Legalizácia príjmu z trestnej činnosti a uloženie finančných prostriedkov na bankovom účte (aplikačné problémy)
V aplikačnej praxi sa vyskytujú problémy, ktoré sa týkajú výkladu znakov skutkovej podstaty trestného činu legalizácie prijímu z trestnej činnosti podľa § 233 ods. 1 Tr. zák. a súvisia s ukladaním finančných prostriedkov na účet v banke.
Výkladový problém spočíva hlavne v tom, že nie je vždy zrejmé, kde (akým konaním) končí hlavný trestný čin, z ktorého bol príjem (či vec) ziskaný a čo je ešte jeho súčasťou a kedy (akým konaním) už začína trestný čin legalizácie príjmu z trestnej činnosti.
V praxi možno vysledovať v zásade dva prístupy týkajúce sa riešenia naznačeného problému.
1/ široký výklad – pre ktorý je charakteristické to, že za legalizáciu príjmu z trestnej činnosti (pranie špinavých peňazí) považuje akúkoľvek následnú dispozíciu s príjmom (vecou) pochádzajúcou z trestnej činnosti, ktorá nadväzuje na spáchanie hlavného trestného činu. Treba povedať, že tento výkladový prístup začína v praxi prevažovať.
Ide tu v podstate o posúdenie otázky, či možno uloženie tzv. priamych výnosov z trestnej činnosti na bankový účet považovať za trestný čin legalizácie príjmu z trestnej činnosti a prípadne za akých okolností sa tak môže stať, respektíve, či ide o súčasť hlavného trestného činu.
Možno uviesť príklad z praxe, v ktorom páchateľ získal trestným činom podvodu nehnuteľnosť, ktorú následne predal a finančné prostriedky za jej predaj si uložil na svojom bankovom účte. Rovanko tak možno spomenúť prípad, v ktorom páchateľ získaval finančné prostriedky predajom drog a následne si finančné prostriedky ukladal na svojom bankovom účte.
Široký výklad skutkovej podstaty trestného činu legalizácie príjmov z trestnej činnosti v daných trestných veciach spôsobil, že konanie páchateľa spočívajúce v uložení si finančných prostriedkov získaných trestnou činnosťou na bankový účet (priamych výnosov z trestnej činnosti) bolo považované za samostatný skutok, ktorý bol právne kvalifikovaný ako trestný čin legalizácie príjmu z trestnej činnosti podľa § 233 ods. 1 písm. b) Tr. zák. (znak „drží“) a nadväzoval na hlavný trestný čin (podvodu, či drogový trestný čin prostredníctvom, ktorého bol príjem získaný).
Takéto široké poňatie výkladu skutkovej podstaty trestného činu legalizácie príjmu z trestnej činnosti nepovažujem za správne.
2/ zúžený výklad - ktorý vychádza z toho, že trestným činom legalizácie príjmu z trestnej činnosti (praním špinavých peňazí) nemôže byť akákoľvek dispozícia s príjmom, či vecami pochádzajúcimi z trestnej činnosti, nakoľko tomu bráni návetie ustanovenia § 233 ods. 1 Tr. zák., ktoré predpokladá, že páchateľ vykoná protiprávne konanie, ktoré bude spôsobilé zatajiť existenciu príjmu z trestnej činnosti alebo veci, zakryť ich pôvod v trestnej činnosti, ich určenie, či použitie na spáchanie trestného činu.
Alebo povedané inak, medzi príjmom pochádzajúcim z trestnej činnosti a jeho „návratom“ do obehu už v zdanlivo legálnej podobe musí byť určitý medzistupeň (konkrétne konanie) a práve až toto konanie je možné považovať za trestný čin legalizácie príijmu z trestnej činnosti v zmysle § 233 Tr. zák.
Pokiaľ si vypomôžeme termínom „pranie špinavých peňazí“, tak medzi príjmom získaným z trestnej činnosti a jeho „premenou“ na príjem legálny musí byť „práčka“ (ktorá musí prať) a práve táto „práčka, či pranie“ je konaním, ktoré napĺňa znaky skutkovej podstaty trestného činu legalizácie príjmu z trestnej činnosti. Práve preto sa legalizácii príjmu z trestnej činnosti hovorí aj pranie špinavých peňazí, nakoľko príjem pochádzajúci z trestnej činnosti musí prejsť určitými formami (postupmi, fázami), ktoré z neho zmyju protiprávnosť.
