GENERÁLNA PROKURATÚRA SLOVENSKEJ REPUBLIKY, TRESTNÝ ODBOR ŠTÚROVA UL.2 , 812 85 BRATISLAVA 1, IV Pz 127/11—9 Bratislava 10. októbra 2011
Uznesenie
Generálny prokurátor Slovenskej republiky v trestnej veci obvineného F. Ch. pre prečin nedovolenej výroby omamných látok a psychotropných látok, jedov alebo prekurzorov, ich držanie a obchodovanie s nimi podľa § 171 odsek 2 Trestného zákona, vedenej na Okresnej prokuratúre Bratislava II pod sp. zn. 2 Pv 427/11, o návrhu obvineného F. Ch. na zrušenie uznesenia o vznesení obvinenia, podľa § 363 odsek 1, § 366 odsek 1, odsek 2 a § 367 odsek 1 písmeno b/ Trestného poriadku takto
rozhodol:
Uznesením vyšetrovateľa Okresného riaditeľstva PZ, Odbor kriminálnej polície, 1. Oddelenie všeobecnej kriminality Bratislava II č. k. ORP-1002/1-OVK-B2-2011 zo 4. júla 2011 bol porušený zákon v ustanoveniach § 2 odsek 1, § 2 odsek 10, odsek 12, § 206 odsek 1 Trestného poriadku a v konaní, ktoré mu predchádzalo v ustanovení § 89 odsek 1 Trestného poriadku v neprospech obvineného F. Ch.,
Uznesenie vyšetrovateľa Okresného riaditeľstva PZ, Odboru kriminálnej polície, 1. Oddelenie všeobecnej kriminality, Bratislava II sp. zn. ORP-1002/1-OVK-B2-2011 zo 4. júla 2011 sa zrušuje.
Súčasne sa zrušujú všetky ďalšie rozhodnutia na zrušené rozhodnutia obsahovo nadväzujúce, ak vzhľadom na zmenu, ku ktorej došlo zrušením, stratili podklad.
Vyšetrovateľovi Okresného riaditeľstva PZ, Odboru kriminálnej polície, 1. oddelenie všeobecnej kriminality, Bratislava II sa prikazuje, aby o veci znovu konal a rozhodol.
Odôvodnenie:
Poverený príslušník PZ Obvodného oddelenia v Trnávke uznesením č. k. ORP- 2282/Tk-B2-2011 zo 16. mája 2011 podľa § 199 odsek 1 Trestného poriadku začal trestné stíhanie vo veci trestného činu nedovolenej výroby omamných a psychotropných látok, jedov alebo prekurzorov, ich držanie a obchodovanie s nimi podľa § 171 odsek 1 Trestného zákona.
Následne pre citovaný trestný čin vyšetrovateľ Okresného riaditeľstva Policajného zboru, Odbor kriminálnej polície, 1. Oddelenie všeobecnej kriminality, Bratislava II uznesením sp. zn. ORP- 881/1-OVK-B2-2011 zo 16. júna 2011 podľa § 206 odsek 1 Trestného poriadku vzniesol obvinenie F Ch na tom skutkovom základe, že:
dňa 15. mája 2011 asi o 23.58 hod. v Bratislave na ulici ..... pri kontrole hliadkou Pohotovostnej motorizovanej jednotky KR PZ Bratislava dobrovoľne vydal 2 plastové vrecká s tlakovým uzáverom s obsahom neznámej zelenej sušenej rastliny, pričom expertízou bolo zistené, že jedno plastové vrecko obsahuje konope s hmotnosťou 669 mg s koncentráciou tetrahydrokanabinolu 14,7 % hmotnostného THC, obsahujúceho 98 mg. THC, čo zodpovedá 3-7 obvykle jednorazovým dávkam drogy a druhé plastové vrecko 840 mg konope s koncentráciou tetrahydrokanabinolu 13,5 hmotného THC, obsahujúceho 113 mg THC, čo zodpovedá 4-8 obvykle jednorazovým dávkam drogy, pričom rastliny rodu Canabis (konope) sú zaradené do I. skupiny omamných látok v zmysle zákona č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov.
Proti uzneseniu o vznesení obvinenia obvinený nepodal opravný prostriedok, v dôsledku čoho sa uznesenie o vznesení obvinenia stalo právoplatným jeho doručením obvinenému dňa 13. júla 2011. Dňa 19. júla 2011 bolo vydané vyšetrovateľom opravné uznesenie, ktorým bol upravený dátum vydania uznesenia o vznesení obvinenia.
