K problematike bezpečnostných prehliadok
JUDr. Ing. Timotej Baďo
prokurátor
V nasledujúcom príspevku poukážem na tú skutočnosť, že v súčasnosti pre legislatívne nedostatky nie je možné, aby sa policajt presvedčil, či osoba, ktorú obmedzil na osobnej slobode postupom podľa § 85 ods. 2 Trestného poriadku, má pri sebe zbraň, resp. inú vec, ktorou by mohla ohroziť život alebo zdravie osôb.
Formulujúc právne závery tohto príspevku budem vychádzať z aktuálne uplatňovaného právneho východiska, že policajt, ktorý nie je OČTK, je pri pristihnutí páchateľa trestného činu oprávnený postupovať výlučne podľa § 85 ods. 2 Trestného poriadku. Identické platí aj pre policajta, ktorý síce OČTK je, ale ide o pristihnutie páchateľa takého trestného činu, na konanie o ktorom nie je policajt vecne príslušný (napr. poverený príslušník by prichytil páchateľa zločinu).
Tzv. „bezpečnostná prehliadka“ je upravená jednak v § 22 ods. 1 zákona č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore (ďalej len „zákon o Policajnom zbore“) a tiež v § 99 ods. 4 Trestného poriadku. Oba postupy sú však v našom naznačenom prípade de iure neuplatniteľné, a to z nasledujúcich dôvodov:
Podľa § 22 ods. 1 zákona o Policajnom zbore policajt je oprávnený presvedčiť sa, či osoba, proti ktorej vykonáva služobný zákrok, nemá pri sebe zbraň a ak ju má, odňať ju.
Podľa § 9 ods. 1 zákona o Policajnom zbore policajt v službe je povinný v medziach tohto zákona vykonať služobný zákrok, ak je páchaný trestný čin alebo priestupok alebo je dôvodné podozrenie z ich páchania.
Na to, aby mohol policajt postupovať podľa § 22 ods. 1 zákona o Policajnom zbore je nevyhnutnou materiálnou podmienkou existencia služobného zákroku. Bez služobného zákroku niet právneho podkladu na vykonanie bezpečnostnej prehliadky podľa naposledy citovaného ustanovenia.
Obmedzenie osobnej slobody podľa § 85 ods. 2 Trestného poriadku nie je možné považovať za služobný zákrok, nakoľko za služobný zákrok možno považovať iba činnosť policajta vykonávanú podľa zákona o Policajnom zbore. Práve tento zákon definuje, čo je služobný zákrok, určuje podmienky, za ktorých je možné služobný zákrok vykonať, pričom v týchto súvislostiach ustanovuje neopomenuteľnú požiadavku aby služobný zákrok bol vykonaný v medziach zákona o Policajnom zbore (§ 9 ods. 1 citovaného zákona). Ak teda zákon o Policajnom zbore tento pojem zaviedol, definoval a stanovil materiálne podmienky realizácie služobného zákroku, nie je možné za služobný zákrok považovať to, čo nebolo vykonané podľa tohto zákona. Vice versa, čokoľvek, čo bolo vykonané podľa iného zákona, než zákona o Policajnom zbore, nie je možné považovať za služobný zákrok.
A čo viac, nie každá činnosť policajta, ktorá je vykonávaná podľa zákona o Policajnom zbore, sa považuje za služobný zákrok, ale iba tá, pri ktorej sa bezprostredne zasahuje do základných práv a slobôd. Najvyšší súd SR v týchto intenciách (v rozsudku sp. zn. 4 Tdo 92/2016) uvádza, že za služobný zákrok sa považujú prípady upravené v § 17 ods. 2, § 17b ods. 1, § 18 ods. 3, § 19 ods. 1, § 23 ods. 2 a § 28 ods. 2 zákona o Policajnom zbore.
Pokiaľ ide o zákonnú úpravu služobného zákroku, zákon o Policajnom zbore nachádza ako relevantný právny podklad výlučne sám seba.
