JUDr. Marián Ševčík, CSc.,
Čas predvolebný, čas po zrušení amnestií udelených Vladimírom Mečiarom
Zrejme sa už stalo na zemi slovenskej zvykom, a obzvlášť v časoch súčasných, živiť televízny projekt, či televízny žáner telenovela aj v právnej oblasti, a to bez toho, aby príslušné orgány mali k svojej práci, či činnosti vytvorený priestor, spoločenský kľud a pre náležité vyšetrenie dostatočný čas aj pre následné vecné a najmä spravodlivé poctivé právne rozhodnutie.
Opätovne sú na svetle i v súčasnosti aktivity okolo osoby Vladimíra Mečiara, ktoré sú teraz opätovne diskutované v súvislosti s jeho stíhaním – podozrenie zo zneužitia právomoci verejného činiteľa.
Nie je mojím motívom robiť mu obhajcu, ale diskusia okolo jeho osoby a jeho udelenej amnestie naberá rozmery, v ktorých sa postráda vecný pohľad na danú problematiku, akoby cieľom bolo len zvečnenie jeho osoby aj v tejto súvislosti, v dobe predvolebnej, či pokračovanie pohrebnej reči dnes už bývalej osoby prezidenta republiky nad hrobom prvého povojnového slovenského prezidenta.
Zaujímavosťou, či osobitosťou týchto dní je už pomaly zvyková tradícia – vyslovovanie úsudkov, tvrdení, ktoré sú v rozpore s textom dobových právnych úprav a využívanie tvrdení opierajúcich sa o súčasnú právnu úpravu.
Ďalšou osobitosťou je, že sa neuvážene a v rozpore s platnou právnou úpravou, nielen v čase udalosti, ale aj v týchto dňoch používa pojem „únos“ a pojem „zavlečenie“ syna vtedajšieho prezidenta Slovenskej republiky.
Aj z tohto dôvodu považujem za potrebné odcitovať konkrétne znenie právnej úpravy nielen zo znenia Ústavy Slovenskej republiky ( ústavný zákon vtedajšej Slovenskej národnej rady č. 460/1992 Zb.) a trestného zákona ( č. 140/1961 Z. z. ).
K problematike odkazu na konkrétne znenie trestného zákona som už reagoval v aktuálnom čase na stránkach vtedajšej dennej tlače (konkrétne Nový deň), teda v dobe, keď to nebolo populárne – v čase tzv. televíznych pondelkov vtedajšieho ministra p. Ladislava Pittnera a šefa ním ustanoveného generálneho riaditeľa sekcie vyšetrovania na Ministerstve vnútra Slovenskej republiky (ďalej len MV SR), teda šéfa vyšetrovateľov.
Slúži ku profesionálnej cti vtedajšieho generálneho riaditeľa tejto
sekcie MV SR že priamo na televíznej obrazovke uznal mnou nastolenú
argumentáciu, ale napriek tomu novinárska obec vytrvalo zotrváva na svojej „pravde".
Nakoľko sa pohybujem na pôde práva a nie na pôde žurnalistickej, dávam do pozornosti vyššie uvádzané právne texty v doslovnej citácii.
V platnom trestnom zákone je trestný čin únosu upravený konkrétne v § 209, ktorého základná skutková podstata v odseku 1. znie: „Kto dieťa alebo osobu postihnutú duševnou poruchou alebo duševne nedostatočne vyvinutú odníme z opatrovania toho, kto má podľa zákona alebo podľa úradného rozhodnutia povinnosť starať sa o nich, potrestá sa odňatím slobody na tri roky až osem rokov.“
V totožnom trestnom zákone trestný čin zavlečenia je upravený v § 187, ktorého základná skutková podstata v odseku 1. znie : „Kto iného zavlečie do cudziny, potrestá sa odňatím slobody na štyri roky až desať rokov.“
Vyššie uvedené citácie uvádzam nielen z toho dôvodu, že zotrvávam na svojej právnej argumentácii, ale tiež z dôvodu, že pokračovanie žurnalistickej hlúposti a novinárskej recyklácie má dosah aj na samotnú osobu súčasnej úradujúcej hlavy štátu, ktorá ju ako bývalú advokátku nielen uráža, ale navyše zle pôsobí aj na jej rozhodnutie na vymenovanie syna bývalého prezidenta SR ako veľvyslanca, teda ako osoby, ktorá podľa novinárskej obce bola osobou unesenou a text vyššie uvedeného trestného zákona konštatuje, že je to osoba novinárskou obcou svojsky právne vyhodnotená. (na tomto mieste si dovolím poznamenať, že bizarne pôsobilo rozhodnutie súčasnej hlavy štátu položiť veniec k robu vtedajšieho prezidenta ).
