npor. JUDr. Miroslav Srholec – vyšetrovateľ PZ
Trestnoprávny formalizmus náš každodenný, no. 8
Aplikácia zásady ex offo v predprípravnej fáze trestného konania z pohľadu OČTK
V ďalšom článku autor priblíži ďalšiu formalistickú neresť trestnoprávnej praxi a to nekontextovú aplikáciu ustanovenia § 2 ods. 6 Trestného poriadku, tzv. zásadu konania ex offo, teda z úradnej povinnosti v predprípravnom konaní a to z pohľadu OČTK. Článok má ambíciu argumentačne nadviazať na články, uverejnené na stránke právnelisty.sk[1]
Zásada ex offo má v trestnom práve nesmierny význam. Trestný poriadok obsahuje viaceré procesné postupy, ktoré sú k dispozícií OČTK, avšak až zásada ex offo určuje spôsob aplikácie týchto inštitútov; tj. zákonnú povinnosť OČTK, pristupovať k ich aplikácií aktívne, v určitom zmysle iniciatívne.
Teoretické východiská:
Cieľom článku je upozorniť na nebezpečnú prax bezbrehej aplikácie tejto zásady, nakoľko limity patria k princípom právneho štátu tak, ako k správnej aplikácií zákona. Už z teoretického pohľadu sa na samotnú zásadu, môžu vystupovať mierne sémantické nezrovnalosti. OČTK musí byť aktívny (zásada ex offo). Skúsme sa však zamyslieť, nad otázkami: aktívny áno ale v čom, kedy, za akých podmienok, prípadne v akých situáciách, voči komu alebo čomu?
Určite je možné zastávať najrôznejšie stanoviská. Jedným z hľadiska praxi najčastejších je pozícia „vždy, stále a vo všetkom“. Málokto sa však zamýšľa nad dôsledkami tohto prístupu. Určitý občan by mohol mať „dobromyseľné“ podozrenie, že jeho sok v láske (náhodou je ním práve zástanca aplikácie v móde vždy, stále a vo všetkom), zároveň konateľom obchodnej spoločnosti, dobromyseľne „vyprovokoval“ u tohto občana podozrenie z rôznej trestnej činnosti (vystavovaním faktúr, užívania inštitútov obchodného či občianskeho práva[2]). Preto by sa tento občan rozhodol podať na zástancu tejto aplikácie trestné oznámenia. Nie jedno ani dve, ale hneď napr. 150, pričom každé by bolo formulované s rôznymi obmenami a podozreniami na rôzne trestné činy ako napríklad podvod, nezaplatenie dane a poistného, skresľovanie údajov hospodárskej a obchodnej evidencie, zavinený úpadok a pod. Tento dobromyseľný občan by ďalej trval na tom, že OČTK musí tieto jeho podozrenia preverovať a prešetrovať, musí zabezpečovať dôkazy, vypočúvať navrhnuté osoby, (samozrejme najmä soka aspoň 150x), zabezpečovať listinné dôkazy a na konci týchto 150 konaní musí OČTK zodpovedne potvrdiť alebo vyvrátiť jeho podozrenia. Pre režim „vždy, stále a vo všetkom“ je charakteristická práve slepota k iným okolnostiam prípadu a požaduje od OČTK; aby akékoľvek podozrenie preverovali „do zbláznenia“ – veď z úradnej povinnosti.
