K niektorým aspektom povinnosti mlčanlivosti daňového poradcu v trestnom konaní
(výťah z prednášky uskutočnenej dňa 21.01.2020 pre daňových poradcov na Akadémii daňových poradcov v Bratislave)
V súvislosti s nárastom daňových trestných vecí stúpa v praxi požiadavka na vypočutie daňového poradcu k podstatným skutkovým okolnostiam, pre ktoré sa trestné konanie vedie. Ide spravidla o prípady, v ktorých sa vedie trestné konanie (nemusí byť ešte ani začaté testné stíhanie vo veci) pre podozrenie zo spáchania daňového trestného činu, respektíve trestného činu skreslovania údajov hospodárskej a obchodnej evidencie, pričom podozrivá, respektíve už obvinená osoba sa obhajuje tak, že konala na základe rady, odporúčania, či odborného stanoviska daňového poradcu, prípadne, že celý zvolený postup (napríklad pri optimalizácii daňovej povinnosti) bol dielom daňového poradcu, ktorý ho prípadne aj zastupoval v daňovom konaní. Takýto spôsob obhajoby daňového subjektu môže byť relevantný, nakoľko môže vylučovať úmyselné zavinenie u daňového subjektu, ak sa neskôr ukáže, že postup zvolený, či odporučený daňovým poradcom bol nesprávny a mohol by zakladať znaky skutkovej podstaty konkrétneho trestného činu.
Samozrejme, nutnosť vypočuť daňového poradcu nezriedka vyplýva aj z toho, že podozrivý daňový subjekt (spravidla právnická osoba) je nekontaktný, nie je možné zistiť miesto pobytu štatutárneho orgánu daňového subjektu, avšak napríklad z daňového konania vedeného proti daňovému subjektu je zjavné, že daňový subjekt bol zastúpený v konaní daňovým poradcom.
V takýchto prípadoch prichádza do úvahy výsluch daňového poradcu (respektíve osoby oprávnenej konať za daňového poradcu, keďže daňovým poradcom môže byť aj právnická osoba) a to podľa § 196 ods. 2 Tr. por., prípadne v procesnom postavení svedka alebo aj v procesnom postavení obvineného.
Pred výsluchom daňového poradcu, a to v akomkoľvek procesnom postavení, je nutné si uvedomiť, že daňový poradca má zákonom uloženú povinnosť mlčanlivosti.
Podľa § 18 ods. 1 zákona č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch a Slovenskej komore daňových poradcov (ďalej len zákon o daňových poradcoch) je daňový poradca povinný zachovávať mlčanlivosť o všetkých skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel v súvislosti s poskytovaním daňového poradenstva. Od tejto povinnosti ho môže oslobodiť iba klient písomným vyhlásením alebo súd.
Koho je možné považovať za daňového poradcu
Z uvedného ustanovenia možno vyvodiť, že zákonom stanovená povinnosť mlčanlivosti dopadá na daňového poradcu, ktorým môže byť podľa zákona o daňových poradcoch tak fyzická osoba, ako aj právnická osoba. V prípadoch daňového poradcu ako právnickej osoby sa povinnosť mlčanlivosti vzťahuje na všetky osoby, ktoré v mene, či v zastúpení tejto právnickej osoby poskytujú daňové poradenstvo. Povinnosť mlčanlivosti sa vzťahuje aj na zamestnancov daňového poradcu - fyzickej osoby (§ 18 ods. 4 zákona o daňových poradcoch). Podstatným je aj to, že povinnosť mlčanlivosti trvá aj pri osobe, ktorá už daňové poradenstvo nevykonáva, nakoľko bola vyčiarknutá zo zoznamu daňových poradcov (§ 18 ods. 3 zákona o daňových poradcoch).
Daňovým poradcom môže byť iba osoba zapísaná v zozname daňových poradcov a pri právnickej osobe musí mať právnická osoba takúto činnosť zapísanú ako svoj predmet v obchodnom registri s tým, že oprávnenie vykonávať daňové poradenstvo vzniká dňom zápisu alebo registrácie do zoznamu.
Daňovým poradcom teda nie je automaticky každá osoba, ktorá poskytuje rady v oblasti daní alebo vedie účtovníctvo daňového subjektu. Napríklad účtovníka, ktorý nie je zapísaný v zozname daňových poradcov a účtovnícku činnosť vykonáva ako svoju živnosť, nemožno považovať za daňového poradcu a preto sa na neho ani nevzťahuje povinnosť mlčanlivosti v zmysle § 18 ods. 1 zákona o daňových poradcoch. Účtovníci pritom majú s daňovým subjektom nezriedka zmluvne dohodnutú povinnosť mlčanlivosti. Zmluvne dohodnutá povinnosť mlčanlivosti však nie je v trestnom konaní relevantná, nakoľko podľa § 129 ods. 2 Tr. por. (ktorý sa uplatní aj pri výsluchu podľa § 196 ods. 2 Tr. por.) platí zákaz výsluchu iba v prípadoch zákonom alebo medzinárodnou zmluvou uloženej alebo uznanej povinnosti mlčanlivosti. Z uvedeného vyplýva, že účtovníka, ktorého spravidla viaže iba zmluvne dohodnutá povinnosť mlčanlivosti, avšak nevzťahuje sa na neho zákonom uložená povinnosť mlčanlivosti, možno vypočúvať v trestnom konaní bez nutnosti ho zmluvne dohodnutej povinnosti mlčanlivosti zbavovať.
Čo je predmetom povinnosti mlčanlivosti pri daňových poradcoch
Povinnosť mlčanlivosti daňového poradcu sa týka poskytovaného daňového poradenstva, t. j. poskytovania poradenských služieb vo veciach daní, odvodov a poplatkov. V tomto smere pôjde aj o poskytovanie stanovísk a vysvetlení pre klientov k aplikácii právnych predpisov v oblasti daní, či odvodov. Súčasťou daňového poradenstva je aj výklad daňových predpisov pre klienta.
Daňovým
poradenstvom je hlavne
- poradenstvo a vypracovávanie daňových priznaní,
- všeobecné poradenstvo pri uplatňovaní daňových zákonov a súvisiacich predpisov (tým súvisiacim predpisom môže byť aj Trestný zákon a skutkové podstaty daňových trestných činov, ale aj účtovných predpisov),
- poradenstvo pri optimalizácii daňového plánovania,
- poradenstvo pri uplatňovaní medzinárodných zmlúv v oblasti daní,
- zastupovanie a obhajovanie daňových subjektov pred daňovými orgánami v daňovom konaní.
