Jozef Čentéš, prof. JUDr. PhD.
Univerzita Komenského v Bratislave, Právnická fakulta
Generálna prokuratúra Slovenskej republiky
Andrej Beleš, JUDr., PhD.
Univerzita Komenského v Bratislave, Právnická fakulta
K možnosti súbehu disciplinárneho konania a trestného konania proti prokurátorovi
V ostatnom období v laickej aj odbornej verejnosti na Slovensku rezonuje problematika konania niektorých predstaviteľov justície, v prípade ktorých existuje podozrenie, že nekonali v súlade so zákonom a výrazne znížili dôveru verejnosti v justíciu. Autori tohto článku sú presvedčení, že tieto osoby svojím konaním vrhli tieň nedôvery na čestných sudcov a prokurátorov, pre ktorých je ich práca poslaním a naplnením hodnôt, pre ktorú si vybrali svoje povolanie. Je potrebné chrániť profesijnú česť a reputáciu a podporovať dôveru verejnosti k justícii, ako konštatuje Európsky súd pre ľudské práva (ESĽP) v súvislosti s disciplinárnymi konaniami.[1] Nevyhnutným predpokladom dôvery verejnosti je totiž adekvátne zákonné vyvodenie zodpovednosti za takéto protiprávne konanie.
Jedným z parciálnych problémov, ktoré sa v súčasnosti v podmienkach Slovenskej republiky riešia, je nesporne problematika možnosti sankcionovania konania prokurátora v rámci disciplinárneho konania a trestného konania, za ten istý skutok. Predmetom diskurzu je to, či možno v prípade sankcionovania prokurátora za ten istý skutok aplikovať zásadu ne bis in idem alebo nie. V prípade, ak áno, za akých podmienok. K možnosti takéhoto sankcionovania zastávame nasledujúci právny názor.
1. Ne bis in idem a Trestný poriadok
Zásada ne bis in idem, ktorú možno preložiť ako nie dvakrát o tom istom (v totožnej veci) zakazuje dvojité stíhanie, súdenie alebo potrestanie za ten istý skutok tej istej osoby, pričom jej zmyslom je dosiahnuť, aby osoba bola za jeden skutok sankcionovaná len raz. V tomto zmysle táto zásada predstavuje garanciu, aby totožný subjekt nebol opakovane stíhaný a sankcionovaný za totožný skutok orgánmi aplikácie práva.
Zásadu ne bis in idem ustanovuje Trestný poriadok v § 2 ods. 8 a § 9 ods. 1 písm. e).
Podľa § 2 ods. 8 Trestného poriadku nikoho nemožno trestne stíhať za čin, za ktorý už bol právoplatne odsúdený alebo oslobodený spod obžaloby. Táto zásada nevylučuje uplatnenie mimoriadnych opravných prostriedkov v súlade so zákonom.
Podľa § 9 ods. 1 písm. e)Trestného poriadku trestné stíhanie nemožno začať, a ak už bolo začaté, nemožno v ňom pokračovať a musí byť zastavené ak ide o osobu, proti ktorej sa skoršie trestné stíhanie pre ten istý skutok skončilo právoplatným rozsudkom súdu alebo bolo právoplatne zastavené, podmienečne zastavené a obvinený sa osvedčil alebo skončilo schválením zmieru a zastavením trestného stíhania, ak rozhodnutie nebolo v predpísanom konaní zrušené.
Zo znenia citovaných právnych noriem vyplýva, že sa ich pôsobnosť vzťahuje výlučne na oblasť trestného práva. Trestný poriadok ustanovuje zásadu ne bis in idem vo vzťahu k trestnému stíhaniu, ktoré právoplatne skončilo niektorým z taxatívne ustanovených spôsobov, ktorými sú odsúdenie, oslobodenie spod obžaloby, zastavenie trestného stíhania, podmienečné zastavenie trestného stíhania a osvedčenie sa obvineného, schválenie zmieru a zastavenie trestného stíhania, ak rozhodnutie nebolo v predpísanom konaní zrušené. Použitie mimoriadnych opravných prostriedkov nie je v rozpore so zásadou ne bis in idem, pretože skutočnosti, ktoré odôvodňujú ich použitie sú také významné, že požiadavka právnej istoty musí pred nimi ustúpiť.[2]
Uplatnenie nemožnosti začatia trestného stíhania znamená pre orgány činné v trestnom konaní (prokurátor, policajt) povinnosť, aby v postupe pred začatím trestného stíhania rozhodli o odložení veci podľa §197 ods. 1 písm. c) Trestného poriadku. Po začatí trestného stíhania Trestný poriadok ustanovuje povinnosť prokurátora zastaviť trestné stíhanie podľa § 215 ods. 1 písm. d) Trestného poriadku (v takomto prípade je oprávnený zastaviť trestné stíhanie tiež policajt, avšak len vtedy, ak sa viedlo trestné stíhanie len tzv. vo veci podľa § 199 ods. 1 Trestného poriadku). V súdnom konaní v prípade splnenia podmienok podľa § 9 ods. 1 písm. e) Trestného poriadku súd je povinný zastaviť trestné stíhanie na podklade § 241 ods. 1 písm. c), § 244 ods. 1 písm. c), § 281 ods. 1, § 290 ods. 1 alebo § 320 ods. 1 písm. c) Trestného poriadku.
Aplikácia zásady ne bis in idem na podklade § 9 ods. 1 písm. e) Trestného poriadku nepredstavuje výraznejší aplikačný problém. Vo vzťahu k skúmanej problematike aplikačný problém však spôsobuje aplikácia § 9 ods. 1 písm. g) Trestného poriadku.