Platí to aj opačne. Trestný poriadok má vždy k ostatným mimotrestným normám povahu lex specialis. Ak by sme postup podľa § 85 ods. 2 Trestného poriadku považovali za služobný zákrok, potom by sa na podmienky jeho realizácie vzťahoval Zákon o Policajnom zbore (§ 9 ods. 1 a nasl.), čo je však vzhľadom na špecifické postavenie Trestného poriadku neprípustné.
Považovať ustanovenie § 85 ods. 2 Trestného poriadku za služobný zákrok nie je možné ani pri teleologickom, logickom alebo gramatickom výklade predmetného ustanovenia. Použijúc výklad teleologický dospejeme k záveru, že ustanovenie § 85 ods. 2 Trestného poriadku predstavuje tzv. „občianske zatknutie“ (citizen‘s arrest). Citované ustanovenie je permisívnou normou verejného práva, ktorej adresátom oprávnenia sú subjekty, ktoré nie sú nositeľmi verejnej moci. Uvedené potvrdzuje aj logický a gramatický výklad druhej vety ustanovenia § 85 ods. 2 Trestného poriadku, v zmysle ktorej je ten, kto obmedzil osobnú slobodu (teda „ktokoľvek“), povinný takú osobu bezodkladne odovzdať útvaru Policajného zboru, útvaru Vojenskej polície alebo útvaru Colnej správy. Útvaromje potrebné rozumieť každú osobu, ktorá je príslušníkom daného útvaru, nie objekt, v ktorom tento útvar sídli.
Sumarizujúc uvedené, ak by zákonodarca zamýšľal aby podľa § 85 ods. 2 Trestného poriadku postupovali aj príslušníci Policajného zboru, nenútil by ich následne odovzdať osobu obmedzenú na osobnej slobode de facto sebe samým.Uvedený výklad nielenže vylučuje chápanie ustanovenia § 85 ods. 2 Trestného poriadku ako služobného zákroku, ale spochybňuje aj to, či sú policajti vôbec oprávnení podľa citovaného ustanovenia postupovať...
Súčasná aplikačná prax to dotiahla až do absurdna, keď sa v záujme preklenutia vecnej nepríslušnosti policajtov považuje za právne súladné vztiahnutie občianskeho inštitútu obmedzenia osobnej slobody podľa § 85 ods. 2 Trestného poriadku aj na činnosť štátneho orgánu.
Postup podľa § 85 ods. 2 Trestného poriadku nie je možné považovať za služobný zákrok, a preto policajt nie je ani oprávnený na tomto postupe založiť dôvodnosť vykonania bezpečnostnej prehliadky podľa § 22 ods. 1 zákona o Policajnom zbore a bezpečnostnú prehliadku vykonať.
In margine uvádzam, že ak by podľa § 85 ods. 2 Trestného poriadku postupoval bežný občan, je teoreticky možné z citovaného ustanovenia implicitne vyvodiť aj parciálne právo presvedčiť sa primeraným spôsobom o existencii zbrane či inej veci, ktorou by mohol byť ohrozený život a zdravie osôb. Pokiaľ však podľa § 85 ods. 2 Trestného poriadku postupuje policajt ako predstaviteľ verejnej moci, bolo by implicitné vyvodzovanie takéhoto práva – oprávnenia zákonodarcom nevysloveného - v rozpore s čl. 2 ods. 2 Ústavy SR.
K bezpečnostnej prehliadke upravenej Trestným poriadkom uvádzam:
Podľa § 99 ods. 4 Trestného poriadku u zadržanej osoby a u osoby, ktorá bola zatknutá alebo ktorá sa berie do väzby, možno vykonať osobnú prehliadku aj vtedy, ak je tu podozrenie, že má pri sebe zbraň alebo inú vec, ktorou by mohla ohroziť život alebo zdravie osoby.
Ani vyššie citované ustanovenie Trestného poriadku neumožňuje policajtovi, ktorý nie je vecne príslušným OČTK, resp. nie je OČTK vôbec, presvedčiť sa, či osoba obmedzená na osobnej slobode podľa § 85 ods. 2 Trestného poriadku má pri sebe zbraň. Postup podľa citovaného ustanovenia vylučujú hneď dva dôvody.
