npor. JUDr. Miroslav Srholec – vyšetrovateľ PZ
Kriminologické avízo - časť I.
Úvod
Stránka pravnelisty.sk ponúka čitateľom podnetné články a aktuálnu judikatúru v oblasti trestného práva. Cieľom nasledujúcej série je oboznámiť čitateľa aj s druhou stranou mince trestného práva a to jednak s reálnym stavom (vybranej) kriminality a tiež schopnosti štátu stíhať páchateľov trestnej činnosti. Ako určitý protipól k dosahu právnych záverov. Prostriedkom na splnenie cieľov bude analýza štatistických ukazovateľov jednak príslušných štátnych orgánov a taktiež ďalších doplnkových zdrojov.
Autor sa vynasnaží (určite nie bez chýb) o interpretáciu štatistických údajov zrozumiteľnou formou, pričom v záujme objektívnosti bude čitateľa upozorňovať na pôvod zdroja ako aj vzťahy medzi použitými zdrojmi a bude čitateľa nabádať na prijímanie vlastných záverov, hoci autor využije svoje autorstvo a doplní text vlastnými postrehmi.
Hneď v úvode je potrebné uviesť, že v SR nepoznáme jednotnú sústavu štatistických ukazovateľov a ani jednotnú metodiku štatistického vykazovania trestnej činnosti a to aj navzdory dostupným technológiám a 21. storočiu. V praxi to znamená pomerne zásadnú prekážku ohľadne interpretácie kriminality. Na druhej strane sú príslušné štátne orgány ako Polícia SR[1], Prokuratúra[2] SR, súdy[3], povinné viesť jednotlivé štatistické ukazovatele svojej činnosti. Metodiku ako aj parametre štatistického vykazovania si štátne orgány vykazujú podľa vlastných potrieb preto, hoci sú v rámci trestného konania v zásade nadväzné, nie všetky štatistické parametre možno považovať za kompatibilné. Aj napriek uvedenému, však niektoré parametre možno považovať za súvzťažné a práve tými sa bude autor zaoberať. Ďalším záludným bodom je tzv. posun, ktorý možno vysvetliť tak, že hoci v štatistike PZ je zaevidovaná napr. vražda v roku 2006 k jej objasneniu môže dôjsť až v roku 2010 pričom súd odsúdi páchateľa až v roku 2019.Posun má povahu výrazného skresľovania štatistického obrazu v jednotlivých rokoch (a najmä koncový rok sledovaného obdobia). Ďalším, mimoriadne závažným činiteľom je miera latentnosti (utajenia) trestnej činnosti. Príslušné štatistické ukazovatele síce môžu vyzerať dobre napr. 5 vrážd a z toho 5 objasnených tj. 100% objasnenosť avšak, ak je ďalších 10 vrážd „neprešetrených“ (osoby evidované ako nezvestná osoba a pod.) objasnenosť v roku je fakticky len na úrovni 33,3%[4]. Dôvodov latencie môže byť samozrejme mnoho, cieľom článku nie je ich výpočet, autor však podľa svojej preferencie uvádza najmä druh a charakter trestnej činnosti, dôveryhodnosť v inštitúcie (polícia, prokuratúra, súdy) a v právny systém[5] ako aj mieru sofistikácie trestnej činnosti (trestná činnosť tzv. biele goliere, trestná činnosť s korupčným charakterom, organizovaná forma, politické zázemie atď.) či iné. Správnosť interpretácie štatistických ukazovateľov ďalej ovplyvňujú aj iné činitele, medzi inými aj úprava štatistických ukazovateľov zo strany štátneho orgánu[6], zmeny v právnej kvalifikácií skutku počas trestného konania, dodatočné objasnenie trestnej činnosti s časovým odstupom, štatistické odchýlkya ďalšie.
Za účelom minimalizácie resp. relativizácie nepriaznivých dopadov autor zvolil komparatívnu metódu spracovania štatistických ukazovateľov vedených zložkami ako polícia, prokuratúra a súdy. Cieľom je na základe porovnania súvzťažných štatistických ukazovateľov zistiť skutočný stav kriminality, schopnosti štátnych orgánov stíhať trestnú činnosť a taktiež aj schopnosť usvedčiť páchateľov tejto trestnej činnosti pred súdom. Uvedeným krokom sa bude snažiť o obmedzovanie dosahu snahy o manipuláciu jednotlivých štatistických údajov štátnych orgánov. Ďalšie opatrenie sa bude týkať posunu; autor sa rozhodol, že posúdenie sa bude týkať širšieho obdobia a to od roku 2006 – 2018 (tj. 13 rokov). Zvolené obdobie sa týka obdobia platnosti nových trestných kódexov z roku 2005.
