Právne vety:
I. Otázkou verejného záujmu je slobodné získavanie informácií o spôsoboch, akým verejní činitelia vykonávajú na verejnosti svoje ústavné alebo zákonné právomoci. Verejní činitelia si musia byť vedomí toho, že budú vystavení pozornosti verejnosti a budú musieť akceptovať výkon práva na informácie zo strany verejnosti minimálne v tom rozsahu, v akom svoje ústavné alebo zákonné právomoci vykonávajú na verejnosti, resp. v styku s verejnosťou.
II. Nakoľko výkon zákonnej právomoci verejného činiteľa – zamestnanca polície na verejnosti nie je možné považovať za prejav jeho osobnej povahy a ani za súčasť jeho základného práva na súkromie, nedisponuje policajt zákonným oprávnením podľa § 12 ods. 1 Občianskeho zákonníka, t. j. nemôže vyžadovať svoje privolenie na zhotovenie svojej obrazovej snímky. Ak policajt podmienil zhotovenie obrazových snímok zachytávajúcich ho pri výkone jeho zákonnej právomoci na verejnosti svojím privolením, došlo k porušeniu základného práva na informácie.
SLOVENSKÁ REPUBLIKA
NÁLEZ
Ústavného súdu Slovenskej republiky
V mene Slovenskej republiky
II. ÚS 44/00-133
Ústavný súd Slovenskej republiky v senáte
zloženom z predsedu Jána Klučku a sudcov Alexandra Bröstla a Jána Mazáka na
verejných zasadnutiach prerokoval podnet P. S., bytom P., a T. B., bytom P.,
zastúpených advokátom JUDr. J. H., B. B., proti mestu Prešov, zastúpeného
advokátkou JUDr. I. R., K., vo veci porušenia ich základných práv podľa čl. 27
ods. 1, čl. 26 ods. 1 a 2 Ústavy Slovenskej republiky, čl. 12 ods. 1 vety
druhej, čl. 13 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky v spojení s čl. 27 ods. 1 a
čl. 26 ods. 1 a 2 Ústavy Slovenskej republiky, podľa čl. 1, čl. 2 ods. 1 a 3
Ústavy Slovenskej republiky, ako aj čl. 10 Dohovoru o ochrane ľudských práv a
základných slobôd postupom mesta Prešov – Mestskej polície v Prešove ako
poriadkového orgánu mesta Prešov počas petičnej akcie „Petícia za vyvesenie
tibetskej vlajky“ 10. marca 2000 a 5. januára 2001 takto
r o z h o d o l :
1. Postupom mesta Prešov – Mestskej
polície v Prešove počas petičnej akcie 10. marca 2000 bolo porušené petičné
právo P. S. a T. B. podľa čl. 27 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky.
2. Postupom mesta Prešov – Mestskej
polície v Prešove počas petičnej akcie 10. marca 2000 bolo porušené právo na
informácie P. S. podľa čl. 26 ods. 1 a 2 Ústavy Slovenskej republiky a čl. 10
Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd.
3. Vo zvyšnej časti podnetu nevyhovuje.
O d ô v o d n e n i e :
Ústavnému súdu Slovenskej republiky (ďalej len
„ústavný súd“) bolo 26. mája 2000 doručené podanie P. S., bytom P., a T. B.,
bytom P. (ďalej len „navrhovatelia“), zastúpených advokátom JUDr. J. H., B. B.,
označené ako „Podnet na začatie konania podľa čl. 130 ods. 3 Ústavy Slovenskej
republiky“ s prílohami. Z dôvodov uvedených v podnete navrhovatelia požadovali,
aby ústavný súd po jeho prijatí na konanie rozhodol nálezom: „Postupom
pracovníkov Mestskej polície v Prešove ako orgánu mesta Prešov zriadeného na základe
§ 10 ods. 2 zák. č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, ktorým dňa 10. 3. 2000 v
rozmedzí od 14.00 zhruba do 15.30 hod. žiadali osoby poverené zberom podpisov
pod petíciu za vyvesenie tibetskej vlajky a podnecovateľov P. S. a T. B. o
predloženie povolenia na zvláštne užívanie verejného priestranstva, žiadali ich
o odstránenie stolíka s petičnými hárkami, o presun na iné miesto a zakázali im
zhotovovať zvukovoobrazové a obrazové záznamy z ich konania, došlo k porušeniu
ústavných práv podnecovateľov podľa čl. 27 ods. 1 ústavy, podľa čl. 26 ods. 1,
2 ústavy, podľa čl. 12 veta druhá, čl. 13 ods. 1 ústavy v spojitosti s čl. 27
ods. 1 a čl. 26 ods. 1, 2 ústavy, podľa čl. 1 ústavy, podľa čl. 2 ods. 1 a 3
ústavy a podľa čl. 10 ods. 1 Európskeho dohovoru o ochrane ľudských práv a
základných slobôd“. Ústavný súd podnet navrhovateľov predbežne prerokoval na
svojom neverejnom zasadnutí a po zistení, že spĺňa všetky zákonom predpísané
náležitosti upravené v § 20 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.