Normatívne východiská:
Teoretické východiská sú síce dôležité, avšak najdôležitejšie je umiestnenie zásady ex offo v trestnoprávnych normách. Vlajkovou loďou je ustanovenie § 2 ods. 6 Trestného poriadku kde zákonodarca stanovuje povinnosť(!) „Ak tento zákon neustanovuje inak, orgány činné v trestnom konaní a súdy konajú z úradnej povinnosti...“ K uvedenému ustanoveniu len pár poznámok. V prvom rade je nutné si uvedomiť, že táto povinnosť sa nevzťahuje na vec resp. spis, ale na štátne orgány. Nemali by sme zabúdať, že samotná zásada je obsiahnutá v Trestnom poriadku a ten podľa § 1 „upravuje postup orgánov činných v trestnom konaní a súdov tak, aby trestné činy boli náležite zistené a ich páchatelia podľa zákona spravodlivo potrestaní...“ Z hľadiska našej problematiky týkajúcej sa limitov zásady ex offo ešte musíme spomenúť zásadu podľa § 2 ods. 10 Trestného poriadku „Orgány činné v trestnom konaní postupujú tak, aby bol zistený skutkový stav veci, o ktorom nie sú dôvodné pochybnosti, a to v rozsahu nevyhnutnom na ich rozhodnutie .Dôkazy obstarávajú z úradnej povinnosti....orgány činné v trestnom konaní s rovnakou starostlivosťou objasňujú okolnosti svedčiace proti obvinenému, ako aj okolnosti, ktoré svedčia v jeho prospech a v oboch vykonávajú dôkazy tak, aby umožnili súdu spravodlivé rozhodnutie“.
Problematiky sa samozrejme dotýkajú aj ďalšie ustanovenia týkajúce sa postupu pred začatím trestného konania ako napr. § 60, § 176 a nasl., § 196 a nasl., § 199 a rad ďalších.
Výkladové východiská:
Rovnako ako právna norma aj výklad musí obsahovať požiadavku normativity tj. platnosť pri rovnakých prípadoch avšak v ich neurčitom počte. Iný výklad možno považovať za účelový resp. nesprávny. Autor sa preto pokúsi o „systematický výklad zásady ex offo“, ktorého cieľom je správne pochopenie tejto zásady, pričom aplikačnú podobu rozoberie až neskôr.
Je možné sa oprávnene pýtať: aký účel sledoval zákonodarca zaradením danej zásady do samotného textu právnej normy? Odpoveď by sme mohli pre výkladové ciele stanoviť nasledovne: cieľom je aktivácia prístupu OČTK k relevantným podozreniam z trestnej činnosti. Autor má za to, že zákonodarca nesledoval cieľ aby OČTK boli prostredníctvom danej normy oprávnené k paranoidnému prístupu tj. aby OČTK videli za akoukoľvek skutočnosťou jednoznačné podozrenie z trestného činu, kým sa nepreukáže opak?
Nemali by sme taktiež zabúdať, že hoci je samotná zásada abstraktná, nemôže sa do nej vtesnať úplne všetko. Ak Trestný poriadok upravuje postup orgánov činných v trestnom konaní tak „aby trestné činy boli náležite zistené a ich páchatelia podľa zákona spravodlivo potrestaní...“ tak by sme mali vidieť dosah tejto zásady v intenciách trestného práva, avšak nie len vo formálnom zmysle. Zásada ex offo nestojí v právnom poriadku osamotene ako dub na poli, ale naopak, je dopĺňaná ďalšími zásadami. Jednou z týchto zásad je aj zásada ultima ratio, ktorá nám hovorí, že aj v prípadoch, keď ide o podozrenie z trestnej činnosti sú prostriedky trestného práva až sekundárne.
Nie je nekontextové chápanie zásady ex offo v zarytom móde „vždy, stále a vo všetkom“ ďalším prejavom prepätého formalizmu resp. alibizmu? Možno považovať za správne, ak OČTK v prípadoch so zjavným presahom občianskeho, obchodného či spotrebiteľského práva nad trestným, aplikujú prostriedkami trestného práva napr. postupom podľa § 196 ods. 2 Trestného poriadku, tj. výsluchmi, dožiadaniami, dopočutiami atď. aby následne „zistili“ to čo bolo zjavné už na začiatku konania a to, že v daných prípadoch naozaj prevažuje občiansky, obchodný, spotrebiteľský či iný presah? Aký efekt, majú plniť uvedené konania a aký výsledok majú produkovať ?
