Trestnoprávny formalizmus náš každodenný no. 9
npor. JUDr. Miroslav Srholec – vyšetrovateľ PZ
Kto vlastne v trestnom konaní vykonáva subsumciu skutku?
V predposlednom článku série týkajúcej sa možností zefektívnenia trestného konania v rámci súčasnej legislatívy sa autor zdrží v oblasti trestnoprávnych podnetov a nadviaže na predošlé články[1]. Obsahom predkladaného príspevku je zamyslenie sa nad obsahom trestných oznámení podávaných oznamovateľmi a tiež k predmetu ich posúdenia zo strany OČTK.
Podnet k predmetnému článku pochádza z čoraz častejšej praxe, keď oznamovateľ v trestnom podnete okrem skutku resp. skutočností, ktoré odôvodňujú ním podané oznámenie, uvádza aj vlastnú analýzu skutku a predkladá ju ako skutkovú podstatu trestného činu s numerickým označením resp. názvom trestného činu, ktoré je často vzhľadom k popísanému skutku „na míle ďaleko“. Následne sa už ako sťažovateľ domáha nesprávnosti postupu OČTK, ak títo rozhodujú o skutku a nie o oznamovateľovej právnej kvalifikácií.
Skúsme teda prípad: „dňa XX.XX.XXXX som sa dozvedel že XY je konateľom spoločnosti Z, ja mám s XY v oblasti obchodného styku veľmi zlé skúsenosti. Sám mi sľúbil, že dostanem zákazku na výstavbu domu v F, ja som sa na túto zákazku pripravoval, odvolával som aj iné zákazky, ktoré by som bol inak prijal a neskôr mi XY ani nezavolal, zákazku som ani nedostal a ja som došiel k ujme, ktorú vyčíslujem na A19A. Myslím si že rovnako ako mňa podviedol aj iných obchodných partnerov. Mohlo by sa teda jednať o podvod podľa § 221, o krádež podľa § 212, o spreneveru podľa § 213 alebo aj iný trestný čin ako neoprávnené obohatenie podľa § 226, podvodný úpadok podľa § 227, porušovanie zákazu konkurencie podľa § 244, zavinený úpadok podľa § 228, neoprávnené podnikanie podľa § 251, manipulácia s trhom podľa § 265a,[2] preto žiadam aby orgány činné v trestnom konaní riadne, náležite a zákonne preverili všetky skutočnosti, ktoré uvádzam.“
V súčasnosti čoraz vyžadovanejší štýl vybavovania obdobných podnetov tkvie v snahe, aby sa OČTK vždy pokúsil vtesnať skutok pod oznamovateľom uvádzanú skutkovú podstatu trestného činu a to aj keď to jednoducho z logických dôvodov nejde. Následne sa sťažovatelia domáhajú, že OČTK nedostatočne aplikujú ustanovenie § 2 ods. 10 TP a subsumciu realizovali len „na oko“, bez jej relevantného preukázania a zdôvodnenia. Zásadná logika uvedeného prístupu sa opiera o povinnosť (či skôr samopresvedčenie zástancov) OČTKpreverovať podnety v trestnom konaní, pričom obsahom tohto preverovania je samotný podnet ako taký, teda vo svojej celosti a teda aj so závermi oznamovateľa. Zástancovia uvedeného nástojenia sú tiež presvedčení, že ak oznamovateľ uvedie numerické označenie alebo názov trestného činu, zaväzujú tak OČTK azda až k zákonnej povinnosti, posudzovať predkladané skutočnosti z pohľadu deklarovanej skutkovej podstaty. V prípade, ak by sa OČTK zameral len na skutok samotný, a dovolí si vykonať vlastnú subsumciu skutku, bol by z pohľadu zástancov tohto prístupu, takýto postup OČTK nezákonný, nakoľko občan má ústavné právo aby sa o jeho podnete rozhodlo ako o celku a aby ho prejednal príslušný orgán a riadne sa ním zapodieval v intenciách § 2 ods. 10 Trestného poriadku tj. zásady ex offo, resp. náležitého zistenia skutkového stavu. Uvedený prístup má údajne zároveň zvyšovať kvalitu a rýchlosť trestného konania, nakoľko oznamovateľ (častokrát zastúpený právnym zástupcom) má právo „správne nasmerovať“ OČTK na „podstatné okolnosti, ktoré preukazujú páchanie trestnej činnosti“.To, že uvedené argumenty „sem-tam)“ dobre znejú je jedna vec;v nasledujúcich riadkoch sa autor pokúsi o spochybnenie uvedeného prístupu pričom čitateľovi predloží vlastné stanovisko k danému problému.