2. Ustanovenie § 9 ods. 1 písm. g) Trestného poriadku
Zásadu ne bis in idem možno vyvodiť aj z aplikácie § 9 ods. 1 písm. g) Trestného poriadku podľa ktorého trestné stíhanie nemožno začať, a ak už bolo začaté, nemožno v ňom pokračovať a musí byť zastavené, ak to ustanovuje medzinárodná zmluva.[3]
Z ustanovenia § 9 ods. 1 písm. g) Trestného poriadku vyplýva (obligatórne) nemožnosť začatia trestného stíhania alebo ak bolo začaté nemožnosť pokračovania v trestnom stíhaní a zastavenie trestného stíhania, ak tak ustanovuje medzinárodná zmluva.
Zásada ne bis in idem je ustanovená v medzinárodných dokumentoch, ktorými sú najmä:
- článok 14 ods. 7 Medzinárodného paktu o občianskych a politických právach, ktorý ustanovuje, že trestné stíhanie nemožno začať proti tomu, proti komu sa predchádzajúce stíhanie pre tento čin skončilo právoplatným rozhodnutím súdu, ktorým bol obvinený uznaný vinným alebo ktorým bol spod obžaloby oslobodený.
- článok 4 ods. 1 Protokolu č. 7 k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd (ďalej len ,,Dohovor“), ktorý ustanovuje, že nikto nemôže byť stíhaný alebo potrestaný v trestnom konaní podliehajúcom právomoci rovnakého štátu za trestný čin, za ktorý už bol oslobodený alebo odsúdený konečným rozsudkom podľa zákona a trestného poriadku tohto štátu.[4]
- článok 54 Schengenského dohovoru, ktorý ustanovuje, že osoba právoplatne odsúdená jednou zo zmluvných strán nesmie byť pre ten istý čin stíhaná inou zmluvnou stranou, a to za predpokladu, že v prípade odsúdenia bol trest už odpykaný alebo sa práve odpykáva alebo podľa práva štátu, v ktorom bol rozsudok vynesený, už nemôže byť vykonaný.
- článok 50 Charty základných práv Európskej únie, ktorý ustanovuje, že nikto nesmie byť stíhaný alebo potrestaný v trestnom konaní za čin, za ktorý už bol v Únii oslobodený alebo odsúdený konečným trestným rozsudkom podľa zákona.[5]
V aplikačnej praxi sa možno stretnúť s názormi, že ustanovenia § 9 ods. 1 písm. g) Trestného poriadku nie je konformné so znením § 215 ods. 2 písm. b) Trestného poriadku podľa ktorého prokurátor môže zastaviť trestné stíhanie, ak o skutku obvineného bolo už právoplatne rozhodnuté disciplinárne iným orgánom alebo orgánom príslušným na konanie o priestupku alebo o inom správnom delikte (...). Obdobne § 241 ods. 1 písm. e) Trestného poriadku umožňuje samosudcovi a § 244 ods. 1 písm. d) Trestného poriadku senátu za rovnakých podmienok ako § 215 ods. 2 písm. b) Trestného poriadku zastaviť trestné stíhanie (obdobne pozri aj § 281 ods. 2 Trestného poriadku).
Právna úprava citovaných ustanovení Trestného poriadku akceptuje vedenie trestného stíhania pre skutok obvineného, za ktorý už bolo vo vzťahu k nemu právoplatne rozhodnuté aj v disciplinárnom konaní, pričom v prípravnom konaní umožňuje prokurátorovi a v súdnom konaní súdu fakultatívne zastaviť trestné stíhanie. K tejto právnej úprave zaujímame právny názor, že nie každé právoplatné disciplinárne rozhodnutie vytvára prekážku k uplatneniu zásady ne bis in idem.[6]
S prihliadnutím na zameranie tohto článku sa v ďalšom texte zameriame na prezentovanie nášho právneho názoru, v ktorých prípadoch vytvára zásada ne bis in idem prekážku sankcionovania konania prokurátora v rámci disciplinárneho konania a trestného konania, za ten istý skutok, a v ktorých prípadoch tomu tak nebude. Nevyhnutným predpokladom na zvládnutie tohto zámeru bude objasniť základné okolnosti vzťahujúce sa k článku 4 ods. 1 Protokolu č. 7 k Dohovoru a rozhodovacej činnosti ESĽP.
3. Článok 4 ods. 1 Protokolu č. 7 k Dohovoru
Vo vzťahu k zásade ne bis in idem možno zvýrazniť, že Dohovor v článku 4 ods. 1 protokolu č. 7 nezakazuje, aby konanie v rámci ktorého sú ukladané tresty, bolo rozdelené do rôznych fáz a v ich rámci potom boli postupne alebo paralelne ukladané rôzne sankcie za protiprávne konanie majúce trestnoprávnu povahu. Je vecou zmluvných štátov, aby si vybrali prostriedky, ktoré vedú k ochrane špecifických záujmov fyzickej osoby, zaručených v článku 4 ods. 1 Protokolu č. 7 k Dohovoru. Zmluvné štáty sú podľa ESĽP oprávnené k tomu, aby v rámci svojich právnych systémov zvolili také právne riešenia, ktoré budú reagovať na protispoločenské správanie prostredníctvom rôznych navzájom sa doplňujúcich konaní, ktoré tvoria jeden koherentný celok za podmienky, že spolu nepredstavujú nadmerné bremeno pre dotknutej fyzickej osoby. Takéto právne systémy, ktoré sú založené na „integrovanom“ prístupe k protiprávnemu konaniu, a najmä tie umožňujúce vedenie paralelných konaní vo vzťahu k jednému protiprávnemu konaniu rôznymi orgánmi pre rôzne orgány pre rôzne účely, sú v súlade s Dohovorom.[7]
Protiprávne konanie (skutok) fyzickej osoby, v niektorých prípadoch môže naplniť tak skutkovú podstatu trestného deliktu (trestného činu), ako aj správneho deliktu. Súbehom sankcie a správnej sankcie v súvislosti s uplatnením zásady ne bis in idem sa zaoberal tak ESĽP, ako aj Súdny dvor Európskej únie.