Čitateľovi by sa mohlo zdať, že občasné „preverenie“ podozrení v zjavne netrestných prípadoch nemôže byť na škodu, veď čo ak motyka vystrelí. Čo však v prípadoch, keď sa jedná o 50% prípadova 70% pracovnej zaťaženosti OČTK, či dokonca 90%? Už aj, inak mimoriadne nevšímavý zákonodarca, zdá sa začína reflektovať uvedený stav a prináša prvý, hoci nie veľmi kompetentný návrh riešenia, aspoň časti podaní[3]. Ako nastaviť limity aplikácie tejto zásady, aby sa z nej nestala zásada „pre istotu“ prípadne „čo ak“, ktorá de facto vyčerpáva možnosti aparátu a vedie k jeho bezduchému zahlcovaniu na úkor riadneho objasňovania a preukazovanie trestnej činnosti?
Navrhovaný aplikačný prístup:
Skúsme príklad: „týmto podávam trestné oznámenie lebo som spoluvlastníkom nehnuteľnosti X, kde je nás 150 spoluvlastníkov. Nesúhlasím so súčasným spôsobom užívania spoločnej veci a myslím si, že je to podvod, lebo som sa rozprával s 5 ďalšími spoluvlastníkmi a oni tiež nesúhlasia so súčasným spôsobom používaním tejto nehnuteľnosti. Užívateľ bez môjho súhlasu užíva nehnuteľnosť na môj úkor, teda ide o podvod, spreneveru, neoprávnené užívanie cudzej veci alebo krádež“ Zástanca zásady „vždy, stále a vo všetkom“ bude požadovať relevantné preverenie podozrení z minimálne 4 trestných činov a to na základe zabezpečených dôkazných prostriedkov. To že samotný „skutok“ neimplikuje podozrenie ani z jedného je vedľajšie.
Autor má za to, že pred samotnou predprípravnou fázou trestného konania má OČTK niekoľko povinností. Prvou je stanovenie totožnosti skutku. Teda to, čo možno z hľadiska trestného práva ďalej posudzovať. V prípade, ak taký skutok nemožno ani v obrysoch stanoviť, možno podľa názoru autora dedukovať, že nemôže byť ani aktivovaná zásada ex offo v zmysle Trestného poriadku. OČTK nedisponuje právomocou hocikedy, kdekoľvek v čomkoľvek bez relevantných informácií konštatovať vznik podozrenia zo spáchania trestného činu a aplikovať prostriedky trestného práva. Autor je dokonca toho názoru, že toto podozrenie si OČTK ani nemôže sám fabulovať na podklade neurčitých informácií napr. z „trestného oznámenia“ s odôvodnením: „veď z úradnej povinnosti“. Osobitná povinnosť OČTK v predprípravnej fáze, je práve táto autokontrola, resp. autoregulácia, ktorá musí byť v právnom štáte prítomná. Ignorovanie tejto autokontroly vedie k situácií, že pri každej situácií môže vzniknúť podozrenie z trestného činu, ktoré sú OČTK povinné vyšetriť, čo však možno považovať za opak logiky trestného práva.
Autor zastáva názor, že len uvedenie magických slovných variácií „trestné oznámenie“, „podvod“, „trestný čin“ „mám podozrenie“ a ďalšie, nie je samo o sebe spôsobilé vyvolať konanie podľa Trestného poriadku a teda aktiváciu zásady ex offo v zmysle trestného práva, ak v sebe neobsahujú relevantné informácie. Ani samotná zásada totiž nemôže byť v právnom štáte neobmedzená. Musí podliehať posúdeniu, ktoré možno charakterizovať ako uvážené. Autor je taktiež toho názoru, pri aplikácií samotnej zásady je nutné mať na pamäti, že „Podanie sa posudzuje vždy podľa obsahu, aj keď je nesprávne označené...“(§ 62 ods. 1 Trestného poriadku, veta prvá).