38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred
ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o
ústavnom súde“) a že nie sú dôvody na jeho odmietnutie podľa § 25 ods. 2
citovaného zákona, 28. júna 2000 rozhodol o jeho prijatí na konanie. Ústavný
súd vyzval 3. júla 2000 primátora mesta Prešov na písomné vyjadrenie k podnetu
navrhovateľov a s týmto písomným vyjadrením následne oboznámil právneho
zástupcu navrhovateľov.
Nakoľko účastníci konania nesúhlasili s
upustením od ústneho pojednávania, podľa § 30 ods. 1 zákona o ústavnom súde sa
vo veci podnetu navrhovateľov uskutočnili dve ústne pojednávania 8. a 21.
decembra 2000, na ktorých ústavný súd vykonal dokazovanie nevyhnutné na
zistenie stavu veci. Dokazovanie bolo vykonané jednak výsluchom svedkov –
zamestnancov Mestskej polície v Prešove M. M., P. L., V. M., J. J., S. O.,
operačného pracovníka Mestskej polície v Prešove P. C., vedúceho referátu
životného prostredia Mestského úradu v Prešove Ing. J. D., účastníkov petičnej
akcie J. Š. a M. P., ako aj premietnutím videokazety so záznamom časti petičnej
akcie navrhovateľov.
1. K namietanému porušeniu petičného práva
podľa čl. 27 ods. 1 Ústavy Slovenskej
republiky
Navrhovatelia vo svojom podnete predovšetkým
namietali porušenie svojho petičného práva podľa čl. 27 ods. 1 Ústavy
Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“) postupom mesta Prešov – Mestskej
polície v Prešove ako poriadkového orgánu mesta Prešov. K jeho porušeniu malo
dôjsť 10. marca 2000 v popoludňajších hodinách na Hlavnej ulici v Prešove, kde
navrhovatelia (spolu s ďalšími osobami) zorganizovali petičnú akciu „Petícia za
vyvesenie tibetskej vlajky“. Počas trvania tejto akcie niektorí jej účastníci
bubnovali na tamtamy. Navrhovatelia uviedli, že táto akcia sa stala predmetom
pozornosti zamestnancov Mestskej polície v Prešove celkom trikrát (dve
hliadky), pričom títo od jej účastníkov požadovali rôzne povolenia, ako
napríklad „povolenie na záber verejného priestranstva“, „povolenie na akciu“,
resp. „povolenie na hudobnú produkciu“, a to aj napriek argumentácii
navrhovateľov a ďalších účastníkov petičnej akcie, že výkon ústavou
garantovaného petičného práva nepodlieha žiadnej povoľovacej a ani oznamovacej
povinnosti. Vychádzajúc z uvedeného navrhovatelia tvrdili, že popísaný postup
zamestnancov Mestskej polície v Prešove „v časti, kde žiadali osoby poverené
zberom podpisov pod petíciu za vyvesenie tibetskej vlajky o predloženie
povolenia na zvláštne užívanie priestranstva, vyzvali tieto osoby na presun
pred hotel Savoy a kázali im odniesť stolík slúžiaci na podpisové hárky a
propagačné materiály, je v rozpore so zákonom č. 85/1990 Zb. o petičnom práve i
s Ústavou Slovenskej republiky“, v dôsledku čoho im bol „znemožnený výkon
petičného práva, ktorý garantuje ústava v článku 27“.
Mesto Prešov, zastúpené advokátkou JUDr. I. R.
