Väzobné anomálie ako dôvod na zmeny v inštitúte väzby
V súvislosti s možnými zmenami v právnej úprave inštitútu väzby v Trestnom poriadku boli v poslednej dobe publikované v médiách viaceré príspevky, ktoré vychádzali z toho, že nie je žiadny dôvod zasahovať do inštitútu väzby, pričom akékoľvek prípadné zmeny boli označované za účelové zmeny navrhované len z dôvodu väzobného trestného stíhania konkrétneho obvineného s tým, že Trestný poriadok nemá byť trhacím kalendárom.
Za všetky tieto články možno spomenúť jeden, ktorý publikoval v Denníku N dňa 14.05.2021 sudca Stanislav Sojka pod názvom „Sudca z Michaloviec o kolúznej väzbe: Zase „naši“ ľudia“[1] (ďalej len autor článku).
V predmetnom článku jeho autor uvádza, že „nebránim sa a nikdy som sa nebránil žiadnej odbornej diskusii, vrátane tej o väzbe, ale prečo práve teraz a prečo čím skôr a najradšej hneď? Prečo zrazu taký záujem? Trestný poriadok nemôže byť trhacím kalendárom a nemôžeme ho meniť, keď sa to nejakému poslancovi, respektíve politikovi zachce. Zároveň by nemalo vzniknúť ani len podozrenie, že ideme meniť taký dôležitý zákon len kvôli konkrétnym ľuďom alebo dokonca kvôli jednému človeku“. Autor v tomto smere uzatvára, že „som presvedčený o tom, že niet na Slovensku takého dôležitého človeka, kvôli ktorému by sa mal tak rýchlo a bez dlhšej odbornej debaty meniť zákon. Ak je taký, treba sa pýtať, prečo je pre niekoho taký dôležitý...“.
Dúfam, že mi to kolega odpustí, ale jeho argumentáciu považujem za vyslovene zjednodušenú, povrchnú a za poplatnú čiernobielemu videniu sveta denníka, v ktorom svoj príspevok publikoval.
Lex Okoličány
Pokiaľ autor článku konštatuje, že na Slovensku niet človeka takého dôležitého, kvôli ktorému by sa mal meniť tak rýchlo a bez dlhšej odbornej debaty zákon s tým, že Trestný poriadok nemôže byť trhacím kalendárom a nemôžeme ho meniť kedy sa komu zachce, tak by som mu rád pripomenul, že to na Slovensku nie je nič nové. Už v minulosti sa to totiž stalo a to taktiež v súvislosti s inštitútom väzby. Ak teda autor článku hľadá takého dôležitého človeka, kvôli ktorému bol celý slovenský parlament „v pozore“, tak sa volal Róbert Okoličány.
Išlo o rok 2009 a obžalovanému Róbertovi Okoličánymu končila maximálna štvorročná lehota trvania väzby a hrozilo jeho prepustenie na slobodu. Iba a len kvôli Róbertovi Okoličánymu sa expresne rýchlo menil Trestný poriadok, keď sa maximálna lehota trvania väzby predĺžila pri niektorých trestných činoch až na 5 rokov (v jeho prípade nakoniec ani táto lehota nestačila). Táto absolútne nekoncepčná zmena lehôt trvania väzby prebehla nielen bez dlhšej odbornej diskucie, ale bola dokonca schválená NR SR v skrátenom legislatívnom konaní (!), aby sa to všetko stihlo ešte „pred vypršaním jeho väzby“. Predmetná zmena bola pritom schválená tak poslancami vtedajšej koalície ako aj poslancami vtedajšej opozície a nikto neskrýval, že dôvodom bolo to (ako sa to v médiách politikmi prezentovalo) „aby bol Róbert Okoličány ponechaný vo väzbe do právoplatnosti rozsudku“.
Neviem si predstaviť účlovejšiu zmenu Trestného poriadku kvôli jednému človeku než bola tá v prípade obžalovaného Róberta Okoličányho, ktorá bola vyslovene „šitá na mieru“ len jednej konkrétnej osobe a dokonca bol na prijatie tejto zmeny „pokrivený“ aj legislatívny proces, keď bola táto zmena schválená v skrátenom legislatívnom konaní.
