Skutočne možno použiť ako dôkaz v trestnom konaní nezákonne získané súkromné nahrávky?[1]
Cieľom tohto príspevku je pokračovať v odbornej diskusii[2] o spornej problematike zákonnosti, či nezákonnosti vyhotovenia obrazovozvukových záznamov, ktoré boli vyhotovené súkromnou osobou (t. j. osobou odlišnou od orgánu činného v trestnom konaní) bez súhlasu nahrávanej osoby a ich následnej dôkaznej použiteľnosti, či nepoužiteľnosti v konaní pred súdom. Riešenie naznačenej otázky je vyslovene sporné aj v rozhodovacej činnosti orgánov aplikácie práva[3], pričom rozoberaná problematika nebola doposiaľ riešená (oficiálnou) judikatúrou, či zjednocujúcim stanoviskom Najvyššieho súdu SR[4].
Pod pojmom „súkromná nahrávka“ je v aplikačnej praxi nutné rozumieť najmä prípady vyhotovovania obrazovných, zvukových, či obrazovozvukových nahrávok zo strany fyzických, či právnických osôb (napríklad detektívnej služby), ktoré zobrazujú podobu, prejav, respektíve oboje konkrétnej fyzickej osoby a to bez súhlasu tejto zobrazovanej (či nahrávanej) fyzicky osoby, pričom ide buď o nahrávky vyhotovené utajeným spôsobom (nahrávaná osoba nevie, že je nahrávaná), respektíve neutajovaným spôsobom, avšak proti vôli nahrávanej osoby (napríklad fyzická osoba na verejnosti vidí, že je nahrávaná inou osobou a vysloví svoj nesúhlas s takýmto postupom). Pokiaľ ide o zariadenia, ktoré sa spravidla využívajú na vyhotovovanie takýchto záznamov tak ide hlavne o fotenie, či vyhotovovanie videonahrávok inej osoby, či jej prejavov prostredníctvom mobilného telefónu, fotoaparátu, diktafónu, či kamerového systému.
A práve posudzovanie (ne)zákonnosti vyhotovovania takýchto záznamov a od nej sa odvíjajúcej procesnej (ne)použiteľnosti takýchto záznamov vyhotovených súkromnou osobou v trestnom konaní je v praxi pomerne sporné, nakoľko naráža na ustanovenie § 119 ods. 2 Tr. por. ako aj na ustanovenie § 12 Občianskeho zákonníka. V tomto smere treba zdôrazniť, že cielené (úmyselné) nahrávanie inej osoby bez jej súhlasu sa vždy dostáva do konfliktu s ustanovením § 12 Občianskeho zákonníka, pričom zobrazenie inej fyzickej osoby napríklad prostedníctvom vyhotovenia obrazovej snímky, či obrazového záznamu bez jej súhlasu je vždy zásahom do práva na ochranu osobnosti osoby, ktorej snímka, či záznam sa vyhotovuje. Typickým príkladom zásahu do tohto práva je napríklad (cielené, systematické) fotografovanie inej osoby na ulici bez súhlasu fotografovaného[5].
Takáto právna úprava (§ 12 Občianskeho zákonníka) je logická, nakoľko štát nemá záujem na tom, aby medzi jednotlivými súkromnými osobami dochádzalo k špehovaniu, či sledovaniu, respektíve k nahrádzaniu činnosti orgánov činných v trestnom konaní a aby si iné osoby bez súhlasu konkrétnej fyzickej osoby mohli úmyselne vyhotovovať jej podobizne (snímky, videá) a využívať ich na rôzne účely[6].
Časť odbornej literatúry ako aj časť orgánov aplikácie práva sa už dlohodobo snaží „prekonať“ ustanovenie § 12 Občianskeho zákonníka ako aj ustanovenie § 119 ods. 2 Tr. por. rôznymi výkladmi smerujúcimi k tomu, aby sa mohli súkromné nahrávky využívať na ustaľovanie skutkového stavu veci v trestnom konaní a to aj napriek tomu, že boli vyhotovené (získané) v rozpore so zákonom (ustanovením § 12 Občianskeho zákonníka) a preto by správne mali byť v trestnom konaní odmietnuté (§ 119 ods. 2 Tr. por.).
Je pozoruhodné ako sa napriek pomerne jednoznačnému zneniu ustanovenia § 119 ods. 2 Tr. por. stále vyskytuje snaha kontaminovať trestné konanie nezákonnými dôkazmi a tento postup ospravedlniť rôznymi, skôr subjektívnymi hodnotovými postojmi, než objektívnym výkladom práva.
Vzhľadom k uvedenému je nutné venovať pozornosť jednotlivým argumentom, ktoré sa uvádzajú ako odôvodnenie možného kontaminovania trestného konania nezákonne vyhotovenými súkromnými nahrávkami.
1/ využitie českej judikatúry vrcholových súdov, ktorá za určitých okolností pripúšťa použitie aj nezákonne vyhotovenej súkromnej nahrávky ako dôkaz v trestnom konaní
Spravidla prvým a často aj nosným argumentom za využívanie aj nezákonne vyhotovených súkromných nahrávok v trestnom konaní v SR býva odkaz na pomerne bohatú judikatúru Najvyššieho súdu ČR, či Ústavného súdu ČR[7], z ktorej vyplýva, že s ohľadom na ustanovenie § 89 ods. 2 Trestného poriadku účinného v ČR zásadne nemožno vylúčiť možnosť, aby bol ako dôkaz použitý aj (obrazový, či zvukový) záznam, ktorý bol vyhotovený súkromnou osobou bez súhlasu osôb, ktorých obraz, či hlas bol takto zaznamenený. Vychádza sa tu z toho, že ani dôkaz získaný za porušenia ustanovenia § 12 Občianskeho zákonníka nemôže byť a priori vylúčený ako dôkaz v trestnom konaní, pričom využiteľným dôkazom môže byť za podmienky, že zásah do súkromia je odvoditeľný záujmom na strane toho, kto záznam zadovážil a následne použil.
Využitie judikatúry českých vrcholových súdov aj v právnych podmienkach SR teda vychádza z komparatívneho výkladu práva. Tu však treba zdôrazniť, že komparatívna (porovnávacia) metóda výkladu práva prichádza do úvahy iba v prípadoch, ak je právna úprava v cudzine (v danom prípade v ČR) zhodná alebo aspoň výrazne podobná s právnou úpravou v SR. Pokiaľ tak nie, a právna úprava v ČR je dokonca výrazne obsahovo odlišná ako v SR, potom je nutné takúto metódu výkladu práva odmietnuť, nakoľko judikatúra českých vrcholových súdov vykladá obsahovo odlišnú právnu úpravu.
Tak je tomu aj v posudzovanom prípade, nakoľko ustanovenie § 89 ods. 2 českého Trestného poriadku znie tak, že za „dôkaz môže slúžiť všetko, čo môže prispieť k objasneniu veci...“[8]. Z obsahového znenia tohto ustanovenia je zrejmé, že pojem „všetko“ nespája iba a len s pojmom „zákonné všetko“ a preto možno dospieť k záveru, že za určitých okolností je možné využiť na objasnenie veci aj nezákonne získaný dôkaz. A práve vrcholové české súdy hľadajú a vymedzujú vo svojej judikatúre hranice (priestor), v ktorých je možné použiť v trestnom konaní aj nezákonne získaný dôkaz.
Na území SR však platí obsahovo (z hľadiska zákonnosti) diamatrálne odlišná práva úprava.
Podľa § 119 ods. 2 Tr. por. „za dôkaz môže slúžiť všetko, čo môže prispieť na náležité objasnenie veci a čo sa získalo z dôkazných prostriedkov podľa tohto zákona alebo podľa osobitného predpisu“. Z obsahového vymedzenia predmetného ustanovenia je zrjemé, že pojem „všetko“ viaže výhradne na „zákonné všetko“, t. j. pojem „všetko“ sa spája len s takým dôkazným prostriedkom, ktorý bol získaný podľa Trestného poriadku, respektíve podľa iného zákona. Musí ísť teda o dôkaz zákonný, nakoľko iba vtedy možno povedať, že bol získaný postupom predpokladným Trestným poriadkom, či iným osobitným predpisom. Alebo povedané inak, „všetko“ čo síce môže prispieť na náležité objesnenie veci a čo sa nezískalo z dôkazných prostriedkov podľa Trestného poriadku alebo podľa osobitného predpisu nie je možné považovať v trestnom konaní za dôkaz (§ 119 ods. 2 Tr. por. argumentum a contrário).