V praxi je teda nesporným, že obsahom povinnosti mlčanlivosti daňového poradcu je výkon daňového poradenstva.
V niektorých trestných veciach bolo sporným to, či pod povinnosť mlčanlivosti daňového poradcu možno zaradiť aj prípady, v ktorých chce orgán činný v trestnom konaní alebo súd vedieť len to, či konkrétny daňový poradca poskytoval konkrétnemu daňovému subjektu daňové poradenstvo v určitom čase (napríklad, či daňový poradca X. poskytoval v roku 2015 daňové poradenstvo daňovému subjektu Y.). T. j., sporným bolo, či sa povinnosť mlčanlivosti daňového poradcu vzťahuje vyslovene iba na obsah poskytovanej služby zo strany daňového poradcu (na samotné daňové poradenstvo) alebo sa týka aj subjektov, ktorým sa daňové poradenstvo poskytovalo alebo neposkytovalo, teda možného zoznamu klientov daňového poradcu.
V tomto smere v naznačených trestných veciach napokon prevážil názor (a myslím, že správny), ktorý vychádza z toho, že daňové poradenstvo zahŕňa nielen obsah poskytovanej služby, ale aj to komu a kedy bola táto služba poskytovaná a preto daňový poradca nie je oprávnený oznámiť orgánom činným v trestnom konaní alebo súdu informáciu o tom, či v určitom čase poskytoval alebo neposkytoval služby určitému klientovi, nakoľko tomu bráni zákonom stanovená povinnosť mlčanlivosti. Pokiaľ nebol daňový poradca riadne oslobodený od povinnosti mlčanlivosti, potom by túto povinnosť mali orgány činné v trestnom konaní rešpektovať a nie tlačiť daňového poradcu do spolupráce s pochybným argumentom, že to čo od neho chcú vedieť nie je zahrnutné povinnosťou mlčanlivosti a nemá sa čoho obávať.
V tejto súvislosti je nutné zdôrazniť, že zákonom stanovená povinnosť mlčanlivosti viaže daňového poradcu bez ohľadu na to, či sa mu to páči alebo nie, respektíve, či prípadne chce spolupracovať s orgánmi činnými v trestnom konaní. Alebo povedané inak, pokiaľ nie je daňový poradca riadne oslobodený od povinnosti mlčanlivosti, potom má povinnosť „byť ticho“ (o tom, o čom nemôžem hovoriť mám povinnosť mlčať).
Na strane druhej však treba uviesť, že nie všetko čo daňový poradca urobí alebo uvidí je výkonom daňového poradenstva a vzťahuje sa na to povinnosť mlčanlivosti. Povinnosť mlčanlivosti sa u daňového poradcu vzťahuje iba na prípady, ak vykonáva daňové poradenstvo v zmysle zákona o daňových poradcoch, t. j. len v súvislosti s výkonom jeho povolania.
Možno spomenúť pomerne kuriózny prípad z praxe, v ktorom sa viedlo trestné stíhanie pre podozrenie zo spáchania trestného činu skreslovania údajov hospodárskej a obchodnej evidencie, v ktorom vystupoval daňový poradca ako svedok, ktorý mal vidieť svojho suseda ako pálil účtovné doklady na svojej záhrade. Tento daňový poradca pritom nikdy neposkytoval daňové poradenstvo svojmu susedovi, ale malo ísť len o náhodného svedka pálenia účtovných dokladov. Daňový poradca odopieral vypovedať a odvolával sa na povinnosť mlčanlivosti, pričom policajt mu oponoval, že tu sa jeho svedectvo netýka výkonu daňového poradenstva, ktoré by poskytoval svojmu klinetovi a že v danej veci ani nie je relevantné jeho povolanie (pod hrozbou uloženia poriadkovej pokuty napokon daňový poradca vypovedal). Uvedený prípad vhodne ilustruje, že povinnosť mlčanlivosti sa vzťahuje na daňového poradcu iba vtedy, ak vykonával daňové poradenstvo a nie na každú jeho činnosť, ktorá nemá s výkonom daňového poradenstva žiadny súvis (postup policajta, ktorý zvolil racionálne protiargumenty a zaznačil ich do zápisnice bol nepochybne správny a do budúcna aj ľahko preskúmateľný súdom).
Je nutné uzatvoriť, že v prípadoch, v ktorých nejde o výkon daňového poradenstva v zmysle zákona o daňových poradcoch, sa daňový poradca nemôže odvolávať na povinnosť mlčanlivosti, nakoľko sa na neho nevzťahuje a preto je povinný napríklad vypovedať ako svedok.
V neposlednom rade je potrebné spomenúť prípady, v ktorých napríklad daňový poradca poyktne určitú radu len neformálne. V praxi bol zaznamenený prípad, v ktorom obvinený vypovedal, že postupoval podľa rady daňového poradcu, ktorý mu ju povedal pri ich náhodnom stretnutí na oslave narodením ich spoločného známeho; daňový poradca vo svojej výpovedi potvrdil, že sa s obvineným neformálne rozprával o výklade daňových predpisov a povedal mu na ich výklad svoj názor. Obhajca jedného zo spoluobvinených následne namietal túto výpoveď daňového poradcu s tým, že daňový poradca mal byť pred výsluchom oslobodený spod povinnosti mlčanlivosti, nakoľko daňovým poradenstvom je aj nefomálne daňové poradenstvo.
V tomto prípade sa presadil názor, že daňovým poradenstvom, na ktoré sa vzťahuje povinnosť mlčanlivosti je len daňové poradenstvo vykonávané podľa zákona o daňových poradcoch, t. j. daňové poradenstvo, ktoré vykonáva daňový poradca na základe uzatvorenej zmluvy s klientom (§ 17 ods. 1 zákona o daňových poradcoch). Akékoľvek neformálne rady, či odporúčania zo strany daňového poradcu preto nespadajú pod daňové poradenstvo poskytované podľa zákona o daňových poradcoch a preto sa na ne nevzťahuje povinnosť mlčanlivosti. Tento názor je logický a môže byť využiteľný pri rozlíšení medzi formálnym a neformálnym daňovým poradenstvom.
Oslobodenie od povinnosti mlčanlivosti daňového poradcu (ktorý súd tak môže urobiť?)
Ustanovenie § 18 ods. 1 zákona o daňových poradcoch stanovuje dve možnosti oslobodenia daňového poradcu od povinnosti mlčanlivosti a to písomným vyhlásením klienta alebo (rozhodnutím) súdu.