Prvým dôvodom je, že osoba obmedzená na osobnej slobode nie je osobou zadržanou, zatknutou a ani osobou, ktorá sa berie do väzby. Z uvedených dôvodov pre vykonanie bezpečnostnej prehliadky podľa § 99 ods. 4 Trestného poriadku absentuje zákonný podklad.
Druhým dôvodom je, že uvedený policajt nie je oprávnený postupovať podľa Trestného poriadku, a to ani podľa vyhlášky Ministerstva vnútra SR č. 192/2017 Z. z. o rozsahu vykonávania rozhodnutí, opatrení a úkonov trestného konania vo vyšetrovaní alebo skrátenom vyšetrovaní, ktorá neumožňuje (ergo vylučuje) vykonávanie osobnej prehliadky policajtom, ktorý nie je OČTK, resp. nemá na konanie o trestnom čine vecnú príslušnosť.
Rezultujúc na základne vyššie uvedeného, je vylúčená aplikácia ustanovení § 99 ods. 4 Trestného poriadku a § 22 ods. 1 zákona o Policajnom zbore, ktoré upravujú vykonávanie tzv. „bezpečnostných prehliadok“ na prípady obmedzenia osobnej slobody v zmysle § 85 ods. 2 Trestného poriadku.
Vylúčené sú aj všetky ostatné inštrumentária, ktoré by teoreticky mohli prichádzať do úvahy akoriešenie danej problematiky:
Pokiaľ ide o zaistenie veci podľa § 21 ods. 1 zákona o Policajnom zbore, toto ustanovenie plní funkciu „zabezpečovaciu“, nie „vyhľadávaciu“. Zabezpečiť možno len tú vec, o ktorej má policajt vedomosť. Podľa § 21 ods. 1 zákona o Policajnom zbore nie je možné postupovať, ak sa má zabezpečiť vec, ktorú je potrebné pred jej zabezpečením vyhľadať. Identické platí aj pre vydanie veci podľa § 89 ods. 1 Trestného poriadku a odňatie veci podľa § 91 ods. 1 Trestného poriadku. Postup podľa dvoch naposledy citovaných ustanovení je vylúčený aj tým, že citované úkony trestného konania môže vykonať iba OČTK. Tento dôvod rovnako vylučuje aj osobnú prehliadku podľa § 99 ods. 3 Trestného poriadku, resp. § 102 ods. 4 Tr. poriadku.
Ostatné
ustanovenia Trestného poriadku či osobitných zákonov neprichádzajú do úvahy ani
len teoreticky, čím možno uzatvoriť, že pre nedostatok pozitívneho riešenia
policajt, ktorý nie je vecne príslušným OČTK, nie je oprávnený žiadnym zákonným
spôsobom sa presvedčiť, či osoba, ktorú obmedzil na osobnej slobode, má pri
sebe zbraň, resp. inú vec, ktorou by mohla ohroziť život alebo zdravie osôb. Ak
by policajt napriek uvedenému bezpečnostnú prehliadku vykonal, všetko čo by ňou
zabezpečil, by bolo „plodom z otráveného stromu“.
Projektujúc uvedené teoretické východiská do reálneho života, uvedené v praxi znamená, že policajt by mal nad osobou obmedzenou na osobnej slobode vykonávať dohľad až do času, kedy túto osobu neprevezme vecne príslušný OČTK. Uvedený postup je však v mnohých prípadoch z bezpečnostného hľadiska vylúčený; napr. dohľad nad viacerými osobami, dohľad nad osobou, ktorá môže mať pri sebe strelnú zbraň, potreba prepraviť osobu motorovým vozidlom a pod.
In fine možno konštatovať, že závery prezentované v tomto článku sú formulované na princípe prísne formálneho prístupu k chápaniu trestného práva, ktorý sa však v podmienkach Slovenskej republiky dlhodobo buduje a uplatňuje.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.