Na rozdiel od právnej úpravy v ČR, v právnych podmienkach SR už zákonodarca sám vymedzil priestor, v ktorom sa musia pohybovať získané dôkazy a týmto priestorom je len a výhradne priestor zákonný. Všetko, čo je mimo hraníc priestoru zákonnosti, zákonodarca vyňal z pojmu „všetko“ a tým pádom aj využiteľnosti ako dôkazu v trestnom konaní. Na tieto významné rozdiely medzi českou a slovenskou právnou úpravou napokon upozorňuje aj samotná česká odborná literatúra[9].
Skutočnosť, že v právnych podmienkach SR kladie zákonodarca zrejmý dôraz na zákonnosť získaných dôkazoch možno nepochybne vyvodiť aj zo základnej zásady trestného konania vymedzenej v ustanovení § 2 ods. 12 Tr. por. podľa ktorej „orgány činné v trestnom konaní a súd hodnotia dôkazy získané zákonným spôsobom...“. Z uvedenej základnej zásady trestného konania teda vyplýva, že orgány činné v trestnom konaní a ani súd nemôžu vôbec pojať do hodnotenia dôkazov také dôkazy, ktoré boli získané nezákonne. A práve na túto základnú zásadu trestného konania následne nadväzuje ustanovenie § 119 ods. 2 Tr. por.
Možno preto uzatvoriť, že pripustiť nezákonne získanú súkromnú nahrávku ako dôkaz v trestnom konaní v právnych podmienkach SR nie je možné len s odkazom na právnu argumentáciu uvedenú v rozhodnutiach vrcholových súdov ČR, pretože sa vzťahuje na výklad obsahovo odlišného ustanovenia než je ustanovenie § 119 ods. 2 Tr. por. Ustanovenie § 2 ods. 12 Tr. por., či ustanovenie § 119 ods. 2 Tr. por. nie je možné opomenúť (ignorovať) iba s poukazom na judikatúru súdov cudzieho štátu, ktorý nemá rovnakú právnu úpravu ako SR.
2/ využitie judikatúry Európskeho súdu pre ľudské práva (ESĽP), ktorá za určitých okolností pripúšťa použitie aj nezákonne vyhotovenej súkromnej nahrávky ako dôkaz v trestnom konaní
Ďalším argumentom zástancov využitia aj nezákonne získaných súkromných nahrávok v trestnom konaní je odkaz a využitie judikatúry ESĽP. V tomto smere sa odkazuje spravidla na rozhodnutie ESLP vo veci Schenk proti Švajčiarsku[10], z ktorého vyplýva, že pokiaľ bol dôkaz získaný v rozpore s vnútroštátnym právom, táto skutočnosť sama osebe nemusí byť porušením práva na spravodlivý proces v zmysle článku 6 Dohovoru o ochrane ľudských práva a základných slobôd. ESĽP spravidla označí vedené trestné konanie ako spravodlivé vo svojom celku, ak síce bola pripustená nezákonne získaná nahrávka v trestnom konaní ako dôkaz, ale nešlo o jediný usvedčujúci dôkaz a ak boli dodržané práva obhajoby spočívajúce v možnosti spochybniť takýto dôkaz.
Aj v prípade bezbrehého preberania (opisovania) judikatúry ESĽP do právnej argumentácie vnútroštátneho súdu pritom možno mať relevantné pochybnosti o tom, či možno vnútroštátne právo ignorovať len s poukazom na judikatúru ESĽP a fakticky nahrádzať ustanovenia vnútroštátneho práva judikatúrou ESĽP. Aby bolo trestné konanie spravodlivé, malo by byť postavené na dôkazoch, ktoré boli získané a vykonané v súlade s vnútroštátnym právom. Nie je možné, aby vnútroštátny súd rezignoval na vnútroštátnu právnu úpravu dokazovania, ktorá je pre neho záväzná a svoj nezákonný procesný postup v zmysle vnútroštátneho práva preklenul odkazom na „celkovú spravodlivosť konania“ v zmysle judikatúry ESĽP.
V tomto smere možno poukázať na uznesenie Krajského súdu v Bratislave sp. zn. sp. zn. 4To/61/2018 zo dňa 08.11.2018, ktorý k riešenej problematike uviedol, že „relevantné ustanovenia Trestného poriadku (§ 2 ods. 12 a § 119 ods. 2 Tr. por.) nemožno obísť len všeobecným poukazom na judikatúru Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd, ktorý navyše ani žiadne pravidlá o prípustnosti dôkazov nestanovuje. Z ustanovenia § 119 ods. 2 Tr. por. jednoznačne vyplýva, že za dôkaz môže slúžiť len to, čo bolo získané podľa zákona (t. j. v súlade so zákonom), pričom orgány činné v trestnom konaní ako aj súdy môžu hodnotiť iba dôkazy získané zákonným spôsobom (§ 2 ods. 12 Tr. por.). Zo základnej zásady trestného konania bližšie špecifikovanej v ustanovení § 119 ods. 2 Tr. por. teda evidentne vyplýva (za použitia argumentu a contrário) zákaz použitia nezákonne získaných dôkazov pri ustaľovaní skutkového stavu veci (so špecifickými výnimkami ako napríklad výnimkou uvedenou v ustanovení § 119 ods. 4 Tr. por.). Ignorovanie predmetných vnútroštátnych ustanovení Trestného poriadku iba s lakonickým poukazom na Dohovor (ktorého základom je, aby vnútroštátny orgán postupoval v prvom rade v súlade s vlastným právom) nemôže odôvodniť použitie nezákonného dôkazu v trestnom konaní“.
Tieto závery napokon vyplývajú aj z rozhodovacej činnosti ESĽP, ktorý opakovane judikuje, že Dohovor nereguluje prípustnosť dôkazov v trestnom konaní, nakoľko táto oblasť je v prvom rade vecou vnútroštátneho práva a ESĽP neprináleží vyslovovať in abstracto zákaz použitia nejakého nezákonne získaného dôkazu. Jediné, čo môže vykonať, je posúdiť spravodlivosť trestného konaní ako celku[11].
Pokiaľ sa často pri pripustení nezákonne získanej súkromnej nahrávky ako dôkazu v trestnom konaní argumentuje vyššie uvedenými závermi judikatúry ESĽP vychádzajúcej z toho, že je nutné skúmať, či nezákonne získaný dôkaz bol jediným, či iba jedným z viacerých usvedčujúcich dôkazov a či ho mal možnosť obžalovaný v trestnom konaní spochybniť, tak je potrebné dodať, že Trestný poriadok neumožňuje obísť ustanovenia § 2 ods. 12 a § 119 ods. 2 Tr. por. ani z dôvodu, že nezákonne získaná súkromná nahrávka je len jedným z usvečujúcich dôkazov proti obžalovanému, respektíve, že obvinený, či jeho obhajca mali možnosť sa k tomuto dôkazu vyjadriť a spochybniť ho. Tu treba opätovne zdôrazniť, že nezákonnosť získania dôkazu vylučuje takýto dôkaz z ustaľovania skutkového stavu veci ako aj z hodnotenia orgánmi činnými v trestnom konaní, či súdmi.
Navyše, ak je takýto nezákonne získaný dôkaz len jedným z usvedčujúcich dôkazov, tak nie je vôbec nutné na ňom alebo aj na ňom založiť odsúdenie obžalovaného, pričom možnosť obhajoby vyjadriť sa k takémuto dôkazu je len iluzórna, nakoľko obhajoba namieta spravidla nezákonnosť takéhoto dôkazu a súd, ak použije vyššie uvedený argument judikatúrou ESĽP, túto námietku „odbije“ tým, že ide len o jeden z viacerých usvedčujúcich dôkazov proti obžalovanému a preto trestné konanie ako celok bolo spravodlivé.