Trestnoprávne podnety možno považovať za skupinu oznámení špecifickému štátnemu orgánu, ktorému zákon určil kompetenciu na preverovanie obsahu týchto podnetov z hľadiska určitého právneho odvetvia. Otázka však znie: akými informáciami je, v našom prípade OČTK pri posudzovaní podnetu podozrenia z trestného činu viazaný? Ak by sme súhlasili s tvrdením, že OČTK je zaviazané všetkými informáciami vyplývajúcimi z trestnoprávneho podnetu, mohli by sme súhlasiť s tézou, že ak oznamovateľ protiprávneho konania uvedie určitý skutok, ktorý následne pomenuje numerickým označením trestného činu alebo jeho názvu zaviaže OČTK povinnosťou o tomto rozhodnúť. Veľké množstvo advokátov by s uvedeným tvrdením samozrejme súhlasilo, potvrdzovalo by deklarovanú povinnosť OČTK riadne sa zaoberať obsahom trestnoprávneho podnetu a vysporiadania sa aj s argumentom právnej kvalifikácie zo strany oznamovateľa.
Skúsme sa však zamyslieť, kam by nás akceptácia uvedeného prístupu viedla? Predstavme si prípad, keď oznamovateľ jednoznačne popíše skutok, ktorý vykazuje znaky trestného činu krádeže vlámaním. Omylom však v trestnom oznámení uviedol namiesto ustanovenie § 212 (krádež), ustanovenie § 221(podvod). Bolo by správne požadovať aby OČTK posudzoval prípad vykazujúci znaky skutkovej podstaty trestného činu krádež z pohľadu skutkovej podstaty trestného činu podvod? A ak nie, tak z akého dôvodu, ak sme ochotní akceptovať jedine prístup, že OČTK sú povinné sa zaoberať celým obsahom podnetu a vysporiadať sa aj s „návrhmi“ oznamovateľa?
Ako reakcia na uvedený problém by nám mohlo napadnúť niečo v podobe folklórneho: „veď keď sa občan pomýli, nič hrozné sa nestalo, občan nie je právnik a aj keby, aj tí sa často mýlia. Na to je predsa polícia aby vyšetrovala a povedala aký je to trestný čin.“ Uvedený prístup by nám teda implikovalkorekciu predošlého prístupu v podobe: OČTK je povinný sa vysporiadať so všetkými „navrhovanými“ trestnými činmi + jeho vlastná právna kvalifikácia skutku[3].
Aj s uvedeným záverom sa nám však oplatí ísť o krok ďalej. Iný občan v inej trestnej veci uvedie obdobný skutok, ktorý možno predbežne kvalifikovať ako podozrenie z trestného činu krádeže vlámaním. Oznamovateľ však v duchu „čím viac tým lepšie“ resp. „aj motyka vystrelí“ uvedie vo svojom trestnom oznámení, že má podozrenie, že ním oznamovaným skutkom mohlo dôjsť ku: a vymenuje všetky názvy trestných činov + všetky numerické označenia paragrafov jednotlivých trestných činov. Skúsme si ukázať, kam by nás táto spletitá cesta mohla doviesť. OČTK by ale v priebehu vyšetrovania zistil, že skutok pre určitú podstatnú okolnosť nemožno kvalifikovať ako podozrenie z trestného činu krádeže vlámaním a ani iného, ku skutku najpravdepodobnejšieho trestného činu. Vydal by uznesenie o odmietnutí trestného stíhania. Vo svojom rozhodnutí by však v odôvodnení odmietnutia trestného stíhania uviedol len okolnosti, ktoré sú rozhodné pre posúdenie najpravdepodobnejších trestných činov. Oznamovateľ, teraz však už sťažovateľ by sa následne domáhal nesprávneho procesného postupu, nakoľko sa OČTK ako príslušný orgán nedostatočne zaoberal nimi navrhovanými trestnými činmi a to s každým zvlášť. Z pohľadu zástancov tohto prístupu by sa jednalo o rozhodnutie v rozpore so zákonom (!?).