(ďalej len „odporca“), vo svojom písomnom vyjadrení zo dňa 6. septembra 2000
nespochybnilo fakt, že na Hlavnej ulici v Prešove sa dňa 10. marca 2000
uskutočnila petičná akcia navrhovateľov doprevádzaná ich „hudobnou produkciou“,
t. j. hrou na tamtamy niektorými z jej účastníkov. Podľa ďalšieho tvrdenia
odporcu však jediným dôvodom na zásah zamestnancov mestskej polície bola práve
táto hudobná produkcia (bubnovanie) a nakoľko túto „nepovažujeme za súčasť
výkonu petičného práva podnecovateľov“, postupom spomínaných zamestnancov,
ktorí sa dožadovali povolenia na zvláštne užívanie verejného priestranstva,
preto ani „nemohlo dôjsť k zásahu do ich petičného práva“, takže „K zisteniu
okolností rozhodujúcich pre oprávnenie hudobnej produkcie smeroval postup
zamestnancov mestskej polície. Nebolo ani cieľom tohto postupu, ani nemožno z
konkrétnych úkonov zamestnancov mestskej polície vyvodiť záver, že by sa
akýmkoľvek spôsobom snažili, alebo, že by v skutočnosti zasiahli do petičného
práva podnecovateľov, obmedzili alebo znemožnili“. Orientáciu zamestnancov
Mestskej polície v Prešove iba na preukázanie povolenia na zvláštne užívanie
verejného priestranstva na účely hudobnej produkcie [a podľa čl. 8 ods. 2 písm.
c) všeobecne záväzného nariadenia (ďalej len „VZN“) mesta Prešov č. 63/1996 o
čistote mesta] potvrdili vo svojich svedeckých výpovediach zhodne aj všetci
vypočutí zamestnanci Mestskej polície v Prešove na ústnom pojednávaní ústavného
súdu 8. decembra 2000.
Podľa čl. 27 ods. 1 ústavy sa petičné
právo zaručuje, pričom súčasťou tejto ústavnej garancie je aj povinnosť
štátnych a iných orgánov zdržať sa akýchkoľvek zásahov, ktoré by komukoľvek
bránili vo výkone jeho práva. Petičné právo je garantované aj zákonnou úpravou,
podľa ktorej (§ 2 zákona č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších
predpisov) vo výkone petičného práva sa nesmie nikomu brániť. Hoci zákon o
petičnom práve upravuje dve obmedzenia petičného práva (§ 2 druhá veta a § 4
ods. 2), medzi tieto nepatrí aj oprávnenie orgánu verejnej moci brániť vo
výkone petičného práva z dôvodov, ktoré priamo nesúvisia s jeho výkonom,
prípadne ide o dôvody, ktoré možno a je potrebné riešiť osobitne, avšak bez
ujmy samotnému výkonu petičného práva. Preto pri takomto zásahu orgánu verejnej
moci nesmie dôjsť k následku, ktorý by znamenal zmarenie alebo fyzické
znemožnenie jeho ďalšieho výkonu.
Po dvoch ústnych pojednávaniach a vykonanom
dokazovaní považoval ústavný súd za preukázané, že 10. marca 2000 sa na Hlavnej
ulici v Prešove uskutočnila petičná akcia „Petícia za vyvesenie tibetskej
vlajky“ sprevádzaná bubnovaním na tamtamy, organizátormi a účastníkmi ktorej
boli aj samotní navrhovatelia. Úlohou ústavného súdu v danom prípade nebolo
posúdenie, prípadne hodnotenie, či takéto bubnovanie možno považovať za „inú
kultúrnu produkciu“ v zmysle čl. 8 ods. 2 písm. c) VZN mesta Prešov č. 63/1996
o čistote mesta, prípadne za „hudobnú produkciu“ v zmysle § 1 ods. 1 písm. b)
zákona č. 96/1991 Zb. o verejných kultúrnych podujatiach, ktorej uskutočnenie
môže podliehať povoľovaciemu, resp. oznamovaciemu konaniu pred príslušným
štátnym alebo samosprávnym orgánom. Nakoľko v zmysle ústavnej a zákonnej úpravy
výkon petičného práva nepodlieha žiadnemu z takýchto konaní, predmetom
pozornosti ústavného súdu bolo predovšetkým zisťovanie, či a akým spôsobom,
prípadne v akom rozsahu sa vyžadovanie povolenia ohľadom takejto hudobnej
produkcie zamestnancami Mestskej polície v Prešove prejavilo na priebehu a
ďalšom trvaní petičnej akcie navrhovateľov. Z vykonaného dokazovania ústavný
súd zistil, že zamestnanci Mestskej polície v Prešove (hliadky č. 11 a 12) 10.
marca 2000 opätovne požadovali od navrhovateľov písomné povolenie na užívanie,
resp. záber verejného priestranstva z dôvodu ich „hudobnej produkcie“ a za tým
účelom aj požiadali jedného z navrhovateľov (T. B.), aby si takéto povolenie
zadovážil na Mestskom úrade v Prešove. Požadované písomné povolenie sa však
navrhovateľom v priebehu svojej petičnej akcie nepodarilo zadovážiť. Ako už
bolo uvedené, ani za tejto situácie, t. j. pri nezadovážení písomného povolenia
na kultúrnu či inú hudobnú produkciu „doprevádzajúcu“ petičnú akciu, nevzniká
žiadnemu orgánu verejnej moci oprávnenie na akýkoľvek zásah, či dokonca
obmedzenie výkonu petičného práva (tento stav sa môže stať iba dôvodom na zákaz
alebo obmedzenie tej činnosti, ktorá udeleniu príslušného povolenia podlieha).
