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“ Zjednodušenie, ak občan nie je spokojný s výsledkami trestného súdneho konania, súdi sa pred civilným súdom s páchateľom o náhrade škody, môže sa súdiť aj so štátom. Uvedené zlepšenie postavenia svedka/obeti je zdá sa „historické“.
Fiktívna kazuistika
1, Osoba sa dostaví na najbližší útvar PZ uvedie, že ju manžel týra. Policajt je povinný prijať trestné oznámenie, avšak v súlade so štatútom obete je povinný vykonať výsluch „na kameru“. Dostaví sa psychológ/znalec, obeť však nebude schopná súvisle vypovedať. Výpoveď je aj vzhľadom k mentálnym možnostiam z pohľadu riadneho objasnenia „nedostatočná“ aj napriek nekapcióznym a nesugestívnym otázkam. Vyšetrovateľ teda začne trestné stíhanie podľa § 199 ods. 1 TP a vypočuje podozrivého, ktorý popiera svoju vinu a tvrdí, že sa s ním manželka chce rozviesť a že jej to len jej rozvodová taktika. Po začatí trestného oznámenia by mal/musí vypočuť poškodeného tj. obeť. Tá je už ale vypočutá „na kameru“ a vzhľadom k § 134 ods. 4 ZoO osobu po začatí trestného stíhania nemôže vypočuť. V trestnom konaní vyšetrovateľ vypočuje rodinných príslušníkov, ktorí však neprispejú k objasneniu skutku. Či uvedený postup reálne napomôže k usvedčeniu páchateľa a teda aj zamedzení ďalšej protiprávnej činnosti, je na zvážení.
2, V prípade podozrenia z trestného činu usmrtenia podľa § 149 Trestného zákona, pri uhorení osoby policajt pristúpi k sprocesneniu výpovedí. Podľa § 2 ods. 1 písm. b) čiastka 2. obetou aj „príbuzný v priamom rade, osvojiteľ, osvojenec, súrodenec, manžel a osoba, ktorá žila v čase smrti v spoločnej domácnosti s osobou, ktorej bola trestným činom spôsobená smrť, ako aj osoba závislá od osoby, ktorej bola trestným činom spôsobená smrť, ak utrpeli v dôsledku smrti tejto osoby škodu a ak odsek 2 neustanovuje inak; ak je týchto osôb viac, považuje sa za obeť každá z nich,“ Policajt je teda okrem iného povinný aktívne zisťovať, ktoré osoby žili v čase smrti v spoločnej domácnosti, kto boli rodinný príslušníci, kto bol na zosnulom závislý, a zdá sa aj všetky osoby ktorým bola spôsobená škoda, nakoľko štatút obzvlášť zraniteľnej obete vzniká ex lege. Keď budú ako poškodeným v dôsledku vzniku škody na majetku spôsobenej požiarom v trestnom konaní cítiť všetci potencionálny dediči, dajme tomu 78 ľudí, tak ich zdá sa bude nutné vypočúvať všetkých, nakoľko zákon v tomto bode nerobí výnimky. Či to zlepší postavenie obete v trestnom konaní(v predošlom postavení ani nemuseli mať postavenie svedka) alebo len bude prvotne viktimizovať dedičovnebohého je taktiež diskutabilné.
Záverom
Uvedený výpočet nepodarkov rozhodne nie je konečný. Autor chcel poukázať na skutočný problém súčasného trestného konania a to je postavenie poškodeného(PO+FO), po novom aj obete trestného činu (FO).
To že je účelom trestného konania potrestanie páchateľa a zamedzenie ďalšieho protiprávneho konania je všeobecne známe. Nemôžme však zabúdať, že v tej istej vete a tým istým dychom je potrebné dbať aj na oprávnené záujmy poškodeného/obete. Trestné právo je prostriedkom ultimaratio, a to v zmysle posledného riešenia ochrany, obrany a nápravy pred protiprávnym konaním a zároveň hájenia záujmov osôb dotknutých trestným činom a nie súkromná šachová partička medzi štátom a obvineným, kde štátu záleží viac na výhre ako na hájení záujmov poškodených/obetí.
Súčasný systém „postupnej“ zmeny postavenej na transpozíciách smerníc EÚ bez prihliadnutia na súčasný stav právnej praxe a jej nedostatkov síce vytvára imidžové právne normy s visačkou „Made in EU“, avšak bez reálnej zmeny v prospech tých najzraniteľnejších.
Na záver autorovi nezostáva iné ako len skonštatovať, že v tomto bode si všetci zaslúžime kvalitnú a koncepčnú normu.