V stručnosti sa žiada vrátiť o pomaly už tri desaťročia späť, a to na pôdu Ústavy Slovenskej republiky.
Osobitosťou tejto ústavy je to, že bola prijatá v rámci existencie právneho poriadku Československej federácie ( ďalej len ČSFR ), keď na českej strane republiková ústava nebola prijatá a Česká republika vznikla bez svojej ústavy. K osobitosti uvedenej doby patrí len poznamenať, že keby nedošlo k abdikácii prezidenta ČSFR V. Havla po prijatí Deklarácie zvrchovanosti na pôde vtedajšej SNR, a následnému zániku ČSFR, tak by sme tu mali dve právne úpravy udeľovania amnestií a milostí – právo jej udelenia prezidentom ČSFR a prezidentom Slovenskej republiky.
Konkrétne znenia Ústavou Slovenskej republiky právneho inštitútu udelenia amnestie, milosti uvádzam rovnako ako vyššie v dobovom kontexte, teda v doslovnej citácii:
Text ústavnej úpravy tejto problematiky z roku 1992 znie :
„Článok 102 ods. 1 písm. i) udeľuje amnestiu, odpúšťa a zmierňuje tresty uložené trestnými súdmi a nariaďuje , aby sa trestné konanie nezačínalo, alebo aby sa v ňom nepokračovalo a zahládza tresty.“
Súčasné znenie ústavnej úpravy znie :
„čl. 102 ods. 1 písm. j) prezident „ odpúšťa a zmierňuje tresty uložené súdmi v trestnom konaní a zahládza odsúdenie formou individuálnej milosti alebo amnestie ,“
čl. 102 ods. 2 :
„Rozhodnutie prezidenta vydané podľa čl. 102 ods. 1 písm. c) a podľa písmena j), ak ide o udelenie amnestie, a podľa písmena k ) je platné, ak ho podpíše predseda vlády Slovenskej republiky alebo ním poverený minister, v týchto prípadoch za rozhodnutie prezidenta zodpovedá vláda Slovenskej republiky „
Uvedený exkurz sa žiada na tomto mieste uviesť aj z toho dôvodu, že vtedajší vyšetrovateľ v januári roku 2020 uvádza pre dennú tlač vyjadrenie, ktoré je minimálne diskutabilné.
Z ústavného textu z roku 1992 vyplýva, že rozhodnutie prezidenta bolo jeho nezávislým rozhodnutím na vláde Slovenskej republiky, bolo to jeho subjektívne vôľové rozhodnutie, ku ktorému nepotreboval od nikoho žiadne stanovisko alebo súhlas, pričom disponoval svojou trestnou imunitou, ktorá bola vymedzená len osobitnú skupinu trestných činov, ktoré prejednal Ústavný súd Slovenskej republiky, teda na ostatné trestné činy mal plnú imunitu a za takéto jeho rozhodnutie nebolo možné trestnoprávne stíhať prezidenta republiky. Do tohto právneho rámca vstúpili všetci tzv. pol prezidenti t.j. Vladimíra Mečiara a Mikuláša Dzurindu.
Vtedajšia právna úprava vyžadovala len naplnenie jedinej právnej podmienky, aby vláda Slovenskej republiky svojím platným uznesením splnomocnila svojho predsedu vlády na výkon niektorých kompetencií prezidenta Slovenskej republiky, keď v daných časových momentoch Slovenská republika nemá reálne pôsobiaceho prezidenta republiky.
Podľa v tom čase platného znenia Ústavy Slovenskej republiky teda stačilo, keď vláda Slovenskej republiky poverila svojho predsedu len na základe svojho uznesenia a nevyžadovalo sa , aby polprezident skladal ešte sľub hlavy štátu ( takáto právna úprava je platná aj pre súčasnú dobu ).
Na základe uvedeného vyslovujem názor, že zrušenie uznesenia o zastavení trestného stíhania zo strany Generálneho prokurátora Slovenskej republiky nemá právne racio, a mám za to, že trestné stíhanie uvedenej osoby ani nemalo byť začaté.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.