Ak aplikujeme tento výkladový prístup na vyššie uvedené prípady, tak potom musíme dospieť k záveru, že len uloženie finančných prostriedkov získaných trestnou činnosťou na bankový účet, samé osobe, nemôže byť legalizáciou v zmysle znakov skutkovej podstaty trestného činu podľa § 233 Tr. zák., pretože touto dispozíciou nedochádza k zatajovaniu existencie takéhoto príjmu, ani k zakrytiu pôvodu v trestnej činnosti a ani k určeniu, či použitiu takéhoto príjmu na spáchanie trestného činu.
Uloženie, či odloženie finančných prostriedkov na účet v banke, bez ďalšieho, preto nie je možné považovať za legalizáciu príjmu z trestnej činnosti v zmysle § 233 Tr. zák., pretože tu chýba „práčka, či pranie“, t. j. konanie, ktorého cieľom (úmyslom) by bolo „premeniť“ nelegálne získané finančné prostriedky na finančné prostriedky legálne. Iba umiestnením nelegálne získaných finančných prostriedkov na bankový účet nedochádza k premene finančných prostriedkov z nelegálnych na legálne, teda len využitie účtu v banke na „uskladňovanie“ nelegálne získaných finančných prostriedkov nespôsobuje, že sa stávajú (zdanlivo) legálnymi.
Ak si napríklad díler drog uloží na svojom bankovom účte peniaze získané za predaj drog, tak táto dispozícia neurobí z nelegálneho príjmu legálny príjem, nakoľko pôjde stále o peniaze získané z predaja drog, ktoré sa nestanú legálnymi len preto, že sú vložené na bankový účet. Rovnako tak legalizáciou nie je, ak si díler drog ponechá finančné prostriedky získané za predaj drog doma, kde si ich schová napríklad v trezore a následne sú nájdené pri domovej prehliadke.
Som názoru, že takéto umiestnenie finančných prostriedkov získaných z trestnej činnosti na účete v banke, samé osobe, nie je novým (ďalším, samostatným) skutkom, ktorý by mal byť právne kvalifikovaný ako trestný čin legalizácie príjmu z trestnej činnosti podľa § 233 Tr. zák., ale ide o súčasť hlavného trestného činu (napríklad podvodu, či drogového trestného činu a prípadne aj ich kvalifikovaných skutkových podstát), t. j. ide o fázu dokončovania už dokonaného hlavného trestného činu, zo spáchania ktorého bol získaný príjem.
Na strane druhej však treba uviesť, že vloženie finančných prostriedkov získaných z trestnej činnosti na účet v banke môže byť prvá etapa (fáza) legalizácie príjmu z trestnej činnosti (t. j. „práčky“ ako samostatného skutku, ktorý by už mohol napĺňať znaky skutkovej podstaty trestného činu podľa § 233 Tr. zák.). Napríklad, páchateľ legálne vykonáva podnikateľskú činnosť, pričom prevádzkuje nočný podnik, v ktorom, okrem iného, predáva aj drogy s tým, že finančné prostriedky získava tak legálnym spôsobom (prevádzka nočného podniku) ako aj trestnou činnosťou (predaj drog návštevníkom nočného podniku). Ak si páchateľ následne finančné prostriedky získané z predaja drog vloží na svoj podnikateľský účet a bude deklarovať, že ide o príjem z jeho podnikateľskej činnosti a takto zmieša príjem získaný z trestnej činnosti s príjmom legálnym, potom by sa tu už dalo hovoriť o samostatnom skutku, ktorý nadväzuje na hlavný trestný čin a ktorý napĺňa znaky skutkovej podstaty trestného činu legalizácie príjmu z trestnej činnosti podľa § 233 Tr. zák., s tým, že „práčkou“ ktorá nelegálny príjem z drog „vyprala“ by bolo práve využitie legálne vykonávanej podnikateľskej činnosti, zmiešanie nelegálnych príjmov s legálnymi a následne aj zdanenie takto zmiešaných príjmov.
Z hľadiska zmiešavania nelegálnych príjmov s príjmami legálnymi možno uviesť aj prípad z praxe, v ktorom išlo o trestný čin prevádzačstva, ktorý bol páchaný aj za pomoci skupiny taxikárov, ktorí si príjmy získané z prevádzania osôb cez štátne hranice zmiešavali so svojimi legálne získanými príjmami za prevádzkovanie činnosťi taxikárov. Aj tu sa dá hovoriť o samostatných skutkoch a samostaných trestných činoch, keď jeden zo skutkov bol určený na získavanie finančných prostreidkov z trestnej činnosti a druhý zo skutkov bol určený na premenu takto získaných finančných prostriedkov na finančné prostriedky legálne.
