K problematike obmedzenia osobnej slobody vs. zaistenia osoby v rámci polície
ppor. JUDr. Peter Adamec
poverený príslušník PZ
Predmetný článok poukazuje na nesprávne vykladanie právnych noriem pri používaní inštitútov obmedzovania osobnej slobody podľa § 85 ods. 2 Trestného poriadku a zaistenia osoby podľa § 19 ods. 1 Zákona o policajnom zbore s ktorými sú spojené aplikačné problémy. Už dlhšiu dobu sa polemizuje nad tým, kto môže a kto nemôže zadržať osobu podozrivú z páchania trestného činu, prípadne akým spôsobom. Okrem iného je to spôsobené neustáleným a nejednotným vzájomným výkladom zákonov a interných predpisov v rámci Ministerstva vnútra. Predkladaný článok je určený predovšetkým pre príslušníkov policajného zboru, prokuratúru ale aj širšiu verejnosť. Cieľom je ponúknuť jeden z návrhov riešenia danej problematiky ale aj vytvorenia širšej diskusie z radov odbornej právnej obce.
Na prvom mieste je potrebné uviesť, kto je policajt. Súčasný pojem policajta v trestnom konaní je možné chápať z viacerých hľadísk. I keď na prvý pohľad možno jednoducho uviesť, že pojem policajt je taxatívne vymedzený v trestnom poriadku (zákon číslo 301/2005 Z. z.) v § 10 ods. 8 a nasledovne, v širšom zmysle slova môžeme pojem policajt nájsť aj v iných zákonných úpravách či nariadeniach, ako je napríklad zákon číslo 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore a interné nariadenia či usmernenia v rámci činnosti Policajného zboru. Na účely trestného konania rozumieme policajtom:
„a) vyšetrovateľ Policajného zboru,
b) vyšetrovateľ finančnej správy, ak ide o trestné činy spáchané v súvislosti s porušením colných predpisov alebo daňových predpisov v oblasti dane z pridanej hodnoty pri dovoze a spotrebných daní,
c) poverený príslušník Policajného zboru,
d) poverený príslušník vojenskej polície v konaní o trestných činoch príslušníkov ozbrojených síl,
e) poverený príslušník Zboru väzenskej a justičnej stráže v konaní o trestných činoch príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže v objektoch Zboru väzenskej a justičnej stráže aj jeho zamestnancov a o trestných činoch osôb vo výkone trestu odňatia slobody alebo vo väzbe,
f) poverený príslušník finančnej správy, ak ide o trestné činy spáchané v súvislosti s porušením colných predpisov alebo daňových predpisov v oblasti dane z pridanej hodnoty pri dovoze a spotrebných daní,
e) veliteľ námornej lode v konaní o trestných činoch spáchaných na tejto lodi.“[1]
Podľa § 10 ods. 9 zákona číslo 301/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov sa rozumie na účely tohto zákona aj zástupca príslušného orgánu iného štátu v rámci poverenia úkonov vyšetrovania s ohľadom na Rámcové rozhodnutie Rady Európskej únie z 13. júna 2002 o spoločných vyšetrovacích tímoch (2002/465/SVV) a tiež Protokolu o spoločných vyšetrovacích tímoch sa zákonom o európskom zatýkacom rozkaze a o zmene a doplnení niektorých zákonov číslo 403/2004 Z. z. vytvorili podmienky pre vyšetrovanie trestných činov vyšetrovacím tímom, ktorého členmi sú zástupcovia štátov Európskej únie, ktoré sú súčasťou týchto rozhodnutí a vzájomných dohôd medzi týmito štátmi. [2] Toto ustanovenie má charakter medzinárodného trestného práva aby na účely trestného konania, ktoré bude vykonávané v rámci dvoch alebo viacerých štátov mali oprávnenie konať v postavení policajta v zmysle slovenských noriem trestného práva aj osoby, ktoré sú členmi orgánov činných v trestnom konaní iných štátov. Lex specialis k tomuto ustanoveniu § 10 ods. 9 trestného poriadku je zákon číslo 403/2004 Z. z. o európskom zatýkacom rozkaze, pričom v § 2 ods. 2 uvedeného zákona sa uvádza, že na konanie podľa spomínaného zákona sa použijú ustanovenia Trestného poriadku, ak nie je stanovené inak. Trestný poriadok sa použije aj na konanie o žiadostiach členských štátov o vydanie osôb na trestné stíhanie alebo výkon trestu odňatia slobody alebo ochranného opatrenia, na ktoré nemožno uplatniť rámcové rozhodnutie.