Skúsme na chvíľu prijať názor autora článku a pristúpme k zásade ex offo ako povinnosti OČTK a súdov konať aktívne aspoň pri relevantnej miere podozrenia, postupovať prostriedkami trestného práva. Ako stanoviť rozsah tohto „podozrenia“? Autor má za to, že podozrenie z trestného činu, môže mať z trestnoprávneho hľadiska relevanciu jedine, ak takého podozrenie má OČTK resp. súd, teda tí na ktorých sa viaže zásada ex offo. Teda podozrenie zo strany oznamovateľa, „poškodeného“, právneho zástupcu a pod., ktorý obvykle ani nie sú schopný rozoznať medzi trestným činom a priestupkom, nie je z hľadiska aktivácie tejto zásady relevantné.Uvedená téza má svoju logiku. Opačný záver by totiž znamenal, že podozrenie napr. oznamovateľa je schopné aktivovať zásadu obsiahnutú v Trestnom poriadku a ktorá sa vzťahuje na postup OČTK a súd (zakladá jeho povinnosť), čo možno považovať za nesprávne vyvodenie[4].
Ak teda považujeme okamih vzbudenia podozrenia zo spáchania trestného činu ako špecifický hodnotiaci záver OČTK alebo súdu, musíme k nemu pristupovať mierne odlišne ako je to pri bežnom jazykovom výklade pojmu podozrenie. To sa hovorovo chápe ako neoverená domnienka. Naopak podozrenie zo strany OČTK musí byť dôvodné a to na základe posúdenia jednotlivých informácií, skutkového a právneho stavu, osoby oznamovateľa, páchateľa a pod.,„podozrenie musí byť odôvodnené konkrétnymi skutočnosťami zistenými v trestnom konaní“[5], teda sa musí jednať aspoň o overiteľnú domnienku. Kvalifikované podozrenie preto nemôže byť totožné so subjektívnym podozrením či názorom. Naopak toto kvalifikované podozrenie musí mať určitú kvalitu, aspoň v podobe dôvodného podozrenia štátneho orgánu[6].
Samotné posúdenie v sebe zároveň musí obsahovať moment prihliadnutia na požiadavky autokontroly. V prípade, ak týmto myšlienkovým procesom nedôjde k vzbudeniu relevantného podozrenia, nejedná sa o žiadnu nukleárnu katastrofu. Jednou z úloh PZ podľa § 2 ods. 1 písm. b) zákona č. 171/1993 Z.z. o Policajnom zbore, je: „(PZ)odhaľuje trestné činy a zisťuje ich páchateľov“[7]. Neuplatnenie postupu podľa Trestného poriadku teda neznamená odsunutie do koša, ale postup v „operatívnom“ móde, ktorý môže viesť opäť do trestného módu, ak na základe ďalších informácií „prejde“ kritickou autokontrolou.
V nasledujúcej časti sa autor pokúsi o priblíženie možnej aplikačnej roviny v podmienkach súčasnej právnej úpravy.
Autor má za to, že na postup podľa §196 Trestného poriadku musí jestvovať relevantný informačný zdroj tj. podnet/trestné oznámenie. V predmetnom ustanovení sa uvádza pojem „trestné oznámenie“. Podľa Trestného poriadku sú z hľadiska trestného práva akceptovateľné nasledujúce druhy relevantných informačných zdrojov tj. (1.)podanie podľa § 62 ods. 1 TP a (2.)trestné oznámenie podľa § 62 ods. 2 TP, tiež (3.)iný podnet podľa § 199 ods. 2 Trestného poriadku[8].
Za zmienku stojí samotné trestné oznámenie nakoľko, ak je podávané ústne musí obsahovať poučenie oznamovateľa a)zodpovednosti za vedomé uvedenie nepravdivých údajov b) následky krivého obvinenia c)podmienky poskytnutia ochrany pred neoprávneným postihom v pracovnoprávnom vzťahu podľa osobitného zákona a ďalšie informácie ako 1) okolnosti za akých bol spáchaný trestný čin, 2) o osobných pomeroch toho na koho sa trestné oznámenie podáva 3) určenie dôkazov 4) výške škody a iných následkoch spôsobených trestným činom 5) či žiada, ak je zároveň poškodený trestným činom, náhradu škody. Z uvedeného vyplýva, že trestné oznámenie v súlade s ustanovením § 62 ods. 2 možno považovať, za špecifický podnet obsahujúci obligatórne náležitosti. Práve k uvedenému podnetu možno naviazať následný postup podľa § 196 Trestného poriadku. Až trestné oznámenie s náležitosťami uvedenými v ustanovení § 62 ods. 2 Trestného poriadku a to či už v písomnej podobe zaznamenanej v zápisnici o trestnom oznámení alebo v písomnom podnete ktorý, obsahuje predmetné náležitosti, možno považovať za trestné oznámenie na ktoré sa viažu ďalšie ustanovenia podľa § 196, § 198, § 199 a ďalšie.