Zadovážením takéhoto povolenia (-í) nemožno takisto podmieňovať ďalší výkon
petičnej akcie, nakoľko ani ústavná a ani zákonná úprava takúto podmienku
výkonu petičného práva neustanovuje. Z vykonaného dokazovania (najmä z
videokazety zachytávajúcej priebeh petičnej akcie navrhovateľov) ústavný súd
zistil, že zamestnanci Mestskej polície v Prešove postupovali tak, že získaním
požadovaného písomného povolenia podmienili nielen ďalšie konanie „hudobnej
produkcie“, ale aj samotnej petičnej akcie navrhovateľov („bez papiera to
musíte zbaliť“). Keďže takéto povolenie sa navrhovateľom nepodarilo zadovážiť,
rozhodli nielen o ukončení „hudobnej produkcie“, ale aj samotnej petičnej akcie
navrhovateľov. Na druhom ústnom pojednávaní 21. decembra 2000 vykonal ústavný
súd dôkaz listinou „Hlásenie dennej smeny zo dňa 10. 3. 2000“, z ktorej
vyplynulo, že 10. marca 2000 o 13.20 h bola pred Mestský úrad v Prešove poslaná
hliadka mestskej polície č. 12 s úlohou, „aby ukončili petičnú akciu vzhľadom k
tomu, že tam vyhrávajú na bubnoch rovno pred MsÚ – sú hluční“, pričom ďalšie
hlásenie z toho istého denného záznamu o 14.01 dokladuje splnenie tejto úlohy
tak, že: „akciu pred MsÚ skončili, prestali hrať na bubnoch a zložili stolík,
zdržujú sa však ešte na mieste“.
Aj zo svedeckej výpovede operačného pracovníka
Mestskej polície v Prešove, ku ktorej došlo na druhom ústnom pojednávaní
ústavného súdu 21. decembra 2000, vyplynulo, že kvôli narušovaniu verejného
poriadku „som tam poslal ďalšiu hliadku, aby preverili danú skutočnosť a túto
akciu ..., proste im to tam zrušili, že nemôžu tam narušovať verejný poriadok ...“.
Z takto zisteného skutkového stavu vyplynulo, že
tri zásahy zamestnancov Mestskej polície v Prešove (ktoré títo vykonávali aj na
pokyn operačného pracovníka) viedli k tomu, že navrhovatelia, ako aj ostatní
účastníci boli 10. marca 2000 nútení ukončiť petičnú akciu „Petícia za
vyvesenie tibetskej vlajky“.
Z vykonaného dokazovania ústavný súd zistil, že
mesto Prešov – Mestská polícia v Prešove tým, že jej zamestnanci podmienili
ďalší výkon petičného práva navrhovateľov zadovážením písomného povolenia na
hudobnú produkciu doprevádzajúcu ich petičnú akciu a po nezadovážení takéhoto
povolenia túto petičnú akciu ukončili, porušilo základné právo navrhovateľov
podľa čl. 27 ods. 1 ústavy.
2. K namietanému porušeniu slobody prejavu a
práva na informácie
podľa čl. 26 ods. 1 a 2 ústavy
V súvislosti so zabezpečovaním filmovej a
obrazovej dokumentácie z petičnej akcie navrhovatelia namietli aj porušenie
svojich základných práv podľa čl. 26 ods. 1 a 2 ústavy. Navrhovatelia v tejto
súvislosti uviedli: „Policajti natáčanie na videokameru i fotografovanie
podnecovateľom i osobám organizujúcim petičnú akciu zakázali s tým, že si
„neprajú, aby boli natáčaní a fotografovaní“, nakoľko na toto nemajú povolenie.