Aj napriek uvedeným opatreniam by autor rád upozornil čitateľa na prirodzenú opatrnosť a vyslovene kritický prístup k predkladaným záverom. Snahou nie je predloženie odborného, ale popularizačného príspevku, ktorý rozprúdi ďalšiu diskusiu. Autor preto odmieta akékoľvek snahy o vyvodzovanie záväzných záverov bez riadneho vedeckého prístupu k problematike na komplexnej úrovni a prípadné pokusy považuje za nekompetentné.
Časť II.
Štatistické ukazovatele PZ:
Skôr ako autor prejde k analýzam vybranej trestnej činnosti rád by čitateľa oboznámil so základnými informáciami ohľadne kriminologickej situácie na území SR. Ako základ tohto oboznámenia použijeme štatistický ukazovateľ PZ SR. Ako si už isto viacerí všimli, je už dobrým zvykom, že začiatkom príslušného kalendárneho roka sa vedenie PZ SR resp. MV SR rado pochváli výsledkami z predošlého roka. Preto by pre čitateľa mohlo byť podnetné zaradenie tejto každoročnej „radostnej noviny“ do určitého koncepčného pohľadu, o ktorý sa autor pokúsi.
Vo verejnosti často rezonuje, že počet policajtov na obyvateľov je na Slovensku vysoký. Pravdou je, že s počtom 410 policajtov na 100.000 obyvateľov (priemer EÚ 318/100.000) sme sa zaradili do top 10. v rámci celej EÚ. Pre porovnanie počtom obyvateľov veľké Fínsko má pomer 137/100.000; susedné, avšak dvojnásobne početnejšie Česko 383/100.000 a Maďarsko neuveriteľných 90/100.000 obyvateľov[7]. Jedna vec je samozrejme počet, druhá je kvalita. Tá by sa mala odzrkadľovať v efektivite. Tú si skúsime načrtnúť na nasledujúcich štatistických údajoch.
a) Nápad trestnej činnosti
b) Objasnenosť trestnej činnosti
c) Škoda spôsobená trestnými činmi
d) Škodovosť trestných činov
e) Počet príslušníkov PZ (a jeho vzťah k predošlým veličinám)
Nápad trestnej činnosti
Polícia SR sa v posledných 13 rokoch teší obdivuhodnej krivke poklesu celého nápadu trestnej činnosti. Možno konštatovať, že s výkyvom v roku 2009 nápad trestnej činnosti permanentne klesal; zo 115.151 trestných činov (2006)[8] na koncových 61.392 trestných činov (2018)[9]. Uvedený pokles je naozaj rekordný a zaslúži si skúmanie. Príslušníci polície v roku 2018 mali takmer polovicu nápadu trestných činov oproti roku 2006! Aj uvedené číslo si však zaslúži svoje umiestnenie do konceptu. Priemerný počet trestných činov v sledovanom období predstavuje 89.019 trestných činov/rok, aj uvedený údaj jasne ukazuje nie práve malý prepad nápadu trestnej činnosti v posledných rokoch. Ak čitateľ dovolí, autor zájde aj nad rámec sledovaného obdobia a skonštatuje, že od roku 1997–2018 predstavuje priemer SR 95.157 trestných činov/rok, čo aj z dlhodobého pohľadu (22 rokov) predstavuje jasný úbytok počtu trestných činov.[10] Snáď možno ešte pre zaujímavosť uviesť, že od roku 1989 do roku 2018 (30 rokov) bol najvyšší nápad trestnej činnosti v roku 1993 a to 146.125 trestných činov za rok. Dnešný policajt má teda približne 2,3x menšiu zaťaženosť oproti kolegovi z roku 1993[11]!
Objasnenosť trestnej činnosti
Spoločne s obdivuhodnou krivkou poklesu trestnej činnosti môžeme uviesť, že v sledovanom období môžeme zaznamenať obdivuhodnú krivku zvyšujúcej sa objasnenosti trestnej činnosti. V predmetnom období sa zvyšovala permanentne zo 41,23% na súčasných 60,6 %. Priemer predmetného obdobia je 51,5%/rok.Pre lepší kontext objasnenosti trestnej činnosti možno uviesť, že zásadný obrat vysvetľujúci súčasné trendy nastal ešte v roku 2004, teda pred sledovaným obdobím, keď počet trestných činov predstavoval dlhodobý nadpriemer s počtom 131.244 trestných činov/rok, naopak objasnenosť bola v uvedenom roku len na úrovni 39,34%. Práve v roku 2004 môžeme zaznamenať bod, kedy sa začali roztvárať nožnice tj. znižovanie počtu trestných činov a zároveň zvyšovanie objasnenosti trestnej činnosti, ale aj o tom trochu nižšie.[12]
Škoda spôsobená trestnými činmi
Ďalším zaujímavým údajom by pre čitateľa mohla byť celková výška škody. V sledovanom období predstavovala priemerná ročná škoda spôsobená trestnou činnosťou, sumu 589.282.010,70,-€/rok[13] (najväčšia škoda bola zaznamenaná v roku 2017 a to vo výške 1.493.367.000,-€/rok) Priemerná škoda sa v sledovanom období od roku 2012 znižuje, až na excesový rok 2017. Autor je toho názoru, že pokles výšky škody nekopíruje úbytok trestnej činnosti a to aj s prihliadnutím na širší horizont 1997-2018, kde je priemerná výška škody 733.523.996,20,-€/rok.
