Ešte raz k bianco sťažnosti v trestnom konaní
Cieľom tohto príspevku je reagovať na článok Ing. Mareka Tomana (ďalej len autor článku) s názvom Bianco sťažnosť proti uzneseniu v trestnom konaní[1]. Autor v uvedenom článku dospel k záveru, že aplikačná prax, ktorá akceptuje podávanie tzv. bianco sťažností je nesprávna a ide o obchádzanie zákona. Autor článku vychádza z toho, že lehotu na podanie sťažnosti určuje Trestný poriadok v ustanovení § 187 ods. 1 Tr. por. s tým, že podanie bianco sťažnosti a následné odôvodnenie sťažnosti po uplynutí zákonom stanovenej lehoty na podanie sťažnosti je nutné považovať za ďalšiu sťažnosť, ktorá už bola podaná po lehote a je nutné ju zamietnuť ako oneskorene podanú. Podľa názoru autora článku je preto potrebné trvať na tom, že sťažnosť musí byť odôvodnená v rámci zákonom stanovenej lehoty troch pracovných dní.
S touto právnou argumentáciou si dovolím nesúhlasiť.
Podľa § 187 ods. 1 Tr. por. možno sťažnosť podať do troch pracovných dní odo dňa oznámenia uznesenia. Z predmetného ustanovenia vyplýva len to, že právne účinne možno uznesenie napadnúť sťažnosťou (písomne na pošte, prípadne ústne do zápisnice) iba v určitej zákonom stanovenej lehote. Nič zo znenia ustanovenia § 187 ods. 1 Tr. por. nenasvedčuje tomu, že by v tejto zákonom stanovenej lehote (troch pracovných dní) musela byť sťažnosť aj odôvodnená, respektíve, že by vôbec musela sťažnosť obsahovať nejaké dôvody.
Z uvedeného vyplýva, že je nutné rozlišovať „sťažnosť“ ako druh opravného prostriedku voči uzneseniu, ktorú je potrebné zahlásiť (písomne alebo ústne) v zákonom stanovenej lehote, aby mohol nadriadený orgán preskúmavať napadnuté uznesenie a konanie, ktoré mu predchádzalo a „dôvody sťažnosti“ (či odôvodnenie sťažnosti), pri ktorých už Trestný poriadok žiadnu zákonom stanovenú lehotu nestanovuje. Dôvody sťažnosti pritom nie sú obligatórnou náležitosťou sťažnosti a preto na vyvolanie prieskumnej kompetencie nadriadeného orgánu postačí aj to, ak ide o podanie (zahlásenie) tzv. bianco sťažnosti, t. j. sťažnosti, ktorá žiadne odôvodnenie neobsahuje.
Tieto závery vyplývajú aj z ustanovenia § 187 ods. 1 Tr. por., ktoré stanovuje lehotu na podanie sťažnosti a z ustanovenia § 189 Tr. por., ktoré upravuje dôvody sťažnosti a vypočítava aj subjekty, ktoré sú povinné sťažnosť odôvodniť (ak tak však neurobia, Trestný poriadok nestanovuje ani tu sankciu neúčinnosti podanej bianco sťažnosti). Ustanovenie § 189 Tr. por., ktoré vyslovene upravuje dôvody sťažnosti pritom nehovorí nič o tom, že by prípadné odôvodnenie sťažnosti muselo byť podané v rovnakej zákonnej lehote ako samotná sťažnosť a už vôbec nehovorí o tom, že by odôvodnenie sťažnosti nemohlo byť zaslané oprávnenému orgánu po uplynutí zákonom stanovenej lehoty na podanie sťažnosti.
Autor článku preto nesprávne stotožnil „sťažnosť“ a „dôvody sťažnosti“ a zákonom stanovenú lehotu uvedenú v ustanovení § 187 ods. 1 Tr. por. nedôvodne vztiahol aj na dôvody sťažnosti, ktoré sú rámcovo upravné v ustanovení § 189 Tr. por.