Obvinený prostredníctvom svojho zvoleného obhajcu adresoval Generálnej prokuratúre Slovenskej republiky v Bratislave návrh z 8. augusta 2011, ktorým sa domáha zrušenia právoplatného uznesenia o vznesení obvinenia v rámci inštitútu mimoriadneho opravného prostriedku podľa § 363 a nasl. Trestného poriadku.
Konkrétne v ňom namieta nezákonný postup príslušníkov PZ pri realizácii osobnej prehliadky obvineného, v dôsledku čoho spochybňuje zákonnosť dôkazov v trestnom konaní, pretože majú povahu „plodov otráveného stromu“.
Vzhľadom na štádium trestného konania (prípravné konanie) a zákonnú lehotu (neuplynutie troch mesiacov od právoplatnosti vydaného uznesenia) podanie obvineného, ako oprávnenej osoby, má reálne charakter návrhu na zrušenie právoplatného rozhodnutia v prípravnom konaní podľa § 363 a nasl. Trestného poriadku.
Podľa § 363 odsek 1 Trestného poriadku generálny prokurátor zruší právoplatné rozhodnutie prokurátora alebo policajta, ak takým rozhodnutím alebo v konaní, ktoré mu predchádzalo, bol porušený zákon. Porušením zákona sa rozumie podstatné pochybenie, ktoré mohlo ovplyvniť rozhodnutie vo veci.
Podľa § 364 odsek 2 Trestného poriadku generálny prokurátor môže rozhodnúť podľa § 363 odsek 1 aj bez návrhu podľa odseku 1, a to v prospech alebo v neprospech obvineného, pritom nie je viazaný návrhom podaný podľa odseku 1.
Podľa § 364 odsek 3 Trestného poriadku generálny prokurátor môže zrušiť rozhodnutie podľa § 363 odsek 1 do troch mesiacov od právoplatnosti napadnutého rozhodnutia.
Podľa § 567j Trestného poriadku ak rozhodnutie v prípravnom konaní nadobudlo právoplatnosť pred 1. septembrom 2011, použije sa ustanovenie § 364 ods. 1 a 3 v znení účinnom do 31. augusta 2011.
Postupujúc podľa citovaných ustanovení Trestného poriadku generálny prokurátor preskúmal argumenty navrhovateľa a po oboznámení so zadokumentovanými skutočnosťami vo vyšetrovacom spise Okresného riaditeľstva Policajného zboru, Odbor kriminálnej polície, 1. oddelenie všeobecnej kriminality, Bratislava sp. zn. ORP-1002/1-OVK-B2-2011 dospel k záveru, že právoplatným rozhodnutím o vznesení obvinenia a v konaní, ktoré mu predchádzalo, bol porušený zákon v ustanoveniach § 2 odsek 1, odsek 10, odsek 12, § 89 odsek 1 a § 206 odsek 1 Trestného poriadku v neprospech obvineného F Ch.
Podľa § 2 odsek 1 Trestného poriadku nikto nemôže byť stíhaný ako obvinený inak než zo zákonných dôvodov a spôsobom, ktorý ustanovuje tento zákon.
Podľa § 2 odsek 10 Trestného poriadku orgány činné v trestnom konám postupujú tak, aby bol zistený skutkový stav veci, o ktorom nie sú dôvodné pochybnosti, a to v rozsahu nevyhnutnom na ich rozhodnutie. Dôkazy obstarávajú z úradnej povinnosti. Právo obstarávať dôkazy majú aj strany. Orgány činné v trestnom konaní s rovnakou starostlivosťou objasňujú okolnosti svedčiace proti obvinenému, ako aj okolnosti, ktoré svedčia v jeho prospech, a v oboch smeroch vykonávajú dôkazy tak, aby umožnili súdu spravodlivé rozhodnutie.
Podľa § 2 odsek 12 Trestného poriadku orgány činné v trestnom konaní a súd hodnotia dôkazy získané zákonným spôsobom podľa svojho vnútorného presvedčenia založeného na starostlivom uvážení všetkých okolností prípadu jednotlivo i v ich súhrne nezávisle od toho, či ich obstaral súd, orgány činné v trestnom konaní alebo niektorá zo strán.
Podľa § 89 odsek 1 Trestného poriadku kto má pri sebe vec dôležitú pre trestné konanie, je povinný ju na vyzvanie predložiť policajtovi, prokurátorovi alebo súdu; ak ju treba na účely trestného konania zaistiť, je povinný vec na vyzvanie týmto orgánom vydať. Pri vyzvaní ho treba upozorniť na to, že ak nevyhovie výzvy, môže mu byť vec odňatá, ako aj na iné následky nevyhovenia.