Poukazoval vtedy autor článku na absolútnu účelovosť tejto zmeny Trestného poriadku ohľadne inštitútu väzby? Bránil Trestný poriadok pred tým, aby z neho politici nerobili trhací kalendár kvôli jednému človeku? A vôbec. Je nejaký rozdiel medzi tým, keď sa Trestný poriadok účelovo mení v neprospech konkrétneho obvineného a tým, keď by sa mal meniť v prospech konkrétneho obvineného? Podľa mňa nie...Tak prečo zrazu toľko kriku kôli možným zmenám v inštitúte väzby v súčasnosti, keď účelovosť zmien v zákonoch je zakódovaná v DNA slovenského zákonodárneho zboru? Hráme sa na zásadových, len keď sa nám to hodí a keď vieme, že nám za to budú tlieskať?
Prečo je nutné zmeniť inštitút väzby v Trestnom poriadku
Podľa môjho názoru je úplne bez významu aký motív by viedol zákonodarcu (vládu, či poslancov) k možným zmenám v inštitúte väzby. Podstatným je to, či inštitút väzby skutočne potrebuje nejaké zmeny alebo nie. Pokiaľ sú tu určité okolnosti, ktoré naznačujú, že by mal zákonodarca zasiahnuť do právnej úpravy väzby, potom je nevyhnutné také zmeny urobiť a skvalitniť Trestný poriadok. Aj prípadné nečestné, účelové motívy môžu viesť k skvalitneniu legislatívy. Podstatným je, čo je v zákone napísané, teda, či má zákon kvalitný obsah a nie z akého dôvodu (motívu, účelu) k skvalitneniu legislatívy došlo.
Som názoru, že viaceré ukazovatele naznačujú, že je nevyhnutné, aby zákonodarca zasiahol do súčasnej podoby inštitútu väzby.
Tento svoj názor opieram, v prvom rade, o štatistické údaje, ktoré boli zverejnené v médiách. Pokiaľ sú správne (a nevidím dôvod im neveriť), tak podľa údajov ZVJS bolo ku koncu roku 2020 vo väzbe cez 1600 osôb, pričom malo ísť o najvyšší počet osôb vo väzbe od roku 2009 (!). Približne 145 osôb bolo v kolúznej väzbe a to buď samostatne alebo v spojení aj s iným dôvodom väzby (napríklad v ČR malo byť za porovnateľné obdobie v kolúznej väzbe približne o polovicu (!) menej osôb).
Z týchto údajov je podľa môjho názoru zrejmé, že ide o celoslovenský problém nadužívania inštitútu väzby, keď zo zásady, že „trestné stíhanie sa má viesť na slobode a väzobné trestné stíhanie je len výnimkou z tohto pravidla“ sa stala iba fráza. Je nevyhnutné si priznať, že do väzby sa človek na Slovensku v súčasnosti dostane až prísliš ľahko a potom v nej spravidla nie je „nevyhnutný čas“, tak ako to ukladá Trestný poriadok, ale dlhé mesiace a dostať sa z nej sa pomaly rovná zázraku.