Ustanovenie § 10 ods. 10 trestného poriadku uvádza takisto pojem policajt na účely trestného poriadku, pričom je uvedené, že je to okrem policajtov v § 10 ods. 8 je policajtom aj príslušník Policajného zboru, ktorý má podľa všeobecne záväzného právneho predpisu vydaného Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky, a to konkrétne Vyhlášky Ministerstva vnútra SR číslo 192/2017 Z. z. o rozsahu vykonávania rozhodnutí, opatrení a úkonov trestného konania vo vyšetrovaní alebo skrátenom vyšetrovaní. V tejto vyhláške sú konkrétne upravené právomoci a rozsah týchto právomocí a rozhodnutí policajta, ktorý nemá postavenie vyšetrovateľa ani postavenie povereného príslušníka Policajného zboru. Z hľadiska postavenia je však táto kategória policajtov špecifická. V rámci tohto ustanovenia sa už môžeme dostať do aplikačných problémov v praxi. Stáva sa totiž, že mnoho ľudí či už tých, ktorí nie sú súčasťou policajného zboru ale dokonca aj tí, ktorí dlhodobo pracujú v zložkách polície si zamieňajú tento „typ“ policajta z dikcie § 10 ods. 10 s policajtom v zmysle § 10 ods. 8 písm. c). Na jednej strane je policajt poverený príslušník policajného zboru (§ 10 ods. 8 písm. c), na druhej strane je to poverený policajt (§ 10 ods. 10). Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že pojmy sú totožné a zameniteľné, avšak opak je pravdou.
Zadržanie, obmedzenie osobnej slobody a oprávnenie na zaistenie osoby
Ďalším z aplikačných problémov pri spôsobe zadržania je vymedzenie pojmov zadržania, obmedzenia osobnej slobody a oprávnenia na zaistenie osoby podľa zákona o policajnom zbore. Zadržaním rozumieme inštitút trestného konania, ktorým sa zásadným spôsobom zasahuje do základných ľudských práv a slobôd tak ako aj pri obmedzení osobnej slobody v zmysle trestného poriadku. Rozdiel je však v procesno-právnom postupe. Kým pri zadržaní osoby momentom zadržania začína trestné stíhanie nakoľko ide o neodkladný a neopakovateľný úkon, pri obmedzení osobnej slobody ide o zabezpečovací úkon ale stále v zmysle trestného poriadku pričom však z tohto úkonu plynú osobe, ktorá obmedzuje osobnú slobodu inej osobe ďalšie povinnosti. Zadržať osobu môže len policajt v zmysle trestného poriadku, kým obmedziť osobnú slobodu môže ktokoľvek za podmienok že sa jedná o trestný čin a zároveň je osoba odovzdaná policajnému útvaru alebo colnej správe.
Oprávnenie na zaistenie osoby chápeme v zmysle zákona o policajnom zbore v rámci § 19 ods. 1, kde sú taxatívne vymedzené dôvody na tento úkon. Toto oprávnenie má policajt nakoľko sa jedná o režim zákona o policajnom zbore. Pojem policajt síce v zákone o policajnom zbore uvedený nie je, avšak analogicky ho môžeme prebrať zo zákona číslo 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v § 2, kde sa uvádza, že policajt je výhradne fyzická osoba, ktorá je v služobnom pomere a ktorá vykonáva štátnu službu v rámci služobného úradu. Per analogiam je oprávnený zaistiť osobu akýkoľvek policajt v rámci MV SR.