Čo nám však hovorí naša cesta s argumentom ad absurdum[4]a aké závery z nej možno vyvodiť? Podľa názoru autora by sme mohli jednoznačne uviesť, že obdobná argumentácia vedie jedine k nezmyselnému výkladu práva. Taktiež možno uviesť, že hoci by bol oznamovateľ, zastúpený aj tým najlepším právnym zástupcom, či bol by ním sám, v zásade nemá právomoc na určovanie právnej kvalifikácie skutku. Túto právomoc a povinnosť majú jedine OČTK resp. súdy, ktoré sú skutok povinné subsumovať pod skutkovú podstatu trestného činu a to na základe zákona. Trestnoprávne podnety nemožno chápať ako príkazy pre OČTK resp. súdy, ak im tieto následky nepriradí zákon, napríklad v prípadoch súhlasu s trestným stíhaním, návrhu poškodeného na náhradu škody a pod. Mimo týchto, zákonom ustanovených oblastí, sú trestné podnety „len“ zdrojom informácií pre OČTK a súdy, ktoré sú ich povinné hodnotiť z ich kompetenčného hľadiska a to z pohľadu trestného práva, bez ohľadu na formu ich obsahu, štruktúru či podobu (samozrejme za predpokladu relevancie týchto informácií). Skutok alebo určité okolnosti sa nestávajú trestným činom na základe označenia oznamovateľa a ani OČTK nemôžu formulovať skutok či viesť dokazovanie aby vyhoveli požiadavkám oznamovateľa. Autor má za to, že kým zákonodarca nestanoví, napr.: „oznamovateľ ma najneskôr na začiatku prvého výsluchu uviesť zákonné pomenovanie trestného činu, o ktorý v toto skutku ide a to aj s uvedením príslušného ustanovenia Trestného zákona“; majú všetky snahy oznamovateľov resp. ich právnych zástupcov maximálne odporúčací charakter! Bolo by totiž vôbec zvláštne, aby OČTK neboli schopné vykonať subsumciu skutku pod (najpravdepodobnejšiu) skutkovú podstatu trestného činu. OČTK totiž rozhoduje o podozrení zo spáchania trestného činu(!)[5] a nepredstavuje kontrólny orgán, ktorý je povinný posudzovať správnosť subsumcie skutku pod skutkovú podstatu trestného činu zo strany oznamovateľa. Možno ešte zvláštnejší by bol prístup, keď by sa OČTK nekritickým preberaním obdobných téz prehupli do polohy pasívneho chrobáka a sami by začali vyžadovať od oznamovateľov uvádzanie skutkových podstát s odôvodnením, že dokazovanie (rozsah, miera, štruktúra atď.) sa odvíja práve od právnej kvalifikácie skutku a táto je pre to nevyhnutná k rozhodnutiu o trestnom podnete. Uvádzanie skutkových podstát v trestných podnetoch by sa tak stalo akousi licenciou, na ktorú by mali OČTK vyčkávať či ktorú by si mali vyžadovať v trestom konaní pre realizáciu svojich právomocí.
Našťastie zákonodarca a) pomerne zrozumiteľne (nie však asi pre všetkých) stanovil, kto je oprávnený vykonávať subsumciu skutku b) zaviedol mechanizmus odhaľovania vád v právnej kvalifikácií skutku a taktiež c) zaviedol mechanizmy na odstraňovanie vád v právnej kvalifikácií skutku. Preto neprekvapí, keď z nasledovných dôvodov zákonodarca upustil od povinnosti OČTK byť viazaný právnym názorom oznamovateľov.
Len v prípravnom konaní možno uviesť aspoň niektoré z nich:
Podľa § 62 ods. 2 Trestného poriadku „...vypočuť o okolnostiach, za ktorých bol čin spáchaný, o osobných o pomeroch toho, na koho sa oznámenie podáva, o dôkazoch, výške škody a iných následkov, ktoré boli spôsobené trestným činom...Výsluch osoby, ktorá podáva oznámenie, sa má vykonať tak, aby sa získali podklady pre ďalšie konanie....“ – všimnite si, že ustanovenie o podnetoch nikde neukladá povinnosť vypočúvať oznamovateľa k právnej kvalifikácií skutku.