Podnet podaný podľa § 62 ods. 1 Trestného poriadku podľa názoru autora článku podlieha horeuvedenej autokontrole a v prípade vzbudenia relevantného podozrenia (OČTK) možno postupovať podľa ustanovení § 62 ods. 1, 196 ods. 2 Trestného zákona resp. možno začať trestné stíhanie v súlade s ustanovením § 199 ods. 2 Trestného poriadku. Naopak, ak takýto podnet nespĺňa „podmienku“ relevantného podozrenia, možno podnet vyhodnotiť ako „poznatok“. Ustanovenie § 62 ods. 1 Trestného poriadku, teda priamo samo o sebe neaktivizuje zásadu ex offo podľa § 2 ods. 6 TP prípadne postup podľa § 196 Trestného poriadku, ale predstavuje zdroj informácií na základe ktorého môže OČTK v odôvodnených prípadoch (napr. neodkladnosť, dôvodnosť pod.) začať trestné stíhanie aj bez toho, aby boli splnené podmienky uvedené v ustanovení § 62 ods. 2 TPtj. Trestným poriadkom akceptovaný informačný zdroj pre potreby OČTK.
Samozrejme s uvedenými výkladovými tézami možno nesúhlasiť a autor uvíta odôvodnené oponentúry. V zásade, ale autor považuje za nevyhnutnú premisu, že v právnom štáte, nemôžu OČTK považovať každú skutočnosť najprv za trestný čin, kým sa nepreukáže opak, za jednoznačnú. Predkladaný polemický výklad sa snaží o alternatívne riešenie uvedeného problému argumentačne, nakoľko zákonná úprava vyžaduje výklad právnej normy. Cieľom OČTK má byť funkčný výklad právnej normy. Základná logika oznámení zakladajúcich podozrenie z trestného činu musí vychádzať z premís, že určité skutočnosti v súbore s ďalším informáciami zakladajú relevantnosť tohto podozrenia. Nemali by sme preto akceptovať opačný prístup, tj. existenciu určitej skutočnosti, následne úvahou sa snažímevyvrátiť skutočnosť, že k trestnému činu nemohlo vôbec dôjsť (na čo zväčša nie sú prvotné informácie), a v prípade ak sa nám tieto „podozrenia“ nepodarí vyvrátiť (v úplnosti), existuje tým pádom relevantné podozrenie zo spáchania trestného činu, ktoré musí preveriť OČTK a to jedine v trestnom konaní a prostriedkami trestného konania.
Záver
Zásada ex offo nie je mantra a nie je ani magické zaklínadlo. Je to zásada, jedna z mnohých, ktoré sú obsiahnuté v trestnom konaní. Jej pozícia však nie je v podobe „jeden vládne všetkým“. Aj ona samotná musí podliehať systematike trestného práva.
Záverom jeden príklad nad zlato, pani podá nasledujúci podnet[9]: „chcem podať trestné oznámenie na tú mafiánsku bandu z X. Už 4 roky mi tu ich stíhačky lietajú nad domom, strieľajú do mňa laserom, aby som dostala rakovinu. Aj môj nebohý brat zomrel pred 4 rokmi z toho žiarenia, to oni ho zabili. Chcú ma vyhnať z môjho domu, aby tu mali laboratórium, pre NASA a tak...v odpadkovom koši mám o tom veľa dôkazov.“[10]
A teraz pár otázok pre zarytých zástancov absolútnej zásady ex offo: Akým spôsobom a aké dôkazy budú v rámci postupu z úradnej povinnosti vyhľadávať, aké trestné činy budú objasňovať, ako plánujú koncipovať skutkovú vetu a s akým odôvodnením budú v danej veci rozhodovať (musí byť logicky konzistentné a obsahovať náležitosti uznesenia podľa § 174 TP[11]) a pre prípad, že by vo veci odmietli konať, tak s akým odôvodnením a prípadne na základe akého zákonného dôvodu by odmietli postupovať podľa zásady ex offo?