Aplikačné problémy
V odborných článkoch sa už veľa písalo o aplikačných problémoch, kedy bežný občan nemohol obmedziť na osobnej slobode osobu resp. tento postup bol neadekvátny a teda protiprávny. Pre úplnosť „Osobnú slobodu osoby, ktorá bola pristihnutá pri trestnom čine alebo bezprostredne po ňom, môže obmedziť ktokoľvek, ak je to potrebné na zistenie jej totožnosti, zabránenie ďalšiemu páchaniu trestnej činnosti. Je však povinný takú osobu bezodkladne odovzdať útvaru Policajného zboru, útvaru Vojenskej polície alebo útvaru Colnej správy“ (§ 85 ods. 2 Trestného poriadku). Problém nastáva, keď osoba nevie v priebehu pár sekúnd vyhodnotiť či sa jedná o priestupok alebo trestný čin. Keďže § 85 ods. 2 TP sa explicitne viaže iba na trestný čin, môže byť daná osoba, ktorá obmedzila osobnú slobodu inej osobe stíhaná za príslušný trestný čin obmedzovania osobnej slobody. Iným, pre nás dôležitejším prípadom je, keď danú osobu má obmedziť policajt (napríklad príslušník pohotovostnej motorizovanej jednotky). Na tomto mieste je preto potrebné zamerať sa na interné predpisy Ministerstva vnútra SR. Kým podľa Vyhlášky MV SR číslo 648/2008 o rozsahu vykonávania rozhodnutí, opatrení a úkonov trestného konania vo vyšetrovaní alebo skrátenom vyšetrovaní bolo o rozsahu vykonávania možné aby policajti v zmysle § 10 ods. 10 Trestného poriadku mali delegovanú právomoc a mohli zadržať osobu podľa § 85 ods. 1 Trestného poriadku súčasná platná Vyhláška MV SR číslo 192/2017 o rozsahu vykonávania rozhodnutí, opatrení a úkonov trestného konania vo vyšetrovaní alebo skrátenom vyšetrovaní nie je možné aby ktorýkoľvek policajt vykonal zadržanie osoby podľa § 85 ods. 1, pričom tento úkon môže vykonať len policajt v zmysle § 10 ods. 8 Trestného poriadku. To znamená, že hliadka poriadkovej polície resp. člen pohotovostnej motorizovanej jednotky môže osobu len obmedziť na osobnej slobody podľa § 85 ods. 2. Podotýkam však, že sa musí jednať o trestný čin. V prípade ak sa jedná o priestupok, ako bolo spomínané môže policajt zaistiť osobu a to v zmysle § 19 ods. 1 písm. b) Zákona o policajnom zbore. Problém znovu však nastáva spôsob ako policajt prvého zásahu zistí, či ide o priestupok alebo trestný čin. Znovu sa musíme analogicky oprieť o interné predpisy MV SR. Nariadenie MV SR 175/2010 o vymedzení príslušnosti útvarov Policajného zboru a útvarov Ministerstva vnútra Slovenskej republiky pri odhaľovaní trestných činov, pri zisťovaní ich páchateľov a o postupe v trestnom konaní v článku 26 pojednáva o samostatnosti policajta, pričom sa jednoznačne uvádza, že „Policajt vo vyšetrovaní, okrem prípadu, na ktorý je treba rozhodnutie alebo súhlas sudcu pre prípravné konanie alebo prokurátora, vykonáva všetky úkony samostatne, je povinný ich vykonať v súlade so zákonom a zodpovedá za ich včasné vykonanie podľa osobitného predpisu.“ Osobitným predpisom v zmysle tohto článku je § 7 ods. 1 Zákona o policajnom zbore, pričom z tohto ustanovenia vypichnem znovu „samostatnosť“ a „úkony v súlade so zákonom“. Odsek dva uvedeného článku nariadenia 175/2010 ďalej uvádza „Príslušník PZ, ktorý nie je vyšetrovateľom alebo povereným príslušníkom môže vykonávať rozhodnutia, opatrenia a úkony trestného konania vo vyšetrovaní v rozsahu určenom osobitným predpisom[3], po začatí trestného stíhania ich vykonanie prerokuje s vyšetrovateľom alebo povereným príslušníkom alebo ich bezprostredne nadriadeným.“ Čo sa týka uvedeného osobitného predpisu tak pre úplnosť, „policajt v zmysle tejto vyhlášky je oprávnený, vydať uznesenie o začatí trestného stíhania podľa § 199 ods. 1 Trestného poriadku, ak vykonal úkon podľa § 3 písm. a) alebo písm. g), vydať uznesenie o oprave uznesenia podľa § 174 ods. 1 v spojení s § 180 Trestného poriadku, tiež je oprávnený pribrať do konania tlmočníka podľa § 28 ods. 1 Trestného poriadku, pribrať do konania prekladateľa podľa § 28 ods. 4 Trestného poriadku, predvolať svedka a požiadať o jeho predvedenie podľa § 128 Trestného poriadku, vyžiadať odborné vyjadrenie alebo písomné potvrdenie podľa § 141 ods. 2 Trestného poriadku ako aj zaistiť na účely trestného konania vec dôležitú pre trestné konanie podľa § 89 ods. 1 TP, prevziať vec podľa § 92 TP, vrátiť vec alebo uložiť vec do úschovy na základe uznesenia podľa § 97 ods. 1 TP, vydať vec obvinenému na základe uznesenia podľa § 98 ods. 2 TP, zničiť vec na základe uznesenia podľa § 98 ods. 3 TP, vykonať obhliadku podľa § 154 ods. 1 TP, vykonať prehliadku tela podľa § 155 ods. 1 TP, vykonať odber biologického materiálu podľa § 155 ods. 2 TP, vykonať odber biologického materiálu podľa § 155 ods. 2 TP, vykonať úkony na zistenie totožnosti osoby podľa § 155 ods. 5 TP, prijať trestné oznámenie podľa § 196 ods. 1 TP a vyhľadať a zabezpečiť dôkazy, aby mohli byť vykonané v ďalšom konaní podľa § 203 ods. 1 písm. b) Trestného poriadku“. V zmysle tejto vyhlášky nie je policajt oprávnený robiť iné úkony do trestného konania a teda nemôže ani zadržať osobu podľa § 85 ods. 1 TP a tiež pokiaľ nie je preukázateľné naplnenie niektorej zo skutkových podstát trestného činu podľa Trestného zákona, nie je možné aby obmedzil osobnú slobodu osobe podľa § 85 ods. 2 TP, ale ako policajt je oprávnený využiť ustanovenie § 19 zákona o policajnom zbore o oprávnení na zaistenie osoby a v tomto režime ďalej postupovať a rozhodnúť sa po porade s vyšetrovateľom alebo povereným príslušníkom prípadne s ich spoločným priamym nadriadeným.