Pokiaľ ide o ďalšie možné spôsoby využívania bankových účtov na legalizáciu príjmu z trestnej činnosti, tak možno spomenúť aj prípad, v ktorom bol úradníkovi poskytnutý úplatok, ktorý vložil na bankový účet obchodnej spoločnosti, ktorú ovládal prostredníctvom tzv. bieleho koňa, pričom následne úradník uzatvoril s touto obchodnou spoločnosťou zmluvu o poskytovaní poradenských (konzultačných) služieb a obchodná spoločnosť mu fakticky vyplácala postupne (mesačne) úplatok ako odmenu za poskytovanie poradenských služieb, ktoré úradník následne evidoval ako svoj príjem podielahajúci dani.
Ak by však bol úradnikovi poskytovaný úplatok tak, že poskytovateľ úplatku by úplatok priamo vložil do obchodnej spoločnosti, ktorá by ním bola ovládaná, a následne by došlo k uzatvoreniu zmluvy o poradenských službách medzi touto obchodnou spoločnosťou a úradníkom s tým, že úplatok by bol priebežne úradníkovi vyplácaný ako odmena za (fiktívne) poskytované poradenské služby (fakticky by bol úradník dlhodobo platený poskytovateľom úplatku), potom by išlo iba o spôsob páchania hlavného trestného činu (trestného činu prijímania úlatku) a nešlo by alebo aj o trestný čin legalizácie príjmu z trestnej činnosti.
Ako trestný čin legalizácie príjmu z trestnej činnosti boli v praxi správne kvalifikované konania, v ktorých páchateľ odovzdal finančné prostriedky získané trestným činom svojim rodičom (tí si ich vložili na svoj bankový účet a deklarovali, že ide o ich úspory) a následne za ne nadobudli nehnuteľnosť, ktorú potom previedli na páchateľa ako dar. Rovnako je legalizáciou príjmu z trestnej činnosti aj konanie páchateľa, ktorý vloží finančné prostriedky získané trestnou činnosťou do obchodnej spoločnosti (respektíve na účet inej fyzickej osoby) a následne ich obdrží späť ako pôžičku, pri ktorej je dohodnutá dlhá doba návratnosti a podobne.
Bankové účty môžu byť využívané aj na zastieranie skutočného pôvodu finannčých prostriedkov. Napríklad, zastierať skutočný pôvod finančných prostriedkov je možné aj opakovanými prevodmi finančných prostriedkov medzi rôznymi bankovými subjektmi a to nezriedka aj v rôznych štátoch a rôznymi spôsobmi (pozri primerane k uvedenému napríklad uznesenie Mestského súdu v Prahe zo dňa 03.08.2011 sp. zn. 7To/286/2011). Napríklad prevádzanie finančných prostriedkov cez viacero bankových účtov, rozdelenie finančných prostriedkov na viaceré menšie platby, ktoré smerujú na viaceré bankové účty viacerých osôb, ktoré sú umiestnené v rôznych štátoch (prechádzajú medzi bankovými účtami pod rôznymi deklarovanými zámienkami), prenajímanie si bankových účtov od rôznych (bezproblémových, kriminálne nezávadných osôb) prostredníctvom ktorých sa realizujú rôzne prevody finančných prostriedkov a to za provízie pre majiteľa účtu a podobne.
