Rozhodovanie spoločnosti v kríze ako okolnosť vylučujúca protiprávnosť podľa § 28 ods. 1 Tr. zák.
Podnikateľský subjekt, ktorému hrozí úpadok je pri svojom rozhodovaní o obchodných záležitostiach spoločnosti často pod tlakom, keď pri nedostatku finančných prostriedkov musí pribežne hradiť pohľadávky svojim veriteľom, aby zachoval svoju podnikateľskú činnosť. Z dôvodu zachovania podnikateľskej činnosti by pritom mal hradiť pohľadávky rôznym svojim veriteľom, napríklad svojim dodávateľom (obchodným partnerom), ďalej svojim zamestnancom (pohľadávky vyplývajúce z titulu mzdy) a napokon je nevyhnutné, aby uhrádzal pohľadávky aj takým svojim veriteľom, ktorý mu poskytujú služby nevyhnutné na fungovanie jeho podnikateľskej činnosti (napríklad úhrada elektrickej energie, nájomného za priestory, ktoré užíva na podnikanie, splátky úverov ktoré mu boli poskytnuté v súvislosti s jeho podnikateľskou činnosťou a podobne).
Tieto pomerne často značné náklady podnikateľského subjektu a neschopnosť ich uhradiť v plnej výške, či všetkým veriteľom sú spravidla ešte zvýraznené tým, že podnikateľskému subjektu nie sú hradené jeho vlastné pohľadávky, ktoré má voči svojim dlžníkom. Takýto, nezriedka dlhšiu dobu trvajúci nepriaznivý hospodársky stav podnikateľského subjektu, spôsobuje, že podnikateľský subjekt sa dostáva do krízy v zmysle § 67a Obchodného zákonníka.
Pokiaľ podnikateľský subjekt nechce ukončiť podnikanie musí do určitej miery robiť rozhodnutia v kríze, čo fakticky znamená, že musí robiť rozhodnutia na svoju záchranu a rozhodovať sa s určitou vyššou, či nižšou mierou rizika a zodpovednosti za to, že svoje voľné finančné prostriedky rozdelí medzi svojich veriteľov tak, aby uhradil len tie pohľadávky, ktoré považuje za podstatné a nevyhnutné pre ďalšie fungovanie svojej podnikateľskej činnosti. Takéto rozhodnutia sa pomerne často robia v časovej tiesni a spravidla tiež pri nedostatku všetkých relevantných informácií. Ide teda o prípady tzv. risk managmentu[1].
Podnikateľský subjekt, ktorý je v kríze, má povinnosť uskutočniť záchranné opatrenia a to v takom rozsahu (a v takom časovom horizonte), aby krízový stav odvrátil. Táto povinnosť mu vyplýva z ustanovenia § 67b Obchodného zákonníka, podľa ktorého štatutárny orgán spoločnosti, ktorý zistil alebo s prihliadnutím na všetky okolnosti mohol zistiť, že spoločnosť je v kríze, je povinný v súlade s požiadavkami potrebnej alebo náležitej starostlivosti urobiť všetko, čo by v obdobnej situácii urobila iná rozumne starostlivá osoba v obdobnom postavení na jej prekonanie[2].
Ak je teda spoločnosť v kríze a je bez významu, či je už v úpadku alebo jej úpadok iba hrozí, neponecháva jej ďalší osud zákonodarca voľne v rukách štatutárnych orgánov spoločnosti, ale štatutárnym orgánom takejto spoločnosti ukladá zákonom povinnosť, aby vykonali, respektíve, aby sa aspoň pokúsili vykonať také záchranné opatrenia, ktoré by krízu v spoločnosti eliminovali.
Práve v čase vykonávania povinných záchranných opatrení podnikateľského subjektu v kríze v zmysle § 67b Obchodného zákonníka, t. j. spravidla pri rozhodovaní štatutárneho orgánu v časovej tiesni, pri nedostatku informácií, či pod tlakom veriteľov, môžu viesť záchranné opatrenia štatutárneho orgánu k vzniku škody na majetku spoločnosti, či k vzniku škody na majetku veriteľov spoločnosti v kríze, respektíve k porušeniu určitých povinností podnikateľského subjektu (napríklad povinnosti vyplácať mzdy, odvádzať poistné a podobne).
Vznik škody na majetku podnikateľského subjektu v kríze, či jeho veriteľov nastáva hlavne v prípadoch, v ktorých záchranné opatrenia štatutárneho orgánu sú neúspešné, respektíve nedostatočné na prekonanie krízy, prípadne nedostatočné na dlhodobejšie prekonanie krízy spoločnosti.