Možno preto uzavrieť, že žiadne ustanovenie Trestného poriadku nezakazuje, aby sťažovateľ podal „doplnenie sťažnosti“, či „odôvodnenie sťažnosti“ aj po uplynutí zákonom stanovenej lehoty na podanie sťažnosti. Sťažovateľ teda môže postupovať tak, že zahlási (podá) tzv. bianco sťžanosť v lehote troch pracvonch dní a následne túto sťažnosť odôvodní v lehote dlhšej ako je lehota uvedená v ustanovení § 187 ods. 1 Tr. por. Práve opačný postup, t. j. nútenie sťažnovateľa, aby aj dôvody sťažnosti v zmysle § 189 Tr. por. mohol uplatniť iba v lehote troch pracovných dní odo dňa oznámenia uznesenia by bolo nutné považovať za porušenie zákona, pretože, a to je potrebné opätovne zdôrazniť, žiadne ustanovenie Trestného proriadku nezakazuje sťažovateľovi, aby podal bianco sťažnosť voči uzneseniu a až následne vypracoval odôvodnenie sťažnosti.
Celkom určite teda nemožno akceptovať taký procesný postup, v ktorom by nadriadený orgán vyhodnotil „odôvodnenie sťažnosti“ ako novú, ďalšiu sťažnosť a túto následne zamietol postupom podľa § 193 ods. 1 písm. b) Tr. por. ako oneskorene podanú. Dovolím si tvrdiť, že by tu išlo o podstatné porušenie zákona, nakoľko povinnosť odôvodniť sťažnosť v lehote troch pracovných dní v Trestnom poriadku neexistuje.
Obdobná situácia je aj pri podávaní odvolania voči roszudku. V tomto smere možno podporne poukázať na rozhodovaciu činnosť Najvyššieho súdu SR (rozsudok Najvyššieho súdu SR sp. zn. 2 Tdo/49/2007 zo dňa 29.01.2008), ktorý posudzoval prípad, v ktorom krajský súd zamietol odvolanie prokurátora ako oneskorene podané z dôvodu, že ten síce zahlásil odvolanie voči rozsudku v zákonom stanovenej lehote, avšak odôvodnenie odvolania zaslal súdu až po uplynutí zákonom stanovenej lehoty na podanie odvolania. Najvyšší súd SR sa s týmto postupom krajského súdu nestotožnil a na podklade podaného dovolania zrušil uznesenie krajského súdu. Uviedol, že ak prokurátor podá odvolanie voči rozsudku je jeho povinnosťou ho aj odôvodniť. To všk neznamená, že takéto písomné odôvodnenie odvolania musí byť súčasťou podaného opravného prostriedku ihneď pri jeho podaní, ale takéto odôvodnenie opravného prostriedku možno písomne vypracovať a doručiť príslušnému súdu aj neskôr. Záver, že odôvodnenie odvolania musí byť podané v zákonom stanovenej lehote (15 dní) je nesprávny a nezodpovedá správnemu výkladu ustanovení Trestného proriadku. Odvolanie prokurátora, ktoré bolo podané v lehote 15 dní od oznámenia rozsudku nemožno považovať za oneskorene podané iba preto, že k jeho odôvodneniu došlo až po uplynutí uvedenej lehoty na podanie odvolania.
K uvedenému rozhodnutiu najvyššieho súdu je nutné dodať, že neexistuje žiadny dôvod, aby sa pri sťažnostiach malo alebo muselo postupovať inak ako pri odvolaní. To platí o to viac, ak výklad ustanovení § 187 a § 189 Tr. por. neumožňuje taký výklad, že odôvodnenie sťažnosti môže byť podané iba v zákonom stanovenej lehote troch pracovných dní odo dňa oznámenia uznesenia.
