npor. JUDr. Miroslav Srholec – vyšetrovateľ PZ
Kriminalistické avízo - časť II.
Korupčná trestná činnosť
V úvode autor, pre správne pochopenie článku, odkazuje čitateľa na I. časť príspevku „Kriminalistické avízo“.
http://www.pravnelisty.sk/clanky/a732-kriminologicke-avizo-cast-i
V predloženom článku sa autor zameria na priblíženie stavu trestnej činnosti a efektívnosti odhaľovania trestnej činnosti na úseku korupcie. Korupčné konanie sa týka nasledujúcich trestných činov: prijímanie úplatku podľa § 328, § 329, § 330; podplácanie § 332, § 333, § 334; nepriama korupcia § 336, volebná korupcia § 336a, športová korupcia podľa § 336b. Aby sme vedeli o koho efektívnosti sa bavíme, autor pripomenie NMV SR č. 175/2010 o vymedzení príslušnosti útvarov PZ, kde podľa čl. 5 ods. 1 „Národná kriminálna agentúra je vecne príslušná pre trestné činy pôsobiace do pôsobnosti Špecializovaného trestného súdu“ ktorými sa podľa § 14 písm. e), f), g), h), i) Trestného poriadku, rozumejú trestné činy v rozmedzí § 328 – 336b, ktoré autor vymenoval vyššie. Pre kontext je potrebné uviesť, že obdobnou trestnou činnosťou sa zaoberajú aj iné útvary napríklad Úrad inšpekčnej služby[1].
Pred samotným priblížením resp. zhodnotením autor podtrhuje, že predkladanými štatistickými údajmi neútočí ani nedehonestuje prácu príslušníkov daných útvarov, naopak sa posnaží o uvedenie tejto práce a jej efektivity do celkového kontextu práce PZ a poukazuje na stav „systému“ a nie prácu jednotlivcov, ktorú si autor nesmierne váži.
Korupcia je v súčasnosti považovaná za jednu z najpálčivejších problémov našej spoločnosti[2]. Podľa Eurobarometru považuje korupciu za prítomnú vo verejných inštitúciách až 83% opýtaných[3], preto neprekvapuje, že 01.12.2012 bola zriadená Národná kriminálna agentúra pričom: „Dôvodnosť jej vzniku spočívala v zvýšení efektivity služobnej činnosti na úseku boja proti trestnej činnosti, ktorá svojím charakterom predstavuje najzávažnejšie formy trestných deliktov...“[4]. NAKA, ako profesne najkvalifikovanejší útvar s celoštátnou pôsobnosťou bola zriadená a teda povolaná k efektívnemu potieraniu aj korupčnej trestnej činnosti.
Z uvedeného dôvodu by bolo dobre pozrieť sa na celkový počet korupčných trestných činov. V sledovanom období 2006-2018 ich bolo evidovaných na útvaroch PZ, dohromady 2.139 TČ. V rovnakom období bolo zaznamenaných 1.157.259 TČ celkovo. Percentuálny podiel nápadu korupčných trestných činov za posledných 13 rokov je teda na úrovni 0,18%. Posúdenie či sa jedná o adekvátne číslo z pohľadu spoločenského dopytu, absolútnych čísiel resp. iných ukazovateľov, autor prenechá čitateľovi.
Podľa policajných štatistík za sledované obdobie 2006-2018 útvary PZ objasnili spolu 1.256 korupčných trestných činov, čo predstavuje objasnenosť na úrovni 58,71%. Uvedené číslo je vyššie ako priemerná objasnenosť PZ za sledované obdobie (51,50%). Na druhej strane 1.256 trestných činov za dané obdobie predstavuje priemerne 97 objasnených vecí ročne. Je možné predpokladať, že hoci je počet trestných činov X je pravdepodobné, že počet stíhaných osôb bude X+[5]. Z uvedeného dôvodu bude vhodnejšie pozrieť sa na počty stíhaných osôb za danú trestnú činnosť. A skutočne, za obdobie 2006-2018 bolo stíhaných, vyšetrovaných 1.868 osôb. Samozrejme ani pri tomto údaji nie je zlé pozrieť sa na celkové počty. V sledovanom období bolo spolu stíhaných 657.185 osôb. Kým teda podiel korupčných trestných vecí bol spomenutých 0,18%; podiel osôb stíhaných, vyšetrovaných je v sledovanom období na úrovni 0,28%.