Pri vykonávaní takýchto neúspešných záchranných opatrení sa rozhodnutia štatutárneho orgánu spoločnosti v kríze dostávajú do kolízie s jednotlivými skutkovými podstatami trestných činov. K uvedenému je potrebné uviesť, že z hľadiska Trestného zákona a jeho skutkových podstát trestných činov je pomerne náročné vykonávať podnikateľskú činnosť na území Slovenskej republiky. To platí o to viac, ak je podnikateľský subjekt v takej hospodárskej situácii, v ktorej nemá dostatočný objem finančných prostriedkov, aby dokázal hradiť všetky svoje splatné záväzky riadne a včas. Nech urobí podnikateľský subjekt v takejto situácii akékoľvek záchranné opatrenia, prakticky vždy je ohrozený tým, že naplní alebo by mohol naplniť formálne znaky skutkovej podstaty konkrétneho trestného činu.
Tak napríklad, štatutárny orgán podnikateľského subjektu v kríze bude spravidla hľadať zdroje na prekonanie krízy v zmysle povinnosti podľa § 67b Obchodného zákonníka vo vnútri spoločnosti, pričom v praxi tieto záchranné opatrenia môžu spočívať
- v šetrení na mzdách vlastných zamestnancov tak, že pôjde o krátenie miezd, či pozdržianie výplat miezd, či odstupného (pri znižovaní počtu zamestnancov) s tým, že pri takomto záchrannom opatrení podľa § 67b Obchodného zákonníka bude hroziť štatutárnemu orgánu možný postih pre trestný čin nevyplatenia mzdy a odstupného podľa § 214 Tr. zák.,
- v šetrení na daniach, či odvodoch – pôjde spravidla o využitie získaných finančných prostriedkov napríklad zo zrazených odvodov či daní na prekonanie krízy spoločnosti na úhradu iných pohľadávok, pričom štatutárny orgán sa vystavuje trestnému postihu za spáchanie trestného činu neodvedenia dane a poistného podľa § 277 Tr. zák., či nezaplatenia dane a poistného podľa § 278 Tr. zák.
- vo favorizovaní niektorých svojich veriteľov pred inými, nakoľko úhradu ich pohľadávok považuje za nevyhnutnú pre ďalšie fungovanie podnikateľskej činnosti, či odvrátenie úpadkového stavu spoločnosti, pričom sa takýmto záchranným opatrením vystavuje, ak je v kríze z dôvodu platobnej neschopnosti, trestnému postihu za spáchanie trestného činu zvýhodňovania veriteľa podľa § 240 Tr. zák., pretože ak je spoločnosť v úpadku, potom má uhrádzať splatné pohľadávky veriteľov s rovnakým postavením pomerne a rovnomerne,
- v nepodaní návrhu na konkurz v situácii, keď už je spoločnosť v kríze v úpadku z dôvodu predĺženia a v snahe urobiť záchranné opatrenia na vyvedenie spoločnosti z krízy, pričom za takéto rozhodnutie hrozí štatutárnemu orgánu spoločnosti v kríze možný postih za spáchanie trestného činu marenia konkurzného konania podľa § 242 ods. 1 písm. a) Tr. zák.
- v rozpredávaní zostatkového majetku spoločnosti v kríze a to za situácie, keď je štatutárny orgán pri rozhodovaní v tiesni, potrebuje získať finančné prostriedky okamžite na záchranu spoločnosti a to prípadne aj za určitých nevýhodných podmienok, pričom v takomto prípade mu hrozí trestný postih za trestný čin poškodzovania veriteľa podľa § 239 Tr. zák., či za trestný čin porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku podľa § 237 Tr. zák.
Všetky vyššie uvedené situácie majú spoločné to, že ich štatutárny orgán spoločnosti v kríze vykonáva s úmyslom (cieľom) prekonať krízu spoločnosti a plní si tak svoju povinnosť ustanovenú § 67b Obchodného zákonníka. Ide tu pritom o evidentný stret povinnosti uvedenej v Obchodnom zákonníku (§ 67b) a Trestného zákona. Trestné právo je tak pri všetkých podstatných rozhodnutiach podnikateľského subjektu v kríze a štatutárny orgán podnikateľského subjektu v kríze sa ho pri svojom rozhodovaní v zmysle § 67b Obchodného zákonníka nezbaví a neustále ho má za chrbtom ako pripomienku, že síce na strane jednej má zákonnú povinnosť konať a zachrániť spoločnosť pred krízou, avšak na strane druhej môže takáto záchrana znamenať vznik trestnoprávnej zodpovednosti.