Z vlastnej praxe sudcu sťažnostného súdu ako aj z dostupných rozhodnutí rôznych iných súdov môžno vypozorovať trend
- povrchne odôvodňovaných rozhodnutí o väzbe (ako aj návrhov prokurátorov na vzatie do väzby),
- strohé konštatovanie väzobných dôvodov, ktoré je často založené iba na opisovaní zákonných ustanovení týkajúcich sa dôvodov väzby,
- nereagovanie na podstatné námietky obvinených, ktoré sa týkajú právnej kvalifikácie, či dôvodov väzby,
- predlžovanie lehoty trvania väzby sa stáva pravidlom, napriek tomu, že by k nemu malo prísť len vo výnimočných prípadoch a z presne zákonom stanovených dôvodov,
- väzobné konania sú príliš dlhé, čo je často zapríčinené pomalou činnosťou orgánov činných v trestnom konaní, ktorá v niektorých prípadoch zjavne vykazuje znaky účelovosti, aby „bol obvinený vo väzbe čo najdlhšie“ (na krajskom súde, na ktorom pôsobím nie je zriedkavosťou prepustenie obvineného z väzby pre neopodstatnené prieťahy orgánov činných v trestnom konaní, ktoré trvajú aj mesiace),
- ďalej možno spomenúť trend väzobného trestného stíhania prakticky vo všetkých veciach, ktoré sú právne kvalifikované ako spáchané organizovanou, či zločineckou skupinou, respektíve, v ktorých má ísť napríklad o korupciu (v týchto prípadoch ide prakticky už o obligatórne väzby a zákonom stanovená fakultatívnosť väzby sa stala mŕtvym ustanovením, keď sa dôvod väzby často iba vágne vyvodzuje z toho, že ide o trestnú súčinnosť viacerých osôb, či závažnú trestnú činnosť),
- v zložitejších trestných veciach je pomerne často podozrenie, že väzba slúži len ako prostriedok získať priznanie aspoň niektorého z viacerých obvinených, ktorý by tak pomohol vylepšiť slabú dôkaznú situáciu, či pomohol vyšetrovateľovi sa podrobnejšie zorientovať v stíhanej problematike,
- v neposlednom rade je nutné spomenúť prax pravidelného väzobného trestného stíhania obvinených, ktorí sa nepriznávajú, väzobné stíhanie osôb, ktoré sú obvinené len na základe tzv. „dôkazu z počutia“, či len na nepreverenej výpovedi kajúcnika, ktorému sa vždy verí (hoci kajúcnik má x dôvodov prečo vypovedať skreslene, manipulatívne a podobne), t. j. nevenuje sa náležitá pozornosť tzv. materálnej podmienke väzby, či nutnosti zosiľňovania dôvodnosti podozrenia pri dlhšie trvajúcej väzbe (ojedinelým nie je pokračovanie väzobného trestného stíhania v prípadoch, keď napríklad výpoveď kajúcnika, či tzv. rozhodujúceho usvedčujúceho svedka nielen že nepotvrdzujú žiadne ďalšie svedecké výpovede, ale práve naopak, vykonané svedecké výpovede jeho výpoveď vyvracajú),
- vynimočným vo väzobných trestných stíhaniach nie je ani účelové nadhodnotenie právnej kvalifikácie (napríklad v praxi prakticky vymizlo spolupáchateľstvo a takmer každá trestná súčinnosť je už považovaná za minimálne organizovanú skupinu, ktorá musí byť vždy spojená aj s väzbou) a jej následné nedôsledné skúmanie pri väzobných rozhodnutiach,
- z kolúznej väzby sa bežne stáva obligatórna väzba, nakoľko často trvá aj potom ako sú už vypočutí podstatní svedkovia s odôvodnením, že dokazovanie sa bude ešte vykonávať aj v konaní pred súdom[2],
- reťazenie väzieb, keď si orgány činné v trestnom konaní ponechávajú ďalšie trestné stíhania tej istej osoby „do zálohy“, a v prípade prepustenia z väzby nasleduje povestné „otočenie“ obvineného v bráne väznice a je vzatý do väzby v tejto inej trestnej veci.
Uvedený zoznam väzobných anomálií nie je konečný a skutočnosť, že s aplikačnou praxou ohľadne inštitútu väzby nie je všetko v poriadku možno dokumentovať aj napríklad na nálezoch Ústavného súdu SR vo veci obvineného Gogu, či obvineného Ribára, respektíve na rozhodnutí NS SR vo veci obvineného Reháka, pričom všetky tieto rozhodnutia boli vydané v priebehu niekoľkých týždňov[3]. Rovnako tak je nutné spomenúť napríklad rozhodnutia Generálneho prokurátora SR z ostatných dní vo veci obvinených Kolcuna a Molnára, ktorými došlo k zrušeniu časti uznesenia o vznesení obvinenia pre absolútnu neurčitosť skutkov (podľa uznesenia generálneho prokurátora boli „zrušené“ skutky tak neurčité, že sa fakticky výsluchom kajúcnika a obvineného vyčerpalo dokazovanie, nakoľko nič ďalšie sa zo skutku zistiť nedalo).