Základnou ideou predkladaného článku je komparácia štatistických ukazovateľov štátnych orgánov, ktoré by sme mohli najlepšie pochopiť nasledovne. Ak teda polícia uvádza, že za dané obdobie stíhala priemerne 143 osôb/ročne pre korupčnú trestnú činnosť je potrebné zistiť v koľkých prípadoch sa prokuratúra stotožní s dôvodnosťou a zákonnosťou ich stíhania. Podľa štatistických ukazovateľov prokuratúry[6], bolo za predmetné obdobie stíhaných 1.623 osôb. Rozdiel v štatistickom vykazovaní 245 osôb môže mať rôzne vysvetlenia a netreba ich považovať za žiadnu mimoriadnu okolnosť. Najčastejšie sa jedná o odklony v trestnom konaní. Kým teda prokuratúra deklaruje, že stíha 125 osôb/ročne pre korupčné trestné činy je dobré pozrieť sa na počty súdených osôb. Zo štatistických ukazovateľov vyplýva, že pre korupčné trestné činy bolo súdených[7] 1.251 obžalovaných, pričom celkovo bolo odsúdených 1.083 osôb[8] teda priemerne 83 osôb/ročne. Za obdobie 13 rokov.
Prijímanie úplatku:
Podľa § 328 TZ – v danom období (2006-2018) bolo zaznamenaných 50 stíhaných osôb na útvaroch PZ; 37 následne stíhala prokuratúra SR; z ktorých bolo 42 obžalovaných a súdených pred súdmi, pričom celkovo bolo dosúdených 20 páchateľov, ktorí si priamo alebo cez sprostredkovateľa pre seba alebo iného prijali, požiadali alebo si dali sľúbiť úplatok pre ktorý by porušili svoje povinnosti vyplývajúce zo zamestnania, povolania, postavenia alebo funkcie.
Podľa § 329 TZ – za sledované obdobie bolo útvarmi PZ stíhaných 418 podozrivých; z toho prokuratúra ďalej stíhala 397 osôb; pred súd sa postavilo 319 obžalovaných z ktorých súd uznal za vinných 267 páchateľov, ktorí v súvislosti s obstaraním veci všeobecného záujmu priamo alebo cez sprostredkovateľa pre seba alebo pre inú osobu prijali, žiadali alebo si dali sľúbiť úplatok.
Podľa § 330 TZ – kto ako zahraničný verejný činiteľ priamo alebo cez sprostredkovateľa pre seba lebo pre inú osobu prijme, žiada alebo dá si sľúbiť úplatok v súvislosti s výkonom úradných povinností, funkcie v úmysle získania alebo zachovania neprimeranej výhody sa v podmienkach SR za obdobie 13 rokov vôbec nezaznamenala.