Problematickým je, či záchranné opatrenia v zmysle povinnosti vyplývajúcej z ustanovenia § 67b Obchodného zákonníka môžu spočívať v porušení iných povinností, napríklad povinnosti riadne a včas vyplácať mzdy zamestnancom, či povinnosti riadne a včas odvádzať dane, či odvody, prípadne povinnosti podať sám na seba návrh na vyhlásenie konkurzu alebo vyplácať všetkých splatných veriteľov s rovnakým postavením pomerne a rovnomere.
Tento problém je zvýraznený tým, že Obchodný zákonník v ustanovení § 67b Obchodného zákonníka nestanovuje v čom majú spočívať opatrenia na prekonanie krízy (hrozby úpadku, či už samotného úpadku), t. j. kedy štatutárny orgán dostojí tejto svojej zákonnej povinnosti a nestanovuje ani sankciu za to, ak si štatutárny orgán túto svoju povinnosť nesplní. Obchodný zákonník dokonca nestanovuje ani lehotu, v akej by mal štatutárny orgán vykonať vhodné, či potrebné opatrenia na odvrátenie krízy a bližšie neupravuje ani vzájomný vzťah povinnosti uvedenej v ustanovení § 67b Obchodného zákonníka a povinnosti podnikateľského subjektu, ktorý je už v úpadku a to v predĺžení, podať na seba návrh na vyhlásenie konkurzu[3].
Som názoru, že výnimočné (jednorazové, či ojedinelé) porušenie vyššie uvedených povinností vykonané podnikateľským subjektom v kríze na prekonanie krízy a to s reálne očakávaným cieľom, že týmto opatrením môže dôjsť k prekonaniu krízy (napríklad prednostná úhrada tovaru dodávateľovi hradená z miezd zamestnancov podnikateľského subjektu v kríze) môže byť považovaná za záchranné opatrenie v zmysle § 67b Obchodného zákonníka. Pri strete týchto zákonných povinností štatutárneho orgánu podnikateľského subjektu v kríze (na strane jednej povinnosti podľa § 67b Obchodného zákonníka a na strane druhej povinností vyplývajúcich napríklad zo zákonníka práce, daňových, či odvodových právnych predpisov, či zákona o konkurze) dáva zákonodarca prednosť povinnosti uvedenej v ustanovení § 67b Obchodného zákonníka, nakoľko bližšie nešpecifikuje v čom môže spočívať záchranné opatrenie (okrem toho, že by malo ísť o opatrenie, ktoré by vykonala rozumná osoba za obdobných podmienok) a hlavne, núti (uložením povinnosti) štatutárny orgán podnikateľského subjektu v kríze, aby urobil „všetko“ potrebné na zachránenie podnikateľského subjektu a pokračovanie podnikateľského subjektu v riadnom výkone podnikania. Skutočnosť, že spoločnosť je v kríze je mimoriadnou okolnosťou v „živote“ spoločnosti, ktorá ohrozuje jej ďalšiu existenciu a preto by mal štatutárny orgán takejto spoločnosti podniknúť mimoriadne (výnimočné a do určitej miery aj rizikové) kroky, ktoré spoločnosť zachánia. Zákonodarca tak favorizuje prežitie spoločnosti a to až do takej miery, že núti štatutárny orgán k vykonaniu záchranných opatrení. Celkom určite je preto z pohľadu zákonodarcu prijateľnejšie, ak spoločnosť, ktorá je napríklad zamestnávateľom viacerých osôb a na jej podnikanie sú naviazané ďalšie podnikateľské subjekty poruší jednorazovo, či ojedinele určité svoje zákonné povinnosti, ak sa tak stane v záujme a s cieľom splnenia inej zákonnej povinnosti, ktorá ukladá štatutárnym orgánom vyvedenie spoločnosti z krízy (zachovanie podnikateľského subjektu v podnikateľskom prostredí a jeho ďalšie riadne fungovanie by teda malo mať prednosť pred ojedinelým porušením čiastkových povinností štatuárneho orgánu, pretože okamžité „zlikvidovanie“ podnikateľského subjektu by zároveň znamenalo koniec aj napríklad pre zamestnancov podnikateľského subjektu a prípadne aj koniec pre naviazané subjekty ako napríklad dodávateľov, či odberateľov a podobne).