Škodovosť trestných činov
Aby sme však trendy chápali aj v kontexte, autor priblíži tzv. škodovosť (priemernú škodu na majetku spôsobenú jedným trestným činom, teda zapracovanie celkovej škody v kontexte počtu trestných činov). V sledovanom období sa pohybovala vo výške 7.031,69,-€/trestný čin/rok, pričom najväčší exces bol zaznamenaný práve v roku 2017, keď bola škodovosť trestnou činnosťou na úrovni 22.553,-€/trestný čin/rok. Ak by sme sa pozreli na škodovosť zo širšieho horizontu 1997-2018, možno konštatovať, že v tomto období predstavovala škodovosť sumu 7.783,5,-€/trestný čin/rok. Podľa názoru autora je nepomer medzi úbytkom trestných činov, celkovou škodou a škodovosťou, spôsobený rokmi 2003 – 2005 a 2017 kedy došlo k pomerne veľkým výkyvom oproti dlhodobým priemerom.
Počet príslušníkov PZ (a jeho vzťah k predošlým veličinám)[14]
Ako už bolo uvedené vyššie počet príslušníkov PZ nie/je(?) vysoký z hľadiska počtu obyvateľov. Z hľadiska efektivity by sme sa mohli obzrieť po súvzťažnosti medzi vývojom kriminality, objasnenosti a počtu príslušníkov PZ a z nej vychádzajúceho pomeru[15]. Z obdobia 1997-2018 možno uviesť, že zlom v počte trestných činov nastal v roku 2004 (úbytok trestných činov), rovnako ako aj zvrat v objasnenosti (nárast objasnenosti). V rovnakom roku došlo aj k pomerne skokovému nárastu počtu príslušníkov PZ a to zo 14.079(2014) na 22.487(2015). Záver z uvedených údajov autor prenechá na čitateľa, rád by ho však upozornil, že od roku 2005 dochádza k striedavému kolísaniu nárastu a poklesu počtu príslušníkov PZ avšak tie už nenachádzajú odraz v pokračujúcom úbytku trestných činov či pokračujúcom nárasteobjasnenosti. Ako posledný, skôr sprievodný údaj môžeme uviesť, že z vývoja pomeru trestnej činnosti k počtu príslušníkov PZ podľa názoru autora možno usúdiť, že čím menší nápad trestnej činnosti na štatistického policajta, tým je v zásade lepšia objasnenosť trestnej činnosti. Ako záver z uvedeného autor uvádza, že čím viac policajtov by pracovalo na trestných veciach, tým je vyšší predpoklad nárastu objasnenosti, čo by implikovalo, že kvantitatívne navyšovanie počtu môže mať pozitívny dopad na kriminalitu ako aj objasnenosť. Uvedené prístupy však možno považovať za zastarané a je potrebné vyžadovať nárast kvality a nie kvantity na strane PZ, v súčasnosti však podľa názoru autora zo štatistických údajov nie je nárast celkovej kvality badateľný.
Štruktúra trestnej činnosti
Skôr pre zaujímavosť ako podklad pre zhodnotenie vývoja zmeny štruktúry trestnej činnosti možno uviesť rozdiely v hraničných rokoch (veľkého) horizontu. V roku 1997 z hľadiska štruktúry trestnej činnosti doslova valcovala majetková kriminalita so 68% podielom na „trhu,“ na ktorú sa ako druhá „doťahovala“ násilná kriminalita s 13% podielom, tretia zostávajúca s 8%, zhodne ekonomická a ostatná s 5% a mravnostná s 1% a vojenská so štatistickou 0%. V koncovom roku 2018 už vidíme absolútne inú štruktúru. Ako prvá je stále majetková trestná činnosť, avšak s podielom len 35%, za ňou nasleduje ekonomická kriminalita s 22%, tretia je zostávajúca s 20%, štvrtá ostatná s 12%, piata násilná s 9%, nasleduje mravnostná s 2% a vojenská so štatistickou 0%. Pre spestrenie môže slúžiť údaj z roku 2017 keď bola zmena štruktúry trestnej činnosti ešte zaujímavejšia (29% ekonomická, 25% zostávajúca 21% majetková, po 12% násilná a ostatná, mravnostná 1% a vojenské so štatistickou 0%).