Na základe tejto rozhodovacej činnosti predpokladom uplatnenia zásady ne bis in idem je teda to, aby boli dané tri základné komponenty:
3.1 Pojem „trestné obvinenie (alebo trestný čin)
Pojem trestné obvinenie či trestný čin definuje ESĽP autonómne, čo znamená, že nepovažuje za trestné obvinenie len čin (skutok), ktorý je vyslovene označený vnútroštátnym poriadkom za trestný čin. Táto skutočnosť má význam pri aplikácii zásady ne bis in idem, nakoľko pod ochranu poskytovanú čl. 4 ods. 1 Protokolu č. 7 k Dohovoru možno podradiť aj také protiprávne konanie, ktoré slovenským právnym poriadkom nie je označené za trestný čin, ale ide napríklad o priestupok.
Kritériá pre posúdenie trestnej povahy deliktu vyplývajú z rozhodnutia ESĽP vo veci Engel a ďalší proti Holandsku z 8.júna 1976[8]a možno ich sumarizovať nasledujúcim spôsobom: Prvým kritériom je právna kvalifikácia porušenia vo vnútroštátnom práve, druhým je samotná povaha deliktu a tretím povaha a stupeň prísnosti sankcie, ktorá hrozí dotknutej osobe. Uvedené kritériá majú alternatívnu povahua na aplikovanie článku 4 ods. 1 Protokolu č. 7 k Dohovoru sa vyžaduje naplnenie minimálne jedného kritéria.
Právna kvalifikácia porušenia vo vnútroštátnom práve je podstatná z hľadiska toho, či delikt patrí do trestného alebo správneho práva. Ak je delikt (skutok) právne kvalifikovaný ako trestný čin, obsah pojmu trestné obvinenie je naplnený, tak ide o delikt v zmysle Dohovoru. V prípade, ak delikt nie je podľa vnútroštátneho práva trestným činom, posudzujú sa ostatné dve kritériá.
Povaha deliktu z hľadiska chráneného záujmu (všeobecný, partikulárny) sa skúma z hľadiska, či je daný právny predpis adresovaný neurčitému (všeobecnému) okruhu osôb - trestná povaha[9] alebo iba určitej špecifickej skupine osôb, ktoré majú osobitné postavenie, pričom podliehajú súboru osobitných napr. disciplinárnych pravidiel napr. sudcovia, prokurátori, vojaci,[10] resp. príslušníci ozbrojených bezpečnostných zborov[11] alebo odsúdení.[12]
Pri skúmaní druhého kritéria sa tiež skúma účel sankcie, ktorá sa za čin (skutok) ukladá. Pri tomto skúmaní je podstatnou okolnosťou či účel sankcie je prevetívno-represívny (aspoň čiastočne) alebo reparačný. Preventívny účel zahŕňa odradenie od páchania trestnej činnosti v budúcnosti, teda či sankcia bola uložená ako trest s cieľom odradiť od ďalšieho páchania takýchto činov, nie s cieľom bezprostredne zamedziť páchateľovi v tom, aby vo svojej trestnej činnosti pokračoval (napr. rôzne opatrenia majúce za cieľ zabrániť vodičovi, ktorý skonzumoval alkoholické nápoje, aby mohol ďalej pokračovať v jazde). Reparačný účel zahŕňa ekonomickú náhradu napr. v prípade úroku z omeškania.
V prípade, ak nie je splnené niektoré z prvých dvoch tzv. engelovských kritérií tak sa skúma tretie kritérium, ktorým je stupeň prísnosti sankcie, ktorá hrozí dotknutej osobe. Pri tomto skúmaní sa pozornosť zameriava na druh a stupeň závažnosti (resp. tvrdosti).
Z hľadiska tretieho tzv. engelovského kritéria je rozhodujúcou okolnosťou závažnosť sankcie, ktorú možno za čin (delikt) uložiť (whatis at stake), a nie sankcia skutočne uložená[13]. Avšak určitú relevanciu môže mať aj výška sankcie, ktorá bola skutočne uložená[14] nemôže však znížiť závažnosť sankcie, ktorej uloženie hrozilo.
Engelovské kritériá sú ďalej doplnené testom komplementárnosti, na základe ktorého je možné pripustiť dvojité vedenie konania a dvojitý postih totožného páchateľa za totožný skutok, hoci na základe engelovských ide o konania trestnoprávneho charakteru. Avšak prvok bis nebude naplnený vzhľadom na určité kritériá – kritériá komplementárnosti, ktoré ESĽP podrobne definoval v rozhodnutí A. a B. proti Nórsku z roku 2016[15]. Komplementárne konania musia byť kombinované integrovaným spôsobom tak, aby vytvorili súvislý celok.[16] To znamená, že musia spĺňať nasledujúce kritériá:
· rôzne konania sledujú účely, ktoré sa navzájom dopĺňajú, a to nielen abstraktne, ale aj konkrétne, teda riešia rôzne aspekty spoločensky závažného konania;
· súbeh konaní je predvídateľný;
· zabraňuje sa duplicite pri zhromažďovaní, ako aj posudzovaní dôkazov, najmä prostredníctvom primeranej interakcie medzi rôznymi príslušnými orgánmi;
· zabraňuje sa tomu, že dotknutá osoba bude napokon znášať nadmerné bremeno; toto riziko sa minimalizuje, ak existuje kompenzačný mechanizmus určený na zabezpečenie toho, aby celková výška uložených sankcií bola primeraná.[17]
Kritériá komplementárnosti teda predstavujú zúženie širokého výkladu engelovských kritérií, a teda aj ochrany.