V tomto smere je nutné pripomenúť, že podľa § 28 ods. 1 Tr. zák. čin inak trestný nie je trestným činom, ak ide o výkon práva a povinnosti vyplývajúcich zo všeobecne záväzného právneho predpisu s tým, že spôsob výkonu práv a povinností nesmie odporovať všeobecne záväznému právnemu predpisu. Výkon zákonom uloženej povinnosti je okolnosťou vylučujúcou protiprávnosť činu, pričom možno dospieť k záveru, že ak ide o výkon záchranných opatení v zmysle povinnosti podľa § 67b Obchodného zákonníka, pôjde o riadny výkon povinnosti, ktorý neodporuje všeobecne záväznému právnemu predpisu a je v súlade s jeho účelom a úmyslom zákonodarcu na zachovaní obchodných spoločností v podnikateľskom prostredí, ktoré sa iba nakrátko, či výnimočne mohli dostať do krízy a to napríklad aj z objektívnych dôvodov (kríza na trhu a podobne).
Pokiaľ teda podnikateľský subjekt vykonáva svoju zákonnom uloženú povinnosť vyplývajúcu z ustanovenia § 67b Obchodného zákonníka a realizuje vhodné opatrenia na odvrátenie krízy, môže počítať s tým, že jeho konanie bude beztrestné a to aj vtedy, ak by podnikateľským subjektom realizované opatrenia boli neúspešné. Tak napríklad, v prípade, ak by podnikateľský subjekt zistil, že je predĺžený a rozhodol sa vykonať opatrenia v súlade s povinnosťou uvedenou v ustanovení § 67b Obchodného zákonníka, potom by nemohol byť trestnoprávne sankcionovaný za spáchanie trestného činu marenia konkurzného alebo vyrovnacieho konania podľa § 242 ods. 1 písm. a) Tr. zák., teda za nesplnenie povinnosti podať včas návrh na vyhlásenie konkurzu, nakoľko by tomu bránilo ustanovenie § 28 ods. 1 Tr. zák. v zmysle ktorého nie je trestným výkon povinnosti vyplývajúci zo všeobecne záväzného právneho predpisu. Obdobne by nešlo o podozrenie zo spáchania trestného činu porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku podľa § 237, či § 238 Tr. zák. ak by postup štatutárneho orgánu v zmysle § 67b Obchodného zákonníka neviedol k prekonaniu krízy podnikateľského subjektu, ale práve naopak, viedol by k spôsobeniu škody na majetku podnikateľského subjektu.
Podmienkou však je, aby išlo o riadny výkon povinnosti uvedenej v ustanovení § 67b Obchodného zákonníka, t. j., rečou ustanovenia § 28 ods. 1 veta za bodkočiarkou, aby výkon povinností neodporoval všeobecne záväznému právnemu predpisu.
Už bolo uvedené vyššie, že pre prax (a to aj trestnoprávnu) zostáva nezodpovedanou otázkou to, čo možno považovať za riadne plnenie si povinnosti v zmysle § 67b Obchodného zákonníka, t.j. ako účinne postupovať, aby reálne mohlo dôjsť k prekonaniu krízy a čo už celkom určite nie je možné považovať za plnenie si povinnosti ustanovenej § 67b Obchodného zákonníka, ktoré by bolo hodné ochrany ustanovenia § 28 ods. 1 Tr. zák.
Určité zákonné kritérium vhodného opatrenia poskytuje ustanovenie § 67b Obchodného zákonníka, ktoré hovorí o opatreniach, ktoré by v obdobnej situácii urobila iná rozumne starostlivá osoba.
