John Stuart Mill: O svobodě myšlení a slova
Vydavateľstvo H21 aktuálne (v roku 2020) publikovalo slávny spis rovnako slávneho anglického filozofa Johna Stuarta Milla (1806 – 1873) „O svodobě myšlení a slova“, ktorý bol prvýkrát vydaný už v roku 1859 (ako súčasť knihy „O slobode“), avšak ani v dnešnej dobe nestratil nič na svojej aktuálnosti. Ide o nadčasovú knižku a je neuveriteľným, že sloboda slova (v širšom význame sloboda myslenia, či prejavu) je neustále pod útokmi rôznych subjektov, ktorí si osobujú právo na pravdu a akýkoľvek iný názor (prejav) považujú za neprijateľný, ktorý je hodný potlačenia, či dokonca kriminalizovania.
Niekedy,
ako to zdôrazňuje Mill, je nutné chrániť slobodu slova (myslenia) jednotlivca
aj napríklad proti verejnej mienke, držať si od nej odstup a ak sú na to
dobré dôvody, je nutné ísť aj proti verejnej mienke. Napríklad nielen vládne
ale aj mimovládne subjekty, nezriedka podporované médiami (tzv. „nevládni
agresori“), skĺzavajú k heslu, že „všetci musia myslieť rovnako“ a „mať
rovnaké správne názory“ a žiadna odchýlka sa nepripúšťa. Je paradoxné, že
potláčanie názorov tých, ktorí „myslia proti väčšine“ je často bez ďalších
argumentov a je vydávané za spôsob ochrany demokratického zriadenia, či moderného
myslenia. Mill zastával stanovisko, že každý má právo na názor (prejav)
a to aj vtedy, ak sa mýli (respektíve ak takým prejavom napríklad
provokuje väčšinu, či určitú skupinu). Právo mýliť sa vo svojich názoroch je súčasťou
práva na slobodu myslenia, pričom možný omyl v názore má byť vysvetlovaný
argumentáciou (kritikou) a nie kriminalizáciou.
Pokiaľ by orgány činné v trestnom konaní venovali viac času čítaniu, a to prípadne aj čítaniu Milla, potom by mali tendenciu dať prednosť slobode slova (prejavu, myslenia) pred trestným stíhaním verbálnych nenásilných prejavov (a to aj napriek tomu, že môže ísť o prejavy urážlivé, nevedecké, nepravidvé, či dokonca hlúpe) a celkom určite by medzi obvinenými osobami neboli Havran, Blaha, Rostas, či Kotleba.
Nezaškodí preto, pripomenúť si niektoré myšlienky autora, ktoré rezonujú až dodnes.
- tyrania väčšiny sa nemusí prejavovať iba cez moc volených autorít, ale tiež prostredníctvom spoločenských noriem a tlakov, ktoré sú nezávislé na vládnucej garnitúre. Tie môžu vytvárať nápor na jednotlivca tak, aby sa napriek svojim skutočným preferenciám podvolil vôli panujúcej verejnej mienky. Spoločnosť tak môže byť tyranom a to aj vtedy, ak jej zákony tyranské nie sú.
- ochrana pred vládnou mocou nestačí. Je potrebné chrániť jednotlivca pred panujúcou verejnou mienkou a pred spoločnosťou, ktorá vnucuje svoje pravidlá tým, ktorí sa odchylujú, zamedzuje vývoj individuality a núti všetkých, aby utvárali svoj charakter podľa jeho vzoru.
- vláda, ktorá chce konať v najlepšom záujme občanov nesmie ovplyvňovať verejnú mienku. Predpokladá sa, že vláda vždy koná v záujme občanov a nezneužije svoju moc, pokiaľ si to podľa nej nepraje ľud. Ja však nesúhlasím s tým, aby mal ľud takú moc, či už sám, alebo prostredníctvom vlády. Vytvárať nátlak so súhlasom verejnosti je rovnako nesprávne ako ho vytvárať bez neho.