3.2 Totožnosť skutku
Pre aplikačnú prax orgánov aplikácie práva pri posudzovaní totožnosti skutku z hľadiska zásady ne bis in idem je inšpiratívny rozsudok Veľkej komory ESĽP vo veci Zolotukhin v. Rusko z 10. februára 2009, z ktorého možno vyvodiť, že ESĽP považuje pri uplatnení zásady ne bis in idem za rozhodujúcu totožnosť skutku založenom na ,,totožnom skutku či v podstatných črtách totožnom skutku“, a nie jeho právnu kvalifikáciu. Podľa ESĽP totožnosť skutku je daná vtedy, keď konkrétne skutkové okolnosti sa týkajú toho istého obvineného a sú neoddeliteľne späté v čase a v mieste,[18] ktorých existencia musí byť preukázaná na účely odsúdenia alebo začatia trestného konania.[19]
Pri tomto posudzovaní sa prelína hmotnoprávna a procesnoprávna problematika skutku. Z hľadiska hmotnoprávneho je podstatné to, či popis skutkových okolností zakladá vo svojom súhrne jeden skutok alebo dva samostatné skutky spáchané vo viacčinnom súbehu. Ak pôjde o jeden skutok, z hľadiska procesnoprávneho vzniká po právoplatnom rozhodnutí o skutku prekážka veci rozhodnutej (resiudicatae) pre prípadné ďalšie konanie. Prioritne je tak úlohou orgánov činných v trestnom konaní v prípravnom konaní vyriešiť, či vzneseniu obvinenia konkrétnej fyzickej osobe za skutok právne kvalifikovaný ako trestný čin nebráni prekážka veci rozhodnutej. Zásada ne bis in idem sa totiž aktivizuje okamihom začatia trestného stíhania voči konkrétnej fyzickej osobe v prípade, ak predchádzajúce rozhodnutie o konkrétnej fyzickej osobe nadobudlo účinok veci rozhodnutej.[20]
Poznamenávame, že pojem skutok v právnom poriadku Slovenskej republiky nie je vo všeobecnej rovine definovaný. V Trestnom zákone je určitým špecifickým spôsobom ustanovené to, čo predstavuje skutok v prípade pokračovacieho trestného činu.[21] Poňatie pokračovacieho trestného činu v trestnom práve hmotnom sa odlišuje od jeho koncepcie v trestnom práve procesnom. Zatiaľ čo trestné právo hmotné chápe jednotlivé (čiastkové) útoky ako jeden skutok, za ktorý ukladá jeden spoločný trest (§ 41 ods. 3 Trestného zákona), trestné právo procesné chápe (§ 10 ods. 16 Trestného poriadku) čiastkový útok (čiastkové útoky) pokračovacieho trestného činu ako samostatný skutok (ak zákon neustanovuje inak). Z uvedeného možno vyvodiť, že ak je trestné stíhanie vo vzťahu k niektorému z jednotlivých (čiastkových) útokov neprípustné, nevylučuje táto skutočnosť stíhanie pre ostatné (čiastkové) útoky.[22] Ak aj súd páchateľa právoplatne odsúdi za niektoré čiastkové útoky pokračovacieho trestného činu, ktorý z hľadiska trestného práva hmotného tvorí stále iba jeden skutok, resp. jeden trestný čin, môže byť tento páchateľ stíhaný a odsúdený, pričom vo vzťahu ku každému jednotlivému (čiastkovému) útoku sa musí začať trestné stíhanie a zároveň každý jednotlivý útok musí byť uvedený v obžalobnom návrhu podávanej obžaloby.[23]
3.3 Totožnosť subjektu
Posúdenie totožnosti skutku v prípade jej páchateľa (fyzickej osoby) nespôsobuje aplikačné problémy. V súvislosti s úpravou trestnej zodpovednosti právnických osôb v Slovenskej republike možno zvýrazniť, že trestné stíhanie fyzickej osoby nebráni tomu, aby pre ten istý skutok bolo vedené trestné stíhanie aj proti právnickej osobe. Vychádza sa z toho, že ide o dva odlišné právne subjekty, čo nebráni vyvodeniu trestnej zodpovednosti, prípadne administratívnej zodpovednosti pre totožný skutok. V tomto prípade sa zásada ne bis in idem neuplatní.
4. Disciplinárne konanie proti prokurátorovi
4.1 Disciplinárna zodpovednosť prokurátora
Základným právnym predpisom, ktorý ustanovuje disciplinárne konanie proti prokurátorovi je zákon č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení neskorších predpisov (ďalej len ,,zákon o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry“).
Podľa § 187 ods. 1 zákona o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry prokurátor je disciplinárne zodpovedný za
a) disciplinárne previnenie,
b) konanie, ktoré má znaky priestupku podľa osobitného zákona,[24] a konanie, ktoré môže byť postihnuteľné sankciami podľa osobitného zákona.[25]
O disciplinárnom previnení prokurátora rozhoduje disciplinárna komisia zriadená na Generálnej prokuratúre Slovenskej republiky (ďalej len ,,disciplinárna komisia“). Konanie prokurátora, ktoré má znaky priestupku podľa osobitného zákona prejednáva orgán oprávnený na prejednanie priestupku podľa osobitného zákona alebo disciplinárna komisia. Ak priestupok prokurátora prejednal alebo so súhlasom prokurátora prejednáva orgán oprávnený na prejednanie priestupku podľa osobitného zákona, prokurátora už nemožno disciplinárne stíhať za spáchanie priestupku, ktoré má znaky priestupku podľa osobitného zákona.
4.2 Posúdenie konania prokurátora
Pri posudzovaní konania prokurátora v rámci disciplinárneho konania a trestného konania, za ten istý skutok sú podstatné druhé a tretie tzv. engelovské kritériá.
Z hľadiska druhého tzv. engelovského kritéria je podstatná povaha deliktu. Ak delikt predstavuje konanie prokurátora, ktoré má znaky priestupku uplatní sa toto kritérium. Zaujímame právny názor, že v takomto prípade je irelevantné, ktorý subjekt prejednáva konanie prokurátora, rozhodujúce je, či je samotné konanie subsumovateľné podľa právneho predpisu, ktorý je adresovaný neurčitému (všeobecnému) okruhu osôb (napríklad zákon o priestupkoch). Všeobecnosť adresáta právnej normy, ako aj všeobecnosť chráneného záujmu je v takomto prípade zachovaná. Z týchto dôvodov by takéto konanie prokurátora používalo ochranu na základe tzv. druhého engelovského kritéria a nebolo by súčasne možné viesť trestné stíhanie proti prokurátorovi pre totožný skutok.