Podľa § 119 ods. 1 TP „V trestnom konaní treba dokazovať najmä (písm. a) či sa stal skutok a či má znaky trestného činu“
Podľa § 176 ods. 1 písm. c) TP Uznesenie musí obsahovať „výrok uznesenia s uvedením zákonných ustanovení, ktoré boli použité a ak ide o rozhodnutie vo veci samej, aj skutok a jeho právna kvalifikácia“
Podľa § 176 ods. 1 písm. d) TP Uznesenie musí obsahovať „odôvodnenie, ak zákon neustanovuje niečo iné.“
Podľa § 185 ods. 1 TP „Opravný prostriedok proti uzneseniu je sťažnosť.“
Podľa § 189 ods. 1 písm. a) TP Uznesenie možno napadnúť pre „nesprávnosť niektorého jeho výroku“
Podľa § 198 ods. 2 TP „Prokurátor preskúma postup policajta podľa § 197, ak ho o to požiada oznamovateľ alebo poškodený najneskôr do 30 dní a výsledok preskúmania im oznámi bez meškania.“
Podľa § 199 ods. 1 TP „...Policajt doručí také uznesenie prokurátorovi najneskôr do 48 hodín“-začatie TS
Podľa § 199 ods. 3 TP „Uznesenie o začatí trestného oznámenia musí obsahovať opis skutku s uvedením miesta, času, prípadne iných okolností, za akých k nemu došlo, o aký trestný čin v tomto skutku ide, a to jeho zákonným pomenovaním a uvedením príslušného ustanovenia Trestného zákona...“
Podľa § 197 ods. 3 TP „...Policajt doručí také uznesenie prokurátorovi najneskôr do 48 hodín“-odovzdanie, odloženie, odmietnutie TS
Podľa § 206 ods. 2 TP „...O začatí trestného stíhania a vznesení obvinenia možno rozhodnúť jedným uznesením ktoré policajt oznámi bez meškania obvinenému a doručí ho najneskôr do 48 hodín prokurátorovi...“ – začatie TS a vznesenie obvinenia
Podľa § 206 ods. 3 TP „...Uznesenie o vznesení obvinenia musí obsahovať....opis skutku s uvedením miesta, času, prípadne iných okolností , za ktorých k nemu došlo, tak aby skutok nemohol byť zamenený s iným skutkom, zákonného pomenovania trestného činu o ktorý v toto skutku ide a to aj s uvedením príslušného ustanovenia Trestného zákona a skutočností ktoré odôvodňujú vznesenia obvinenia.“
Podľa § 228 ods. 1 TP„...Uznesenie policajta sa doručuje najneskôr do 48 hodín prokurátorovi.“- prerušenie TS
Podľa § 220 ods. 1 TP „Dozor nad dodržiavaním zákonnosti pred začatím trestného stíhania a v prípravnom konaní vykonáva prokurátora.“
Podľa § 220 ods. 1 písm. e) Prokurátor je oprávnený „zrušiť nezákonné alebo neopodstatnené rozhodnutia policajta, ktoré môže nahradiť vlastným rozhodnutím....“
Z defilé právnych noriem je zjavné, že sú to práve OČTK, ktoré vykonávajú subsumciu skutku. Kontrola tejto správnosti je v prípravnom konaní najmenej dvojkolová. Prvá sa týka samotného rozhodnutia – uznesenia, ktoré policajt v známej lehote, do 48 hodín, doručuje dozorujúcemu prokurátorovi, ktorý má právo rozhodnúť o zrušení nezákonného alebo neopodstatneného rozhodnutia a to aj v bode právnej subsumcie skutku pod skutkovú podstatu trestného činu. Druhé kolo sa týka prípadnej sťažnosti, kde sa sťažovateľ môže dovolávať na nesprávnu subsumciu zo strany policajta, ktoré môže viesť buď k autoremedúre, oprave alebo k zrušeniu tohto rozhodnutia zo strany prokurátora. Tretie kolo sa môže týka žiadosti oznamovateľa/poškodeného o preverenie postupu policajta. Autor preto nevidí dôvod na to, aby bolo výkladom nutné dochádzať k „povinnosti“ rozhodnúť o právnej kvalifikácií oznamovateľa, ako zákonnej náležitosti príslušného uznesenia či nebodaj dôvodu na zrušenia takéhoto rozhodnutia. Autor má za to, že uvedený prístup by smeroval k ďalšej položke prepätého formalizmu v trestnoprávnej praxi a to zvlášť, keď takýto postup nepredstavuje žiadnu bezprostrednú a ani domnelú ujmu pre oznamovateľa resp. zníženie kvality samotného trestného konania. Uvedené platí o to viac, ak si uvedomíme, že právna kvalifikácia nie je nemenná veličina v trestnom konaní.Aký význam by malo odôvodňovanie rozhodnutia napr. o odmietnutí trestného stíhania, ak by sme skutok krádeže vlámaním mali posudzovať aj z pohľadu trestného činu vraždy či znásilnenia len pre to, že to vo svojom oznámení uviedol oznamovateľ?