Nahrádzanie porušenia vnútroštátnej úpravy odkazom na konkrétne rozhodnutie ESĽP, ktoré zo subjektívneho hľadiska v konkrétnej trestnej veci vyhovuje orgánom aplikácie práva, nie je možné akceptovať. Napokon, ani týmto súdom vytvorené možnosti pripustenia nezákonne získanej nahrávky v prípadoch ak nejde o jediný usvedčujúci dôkaz a bolo dodržané právo obvineného na obhajobu nevyznievajú veľmi presvedčivo.
Nie je možné akceptovať, aby príspustnosť či neprípustnosť konkrétneho dôkazu v trestnom konaní závisela od toho, či v trestnej veci existujú aj iné usvedčujúce dôkazy (a vtedy je možné pripustiť aj nezákonne získaný dôkaz), respektíve neexistujú (a vtedy už pripustenie nezákonného dôkazu neprichádza do úvahy). Procesná využiteľnosť konkrétneho dôkazu nemôže závisieť od náhody spočívajúcej v tom, či sa orgánom činným v trestnom konaní podarí alebo nepodarí zhromaždiť aj iné usvedčujúce dôkazy o prípadnej vine obvineného.
V tomto smere je nutné uviesť, že závery rozhodnutia ESĽP vo veci Schenk, či na neho nadväzujúcich rozhodnutí nie sú odbornou verejnosťou prijímané bezvýhradne a boli kritizované už v čase jeho vydania. Stojí za pozornosť napríklad spoločný disent štyroch sudcov, ktorí namietali, že zákonnosť dôkazov v trestnom konaní má pre posúdenie spravodlivosti trestného konania zásadný význam. Zdôraznili, že žiadny súd nesmie, bez toho, aby sa sprotivil dobrej správe spravodlivosti, brať do úvahy dôkaz, ktorý bol získaný nezákonne. Pokiaľ tak urobí, konanie nemôže byť spravodlivé v zmysle Dohovoru. Skutočnosť, že vnútroštátne súdy založili, hoci aj len čiastočne, uznanie viny na nezákonnom dôkaze, viedla týchto štyroch disentujúcich sudcov k záveru, že konanie nemohlo byť spravodlivé[12].
S týmto záverom je nutné sa stotožniť, nakoľko právo na spravodlivý proces nemôže byť zaručené ak odsúdenie obžalovaného je založené na dôkazoch, ktoré boli získané za porušenia práva na súkromie v zmysle článku 8 Dohovoru[13]. Samozrejme, podstatným tu musí byť posúdenie o akú nezákonnosť ide, nakoľko drobné, či formálne nezákonnosti pri získavaní dôkazu ešte nemusia byť takého podstatného (závažného) charakteru, že budú znamenať zásah do práva na súkromie, či do práva na spravodlivý proces[14].
3/ argument spočívajúci v tom, že ak by sa neumožnilo v odôvodnených prípadoch použitie nezákonne získanej súkromnej nahrávky v trestnom konaní nebolo by možné v trestnom konaní použiť akýkoľvek záznam zachytávajúci prejavy páchateľov[15]
Ďalší z argumentov slúžiacich na „vtiahnutie“ nezákonne získanej súkromnej nahrávky do dokazovania spočíva v tom, že ak by sa neumožnilo v odôvodnených prípadoch použitie nezákonne získanej súkromnej nahrávky v trestnom konaní nebolo by možné v trestnom konaní použiť akýkoľvek záznam zachytávajúci prejavy páchateľov trestných činov, napríklad trestného činu výroby detskej pornografie podľa § 368 Tr. zák.
Tento argument je vyslovene nesprávny a vôbec sa netýka posudzovanej problematiky.
V prvom rade je nutné uviesť, že napríklad pri trestnom čine výroby detského pornografického diela podľa § 368 ods. 1 Tr. zák. je vyhotovovanie detskej pornografie znakom základnej skutkovej podstaty tohto trestného činu. Trestný zákon teda zakazuje vyhotovovanie takéhoto materiálu. V tomto smere je preto bez významu, či dieťa ktoré je zobrazované na pornografické účely dalo alebo nedalo súhlas páchateľovi na vyhotovenie takéhoto záznamu, nakoľko sa postihuje aj v prípade súhlasu dieťaťa. Výroba detského pornografického diela je zakázaná za každých okolností a nie je tu možnosť inej voľby. Ustanovenie § 12 Občianskeho zákonníka (a prípadný súhlas, či nesúhlas zobrazovanej osoby) tu preto nehrá žiadnu úlohu, pretože vyhotovenie súkromnej nahrávky je tu zakázané priamo Trestným zákonom a už samo osebe je trestným činom. Trestný zákon má v tomto smere prednosť pred ustanovením § 12 Občianskeho zákonníka. Nahrávka dieťaťa, ktorú vyhotovil páchateľ teda môže byť použitá ako dôkaz v trestnom konaní, nakoľko preukazuje práve jeden zo znakov základnej skutkovej podstaty trestného činu výroby detského pornografického diela. Obdobne je to aj v prípadoch trestného činu ochrany súkromia v obydlí podľa § 194a Tr. zák. (narušenie práva na súkromie za použitia ITP), či trestného činu porušenia dôvernosti ústneho prejavu a iného prejavu osobnej povahy podľa § 377 Tr. zák. (narušenie práva na súkromie v neverejných priestoroch).
Naproti tomu, v tomto príspevku vymedzená problematika sa týka spravidla vyhotovovania nahrávok súkromnými osobami na verejnom priestranstve, či v miestach verejnosti prístupných (ulica, kaviareň, obchodný dom, verejné garáže, vozidlá MHD, školy, nemocnice, kiná). Takéto vyhotovovanie záznamov súkromnými osobami nie je postihované Trestným zákonom (ako trestný čin, t. j. tak ako je to napríklad pri trestnom čine výroby detskej pornografie), ale môže byť v kolízii práve s ustanovením § 12 Občianskeho zákonníka, pričom spravidla zachytáva niečo, čo by mohlo byť významené pre objasňovanie trestného činu (a preto by taká nahrávka mohla byť významná ako dôkaz v trestnom konaní)[16].
4/ argumnet, že ustanovenia Trestného poriadku o zadovažovaní dôkazov sa týkajú iba orgánov činných v trestnom konaní, či súdu a nie súkromných osôb a že žiadne ustanovenie Trestného poriadku neustanovuje pravidlá pre zabezpečovanie súkromnej nahrávky
Aj tento argument je nutné označiť za mylný. Ustanovenie § 119 ods. 2 Tr. por. sa týka toho čo a za akých podmienok môže byť dôkazom v trestnom konaní a nie toho kto dôkaz zabezpečuje. Predmetné ustanovenie sa preto vzťahuje na získavanie dôkazov nielen zo strany orgánov činných v trestnom konaní, ale aj súkromných osôb.
To napokon vyplýva z celého kontextu ustanovenia § 119 ods. 2 Tr. por. v zmysle ktorého môže byť v trestnom konaní využitý (vykonaný) aj dôkaz, ktorý bol získaný podľa osobitného zákona. Dôkaz použiteľný v trestnom konaní teda nemusí byť vždy získaný len postupom podľa Trestného poriadku a nemusí byť vždy získaný (vypátraný) len zo strany orgánov činných v trestnom konaní. Navyše, ustanovenie § 119 ods. 3 Tr. por. vyslovene stanovuje, že dôkazy môžu obstarávať aj strany na vlastné náklady. Uvedené ustanovenie teda jednoznačne predpokladá a umožňuje aktivitu procesných strán pri obstarávaní dôkazov využiteľných v trestnom konaní.
Základnou podmienkou na pripustenie dôkazu v trestnom konaní tak pre orgány činné v trestnom konaní ako aj pre súkromné osoby je to, aby bol dôkaz obstaraný zákonne, t. j. v súlade s Trestným poriadkom, či osobitným zákonom.