Ak si teda ako základ posudzovania povinnosti uvedenej v ustanovení § 67b Obchodného zákonníka zvolíme kritérium rozumnej osoby ako aj kritérium konania v súlade s náležitou starostlivosťou a v zmysle § 28 ods. 1 Tr. zák. kritérium, že výkon povinnosti nesmie odporovať všeobecne záväznému právnemu predpisu, potom celkom určite môžeme vylúčiť z ustanovenia § 67b Obchodného zákonníka také opatrenia, ktoré sú samé osobe trestnými činmi, napríklad získanie finančných prostriedkov na prekonanie krízy páchaním trestných činov krádeže, lúpeže, podvodu a podobne. Rovnako tak nie je možné považovať za riadne plnenie si povinnosti uvedenej v ustanovení § 67b Obchodného zákonníka také opatrenia štatutárneho orgánu, ktoré síce môžu viesť k želanému cieľu (k odvráteniu krízy), ale sú založené nie na rozumnom (racionálnom) zvažovaní, ale iba na náhodnom a príliš riskantnom konaní. Napríklad v praxi bol zaznamenaný prípad, v ktorom štatutárny orgán vsadil všetky zostávajúce finančné prostriedky v rulete a dúfal, že takto ich zhodnotí a prekoná krízu podnikateľského subjektu, respektíve vložil zostávajúce finančné prostriedky do tzv. pyramídovej hry, z ktorej nereálne očakával astronomické výnosy a podobne. Takéto konania by mohli napĺňať znaky skutkovej podstaty trestného činu poškodzovania veriteľa podľa § 239 Tr. zák., ak by sa tak odstránil zvyšný majetok podnikateľského subjektu a veritelia by nemali možnosť uspokojiť sa z iného majetku podnikateľského subjektu, prípadne spáchanie trestného činu zavineného úpadku podľa § 228 Tr. zák., pokiaľ by takýmto konaním štatutárny orgán spoločnosti úmyselne spôsobil úpadok právnickej osobe a súčasne úmyselne poškodil aj jej veriteľov.
Z uvedených záverov však nemožno vyvodiť, že by štatutárny orgán spoločnosti v kríze nemohol, či nemal pri záchranných opatreniach spoločnosti riskovať, pretože je logickým, že záchranné opatrenia na prekonanie krízy v zmysle § 67b Obchodného zákonníka musia niesť v sebe určitý stupeň rizika a musia byť urobené v čo možno najkratšej dobe, aby mali alebo mohli mať rozhodujúci význam, avšak podstúpené riziko by nemalo byť zjavne nerozumné, či evidentne zbytočné, ale malo by v sebe niesť určitú racionálnu mieru plánovitosti, riadnej prípravy opatrenia na prekonanie krízy, v ktorom je už určitá únosná miera rizika zakalkulovaná.
Prvým krokom, ktorý by mal podnikateľský subjekt v kríze vykonať, aby sa dalo hovoriť o riadnom zákonnom záchrannom opatrení podľa § 67b Obchodného zákonníka, by malo by zistenie, kde by mohol hľadať možnosti na prekonanie krízy. Celkom určite by mal disponovať podnikateľský subjekt určitými znalosťami o tom, čo by mal vykonať, aby aj reálne dokázal prekonať krízu. Zvažovať by preto mal aj možnosť poradiť sa s odborníkmi, respektíve vyžiadať si odborné stanovisko od osôb, ktoré by mu mohli pomôcť rýchlo sa zorientovať v krízovej situácii a navrhnúť adekvátne opatrenia, ktoré by mu mohli pomôcť prekonať krízu. Do úvahy by prichádzalo napríklad odborné posúdenie stavu podnikateľského subjektu zo strany finančného poradcu, daňového poradcu, advokáta a podobne, pričom z poskytnutých poznatkov by následne mohol podnikateľský subjekt zistiť aj oblasť, v ktorej by sa mali alebo mohli realizovať jeho opatrenia na prekonanie krízy.
V zásade
by mohol nájsť podnikateľský subjekt riešenie na prekonanie krízy buď vo vnútri
podnikateľského subjektu (napríklad získať finančné prostriedky ušetrením
mzdových nákladov za prepustených zamestnancov, prípadne predajom majetku podnikateľského
subjektu, ktorý nie je nevyhnutne potrebný na vykonávanie podnikateľskej
činnosti alebo obmedzením výroby), respektíve vo vonkajšej sfére (t. j. oblasti
ktorá smeruje voči iným subjektom), ktoré by mohli spočívať napríklad
v zabezpečení finančných prostriedkov z iných zdrojov (napríklad pristúpenie
nového investora do podnikateľského subjektu, uzatvorenie dohôd s veriteľmi
o odložení splatnosti pohľadávok, či splátkovom kalendári, investovanie
zostatkových finančných prostriedkov do konkrétneho obchodu s očakávaným
reálnym výnosom, dôslednejšie vymáhanie pohľadávok voči vlastným dlžníkom
a podobne). V praxi sa budú spravidla aplikovať a vzájomne
kombinovať viaceré prijaté opatrenia s cieľom, aby podnikateľský subjekt
čo možno najrýchlejšie prekonal krízu, t. j. nedostal sa do úpadkového stavu,
prípade ak už v úpadku je, aby bol tento úpadok iba prechodného
charakteru.
