prokurátor Krajskej prokuratúry Bratislava
Prehľad relevantnej rozhodovacej činnosti súdov ohľadom zásady zákazu zneužitia práva v súvislosti s DPH
Pri dokazovaní daňových trestných činov, ktoré majú podvodný charakter (t.j. skrátenie dane a poistného podľa § 276 a daňový podvod podľa § 277a Trestného zákona), je takmer vždy nevyhnutné zaoberať sa otázkou, či dotknutý daňový subjekt v rámci deklarovaných zdaniteľných plnení tieto vykonal reálne, alebo len papierovo. Povedané zjednodušene, jedným z ústredných predmetov dokazovania tejto skupiny trestných činov býva okolnosť, či daňový subjekt reálne (skutočne) dodal tovar, alebo poskytol službu tak, ako to deklaruje v rámci daňových dokladov (faktúr, dodacích listov, CMR, JCD a pod.), resp. v podanom daňovom priznaní.
Je totiž zrejmé, že na vznik nároku na odpočítanie dane u konkrétneho daňového subjektu, nie je právne určujúca existencia príslušných dokladov, hoci takéto doklady obsahujú všetky formálne náležitosti, ale podstatné je, či nešlo o obchod fiktívny, teda predstieraný (simulovaný), a to i s poukazom na § 3 ods. 6 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov[1], alebo s prihliadnutím na ust. § 2 ods. písm. i) [2] a ust. § 21 ods. 1[3] zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
Konkrétne možno uviesť, že v prípade pokiaľ zdaniteľná osoba ako dodávateľ iba fiktívne deklaruje dodanie tovaru, a teda išlo o nereálny obchod s tovarom, ktorý sa nikdy neuskutočnil, tak potom nevzniká ani pridaná hodnota, pričom logicky tomuto subjektu nemohlo potom vzniknúť ani právo na odpočítanie dane podľa § 49 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
Pokiaľ teda daňový subjekt u správcu dane uplatňuje odpočítanie dane, hoci pri tomto postupe vychádza len z formálneho (tzv. papierového) dodania tovaru, keďže k reálnemu dodaniu tovaru nedošlo (§ 8 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty), tak v takej situácie možno hovoriť o zneužití práva, ktorého cieľom je predovšetkým neoprávnene získanie daňovej výhody. Práve nižšie uvedený stručný výber rozhodovacej činnosti súdov sa okrem iného zaoberal princípom zákazu zneužitia práva v daňovej problematike.
Nasleduje prehľad relevantnej rozhodovacej činnosti súdov:
Rozsudok súdneho dvora vo veci C-255/02 „Halifax plc a iní", kde bolo okrem iného konštatované, že: „Šiestu smernicu je potrebné vykladať v tom zmysle, že bráni právu platiteľa dane na odpočet DPH zaplatenej na vstupe, keď plnenia predstavujúce základ tohto práva predstavujú zneužitie. Preukázanie zneužitia na jednej strane vyžaduje, aby predmetné plnenia napriek formálnemu dodržaniu podmienok stanovených v príslušných ustanoveniach šiestej smernice a vo vnútroštátnej právnej úprave preberajúcej túto smernicu viedli k získaniu daňovej výhody, ktorej poskytnutie by bolo v rozpore s cieľom sledovaným týmito ustanoveniami. Na druhej strane musí z celku objektívnych prvkov takisto vyplývať, že hlavný cieľ predmetných plnení je získať daňovú výhodu. Keď bola zistená existencia zneužitia, príslušné plnenia musia byť znovu definované tak, aby bola nastolená situácia, ktorá by existovala v prípade, keby neexistovali plnenia predstavujúce zneužitie.“
Rozsudok súdneho dvora vo veci C440/04 Recolta Recycling SPRL, kde súd o. i. vyhlásil, že vnútroštátnemu súdu „prináleží odmietnuť priznanie práva na odpočet, ak sa vo svetle objektívnych skutočností preukáže, že, platiteľ dane sa svojou kúpou zúčastňuje na plnení, ktoré je súčasťou podvodu vo vzťahu k DPH, a to aj vtedy, ak dotknuté plnenie spĺňa objektívne kritériá, na ktorých sú založené pojmy dodávka tovaru platiteľom dane a hospodárska činnosť.“
Rozsudok súdneho dvora vo veci C-504/10 vo veci Tanoarch s.r.o., kde súd uviedol, že „vnútroštátnemu súdu prináleží, aby vzhľadom na všetky skutkové okolnosti týkajúce sa poskytnutia služby, o ktorú ide vo veci samej, určil, či došlo k zneužitiu práva, pokiaľ ide o právo na odpočítanie dane z pridanej hodnoty zaplatenej na vstupe, alebo nie. V rámci tohto rozhodnutia súd definoval zásadu zákazu zneužitia práva ako zákaz vyslovene umelých konštrukcií zbavených hospodárskej reality a vytvorených iba s cieľom dosiahnuť daňovú výhodu.“
„Súd však dospel k záveru, že o reálne trhové vzťahy vyvolané prirodzeným vzťahom dopytu a ponuky nešlo, tok tovaru bol dopredu nalinajkovaný tvorcami celého projektu, tok financií reálne nekopíroval účtovné doklady, samotný tovar bol v podstate bezcenný produkt vytvorený len za účelom fikcie podnikania a podobne umelo a neriadiac sa zákonmi trhu bola vytvorená i sieť vymenovaných firiem. To všetko s jediným cieľom – za pomoci fingovania z ekonomického hľadiska zmysluplnej činnosti, ktorá je v skutočnosti obchodom len formálne a u ktorej pridaná hodnota nevzniká, dosiahnuť neoprávnené vrátenie nadmerného odpočtu DPH. Inak povedané do schémy zapojené firmy svojimi formálnymi úkonmi ekonomickú podstatu obchodu len predstierali, pričom z takto predstieraného obchodu s komoditou fiktívnej hodnoty žiadne záväzky štátu nemôžu vznikať.“ (z rozsudku vtedajšieho Špeciálneho súdu v Pezinku zo dňa 28.04.2008, sp. zn. PK 2Tš 29/2006).