Pokiaľ autor článku uvádzal, že sťažovateľ si nemôže určovať vlastnú lehotu, v ktorej odôvodní podanú sťažnosť, tak mu treba dať za pravdu. Práve preto sa v praxi uplatňujú tzv. poriadkové (či sudcovské) lehoty prostredníctvom ktorých orgán, ktorý napadnuté uznesenie vydal môže sťažovateľovi stanoviť lehotu na odôvodnenie sťažnosti. Nejde tu o stanovenie povinnosti sťažovateľovi, aby podanú sťažnosť odôvodnil, ale ide tu o možnosť, že tak môže urobiť v určenej lehote s tým, že po jej uplynutí bude vec predložená nadriadenému orgánu na rozhodnutie sťažnosti a to bez ohľadu na to, či podanú sťažnosť odôvodní aleno neodôvodní. V aplikačnej praxi sa takto bežne postupuje a túto prax možno označiť za súladnú s ustanoveniami Trestného poriadku, z ktorých vyplýva napríklad aj právo na obhajobu (t. j. právo poznať nielen obsah uznesenia, ale aj dôkazy, ktoré viedli k vydaniu uznesenia, právo poradiť sa s advokátom a za pomoci advokáta skoncipovať dôvody sťažnosti a podobne). Právo na právnu pomoc má pritom každá osoba, ktorej sa uznesenie dotýka (napríklad aj svedok v prípade vydania uznesenia, ktorým mu bola uložená poriadková pokuta a podobne). Určenie lehoty sťažovateľovi na možné odôvodnenie sťažnosti zo strany orgánu, ktorý uznesenie vydal je preto vhodným spôsobom ako dať sťažovateľovi najavo, že má priestor aj na sformulovanie dôvodov sťažnosti (napríklad 15 dní) a že po tejto lehote bude vec predložená nadriadenému orgánu na rozhodnutie sťažnosti (samozrejme túto lehotu je nutné určovať v závislosti od povahy veci – napríklad pri vznesení obvinenia vo veciach, v ktorých sa bude podávať návrh na vzatie obvineného do väzby môže byť určená v hodinách). Len pre úplnosť je nutné dodať, že orgán, ktorý napadnuté uznesenie vydal nemá povinnosť postupovať vyššie uvedeným spôsobom a určovať sťažovateľovi lehotu na možné odôvodnenie sťažnosti (to platí o to viac, ak ide o sťažovateľa, ktorý nie je uvedený v ustanovení § 189 ods. 3 Tr. por. a nemá povinnosť podanú sťažnosť odôvodniť), avšak urobiť tak môže a takýmto spôsobom môže sám staviť sťažovateľovi časový priestor, po uplynutí ktorého predloží vec nadriadenému orgánu (ako prokurátor som takto bežne postupoval a spravidla sa zhodne postupuje aj v konaní pred súdom).
Ak autor článku považuje za absurdné podania, v ktorých sťažovateľ uvádza, že podanú sťažnosť doplní „o odôvodnenie do siedmych pracovných dní potom čo mu policajt prefotí a odovzdá kompletný vyšetrovací spis, prípadne sťažnosť doplní do 10 dní, do 20 dní“, tak napríklad pri mnohých uzneseniach o vznesení obvinenia sa takáto požiadavka nejaví ako nezmyslená. V tomto smere je nutné zopakovať, že sťažovateľ má právo poznať nielen obsah uznesenia, ale aj konanie ktoré vydaniu uznesenia predchádzalo (to napokon vyplýva jasne z ustanovenia § 189 ods. 1 písm. c) Tr. por.), t. j. napríklad pri uznesení o vznesení obvinenia má právo poznať aj dôkazy, ktoré k vydaniu uznesenia o vznesení obvinenia viedli (teda má právo poznať spis a konfrontovať jeho obsah s uznesením o vznesení obvinenia a to prípadne aj za pomoci obhajcu, ktorého si po vznesení obvinenia zvolí). Je celkom normálne a prirodzené, ak ten, komu bolo vznesené obvinenie, chce poznať aj dôkazy, ktoré boli podkladom pre jeho vydanie. To platí o to viac, keď je v praxi pomerne veľké množstvo uznesení o vznesení obvinenia, ktorých odôvodnenie je len pomerne strohé, formálne (nezriedka len vypočítava vykonané dôkazy bez ich zhodnotenia) a často z neho nie je možné zistiť aké dôkazy, či úvahy viedli policajta k vzneseniu obvinenia (to platí rovnako aj napríklad pri uznesení o zastavení trestného stíhania v prípade podania sťažnosti zo strany poškodeného a podobne).
Nie je možné akceptovať taký výklad, pri ktorom sa má sťažovateľ uspokojiť len s oznámením obsahu uznesenia a už ho nemá čo zaujímať konanie, ktoré vydaniu uznesenia predchádzalo. Podmienky na možné uplatnenie práv sťažovateľa po podaní tzv. bianco sťažnosti pritom nemá určovať sťažovateľ, ale má ich celkom jasne stanoviť práve orgán, ktorý napadnuté uznesenie vydal.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.