Kameraman i podnecovateľ P. S. výzvu poslúchli“. Postup zamestnancov Mestskej
polície v Prešove, ktorí od organizátorov petičnej akcie vyžadovali povolenie
na svoje snímanie videokamerou, ako aj vyhotovovanie fotografických snímok,
navrhovatelia posúdili ako „znemožnenie výkonu práva garantovaného čl. 26
ústavy a čl. 10 Európskeho dohovoru o ochrane ľudských práv a základných
slobôd“.
Vo svojom písomnom vyjadrení k tejto časti
podnetu navrhovateľov odporca uviedol: „Sme toho názoru, že aj zamestnanci
mestskej polície majú právo na ochranu svojej osobnosti tak podľa ustanovenia §
11 a 12 Občianskeho zákonníka, ako aj podľa článku 19 ods. 3 Ústavy SR, podľa
ktorej má každý právo na ochranu pred neoprávneným zhromažďovaním,
zverejňovaním alebo iným zneužívaním údajov o svojej osobe. Takýmto zhromažďovaním
údajov o svojej osobe môže byť aj zhromažďovanie obrazových záznamov zo svojej
osoby. Aj keď zamestnanci mestskej polície sú v postavení verejného činiteľa,
ani tento status im neznemožňuje uplatňovať právo podľa vyššie citovaného
článku ústavy a ustanovení Občianskeho zákonníka. Domnievame sa, že zamestnanec
mestskej polície mal právo ohradiť sa voči zhromažďovaniu záznamov voči svojej
osobe.“
Z obsahu podnetu a z písomného vyjadrenia
odporcu bolo ústavnému súdu známe, že priebeh petičnej akcie navrhovateľov bol
jej organizátormi a účastníkmi jednak zaznamenávaný na videokameru a
dokumentovaný aj prostredníctvom fotografických snímok. Po vykonaní dôkazov
premietnutím videokazety a výsluchom zamestnancov Mestskej polície v Prešove
ústavný súd zistil, že niektorí z nich sa ohradili voči tomu, aby boli pri
výkone svojej služobnej činnosti (a bez predošlého udelenia súhlasu) snímaní
videokamerou a fotografovaní. V tejto súvislosti bol tiež dokladovaný
disciplinárny postih jedného zo zamestnancov Mestskej polície v Prešove za jeho
nesprávny postup voči účastníkovi petičnej akcie, ktorý jej priebeh (vrátane
postupu tohto zamestnanca mestskej polície) snímal videokamerou. Pri
rozhodovaní o tejto časti podnetu navrhovateľov ústavný súd (a v súlade so
svojou stabilnou judikatúrou I. ÚS 65/98, I. ÚS 78/99) zobral do úvahy, že v
konaní o podnete je možné namietať len porušenie svojich práv, a nie aj práv
iných osôb. Nakoľko žiaden z predkladateľov podnetu ale nezachytával priebeh
petičnej akcie na videokameru a nakoľko osoba, ktorá tento videozáznam
zhotovovala, sa na ústavný súd so svojím podnetom na porušenie základného práva
podľa čl. 26 ods. 1 a 2 ústavy neobrátila, ústavný súd sa (a z tohto dôvodu)
podnetom namietajúcim porušenie základného práva podľa čl. 26 ods. 1 a 2 ústavy
zaoberal len v rozsahu, v akom bolo tvrdené porušenie tohto základného práva
namietané jedným z navrhovateľov (P. S.), a to pri zhotovovaní fotodokumentácie
z petičnej akcie.