Všetky záchranné opatrenia, pokiaľ budú vykonávané riadne, možno označiť za plnenie si zákonnej povinnosti v zmysle § 67b Obchodného zákonníka a preto by s poukazom na ustanovenie § 28 ods. 1 Tr. zák. nemal hroziť štatutárnemu orgánu podnikateľského subjektu trestnoprávny postih v prípade ich neúspechu a vzniku škôd na majetku cudzích osôb (spravidla veriteľov), či na majetku samotnej spoločnosti.
V tomto smere je nutné zdôrazniť, že ustanovenie § 67b Obchodného zákonníka nehovorí nič o tom, že prijaté záchranné opatrenie musí byť úspešné, t. j. že riadnym záchranným opatrením môže byť iba také opatrenie, ktoré spoločnosť dostane z krízy. Záchranné opatrenie v zmysle § 67b Obchodného zákonníka teda nemožno posudzovať podľa jeho výsledku (úspešnosti). Tento záver je podstatný aj z hľadiska aplikácie ustanovenia § 28 ods. 1 Tr. zák., pretože na jeho aktivovanie bude postačovať riadny výkon povinnosti podľa § 67b Obchodného zákonníka, t. j. riadny pokus o vyvedenie spoločnosti z krízy a nebude podstatným, že zámer o vyvedenie spoločnosti z krízy sa napokon nepodarilo zrealizovať.
Predmetné konštatovanie je logické, nakoľko žiadne z prijatých záchranných opatrení podnikateľského subjektu nemôže stopercentne zaručiť, že bude v konečnom dôsledku úspešné takým spôsobom, že podnikateľský subjekt krízu prekoná. Práve naopak, je možné, že úspešné nebudú a budú viesť k úpadku podnikateľského subjektu (pokiaľ bol v kríze z dôvodu, že mu úpadok hrozil), respektíve, že sa úpadok podnikateľského subjektu ešte viac prehĺbi (ak bol podnikateľský subjekt v kríze z dôvodu úpadku).
Podnikateľský subjekt za takejto situácie bude preto už nezadržateľne smerovať do konkurzu s tým, že zodpovednosť za úpadkový stav podnikateľského subjektu, respektíve za následné konkurzné konanie nesie, okrem iných faktorov, ktoré môžu byť objektívneho charakteru (napríklad kríza v podnikateľskej oblasti, v ktorej realizuje podnikateľský subjekt svoje aktivity), aj štatutárny orgán podnikateľského subjektu, ktorý nedokázal prekonať krízu podnikateľského subjektu účinnými opatreniami v zmysle § 67b Obchodného zákonníka a práve naopak, svojimi krokmi spôsobil zmenšenie majetku podnikateľského subjektu a tým aj úplné alebo čiastočné zmarenie pohľadávok svojich veriteľov.
Tak napríklad, pokiaľ podnikateľský subjekt realizuje opatrenia na prekonanie krízy takým spôsobom, že predá svoj majetok za adekvátnu protihodnotu a z výťažku za predaj majetku následne hradí splatné pohľadávky selektívne len vybraným veriteľom, ktorých uhradenie pohľadávok považuje za nevyhnutné na zachovanie svojej podnikateľskej činnosti (napríklad úhrada pohľadávok elektrárňam, dodávateľom a podobne), pričom tak koná s cieľom prekonania krízy a zabezpečenia ďalšieho chodu podnikateľskej činnosti, z ktorej následne reálne môže očakávať taký hospodársky výnos, z ktorého by bolo možné uhradiť aj zvyšné pohľadávky svojich veriteľov, potom nie je možné voči štatutárnemu orgánu vyvodzovať trestnú zodpovednosť za spáchanie trestného činu zvýhodňovania veriteľa podľa § 240 Tr. zák., nakoľko štatutárny orgán podnikateľského subjektu síce úmyselne uprednostňuje niektorých svojich veriteľov a to za stavu svojej platobnej neschopnosti, avšak robí tak v rámci plnenia si svojej povinnosti vyplývajúcej mu z ustanovenia § 67b Obchodného zákonníka. V takomto prípade by totiž išlo o riadny výkon povinnosti uvedenej v ustanovení § 67b Obchodného zákonníka a preto by bola trestná zodpovednosť vylúčená ustanovením § 28 Tr. zák. Tento záver by platil aj v prípade, ak by vyššie uvedené opatrenia napokon úspešné neboli a podnikateľskú činnosť obchodnej spoločnosti by sa nepodarilo oživiť natoľko aby bolo možné uhradiť všetky splatné pohľadávky všetkých veriteľov podnikateľského subjektu v celej ich výške. V takomto prípade by išlo aj o prípustné podnikateľské riziko, ktoré bolo podstúpené v záujme podnikateľského subjektu, v dobrej viere (v dobrom úmysle) a primeranými opatreniami, ktoré by bolo možné očakávať od rozumnej osoby.