Aby si čitateľ urobil predstavu o sociálnej vzorke osôb stíhaných pre daný trestný čin, autor využije správy o činnosti NAKA z roku 2016[9] : 9 zamestnanci okresného úradu, 8 zamestnanci, 5 fyzických osôb zamestnaných v súkromných spoločnostiach, 4 lekári, 3 zamestnanci mestského úradu, 2 zamestnanci daňového úradu, 2 príslušníci ZVJS, 2 zamestnanci katastrálneho odboru, 1 zamestnanec stanice technickej kontroly, 1 colník, 1 dôchodca, 1 vysokoškolsky zamestnanec, 1 starosta obce.[10]
Podplácanie:
Podľa § 332 TZ – v danom období bolo útvarmi PZ stíhaných spolu 189 podozrivých osôb, z ktorých následne prokuratúra stíhala len 45 osôb, pričom pred súd sa z nich postavilo len 34 obžalovaných, pričom súd z nich odsúdil len 34 páchateľov pre protiprávnu činnosť, ktorou „...priamo alebo cez sprostredkovateľa sľúbi, ponúkne alebo poskytne úplatok inému, aby konal alebo sa zdržal konania tak, že poruší svoje povinnosti vyplývajúce zo zamestnania, povolania, postavenia alebo funkcie, alebo z tohto dôvodu priamo alebo cez sprostredkovateľa sľúbi, ponúkne alebo poskytne úplatok inej osobe...“
Podľa § 333 TZ – za sledované obdobie bolo útvarmi PZ stíhaných až 1.018 podozrivých, z ktorých prokuratúra ďalej stíhala 961 osôb, pričom pred súd sa postavilo celkom 721 obvinených z ktorých súd uznal za vinných až 659 osôb pre trestný čin (cca 51 osôb/ročne) keď ten „kto inému v súvislosti s obstaraním veci verejného záujmu priamo alebo cez sprostredkovateľa poskytne, ponúkne alebo sľúbi úplatok, alebo z tohto dôvodu poskytne, ponúkne alebo sľúbi úplatok inej osobe...“
Podľa § 334 TZ – „kto priamo alebo cez sprostredkovateľa zahraničnému verejnému činiteľovi alebo inej osobe poskytne, ponúkne alebo sľúbi úplatok v súvislosti s výkonom jeho funkcie zahraničného činiteľa v úmysle, aby sa získala alebo zachovala neprimeraná výhoda...“, nebolo za predmetné obdobie zaznamenané.
Ku sociálnej vzorke podozrivých z podplácania za rok 2016: 19 dôchodcov, 16 SZČO, 2 podnikatelia, 11 štatutári,1 člen predstavenstva súkromnej obchodnej spoločnosti, 8 zamestnancov obchodnej spoločnosti, 4 zamestnanci v štátnej správe, 4 zamestnanci, 1 bývalý politik.[11]
Nepriame korupcia:
Podľa § 336 ods. 1 TZ – V danom období bolo útvarmi PZ stíhaných dokopy 55 podozrivých, pričom na prokuratúre bolo stíhaných až 133 osôb, pričom pred súd sa postavilo 96 osôb z ktorých súd uznal za vinných 76 páchateľov ktorí „priamo alebo cez sprostredkovateľa pre seba alebo pre inú osobu prijme, žiada alebo si dá sľúbiť úplatok za to, že bude svojim vplyvom pôsobiť na výkon právomoci osoby uvedenej v § 328, 329, 330 alebo za to, že tak urobil... (ods. 1)“
Podľa § 336 ods. 2 TZ – V danom období bolo útvarmi PZ stíhaní 44 páchatelia pre trestný čin, keď ten alebo „kto priamo alebo cez sprostredkovateľa inému sľúbi, ponúkne alebo poskytne úplatok za to, že bude svojim vplyvom pôsobiť na výkon právomoci osoby uvedenej v § 332,333 alebo 334, alebo za to , že tak už urobil, alebo z tohto dôvodu poskytne, ponúkne alebo sľúbi úplatok inej osobe...(ods. 2)“. V príslušnej štatistike prokuratúry však uvedené štatistické vykázanie nemožno dosledovať. Najpravdepodobnejším dôvodom je jeho obsiahnutie v štatistickom vykazovaní ustanovenia § 336 ods. 1 TZ.
Ku sociálnej vzorke podozrivých za rok 2016:6 SZČO, 4 podnikatelia, 4 vysokoškolský zamestnanci, 1 zamestnanec daňového úradu, 1 študent, 1 člen dozornej rady a.s., 1 zamestnanec štátnej správy, 1 uchádzač o pracovnú pozíciu v štátnej správe.