Ide o dve rovnocenné možnosti oslobodenia daňového poradcu od povinnosti mlčanlivosti, teda orgán činný v trestnom konaní si môže vybrať ktorúkoľvek z nich. V prípade, ak nedôjde k oslobodeniu od povinnosti mlčanlivosti zo strany klienta daňového poradcu, môže následne požiadať o oslobodenie súd (a to platí aj opačne). Pokiaľ je daňový poradca vypočúvaný až v konaní pred súdom, je operatívnejšie, keď daňového poradcu oslobodí spod povinnosti mlčanlivosti priamo súd pred začatím výsluchu.
V praxi bolo pomerne sporné, ktorý (aký) súd by mal rozhodovať o oslobodení daňového poradcu od povinnosti mlčanlivosti, teda na ktorý súd by sa mali orgány činné v trestnom konaní obracať s takouto žiadosťou. Ustanovenie § 18 ods. 1 zákona o daňových poradcoch pritom hovorí iba o súde a neposkytuje v tomto smere žiadne vodítka.
Možno uviesť príklad z praxe, v ktorom sa NAKA v trestnom konaní vedenom pre pokračovací zločin daňového podvodu podľa § 277a ods. 1, ods. 3 písm. a) Tr. zák. obrátila so žiadosťou na Špecializovaný trestný súd, v ktorej žiadala oslobodiť daňovú poradkyňu, zapísanú v zozname daňových poradcov, povinnosti mlčanlivosti, nakoľko ju bolo potrebné vypočuť v procesnom postavení svedka s tým, že v rozhodnom období roku 2013 mala poskytovať daňové poradenstvo aj daňovému subjektu U. a.s. a zastupovať ho v daňovom konaní, pričom daňový subjekt U. a.s. bol nekontaktný.
Špecializovaný trestný súd odmietol vyhovieť tejto žiadosti, pretože dospel k záveru, že daňového poradcu nie je možné v trestnom konaní oslobodiť od povinnosti mlčanlivosti s tým, že na takéto rozhodnutie je príslušný súd, ktorý by bol inak príslušný konať o podanej žalobe vo veciach upravených príslušným daňovým právnym predpisom a takýmto súdom by mal byť Krajský súd Banská Bystrica, pretože orgánom verejnej správy v oblasti daní vo vzťahu k daňovému subjektu U. a.s je Daňový úrad Banská Bystrica.
Polícia teda žiadosť následne adresovala predmetnému krajskému súdu, pričom Krajský súd v Banskej Bystrici uznesením sp. zn. 24S/99/2017 zo dňa 21.12.2017 rozhodol tak, že konanie zastavil. V odôvodnení svojho rozhodnutia sa nastotožnil so stanoviskom Špecializovaného trestného súdu, pričom poznamenal, že úlohou správneho súdnictva je podľa Správneho súdneho poriadku ochrana práv fyzických a právnických osôb a ochrana zákonnosti v súvislosti s činnosťou orgánov verejnej správy. Z ustanovenia § 6 ods. 2 SSP pritom vyplýva, v akých veciach majú správne súdy právomoc konať a rozhodnúť s tým, že oslobodenie od povinnosti mlčanlivosti tam nespadá a ani z povahy veci nevyplýva, že by išlo o konanie, ktorým by sa mala poskytnúť ochrana právam, oprávneným záujmom alebo povinnostiam fyzickej osoby a žiadna osoba ani netvrdí, že by jej práva alebo oprávnené záujmy v oblasti verejnej správy boli dotknuté. Súd v rámci správneho súdnictva teda nemá právomoc vo veci konať a rozhodnúť, nakoľko nejde o konanie upravené Správnym súdnym poriadkom. Súdom, ktorý je oprávnený oslobodiť od povinnosti daňovú poradkyňu teda nemôže byť správny súd. V tomto smere však správny súd dospel k záveru, že napriek tomu, že Trestný poriadok neupravuje postup súdu pre prípad podania žiadosti o oslobodenie daňového poradcu od povinnosti zachovávať mlčanlivosť, správny súd bol názoru, že príslušným na takéto rozhodnutie je súd, ktorého postup upravujú ustanovenia Trestného poriadku. Podľa ustanovení Trestného poriadku úkony pred začatím trestného stíhania alebo v prípravnom konaní vykonáva súd, ktorý by bol príslušný na konanie o obžalobe. Je to súd, ktorý vykonáva súdnictvo v trestných veciach; ide tu teda o právomoc súdu v trestnom konaní.
Podľa môjho názoru (a tak som postupoval aj v praxi) je správny názor Krajského súdu v Banskej Bystrici. Pokiaľ ide o trestné konanie vedené pre podozrenie zo spáchania trestného činu a práve v trestnom konaní je nutné vypočuť daňového poradcu napríklad ako svedka, nie je žiadny logický dôvod, z ktorého by sa dalo vyvodiť, že by o oslobodení od povinnosti mlčanlivosti mal rozhodnovať iný než trestný súd. V takýchto prípadoch bude teda o žiadosti o oslobodenie rozhodovať v predprípravnom a v prípravnom konaní súd v zmysle § 24 Tr. por. a v konaní pred súdom súd, ktorý konanie vedie.
Zákon o daňových poradcoch nehovorí nič ani o náležitostiach písomného vyhlásenia klienta, či rozhodnutia súdu, avšak je zrejmé, že z hľadiska právnej istoty by oslobodeniu od povinnosti mlčanlivosti mala predchádzať písomná žiadosť orgánov činných v trestnom konaní, v ktorej by malo byť vyslovene uvedené o aké trestné konanie ide (v akom štádiu sa trestné konanie nachádza), o aký trestný čin ide, na akom skutkovom základe sa trestné konanie vedie a že pre náležité objasnenie skutkového stavu je nutné zistiť obsah poskytnutého, či neposkytnutého daňového poradenstva konkrétneho daňového poradcu pre konkrétneho klienta.
Písomné oslobodenie od povinnosti mlčanlivosti od klienta, či súdu, by potom malo obsahovať obdobné náležitosti, aby daňový poradca vedel posúdiť čoho konkrétneho sa má jeho výpoveď týkať a pri akom konkrétnom poskytovaní daňového poradenstva bol oslobodený od povinnosti mlčanlivosti.
Je v zásade neprijateľné oslobodzovať daňového poradcu od povinnosti mlčanlivosti paušálne, t. j. všeobecne (nekonkrétne).