Ak sa teda niekedy namieta, že žiadne ustanovenie Trestného poriadku nestanovuje pre súkromné osoby pravidlá pre zabezpečenie záznamu vyhotoveného súkromnou osobou, tak ide o námietku nesprávnu, nakoľko takouto normou je práve ustanovenie § 119 ods. 2 Tr. por., ktoré stanovuje podmienku prípustnosti dôkazu do trestného konania a tou je podmienka zákonnosti, teda podmienka stanovujúca, že dôkaz musí byť získaný postupom podľa Trestného poriadku alebo podľa osobitného predpisu. Takýmto osobitným predpisom je aj Občiansky zákonník s tým, že pri vyhotovovaní súkromných nahrávok iných osôb musí byť rešpektované ustanovenie § 12 Občianskeho zákonníka.
Pomerne prekvapivou v tomto smere je trestná rozhodovacia činnosť Najvyššieho súdu SR[17], ktorý v trestnej veci skonštatoval, že vyhotovovanie obrazovozvukových záznamov utajovaným spôsobom môže kolidovať s ustanovením § 12 Občianskeho zákonníka. Na rozdiel od verejnoprávnych úprav (trestnoprávnej a administratívnej) však súkromnoprávna úprava dôkaznú použiteľnosť záznamu v trestnom konaní neobmedzuje (obsahuje len sankcie uvedené v § 13 a 16 Občianskeho zákonníka), nevyníma teda taký záznam z definície „všetkého“ čo môže byť použité ako dôkaz v zmysle § 119 ods. 2 Tr. por. Záznam ako dôkazný prostriedok však musí byť orgánmi činnými v trestnom konaní alebo súdom zabezpečený na účely trestného konania v súlade s Trestným poriadkom.
S týmto názorom sa nemožno stotožniť. Občiansky zákonník nemá ambície (dôvod) stanovovať sankcie nepoužiteľnosti konkrétneho dôkazu v trestnom konaní. Občiansky zákonník tu upravuje problematiku ochrany osobnosti a stanovuje neprípustnosť zásahov do súkromia fyzickej osoby bez jej súhlasu. Túto právnu úpravu pritom musia rešpektovať nielen súkromné fyzické osoby, ale aj štátne orgány, a to aj orgány činné v trestnom konaní pri dokazovaní trestnej činnosti. Nie je preto možné pripustiť dôkazy získané porušením Občianskeho zákonníka len lakonickým odkazom na to, že ide o súkromnoprávny predpis. Aj tu ide o zákon, pričom Trestný zákon, či Trestný poriadok nie je nadradený Občianskemu zákonníku.
Sankciu nepoužiteľnosti nezákonného dôkazu stanovuje pritom priamo ustanovenie § 119 ods. 2 Tr. por., ktoré pre použiteľnosť dôkazu vyžaduje, aby bol dôkaz získaný v súlade s Trestným poriadkom alebo osobitným zákonom. Takýto osobitným zákonom (ktorým spravidla je súkromnoprávny predpis) môže byť aj Občiansky zákonník a ak je dôkaz získaný v rozpore s ním je nezákonný a tým pádom aj vylúčený zo všetkého v zmysle § 119 ods. 2 Tr. por. (argumentum a contrário). Požiadavka zákonnosti získaného dôkazu je vyslovene vyjadrená aj v základnej zásade trestného konania uvedenej v ustanovení § 2 ods. 12 Tr. por. podľa ktorej orgány činné v trestnom konaní a súdy hodnotia len dôkazy získané zákonným spôsobom (t. j. dôkazy získané v rozpore s Trestným poriadkom alebo iným právnym predpisom nie sú spôsobilé na ustálenie skutkového stavu veci a nemôžu byť ani hodnotené v trestnom konaní). Nie je možné pripustiť, aby podkladom pri zisťovaní skutkového stavu veci v trestnom konaní boli nezákonné dôkazy, ktoré by sa pripustili len z toho dôvodu, že boli získané iba v rozpore so súkromnoprávnymi normami[18].
Nie je možné akceptovať taký záver, že pri zabezpečeovaní dôkazov existujú dve kategórie (druhy) nezákonnosti a to nezákonnosť spôsobená orgánmi činnými v trestnom konaní, respektíve súdom, ktorá má za následok nepoužiteľnosť takéhoto dôkazu v trestnom konaní a nezákonnosť spôsobená súkromnými osobami, ktorá je tolerovateľná a podľa okolností prípadu možno ustaľovať skutkový stav veci aj na podklade takéhoto nezákonného dôkazu. Umožniť súkromným osobám získavať dôkazy nezákonne nie je možné ospravedlniť, pretože otvára dvere svojvôľi, ktorá môže končiť až v situáciách, v ktorých sa budú získavať dôkazy aj prostredníctvom páchania majetkovej, či násilnej trestnej činnosti.
5/ argumnet aplikáciou testu proporcionality – porovnanie váhy verejného záujmu na postihu konkrétneho trestného činu a uloženie sankcie jeho páchateľovi so záujmom jednotlivca, aby dôkazy v jeho neprospech boli zadovážené zákonnou cestou
Tento argument pre využitie nezákonne získaných súkromných nahrávok v trestnom konaní vychádza z toho, že je nutné prihliadnuť na váhu verejného záujmu na postihu za konkrétny trestný čin a na uloženie jeho sankcie páchateľovi a túto porovnať so záujmom jednotlivca, aby dôkazy v jeho neprospech boli zadovážené zákonnou cestou. Takto získaná informácia môže byť dôkazom len za podmienky, že zásah do súkromia je odvoditeľný prevažujúcim záujmom na strane toho, kto informáciu takýmto spôsobom vyhotovil a následne použil. Koho záujem prevažuje by malo byť v každom jednotlivom prípade ponechané na zváženie súdu[19].
Predmetný argument vzbudzuje pochybnosti o svojej správnosti už len z toho dôvodu, že plne závisí nie od objektívneho výkladu práva, ale od hodnotového (subjektívneho) nastavenia sudcu (prípadne policajta alebo prokurátora), ktorý vo veci rozhoduje. Neexistujú totiž žiadne objektívne kritériá pri aplikácii ktorých by sa dalo predvídať či u konkrétnej osoby, ktorá rozhoduje preváži verejný záujem na postihu za spáchaný trestný čin alebo preváži záujem jednotlivca, aby dôkazy v jeho neprospech boli zadovážené v súlade so zákonom.
Odborná literatúra[20] sa síce snaží tento subjektívny postup „vťahovania“ nezákonného dôkazu do trestného konania objektivizovať za vytvárania viacerých špecifických kritérií (napríklad aká je povaha trestného činu, pre ktorý sa vedie trestné stíhanie, či vyhotovením záznamu bol sledovaný legitímny cieľ alebo nie, či ide o jediný usvedčujúci dôkaz a podobne), avšak aj tieto kritériá sú založené čisto na subjektívnom hodnotovom nazeraní na výklad práva, sú pomerne vágne a umožňujú „schovať“ pod seba prakticky akýkoľvek (ľubovolný) obsah.
Nie je pritom jasné prečo vôbec boli vytvorené, keď k otázke nezákonnosti dôkazov existuje ustanovenie § 119 ods. 2 Tr. por. ako aj ustanovenie § 2 ods. 12 Tr. por., ktoré neumožňujú ich prelomenie na podklade literatúrou uvádzaných špecifických subjektívnych kritérií.
Navyše, nie je možné ani paušálne tvrdiť, že záujem na tom, aby usvedčujúce dôkazy boli získané zákonnou cestou je len záujmom jednotlivca a teda že tu stojí na jednej strane verejný záujem (ako určitý vyšší princíp) a na strane druhej (len) záujem jednotlivca. Som názoru, že záujem na tom, aby páchateľom bola preukázaná ich trestná činnosť iba dôkazmi získanými v súlade so zákonom je taktiež záujmom verejným a nie iba záujmom jednotlivca. Celkom určite nie je vo verejnom záujme, aby sa trestná činnosť páchateľom preukazovala v rozpore so zákonom, respektíve, aby súkromné osoby zabezpečovali dôkazy za porušenia právneho poriadku, prípadne aby takouto činnosťou suplovali orgány činné v trestnom konaní.