V prípade príslušníkov pohotovostnej
motorizovanej jednotky odboru poriadkovej polície krajského riaditeľstva PZ je
potrebné brať do úvahy Nariadenie prezídia policajného zboru o činnosti základných
útvarov služby poriadkovej polície PZ číslo 80/2018. Pri podrobnej analýze
tohto nariadenia nie je možné nájsť jediný bod, ktorý by oprávňoval či už
referenta, staršieho referenta alebo veliteľa čaty rozhodovať samostatne
o protiprávnom čine, ktorým môže byť priestupok resp. trestný čin. Uvedené
nariadenie pojednáva a deleguje právomoc príslušníka PMJ len na
odhaľovanie, oznamovanie a prejednanie priestupkov.
Z uvedenej analýzy jednoznačne vyplýva, že tzv. hliadkar resp. príslušník PMJ nemôže rozhodovať o tom, či skutok má znaky SPTČ alebo priestupku. Týmto je oprávnený len vyšetrovateľ alebo poverený príslušník resp. ich najbližšie spoločný nadriadený. Na tomto mieste možno konštatovať, že nie je teda možné aby príslušník pred samotným zistením potrebných informácií a dôkazov o tom, či skutok jednoznačne možno subsumovať pod trestný čin nie je možné aby bola osoba obmedzená na osobnej slobode podľa § 85 ods. 2 TP nakoľko pre uvedených policajtov platí režim rovnaký ako pre „bežného občana“ a teda v prípade obmedzovania osobnej slobody páchateľa priestupku stále platí, že policajt môže byť trestne stíhaný za trestný čin Obmedzovania osobnej slobody v zmysle príslušného ustanovenia Trestného zákona. Je preto potrebné aby boli osoby zaistné podľa § 19 Zákona o policajnom zbore. V praxi však môže nastať situácia, kedy je potrebné na mieste danú vec vyriešiť a jedným z prostriedkov je možnosť operačného strediska vyslať vyšetrovateľa resp. povereného príslušníka na miesto, kde bude rozhodnuté a v závislosti od okolností budú vykonávané ďalšie procesné úkony či už ako priestupok alebo trestný čin. Zároveň by mal vyšetrovateľ, resp. poverený príslušník vyhotoviť úradný záznam s odôvodením neprijatia veci ako trestný čin resp. s odôvodnením svojho postupu na mieste. Rovnako tak poukazujem na zásadu trestného konania in dubio pro reo – teda v prípade pochybností v prospech páchateľa. Pokiaľ na mieste nie je jednoznačne preukázané, že vec naplnila SPTČ je ďalej potrebné dokumentovať túto vec ako priestupok pričom tiež uvádzam, že v priebehu objasňovania priestupku nie je odopretá možnosť vec odstúpiť pre potreby vyšetrovania o spáchanom trestnom čine. Interné predpisy ďalej priznávajú právo rozhodnúť v prípade sporov o príslušnosť priameho spoločného nadriadeného, k tomu by mal takisto príslušník, ktorého sa vec týka túto skutočnosť uviesť v úradnom zázname.
[1] § 10 ods. 8 zákona číslo 301/2005 Z. z. (Trestný poriadok)
[2] ČENTEŠ, J. a kol. Trestný poriadok. Veľký komentár. 3. Aktualizované vydanie. Bratislava : Eurokodex, 2017. str. 35
[3] Viď Vyhláška MV SR číslo 192/2017 o rozsahu vykonávania rozhodnutí, opatrení a úkonov trestného konania vo vyšetrovaní alebo skrátenom vyšetrovaní
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.