K uvedenému je potrebné dodať, že žiadosť o oslobodenie od povinnosti mlčanlivosti môže klientovi, či súdu adresovať aj samotný daňový poradca (môže sa tak stať v prípadoch, v ktorých je daňový poradca obviňovaný svojim klientom a daňový poradca chce na takéto obvinenia reagovať a nechce vyčkávať, kým príslušnú žiadosť podajú orgány činné v trestnom konaní).
Povinnosť mlčanlivosti a výsluch daňového poradcu v trestnom konaní
Už bolo uvedené, že pokiaľ je nutné vypočuť daňového poradcu v trestnom konaní a predmetom výsluchu by mal byť obsah výkonu daňového poradenstva, ktoré daňový poradca poskytoval svojmu klientovi v zmysle zákona o daňových poradcoch, potom je nevyhnutné, pred realizovaním výsluchu (a to v akomkoľvek procesnom postavení, v ktorom má byť daňový poradca vypočutý), si zabezpečiť rozhodnutie o oslobodení daňového poradcu od povinnosti mlčanlivosti a to buď od samotného klienta alebo cestou súdu.
Pokiaľ by mal byť daňový poradca vypočúvaný pred začatím trestného stíhania podľa § 196 ods. 2 Tr. por., respektíve po začatí trestného stíhania v procesnom postavení svedka, uplatní sa v obidvoch týchto prípadoch zákaz výsluchu v zmysle § 129 ods. 2 Tr. por. a to až dovtedy, pokiaľ daňový poradca nebude oslobodený od povinnosti mlčanlivosti.
Pokiaľ by bol daňový poradca obvinený zo spáchania trestného činu, ktorého sa mal dopustiť v súvislosti s výkonom daňového poradenstva svojmu klientovi, tak aj v takomto prípade musí zachovávať povinnosť mlčanlivosti a to až dovtedy pokiaľ nebude od povinnosti mlčanlivosti oslobodený klientom alebo súdom. Tento záver platí aj napriek tomu, že pri obvinenom nie je zákaz výsluchu ohľadne zákonom ustanovenej povinnosti mlčanlivosti vyslovene upravený, nakoľko povinnosť mlčanlivosti pri daňových poradcoch platí voči všetkým a za každej situácie a sám zákonodarca stanovuje z nej výnimky iba pri povinnosti prekaziť spáchanie trestného činu (§ 341 Tr. zák.).
Ak by zákaz výsluchu nebol zo strany orgánov činných v trestnom konaní, či súdu rešpektovaný, potom by boli takéto výsluchy zaťažené procesnou vadou (relatívnou neúčinnosťou dôkazu), pričom táto relatívna neúčinnosť dôkazu by mohla byť odstránená iba dodatočným oslobodením daňového poradcu od povinnosti mlčanlivosti. Pokiaľ by sa tak nestalo ani dodatočne (napríklad klient, či súd by takúto žiadosť o oslobodenie odmietli), potom by takýto výsluch bol nepoužiteľný a nebolo by možné na neho prihliadnuť pri ustaľovaní skutkového stavu veci.
Rešpektovanie povinnosti mlčanlivosti daňového poradcu sa netýka iba zákazu výsluchu
Povinnosť mlčanlivosti daňového poradcu sa, v zmysle ustanovení Trestného poriadku, netýka iba ústneho prejavu daňového poradcu, ale aj napríklad povinnosti na vydanie veci podľa § 89 ods. 1 Tr. por., pretože v zmysle § 89 ods. 2 Tr. por. sa táto povinnosť nevzťahuje na listinu alebo vec, ktorej obsah sa týka okolnosti, o ktorej platí zákaz výsluchu, okrem prípadu, keď došlo k oslobodeniu od povinnosti zachovať vec v tajnosti alebo k oslobodeniu od povinnosti mlčanlivosti.
Daňový poradca by teda pred oslobodením od povinnosti mlčanlivosti nemal byť zo strany orgánov činných v trestnom konaní vyzvaný na vydanie veci (spravidla pôjde o výzvy na vydanie účtovných dokladov, ktoré môžu mať listinnú formu, prípadne formu počítačového údaju, respektíve pôjde o výzvy na vydanie počítača daňového poradcu, jeho mobilného telefónu, ktoré môžu ako pracovné pomôcky obsahovať údaje tvoriace predmet daňového poradenstva – napríklad stanoviská pre klienta, odporúčania, časti účtovníctva, zoznam klientov a podobne), nakoľko takémuto úkonu zo strany daňového poradcu bráni ustanovenie § 89 ods. 2 Tr. por. Ak by sa tak predsa len stalo, potom je daňový poradca povinný takúto výzvu odmietnuť a mal by orgán činný v trestnom konaní upozorniť na zákonom stanovenú povinnosť mlčanlivosti. Pokiaľ by žiadanú vec vydal a to napriek tomu, že nebol oslobodený od povinnosti mlčanlivosti, išlo by o nezákonne vykonaný procesný úkon (relatívna neúčinnosť dôkazu).
Tento postup (teda nespoluprácu s orgánmi činnými v trestnom konaní s poukazom na zákonom ustanovenú povinnosť mlčanlivosti) musí daňový poradca zvoliť aj pri žiadostiach, ktoré sa týkajú napríklad vydania, či oznámenia rôznych prístupových hesiel, ktoré sa daňový poradca dozvedel pri výkone daňového poradenstva (napríklad prístup do claudu, na ktorom sa nachádza účtovníctvo, heslá do svojho pracovného počítača, mobilu a podobne). Vyššie uvedené platí aj v prípadoch, v ktorých by chcel daňový poradca spolupracovať s orgánmi činnými v trestnom konaní (výnimkou sú len situácie, ktoré spadajú pod trestný čin neprekazenia trestného činu).
Orgány činné v trestnom konaní musia v takýchto prípadoch zvoliť iný procesný postup a to
- zabezpečiť oslobodenie daňového poradcu od povinnosti mlčanlivosti alebo
- využiť inštitút odňatia veci podľa § 91 Tr. por, prípadne uchovania a vydania počítačových údajov podľa § 90 Tr. por.,
- respektíve možno takéto veci zaistiť pri vykonávaní prehliadky iných priestorov (typicky kancelárie daňového poradcu), prípadne aj pri vykonávaní domovej prehliadky u daňového poradcu.