Náš názor podporujeme aj judikatúrou Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, ktorý zaujal právny názor, podľa ktorého k porušeniu zásady ne bis in idem dochádza v prípade vynesenia dvoch po sebe nasledujúcich rozhodnutí pre ten istý čin (skutok) kvalifikovaných v obidvoch prípadoch ako trestný čin (tzn. v kombinácii trestný čin – trestný čin), dvoch takýchto po sebe nasledujúcich rozhodnutí pre ten istý čin kvalifikovaných najskôr ako trestný čin a potom ako priestupok (tzn. v kombinácii trestný čin – priestupok), dvoch takýchto po sebe nasledujúcich rozhodnutí pre ten istý čin kvalifikovaných najskôr ako priestupok a potom ako trestný čin (tzn. v kombinácii priestupok - trestný čin), dvoch takýchto po sebe nasledujúcich rozhodnutí pre ten istý čin kvalifikovaných v obidvoch prípadoch ako priestupok (tzn. v kombinácii priestupok - priestupok).[26] Skutočnosť, že priestupku je potrebné priznať trestnoprávnu povahu vyplýva aj z uznesenia Najvyššieho súdu Slovenskej republiky z 20. apríla 2011, sp. zn. 5Tdo 18/2011, v ktorom bolo konkrétne priestupku proti majetku podľa § 50 ods. 1 zákona o priestupkoch priznaná trestnoprávna povaha.[27]
Odlišná situácia je v prípade, ak sa prejednáva konanie prokurátora, ktoré predstavuje disciplinárne previnenie (ktoré nemá znaky priestupku). V takomto prípade sa neuplatní tzv. druhé engelovské kritérium, pretože disciplinárne previnenie sa vzťahuje len na určitú špecifickú skupinu osôb (prokurátori), ktoré majú osobitné postavenie, pričom podliehajú súboru osobitných disciplinárnych pravidiel, ktoré sa nevzťahujú na ostatné osoby. Sankčná zodpovednosť pri disciplinárnych deliktoch totiž môže vzniknúť len vo vnútri určitej organizačnej štruktúry, má interné účinky, pričom absentujú externé účinky[28]. Táto zodpovednosť sa vyvodzuje voči špecifickej skupine osôb so vzťahom k organizačnej štruktúre určitých orgánov alebo inštitúcií (napr. na základe menovania, voľby, pracovnej zmluvy)[29] – teda disciplinárne delikty sledujú partikulárne záujmy týchto orgánov alebo inštitúcií, čiže napr. prokuratúry.
V takomto prípade by prichádzalo do úvahy posúdiť tzv. tretie engelovské kritérium(prísnosť hroziacej sankcie).
4.3 Uloženie disciplinárneho opatrenia prokurátorovi
Podľa § 189 ods. 1 zákona o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry sa prokurátorovi za disciplinárne previnenia uloží disciplinárne opatrenia, ktorým môžebyť :
a) písomné pokarhanie,
b) zníženie základného platu až o 15 % najviac na tri mesiace; pri opätovnom disciplinárnom previnení, ktorého sa prokurátor dopustil v čase pred zahladením disciplinárneho opatrenia, najviac na šesť mesiacov.
Za závažné disciplinárne previnenie sa prokurátorovi podľa § 117 ods. 3 zákona o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry uloží disciplinárne opatrenie, ktorým môže byť:
a) zníženie základného platu o 15 % až 50 %, najviac na jeden rok,
b) odvolanie z funkcie vedúceho prokurátora,
c) preloženie na prokuratúru nižšieho stupňa,
d) zbavenie funkcie prokurátora.
Druhy disciplinárnych opatrení, ich závažnosť a citeľnosť v disciplinárnych konaniach proti prokurátorovi sú zjavne odlišné ako druhy sankcií, ich závažnosť a citeľnosť v trestnom konaní. Odňatie práv spojených s postavením štátneho zamestnanca, ako sú zníženie platu, preloženie na „úrad“ nižšieho stupňa, príp. aj zbavenie funkcie, sú typickými sankciami disciplinárnych predpisov, ako bolo uvedené v prípade Kremzow proti Rakúsku[30]. Odňatie práv spojených s profesionálnym postavením štátneho zamestnanca vrátane straty dôchodkových práv sú typickými disciplinárnymi sankciami bez trestnoprávneho charakteru. Hrozba zbavenia funkcie ako najciteľnejšia, resp. najtvrdšia sankcia v disciplinárnom konaní nedosahuje závažnosť hrozby uloženia trestu odňatia slobody, príp. ďalších trestov v trestnom konaní. A fortiori, túto závažnosť nedosahujú miernejšie sankcie, ktoré je možné uložiť v disciplinárnom konaní. Tretie tzv. engelovské kritérium teda nie je splnené.
Hoci sa ESĽP nezaoberal disciplinárnymi konaniami voči prokurátorom, uvedený záver je možné podporiť ďalšími rozhodnutiami (okrem prípadu Kremzow), v ktorých súd adekvátne vylúčil trestnoprávny charakter disciplinárneho konania voči sudcom:
· Demel proti Rakúsku,[31]
· Oleksandr Volkov proti Ukrajine,[32]
· DiGiovanni proti Taliansku,[33]
· Sturua proti Gruzínsku,[34]
· Kamenos proti Cypru,[35]
· RamosNunes de Carvalho e Sá proti Portugalsku.[36]
V ostatnom uvedenom rozhodnutí ESĽP zdôraznil (s odkazom na rozhodnutie o disciplinárnom konaní voči akvokátovi vo veci Müller-Hartburg[37]), že ustanovenia o disciplinárnej zodpovednosti sudcov nie sú zamerané na verejnosť všeobecne, ale pôsobia inštitucionálne – ich účelom je chrániť česť a povesť povolania a udržiavať dôveru verejnosti v justíciu.