Podľa § 206 odsek 1 prvá veta Trestného poriadku ak je na podklade trestného oznámenia alebo zistených skutočnosti po začatí trestného stíhania dostatočne odôvodnený záver, že trestný čin spáchala určitá osoba, policajt bez meškania vydá uznesenie o vznesení obvinenia, ktoré ihneď oznámi obvinenému a doručí najneskôr do 48 hodín prokurátorovi a ak je obvineným sudca, súdny exekútor, notár, znalec, tlmočník alebo prekladateľ aj ministrovi spravodlivosti, a ak je obvineným advokát, aj Slovenskej advokátskej komore; o tomto úkone upovedomí bez meškania oznamovateľa a poškodeného.
Ako vyplýva z citovaných ustanovení, Trestný poriadok stanovuje, za akých konkrétnych okolností má byť rozhodnutie o vznesení obvinenia vydané (pokiaľ z trestného oznámenia alebo zistených skutočností po začatí trestného stíhania vyplýva dostatočne odôvodnený záver o spáchaní trestného činu určitou osobou). Tieto okolnosti je možno stručne označiť ako dôvodnosť obvinenia. V podstate je to zákonom požadovaný stupeň poznania alebo zistenia, že bol spáchaný trestný čin a ktorou osobou. Výraz „dostatočne“ nasvedčuje, že sa nevyžaduje istota, ale stačí dostatočne zdôvodnená pravdepodobnosť. Po zistení tejto miery pravdepodobnosti je povinnosťou vyšetrovateľa obvinenie vzniesť, lebo práve týmto úkonom sa realizuje zásada, ktorá je uvedená v článku 17 odsek 2 Ústavy Slovenskej republiky a v § 2 odsek 1 Trestného poriadku, t. j., že nikoho nemožno trestne stíhať inak ako zo zákonných dôvodov a spôsobom, ktorý ustanovuje zákon.
Poznanie dôvodnosti vznesenia obvinenia je založené na vnútornom hodnotení dôkazov príslušným orgánom na vznesenie obvinenia. Realizuje sa tým jedna zo základných zásad trestného konania - zásada voľného hodnotenia dôkazov. Hoci toto štádium trestného konania má osobité špecifiká, aj v ňom platia pri hodnotení dôkazov tri hľadiská hodnotenia dôkazov -zákonnosť, závažnosť a vierohodnosť.
Vyššie citovanými ustanoveniami trestnoprávnych predpisov a základnými premisami pre vznesenie obvinenia sa však vyšetrovateľ dôsledne neriadil a jeho záver o odôvodnenosti vznesenia obvinenia F Ch je predčasný.
Primárnym podkladom pre vznesenie obvinenia bol znalecký posudok Kriminalistického a expertízneho ústavu PZ k posúdeniu obsahu zaistených plastových vreciek. V spojení s úradným záznamom spísaným policajtmi Pohotovostnej motorizovanej jednotky KR PZ z 16. mája 2011 a zápisnicou o vydaní veci z toho istého dňa tvoria základný dôkazný materiál pre vznesenie obvinenia, na ktorý sa odvoláva odôvodnenie uznesenia o vznesení obvinenia.
Z úradného záznamu vyplýva, že policajti ako hliadka plnili úlohy počas majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji, pričom na ulici Na križovatkách zbadali osobu mužského pohlavia a rozhodli sa ju skontrolovať. Po zistení jej totožnosti sa jej dotazovali. či má pri sebe zbrane. predmety pochádzajúce z trestnej činnosti, drogy, pričom F Ch priznal, že má pri sebe dva sáčky marihuany. Na základe policajnej výzvy podľa ustanovení Trestného poriadku (§ 89 odsek 1 Trestného poriadku) F Ch vydal oba sáčky pre účely trestného konania.
Podľa ustálenej judikatúry všeobecných súdov (rozhodnutia Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sp. zn. 3 Toš 7/2008, 5 To 21/2010, 5 Tdo 47/2010, 1 Tdo 13/2011, rozhodnutia Okresného súdu Pezinok sp. zn. 3T 123/2010, 3T 21/2011) však postup policajtov pri získavaní dôkazu pre účely trestného konania nebol v súlade so zákonom.