Volebná korupcia:
Podľa § 336a ods. 1 TZ – V danom období 2013-2018 bolo útvarmi PZ stíhaných 24 páchateľov, z ktorých prokuratúra stíhala 42 páchateľov, pričom pred súd sa postavilo 29 páchateľov z ktorých súd uznal za vinných až 27 páchateľov pre trestný čin, kto priamo alebo cez sprostredkovateľa poskytol, ponúkol alebo sľúbil úplatok tomu, kto má právo voliť, zúčastniť sa na referende alebo na ľudovom hlasovaní o odvolaní prezidenta SR aby a)volil alebo hlasoval určitým spôsobom b, nevolil alebo nehlasoval určitým spôsobom c, nevolil alebo nehlasoval vôbec, alebo d, sa nezúčastnil volieb, referenda alebo ľudového hlasovania o odvolaní prezidenta SR, alebo z tohto dôvodu priamo alebo cez sprostredkovateľa poskytol ponúkol alebo sľúbil úplatok inej osobe.
Podľa § 336a ods. 2 TZ – na útvaroch PZ bolo za obdobie 2013-2018 stíhaných 21 podozrivých osôb, pričom v štatistike prokuratúry neboli zaznamenané údaje o trestnej činnosti páchateľov ktorí v súvislosti s výkonom práva voliť, zúčastniť sa na referende alebo ľudovom hlasovaní o odvolaní prezidenta SR priamo alebo cez sprostredkovateľa pre seba lebo inú osobu prijme, žiada alebo si dá sľúbiť úplatok aby a)volil alebo hlasoval určitým spôsobom b, nevolil alebo nehlasoval určitým spôsobom c, nevolil alebo nehlasoval vôbec, alebo d, sa nezúčastnil volieb, referenda alebo ľudového hlasovania o odvolaní prezidenta SR. V príslušnej štatistike prokuratúry však uvedené štatistické vykázanie nemožno dosledovať. Najpravdepodobnejším dôvodom je jeho obsiahnutie v štatistickom vykazovaní ustanovení § 336a ods. 1 TZ.
Ku sociálnej vzorke páchateľov: 10 nezamestnaných, 1 kandidát na starostu obce
Športová korupcia:
Podľa § 336b TZ – bolo na útvaroch zaznamenaných 13 (podľa odseku 1) a 16 prípadov (podľa odseku 2), pričom z týchto prokuratúra stíhala 6 osôb. Pred súd sa dostalo spolu 8 osôb, pričom odsúdených bolo 6 páchateľov korupčnej trestnej činnosti v súvislosti s ovplyvňovaním priebehu súťaže podmienenej úplatkami.
Korupčné trestné činy
K samotnému nápadu trestnej činnosti na úseku korupcie možno uviesť, že ich charakter je pomerne sporný. Je to zapríčinené na jednej strane narastajúcim počtom konaní, ktoré Trestný zákon považuje za trestný čin napr. volebná korupcia (novela č. 262/2011 Z.z.) či športová korupcia (novela č. 440/2015 Z.z.). Na druhej strane možno sledovať evidentný pokles činnosti OČTK a súdov na uvedenom úseku a to aj napriek pomerne skromným počtom. Uvedený záver možno podložiť:
a) počet korupčných trestných vecí bol najvyšší v roku 2008 (249 vecí) pričom v koncovom roku 2018 (151 vecí) viditeľne menej,
b) pokles počtu stíhaných osôb v rámci PZ, kde bol najvyšší počet stíhaných v roku 2009 (247 stíhaných) pričom v koncovom roku 2018 (160 stíhaných),
c) pokles počtu stíhaných osôb na prokuratúre, pričom v rokoch 2010 (238 stíhaných) a 2013 (233 stíhaných) poklesol v koncovom roku 2018 (135 stíhaných)
d)počet súdených osôb narastal závratne do rok 2010 (161 obžalovaných) pričom od tohto obdobia nastáva postupný prepad na záverečný rok 2018 (106 obžalovaných),
e) počty odsúdených osôb v sledovanom období narástli obdobne ako pri počtoch obžalovaných, v roku 2010 (161 odsúdených) k súčasnému stavu v roku 2018 (93 odsúdených).
Čo sa týka výsledkov polície možno uviesť, že na jednak Úrad boja proti korupcií(do 2011) či nástupca NAKA, Národná protikorupčná jednotka[12] spracovávala v „hojných“ rokoch 2011-2016 relatívne stabilný počet trestných vecí, hoci zlom nastal práve v roku 2012 a od tohto obdobia sa počet trestných vecí prejednávaných na špecializovanom útvare postupne zmenšoval (2011 – 533[13], 2012 – 848[14], 2013 – 576[15], 2014 - 681[16], 2015 - 574[17], 2016 - 547[18]).