Zvýrazňujeme, že vo vzťahu k sudcom (prípadne prokurátorom) by podľa ESĽP prichádzalo do úvahy posúdenie trestnoprávneho charakteru sankcie v disciplinárnemu konaní v zmysle tretieho tzv. engelovského kritéria v prípade straty funkcie a nemožnosti vykonávať právnické povolanie. Slovenský právny poriadok umožňuje v prípade prokurátora, zbavenie funkcie prokurátora, avšak neumožňuje uložiť sankciu spočívajúcu v nemožnosti vykonávať právnické povolanie. Z týchto dôvodov zastávame názor, že rozhodnutie v disciplinárnom konaní vo vzťahu k prokurátorovi, nie je prekážkou na vedenie trestného konania pre ten istý skutok (ak konanie prokurátora nemá znaky priestupku). Na porovnanie uvádzame, že takýmto spôsobom vyložil rozhodovaciu činnosť ESĽP vo vzťahu k disciplinárnemu konaniu proti sudkyni Najvyšší súd Českej republiky.[38]
V prípade súbehu trestnej sankcie a disciplinárnej sankcie sú oprávnené príslušné orgány – prokurátor v predsúdnom konaní, resp. súd v súdnom konaní skúmať podmienky fakultatívneho aplikovania § 197 ods. 2, § 215 ods. 2 písm. b), resp. § 241 ods. 1 písm. e), § 244 ods. 1 písm. d), § 281 ods. 2 alebo § 290 ods. 1 Trestného poriadku.
Vyvodzovanie disciplinárnej zodpovednosti proti prokurátorovi v prípade splnenia zákonných podmienok znamená nevyhnutný prvok okamžitej reakcie na porušovanie jeho zákonných povinností, ktorý nemá trestnoprávny charakter a ktorý je možno uplatniť popri trestnoprávnej zodpovednosti. Niektoré protiprávne skutky prokurátora môžu predstavovať výlučne porušenie povinností vyplývajúcich z ich stavovských predpisov (napr. správanie prokurátora na verejnosti, ktoré znižuje vážnosť prokuratúry podľa § 188 ods. 1 písm. c) zákona o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry). Niektoré protiprávne skutky okrem naplnenia skutkovej podstaty disciplinárneho deliktu v zmysle uvedených zákonov môžu naplniť aj skutkovú podstatu trestného činu, následkom čoho vzniká potreba adekvátnej trestnoprávnej reakcie.
Záver
Na podklade skutočností, ktorým venujeme pozornosť v tomto článku zastávame právny názor, že nie každé právoplatné rozhodnutie disciplinárnym orgánom alebo orgánom príslušným na konanie o priestupku alebo o inom správnom delikte predstavuje prekážku k uplatneniu zásady ne bis in idem vo vzťahu k prokurátorovi za totožný skutok. Z tohto dôvodu orgány činné v trestnom konaní a súdy pri svojom rozhodovaní sú povinné skúmať splnenie podmienok k uplatneniu zásady ne bis in idem, pričom pri svojom postupe musia rešpektovať relevantné právne normy. Pri splnení zákonných podmienok v trestnom stíhaní primárne postupujú podľa § 9 ods. 1 písm. g) Trestného poriadku, ktoré ustanovuje obligatórne podmienky neprípustnosti trestného stíhania. Fakultatívne podmienky k rozhodovaniu aplikujú tieto orgány v prípade, keď je vylúčená aplikácia podmienok neprípustnosti trestného stíhania podľa § 9 ods. 1 písm. g) Trestného poriadku. Nutnosť rešpektovania týchto podmienok zo strany orgánov činných v trestnom konaní a súdu možno zvýrazniť aj tým, že v prípade, ak trestné stíhanie obvineného v prípravnom konaní bolo právoplatne skončené, pričom nerešpektovalo zákonné podmienky ustanovené v § 9 ods. 1 písm. g) Trestného poriadku (bolo neprípustné), môže takéto rozhodnutie byť zrušené generálnym prokurátorom podľa § 363 ods. 1 Trestného poriadku; ak takéto trestné stíhanie bolo právoplatne skončené v súdnom konaní môže byť takéto rozhodnutie zrušené najvyšším súdom z dôvodu podľa § 371 ods. 1 písm. k) Trestného poriadku.
Ak sa v disciplinárnom konaní voči prokurátorovi prejednáva disciplinárne previnenie (ktoré nemá znaky priestupku), druhé engelovské kritérium sa neuplatní. ESĽP posudzuje trestnoprávny charakter disciplinárnych konaní na základe tretieho engelovského kritéria – závažnosti (tvrdosti) sankcie. K dispozícii je najmenej sedem rozhodnutí ESĽP vo vzťahu k disciplinárnym konaniam voči sudcom, čo možno adekvátne aplikovať aj na disciplinárne konania voči prokurátorom. V tejto súvislosti konštatuje, že strata práv spojených s funkciou, napr. dôchodkových práv alebo aj zbavenie funkcie sú disciplinárne sankcie bez trestnoprávneho charakteru. Preto sa garancia ne bis in idem neuplatní.
Zároveň uvádzame, že zákonné uplatnenie podmienok vo vzťahu k vyvodeniu disciplinárnej a trestnej zodpovednosti znamená nevyhnutný prvok okamžitej reakcie na porušovanie zákonných povinností konkrétnej osoby. Ak k takej reakcii neprichádza, protiprávne konajúcej osobe tak môže byť umožnené opakovanie porušovania povinností, resp. páchania protiprávnej činnosti. Z hľadiska absencie generálnej prevencie, je tak verejnosti demonštrované, že následkom protiprávneho konania nie je okamžitá reakcia subjektu oprávneného viesť disciplinárne stíhanie, ale následkom je výlučne relatívne zdĺhavé trestné konanie. Súbeh vyvodzovania disciplinárnej zodpovednosti na jednej strane a trestnoprávneho sankcionovania na strane druhej má tak svoj praktický zmysel.