[1]Bližšie viď http://www.justice.gov.sk/_layouts/mobile/dispform.aspx?List=f6b281db-814e-4e1a-8ba3-cb782b92d953&View=06d0b0f7-803d-4f2d-9c2f-75e77c830b1f&ID=2255
[2] Dôvodová správa strana 1.
[3] V odbornej literatúre zaužívaný pojem „vedúce právne idey“
[4] Dôvodová správa strana 24. „Do základných zásad trestného konania sa dopĺňa nová zásada, ktorej cieľom je chrániť práva poškodeného a súčasne posilniť jeho postavenie počas priebehu trestného konania. Túto zásadu je potrebné zohľadniť a aplikovať pri výklade jednotlivých ustanovení tohto zákona. Zásada počíta so „zavedením povinnosti“ orgánom činných v trestnom konaní a súdom umožniť poškodenému plné uplatnenie jeho práv počas celého trestného konania. Rovnako orgány činné v trestnom konaní a súd sú povinné viesť trestné konanie ohľaduplne k poškodenému, t. j. zohľadniť situáciu, potreby, vek, zdravotné postihnutie alebo vyspelosť poškodeného. Táto zásada súčasne vyjadruje, že orgány činné v trestnom konaní a súd sú povinné pri potupe v trestnom konaní rešpektovať a zohľadňovať ustanovenia zákona o obetiach trestných činov (navrhovaný čl. I).“
[5] Dôvodová správa strana 12.
[7] Dôvodová správa strana 2.
[8]Dôvodová správa strana 8.
[9] Dôvodová správa strana 24. „Podľa § 135 sa v rámci trestného konania predpokladá s pribratím psychológa alebo znalca k výsluchu osoby mladšej ako 18 rokov. Trestný poriadok však nerieši možnosť uplatnenia akýchkoľvek náhrad za účasť psychológa na takomto úkone trestného konania. V tejto súvislosti vznikajú v aplikačnej praxi problémy so zabezpečením psychológov k úkonom. Z tohto dôvodu sa navrhuje zaradiť psychológa medzi pomocné osoby, čím mu vznikne nárok na náhradu ušlej mzdy alebo iného preukázateľného ušlého príjmu. Tu však treba poznamenať, že psychológom, ktorý sa priberá do konania môže byť aj napríklad príslušník Policajného zboru, za predpokladu, že má príslušnú kvalifikáciu, resp. odborné vzdelanie v príslušnom odbore“
[10] Dôvodová správa strana 25. „Navrhovaným ustanovením sa má obmedziť vedenie konfrontácie s obvineným u obetí, na ktorých bol spáchaný niektorý z taxatívne vymedzených trestných činov, u ktorých vzhľadom na charakter trestného činu hrozí zvýšené riziko druhotnej alebo opakovanej viktimizácie pri priamom kontakte s páchateľom v trestnom konaní. Súčasne sa má obmedziť vedenie konfrontácie s obvineným u obetí trestných činov spáchaných násilím alebo hrozbou násilia, kde tiež existuje riziko spôsobenia druhotnej alebo opakovanej viktimizácie.“
[11] Dôvodová správa strana 13„Individuálnym posúdením sa rozumie individuálne hodnotenie, ktoré zohľadňuje osobné charakteristiky obete, typ alebo povahu trestného činu a jeho okolnosti. Toto individuálne posúdenie by sa malo vykonávať podľa želaní obete a v úzkej spolupráci s ňou. Pritom by mala byť zohľadnená povaha trestného činu a stupeň ujmy. Potreby obete a jej vnímanie sa môže s odstupom času meniť.“ Podľa nenormatívnej dôvodovej správy individuálne posúdenie: „obete uskutočnil policajt alebo subjekt poskytujúci pomoc obetiam“. Ak by mala platiť logika dôvodovej správy, tak by sa subjektom poskytujúcim pomoc obetiam oplatilo individuálne posudzovať poškodených ako poškodeného-obeť, nakoľko týmto posúdením by sa obeť-poškodený mohol stať klientom týchto subjektov.
[12] Dôvodová správa strana 27. „Navrhovanou zmenou sa ustanovuje povinnosť súdu vždy rozhodnúť o nároku na náhradu škody v odsudzujúcom rozsudku, ak je výška škody súčasťou popisu skutku uvedeného vo výroku rozsudku, ktorým bol obžalovaný uznaný za vinného. Pri rozhodovaní o uplatnenom nároku na náhradu škody súdy väčšinou odkazujú poškodeného s nárokom na náhradu škody na civilný proces. Z pohľadu poškodeného je procesne veľmi náročné a zdĺhavé domáhať sa nároku na náhradu škody v dvoch súdnych konaniach, ktoré majú dva základné stupne“
[13] Tento pojem používa dôvodová správa
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.