Autori:
Mgr. Alexandra KOKAVCOVÁ, Mgr. Marek PARA, JUDr. Michal MANDZÁK
Nová prejudiciálna otázka NS SR k výkladu platnosti európskeho zatýkacieho rozkazu
Nadväzujeme na náš článok zverejnený v odbornom periodiku Právne listy zo 06.07.2019 http://www.pravnelisty.sk/clanky/a755-aktualna-rozhodovacia-prax-sudneho-dvora-europskej-unie-k-vydavaniu-europskeho-zatykacieho-rozkazu. Senát Najvyššieho súdu SR pod vedením JUDr. Františka Moznera prerušil konanie vo veci vykonania európskeho zatýkacieho rozkazu podľa čl. 267 Zmluvy o fungovaní Európskej únie s nasledovným znením: “Majú sa požiadavky, ktoré musí podľa čl. 1 ods. 1 a čl. 6 ods. 1 rámcového rozhodnutia 2002/584 spĺňať európsky zatykač ako súdne rozhodnutie, vzťahovať aj na dodatočné informácie poskytnuté podľa čl. 15 ods. 2 tohto rámcového rozhodnutia, pokiaľ tieto pre rozhodnutie vykonávajúceho súdneho orgánu podstatným spôsobom dopĺňajú alebo menia obsah pôvodne vydaného európskeho zatykača.”
V danom konaní Najvyšší súd SR zohľadnil novoprijaté rozhodnutie Súdneho dvora Európskej únie, spis. zn. C‑489/19 PPU zo dňa 09. októbra 2019 vo veci NJ, za účasti Generalstaatsanwaltschaft Berlin, v ktorom podal výklad k otázke platnosti európskeho zatýkacieho rozkazu vydaného rakúskymi orgánmi. V zmysle rakúskej právnej úpravy európsky zatýkací rozkaz (ďalej aj ako “EZR”) síce vydáva prokurátor, avšak tento povinne schvaľuje rakúsky súd. Súdny dvor EÚ judikoval, že takéto orgány sú v zmysle práva EÚ oprávnení vydávať EZR: “Pojem „európsky zatykač“ uvedený v článku 1 ods. 1 rámcového rozhodnutia Rady 2002/584/SVV z 13. júna 2002 o európskom zatykači a postupoch odovzdávania osôb medzi členskými štátmi, zmeneného rámcovým rozhodnutím Rady 2009/299/SVV z 26. februára 2009, sa má vykladať v tom zmysle, že sa vzťahuje na európske zatykače vydané prokuratúrami členského štátu, aj keď sú tieto prokuratúry vystavené riziku, že pri vydávaní uvedených zatykačov budú priamo alebo nepriamo podliehať individuálnym usmerneniam alebo pokynom zo strany výkonnej moci, ako napríklad pokynom ministra spravodlivosti, pokiaľ tieto zatykače musia byť na to, aby ich uvedené prokuratúry mohli postúpiť, povinne schválené súdom, ktorý nezávisle a objektívne preskúma podmienky vydania, ako aj primeranosť týchto zatykačov, pričom má prístup k celému trestnému spisu, v ktorom sú založené prípadné individuálne usmernenia alebo pokyny zo strany výkonnej moci, a tak prijíma autonómne rozhodnutie, ktoré dáva uvedeným zatykačom ich konečnú podobu.” Podstatným pre rozhodnutie bolo to, že práve nezávislý súdny orgán povinne schvaľuje EZR vydaný rakúskym prokurátorom, a preto je takýto postup súladný s právom EÚ.
Na základe uvedeného tak Najvyšší súd SR oprávnene nevyhovel návrhu obhajoby na predloženie prejudiciálnej otázky (formulovanej ešte pred týmto rozhodnutím Súdneho dvora EÚ). Súdny dvor EÚ pomerne často posudzuje predbežné otázky týkajúce sa zlučiteľnosti vnútroštátnych úprav ustanovujúcich orgány oprávnené vydávať EZR s právom EÚ. Len pre zaujímavosť uvádzame, že aktuálne Súdny dvor EÚ posudzuje, či francúzsky prokurátor je orgánom, ktorý je v zmysle práva Európskej únie oprávnený vydávať EZR (túto predbežnú otázku predložil Cour d’appel d’Aix-en-Provence dňa 05.11.2019; vec je vedená pod sp. zn. C-813/19). Predloženie takejto otázky môže byť inšpiratívne i pre slovenské súdy pre ich rozhodovanie o vykonaní EZR vydaného francúzskym prokurátorom.
Podstatou predloženej otázky v zmysle rozhodnutia Najvyššieho súdu SR je však to, či i dodatočné informácie v zmysle čl. 15 ods. 2 rámcového rozhodnutia 2002/584/SVV musí vydávať orgán spĺňajúci náležitosti v zmysle čl. 1 ods. 1 a čl. 6 ods. 1 rámcového rozhodnutia 2002/584/SVV, alebo tak môže vykonať i iný orgán (nespĺňajúci tieto náležitosti). Rozhodným pre posúdenie súdu je teda to, či i podstatné dodatočné informácie môže doplniť len rakúsky prokurátor (ako tomu bolo v prejednávanej veci), ale toto doplnenie rakúskeho prokurátora musí schváliť i rakúsky súd. In concretum, v prejednávanej veci skutok vymedzený v EZR by z dôvodu premlčania predstavoval prekážku vykonania, avšak na základe doplnenia informácií (vykonaného len rakúskym prokurátorom bez schválenia rakúskeho súdu) v zmysle čl. 15 ods. 2 rámcového rozhodnutia 2002/584/SVV by EZR mohol byť vykonaný.
Z hľadiska objektivity poukazujeme na obsah uznesenia NS SR, sp. zn. 2/Tost 10/2019 zo dňa 26.11.2019.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.