Pri bezbrehom aplikovaní tohto spôsobu právnej argumentácie by potom bolo možné ospravedlniť akékoľvek porušenie zákona v dokazovaní verejným záujmom na objasňovaní trestnej činnosti a zisťovaní jej páchateľa. Ustanovenie § 119 ods. 2 Tr. por. nie je vyjadrením právneho formalizmu, ktoré musí, či má ustúpiť hodnotovému nazeraniu orgánu aplikácie práva, ktorý je názoru, že verejný záujem (nech už toto slovné spojenie znamená čokoľvek) môže „zlomiť“ zákonnosť pri získavaní dôkazov ak je to nevyhnutné na podporenie konkrétnej dôkaznej situácie. Právne naopak, ustanovenie § 119 ods. 2 Tr. por. je právnou normou, ktorej obsah je zrejmý a je nutné ho rešpektovať.
Kedy je teda možné použiť (využiť) nahrávku inej osoby, ktorá bola vyhotovená súkromnou osobou ako dôkaz v trestnom konaní?
Z hľadiska možného využitia súkromných nahrávok inej osoby v trestnom konaní možno uzatvoriť, že ako všeobecné pravidlo musí platiť neprípustnosť získavania dôkazov zo strany súkromnej osoby za porušenia ustanovenia § 11 a § 12 Občianskeho zákonníka, t. j. vyhotovovanie obrazových, zvukových alebo obrazovo-zvukových záznamov inej osoby bez jej súhlasu, napríklad utajovaným spôsobom (a je bez významu, či ide o fyzickú osobu alebo právnickú osoba). Je neprijateľné, aby súkromná osoba cielene (úmyselne) porušovala uvedené ustanovenia Občianskeho zákonníka s tým, že tak robí z dôvodu možného získania informácie, ktorá by mohla byť použiteľná niekedy v blízkej, či vzdialenej budúcnosti v trestnom, či inom konaní. Špehovanie iných a vyhotovovanie ich podobizní, či zachytávanie ich hlasov na záznamové zariadenie utajovaným spôsobom s úmyslom, že „možno poskytnú nejaký dôkaz proti sebe“ celkom určite nie je možné označiť za konanie, ktoré by malo byť tolerované, či chránené štátom a ktoré by malo byť postavené na rovnakú úroveň ako je získavanie dôkazov zákonným spôsobom, t. j. bez porušovania právnych predpisov. Účel by tu celkom určite nemal prelomiť spôsobenú nezákonnosť pri získavaní dôkazu a z dôvodu tejto nezákonnosti by mal byť takýto dôkaz vylúčený podľa § 119 ods. 2 Tr. por. a ako taký by nemal byť vôbec hodnotený orgánmi činným v trestnom konaní, či súdmi (§ 2 ods. 12 Tr. por.). Tu treba pripomenúť, že žiadne ustanovenie Trestného poriadku, Občianskeho zákonníka, či iného právneho predpisu neumožňuje štátu, či súkromným osobám systematické zaznamenávanie hlasových prejavov, či obrazových podobizní inej osoby a to len z dôvodu možného získania dôkazu proti takejto osobe. Takéto privilégium majú len orgány činné v trestnom konaní, či súdy (respektíve aj iné subjekty podľa zákona č. 166/2003 Z.z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov) a aj to len v špecifických prípadoch a spravidla len na podklade rozhodnutia, či súhlasu sudcu[21].
V tomto smere nutné opätovne zvýrazniť, že je neprípustné, aby si súkromná osoba (teda osoba odlišná od orgánu činného v trestnom konaní, či súdu) nahrávala utajovaným spôsobom obrazový, či zvukový prejav iného cielene len za tým účelom, aby ho vzápätí použila ako dôkaz v trestnom, či inom konaní. Názor, podľa ktorého ustanovenie § 12 ods. 2 Občianskeho zákonníka je potrebné vykladať tak, že vo všeobecnosti Trestný poriadok dovoľuje zaznamenávať hlasové prejavy iných osôb a používať ich k dôkazným účelom je nutné považovať za neprípustne extenzívny. Vzťah ustanovenia § 12 Občianskeho zákonníka k Trestnému poriadku je taký, že tu ide o dve zákonné normy v zásade na sebe nezávislé, stojace vedľa seba. Samotný záujem získať informácie použiteľné neskôr v trestnom, či inom konaní ako dôkaz (obvykle práve proti osobe, ktorej prejav je nahrávaný) nie je dostatočným záujmom odôvodňujúcim porušenie práva na súkromie. A pretože tu o porušenie práva na súkromie nesporne ide, znamenal by prístup orgánov verejnej moci, pokiaľ by bez ďalšieho hodnotenia odôvodnenosti prielomu do súkromia inej osoby preberali takto získané informácie do dôkazného základu prejednávanej veci fakticky akúsi konvalidáciu nezákonnosti uskutočnenej v súkromnej sfére vykonanou ich úradným postupom. Preto nestačí len formálne zhodnotenie prípustnosti takto získaných informácií z hľadiska ich dôležitosti pre posúdenie merita veci spolu s posúdením autenticity zaznamenaného hlasového prejavu určitej osoby[22].
Na strane druhej však treba zdôrazniť aj to, že absolútny zákaz použitia súkromných nahrávok pre dôkazné účely neplatí. Aj tu platia výnimky, ktoré môžu takéto zásahy za určitých konkrétnych podmienok odôvodniť.
Môže sa tak však stať iba vtedy, ak z okolností vyhotovenia súkromnej nahrávky bez rozumných pochybností vyplýva (a tento záver musí byť predmetom dokazovania), že táto bola vyhotovená napríklad za takých okolností, pri ktorých išlo o realizáciu výkonu práva zo strany osoby, ktorá nahrávku vyhotovila. Oprávnený výkon práva potom spôsobuje taký stav, že vyhotovenie súkromnej nahrávky nie je porušením zákona, ale práve naopak, právom predpokladaným konaním. Keďže tu pôjde o postup v súlade so zákonom, nepôjde o dôkaz nezákonný a tým pádom ho bude možné vykonať v trestnom konaní a prípade aj na ňom založiť odsúdenie obžalovaného.
Do kategórie zásahov do práva na súkromie zo strany súkromných osôb, ktoré bude v súlade s právom možno zaradiť tieto prípady:
a) svojpomoc v zmysle § 6 Občianskeho zákonníka
Podľa § 6 Občianskeho zákonníka, ak hrozí neoprávnený zásah do práva bezprostredne, môže ten, kto je takto ohrozený primeraným spôsobom zásah odvrátiť.
Svojpomoc je možná vtedy, ak sa nedá dovolať pomoci zo strany verejnej moci. Ide tu o výnimku z pravidla, že ochrana subjektívnych práv patrí zásadne štátnym orgánom. Len celkom výnimočne a to vtedy, ak hrozí bezprostredné nebezpečenstvo, že by právna ochrana štátnym orgánom prišla neskoro, umožňuje Občiansky zákonník, aby fyzická osoba sama, aktívne a primeraným spôsobom odvrátila neoprávnený zásah. Dovolená obranná svojpomoc je okolnosťou vylučujúcou protiprávnosť a je možná iba celkom výnimočne[23].
Súčasťou svojpomoci je nielen to, že sa bezprostredne napadnutý môže (má právo) brániť proti neoprávnenému zásahu, ale aj to, že si tento svoj postup môže dokumentovať (napríklad si vyhotovuje obrazový, zvukový alebo obrazovovzvukový záznam o konaní útočníka). Musí ísť však o konanie útočníka, ktoré hrozí bezprostredne (t. j. má byť vykonané ihneď), respektíve ide o konanie útočníka, pri ktorom neoprávnený zásah už nastal a nebol ukončený. Skutočnosť, že sa poškodený bráni proti neoprávnenému zásahu pritom neznamená, že sa voči nemu musí aj ubrániť. O svojpomoc teda nejde len vtedy, ak je úspešná.