Počet stíhaných osôb[16]
Z dôvodu objektivizácie je ešte potrebné priblíženie počtu stíhaných resp. vyšetrovaných osôb. Pre zjednodušenie, nápad trestných činov si možno predstaviť ako vyšetrovací spis, avšak počet stíhaných resp. vyšetrovaných osôb sa vzťahuje k počtu osôb, ktoré sú v rôznych spisoch obsiahnuté. Od roku 2006 do roku 2018 bolo dokopy stíhaných 657.185 osôb teda 50.553 osôb/rok. Čo sa týka celkových počtov stíhaných osôb je nutné konštatovať, že počty stíhaných boli v rozmedzí rokov 2006 – 2014 relatívne stabilné od min. 51.049 osôb(2014) do max. 56.265 osôb(2009), avšak od roku 2015 vidíme nástup úbytku stíhaných osôb na 41.426 osôb(2018). Z pohľadu sledovaného obdobia podľa názoru autora nemožno pozorovať súvzťažnosť medzi poklesom nápadu trestnej činnosti, nárastu objasnenosti alebo vzostupu objasnenosti.[17] Z uvedeného dôvodu je potrebné nahliadnuť do väčšieho horizontu tj. 1997-2018, tu môžeme pozorovať, že súčasný počet stíhaných osôb je obdobný ako v roku 1997 (43.191). Priemer tohto veľkého horizontu je 50.983 osôb/rok. Celková krivka počtu je podobná dvojitému prehnutému luku s najvyššími bodmi v rokoch 2005(58.770) a 2009(52.265) a najnižšími v rokoch 1997 a 2018. Podľa názoru autora je s prihliadnutím na širší horizont, možné konštatovať: a)paradoxne, nápad trestnej činnosti nemá viditeľný odraz v počte stíhaných/vyšetrovaných osôb b) PZ aj napriek klesajúcej zaťaženosti a zvyšujúcej sa objasnenosti PZ nestíha „spracovať“ viac, ale naopak menej páchateľov a to min. od roku 2015 c) kapacita PZ, čo sa týka stíhania a vyšetrovania osôb je na úrovni cca 50.000 osôb, bez ohľadu na nárast počtu príslušníkov PZ
Druhy trestnej činnosti
Aby naše štatistické priblíženie nebolo len suchopárnym rozprávaním o číslach skúsime priblíženie na prípade štatistického kriminálnika, ktorého si pre výkladové ciele nazveme Krimislav. Krimislav by strašne rád vedel ako je to s trestnou činnosťou na Slovensku, ako efektívne sú orgány štátu pri stíhaní trestnej činnosti, akú škodu/zisk spôsobí/získa páchateľ trestnej činnosti a podobne. Z tohto pohľadu by ho asi zaujímal rok, kedy by bola pravdepodobnosť vypátrania páchateľa trestného činu, čo možno najmenšia. Zo štatistických ukazovateľov by mu vyplynulo, že ním bol práve rok 2006, nakoľko šanca vypátrania kriminálnika by bola v pomere 58,77:41,23 v jeho prospech. Rozhodne by sa mu však neoplatilo s trestnou činnosťou otáľať, nakoľko každým rokom počas celého obdobia sa jeho šance zhoršovali, pričom najnevhodnejší rok pre páchanie trestnej činnosti bol práve rok 2018, kedy by boli šance v pomere 39,4:60,6 v jeho neprospech. Krimislava by tiež mohlo zaujímať ,v ktorom roku mali OČTK najviac práce a naopak. Z tohto pohľadu by zistil, že najviac trestných činov bolo v roku 2006 a najmenej v roku 2018. Z hľadiska škodovosti by bol najvypuklejší rok 2017, pričom rok pred a rok po, bol naopak na škodovosť najchudobnejší. Krimislav by tiež mohol zistiť, že páchatelia trestnej činnosti mohli v sledovanom období spôsobiť priemernú škodu trestným činov vo výške 7.031,69,-€/TČ, pričom v roku 2017 to bolo až 22.553,-€/TČ, avšak v roku 2006 „iba“ 4.118,-€/TČ. Krimislav by samozrejme vedel, že výška spôsobenej škody neznamená výšku zisku pre páchateľa, avšak istú súvzťažnosť by pre svoju potrebu vyvodzovať mohol.