Policajný zbor je ozbrojený bezpečnostný zbor, ktorý plní úlohy vo veciach vnútorného poriadku, bezpečnosti, boja proti zločinnosti vrátane jej organizovaných foriem a medzinárodných foriem a úlohy, ktoré mu vyplývajú z medzinárodných záväzkov Slovenskej republiky. Pri svojej činnosti sa riadi ústavou, ústavnými zákonmi, zákonmi, ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami. Úlohy, organizácia a riadenie Policajného zboru podrobne upravuje osobitný právny predpis, ktorým je zákon č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o Policajnom zbore”). V jeho intenciách medzi základné úlohy patrí aj odhaľovanie trestných činov, resp. priestupkov a zisťovanie ich páchateľov, vykonávanie pátrania po osobách, pátranie po veciach (§ 2 odsek 1 zákona o Policajnom zbore). Policajt k ich plneniu disponuje zákonnými oprávneniami - oprávnenie požadovať vysvetlenie, informácie, oprávnenie na predvedenie osoby na základe dožiadania, oprávnenie požadovať preukázanie totožnosti, oprávnenie na zaistenie osoby, na snímanie identifikačných znakov, oprávnenie zaistiť vec, oprávnenie odňať zbraň a podobne. Tieto oprávnenie však nie sú bezbrehé. Policajt môže činiť len také úkony, resp. dávať len také pokyny a od kontrolovaného vyžadovať ich plnenie, ktoré bezprostredne smerujú k splneniu zákonom vymedzených úloh! Konanie, ktoré by nesmerovalo k ich splneniu, predstavuje prekročenie právomocí zo strany polície, v dôsledku čoho môže dôjsť k bezdôvodnej ujme a k prípadnému zásahu do práv a slobôd dotknutej osoby. Služobný zákrok, ktorým sa zasahuje do dôležitej oblasti ústavou garantovaných práv a slobôd jednotlivca, teda policajt nemôže vykonať kedykoľvek. Nie je ani ponechané na voľnej úvahe, či služobný zákrok môže alebo musí vykonať. Ak je zákonná dôvodnosť na vykonanie služobného zákroku, vtedy policajt v službe služobný zákrok musí vykonať a naopak jeho nevykonanie by bolo porušením povinnosti policajta.
Ustanovenie § 9 ods. 1 zákona o Policajnom zbore jednoznačne ukladá policajtovi v službe. povinnosť v medziach tohto zákona vykonať služobný zákrok, ak je páchaný, trestný čin alebo priestupok alebo je dôvodné podozrenie z ich spáchania. Týmto je vymedzená zákonná dôvodnosť služobného zákroku.
V predmetnej trestnej veci traja členovia pohotovostnej motorizovanej jednotky v podstate náhodne zastavili idúceho F Ch a začali vykonávať zásahy do ústavou garantovaných práv jednotlivca. Príslušníci policajnej hliadky nedisponovali žiadnymi konkrétnymi skutočnosťami, ktoré by odôvodňovali podozrenie zo spáchania niektorého z trestných činov, resp. priestupkov. Z úradného záznamu len vyplýva, že vykonávali bežnú hliadkovú službu z dôvodu plnenia úloh podľa § 2 odsek 1 písmeno a, b, c, i, j, k, l, zákona o Policajnom zbore a úloh podľa inštruktáže. Z dôvodu plnenia všeobecných úloh v rámci bezpečnostnej ochrany majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji kontrolovali v nočných hodinách totožnosť F Ch.
Aj napriek tomu, že neexistovalo konkrétne podozrenie zo spáchania trestného činu, resp. priestupku F Ch (§ 2 odsek 1 písmeno b/ zákona o Policajnom zbore), je možné akceptovať služobný zákrok policajtov vo forme oprávnenia požadovať preukázanie totožnosti podľa § 18 odsek 1 zákona o Policajnom zbore. Ochrana bezpečnosti medzinárodného podujatia totiž mohla vyvolať potrebu skontrolovať osamelú osobu pohybujúcu sa v neskorých nočných hodinách v blízkosti štadiónu (§ 2 odsek 1 písmeno a/ zákona o Policajnom zbore), prípadne mohlo ísť o osobu, na ktorú je vyhlásené pátranie (§ 2 odsek l písmeno 1/zákona o Policajnom zbore).
Po zistení totožnosti boli policajti v služobnom zákroku oprávnení pokračovať len za existencie ďalších zákonných podmienok, t. j. dôvodnosti podozrenia z páchania trestnej, či priestupkovej činnosti. Tu nestačí všeobecné, nekonkrétne podozrenie, či prevenčný dôvod, naopak podozrenie musí mať kvalifikovaný rozmer vyplývajúci z objektívne preukázaných
V úradnom zázname pohotovostnej motorizovanej hliadky však kvalifikovaný právny dôvod na „pokračovanie“ v služobnom zákroku absentuje. Pre vyťažovanie F Ch k obsahu a povahe vecí, ktoré má pri sebe, tak neboli splnené žiadne zákonné predpoklady.