V aplikačnej praxi bolo ako svojpomoc napríklad posúdené konanie poškodenej (manželky obžalovaného), ktorý ju fyzicky napadol, pričom poškodenej sa podarilo tesne pred fyzickým útokom zapnúť nahrávacie zariadenie na svojom mobilnom telefóne a takto (z časti aj obrazovo) zdokumentovať priebeh skutku (t. j. fyzický útok manžela, svoju obranu ako aj slovný prejav manžela, ktorý sa jej pri útoku aj vyhrážal). Táto nahrávka bola použitá v trestnom konaní ako zákonne získaný dôkaz, nakoľko bolo skonštatované, že pri konaní poškodenej boli splnené všetky zákonné podmienky svojpomoci v zmysle § 6 Občianskeho zákonníka, t. j. išlo o konanie zákonné a to vrátane obrazovozvukového dokumentovania priebehu skutku.
Obdobne to bolo aj v prípade vedenom pre trestný čin znásilnenia, pri ktorom poškodená dokázala zachytiť priebeh skutku na zvukový záznam, ktorý bol následne použitý ako zákonný dôkaz v trestnom konaní na podporu svedeckej výpovede poškodenej.
V tejto súvislosti je však nutné zdôrazniť, že celkom určite za konanie, ktoré sa blíži podmienkam dovolenej svojpomoci alebo krajnej núdzi nie je možné označiť prípad z praxe, v ktorom došlo jedným z manželov k namontovaniu sledovacieho zariadenia priamo do obývačky bytu s tým, že išlo o cielené celoročné nahrávanie tohto priestoru so zámerom, že druhý z manželov sa skôr, či neskôr dopustí protiprávneho konania a to domáceho násilia.
Za nezákonné a zjavne sa vymykajúce podmienkam svojpomoci je nutné označiť aj prípady, v ktorých išlo o monitorovanie (priestorové za využitia skrytých kamerových systémov) kancelárií, či motorových vozidiel obchodných partnerov, respektíve osôb, ktoré spolupôsobili v štatutárnych orgánoch obchodných spoločností (napríklad monitorovanie jedného konateľa zo strany druhého konateľa tej iste obchodnej spoločnosti, v ktorej pôsobili spoločne).
b) analogické použitie ustanovenia § 85 ods. 2 Tr. por.
V tomto smere je nutné pripomenúť, že podľa ustanovenia § 85 ods. 2 Tr. por. môže ktokoľvek obmedziť osobnú slobodu inej osoby, ktorá bola pristihnutá pri trestnom čine alebo bezprostredne po ňom, ak je to potrebné na zistenie jej totožnosti, zabránenie úteku, zabezpečenie dôkazov alebo zabráneniu ďalšiemu páchaniu trestnej činnosti.
Z dôvodu nutnosti zabezpečenia dôkazov o osobe možného páchateľa trestného činu a jeho totožnosti možno toto ustanovenie analogicky vtiahnuť aj na prípady, pri ktorých príde k spáchaniu trestného činu (napríklad krádeže, výtržníctva, vraždy, nebezpečného vyhrážania, nebezpečného prenasledovania a podobne), pričom podozrivá osoba bude napríklad utekať z miesta činu bezprostredne po jeho spáchaní a iná osoba si takúto utekajúcu osobu nahrá napríklad na mobilný telefón, respektíve vyhotoví jeho fotografiu. Môže ísť aj o prípady, pri ktorých fyzická osoba napríklad nahrá na mobilný telefón celý priebeh trestného činu (napríklad fyzický útok páchateľa na poškodeného).
V takýchto prípadoch ide síce o konanie, ktoré je formálne v rozpore s ustanovením § 12 Občianskeho zákonníka, avšak zároveň ide o konanie, ktoré sa materiálne blíži zadržaniu podozrivej osoby zo strany inej osoby, t. j. pôjde o konanie obdobné tomuto inštitútu a preto dôkazy takto získané budú v trestnom konaní prípustné, nakoľko tu pôjde o oprávnený výkon práva v zmysle § 85 ods. 2 Tr. por.
Pokiaľ totiž ustanovenie § 85 ods. 2 Tr. por. umožňuje obmedzenie osobnej slobody podozrivej osoby pristihnutej na mieste činu, či bezprostredne po ňom akejkoľvek osobe a fakticky akýmkoľvek primeraným spôsobom, ktorým sa dosiahne účel tohto ustanovenia, potom sa celkom určite zákonu neprieči ani také konanie, ktorým príde k „chyteniu“ podozrivej osoby, či k obrazovo zvukovému zdokumentovaniu priebehu trestného činu prostredníctvom záznamu podozrivej osoby, čo je menej závažnejší zásah voči podozrivej osobe ako jej obmedzenie osobnej slobody a navyše, je aj menej nebezpečný pre osobu, ktorá záznam vyhotovuje. Od súkromnej osoby, ktorá napríklad nahrá na svoj mobilný telefón priebeh trestného činu vraždy, celkom určite nemožno vyžadovať, aby zároveň aj postupovala podľa § 85 ods. 2 Tr. por. a obmedzila páchateľa na osobnej slobode, ak vzhľadom na osobu páchateľa, či okolnosti prípadu by bolo takýmto konaním zjavne sama vystavená nebezpečenstvu. V takýchto prípadoch je preto možné postupovať aj analogicky v zmysle § 85 ods. 2 Tr. por. a podozrivú osoby, či osoby, respektíve priebeh skutku, ktorý by mohol vykazovať znaky skutkovej podstaty trestného činu zachytiť na nahrávacie zariadenie a o prípade aj utajovaným spôsobom[24].
K uvedenému analogickému argumentu využitia § 85 ods. 2 Tr. por. je nutné uviesť, že analógia v trestnom práve procesnom je prípustná. Navyše, v danom prípade ani nejde o analógiu v neprospech podozrivého, ktorá by zasahovala do jeho práv viac (nadmieru) než je umožnený zásah do osobnej slobody podozrivej osoby v zmysle § 85 ods. 2 Tr. por. Je nutné vychádzať z toho, že sa tu síce postupuje obdobne ako je uvedené v ustanovení § 85 ods. 2 Tr. por. („chytenie podozrivého“ prostredníctvom obrazového záznamu), avšak s tým, že zásah do práv podozrivej osoby je minimálny (len zachytenie priebehu skutku vrátane podzrivej osoby fotograficky, či prostredníctvom videa). Nahráva sa skôr samostný priebeh skutku (možné spáchanie trestného činu), ktorý vytvára podozrivá osoba svojím konaním. Fakticky je to analógia v prospech podozrivého, nakoľko ten, kto zachytáva priebeh skutku volí (často z dôvodu vlastnej bezpečnosti) namiesto intenzívneho zásahu do osobnej slobody pdoozrivého (obmedzenie osobnej slobody pdozroivého v zmysle § 85 ods. 2 Tr. por.) zásah neporovnateľne miernejší, ktorý sa týka iba vyobrazenia podozrivého.
c) dodatočný súhlas nahrávanej osoby
V aplikačnej praxi sa môžu vysytnúť prípady, v ktorých boli napríklad obrazové záznamy konkrétnej fyzickej osoby vyhotovené utajeným spôsobom (bez vedomia) tejto fyzickej osoby, respektíve napriek jej výslovnému nesúhlasu, t. j. v rozpore s ustanovením § 12 Občianskeho zákonníka, avšak následne táto fyzická osoba svoj súhlas udelí a chce, aby sa tieto obrazové záznamy využili ako dôkazy v trestnom konaní.
