JUDr. Martin Buzinger, PhD.
autor je advokát,
v minulosti pôsobil ako vysokoškolský učiteľ
ústavného práva na Právnickej fakulte UK v Bratislave
Budú na ústavnom súde kvalitnejší sudcovia?
V súvislosti s očakávanou voľbou kandidátov na sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky sa diskutuje najmä o navrhovanom zvýšení kvóra z jednoduchej väčšiny poslancov národnej rady na väčšinu absolútnu a o nových kvalifikačných predpokladoch sudcov ústavného súdu, vrátane zvýšenia požadovaného minimálneho veku zo 40 na 45 rokov.
Podľa dôvodovej správy k návrhu novely ústavy možno navrhovaným zvýšením kvóra prispieť k zvýšeniu legitimity zvoleného kandidáta na funkciu sudcu Ústavného súdu Slovenskej republiky, zároveň však ide o stanovenie takej výšky kvóra, ktorá by nepredstavovala riziko nezvolenia dostatočného počtu kandidátov na funkciu sudcu Ústavného súdu Slovenskej republiky, aké by mohlo nastať pri zavedení kvóra spočívajúceho v potrebe dosiahnutia kvalifikovanej väčšiny.
Skupina právnikov, ktorá návrh novely ústavy pripomienkovala, zastáva názor, že na voľbu kandidáta na funkciu sudcu ústavného súdu by mal byť potrebný súhlas aspoň trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov. Dôležitosť kvalifikovanej väčšiny odôvodnila tým, že vytvára priestor pre dohodu na kandidátoch naprieč celým politickým spektrom a jej prijatie odporučila aj Benátska komisia v stanovisku č. 877/2017 z 13. marca 2017, podľa ktorého by voľba ústavných sudcov kvalifikovanou väčšinou umožnila odpolitizovanie celého procesu voľby sudcov, pretože dáva aj opozícii výrazné postavenie v procese výberu.
Benátska komisia správne vystihla podstatu celého problému v tom, že proces voľby kandidátov na sudcov ústavného súdu je v Slovenskej republike značne spolitizovaný. Súčasná právna úprava umožňuje vládnej väčšine navrhnúť a následne aj zvoliť kandidátov na sudcov ústavného súdu podľa vlastného uváženia. Predložený návrh novely ústavy zvýšením kvóra z jednoduchej väčšiny na väčšinu absolútnu v tomto smere nič nemení.
Naozaj by voľba kandidátov na sudcov ústavného súdu kvalifikovanou väčšinou viedla k odpolitizovaniu celého procesu? Pri zavedení trojpätinovej väčšiny by vládna väčšina bola nútená pokúsiť sa dospieť k politickej dohode s opozíciou, resp. jej časťou, na vzájomnej podpore jednotlivých kandidátov na sudcov ústavného súdu. Odhliadnuc od možnosti, že rokovanie o vzájomnej podpore jednotlivých kandidátoch medzi vládnou väčšinou a opozíciou nemusí vyústiť do dohody, t. j. k zvoleniu kandidátov požadovanou kvalifikovanou väčšinou v národnej rade nedôjde a ústavný súd zostane neobsadený, čo logicky povedie k vážnej ústavnej a politickej kríze, uzatváraním politických kompromisov medzi vládnymi a opozičnými poslancami by sa celý proces voľby kandidátov na sudcov ústavného súdu fakticky ešte viac spolitizoval.
Odpolitizovanie voľby kandidátov na sudcov ústavného súdu, a tým aj odpolitizovanie samotného ústavného súdu, nevedie cez zvyšovanie kvóra či zavádzanie kvalifikovanej trojpätinovej väčšiny. Podstata celého problému spočíva v tom, že pri voľbe kandidátov na sudcov ústavného súdu sa uprednostňujú záujmy politických strán pred odbornou a morálnou integritou jednotlivých kandidátov. Ak má mať predmetná novela ústavy zmysel, za cieľ by si mala klásť odpolitizovanie voľby kandidátov na sudcov ústavného súdu, čo sa dá dosiahnuť predovšetkým zmenou mechanizmu ich voľby. Výrazné odpolitizovanie voľby kandidátov na sudcov ústavného súdu by sa dalo dosiahnuť aj bez novelizácie ústavy, a to jednoduchým vypustením poslancov národnej rady a vlády SR z okruhu subjektov oprávnených navrhovať kandidátov na sudcov ústavného súdu v príslušnom zákone. Ak kandidátov na sudcov ústavného súdu volí, resp. sudcov menuje politický orgán, právo navrhovať kandidátov by mali mať len nepolitické subjekty, t. j. právnické organizácie a inštitúcie (orgány), resp. ich predstavitelia, a to na základe dôsledných a transparentných výberových konaní, nie kamarátskych vzťahov či lobizmu.