Krimislava by však po týchto zisteniach mohla napadnúť nasledovná myšlienka. Keď už viem, ktorý rok bola kriminalita najväčšia a najmenšia, rovnako tak ako objasnenosť, či škodovosť, mohol by som zistiť, ktorý druh trestnej činnosti mohol tieto údaje najviac utvárať?
Z tohto hľadiska by sme mohli vykonať určité porovnanie v rámci druhov trestnej činnosti, ktoré si Krimislav nazve[18] nasledovne: „Násilníci“[19] „Nemravníci“[20], „Majetkári“[21], „Vojaci“[22], „Ekonómovia“[23] „Ostatníníci“[24] a „Zostatkári“[25].
Hneď v úvode však preskočí trestnú činnosť „Vojakov“ a „Zostatkárov“ ako marginálne skupiny. Keby sa Krimislav informoval o fachu „Nemravníkov“, zistil by, že predstavujú skupinu, ktorá sa priemerne špecializuje na 824 trestných činov/rok. V roku 2018 dokonca zvládli až 1122 trestných činov za rok. Pri danom druhu trestnej činnosti by zistil, že polícia ide s objasnenosťou „dole“, čo by mu zlepšoval šance vyhnúť sa trestnému stíhaniu. Prepad objasnenosti však nepredstavuje väčšiu drámu, ak si vezmeme obdobie 1997-2018, bola na priemernej úrovni 79,56% a aj najnižšia v roku 2018 bola až 65,51% v jeho neprospech, čo možno chápať ako dostatočne odradzujúci prvok, ktorý spolu s charakterom trestnej činnosti, ktorá nemá povahu ďalšieho dôchodkového piliera vytvára skôr sklamanie.
Fach „Násilníkov“ má na rováši pomerne veľkú skupinu trestných činov, avšak oproti roku 1997 (11.564) do roku 2018 (5.781) je o polovicu menší. Objasnenosť z roku 1997(87,75%) v roku 2018 (72,36%) klesla, avšak jej priemerná výška (77,09%) je stále vysoká. Fach sa môže oproti „Nemravníkom“ pochváliť schopnosťou majetkovej ujmy, tá je však na úrovni „len“ 514,-€/TČ/rok, hoci napríklad v roku 2018, mohli páchatelia násilnej trestnej činnosti spôsobiť škodu až 2.495,-€/TČ/rok a z tejto sumy si aj niečo odložiť.
Ďalším fachom, ktorý by mohol Krimislava zaujať, sú „Ostatníci“. Tí síce majú z hľadiska počtu trestných činov najlepšie roky za sebou, avšak priemer za obdobie 1997-2018 je 7.840 trestných činov/ročne. „Ostatníci“ mohli v danom období svojou trestnou činnosťou spôsobiť škodu priemerne vo výške 1.703,-€/ pri každom trestnom čine/za rok, a pričom v roku 2010 to bolo až 6.840,-€/TČ/rok, čo je už pekná suma, ak by si z jej čo to odložili. O „Ostatníkoch“ by však mal Krimislav vedieť aj nepríjemnú pravdu a tou je priemerná objasnenosť za obdobie 1997-2018, ktorá je vo výške až 79,01% v neprospech kriminálnikov.
„Majetkári“ sú najväčším zväzom kriminálnikov na území SR. Z hľadiska činnosti majú tiež najlepšie roky za sebou (2002,2004 -77.089 TČ oproti roku 2017-10.473 TČ (!) avšak v roku 2018 (21.787 TČ) opäť zamakali, zdá sa aby zvrátili potupu z roku 2017, keď ich v podiele trestných činov predbehli „Ekonómovia“. „Majetkári“ sa môžu pochváliť škodovosťou v priemernej výške 2.288,5,-€/TČ/rok, pričom im za obdobie 1997-2018 neklesla pod 1.823,-€/TČ/rok. „Majetkári“ by sa mohli chváliť slabou objasnenosťou polície, čo by bolo v ich prospech 1997-2018 len 30,98% v ich prospech, avšak najlepšie roky slabej objasnenosti (2004) 18,7% sú už fuč a aj polícia od roku 2004 zamakala a v koncovom roku (2018) dotiahla objasnenosť na úroveň 43,81%.