Sloboda prejavu a právo na informácie sa
zaručujú podľa čl. 26 ústavy, pričom ústavou upravené (a pritom jediné)
obmedzenia ich výkonu sú upravené v čl. 26 ods. 4. Medzi tieto obmedzenia patrí
aj „ochrana práv a slobôd iných“. Pri uplatňovaní týchto základných práv ide o
vytvorenie primeranej rovnováhy medzi právom na informácie na strane jednej a
právom na súkromie toho (tých), o ktorom sa informácie získavajú, pričom sa
uznáva, že u osôb verejného záujmu dochádza k zúženiu priestoru ich súkromnej
sféry, v dôsledku čoho sa primerane znižuje aj úroveň ochrany ich osobnostných
práv. Parlamentné zhromaždenie Rady Európy vo svojej rezolúcii 1165 z 26. júna
1998 venovanej právu na súkromie uvádza, že verejne činné osoby (public
figures) ... musia rešpektovať, že osobitné postavenie, ktoré zastávajú v
spoločnosti (a v mnohých prípadoch na základe svojho vlastného rozhodnutia),
automaticky vyvoláva tlak na ich súkromie“. Každá osoba vystupujúca na
verejnosti musí (a v dôsledku toho) strpieť zvýšenú kontrolu verejnosti nad
takouto svojou činnosťou. Aj pri výkone základných práv podľa čl. 26 ústavy je
prirodzene nutné rešpektovať základné práva a slobody toho, o ktorom sa
informácie získavajú, vrátane jeho práva na súkromie, práva na zachovanie
ľudskej dôstojnosti, osobnej cti a mena, ako aj práva na ochranu pred
neoprávneným zhromažďovaním, zverejňovaním alebo iným zneužívaním údajov o
svojej osobe podľa čl. 16, resp. 19 ústavy. Ak by preto v dôsledku výkonu
základného práva na informácie došlo k zásahu do takýchto práv, každý
postihnutý má právo sa brániť použitím ktoréhokoľvek zo zákonných prostriedkov
ich ochrany upravených v § 13 Občianskeho zákonníka. Toto právo nemožno odňať
ani osobám verejného záujmu (vrátane verejných činiteľov), ak sa domnievajú, že
v dôsledku výkonu slobody prejavu a práva na informácie došlo k neoprávnenému
zásahu do ktoréhokoľvek z ich základných práv upravených v čl. 16 a čl. 19
ústavy, nakoľko ich postavenie ako verejných činiteľov ich nevylučuje z
možnosti uplatňovania občianskoprávnej, prípadne trestnoprávnej ochrany svojej
osobnosti.
Podľa tvrdenia odporcu nakoľko aj zamestnanci
mestskej polície majú právo na ochranu svojej osobnosti podľa § 11 a 12
Občianskeho zákonníka aj podľa čl. 19 ods. 3 ústavy, jej zamestnanec mal právo
„ohradiť sa proti zhromažďovaniu záznamov voči svojej osobe“, ako sa to stalo
počas jeho fotografovania v priebehu petičnej akcie navrhovateľom 10. marca
2000. Ako už bolo spomenuté, niet sporu o tom, že aj zamestnanci obecnej
polície ako verejní činitelia (podľa § 5 ods. 1 zákona č. 564/1991 Zb. o
obecnej polícii v znení neskorších predpisov) majú právo domáhať sa na súde
ochrany svojej osobnosti, do ktorej bolo zasiahnuté niektorou z foriem, pred
ktorou chránia fyzické osoby ustanovenia § 11 Občianskeho zákonníka. Nakoľko
ale predmetom ochrany podľa tohto ustanovenia sú len rýdzo osobné práva
fyzickej osoby ovplyvňujúce rozvoj jeho osobnosti (sú s ním úzko späté),
hlavným zmyslom a cieľom takejto občianskoprávnej ochrany je všestranný rozvoj
a uplatnenie osobnosti človeka. Toto hľadisko je potom rozhodujúce aj pri určení,
ktoré práva fyzickej osoby a v akom rozsahu sú týmto ustanovením Občianskeho
zákonníka chránené.
Podľa právneho názoru ústavného súdu za súčasť
základného práva na súkromie a ani za prejav osobnej povahy (v zmysle § 11
Občianskeho zákonníka) nemožno u verejného činiteľa – zamestnanca mestskej
polície považovať výkon jeho zákonom upravenej služobnej právomoci na
verejnosti. Zatiaľ čo do súkromia osôb, a teda aj do predmetu ochrany osobnosti
patria zásadne otázky týkajúce sa ich intímnej sféry (písomnosti osobnej
povahy, zvukové záznamy prejavov osobnej povahy), v prípade výkonu ústavnej
alebo zákonnej právomoci verejných činiteľov na verejnosti ide o diametrálne
odlišné otázky verejnej, a nie súkromnej sféry, ktoré nemožno v žiadnom prípade
považovať za súčasť ich základného práva na súkromie. Ústavný súd sa rozsahom
pojmu súkromie verejného činiteľa už zaoberal v prípade poslancov Národnej rady
Slovenskej republiky, pričom uviedol: „Pojem súkromie sa týka iných stránok
života človeka, ako je vzdanie sa alebo nevzdanie sa funkcie poslanca.