V tomto smere je nutné zdôrazniť, že ustanovenie § 12 Občianskeho zákonníka je založené na ochrane hodnôt ľudskej osobnosti, ktoré sa týkajú prejavov osobnej povahy fyzickej osoby. Do týchto hodnôt možno zasahovať len so súhlasom dotknutej fyzickej osoby. Ak s takýmto zásahom dotknutá osoba súhlasí, ide o zásah legálny, ktorý sa neprieči ustanoveniu § 12 Občianskeho zákonníka. Nie je žiadny dôvod na to, prečo by postup v rozpore s ustanovením § 12 Občianskeho zákonníka nemohol byť „napravený“ dodatočným súhlasom dotknutej fyzickej osoby, nakoľko ochrana ustanovenia § 12 Občianskeho zákonníka sa týka iba a výslovne dotknutej fyzickej osoby, s možnosťou dobrovoľného pripustenia zásahov do vlastných osobnostných práv.
Takýto dodatočný súhlas dotknutej fyzickej osoby by však mal byť riadne a podorobne zadokumentovaný v príslušnej záspisnici o výsluchu tejto osoby. Ak sa tak stane, potom počiatočná relatívna nezákonnosť získaného dôkazu „odpadne“ a dôkaz bude využiteľný v trestnom konaní.
d) páchateľ si nahráva svoju obeť
V neposlednom rade je nutné uviesť aj prípady, v ktorých si sám páchateľ (respektíve spolupáchateľ) zaznamenáva páchanie vlastnej trestnej činnosti, ktorej sa dopúšťa voči inej fyzickej osobe (napríklad páchateľ si nahráva ako znásilňuje ženu, respektíve ako mučí inú osobu, či drží inú osobu uväznenú v miestnosti a podobne).
Výklad ustanovenia § 12 Občianskeho zákonníka je pritom založený na tom, že dotknutá fyzická osoba má slobodnú vôľu a slobodne sa môže rozhodnúť, či dá alebo nedá súhlas v zmysle § 12 ods. 1 Občianskeho zákonníka. Narušiteľ túto vôľu dotknutej fyzickej osoby buď nerešpektuje alebo ani nezisťuje (napríklad pri vyhotovovaní záznamov fyzickej osoby utajovaným spôsobom).
V prípadoch, pri ktorých bol spáchaný trestný čin alebo je ešte páchaný a páchateľ (alebo spolupáchateľ) si obeť, ktorá je pod vplyvom páchaného trestného činu, zaznamenáva, je nutné vychádzať z toho, že vôľa osoby proti ktorej je páchaný trestný čin nie je nikdy slobodná. Vzhľadom k uvedenému sa takáto osoba ani nemôže reálne (racionálne) rozhodovať v zmysle § 12 ods. 1 Občianskeho zákonníka a aplikácia tohto ustanovenia tu vôbec neprichádza do úvahy. Práve preto je nutné pripustiť, že takéto záznamy obetí vyhotovované páchateľmi nie sú nezákonné a preto ich možno použiť v trestnom konaní ako dôkazy. Skutočnosť, že páchateľ trestného činu sám vyhotovuje dôkazy o svojej trestnej činnosti (napríklad nahrávanie si znásilnenia) nie je totiž v rozpore so zákonom.
Záver:
Nosným východiskovým bodom pri úvahách či umožniť, respektíve neumožniť prienik nezákonne získaných dôkazov do dokazovania v trestnom konaní by malo byť poznanie, že zisťovaniu skutkového stavu veci nie je možné účelovo obetovať zákonnosť ako nosný pilier spravodlivého trestného procesu. Ani pravda nemôže byť zisťovaná za každú cenu. Pokiaľ sa pripustí porušovanie zákona pri získavaní dôkazov zo strany súkromných osôb, potom je to cesta, ktorú možno označiť za koniec trestného procesu (akýchkoľvek pravidiel dokazovania), nakoľko otvára dvere akémukoľvek porušovaniu zákona. Nie je preto možné rezignovať na to, akým spôsobom bol dôkaz získaný, respektíve ignorovať nezákonnosť jeho získania a to len z dôvodu, že nám obsah tohto dôkazu vyhovuje pri ustaľovaní skutkového stavu veci nevyhnutného na rozhodnutie.
Výrazným legislatívnym nedostatkom súčasnej právnej úpravy je skutočnosť, že posudzovanie použiteľnosti, respektíve nepoužiteľnosti záznamov získaných súkromnými osobami v trestnom konaní nemá žiadnu výslovnú právnu úpravu, t. j. žiadne jasné, zruzumiteľné a predvídateľné pravidlá. Rozhodnutia orgánov aplikácie práva sú tak v podobných prípadoch často veľmi protichodné a nemožno tu hovoriť ani o ustálenej súdnej praxi, ktorá by aspon nahrádzala absentujúcu právnu úpravu.
De lege ferenda by bolo vhodným prijať samostatný zákon, ktorý by sa týkal posudzovania použiteľnosti dôkazov vo všeobecnosti (pravidlá by platili bez ohľadu na to, či by išlo o dôkaz získaný súkromnými osobami alebo štátom), t. j. išlo by o právnu normu, ktorá by sa zaoberala nezákonnosťou dôkazov, neprípustnosťou dôkazov a stanovovala by aj následky s tým spojené (napríklad doktrínu ovocia z otráveného stromu), pričom by mala obsahovať aj prípady (uvedené aspoň demonštratívne), kedy pri vyhotovovaní záznamov fyzickej osoby vyhotovenej zo strany súkromnej osoby nehrá ustanovenie § 12 Občianskeho zákonníka žiadnu úlohu, t. j. prípady, za akých by sa v trestnom konaní mohol takýto dôkaz použiť.
[1] táto práca bola podporovaná Agentúrou na podporu výskumu a vývoja na základe Zmluvy č. APVV-15-0272.
[2] pozri napríklad
Gajdičiar, V., Strigáčová, D.: Prípustnosť súkromnej nahrávky pri trestno-procesnom dokazovaní v slovenskej právnej úprave, Justičná revue. 2014, roč. 66, č. 6 – 7, s. 831 a nasl.,
Čentéš, J.: Odpočúvanie – procesnoprávne a hmotnoprávne aspekty. Bratislava: C.H.Beck, 2013
Šamko, P.: K zákonnosti získavania dôkazov (nad jedným rozhodnutím Ústavného súdu SR, Zo súdnej praxe. 2015, č. 4
Kyjac, Z.: Použitie informačno – technických prostriedkov v trestnom konaní. Odpočúvanie a záznam telekomunikačnej prevádzky, Wolters Kluwer, 2015, s. 265 a nasl.,
Šamko, P.: Zákonnosť a použiteľnosť dôkazov v trestnom konaní získaných utajovanou činnosťou detektívnej služby, Zo súdnej praxe č. 3/2017
Ivor, J.: Monitorovanie kamerovým systémom ako efektívny dôkazný prostriedok, publikované v Dokazování v trestním řízení v kontextu práva na spravedlivý proces. Praha: Leges, 2018, s. 283 a nasl.,
Záhora, J. et al.: Obrazové a zvukové záznamy v trestnom konaní, Bratislava: Wolters Kluwer, 2018
[3] napríklad uznesenie Krajského súdu v Žiline sp. zn. 1To/42/2010 zo dňa 22.04.2010 a kritiku tohto rozhodnutia v rozsudku Okresného súdu v Pezinku http://www.pravnelisty.sk/rozhodnutia/a189-sukromna-diktafonova-nahravka-a-nezakonnost-dokazu,
uznesenie Najvyššieho súdu SR sp. zn. 2 Tost 4/2014 zo dňa 02.04.2014 a kritiku tohto rozhodnutia v článku Šamko, P.: Zákonnosť a použiteľnosť dôkazov v trestnom konaní získaných utajovanou činnosťou detektívnej služby, Zo súdnej praxe č. 3/2017
[4] naznačená problematika zahŕňa rôzne spektrum činnosti súkromnej osoby pri vyhotovovaní obrzovozvukových záznamov fyzickej osoby (napríklad vyhotovanie zjavným alebo utajovaným spôsobom na verejnosti, v súkromí, v obchodných priestoroch, prostredníctvom iných osôb, napríklad detektívnej služby a podobne).
[5] k uvedenému pozri bližšie napríklad Fekete, I.: Občiansky zákonník 1. Veľký komentár, Bratislava: Eurokódex 2011, s. 120 a nasl.