Účelom posledného príkladu bolo najmä pobaviť čitateľa, hoci v praxi sa možno stretnúť aj s exkluzívnejšími prípadmi s ktorými si právny poriadok skrátka musí vedieť zákonne poradiť. Pri posudzovaní podozrenia z trestného činu musí hrať nezastupiteľnú úlohu profesný, kvalitný a poctivý prístup zo strany OČTK. Obdobne ako lekára, ktorý počas chrípkového obdobia na príznaky chrípky nastaví pacientovi liečebný proces proti chrípke, nemožno viniť za porušenie jeho povinností, keď sám nevylúči „ex offo“ riziko rakoviny hrubého čreva, rozvratu vnútorného prostredia či zápalu slepého čreva a nenariadi pri príznakoch zápalu horných dýchacích ciest, „pre istotu“ kolonoskopické vyšetrenie pacienta.
Zámerom článku nie je obhajoba laxného prístupu zo strany OČTK, ani vyjadrenia „nechuti“ preverovať sporné trestné oznámenia. Skôr sa jedná o poukaz na zachovanie normálnosti pri aplikácií prostriedkov trestného práva a účelu trestného práva ako takého a nepodliehanie tlaku formalizmu a alibizmu v trestnom práve pri zjavne neopodstatnených trestných podnetoch. Tak ako požadujeme od lekárov vzhľadom k ich vzdelaniu a praxi,aby boli schopníurčiť diagnózupacienta, tak musíme požadovať aby aj OČTK, vzhľadom k svojim skúsenostiam a erudovanostiboli schopné rozoznať,čo je a čo nie je relevantné podozrenie z trestného činu. Z uvedeného kritéria kvality OČTK jednoducho nemôžeme poľaviť.
[1]http://www.pravnelisty.sk/rozhodnutia/a91-odmietnutie-trestneho-oznamenia-pre-nejasne-obrysy-skutku
[2]http://www.pravnelisty.sk/clanky/a405-kde-su-hranice-aplikacie-principu-ultima-ratio-v-trestnom-prave
[3]http://www.pravnelisty.sk/zakony/a676-anonymne-trestne-oznamenia-navrh-zmeny-trestneho-poriadku
[4]De facto by to znamenalo, že OČTK a súd „potrebujú“podozrenie inej osoby ako svoje vlastné na splnenie svojej povinnosti, ktorá im vyplýva zo zásady ex offotj. zo zákona, čo možno považovať za nezmysel.
[5] BURDA, E. et al. Trestný poriadok, Bratislava: C.H. Beck, s. 137. ISBN 978-8074-003-240
[6] Pre výkladové ciele by sme ho mohli pojmovo obmedziť na: „taký stupeň podozrenia, ktorý je relevantný z hľadiska zaužívanej praxe“. Samozrejme nejde o presné kritérium, ale o logický poukaz na validitu pojmu podozrenie v aplikačných intenciách trestného práva.
[7] Jedna zo základných úloh PZ !
[8] Pod týmto iným podnetom by sme mohli nájsť, napr. pokyn prokurátora, relevantné podnety štátnych inštitúcií či medializované informácie a pod.
[9] Pre správe pochopenie problematiky je nevyhnuté mať na pamäti, že trestné oznámenie nepodávajú len osoby poctivé, pravdovravné, dobromyseľné, či na aspoň priemernej psychickej a sociálnej úrovni. Taktiež je dobré si uvedomiť, že trestné oznámenie automaticky neznamená, že došlo ku skutku, tak ako je to uvedené v trestnom oznámení a že tento skutok je trestným činom v súlade s Trestným zákonom. Rovnica: Trestné oznámenie = trestný čin, podľa skúseností autora neplatí ani v polovici prípadov.
[10] Reálna casuistika
[11] Autor pripomína, že snaha logicky odôvodniť nelogické podania na základe dôkazov je v niektorých prípadoch na hranici zdravého rozumu.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.