Ak by však štatutárny orgán podnikateľského subjektu využil finančné prostriedky z predaja majetku podnikateľského subjektu na úhradu vymyslených (fiktívnych) pohľadávok svojich fiktívnych veriteľov (spravidla osôb, ktoré konajú s ním v zhode), potom by takáto činnosť nemohla byť pokrytá riadnym plnením povinnosti v zmysle § 67b Obchodného zákonníka, pretože jej cieľom by nebolo prekonanie krízy podnikateľského subjektu, ale odliv majetku spoločnosti a následný „pád“ podnikateľského subjektu do konkurzu. V takomto prípade by išlo o spáchanie trestného činu poškodzovania veriteľa podľa § 239 Tr. zák. a ustanovenie § 28 Tr. zák. by nebolo relevantné, pretože by nešlo o riadny výkon povinnosti podľa § 67b Obchodného zákonníka.
V tomto smere je nutné uviesť, že od každej spoločnosti v kríze je potrebné vyžadovať, aby konala (v jej mene štatutárne orgány) v zmysle § 67b Obchodného zákonníka s primeranou starostlivosťou, poznaním rizík a možnosťami ich eliminácie. Je preto nevyhnuté, aby spoločnosti v kríze, ktoré sa rozhodujú pre také záchranné opatrenia, ktoré by mohli v prípade ich neúspechu vážne ohroziť ich chod (napríklad spôsobiť úpadok spoločnosti) konali s určitou mierou opatrnosti a dôsledne vyhodnocovali reálnu možnosť očakávateľného zisku z podniknutého záchranného opatrenia ako aj reálnu vlastnú hospodársku situáciu. Na strane druhej, od štatutárnych orgánov spoločnosti v kríze možno vyžadovať len takú mieru opatrnosti, ktorá počíta s normálnymi (bežnými) pomermi. Nemožno od štatutárnych orgánov spoločnosti v kríze žiadať, aby počítali s okolnosťami mimoriadnymi, či ťažko predvídateľnými v príčinnej súvislosti s ktorými sa napríklad záchranné opatrenie spočívajúce v investícii do určitého obchodu stane investíciou stratovou.
Pokiaľ je podnikateľským subjektom právnická osoba, tak je nutné zdôrazniť aj to, že je to táto právnická osoba a nie jej štatutárny orgán, kto nesie riziko podnikateľského neúspechu. Za podnikateľský neúspech, teda len preto, že nevyšiel určitý podnikateľský zámer, preto nie je možné postihovať členov štatutárneho orgánu, pokiaľ tento zámer realizoval so starostlivosťou riadneho hospodára. Súčasne nie je možné prehliadnuť, že každý manažer, vrátane štatutárnych orgánov, je pri svojom rozhodovaní vystavený nebezpečenstvu chybných krokov, úsudkov a odhadov, hoci by konal sebazodpovednejšie. Alebo povedané inak, ani člen štatutárneho orgánu nie je a nemôže by neomylný, čo je nutné vziať do úvahy pri posudzovaní toho, či konal so starostlivosťou riadneho hospodára[4].
Z uvedených skutočností vyplýva, že v rámci trestného konania vedeného pre podozrenie zo spáchania úpadkových trestných činov (spravidla trestných činov poškodzovania veriteľa, zvýhodňovania veriteľa, zavineného úpadku, podvodného úpadku, či marenia konkurzného alebo vyrovnacieho konania) alebo majetkových trestných činov (spravidla trestného činu porušovania povinností pri správe cudzieho majetku), ktoré budú súvisieť s rozhodnutiami štatutárneho orgánu spoločnosti, ktorá je v kríze bude nutné nazerať na tieto rozhodnutia aj optikou ustanovenia § 67b Obchodného zákonníka.
Či bola spoločnosť v kríze v čase rozhodovania podnikateľského subjektu by malo byť predmetom dokazovania v trestnom konaní a to hlavne v prípadoch, v ktorých opatrenia vykonané podnikateľským subjektom boli realizované bezprostredne pred konkurzným konaním, prípade, keď bude súčasťou obhajoby obvineného to, že následku relevantnému z hľadiska trestného práva došlo z dôvodu, že plnil povinnosť uvedenú v ustanovení § 67b Obchodného zákonníka. V takýchto prípadoch bude nutné dôsledne vyhodnocovať, či záchranné opatrenia prijaté podnikateľským subjektom boli nielen realizované v kríze, ale aj či boli vykonané v súlade s požiadavkami potrebnej a náležitej starostlivosti.