Menovaný sa nachádzal na verejnom priestranstve a nedopúšťal sa žiadneho protiprávneho konania. Takýto úkon nemožno považovať ani za plnenie oprávnenia požadovať vysvetlenie, či informácie (§ 17 a 18 zákona o Policajnom zbore), ktoré prebieha za podstatne iných podmienok a okolností.
Treba dodať, že ak by sa aj osoba zdala policajtom podozrivou (zo záznamu dôvod nevyplýva), majú povinnosť ju najskôr poučiť o jej právach (5 8 odsek 2 zákona o Policajnom zbore) a to najmä o práve, že k priznaniu sa zo spáchania priestupku, či trestného činu ju nemožno nútiť. Zákaz donútenia k priznaniu totiž nezahŕňa len právo vypovedať (právo mlčať), ale aj právo neprispieť žiadnym aktívnym spôsobom, či už priamo alebo nepriamo, k svojmu obvineniu (zásada nemo tenetur se ipsum accusare). Zákaz nútiť osobu, aby prispela k svojmu obvineniu, či usvedčeniu teda znamená nielen nútiť podozrivú, či obvinenú osobu k výpovedi, ale aj zákaz nútiť takúto osobu k súčinnosti alebo k aktívnemu konaniu, ktoré je potrebné na usvedčenie takejto osoby, teda napríklad ide aj o zákaz nútiť podozrivú osobu, aby vydala, či vyložila veci, a to aj veci, ktoré ju môžu spojiť s trestnou činnosťou (viď napr. rozhodnutia ESPLHeaney a McGuiness v. Írsko z roku 2000; Saunders v Spojené kráľovstvo z roku 1996).
Na tom nemôže zmeniť nič ani to, že F Ch sa priznal k drogám a po policajnej výzve podľa § 89 odsek 1 Trestného poriadku ich dobrovoľne vydal. Poučenie poskytnuté podľa § 34 odsek 12 a § 89 odsek 1 Trestného poriadku bolo už právne bezvýznamné.
V súhrne je nutné opätovne zdôrazniť, že postup policajtov nie je možné legalizovať tým, že úlohou Policajného zboru Slovenskej republiky je odhaľovať trestné činy a priestupky a zisťovať ich páchateľov, lebo aj túto úlohu, pokiaľ sa pri nej vykonáva služobný zákrok, teda zákrok, pri ktorom sa zasahuje do základných práv a slobôd osoby, môžu vykonávať len, ak je daný zákonný dôvod a tým je minimálne aspoň podozrenie, že sa pácha, keď už nie priam trestný čin, lak aspoň priestupok. Keď také podozrenie konkrétnymi okolnosťami odôvodnené nebolo, tak nebol ani odôvodnený služobný zákrok.
Vyhodnotením týchto skutočností tak možno dospieť k záveru, že dôkaz (omamná látka) nebola získaná zákonne podľa osobitného zákona (zákona o Policajnom zbore) a musí byť za danej dôkaznej situácie považovaná za nepoužiteľný dôkaz, so všetkými s tým spojeným dôsledkami. Tým je aj neprípustnosť znaleckého dokazovania.
Trestné stíhanie je možné viesť len v súlade so zákonom a preto i postup príslušných orgánov, ktorého cieľom je mimo iné pravdivé skutkové zistenie, musí byť v súlade so zákonom. V posudzovanej veci citované dôkazy pred vznesením obvinenia sú však poznačené nezákonnosťou spôsobujúcou ich absolútnu neúčinnosť, v dôsledku čoho niet o čo obvinenie F Ch oprieť. Vyšetrovateľ doposiaľ nezabezpečil žiadny iný zákonný dôkaz s charakterom usvedčujúcim obvineného.
Z týchto dôvodov bolo potrebné podľa § 366 odsek 1 Trestného poriadku v súvislosti s § 364 odsek 2 Trestného poriadku vysloviť, že citovaným uznesením vyšetrovateľa a konaním, ktoré jeho vydaniu predchádzalo, bol podstatným spôsobom porušený zákon vo výroku citovaných ustanovení Trestného poriadku v neprospech obvineného F Ch, nezákonné uznesenie zrušiť a prikázať vyšetrovateľovi, aby o veci znovu konal a rozhodol.
Poučenie: Proti tomuto uzneseniu opravný prostriedok nie je prípustný (§ 363 odsek 3 Trestného poriadku).
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.