Posledným fachom, ktorý by mohol Krimislav zaujať asi najviac, je fach „Ekonómov“. Tento fach je za obdobie 1997-2018 na vzostupe. Kým napríklad „majetkári“ oproti roku 1997 s počtom 62.411 TČ spadli v roku 2018 na 21.787 TČ čo je v podstate 1/3 „výkon“; „Ekonómovia“ mali naopak v roku 1997 len 4.716 trestných činov, ale v roku 2018 to už bolo 13.515 trestných činov, pričom priemer je až 14.407 trestných činov/rok za obdobie 1997-2018. Uvedená expanzia by však mohla narážať na vysokú objasnenosť, avšak tu by Krimislav zistil, že tá sa pohybuje na priemernej úrovni 53,44% čo je možno dosť, ale faktom je, že od roku 2006 je to už iná káva a policajti sa stabilne neprešvihli nad 50,2% s priemerom len 46%. K pomerne skromnej objasnenosti oproti inej trestnej činnosti by sme z hľadiska záujmu Krimislava mali preskúmať priemernú škodovosť. Za obdobie 1992-2018 bola vo výške 43.558,59,-€/TČ/rok pričom boli aj roky, keď to bolo vo výške 120.841,-€/TČ/rok (2003), a objasnenosť bola len 53,2%; alebo v roku 2017 keď spôsobili škodu vo výške 98.561,-€/TČ/rok a pravdepodobnosť odhalenia by bola v pomere 50,84:49,16 v prospech kriminálnikov na úkor polície.
Krimislava by v súvislosti s fachom „Ekonómov“ mohlo zaujímať aj to, ako policajti riešia trestnú zodpovednosť právnických osôb[26], ktorú si s ekonomickou trestnou činnosťou spája. Z policajnej štatistiky by však vyplynulo, že by si z nej ťažkú hlavu rozhodne robiť nemal. Za rok 2016 policajti stíhali 1 právnickú osobu (z celkového počtu 43.426 stíhaných); v roku 2017, 62 prípadov (z celkového počtu 42.911 stíhaných) a v roku 2018 dokopy 198 prípadov (z celkového počtu 41.426 stíhaných) pričom z nich bolo až 167 trestných činov (z toho 147 objasnených) podľa § 276 TZ, teda skrátenie dane a poistného. Ostatná trestná činnosť je z hľadiska počtu natoľko marginálna, že ani nestojí za zmienenie[27]. Pre porovnanie, za rok 2018 bolo pre skrátenie dane podľa § 276 TZ, stíhaných 4008 fyzických osôb (z toho 3499 vykázané ako objasnené).[28]
Časť III.
Záver
Štatistické ukazovatele sú len štatistické ukazovatele a to aj vtedy, ak sú zaradené do celkového kontextu. Z autorovho pohľadu majú význam len vtedy, ak dokážu nastoliť zásadné kvalitatívne otázky typu: Komu alebo čomu vďačíme za razantný pokles počtu kriminality? Aké faktory ovplyvňovali zmenu štruktúry trestnej činnosti? V akom pomere sa na uvedených tendenciách podpísali jednotlivé normatívne zásahy zákonodarcu, organizačné zmeny v rámci PZ, prísnosť v stíhaní páchateľov zo strany prokuratúry, adresnosť trestov udelených súdmi a ďalšie?
Vďačíme za zlepšovanie objasnenosti trestnej činnosti PZ súčasnému materiálno – technickým zabezpečeniu PZ, zlepšeniu vzdelávaní na strane PZ, metodickým zlepšovaním pracovných a manažérkach postupov v PZ alebo je to naopak len výsledok mixu zmenšenej zaťaženosti a riešenia jednoduchej kriminality? Možno reálne očakávať pokračujúce znižovanie trestnej činnosti a zvyšovanie objasnenosti? Ťaží PZ z poklesu nápadu a venuje sa náročnejšej kriminalite? Sú vôbec tieto údaje signifikantným údajom o kvalite a efektivite práce PZ?
Možno sa trvalo spoliehať na pokles trestnej činnosti s poukazom na napr. starnutie populácie[29], rast životnej úrovne či iné, alebo sa jedná len o niekoľko ročné okno, po ktorom bude zákonite nasledovať opätovný vzostup počtu trestných činov a pokles objasnenosti? Je možné chápať pokles kriminality a zlepšenie objasnenosti ako reálny trend alebo len pozorujeme trend zvyšovanie latencie trestnej činnosti (mimo dosah OČTK) a objasňovanie len „jednoduchej“ trestnej činnosti? Autor musí skonštatovať, že na uvedené otázky si bude musieť urobiť názor sám čitateľ.
V nasledujúcich článkoch sa ale pozrieme na rôzne druhy trestnej činnosti či skutkové podstaty trestných činov či iné ukazovatele, ktoré čitateľa zorientujú a čo to prehovoria aj o stave trestnoprávnej praxe na SR.