Záverom
Ak pripustíme počet stíhaných osôb na útvaroch PZ z roku 2018 tj. 160 stíhaných osôb pre korupčnú trestnú činnosť a porovnáme ich v danom roku s počtom stíhaných osôb podľa územno-správneho členenia, možno konštatovať, že štát je schopný stíhať korupčné trestné činy v počtoch ako v okresoch Poltár (152 stíhaných) či Medzilaborce (157 stíhaných osôb)[19] ktoré sú mimochodom štátom uznané za jedny z „najmenej rozvinutých okresov“[20] v SR pričom uvedené okresy nemajú vlastné okresné riaditeľstvá PZ ale spadajú pod OR PZ Lučenec a OR PZ Humenné.
Na jednej strane je potrebné prihliadnuť na skutočnosť, že korupčné trestné činy sú považované z hľadiska dokazovania za náročné resp. extrémne náročné. Právna teória považuje za signifikantný, vysoko latentný charakter páchania trestnej činnosti, kde sú zväčša „svedkovia“ tejto činnosti zainteresovaní resp. sú sami páchatelia so záujmom o utajenie trestnej činnosti. Ďalej možno považovať za problematické preukazovanie: „krkolomných skutkových podstát“ korupčných trestných činoch v úplnosti a dostatočnej dôkaznej kvalite a pod. Uvedené prekážky viedli k zriadeniu špecializovaného útvaru v rámci PZ, ktorý má ako prednostný orgán plniť úlohy na úseku boja proti korupcií. Na druhej strane je však potrebné uviesť, že časť korupčných trestných činov sú prečiny (§ 328 ods.1, § 332 ods. 1, ods. 2, § 333 ods. 1, ods. 2, § 334 ods. 1, § 336, § 336a, § 336b ods. 1, ods. 2), ktoré sú pri inej trestnej činnosti riešené na útvaroch obvodných oddelení resp. na iných útvaroch. Z dostupných údajov nie je zjavné v koľkých prípadoch príslušné orgány riešili korupčnú trestnú činnosť ako zločiny a v koľkých prípadoch bola trestná činnosť v režime prečinov. Lepší obraz nám neposkytujú ani prehľady sociálnej vzorky páchateľov z roku 2016, či úlomky medializovaných prípadov[21] po roku 2016. Autor dáva do pozornosti skutočnosť, že v prípadoch, keď prokurátor obžaloval konkrétne osoby, súdy v zásade „nemali problém“ stotožniť sa s obžalobou a páchateľov odsudzovali. To naznačuje, že prípravné konanie bolo spracované na požadovanej kvalitatívnej úrovni, a korupčnú trestnú činnosť možno v podmienkach SR efektívne stíhať. Určite zlú pachuť k tomuto zhodnoteniu dotvára sociálne vzorka páchateľov (dôchodcovia, SZČO, zamestnanci) pri ktorých nemožno predpokladať „vysokú mieru sofistikácie páchania mimoriadne závažnej trestnej činnosti“.
Za zamyslenie stojí, či reálne došlo k zvýšeniu efektivity stíhania daného druhu trestnej činnosti novozriadenými útvarmi v roku 2012. Na základe uvedených údajov je na mieste predložiť si otázku, či súčasný stav, resp. systém boja proti korupcií dostatočne odráža potreby resp. nároky na potieranie tohto druhu trestnej činnosti. Posúdenie autor prenechá čitateľovi.
[1] Ilustračný dosah inšpekčnej služby § 329 – 2013: 8 vecí, 2017: 4 veci; § 333 – 2017:1 vec; § 336 – 2013: 2 veci. Bližšie viď „Správa o trestnej činnosti príslušníkov PZ za obdobie roka 2013“; „Správa o trestnej činnosti príslušníkov PZ za obdobie roka 2017“
[2]Praktický prehľad viacerých prieskumov viď: https://transparency.sk/sk/vystupy/prieskumy/#barometerkorupcie
[3]Bližšie viď „Special Barometer 470, report corruption, October 2017“ viď: file:///C:/Users/srholec1304599/Downloads/ebs_470_en%20(1).pdf s. 39
[4]Viď oficiálna stránka https://www.minv.sk/?NAKA
[5]Ak vychádzame z predpokladu, že trestné je jednak dávanie ako aj prijímanie úplatku, malo by sa jednať o minimálne dvojnásobné počty.
