JUDr.Darina Ličková,
emeritná sudkyňa Najvyššieho súdu SR
Ako ďalej v činnosti Súdnej rady SR?
Ako hovorkyňa a členka neformálnej skupiny niektorých bratislavských sudcov a advokátov, v rámci odbornej diskusie, sumarizujem tieto úvahy o možnostiach efektívnej činnosti Súdnej rady SR/ďalej len „ súdna rada“ alebo „ rada „/:
1/ Novozvolený predseda Súdnej rady SR prof. JUDr.JánMazák,Phd. zatiaľ nepredložil komplexnú koncepciu činnosti súdnej rady na nasledujúce obdobie, výsledky auditu využívania ústavných a zákonných kompetencii súdnej rady a prioritné riešenia problémov výkonu súdnictva cez časovo ohraničené projekty.
Kritika jeho predchodkyne JUDr.L.Praženkovej /všetko by robil inak, kompetencie rady boli aplikované platonicky, správa za rok 2018 má sterilný charakter/ je nekonkrétna a bez analýzy. Aj jeho medializovaný výrok o zbedačenom stave súdnictva a takmer žiadnej dôvery občanov v súdnictvo, je subjektívny pohľad nekorešpondujúci s objektívnymi štatistickými výsledkami súdov za rok 2019 a prvý polrok 2020.
2/ Sudcovia majú k súdnej rade ambivalentný vzťah, považujú ho za byrokratický orgán. Nepociťujú samostatný prvok v činnosti rady, ochranu pred útokmi médií a pokusmi o politický tlak. Aktuálnou úlohou predsedu súdnej rady musí byť pokus o dohodu súdnej rady s masovokomunikačnými prostriedkami, prípadne aj vzájomné rokovanie cez okrúhly stôl. Vytvoriť treba všeobecné pravidlá, ktoré by objektivizovali pohľad médií na súdnictvo a naopak, prípadne nájsť spôsob na odstraňovanie možných faktických pochybení riportu novinára o súdnom prípade.
Škandalizovanie súdov médiami nikdy neodzrkadľuje reálny stav v súdnictve, súdy nemôžu rozhodovať podľa želaní médií a politikov. Musí to byť súdna rada , ktorá bude zdokonaľovať kontakty medzi súdmi a médiami, upevňovať vzájomné pochopenie vlastných úloh a tvrdo sa vyjadrovať k pokusom médií o znevažovaní sudcov, ktoré vedú k zvýšeniu ich nákladu a zisku novín.
Po prvých krokoch, predseda súdnej rady prekvapivo využil opačnú stranu a vypracoval dva podnety na disciplinárne konanie na dvoch bezproblémových sudcov/?!/.
3/ Súdna rada sa dlhoročne zameriavala iba na legitimizačné opatrenia – personálne zabezpečenie výkonu súdnej moci. Kritizovaná bola pre diskrimináciu sudcov odchádzajúcich na dôchodok. Vrcholom bolo neakceptovanie nálezu ústavného súdu členmi rady /tzv. doživotní funkcionári/ o neprípustnosti člena súdnej rady a funkcionára súdu. Upozorniť treba, že táto tzv. personálna korupcia naďalej pretrváva, čo evokuje potrebu úpravy dĺžky funkcie funkcionárov iba na dve po sebe nasledujúce obdobia.
Aj pri novej zostave súdnej rady pretrváva formalizmus pri rozhodovaní o prijímaní stanoviska rady, či kandidát na vymenovanie za sudcu spĺňa predpoklady sudcovskej spôsobilosti. Bez stanovenia kritérií /písomných odborných otázok napr. zo spravovacieho a kancelárskeho poriadku a právnej problematiky právneho styku s cudzinou, má priebeh tvorby stanoviska na zasadnutí rady skôr kávičkový charakter.
4/ Nulové výsledky, doslova ignorujúce články zákona a ústavy, vykazovala súdna rada pri plnení dôležitej ústavnej pôsobnosti – zabezpečovať plnenie úloh verejnej kontroly súdnictva. Rozšírenie tejto pôsobnosti súdnej rady ešte v roku 2014 malo podľa dôvodovej správy vlády SR prispieť „ k riešeniu dlhodobo nahromadených problémov a k zlepšeniu efektívnosti a kvality výkonu súdnictva“. Problémy aplikačnej činnosti súdov sa vygenerujú po analýze štatistických údajov MS SR, výsledkov odvolacích a dovolacích senátov a nálezov ÚS SR. Deväť sudcov zvolených sudcovskou obcou si zrejme neuvedomuje, že ide o aktuálne aplikačné problémy, s ktorými sa stretávajú na pracovisku? Vedia najlepšie, ktorým tematickým okruhom činnosti súdov sa treba venovať. Znepokojujúca je pasivita týchto sudcov, akoby ich činnosť skončila tým, že boli zvolení. Predsa súdna rada sa má podieľať na riadení a správe súdov, podporovať a dohliadať akým spôsobom si plní dohliadaciu povinnosť ministerstvo spravodlivosti cez funkcionárov súdov nad dodržiavaním dôstojnosti a plynulosti súdneho konania a zásad sudcovskej etiky. Súdna rada ako špecifický samosprávny orgán nemá reálny vplyv na rozhodovanie /politickú zodpovednosť za výkon spravodlivosti má ministerstvo spravodlivosti a ministerka spravodlivosti/, avšak má plné dispozície v spolupráci s ministerstvom spravodlivosti uplatňovať dohliadaciu a kontrolnú úlohu na riadení a správe súdov, pričom neuspokojivé výsledky v práci ministerstva spravodlivosti sa musia odraziť na väčšej aktivite členov súdnej rady a na predvolávaní jednotlivých ministerských funkcionárov. Z tohto pohľadu generovanie nástrojov na konkrétnom plnení tejto ústavnej pôsobnosti, nemôže sa zaobísť bez pozvania ministerky spravodlivosti a s konkretizovaním úloh na riešenie predmetných aplikačných problémov súdnictva.
Bez ozveny a realizácie zostala aj ďalšia rozširujúca pôsobnosť verejnej kontroly súdnictva – prijímanie opatrení na posilnenie dôvery v súdnictvo.
Vypovedajúcu hodnotu nemá zo strany súdnej rady ani vyhodnocovacia správa o výsledkoch správ vnútornej revízie súdov. Vyhodnotenie spočívajúce iba v tom, že je potrebné zvýšiť počet sudcov prípadne súdnych zamestnancov, ktoré sa objavujú v každom uznesení súdnej rady, je popretím objektívneho hodnotenia, do akej miery boli zistené hlavne príčiny nedostatkov pri výkone súdnictva a aká bola úroveň na ich odstraňovanie.
5/ Súdna rada podľa judikatúry a odbornej literatúry je samostatný súdny orgán sui generis, ktorý zodpovedá za správu súdnej moci a súdnictva, ako aj za jej transparentnosť. Eminentnou úlohou je chrániť nezávislosť súdnej moci ako aj nezávislosť jednotlivých sudcov. Aktuálnou úlohou súdnej rady, po vytvorení svojej koncepcie, musí byť nastavenie autonómneho riadenia a výkonu súdnej správy a profilovanie nástrojov na plnenie úloh verejnej kontroly súdnictva.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.