Nielen celoslovenská väzobná štatistika naznačuje problém s väzobnými trestnými stíhaniami, ale hrôzostrašné čísla v tomto smere prezentoval aj predseda Špecializovaného trestného súdu. Podľa štatistických údajov, ktoré zverejnil, podal úrad špeciálnej prokuratúry napríklad v roku 2019 55 návrhov na vzatie do väzby a Špecializovaný trestný súd vyhovel 45 návrhom. V roku 2020 už úrad špeciálnej prokuratúry podal 112 návrhov na vzatie do väzby (nárast o 57 návrhov, teda viac ako 100 percentný nárast) a Špecializovaný trestný súd vyhovel až 87 návrhom (nárast o 47 návrhov). Takýto brutálny nárast väzobných trestných stíhaní sa celkom určite nedá odôvodniť iba mediálne známymi kauzami (alebo možno dá tak, že v mediálne známych kauzách sa spravidla berú obvinení povinne do väzby). Tento trend pritom pokračuje aj v roku 2021, keď za prvé mesiace roku bolo už podaných 45 návrhov na vzatie do väzby (teda viac než bolo podaných návrhov napríklad za celý rok 2014, či 2015) a už 35 návrhom bolo aj vyhovené (teda viac ako bolo vyhovených napríklad za celý rok 2013, 2014, 2015). Z mediálnych výstupov pritom možno zistiť, že takmer všetky obvinené osoby, ktoré sa nepriznávajú končia vo väzbe (v čase písania tohto článku skončili, ako inak, v kolúznej väzbe, ďalší siedmi obvinení s tým, že ich obvinenie malo byť, ako inak, založené na "zaručene pravdivej" výpovedi kajúcnika).
Všetky tieto údaje svedčia o tom, že je skutočne načase, aby do inštitútu väzby „vstúpil“ zákonodarca, nakoľko aplikačná prax vykladá väzobné dôvody a trvanie väzby zjavne až príliš extenzívne, mechanicky, formálne a často aj vágne.
Možno bude niekto namietať, že ak je problém s aplikačnou praxou, neznamená to, že by na to mal alebo musel reagovať hneď zákonodarca. Ide o správnu námietku, ale pokiaľ zákonodarca dospeje k záveru, že aplikačná prax už nedokáže samu seba korigovať, musí do toho zasiahnuť zmenou zákona.
Skúsenosti z Českej republiky pri zmene zákona v dôsledku nadužívania väzby
Obdobné to bolo aj v Českej republike, kde zákonodarca v roku 2001 pripravil pomerne veľkú zmenu Trestného poriadku a to aj inštitútu väzby.
Zo správy Inštitútu pre kriminologiu a sociálnu prevenciu[4] možno zistiť, že pred vydaním novely českého Trestného poriadku č. 265/2001 Sb. účinnej od 01.01.2002 boli za najproblematickejšie prvky českého väzobného konania označované relatívne vysoké počty osôb vo väzbe a neúmerná dĺžka trvania väzby. Príčiny vysokého počtu osôb vo väzbe boli videné nielen v nadužívaní inštitútu väzby orgánymi činnými v trestnom konaní, ale aj v neprimeranej skladbe osôb, kedy väčšinu tvorili osoby obvinené z menej závažných trestných činov. Tento stav sa odrážal v preplnenosti väzníc a súvisiacich nákladov na ich prevádzku. Prostredie výkonu väzby je pritom vo všeobecnosti považované za náročnejšie na odolnosť umiestnenej osoby, než prostredie výkonu samotného trestu odňatia slobody.
Práve odstránenie týchto kritizovaných nedostatkov sledovala uvedená novela českého Trestného poriadku, ktorá nadobudla účinnosť od 01.01.2002.
Česká väzenská služba v roku 2006 k väzobnému trestného stíhaniu uviedla: V prvej polovici 90 rokov počty obvinených výrazne stúpali. Nárast bol spôsobený zvyšovaním počtu páchateľov trestných činov, ktorí boli vyšetrovaní väzobne. Tento trend sa zastavil v roku 1995, keď stav väzobne stíhaných dosiahol najväčšieho počtu. Od tohto roku klesal, čo bolo spôsobované skracovaním dĺžky väzobného konania. K výraznému poklesu počtu obvinených osôb došlo až v závere roku 2001 a začiatkom roku 2002, čo bola reakcia na novelu českého Trestného poriadku č. 265/2001 Sb., ktorou boli upravené nanovo aj väzobné lehoty. Orgány činné v trestnom konaní začali už v decembri roku 2001 prepúšťať obvinených, u ktorých bolo zrejmé, že im po účinnosti novely (od 01.01.2002) skončí väzobná lehota. Len za mesiac december roku 2001 bolo takto prepustených 1000 osôb a v prvom štvrťroku 2002 bolo prepustených z väzby ďalších 1000 osôb. Od účinnosti uvedenej novely bolo do výkonu väzby príjmaných o tretinu menej osôb než v minulosti. Potom sa stav stabilizoval, ale od roku 2004 stav obvinených vo väzbe opäť mierne klesal.