[1] Rozsudok ESĽP vo veci RamosNunes de Carvalho e Sá proti Portugalsku, č. 55391/13, 57728/13, 74041/13 zo 6. novembra 2018, ods. 125.
[2]ČENTÉŠ, J. a kol.: Trestný poriadok s komentárom. Eurokódex Poradca podnikateľa, Žilina, 2006, s. 33.
[3]Ustanovenie § 9 ods. 1 písm. g) Trestného poriadku je potrebné vnímať v kontexte s článkom 7 ods. 5 Ústavy, ktorý ustanovuje, že medzinárodné zmluvy o ľudských právach a základných slobodách, medzinárodné zmluvy, na ktorých vykonanie nie je potrebný zákon, a medzinárodné zmluvy, ktoré priamo zakladajú práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom, majú prednosť pred zákonmi a článkom 154c ods. 1 Ústavy, ktorý ustanovuje, že Medzinárodné zmluvy o ľudských právach a základných slobodách, ktoré Slovenská republika ratifikovala a boli vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom pred nadobudnutím účinnosti tohto ústavného zákona, sú súčasťou jej právneho poriadku majú prednosť pred zákonom, ak zabezpečujú väčší rozsah ústavných práv a slobôd. Citovanými článkami priznáva Ústava vybraným medzinárodným zmluvám prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky, pričom medzi tieto zmluvy patrí aj Dohovor, ktorého článok 4 ods. 1 Protokolu č. 7 možno aplikovať vo vzťahu k § 9 ods. 1 písm. g) Trestného poriadku.
[4]Slovenský preklad článku 4 ods. 1 Protokolu č. 7 k Dohovoru nie je úplne presný pretože v porovnaní s originálom v anglickom jazyku a vo francúzskom jazyku nepresne používa slovenské termíny ,,trestný čin“, ,,trestné konanie“, ,,odsúdenie“ a ,,rozsudok“. Tým pozmeňuje i celkový význam textu citovaného článku tohto protokolu. Podstatné v danom kontexte je predovšetkým to, že slovo ,,delikt“ (vo francúzskom znení ,,infraction“, v anglickom znení ,,offence“) zamieňa za slová ,,trestný čin“ (vo francúzskom znení ,,infractioncriminalle“, v anglickom znení ,,criminaloffence“). Usudzovať na to možno nielen z výslovného znenia tohto článku, ale aj z jeho porovnania s predchádzajúcimi článkami Dohovoru – s článkami 2 a 3, v ktorých je použitý termín ,,criminaloffence“ (v anglickej verzii) a termín ,,infractioncriminelle“ (vo francúzskej verzii), a to v súvislosti s vymedzením práva na odvolanie v trestných veciach a na odškodnenie v prípade nezákonného odsúdenia. Pritom za smerodajnú je potrebné považovať originálnu verziu v anglickom jazyku a vo francúzskom jazyku a v nadväznosti na to i skutočnosť, že anglickému termínu ,,offence“ a francúzskemu pojmu ,,infraction“ v slovenskom jazyku zodpovedajú termíny trestný čin i priestupok, resp. porušenie zákona kvalifikovateľné buď ako priestupok alebo ako trestný čin. Bližšie pozri napr. VAĽO, M.: Ne bis in idem v slovenskom (európskom) trestnom práve a potrestanie za priestupok. In: Justičná revue, 61, 2009, č. 6-7, s. 764, ČENTÉŠ, J.: Trestné činy daňové a zásada ne bis in idem, In: Právna úprava správneho trestania [elektronický zdroj]. - Bratislava : Univerzita Komenského, Právnická fakulta, 2015, s. 74-83 [CD-ROM].[Právna úprava správneho trestania : vedecká konferencia. Bratislava, 6.11.2015]. Pozri aj II. ÚS 185/2014.
[5]K pôsobnosti a účinkom Charty základných práv Európskej únie v konaniach pred súdmi a inými orgánmi právnej ochrany podrobnejšie pozri MAZÁK, J., JÁNOŠÍKOVÁ, M. a kol.: Charta základných práv Európskej únie v konaniach pred orgánmi súdnej ochrany v Slovenskej republike. Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Právnická fakulta, Equilibria, s. r.o., 2016, 256 s.
[6]BELEŠ, A., HAVELKOVÁ, M.: Uplatňovanie zásady ne bis in idem pri disciplinárnych konaniach vo väzenstve. In: Justičná revue, 69, 2017, č. 2, s. 149-162,ČENTÉŠ, J.: Uplatňovanie zásady ne bis in idem v rozhodnutiach slovenských súdov = Applyingtheprinciple of ne bis in idem in decisions of Slovak courts. In: JELÍNEK, J.: Trestní právo procesní - minulost a budoucnost. - Praha: Leges, 2016, s. 129-142. ČENTÉŠ, J.: Súbeh trestného konania a daňového konania a zásada ne bis idem, Justičná revue, 69, 2017, č. 6-7.
[7]Podrobnejšie pozri rozsudok vo veci A. a B. proti Nórsku, č. 24130/11, 29758/11 z 15. novembra 2016.
[8]Engel a ďalší proti Holandsku, č. 5100/71 z 8. júna 1976, ods. 82.
[9]Kadubec proti Slovensku z 2. septembra 1998, Lauko v. Slovensko z 2. septembra 1998.
[10]Engel a ďalší proti Holandsku z 8. júna 1976.