Uznesenie štátneho orgánu, ktorým tento berie na vedomie vzdanie sa tejto
funkcie, nemožno považovať za porušenie nedotknuteľnosti súkromia navrhovateľa“
(I. ÚS 8/97). V prípade výkonu ústavných alebo zákonných právomocí verejných
činiteľov na verejnosti ide totiž o takú ich činnosť, ktorá podlieha (môže
podliehať) rôznym služobným príkazom, usmerneniam, ako aj zákonnému režimu
kontroly buď odbornej, alebo laickej verejnosti. Verejnosť sa k spôsobu, akým
verejní činitelia vykonávajú svoje ústavné alebo zákonné právomoci, môže
vyjadrovať napríklad prostredníctvom otázok, sťažností a pod. Otázkou verejného
záujmu je (a v dôsledku uvedeného) preto slobodné získavanie informácií o
spôsoboch, akým verejní činitelia vykonávajú na verejnosti svoje ústavné alebo
zákonné právomoci. Verejní činitelia si musia byť vedomí toho, že budú
vystavení pozornosti verejnosti a budú musieť akceptovať výkon práva na
informácie zo strany verejnosti minimálne v tom rozsahu, v akom svoje ústavné
alebo zákonné právomoci vykonávajú na verejnosti, resp. v styku s verejnosťou.
Takémuto právnemu režimu prirodzene nepodliehajú otázky spadajúce do rozsahu
základného práva na súkromie fyzickej osoby. Pre úplnosť možno uviesť, že ak by
pôsobenie verejného činiteľa na verejnosti (predstavujúce výkon jeho ústavných
alebo zákonných právomocí) bolo nutné považovať za súčasť jeho základného práva
na súkromie, resp. za prejavy jeho osobnej povahy, akékoľvek zásahy do neho
(vrátane získavania informácií o spôsobe výkonu tejto právomoci konkrétnym
verejným činiteľom) by boli možné len v rámci výnimiek z celkového režimu
ochrany a nezasahovania do takto definovaného základného práva na súkromie. V
širšom kontexte takéhoto výkladu základného práva na súkromie by preto aj
akákoľvek kritika, napríklad zlej povesti toho štátneho alebo samosprávneho
orgánu, na ktorého čele stojí alebo v rámci ktorého pôsobí verejný činiteľ,
mohla (hoci implicitne) predstavovať zásah do jeho osobných alebo osobnostných práv.
Je však zrejmé, že verejného činiteľa a ten orgán, na ktorého čele stojí alebo
v rámci ktorého koná, nemožno stotožňovať, nakoľko ide o dva celkom odlišné a
samostatné subjekty s rozdielnymi režimami zodpovednosti. Nakoľko výkon
zákonnej právomoci verejného činiteľa – zamestnanca Mestskej polície v Prešove
na verejnosti nebolo možné (a v dôsledku uvedeného) považovať za prejav jeho
osobnej povahy a ani za súčasť jeho základného práva na súkromie, pri výkone
práva navrhovateľa na informácie v zmysle čl. 26 ods. 2 ústavy s ním nebol
oprávnený spájať zákonné oprávnenie podľa § 12 ods. 1 Občianskeho zákonníka, t.
j. privolenie na zhotovenie svojej obrazovej snímky. Uvedené nie je na ujmu tak
rešpektovaniu zákonných podmienok spätých s ďalším rozširovaním takto získaných
obrazových snímok, ako aj prípadnému obmedzeniu základného práva na informácie
z ďalších dôvodov uvedených v čl. 26 ods. 4 ústavy. Vychádzajúc z uvedeného
ústavný súd uzavrel, že postupom mesta Prešov – Mestskej polície v Prešove,
ktorej zamestnanec podmienil zhotovenie obrazových snímok zachytávajúcich ho
pri výkone jeho zákonnej právomoci na verejnosti svojím privolením, došlo k
porušeniu základného práva navrhovateľa P. S. podľa čl. 26 ods. 1 a 2 ústavy,
nakoľko k obmedzeniu výkonu jeho základného práva na informácie odporcom
nedošlo z dôvodu „ochrany práv a slobôd iných“ v zmysle čl. 26 ods. 4 ústavy.
Použijúc identickú argumentáciu ústavný súd
súčasne rozhodol, že označeným postupom mesta Prešov – Mestskej polície v
Prešove došlo aj k porušeniu čl. 10 Dohovoru o ochrane ľudských práv a
základných slobôd, nakoľko tento nebolo možné oprieť o žiadny z dôvodov
umožňujúcich obmedzenie práva na prijímanie a rozširovanie informácií uvedených
v čl. 10 ods. 2 Dohovoru.