Nadobúdateľ musí mať v zásade právo na odpočet DPH, pokiaľ objektívnymi dôkazmi predloží úmysel vykonávať hospodársku činnosť. Avšak vychádzajúc z rozsudku Súdneho dvora Európskej únie sp. zn. C-504/10 z 27. októbra 2011 vyplýva, že vzniknuté právo na odpočet zostáva žalobcovi iba v prípade, že neexistujú podvodné alebo zneužívajúce okolnosti smerujúce k získaniu daňovej výhody (Rozsudok Najvyššieho súdu SR zo dňa 15.12.2011, sp. zn. 5 Sžf 66/2011).
„Pri posudzovaní nároku na odpočítanie dane z pridanej hodnoty má skutočný stav prednosť pred stavom formálnym. Táto zásada nielen umožňuje, ale aj prikazuje správcovi dane neprihliadať k simulovaným právnym úkonom, ak sa tieto reálne neuskutočnili, nenaplnili a len zastierajú úkony, ktoré sa uskutočnili. Nevyhnutným pre nárok na odpočítanie dane z pridanej hodnoty je preukázanie, že formálna deklarácia predložených dokladov má aj povahu faktu“ (Rozsudok Najvyššieho súdu SR zo dňa 28. septembra 2017, sp. zn. 8Sžf/40/2015).
„Zmyslom zákonom ustanovenej sústavy daní, vrátane dane z pridanej hodnoty (ďalej aj DPH) a spotrebnej dane z liehu (ďalej len SDL) je prinášať prostriedky do štátneho rozpočtu. Akýkoľvek právny úkon alebo súhrn na seba nadväzujúcich právnych úkonov, vykonávaných na účel dosiahnutia opačného efektu, teda výsledného faktického deficitu štátu prostredníctvom odčerpania jeho finančných zdrojov je popretím samotnej podstaty príslušného druhu dane. Obhajoba takého postupu, zameraná na formálne splnenie náležitostí jednotlivých ustanovení osobitných predpisov je právne irelevantná. Podľa § 39 Občianskeho zákonníka (ktorým sa spravujú aj obchodné záväzkové vzťahy v zmysle § 1 ods. 2 Obchodného zákonníka) je totiž neplatný právny úkon, ktorý svojim obsahom alebo účelom odporuje zákonu alebo ho obchádza alebo sa prieči dobrým mravom. Taký úkon nemôže byť ani podkladom pre vznik nárokov a povinností vyplývajúcich zo zákonného daňového režimu (tu dane z predanej hodnoty a spotrebnej dane) pri predaji tovaru a poskytovaní služieb. Konaním, zodpovedajúcim neplatnému právnemu úkonu, však môže byť spáchaný trestný čin.“ (z Uznesenia Najvyššieho súdu SR zo dňa 4. júna 2013, sp. zn. 2 To 10/2012).
„Bola preukázaná existencia štruktúrovanej schémy, ktorej jediným dôvodom vzniku a fungovania po dobu takmer dvoch rokov bolo uplatňovanie si nadmerného odpočtu dane z pridanej hodnoty z obchodov, ktoré v konečnom dôsledku negovali svoju hospodársku podstatu, a tou bola tvorba reálneho zisku reálnymi ekonomickými aktivitami vyplývajúcimi z reálnych požiadaviek trhu.“ (Uznesenie Najvyššieho súdu SR zo dňa 24. apríla 2014, sp. zn. 5 To 9/2013).