[11]Bližšie BELEŠ, A.: Uplatňovanie zásady ne bis in idem pri disciplinárnych konaniach príslušníkov ozbrojených bezpečnostných zborov. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie doktorandov a mladých vedeckých pracovníkov Míľniky práva v stredoeurópskom priestore 2017, organizovanej Univerzitou Komenského v Bratislave, Právnickou fakultou, v dňoch 30.3. – 1.4.2017, s. 684-691.
[12]Ezah a Connorsproti Spojenému kráľovstvu z 9. októbra 2003.
[13]Cambell a Fellproti Spojenému kráľovstvu z 28. júna 1984, Jussila v. Fínsko z 23.novembra 2006.
[14]Tamtiež, resp.Ezah a Connorsproti Spojenému kráľovstvu z 9. októbra 2003.
[15]Rozsudok A. a B. proti Nórsku, č. 24130/11, 29758/11 z 15. novembra 2016.
[16]Tamtiež, ods. 130.
[17]Tamtiež, ods. 132.
[18]Zolotukhin v. Rusko z 10. februára 2009 (bod 84 – ,,inextricablylinked in time and space“). Pozri tiež Ruotsalainen v. Fínsko zo 16. júna 2009. R.T. v. Švajčiarsko z 30. mája 2000 a Nilsson v. Švédsko z 13. decembra 2005.
[19]GŘIVNA, T.: Totožnost skutku de facto a de iure. Identity of anAct De Facto a De iure. In: JELÍNEK, J.: Trestní právo procesní - minulost a budoucnost. - Praha: Leges, 2016, s. 113 a nasl.
[20]KOLCUN, J., KOLCUNOVÁ, M.: Hmotnoprávne aspekty zásady NE BIS IN IDEM. In: Trestný čin - jeho hmotnoprávne a kriminologické vyjadrenie [elektronický zdroj]. - Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, Právnická fakulta, 2013, s. 71-76 [CD-ROM], [Trestný čin - jeho hmotnoprávne a kriminologické vyjadrenie : medzinárodná vedecká konferencia. Bratislava, 15.11.2012].
[21]Podľa § 122 ods. 10 Trestného zákona za pokračovací trestný čin sa považuje, ak páchateľ pokračoval v páchaní toho istého trestného činu. Trestnosť všetkých čiastkových útokov sa posudzuje ako jeden trestný čin, ak všetky čiastkové útoky toho istého páchateľa spája objektívna súvislosť v čase, spôsobe ich páchania a v predmete útoku, ako aj subjektívna súvislosť, najmä jednotiaci zámer páchateľa spáchať uvedený trestný čin; to neplatí vo vzťahu k čiastkovým útokom spáchaným mimo územia Slovenskej republiky.
[22]Ust. § 9 ods. 2 Trestného poriadku.K problematike pokračovacieho trestného činu pozri aj rozsudok Veľkej komory ESĽP vo veci Rohlena v. Česká republika z 27.1.2015, najmä súhlasné stanovisko sudcu Pintu de Albugerque (bod 9). Súčasne možnodoplniť, že Ústavný súd Slovenskej republiky v konaní vedenom pod sp. zn. PL. ÚS 9/2017 dňa 24. mája 2017 prijal na ďalšie konanie návrh Krajského súdu v T. na začatie konania o súlade § 9 ods. 2 Trestného poriadku s článkom 50 ods. 5 Ústavy, článkom 40 ods. 5 Listiny základných práv a slobôd a s článkom 4 ods. 1 Protokolu č. 7 k Dohovoru.
[23]Primerane pozri uznesenie najvyššieho súdu zo 14. júla 2016, sp. zn. 4 Tdo 15/2015.
[24]Napríklad § 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, § 92 zákona č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, § 77 zákona č. 364/2004 Z.z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov, § 11 zákona č. 377/2004 Z.z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
[25]Napríklad 13 ods. 3, § 15 ods. 2 a § 35 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 154/1994 Z.z. o matrikách v znení neskorších predpisov, § 91 ods. 1 písm. d) piaty bod zákona č. 251/2012 Z.z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
[26]R 125/2012.
[27]Uznesenie Najvyššieho súdu Slovenskej republiky z 20. apríla 2011, sp. zn. 5Tdo 18/2011. Pozri tiež primerane rozsudok Okresného súdu Skalica z 11. novembra 2019, sp. zn. 6T/115/2018 v spojení s uznesením Krajského súdu v Trnave z 21. apríla 2020, sp. zn. 3To/24/2020.
[28]MACHAJOVÁ, J., SOBIHARD, J.: Iné správne delikty. In MACHAJOVÁ, J. a kol.: Všeobecné správneprávo. 5. aktualizované vydanie. Bratislava: Eurokódex, 2010, s. 289.
[29]CEPEK, B.: Správne disciplinárne delikty. In VRABKO, M. a kol.: Správne právo hmotné. Všeobecná časť. Bratislava: C. H. Beck, 2012, s. 306-307.
[30]Rozhodnutie Komisie vo veci Kremzow proti Rakúsku, č. 16417/90 zo 7. novembra 1990.
[31]Rozhodnutie Komisie vo veci Demel proti Rakúsku, 30993/96 zo 16. apríla 1998.
[32]Oleksandr Volkov proti Ukrajine, č. 21722/11 z 9. januára 2013, ods. 93 až 95.
[33]DiGiovanni proti Taliansku, č. 51160/06 z 9. júla 2013, ods. 35.
[34]Sturua proti Gruzínsku, 45729/05 z 28. marca 2017, ods. 28.
[35]Kamenos proti Cypru, č. 147/07 z 31. októbra 2017, ods. 50 až 53.
[36]RamosNunes de Carvalho e Sá proti Portugalsku, č. 55391/13, 57728/13, 74041/13 zo 6. novembra 2018, ods. 125 a nasl.
[37]Müller-Hartburg proti Rakúsku, č. 47195/06 z 19. februára 2013, ods. 47 a 48.
[38]Uznesenie Nejvyššíhosoudu České republiky z 18. decembra 2019, sp. zn. 8 Tdo 1283/2019.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.