Postup orgánu činného v trestnom konaní nemusí byť vo vyššie naznačenom poradí, ale orgán činný v trestnom konaní môže hneď zvoliť napríklad vykonanie prehliadky kancelárie daňového poradcu. V tomto smere je nutné zdôrazniť, že zákonom stanovená povinosť mlčanlivosti nebráni tomu, aby hľadané listiny, či veci boli zaistené prostredníctvom odňatia veci, či prehliadky iných priestorov, respektíve domovej prehliadky a to aj v prípade, ak nebol daňový poradca oslobodený od povinnosti mlčanlivosti. Pokiaľ však nebol daňový poradca oslobodený od povinnosti mlčanlivosti, potom nemôže s orgánmi činnými v trestnom konaní spolupracovať ani pri výkone prehliadok (napríklad vydať hľadanú vec na základe predchádzajúcej výzvy v zmysle § 104 Tr. por.) a musí dbať, aby jeho vyjadrenie o odvolaní sa na zákonom stanovenú povinnosť mlčanlivosti bolo zaznamenené v zápisnici o úkone.
Pokiaľ ide o výkon prehliadok u daňového poradcu (či už u neho doma alebo v kancelárii, prípadne aj v aute), malo by byť z príkazu na prehliadku jednoznačne zrejmé presné vymedzenie miesta, ktoré sa má prehľadať ako aj presné vymedzenie toho, čo sa má prehliadkou získať (napríklad účtovné doklady uložené u daňového poradcu týkajúce sa klineta XY, kópia počítačových údajov nachádzajúcich sa v počítačových médiách daňového poradcu, ktorá sa týka výkonu daňového poradenstva vo vzťahu ku daňovému subjektu Y).
Z hľadiska postupu orgánov činných v trestnom konaní pri vykonávaní prehliadok u daňového poradcu je nutné uviesť, že súdy dlhodobo považujú postavenie daňových poradcov za postavenie obdobné výkonu advokácie. Vzhľadom na uvedené by sa mali uplatňovať pri výkone prehliadok u daňových poradcov obdobné závery, ktoré boli judikované u advokátov.
V tomto smere by orgány činné v trestnom konaní mali napríklad pri hľadaní konkrétnych počítačových údajov realizovať, ak je to možné (nie je to možné napríklad pri veľkom objeme dát, zašifrovanom prístupe do počítača a podobne), menej invazívny spôsob a zabezpečiť len kópie hľadaných počítačových údajov pred ich odňatím, ktoré by mohlo ochromiť nielen výkon povolania daňového poradcu, ale aj jeho klientov (napríklad v praxi bolo takto políciou zaistené celé účtovníctvo klienta daňového poradcu, ktoré mal daňový poradca u seba v elektronickej forme, pričom následne daňový poradca nemohol vyhotoviť daňové priznania v zákonom stanovenej lehote a daňový subjekt bol za nepodanie daňového priznania pokutovaný zo strany príslušného správcu dane. Polícia pritom neumožnila daňovému poradcovi ani aspoň dočasne nahliadnuť do zaistených účtovných dokladov pre potreby vypracovania daňových priznaní priamo na polícii. Tento postup polície, ktorá daňovému poradcovi neumožnila vyhotoviť riadne daňové priznania bol následne označený ako nesprávny úradný postup polície).
Do budúcna by bolo vhodné uvažovať o tom, aby bol k výkonu prehliadky u daňového poradcu prizvaný aj zástupca Komory daňových poradcov a to práve z dôvodu zákonom ustanovenej povinnosti mlčanlivosti (v tomto smere by mohol byť Trestný poriadok doplnený, aby mal takýto postup zákonný podklad).
Bližšie k prehliadkam u advokátov, ktorých závery možno použiť aj na daňových poradcov pozri rozhodovaciu činnosť napríklad Ústavného súdu ČR sp. zn. IV. ÚS/2/2002, Ústavného súdu SR sp. zn. II. ÚS/96/2010, II. ÚS/53/2010, III. ÚS/68/2010, II. ÚS/270/2013, Európskeho súdu pre ľudské práve Robathin proti Rakúsku – sťažnosť číslo 30457/06 zo dňa 03.07.2012.
Možnosti trestného postihu daňového poradcu za porušenie zákonom stanovenej povinnosti mlčanlivosti
a) pokiaľ daňový poradca nerešpektuje zákonom stanovenú povinnosť mlčanlivosti a mechanizmus oslobodzovania od povinnosti mlčanlivosti a to prípade aj vo vzťahu k orgánom činným v trestnom konaní alebo napríklad novinárom a podobne, mohol by sa teoreticky dopustiť trestného činu ohrozenia obchodného, bankového, poštového, telekomunikačného a daňového tajomstva podľa § 264 Tr. zák. a to ohľadne tých znakov tejto skutkovej podstaty, ktoré hovoria o úmyselnom vyzradení daňového tajmostva nepovolanej osobe (napríklad daňový poradca má od klienta informácie, ktoré tvoria daňové tajomstvo a tieto vyzradí inej osobe hoci nebol oslobodený od povinnosti mlčanlivosti).
b) v praxi však bude spravidla prichádzať do úvahy trestnoprávny postih daňového poradcu za poskytnutie pomoci klientovi po spáchaní trestného činu klienta.
V takomto prípade prichádza do úvahy najmä podozrenie zo spáchania trestného činu nadržovania podľa § 339 Tr. zák. Klient daňového poradcu sa napríklad dopustí trestného činu skrátenia dane podľa § 276 Tr. zák., následne vyhľadá daňového poradcu, ktorého pomoc klientovi môže spočívať napríklad
- v klamaní polícii o klientovi s úmyslom, aby sa klient vyhol trestnému stíhaniu,
- v ničení dokladov (napríklad účtovníctva), aby neboli nájdené,
- v ukrývaní dôkazov (napríklad odstránenie elektronických médií, o ktorých vie, že by mohli byť hľadané políciou),
- v dodatočnom falšovaní dokladov, ktoré ma sťažiť odhalenie daňovej trestnej činnosti (napríklad daňový poradca účtovné doklady svojho klienta falšuje, či pozmeňuje tak, aby zodpovedali napríklad nepravdivému daňovému priznaniu daňového subjektu),
- v poskytnutí odbornej rady (po spáchaní daňového testného činu, na spáchaní ktorého nemal daňový poradca žiadny podiel), ako postupovať, aby bolo sťažené odhalenie napríklad daňového podvodného konania voči klientovi a podobne.
Osobitne je nutné zvýrazniť a zopakovať, že povinnosť mlčanlivosti, ktorá ťaží daňového poradcu znamená povinnosť „byť ticho“ (nerobiť nič, čo by mohlo znamenať porušenie tejto povinnosti). Z povinnosti mlčanlivosti však nemožno vyvodiť „právo daňového poradcu klamať“.