„Obhajoba postupu, zameraná na formálne splnenie náležitostí jednotlivých ustanovení osobitných predpisov je právne irelevantná, keďže pri posudzovaní legality a legitimity akýchkoľvek postupov v rámci stanovovania daňových povinností zainteresovaných subjektov nepostačuje preukázanie formálnej perfektnosti účtovných dokladov. V rámci testov, kde sa posudzuje možnosť odpočtov dane z pridanej hodnoty, sa musí zvažovať aj princíp zneužitia práva a nie sú prípustné situácie, kedy sa isté skutočnosti len predstierajú.“ (Uznesenie Najvyššieho súdu SR zo 26. februára 2015, sp. zn. 5 To 12/2014).
„Zo sumáru vykonaných a vyhodnotených dôkazov logicky vyplynulo, že obchody týkajúce sa lykožrútov a euroočiek boli iba fiktívne – účtovne síce čiastočne podložené, avšak k skutočnému nákupu a predaju tejto komodity nikdy nedošlo“ (Uznesenie Najvyššieho súdu SR zo dňa 27.02.2014, sp. zn. 4 To 5/2014).
„Pre prípad preukázania vzniku práva na odpočítanie dane z pridanej hodnoty pri dodaní tovaru je žalobca zaťažený dôkazným bremenom, že v zdaniteľnom obchode došlo od dodávateľa tovaru na žalobcu k prevodu práva reálne nakladať s hmotným majetkom ako vlastník. Pri určení toho, či bolo uskutočnené dodanie tovaru, nie je rozhodujúce nadobudnutie právneho vlastníctva v zmysle Obchodného zákonníka k tovaru žalobcom ako kupujúcim, napríklad tvrdením o odovzdaní a prevzatí tovaru podloženým príslušnými protokolmi, ale pre uskutočnenie zdaniteľného obchodu dodaním tovaru je rozhodujúce, aby kupujúci získal právo disponovať s tovarom ako vlastník.“ (Rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky z 11. apríla 2017, sp. zn. 1Sžf/72/2015 uverejnený ako judikát pod č. 4/2018).
„V prípade, že daňové orgány oprávnene a dôvodne spochybnia existenciu a pôvod tovaru, ktorý mal byť predmetom obchodovania, je dôvodne namieste otázka, s akou odbornou starostlivosťou daňový subjekt pristupoval k realizácii zdaniteľného obchodu, keď obchodoval s niečím, čo neexistovalo. Obchod, o ktorom svedčí len existencia formálnych dokladov, nevystihuje reálnu podstatu a ekonomický účel podnikania, naopak, dá sa hovoriť o podieľaní sa na zneužití práva vyplývajúceho zo zásady neutrality dane z pridanej hodnoty všetkými zúčastnenými článkami v obchodnom reťazci. Správca dane má právo preveriť pôvod tovaru ako aj doplneným dokazovaním odstrániť vzniknuté pochybnosti, ak vierohodnosť vo vzťahu k ich obsahu bola vyhodnotením výsledkov dokazovania spochybnená, preukázať pravdivosť tvrdení daňového subjektu, že so sporným tovarom skutočne obchodoval. Dôkazné bremeno spočíva na daňovom subjekte, aby predložil dôkazy potvrdzujúce, že predmet obchodu skutočne existoval.“ (Rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky z 31. januára 2018, sp. zn. 6Sžfk/30/2017 uverejnený ako judikát pod č. 39/2018)
„V prípade pohybu toho istého tovaru, ktorý sa uskutoční od prvého k poslednému dodávateľovi, ak z celého komplexu okolností reťazového obchodu je dostatočným spôsobom zjavné, že obchodné operácie, vyhotovenie faktúr so slovenskou daňou z pridanej hodnoty medzi platiteľmi na území Slovenska, čiastočných medzinárodných nákladných listov, a faktúr za čas prepravnej trasy, uskutočnili sa zjavne iba formálne bez reálneho obchodu, došlo k podvodnému konaniu, ktorého cieľom a účelom je čerpanie nadmerných odpočtov zo štátneho rozpočtu.“ (Rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky z 21. marca 2018, sp. zn. 6Sžfk/33/2017, uverejnený ako judikát pod č. 51/2018).
[1] na právny úkon alebo inú skutočnosť rozhodujúcu pre zistenie, vyrubenie alebo vybratie dane, ktoré nemajú ekonomické opodstatnenie a ktorých výsledkom je účelové obchádzanie daňovej povinnosti alebo získanie takého daňového zvýhodnenia, na ktoré by inak nebol daňový subjekt oprávnený, alebo ktorých výsledkom je účelové zníženie daňovej povinnosti, sa pri správe daní neprihliada.
[2] daňovým výdavkom rozumie výdavok (náklad) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11, pričom pri využívaní majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby a s ním súvisiacich výdavkov (nákladov), je daňový výdavok uznaný len v pomernej časti podľa § 19 ods. 2 písm. t), v akej sa používa na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov, ak tento zákon neustanovuje inak.
[3] daňovými výdavkami nie sú výdavky (náklady), ktoré nesúvisia so zdaniteľným príjmom, aj keď tieto výdavky (náklady) daňovník účtoval, výdavky (náklady), ktorých vynaloženie na daňové účely nie je dostatočne preukázané, ...
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.