OČTK resp. policajt je zo zákona povinný vykonávať subsumciu skutku sám, nezávisle, nestranne to na základe posúdenia v čase relevantných skutočností(viď rozdiel medzi zistenými skutočnosťami a oznámením), ktoré po právnej úvahe, ktorá je odôvodniteľná, možno priradiť pod určitú skutkovú podstatu trestného činu.Ak by sme pristúpili k expresívnejšiemu zhodnoteniu, pri subsumpcii skutku sa OČTK nemôžu a ani nesmú opierať o vôľu, snahu či názor oznamovateľa. Naopak možno uviesť, že oznamovateľ má právo, aby o jeho podnete rozhodol príslušný OČTK na základe jeho odbornej a právnej úvahy, ktorú možno chápať ako posúdenie zákonne získaných dôkazných prostriedkoch na základe vnútorného presvedčenia založeného na starostlivom uvážení všetkých okolností prípadu jednotlivo i v ich súhrne.Autor má ďalej za to, že OČTK resp. súdy majú zákonnú povinnosť vykonať subsumciu skutku pod skutkovú podstatu trestného činu; z tejto povinnosti však nemožno nijakým spôsobom vytvárať nový vzťah, v ktorom má oznamovateľ právo na posudzovanie skutkových okolností z ním požadovaného uhlu a zároveň, že OČTK a súdy majú na základe tohto oznamovateľovho „práva“ zároveň povinnosť, vykonávať posúdenie skutku z ním požadovaného uhlu. OČTK resp. súd nie je bezpečnostná a ani detektívna služba, ktorá pri subsumcií skutku postupuje podľa prianí, dohadov, fabulácií či objednávok oznamovateľa (obdobne aj dokazovanie). Naopak, OČTK a súdy sú štátne orgány, ktoré postupujú a svoju činnosť odvíjajú zo zákona (resp. čl. 2 ods. 2 Ústavy). Autor má za to, že tento rozdiel v ponímaní je zásadný a rozhodujúci pre správne pochopenie problematiky.
[1]http://www.pravnelisty.sk/clanky/a688-trestnopravny-formalizmus-nas-kazdodenny-no-8 resp. http://www.pravnelisty.sk/clanky/a697-par-poznamok-k-bianco-staznostiam-v-trestnom-konani
[2] Nech posúdi čitateľ aplikáciu trestného činu Manipulácia s trhom, na daný prípad; podľa § 265a TZ: „Kto neoprávnene a)uvedie nepravdivé alebo hrubo skresľujúce údaje o ponuke, dopyte alebo o cene finančného nástroja alebo súvisiacej spotovej zmluvy týkajúcej sa komodít b) spôsobí dosiahnutie alebo udržanie ceny finančného nástroja alebo súvisiacej spotovej zmluvy týkajúcej sa komodít na neprirodzenej alebo umelej úrovni c) manipuluje s výpočtom referenčnej hodnoty na trhu, potrestá sa....“ – v uvedenom prípade by sa oznamovateľovi páčil názov trestného činu vzhľadom k svojmu problému, avšak nedošiel by k jeho obsahovému vyjadreniu.
[3] Ďalšie komplikácie uvedomeného prístupu by vznikli v prípadoch: Čo ak oznamovateľ neuvedie právnu kvalifikáciu oznamovaného skutku? Čo ak oznamovateľ uvedie skutočnosti a ich domnelú kvalifikáciu, avšak zabezpečenými dôkaznými prostriedkami sa zasadne zmení význam týchto skutočností, ktoré povedú aj k potrebe zmeny právne kvalifikácie a ďalšie.
[4] Aplikácia uvedenej argumentácie či skôr právnej topiky je vždy veľmi riskantná a neistá. Autor sa k nej odvážil len z dôvodu, že ňou reaguje na určité argumenty skupiny oznamovateľov a neviaže sa na konkrétne ustanovenie zákona, ku ktorému je nutné preferovať iné výkladové prístupy. Ďalším dôvodom je priblíženie problematiky z pohľadu autora.
[5] Treba to mať stále na pamäti.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.