Podľa navrhovanej novely ústavy za sudcu ústavného súdu by mal byť vymenovaný občan Slovenskej republiky, ktorý je voliteľný do Národnej rady Slovenskej republiky, dosiahol vek 45 rokov, je bezúhonný, má vysokoškolské právnické vzdelanie druhého stupňa, je v odbore práva všeobecne uznávanou osobnosťou, je najmenej 15 rokov činný v právnickom povolaní a jeho doterajší život dáva záruku, že bude svoju funkciu vykonávať riadne, čestne, nezávisle a nestranne.
Z uvedeného je zrejmé, že novela ústavy má priniesť dve zásadné zmeny v kvalifikačných predpokladoch na sudcov ústavného súdu – zvýšenie minimálneho veku na 45 rokov a zvýšenie kvalitatívnych požiadaviek na odbornosť a morálnu integritu sudcov ústavného súdu.
Zvýšenie minimálneho veku sudcu ústavného súdu v pripomienkovom konaní namietala skupina právnikov, podľa ktorej takéto zvýšenie vekovej hranice nie je opodstatnené a nebude ani prínosné. Podľa ich názoru zvýšením tejto hranice bude neodôvodnene zamedzený prístup k funkcii sudcu ústavného súdu kandidátom, ktorí študovali po roku 1989 a mohli by byť prínosom svojimi názormi a skúsenosťami pri rozhodovaní ústavného súdu.
Zvýšenie minimálneho veku sudcu ústavného súdu sa naozaj javí ako neopodstatnené a hlavne neodôvodnené. Vyšší vek sudcu ústavného súdu automaticky negarantuje aj jeho väčšie skúsenosti, medzi vekom a skúsenosťami samozrejme neexistuje priama úmera. Ak sa návrhom novely ústavy v uvedenej časti skutočne sleduje, aby sa na ústavný súd dostali „skúsenejší“ kandidáti, a nie iba kandidáti „starší“, oveľa vhodnejšie než zvyšovať vekovú hranicu pre sudcov ústavného súdu je zvýšiť požiadavku na dĺžku ich právnej praxe, resp. ich činnosti v právnickom povolaní, z 15 na 20 rokov. Ak zvyšovať minimálnu vekovú hranicu, tak prečo nie aj sudcom všeobecných súdov, ktorí často rozhodujú skutkovo a právne zložité spory bez toho, aby mali dostatočné praktické skúsenosti s výkladom a aplikáciou práva?
Požiadavka, aby sa sudcom ústavného súdu mohla stať len všeobecne uznávaná osobnosť v odbore právo, vyznieva takmer vznešene, ale len dovtedy, kým sa oboznámime s navrhovanou legálnou definíciou tohto pojmu, podľa ktorej, všeobecne uznávanou osobnosťou v odbore právo je ten, kto a) zložil odbornú justičnú skúšku, advokátsku skúšku, prokurátorskú skúšku alebo notársku skúšku a pravidelne vykonáva publikačnú činnosť alebo prednášateľskú činnosť v odbore práva, alebo b) je vedeckou alebo inou významnou osobnosťou v odbore práva a najmenej 15 rokov je činný v právnickom povolaní.
Justičná či iná profesná skúška, ani pravidelná publikačná alebo prednášateľská činnosť, samé osebe ešte z nikoho osobnosť v odbore právo neurobili, a už vôbec nie osobnosť „všeobecne uznávanú“. Toto kritérium poľahky spĺňa nespočetné množstvo právnikov. Ak národná rada uvedené vymedzenie pojmu schváli, Slovenská republika sa nepochybne stane krajinou s najväčším počtom všeobecne uznávaných osobností v odbore právo na svete.