Napríklad, ak je daňový poradca predvolaný na políciu na výsluch v procesnom postavení svedka, je jeho povinnosťou sa na výsluch dostaviť. Ak následne je políciou dotazovaný na konkrétnu osobu (možného klienta) a to aj napriek tomu, že nebol doposiaľ oslobodený od povinnosti mlčanlivosti, nemže uviesť nič. Pokiaľ by však zámerne políciu klamal, napríklad by uvádzal, že takého klineta nepozná, nikdy sa s ním nestretol, neposkytoval mu žiadne rady a podobne a to s úmyslom, aby sa táto konkrétna osoba vyhla možnému trestnému stíhaniu, mohol by sa daňový poradca dopustiť trestného činu nadržovania podľa § 339 Tr. zák. (pretože právo klamať neexistuje a neumožňuje ho ani zákonom stanovená povinnosť mlčanlivosti) a to prípadne aj v jednočinnom súbehu s trestným činom krivej výpovede a krivej prísahy podľa § 346 Tr. zák., pretože ich jednočinný súbeh nie je vylúčený.
V tomto smere možno poukázať aj na závery českej judikatúry, ktorá sa týka advokáta - obhajcu, avšak jeho postavenie je obdobné daňovému poradcovi. Predmetná judikatúra uvádza, že „obhajca s odkazom na svoju povinnosť mlčanlivosti nemôže uvádzať orgánom činným v trestnom konaní nepravdivé údaje na ktoré sa vzťahuje povinnosť mlčanlivosti, hoci tak urobil v záujme obvineného, respektíve ohľadne identity osoby, na ktorú je dotazovaný. Pokiaľ obhajca aj napriek svojmu oprávneniu neodmietne odpovedať na otázku orgánu činného v trestnom konaní, ale zámerne uvedie nepravdu a to preto, aby obvinenému umožnil uniknúť trestnému stíhaniu, respektíve aby jeho trestné stíhanie podstatne oddialil, prichádza do úvahy zodpovednosť za spáchanie trestného činu nadržovania“ (R 25/2009 – český).
Len pre úplnosť možno dodať, že trestný čin nadržovania podľa § 339 Tr. zák. nie je možné spáchať v jednočinnom súbehu s trestným činom neprekazenia trestného činu podľa § 341 Tr. zák., či trestným činom neoznámenia trestného činu podľa § 340 Tr. zák.
c) trestný čin neprekazenia trestného činu podľa § 341 Tr. zák. je špecifický tým, že pri ňom sa povinnosť mlčanlivosti daňového poradcu neuplatní a je priamo prelomená zákonom a to aj bez nutnosti oslobodzovať daňového poradcu od povinnosti mlčanlivosti.
V tomto smere možno poukázať aj na ustanovenie § 18 ods. 2 zákona o daňových poradcoch, ktoré stanovuje, že povinnosť zachovávať mlčanlivosť na nezťahuje na zákonom uloženú povinnosť prekaziť spáchanie trestného činu.
Pri trestnom čine neprekazenia trestného činu podľa § 341 Tr. zák. teda nie je daňový poradca viazaný povinnosťou mlčanlivosti. Práve naopak, tejto povinnosti je tu nadradená povinnosť urobiť všetko pre prekazenie zákonom taxatívneho vymenovaného trestného činu (§ 341 ods. 1 Tr. zák.).
Z hľadiska daňového poradcu môže ísť hlavne o tieto trestné činy, kde bude mať povinnosť ich prekaziť:
a) testné činy korupcie,
b) zločiny, pri ktorých stanovuje Trestný zákon hornú hranicu trestnej sadzby najmenej 10 rokov – pôjde tu napríklad o kvalifikované skutkové podstaty trestného činu skrátenia dane podľa § 276 ods. 3, ods. 4, daňového podvodu podľa § 277a ods. 2, ods. 3, či neodvedenia dane a poistného podľa § 277 ods. 3, ods. 4 – teda pôjde o daňové trestné činy, pri ktorých bude hroziť minimálne značný rozsah spáchania činu, t. j. dlh na dani vo výške 26.600 euro a viac,
c) legalizácia príjmu z trestnej činnosti podľa § 233 ods. 3, ods. 4 Tr. zák.
Vzhľadom k uvedenému by mal mať daňový poradca aspoň základnú predstavu o tom, pri akých trestných činoch nastupuje jeho povinnosť prekaziť spáchanie konkrétneho trestného činu. Postačí, keď sa spáchanie trestného činu rysuje aspoň v hrubých rysoch, nevyžaduje sa aby daňový poradca vedel presne všetky skutkové okolnosti páchaného trestného činu do úplných detailov. Z uvedeného vyplýva, že povinnosť prekaziť spáchanie trestného činu nastupuje nielen vtedy, ak má daňový poradca jasnú vedomosť o možnom páchateľovi a páchanom trestnom čine, ale aj vtedy, ak má vedomosť iba o páchanom trestnom čine, ale nevie presne kto by mohol byť jeho páchateľom, respektíve ak nepozná jeho všetkých páchateľov (rozkrývanie prípadnej trestnej činnosti je už povinnosťou orgánov činných v trestnom konaní a nie daňového poradcu, preto nemá daňový poradca povinnosť ďalej pátrať po páchateľoch trestných činov).
Predmetného trestného činu sa dopustí ten, kto sa hodnoverným spôsobom dozvie, že iná osoba pripravuje alebo pácha trestný čin, ktorý je taxatívne vymenovaný v základnej skutkovej podstate. Napríklad, daňový poradca je pri výkone daňového poradenstva oboznámený s tým, že daňový subjekt (jeho klinet) chce ovplyvniť výsledok svojej vlastnej daňovej povinnosti na podklade falošných dokladov.
V praxi je niekedy problematickým posúdiť čo znamená, že sa niekto „hodnoverným spôsobom dozvie“. Hodnoverný spôsob získania informácie o tom, že niekto iný pácha trestný čin alebo jeho páchanie pripravuje nie je možné vykladať tak široko, aby sa tým myslelo získanie akejkoľvek informácie (napríklad, že daňovému poradcovi niekto iba poskytne všeobecnú informáciu, že počul, že určitý daňový subjekt chce nelegálne optimalizovať svoju daňovú povinnosť).
U daňového poradcu by mala táto hodnovernosť vyplývať z výkonu povolania daňového poradcu, t. j. malo by ísť o zistenie vyplývajúce z realizovania daňového poradenstva, prípadne napríklad o priamu informáciu od svojho klienta (hodnovernosť bude nutné vyvodzovať z konkrétnych okolností prípadu a z dôveryhodnosti zdroja informácie).