[6] od takejto situácie je nutné odlíšiť prípady, v ktorých dochádza na verejnom priestranstve k náhodnému zachyteniu konkrétnej fyzickej osoby napríklad prostredníctvom fotoaparátu, či kamery. Typicky, napríklad turista pri fotografovaní kultúrnej pamiatky náhodou zachytí inú fyzickú osobu ako pácha trestný čin; v takomto prípade ide o vedľajší, nechcený výsledok činnosti fyzickej osoby, pričom použitie takéhoto náhodnou činnosťou súkromnej osoby získaného dôkazu v trestnom konaní spravidla nevzbudzuje žiadne podstatné pochybnosti o svojej zákonnosti. Ak by sa turista rozhodol využiť vyhotovené snímky inej fyzickej osoby aj na iný účel, než je ich odovzdanie polícii (napríklad by ich umiestnil na web, či vyhotovený video záznam by „zavesil“ na youtube) išlo by už o konanie nelegálne.
[7] napríklad uznesenie Najvyššieho súdu ČR sp. zn. 5Tdo/459/2007 zo dňa 03.05.2007, uznesenie Ústavného súdu ČR sp. zn. I. ÚS 604/2010 a podobne
[8] obsahovo zhodné ustanovenie obsahoval aj Trestný poriadok účinný na území SR do 31.12.2005.
[9] Zaoralová, P.: Procesní použitelnost dukazu v trestním řízení a její meze. Praha: Leges, 2018, s. 59 a nasl. a s. 73
[10] rozhodnutie ESĽP zo dňa 12.07.1988, č. 10862/84
[11] rozhodnutie ESĽP zo dňa 12.07.1988, č. 10862/84
[12] pozri bližšie Nejedlý, J.: Zákonnost dukazu v trestním řízení ve světle Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a základných svobod, Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, Praha, 2013, s. 96 a nasl.
[13] napokon, právo na súkromie v zmysle článku 8 Dohovoru zakotvuje ako prvú podmienku jeho možného obmedzenia práve požiadavku legality. Je možné skutočne tvrdiť, že obmedzenia uvedené v článku 8 Dohovoru platia iba pre štátne orgány a preto súkromné osoby môžu získavať dôkazy za porušenia vnútroštátneho práva, pretože sa ich netýkajú ustanovenia Dohovoru? Takýto zjednodušený výklad vzájomného vzťahu vnútroštátnej právnej úpravy a Dohovoru nie je možné pripustiť.
[14] Je nutné sa pripojiť k odbornej kritike rozhodovacej činnosti ESĽP, ktorá, a celkom oprávnene, kritizuje súčasný prístup ESĽP z niekoľkých zásadných dôvodov. Hlavným dôvodom je skutočnosť, že judikatúra ESĽP vedie k paradoxnému a celkom nevhodnému záveru, že nezákonný dôkaz získaný za porušenia článku 8 Dohovoru možno použiť v rámci trestného konania. ESĽP týmto svojim judikatórnym prístupom celkom nepochopiteľne posvecuje užívanie dôkazov získaných za porušenia článku 8 Dohovoru v trestnom konaní a tým pádom aj samotné porušovanie tohto ustanovenia za účelom získania potrebných dôkazov vyšetrujúcimi orgánmi. Vyšetrovacie orgány členských štátov sa totiž môžu podľa svojho voľného uváženia rozhodnúť, kedy sa im oplatí porušovať právo na súkromie osôb spadajúcich pod ich jurisdikciu (tento záver možno primerane použiť aj na konanie súkromných osôb napríklad pri získavaní obrazovozvukových dôkazov utajovaným spôsobom) a kedy už nie. Takýto prístup zásadným spôsobom oslabuje význam zákazu získavať dôkazy za porušenia článku 8 Dohovoru, pretože právo zaručené v článku 8 Dohovoru sa tak stáva iba právom teoretickým (iluzórnym). Je evidentné, že článok 3 Dohovoru (zákaz mučenia a iného neľudského a ponižujúceho zaobchádzania alebo trestu) obsahuje absolútny zákaz, zatiaľ čo zákaz zásahov do súkromia v zmysle článku 8 Dohovoru je len relatívny. Možno pochopiť názor, že napríklad mučenie predstavuje vyššiu mieru závažnosti než nezákonný odposluch. Možno však skutočne presvedčivo tvrdiť, že nezákonné odpočúvanie telefónu (ale napríklad aj dlhodobé monitorovanie inej osoby vykonávané utajovaným spôsobom za použitia vyhotovovania obrazovozvukových záznamov) je menej závažné, ako nerealizovaná vyhrážka mučením, ktorá trvá niekoľko minút? Judikatúra ESĽP je tak charakteristická minimalistickou koncepciou nielen práva na spravodlivý proces, ale aj práva na ochranu súkromia. Je pritom celkom zrejmé, že v dnešnej dobe moderných technológií, kedy sa zásahy do súkromia stávajú stále jednoduchšími a častejšími, je efektívna ochrana súkromia potrebnejšia než kedykoľvek predtým. K uvedenému pozri bližšie Nejedlý, J.: Zákonnost dukazu v trestním řízení ve světle Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a základných svobod, Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, Praha, 2013, s. 100 a 101
[15] Záhora, J. et al.: Obrazové a zvukové záznamy v trestnom konaní, Bratislava: Wolters Kluwer, 2018, s. 244
[16] je rozdiel v tom, keď napríklad osoba znásilní ženu (to Trestný zákon zakazuje) od situácie, keď si iná osoba nahráva znásilnenie (nahrávanie znásilnenia Trestný zákon, na rozdiel od znásilnenia samotného, nezakazuje). Z hľadiska posudzovanej problematiky je preto nutné odlíšiť prípady pri ktorých už samotné vyhotovovanie obrazových záznamov je trestným činom (napríklad výroba detského pornografického diela, kde podstatou tohto trestného činu je zákaz vyhotovovania obrazových záznamov, ktoré vykazujú znaky detského pornografického diela) od prípadov, pri ktorých vyhotovovanie obrazových záznamov trestné nie je, ale len zachytáva niečo (spravidla priebeh skutku), ktorý už trestným môže byť.
[17] uznesenie Najvyššieho súdu SR sp. zn. 2 Tost 4/2014 zo dňa 02.04.2014
[18] napokon, porušenie ustanovenia § 12 Občianskeho zákonníka sankcionuje Trestný zákon aj hmotnoprávne a to napríklad skutkovou podstatou trestného činu porušenia dôvernosti ústneho prejavu a iného prejavu osobnej povahy podľa § 377 Tr. zák. K uvedenému pozri aj Šamko, P.: Zákonnosť a použiteľnosť dôkazov v trestnom konaní získaných utajovanou činnosťou detektívnej služby, Zo súdnej praxe č. 3/2017
[19] Záhora, J. et al.: Obrazové a zvukové záznamy v trestnom konaní, Bratislava: Wolters Kluwer, 2018, s. 248, 249
[20] Záhora, J. et al.: Obrazové a zvukové záznamy v trestnom konaní, Bratislava: Wolters Kluwer, 2018, s. 247 a nasl.
[21] k uvedenému pozri Šamko, P.: Zákonnosť a použiteľnosť dôkazov v trestnom konaní získaných utajovanou činnosťou detektívnej služby, Zo súdnej praxe, č. 3/2017
[22] primerane Stanovisko Nejvyššího státního zastupitelství ČR ke sjednocení výkladu zákonů a jiných právních předpisů k použitelnosti magnetofonového záznamu rozhovoru jako důkazu v trestním řízení, Por. č. 2/2004, SL 750/2001.
[23] k uvedenému pozri bližšie napríklad Fekete, I.: Občiansky zákonník 1. Veľký komentár, Bratislava: Eurokódex 2011, s. 72 a nasl.
[24] táto koncepcia bola využitá aj v uznesení Krajského súdu v Bratislave sp. zn. sp. zn. 4To/61/2018 zo dňa 08.11.2018
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.