Skupina právnikov v pripomienkovom konaní navrhla, aby pojem všeobecne uznávaná osobnosť v odbore právo nebol v zákone bližšie definovaný, pretože podľa jej názoru snaha o exaktnú definíciu tohto pojmu znamená iba jeho skreslenie a deformáciu jeho významu.
Uvedený pojem, ak má byť súčasťou právneho poriadku, však v zákone definovaný byť musí. Podľa § 3 ods. 6 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení, ak sa pri tvorbe právneho predpisu používa pojem, ktorý právny poriadok nepozná, vymedzí sa jeho presný význam definíciou; to neplatí, ak ide o pojem, ktorého význam je všeobecne známy alebo dostatočne zrejmý vzhľadom na jeho bežné používanie.
Pojem „všeobecne uznávaná osobnosť v odbore právo“ náš právny poriadok nepozná a nejde ani o pojem, ktorého význam je všeobecne známy alebo dostatočne zrejmý vzhľadom na jeho bežné používanie. Dostatočne jasná a zrozumiteľná legálna definícia tohto pojmu je však v súlade s princípom právnej istoty nevyhnutná aj z dôvodu, že má ísť o jednu z podmienok, ktorých splnenie sa vyžaduje pri realizácii základného práva na prístup k voleným a iným verejným funkciám za rovnakých podmienok (článok 30 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky), kam samozrejme patrí aj funkcia sudcu ústavného súdu. Aplikáciou pojmu, ktorý nie je dostatočne jasný a zrozumiteľný, t. j. jeho obsah nie je vymedzený objektívnymi kritériami, by pri voľbe jednotlivých kandidátov na sudcov ústavného súdu mohlo dochádzať k porušovaniu tohto ústavného práva.
Kandidáti na sudcu ústavného súdu by mali svojím profesionálnym pôsobením prejavovať skutočný a úprimný záujem o ústavné právo. Hoci Ústava Slovenskej republiky expressis verbis od kandidátov špecializáciu na ústavné právo nevyžaduje, ústavný súd, ako vyplýva už z jeho názvu, je súdom špecializovaným. Zdravý rozum nám hovorí, že odbornú prácu by mali robiť iba odborníci. Ústavné právo, na rozdiel od ostatných právnych odvetví, nie je založené na právnych normách, ale na právnych princípoch, čiže zjednodušene povedané, ústavné právo sa neriadi právom „jednoduchým“, ale právom, ktorého obsah je zväčša hlboko ukrytý vo veľmi všeobecne vyjadrených právnych princípoch a právnych doktrínach. Dostatočná orientácia v ústavnom práve a tiež primerané skúsenosti s aplikáciou a interpretáciou ústavného práva v konkrétnych prípadoch by mali byť preto samozrejmým (implicitným) kvalifikačným predpokladom každého kandidáta na sudcu ústavného súdu. Nemôže byť predsa vo verejnom záujme vyberať takých kandidátov, ktorí si Ústavu Slovenskej republiky prvý raz prečítajú až v rýchliku z Bratislavy do Košíc.
Rôznorodosť zloženia sudcov ústavného súdu, pokiaľ ide o ich zameranie na jednotlivé právne odvetvia, je samozrejme žiaduca a vítaná. Kandidáti môžu byť odborníkmi na občianske, trestné či medzinárodné právo, ale mali by zároveň chápať a mať skúsenosti s ústavnoprávnymi aspektmi týchto právnych odvetví, napríklad súvisiacich s ochranou ľudských práv.
Všetky zainteresované subjekty, ktoré sa budú podieľať na nomináciách jednotlivých kandidátov na sudcov ústavného súdu, ich voľbe a menovaní, by mali vyvinúť maximálne úsilie, aby sa novými sudcami ústavného súdu stali odborne, morálne a osobnostne vyspelé osobnosti s výborným analytickým myslením a s mimoriadne vyvinutým citom pre spravodlivosť, ktoré posunú rozhodovaciu činnosť ústavného súdu na kvalitatívne vyššiu úroveň. Napríklad takú, že jedného dňa budú sudcovia Ústavného súdu Českej republiky pri koncipovaní svojich rozhodnutí opisovať z judikatúry svojich slovenských kolegov.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.