Napríklad v roku 2006 bol oproti roku 2001 (rok pred účinnosťou novely) prijatých do výkonu väzby o 42% menej obvinených. Ide o veľmi výrazný pokles. Oproti minulosti sa skrátila aj priemerná dĺžka väzby a to o 85 dní, z toho v prípravnom konaní o 49 dní.
V tomto smere možno pripomenúť, že predmetná novela českého Trestného poriadku precizovala dôvody väzby, obmedzila väzobné stíhanie pri menej závažných úmyselných trestných činoch a nedbanlivostných trestných činoch, upravila nanovo maximálne lehoty trvania väzby (prečin 1 rok, zločin 2 roky, obzvlášť závažný 3 roky, výnimočný trest 4 roky) a špeciálne aj dĺžku trvania kolúznej väzby (3 mesiace) s tým, že iba jedna tretina z tejto celkovej lehoty trvania väzby pripadná na prípravné konanie. Rovnako tak táto novela zmenila spôsob rozhodovania o väzbe a priniesla väčší tlak na vyšetrujúce orgány.
Zo záverečného hodnotenia dopadov predmetnej novely na aplikačnú prax vyplýva, že zmeny urobené vo väzobných konaniach touto novelou mali výrazne pozitívny dopad na trestné konanie. Neuspokojivý stav praxe, pre ktorú bol charakteristický vysoký počet väzieb a dlhá priamerná dĺžka väzby, tak doznal podstatných zmien. Zo štatistických údajov vyplýva, že počet väzieb sa znižuje a priemerná dĺžka väzby sa skracuje.
Čo teda v inštitúte väzby zmeniť
Príklad so zmenami vo väzobnom trestnom stíhaní v Českej republike v roku 2001 vhodne ilustruje, že zákonom vykonaná zmena v inštitúte väzby by mohla mať pozitívny dopad na aplikačnú prax aj v právnych pomeroch SR. V tomto smere by preto celkom určite bolo vhodným, aby boli skrátené celkové lehoty trvania väzby, aby bola stanovená osobitná lehota trvania väzby pri kolúznom dôvode väzby (je nevyhnutné vykonať tlak na vyšetrovacie orgány, aby konečne začali vo všetkých väzobných veciach riadne a bezprieťahovo konať), aby boli precizované väzobné dôvody (napríklad pri kolúznej väzbe by malo byť vyslovene zdôraznené, že možné ovplyvňovanie sa môže týkať iba doposiaľ nevypočutých svedkov, respektíve, že tých ktorých sa kolúzny dôvod týka by mali byť uvedení menovite); ďalej by mala byť precizovaná materiálna podmienka vzatia do väzby s tým, že súd musí reagovať na prípadnú nesprávnu, napríklad nadhodnotenú právnu kvalifikáciu, musí zaujať postoj k nej a nie vyslovovať iba všeobecné konštatovanie, že „bude vecou ďalšieho dokazovania, či sa uznesením o vznesení obvinenia stanovená právna kvalifikácia potvrdí alebo príde k jej zmenám“ tak ako sa to často uvádza vo väzobných rozhodnutiach v súčasnosti a podobne (taktiež by malo byť priamo v Trestnom poriadku upravené, že v prípade zistených prieťahov na strane orgánov činných v trestnom konaní, či súdu a je bez významu, či pôjde o prieťahy v merite veci, alebo vo väzobnom rozhodovaní by malo vždy nasledovať ako kompenzácia prepustenie obvineného z väzby na slobodu; jasné pravidlá by si zaslúžilo aj tzv. reťazenie väzieb). Taktiež by bolo potrebné napríklad „okresať“ právo obvineného navrhovať odňatie a prikázanie veci (generálna námietka zaujatosti), ktoré sa najmä vo väzobných veciach obvinenými extrémne zneužíva a v niektorých prípadoch ide až o šikanózny výkon práva.