Vzhľadom k uvedenému by mal daňový poradca vždy pred výkonom daňového poradenstva informovať svojho klineta, že jeho povinnosť mlčanlivosti neplatí pri trestnom čine neprekazenia trestného činu podľa § 341 Tr. zák.
V zmysle znenia skutkovej podstaty trestného činu neprekazenia trestného činu podľa § 341 Tr. zák. by mal daňový poradca prekaziť spáchanie trestného činu, teda mal by vykonať také aktívne konanie, ktoré by bolo reálne spôsobilé zabrániť spáchaniu alebo dokonaniu trestného činu. Takýmto konaním je napríklad trestné oznámenie orgánom činným v trestnom konaní alebo napríklad nezničenie účtovných dokladov, ktoré žiadal klient, aby daňový poradca zničil a ich odovzdanie orgánom činným v trestnom konaní a podobne.
Pre úplnosť možno uviesť, že ustanovenie § 341 ods. 2 Tr. zák. stanovuje prípady, v ktorých nikto a ani daňový poradca nemá povinnosť prekaziť páchanie trestného činu (napríklad, ak by jemu, či jeho blízkej osobe hrozila smrť, ťažká ujma na zdraví a podobne). Pokiaľ sa daňový poradca sám, prípadne so svojím klientom dopúšťa trestného činu, nemá samozrejme povinnosť ho prekaziť a ani na sám nahlásiť na polícii. Tento záver napokon vyplýva už z toho, že trestného činu neprekazenia trestného činu podľa § 341 Tr. zák. sa môže dopustiť len osoba odlišná od páchateľa trestného činu, ktorý by sa mal prekaziť.
d) trestný čin neoznámenia trestného činu podľa § 340 Tr. zák.
Na rozdiel od trestného činu neprekazenia trestného činu podľa § 341 Tr. zák., ktorého sa možno dopustiť iba vo fáze, keď ešte trestný čin nebol spáchaný, či celkom dokonaný, testného činu neoznámenia trestného činu podľa § 340 Tr. zák. sa možno dopustiť iba v prípadoch, v ktorých sa napríklad daňový poradca dozvie o trestnom čine až po jeho spáchaní (nemá teda vedomosť o jeho páchaní, ale má vedomosť až o tom, že už bol spáchaný). Aj pri tomto trestnom čine musí ísť o hodnoverný spôsob, ktorým sa daňový poradca dozvie o spáchaní trestného činu (hodnoverný spôsob tu možno vykladať zhodne ako pri trestnom čine neprekazenia trestného činu).
Pokiaľ sa daňový poradca dozvedel o spáchaní trestného činu uvedeného v ustanovení § 340 ods. 1 Tr. zák. pri výkone daňového poradenstva poskytovaného v zmysle zákona o daňových poradcoch, potom sa neoznámením spáchaného trestného činu nemôže dopustiť trestného činu neoznámenia trestného činu podľa § 340 Tr. zák., nakoľko tomu bráni ustanovenie § 340 ods. 3 Tr. zák., ktoré pri tomto trestnom čine upravuje osobitnú okolnosť vylučujúcu protiprávnosť spočívajúcu v tom, že testným nie je ten, kto by oznámením trestného činu porušil zákonom uloženú povinnosť mlčanlivosti.
Ustanovenie § 18 ods. 2 zákona o daňových poradcoch síce stanovuje, že povinnosť zachovávať mlčanlivosť sa nevzťahuje na zákonom uloženú povinnosť prekaziť a oznámiť spáchanie trestného činu, avšak toto ustanovenie v časti, ktoré hovorí o povinnosti oznámiť spáchanie trestného činu sa neuplatí, pretože ustanovenie § 340 ods. 3 Tr. zák. tu má prednosť, nakoľko je v pomere špeciality k ustanoveniu § 18 ods.2 zákona o daňových poradcoch (len Trestný zákon môže stanoviť znaky skutkovej podstaty trestného činu ako aj okolnosti vylučujúce protiprávnosť činu).
Možno preto zopakovať, že na rozdiel od trestného činu neprekazenia trestného činu podľa § 341 Tr. zák. sa trestného činu neoznámenia trestného činu podľa § 340 Tr. zák. nemôže dopustiť daňový poradca, ak sa o spáchaní trestného činu dozvedel pri poskytovaní daňového poradenstva, nakoľko tomu bráni jeho zákonom stanovená povinnosť mlčanlivosti, avšak môže sa dopustiť trestného činu nadržovania podľa § 339 Tr. zák., ak by následne pomáhal páchateľovi trestného činu v úmysle, aby sa ten vyhol trestnému stíhaniu.
e) Daňový poradca (a to prípadne aj vo forme právnickej osoby) môže samozrejme vystupovať aj ako páchateľ, spolupáchateľ, či účastník spravidla daňového trestného činu (typicky trestného činu skrátenia dane a trestného činu daňového podvodu), a to napríklad v prípadoch, v ktorých
– úmyselne skresluje výšku daňovej povinnosti daňového subjektu,
– úmyselne zahrnie alebo naopak nezahrnie niektoré účtovné doklady do určovania daňovej povinnosti daňového subjektu,
- falšuje účtovné doklady, ktoré následne ovplyvňujú výšku daňovej povinnosti daňového subjektu,
- úmyselne poskytne nesprávnu odbornú radu daňovému subjektu – napríklad o tom, že určitý výnos nepodlieha dani, respektíve, že sa zdaňuje inak a podobne,
- radí daňovému subjektu ako odstrániť časť príjmov a vyhnúť sa ich zdaneniu (napríklad prostredníctvom tzv. nákupu daňovej straty a podobne).
Daňový poradca sa teda môže dopustiť aj spolupáchateľstva či účastníctva na daňovom trestnom čine, čo bude závisieť od miery aktivity daňového poradcu pri páchaní trestného činu. Vzhľadom na to, že hlavné daňové trestné činy (skrátenie dane a daňový podvod) sú úmyselné trestné činy, tak trestná zodpovednosť daňového poradcu nebude prichádzať do úvahy, ak by daňový poradca prispel napríklad k skráteniu dane svojou nedbanlivosťou (napr. nedbanlivostné prehliadnutie niektorej podstatnej skutočnosti) alebo celkom nezavinene (napríklad z dôvodu neúplných daňových podkladov, ktoré mu poskytol daňový subjekt). Daňový poradca totiž nemôže niesť trestnú zodpovednosť za trestný čin skrátenia dane, pokiaľ mu príslušný daňový subjekt neposkytol všetky potrebné podklady na podanie pravdivého daňového priznania alebo mu celkom zatajil skutočnosti odôvodňujúce vznik a výšku určitej dane (uznesenie Najvyššieho súdu ČR z 21. júla 2005, sp. zn. 8 Tdo 790/2005).