3. K namietanému porušeniu čl. 12 ods. 1
druhej vety ústavy, čl. 13 ods. 1
v spojení s čl. 27 ods. 1 a čl. 26 ods. 1 a 2
ústavy
Navrhovatelia ďalej namietali, že označenými
postupmi mesta Prešov – Mestskej polície v Prešove vo vzťahu k výkonu ich
základných práv podľa čl. 26 ods. 1 a 2 a čl. 27 ods. 1 ústavy došlo aj k
porušeniu čl. 12 ods. 1 druhej vety ústavy, t. j. „priamo k odňatiu základných
atribútov subjektívneho petičného práva“, resp. k „odňatiu jedného zo
základných atribútov práva na informácie“. Ústavný súd už vo vzťahu k obsahu a
uplatňovaniu ustanovenia čl. 12 ods. 1 ústavy (vrátane neodňateľnosti
základných práv) v konaniach o individuálnej ochrane ľudských práv uviedol:
„jednotlivé zásady vymenované v čl. 12 ods. 1 Ústavy SR vyjadrujú podstatu
základných práv ako prirodzených práv a zároveň majú univerzálny charakter.
Preto ich treba chápať výlučne ako ústavné direktívy adresované predovšetkým
orgánom pôsobiacim v normotvornej činnosti všetkých stupňov. Vzhľadom na tieto
znaky nemôžu plniť poslanie priamo aplikovateľných ustanovení v individuálnych
záležitostiach“ (I. ÚS 8/97, I. ÚS 59/97), pričom s ohľadom na ich
prirodzenoprávnu povahu je zrejmé, že „znemožnenie ich skutočného (faktického)
výkonu ... nespôsobuje zánik týchto práv a slobôd“ (I. ÚS 76/97). Nakoľko ale
obmedzenie výkonu základných práv a slobôd v rozpore s ústavnými podmienkami
napríklad štátnym alebo samosprávnym orgánom nemá žiaden dopad na ich
„prirodzenoprávny“ režim upravený v čl. 12 ods. 1 ústavy, ústavný súd nevyhovel
podnetu navrhovateľov v časti namietajúcej porušenie čl. 26 ods. 1 a 2, ako aj
čl. 27 ods. 1 ústavy v spojení s jej čl. 12 ods. 1 druhou vetou.
Navrhovatelia ďalej namietali porušenie svojich
základných práv podľa čl. 26 ods. 1 a 2 a čl. 27 ods. 1 ústavy v spojení s jej
čl. 13 ods. 1. Ústavný súd pri prejednávaní tejto časti podnetu navrhovateľov
zohľadnil svoju predošlú judikatúru, v súlade s ktorou „čl. 13 ústavy určuje
miesto a úlohy zákonov pri ukladaní povinností a obmedzovaní základných práv a
slobôd, v dôsledku čoho smeruje výlučne k zákonodarnému orgánu ...“ (I. ÚS
32/98), a nevyhovel podnetu navrhovateľov v časti namietajúcej porušenie čl. 26
ods. 1 a 2 a čl. 27 ods. 1 v spojení s čl. 13 ods. 1 ústavy postupom iného ako
zákonodarného orgánu.
4. K namietanému porušeniu čl. 1 a čl. 2 ods.
1 a 3 ústavy
Navrhovatelia vo svojom podnete napokon
namietali, že označeným postupom odporcu došlo aj k porušeniu čl. 1 a čl. 2
ods. 1 a 3 ústavy. V jeho neskoršom doplnení z 25. septembra 2000 však uviedli:
„netrváme na vyslovení porušenia čl. 2 ods. 1 ústavy“. Ústavný súd pri
prejednaní tejto časti podnetu navrhovateľov zobral do úvahy, že v nej
nenamietali porušenie žiadneho zo svojich základných práv, ale od ústavného
súdu požadovali, aby rozhodol o tom, že porušenie ich základných práv podľa čl.
26 ods. 1 a 2 a čl. 27 ods. 1 ústavy znamenalo aj porušenie základných zásad,
na ktorých je budovaný právny štát, tak ako sú vymenované v čl. 1 a 2 ústavy.
Hoci v konaní o podnete podľa čl. 130 ods. 3 ústavy je ústavný súd oprávnený
rozhodovať o porušení označených základných práv a slobôd navrhovateľov,
súčasťou tohto konania nie je aj jeho rozhodovanie o tom, či a aké účinky mali
takéto porušenia na zásady právneho štátu uvedené v čl. 1 a 2 ústavy. Ústavný
súd preto nevyhovel navrhovateľom v časti podnetu požadujúcej vyslovenie
porušenia čl. 1 a čl. 2 ods. 1 a 3 ústavy označeným postupom zamestnancov
Mestskej polície v Prešove.
P o u č e n i e : Proti tomuto rozhodnutiu
nemožno podať opravný prostriedok.
V Košiciach 5. januára 2001
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.