Zmeny v inštitúte väzby považujem vyslovene za nevyhnutnosť a je bezvýznamné, či mediálne budú takéto zmeny nazvané napríklad ako „Lex Pčolinský“ alebo akokoľvek inak. Horšie ako takýto názov zákona je zatváranie si očí pred tým, že väzobné trestné stíhanie je nadužívané a že sú podozrenia z možného využívania väzobných trestných stíhaní na vynútenie priznania obvineného (to platí o to viac, keď je často takéto priznanie nevyhnutné, aby potvrdilo osamotenú výpoveď kajúcnika), či rôznych iných manipulácií.
Priznanie ako kráľovná dôkazov
Keď už sme pri priznávaní sa obvinených, tak pozoruhodným je aj tvrdenie autora článku, ktorý najskôr síce píše o tom, že si pri obvinených osobách ctí prezumpciu neviny, aby ju však následne poprel slovami, „ale už dnes je zrejmé, že viacerí sa k trestnej činnosti priznali a zároveň usvedčujú aj iných. Takže tváriť sa dnes, že skutok sa nestal, sa už v mnohých prípadoch nedá“ (autor článku nešpecifikoval aké konkrétne veci má na mysli).
Ide o prekvapivé tvrdenie, nakoľko autor článku tu pomerne nelogicky stotožnil priznanie s tým, že „sa skutok stal“ (t. j. so skutkovým zistením, ktoré sa vytvára na základe dokazovania a nie na základe len priznania). Takéto tvrdenie má rysy feudálnej inkvizičnej justície, keď sa priznanie považovalo „za kráľovnú dôkazov“. To, že sa niekto prizná k tomu, čo mu je kladené za vinu v uznesení o vznesení obvinenia pritom vôbec nemusí znamenať, že sa skutok stal alebo, že sa stal tak, ako je v uznesení popísaný. Existujú aj tzv. falošné, či skreslené priznania, ktoré už boli viackrát spomínané aj na tomto webe[5]. Napríklad profesionálny kajúcnik Krajčík, ktorý sa priznával aj k tomu, čo sa nikdy nestalo, respektíve správa o justičných omyloch vydaná v USA, ktorá potvrdzuje, že pomerne veľké percento justičných omylov bolo založených na falošnom priznaní a napokon možno spomenúť ako poučenie z minulosti, napríklad proces s Miladou Horákovou, v ktorom vystupovalo 13 obžalovaných a aj tu sa prokurátor vystatoval, tak ako sa to stáva aj v súčasnosti, že má zadokumentovaných 13 priznaní. Znamenalo to, že sa žalované skutky stali? Nie je už nutné viesť dokazovanie, keď sa obvinený priznal a keď usvedčil aj iných? Naozaj sa chceme myslením a výkladom v trestnom práve vrátiť do feudálneho sveta?
Namiesto záveru
V žiadnom prípade sa netreba báť zasiahnuť legislatívne do inštitútu väzby v Trestnom poriadku a precizovať jednotlivé ustanovenia. Takáto zmena je nielen potrebná, ale je aj vyslovene nutná, pričom už včera bolo neskoro. A už vôbec sa netreba pripájať k mediálnemu, či politickému fantazírovaniu, že skrátenie lehôt trvania väzby, či prípadne aj iné zmeny tohto inštitútu ohrozia nejaké vyšetrovanie. Neohrozia, tak ako neohrozili v Českej republike, či inde, kde nemajú až také dlhé lehoty trvania väzby, či až taký laxný prístup k väzobnému rozhodovaniu. Vyšetrovanie môže ohoroziť len pomalý, neodborný, premotivovaný, či účelový postup orgánov činných v trestnom konaní (prípadne aj ich personálna poddimenzovanosť), ale celkom určite nie skrátenie lehôt trvania väzby.
[1] http://zoj.sk/sk/dokumenty/externe/3075-sudca-z-michaloviec-o-koluznej-vazbe-zase-nasi-ludia
[4] Vplyv vybraných ustanovení veľkej novely Trestného poriadku na priebeh trestného konania (správa z výskumu), Praha 2008
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.