[6]Údaje pochádzajú, zo štatistických ročeniek o činnosti prokuratúry SR za predmetné roky; položka „Prehľad o spôsoboch ukončenia trestného stíhania osôb podľa paragrafov zákona č. 300/2005 Z.z. účinného od 01.01.2006“ kategória Ukončené trestné stíhanie známych osôb
[7]Údaje pochádzajú, zo štatistických ročeniek o činnosti prokuratúry SR za predmetné roky; položka „Prehľad o osobách odsúdených pre trestné činy podľa zákona č. 300/2005 Z.z. účinného od 01.01.2006 kategória Súdených osôb
[8]Údaje pochádzajú, zo štatistických ročeniek o činnosti prokuratúry SR za predmetné roky; položka „Prehľad o osobách odsúdených pre trestné činy podľa zákona č. 300/2005 Z.z. účinného od 01.01.2006 kategória Odsúdených osôb
[9]https://www.minv.sk/swift_data/source/policia/naka_opr/opr/inf_o_cinnosti_naka/Informacia%20o%20cinnosti%20NAKA%20P%20PZ%20za%20rok%202016%20public.pdf
[10]https://www.minv.sk/swift_data/source/policia/naka_opr/opr/inf_o_cinnosti_naka/Informacia%20o%20cinnosti%20NAKA%20P%20PZ%20za%20rok%202016%20public.pdf strana 29 - 30
[11]Tamtiež s. 30
[13]https://www.minv.sk/swift_data/source/policia/naka_opr/Informacia%20o%20cinnosti%20NAKA%20za%20rok%202012.pdf strana 4
[14]Tamtiež
[15]https://www.minv.sk/swift_data/source/policia/naka_opr/opr/Informacia%20o%20cinnosti%20externa%202013u.pdf strana 47
[16]https://www.minv.sk/swift_data/source/policia/naka_opr/opr/Informacia%20o%20cinnosti%20NAKA%20P%20PZ%20za%20rok%202014.pdf strana 24
[17]https://www.minv.sk/swift_data/source/policia/naka_opr/opr/Informacia_o_cinnosti_NAKA_P_PZ_za_rok%202015.pdf strana 26
[18]https://www.minv.sk/swift_data/source/policia/naka_opr/opr/inf_o_cinnosti_naka/Informacia%20o%20cinnosti%20NAKA%20P%20PZ%20za%20rok%202016%20public.pdf strana 26, autor podotýka, že NPJ prejednáva okrem korupčných trestných činov aj ďalšie trestné činy ako § 261 – 263, § 237, § 241 – 243 či § 266 TZ
[19]Oba údaje pochádzajú z „18. Základná štatistika kriminality za obdobie ( bývalý výstup KSM1) spracovávaný v úrovni republika, kraje, okresy podľa územno - správneho členenia“ - štatistické vykazovanie PZ
[20]Údaj je z 19.10.2018 dostupné na https://www.upsvr.gov.sk/statistiky/zoznam-najmenej-rozvinutych-okresov.html?page_id=561733
[21]https://www1.pluska.sk/krimi/naka-riesi-pripad-korupcie-obvineni-su-aj-advokat-policajt; https://www.etrend.sk/ekonomika/kauza-futbalovej-korupcie-z-21-obvinenych-chce-naka-obzalovanie-dvoch.html ; https://kosice.korzar.sme.sk/c/20780379/naka-obvinila-piatich-policajtov-a-dvoch-pracovnikov-centra-podpory-pre-flasky-a-kavu.html ; https://tv.hnonline.sk/politika/981727-studentky-dali-uplatky-vo-vyske-150-eur
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.