- nikdy si nemôžeme byť istí, že názor, ktorý chceme potlačiť je nesprávny. Tí, ktorí ho považujú za nesprávny nie sú neomylní, nemajú právo rozhodovať za ostatných a pripraviť ich o možnosť vlastného úsudku. Nesmieme odmietnuť príležitosť vypočuť si opačný názor. Doby nie sú o nič neomylnejšie ako jednotlivci. Každé storočie malo totiž názory, ktoré neskoršie storočie pokladalo nielen za chybné, ale priamo za nezmyselné. Niektoré dnešné názory sa v budúcnosti zavrhnú, rovnako ako sa dnes zavrhujú niektoré názory minulé.
- je veľký rozdiel, či považujeme svoj názor za pravdivý, pretože nikdy nebol žiadnou polemikou vyvrátený alebo ak predpokladáme jeho správnosť, aby sme sa vyvarovali jeho vyvrátenia. Len vtedy, ak je ostatným dovolené naše názory napádať, môžeme začať veriť v ich správnosť. Človek musí vždy zostať otvorený kritike, vypočuť si všetkých oponentov, chcieť poznať pravdu a priznať si svoje omyly. Múdrosti a rozumnosti sa nedá dosiahnuť inak než ochotou počúvať názory ostatných. Porovnávať svoj názor s ostatnými, stále ho opravovať a doplňovať je najlepšou cestou, ako získať istotu, že sa ním môžeme začať riadiť aj v praxi.
- pravdivosť svojich názorov môžeme najlepšie otestovať tak, že ich ponúkneme všetkým na diskusiu a ku kritike.
- určité názory sú údajne tak užitočné pre spokojný ľudský život, že ich vláda musí ochraňovať rovnako ako všetky spoločenské záujmy a umlčať tých čo myslia inak. Tento spôsob myslenia ospravedlňuje okliešťovanie slobody slova pod zámienkou, že hodnotí názor nie podľa jeho pravdivosti, ale podľa jeho užitočnosti.
- môžeme namietať, že v dnešnej dobe už za odlišný názor nikoho fyzicky netrestáme, takže priekopníkov nových názorov nebude nikto zabíjať. Týchto kacírov už netrestáme smrťou a nepoužívame ani iné drakonické postihy, ktoré by ich dokázali navždy umlčať. Ale nelichoťme si, pretože to ešte neznamená, že v súčasnosti neexistujú žiadne zákony obmedzujúce slobodu slova. Trestné ustanovenia proti určitým názorom alebo ich prejavovaniu tu stále sú a občas sa aj využívajú.
- už dlhšiu dobu je najväčším zlom spoločenská stigma. V Anglicku sa málokto odváži priznať k názorom, ktoré spoločnosť neuznáva. Verejná mienka účinkuje silno aj na ľudí, ktorých živobytie závisí na dobrej vôli ostatných. Kto má svoj majetok istý a nie je závislý na priazni mocných jednotlivcov, môže otvorene prejavovať svoj názor. Naša spoločenská neznášanlivosť síce nikoho nezabije, zvádza však ľudí k tomu, aby svoje názory skrývali a bráni im, aby sa dostali do všeobecného povedomia.
- väčšine vyhovuje verejná mienka, ktorá nie je narušovaná opačnými názormi. Tento systém produkuje ľudí, ktorí sa buď prispôsobia všeobecnému názoru alebo budú chcieť slúžiť pomerom svojej doby a pri predkladaní myšlienok sa budú chcieť zavďačiť svojim poslucháčom, namiesto, aby predložili dôvody, ktoré by ich presvedčili. Tí, ktorí sa nechcú nijako kompromitovať, sa budú vyjadrovať len k veciam, o ktorých sa dá hovoriť bez kontraverzií. Nikto sa nenaučí myslieť kriticky, keď bude iba mechanicky opakovať frázy, ktoré mu dodali druhí, bez toho, aby o nich sám aktívne pochyboval.
Záverom možno uviesť, že predmetná, pomerne útla, knižka rozhodne stojí za prečítanie a mala by byť povinnou súčasťou každej knižnice.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.