[3]http://www.justice.gov.sk/stat/statr.htm čiastočne vlastná žiadosť podľa zákona č. 211/200 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám
[4]Podľa hypotézy autora vychádzajúcej z prieskumov spoločnostiPwC z rokov 2009, 2011, 2014 a 2016; že miera latencie pri trestnej činnosti v súvislosti s podnikovou resp. hospodárskou sférou je na úrovni do 50%. Ako ilustračný údaj môže slúžiť skutočnosť, že podľa prieskumu z roku 2014 sa len 25% spoločností obrátilo v prípadoch zaznamenaného protiprávneho konania na OČTK a vec riešili v trestnoprávnom režime.
Bližšie:https://www.pwc.com/sk/sk/forenzne-sluzby/assets/globalny-prieskum-hospodarskej-kriminality-slovensko-2014.pdf;https://www.pwc.com/sk/sk/forenzne-sluzby/assets/gecs-slovensko-2016.pdf ;
[5]Podľa eurobarometru11/2018 polícií dôveruje len 45%opýtaných(priemer EÚ 72%), nedôveruje 51% opýtaných (priemer EÚ 25%) a nevyjadrilo sa 5% opýtaných(priemer EÚ 3%) čo je druhé najnižšie číslo v EÚ.
Čo sa týka justície a právneho systému, tak tým dôveruje len 31% opýtaných(priemer EÚ 51%), nedôveruje 63% opýtaných (priemer EÚ 45%)a nevyjadrilo sa 6% opýtaných (priemer EÚ 4%). Bližšie „Standard Eurobarometer90November 2018 Report Publicopinion in theEuropeanUnion“ s. 38-39.
Médiami zarezonovala správa o vzraste dôveryhodnosti PZ, keď dôvera občanov vzrástla o 7% a predbehla tak (vtedy) posledné Bulharsko so spomenutými 45% a PZ SR tak obsadilo predposledné miesto v rámci celej EÚ.
[6]Logika veci: príslušný štátny orgán si vytvorí vlastnú metodiku štatistického vykazovania, sám si štatistické údaje eviduje, kontroluje, vyhodnocuje a propaguje.
[7]Dáta sú z roku 2016, bližšie na https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/-/DDN-20190104-1 avšak pomer je v súčasnosti zhruba totožný. Pre správne pochopenie rebríčka, je podstatné si uvedomiť, že rôzne štáty chápali výklad pojmu „police officer“ rôzne. Viď možný rozsah https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/pdfscache/3010.pdf
[8]V roku 2004 to bolo dokonca 131.244 trestných činov.
[9]Predkladané ukazovatele vychádzajú zo štatistických prehľadov, bližšie viď: https://www.minv.sk/?statistika-kriminality-v-slovenskej-republike-xml, podľa položiek: „Podľa druhu kriminality“
[10]Podľa údajov EUROSTATU „Recordedcrime, EU-28, 2002-12“ možno zaznamenať krivku poklesu trestnej činnosti v časti sledovaného obdobia aj v kontexte EÚ.
[11]Bližšie „Vývoj kriminality v SR za obdobie 1989 – 2006“ http://www.rokovania.sk/File.aspx/ViewDocumentHtml/Mater-Dokum-188629?prefixFile=m
[12]Zaujímavé empirické závery prináša mjr. FrantišekVojtuš, v príspevku „Objasnenosť trestnej činnosti a jej vývoj v rokoch 1999-2017“, kde konštatuje: „Tak často prezentovaná zvyšujúca sa úroveň objasnenosti trestnej činnosti je na základe našej analýzy prevažne dôsledkom samotného vývoja registrovanej trestnej činnosti, ktorý má klesajúci trend, pričom objasnenosť trestnej činnosti má v absolútnom vyjadrení tiež klesajúci trend, avšak miernejšie ako samotná registrovaná kriminality, čo je hlavným faktorom spôsobujúcim stúpajúci trend miery objasnenosti. Z našej strany bol prezentovaný iný prístup k hodnoteniu objasnenosti, a to za pomoci koeficientu elasticity objasnenosti, ktorý vychádza z ekonomického konceptu elasticity. Súčasne sme empiricky preukázali, že od roku 2004 nedošlo k výraznejšej zmene v skladbe registrovanej trestnej činnosti z hľadiska jej druhového zloženia a rovnako nedošlo ani k zmene v skladbe objasnenosti trestnej činnosti z hľadiska podielov objasnenosti jednotlivých druhov trestnej činnosti na celkovej objasnenosti. Z toho vyplýva, že príčiny zmien v úrovni objasnenosti treba hľadať inde ako v zmenách štruktúry trestnej činnosti.“
[13]Autor opätovne pripomína, že uvedená škoda sa týka len tých trestných činov, ktoré sú oznámené na útvaroch PZ. Celkovú škodu je však nutné brať s rezervou, nakoľko oznámená škoda nie je vždy totožná so škodou reálnou. Signifikantné sú tiež prípady, ak napr. oznamovateľ uvedie škodu napr. 10.000,-€, pričom následne sa v priebehu trestného konania zistí, že k trestnému činu vôbec nedošlo.