Zaujímavou problematikou je posudzovanie trestných činov daňového podvodu, ktoré sú páchané prostredníctvom reťaze obchodných spoločností s tým, že posledná obchodná spoločnosť v reťazi žiada neoprávnene nárok na vrátenie DPH. Aby bolo vyvolané zdanie skutočného vykonávania podnikateľskej činnosti medzi obchodnými spoločnosťami, ktoré sú zapojené do reťaze, vyčlení páchateľ určitý objem finančných prostriedkov, ktorými disponuje z vykonávania svojej legálnej činnosti, pričom tento objem finančných prostriedkov následne obieha medzi bankovými účtami obchodných spoločností a takto sa deklaruje, že určitý tovar bol skutočne predávaný a nakupovaný, t. j., že zdaniteľné plnenia medzi obchodnými spoločnosťami riadne prebehli a boli aj riadne zaplatené. Takéto vloženie finančných prostriedkov „do obehu“ medzi bankovými účtami spriaznených obchodných spoločností bývalo vždy v praxi právne kvalifikované ako súčasť trestného činu daňového podvodu, ako spôsob jeho spáchania. V poslednej dobe však polícia začala takýto obeh finančných prostriedkov medzi bankovými účtami právne kvalifikovať ako trestný čin legalizácie príjmu z trestnej činnosti, teda ako samostatný skutok, odlišný od trestného činu daňového podvodu. V prípade, ak finančné prostriedky posielané do obehu medzi bankovými účtami obchodných spoločností pochádzajú z legálnej činnosti (čo bolo doposiaľ v praxi pravidlom), potom je nesprávne kvalifikovať takéto konanie ako trestný čin legalizácie príjmu z trestnej činnosti, nakoľko tu ide o pravý opak legalizácie. Do obehu sú totiž posielané „čisté“ legálne peniaze, ktoré sa až svojim obehom na bankových účtoch medzi obchodnými spoločnosťami z dôvodu páchania trestnej činnosti „zašpinia“. Nejde tu preto o „pranie špinavých peňazí“, ale ide skôr o „zašpinenie čistých peňazí“. Vzhľadom k uvedenému je v takýchto prípadoch nutné považovať spomenuté konanie aj naďalej za súčasť daňového trestného činu.
Záver:
Predpokladom vyvodzovania trestnej zodpovednosti páchateľa za spáchanie trestného činu legalizácie príjmu z trestnej činnosti podľa § 233 Tr. zák. bude
a) primárne preukázanie toho, že došlo k spáchaniu trestného činu (tzv. hlavný trestný čin) a že určitá majetková hodnota bola získaná týmto hlavným trestným činom, čo vyplýva zo znakov základnej skutkovej podstaty trestného činu podľa § 233 ods. 1 Tr. zák., ktoré vyžadujú, aby išlo o príjem alebo vec pochádzajúce z trestnej činnosti. Z hľadiska dokazovania sa nevyžaduje, aby tento hlavný trestný čin spáchala tá istá osoba ako následnú legalizáciu; dokonca nemusí prísť ani k odsúdeniu páchateľa za spáchanie hlavného trestného činu, napríklad páchateľ hlavného trestného činu nemôže byť uznaný za vinného, pretože zomrel, hlavný trestný čin je premlčaný, nepodarilo sa zistiť, ktorá konkrétna osoba sa hlavného trestného činu dopustila a podobne. Aj v takýchto prípadoch však bude nevyhnutným preukázať pri vedení trestného stíhania pre podozrenie zo spáchania trestného činu legalizácie príjmu z trestnej činnosti, že došlo k spáchaniu konkrétneho hlavného trestného činu. Nie je však vylúčené ani to, aby hlavný trestný čin a trestný čin legalizácie príjmu z trestnej činnosti spáchala aj jedna a tá istá osoba. Naproti tomu, vzájomný vzťah hlavného trestného činu a trestného činu podielnictva je založený na tom, že trestného činu podielnictva sa nikdy nemôže dopustiť páchateľ hlavného trestného činu, t. j. trestného činu, ktorý sám získal vec trestnou činnosťou,
b) a následne, že takouto majetkovou hodnotou získanou trestnou činnosťou nakladal páchateľ spôsobom uvedeným v ustanovení § 233 ods. 1 Tr. zák. Z hľadiska zavinenia sa pri trestnom čine legalizácie príjmu z trestnej činnosti vyžaduje úmyselné zavinenie (postačí aj zavinenie v nepriamom úmysle). Pokiaľ však ide o vedomosť osoby, ktorá sa dopúšťa trestného činu legalizácie príjmu z trestnej činnosti, tak, ak je odlišná od páchateľa hlavného trestného činu, nemusí vedieť, akým konkrétnym spôsobom bol spáchaný hlavný trestný čin, ktorého výnos je ňou legalizovaný. Postačí ak má aspoň hrubú predstavu o tom, že príjmy s ktorými disponuje a ktoré „perie“ pochádzajú z trestnej činnosti. Súčasťou skutku, v ktorom je videný trestný čin legalizácie príjmu z trestnej činnosti podľa § 233 Tr. zák. musí byť aj skutková okolnosť, z ktorej vyplýva, že legalizovaný príjem bol získaný trestnou činnosťou (napríklad prostredníctvom podvodu a podobne).
Táto práca bola podporovaná Agentúrou na podporu výskumu a vývoja na základe Zmluvy č. APVV-15-0272.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.