V žiadnom prípade nie je možné konanie štatutárneho orgánu spoločnosti, ktoré boli vykonané v kríze hodnotiť z trestnoprávneho hľadiska iba podľa spôsobeného následku, t. j. prípadného neúspechu vykonaných opatrení, ktoré boli realizované na prekonanie krízy. Inak povedané, nie každé neracionálne, či nehospodárne konanie je nutne aj konaním, ktoré by malo byť postihnuté trestnoprávnymi nástrojmi. Pokiaľ by táto zásada neplatila, potom by mohla nastať situácia, v ktorej by bol každý vedúci pracovník (a tento záver možno primerane vztiahnuť aj na osoby oprávnené konať v mene obchodnej spoločnosti) neustále „jednou nohou vo väzení“, čo by reálne mohlo viesť k alibizmu, nerozhodnosti a k zľudoveniu porekadla podľa ktorého „kto nič nerobí, nič nepokazí“. Od vedúcich pracovníkov sa pritom očakáva pravý opak; invencia, kreativita a schopnosť niesť za svoje rozhodnutia aj zodpovednosť, ktorá však má byť vedená v trestnoprávnej rovine len v krajnom prípade[5].
Trestné právo je prostriedkom ultima ratio a preto celkom určite nemá kriminalizovať neúspech v podnikaní a už vôbec nie neúspech záchranných opatrení vykonaných v zmysle § 67b Obchodného zákonníka, ktoré boli vykonané v súlade s obsahom povinnosti upravenej týmto zákonným ustanovením. Povinnosti podnikateľských subjektov v kríze, možnosti jej odvrátenia ako aj možné následné sankcie (napríklad vykonanie konkurzného konania vrátane sankcií nachádzajúcich sa v zákone o konkurze upravujúcich porušenie povinnosti dlžníka v predĺžení podať sám na seba návrh na vyhlásenie konkurzu) sú doménou úpravy mimotrestných právnych noriem a preto by trestné právo malo do tohto právneho priestoru vstupovať a zasahovať iba vtedy, ak pôjde o konania štatutárneho orgánu spoločnosti v kríze, ktoré zjavne prekračujú hranice mimotrestných právnych noriem, sú vykonávané s cieľom poškodiť podnikateľský subjekt, či všetkých alebo iba niektorých veriteľov podnikateľského subjektu, prípadne s úmyslom vyviesť majetok zo spoločnosti a „poslať“ podnikateľský subjekt následne do konkurzného konania.
[1] k uvedenému pozri bližšie napríklad Teryngel, J.: K trestním limitum vlastníckeho rozhodování právnických osob – zpronevěra a porušování povinnosti při správě cizího majetku, Trestní právo č. 7/2004
[2] ustanovenia o spoločnosti v kríze sa stali súčasťou Obchodného zákonníka na základe zákona č. 87/2015 Z.z. s účinnosťou od 01.01.2016
[3] na stanej jednej má podnikateľský subjekt povinnosť vykonať opatrenia na odvrátenie svojho úpadkového stavu, na strane druhej má povinnosť podať sám na seba návrh na vyhlásenie konkurzu ak je predĺžený. Postup podnikateľského subjektu by tu zrejme mal byť taký, že povinnosť vyplývajúca z ustanovenia § 67b Obchodného zákonníka by mala mať prednosť pred povinnosťou podnikateľského subjektu podať na seba návrh na vyhlásenie konkurzu. Podnikateľský subjekt by sa mal najskôr snažiť prekonať krízu vhodnými opatreniami a až následne, v prípade neúspechu, t. j. v prípade, ak by štatutárnym orgánom vykonané opatrenia neviedli k prekonaniu krízy, by mal podnikateľský subjekt reálne zvažovať, či nie je nevyhnutné už postupovať podľa zákona o konkurze a vykonať opatrenia smerujúce k ukončeniu podnikania a aspoň čiastočnému uspokojeniu veriteľov v konkurznom konaní.
[4] k uvedenému pozri primerane rozsudok Najvyššieho súdu ČR sp. zn. 29 Cdo/3770/2016 zo dňa 19.07.2018
[5] primerane nález Ústavného súdu Českej republiky sp. zn. II. ÚS/698/2019 zo dňa 24.09.2019.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.