[14]Údaje o počte príslušníkov PZ z rokov 1998-2012 vychádzajú z údajov EUROSTAT; z obdobia 2013 – 2018 vychádzajú z údajov zverejnených MV SR resp. PPZ SR
[15]Je potrebné mať na pamätí, že absolútne počty príslušníkov PZ nepredstavujú verný obraz počtu príslušníkov, ktorí majú priamy a výhradný styk s trestným konaním. PZ plní viaceré úlohy, ktoré nemožno dosledovať v krimi štatistike.
[16]Údaje vychádzajú zo štatistiky PZ položka č.16 „Prehľad osôb stíhaných a vyšetrovaných podľa TŠK“
[17]Počty stíhaných/vyšetrovaných osôb v tvare rok, počet:2006-52.962,2007-53.233,2008-52.574,2009-56.265,2010-53.310,2011-54.307,2012-54.469,2013-54.824,2014-51.049,2015-46.429,2016-43.426,2017-42.911,2018-41.426
[18]Názvy vychádzajú zo štatistického vykazovania PZ „1. Základná štatistika kriminality za obdobie ( bývalý výstup KSM1) spracovávaný v úrovni republika, kraje, okresy a útvary.“ zo štatistických prehľadov viď: https://www.minv.sk/?statistika-kriminality-v-slovenskej-republike-xml,
[19]Trestné činy: vražda, lúpež, násilie na verejnosti či voči policajtovi, úmyselné ublíženie, s rasovým motívom, organizovaný zločin
[20]Trestné činy: znásilnenie, pohlavné zneužívanie, obchodovanie s ľuďmi
[21]Trestné činy: krádeže vlámaním, krádeže ostatné, ostatné majetkové
[22]Trestné činy: vojenské a proti republike
[23]Trestné činy: skrátenie dane, krádeže, ochrana meny, ohrozenie devízového hospodárstva korupcia, sprenevera, podvod porušovanie autorských práv
[24]Trestné činy: výtržníctvo, požiare, výbuchy, drogy, nedovolené ozbrojovanie
[25]Trestné činy: dopravné nehody cestné, ohrozovanie pod vplyvom návykovej látky
[26]Údaje vychádzajú zo štatistiky PZ položka č.16 „Prehľad osôb stíhaných a vyšetrovaných podľa TŠK“ pričom počet stíhaných osôb si nemožno zamieňať s počtom trestných činov (napr. prípady pokračovacích trestných činov, spolupáchateľstvo a pod.) rozdiel treba mať na pamäti.
[27]Nasledujú údaje z roku 2018 budú v tvare paragraf/nápad/objasnené; § 276 skrátenie dane a poistného 167/147; § 221 podvod 2/2; § 332- 334 podplácanie 3/1; § 305 porušovanie ochrany rastlín a živočíchov 3/1; (asi) od § 417 trestné činy proti ľudskosti 1/0; § 266 machinácie pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe 2/0; § 233 legalizácia príjmov z trestnej činnosti 2/0, § 300 ohrozovanie a poškodzovanie životného prostredia 2/1; § 214 nevyplatenie mzdy a odstupného 1/1; § 222 úverový podvod 1/0; § 302 neoprávnené nakladanie s odpadmi 6/2; § 261 poškodzovanie finančných záujmov EÚ 1/0.
[28]O oficiálne najfrekventovanejšom trestnom čine právnických osôb (skrátenie dane a poistného) za minulý rok možno uviesť, že:
a)Počet stíhaných právnických osôb za rok 2018 je 167, počet stíhaných fyzických osôb 4008; pričom celkový nápad trestných činov za rok 2018 je 426 TČ
b)Počet stíhaných a objasnených trestných činov právnických osôb je 147, počet objasnených stíhaných fyzických osôb je 3499 pričom za rok 2018 je celkový počet objasnených trestných činov 202 TČ.
[29]Jedna z teórií sa opiera o hypotézu, že populačný vek môže mať súvislosť s počtom spáchaných trestných činov. Zjednodušene; starší ľudia predstavujú pomerne nerizikovú skupinu z hľadiska trestnej činnosti. Jej zvyšujúci podiel sa teda odráža na poklese kriminality. Uvedená teória však nepredstavuje univerzálny činiteľ a je podmienená najmä kultúrnymi a inými činiteľmi.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.