Pokiaľ ide o možné nedbanlivostné zavinenie daňového poradcu, tak to možno vyvodiť v situácii, ak sa napríklad daňový poradca dlhodobo nezaujíma o najnovšie poznatky či zmeny, ktoré sa týkajú jeho odbornej činnosti, a ani o jej právnu reguláciu, hoci je to s ohľadom na činnosť, ktorú vykonáva, jedna zo základných podmienok pre riadny výkon jeho činnosti. Napríklad daňový poradca, ktorý spracováva daňové priznanie pre daňový subjekt, celkom opomenie štúdium aktuálnej daňovej právnej úpravy a súvisiacej problematiky, a preto opomenie do daňového priznania zapracovať niektoré odpočítateľné položky, na ktoré by mal daňový subjekt nárok a ktoré výrazne ovplyvňujú jeho daňovú povinnosť, v dôsledku čoho daňový poradca spôsobí, že daňový subjekt zaplatí na dani viac, než bola jeho povinnosť. Za splnenia aj ďalších podmienok by v prípade takejto hrubej nedbanlivosti mohlo ísť, teoreticky, o podozrenie zo spáchania trestného činu porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku podľa § 238 Tr. zák.
V tejto súvislosti je nutné uviesť, že osoby obvinené zo spáchania trestného činu skrátenia dane či trestného činu daňového podvodu, ktoré do účtovníctva obchodnej spoločnosti zakladajú fiktívne účtovné doklady o uskutočnených zdaniteľných plneniach, v praxi pomerne často uplatňujú obhajobu spočívajúcu v tom, že zabezpečili odborne znalú (kvalifikovanú) osobu na riadne vedenie účtovníctva (napríklad daňového poradcu), a tým sa zbavili zodpovednosti za spôsobenie prípadnej škody porušením povinnosti vyplývajúcej z ustanovenia § 135 Obchodného zákonníka, ako aj trestnoprávnej subjektívnej zodpovednosti. Takúto obhajobu je nutné odmietnuť, a to s ohľadom na odlišný predmet úpravy trestného a obchodného práva. Trestný zákon totiž upravuje sčasti totožný predmet úpravy ako Obchodný zákonník, no s ohľadom na odlišný účel úpravy reguluje len režim najzávažnejších zásahov do práv a povinností stanovených týmito predpismi. Chráni teda najzávažnejšie objekty vyplývajúce zo skutkových podstát jednotlivých trestných činov a porušenie týchto objektov sankcionuje zo špecifických hľadísk vyplývajúcich práve a len z Trestného zákona. Je preto prirodzená situácia, že až v okamihu porušenia záujmov chránených Trestným zákonom nastupujú následky stanovené v Trestnom zákone. Vzhľadom na uvedené je nutné na konanie takýchto obvinených aplikovať aj ustanovenia Trestného zákona, pretože aj v prípade zbavenia sa povinnosti za vedenie účtovnej evidencie z hľadiska obchodného práva obvinené osoby aktívnym zavineným konaním (zakladanie fiktívnych faktúr do účtovníctva) spôsobili naplnenie znakov skutkovej podstaty trestného činu. Zodpovednosť za škodu podľa obchodného práva, resp. jej neexistencia v takýchto prípadoch nevylučuje trestnú zodpovednosť. V uvedených prípadoch totiž obvineným osobám nie je kladené za vinu porušenie pravidiel vedenia predpísanej evidencie inou osobou, ale fakt, že vlastným konaním vedome neoprávnene uplatňovali u správcu dane vrátenie nadmerného odpočtu (či neoprávnene znižovali vlastnú daňovú povinnosť), ktorý vyplýval z fiktívnych faktúr. Ad absurdum by uznanie takejto obhajoby znamenalo, že v prípade poverenia kvalifikovanej osoby vedením účtovníctva by zo strany štatutárnych orgánov obchodnej spoločnosti bolo možné tejto osobe odovzdávať na zaúčtovanie akékoľvek, teda aj falošné doklady bez akejkoľvek zodpovednosti za ich obsah a v dôsledku toho aj za výšku daňovej povinnosti (uznesenie Najvyššieho súdu ČR z 21. júna 2006, sp. zn. 5 Tdo 558/2006).
Ak by však daňový poradca vedel o fiktívnosti účtovných dokladov, ktoré mu predkladá daňový subjekt, prípadne sám odporučil daňovému subjektu, aby si upravil vlastnú daňovú povinnosť prostredníctvom fiktívnych dokladov, bolo by nutné vyvodzovať trestnú zodpovednosť (napríklad za spáchanie testného činu skrátenia dane) tak u daňového subjektu ako aj u daňového poradcu.
Len pre úplnosť možno uviesť, že z hľadiska možného vyvodenia trestnoprávnej zodpovednosti za spáchanie daňového trestného činu zo strany daňového poradcu sú bez právneho významu tzv. doložky o obmedzení zodpovednosti uplatňované v zmluvách o daňovom poradenstve, t. j. doložky, ktoré ustanovujú, že za trestnoprávne dôsledky určitého konania nenesie daňový poradca zodpovednosť. Takéto doložky nemôžu vylúčiť prípadnú trestnoprávnu zodpovednosť (v tomto smere nie je dôležité, čo je zmluvne, teda papierovo deklarované, ale čo je reálne zavinené konanie) a navyše skôr upozorňujú na skutočnosť, že účastníci predmetnej zmluvy sú si vedomí existencie určitých trestnoprávnych rizík.
K možnej trestnej zodpovednosti daňového poradcu pozri podrobnejšie aj napríklad
TRUBAČ, O. Trestněprávní rizika účastenstí daňového poradce – řízení a zvládnutí rizik. In Trestní právo daňové. Sborník příspěvku z II. mezinárodní konference konané 18. 02. 2008. Praha : C. H. Beck, 2007, s. 105 – 122, alebo
ŠÁMAL, P. Pachatel, spolupachatel a účastník u trestných činu. In Trestní právo daňové. Sborník příspěvku z II. mezinárodní konference konané 18. 02. 2008. Praha : C. H. Beck, 2007, s. 145 – 173.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.