Právne vety:
I. Za jednu priemernú obvykle jednorazovú dávku psychotropnej látky metamfetanímu je potrebné považovať materiál, ktorý dosahuje minimálnu celkovú hmotnosť 100 mg s obsahom účinnej látky minimálne 10 mg. Od celkovej hmotnosti 100 mg sa potom budú odvíjať násobky obvykle jednorazovej dávky drogy uvedené v ustanovení § 135 ods. 1, ods. 2 Tr. zák. Celková hmotnosť zaisteného materiálu sa pritom posudzuje vo svojej celistvosti a je bez významu, či páchateľ mal prechovávané množstvo drogy rozdelené na viacero častí (napríklad rozdelené do tzv. skladačiek).
II. V prípade, ak celkové zaistené množstvo drogy (psychotropnej látky metamfetamín) nedosiahne hmotnosť minimálne 100 mg nepôjde o trestnoprávnu problematiku, nakoľko takéto nižšie množstvo drogy nebude napĺňať pojem obvykle jednorazová dávka predmetnej psychotropnej látky a to ani vtedy nie ak by obsah účinnej látky bol vyšší ako 10 mg. Tento záver platí aj opačne, t. j. ak zaistené množstvo drogy bude mať väčšiu hmotnosť ako 100 mg, avšak obsah účinnej látky bude nižší ako 10 mg.
III. Súd nemôže zastaviť trestné stíhanie len na základe úvah „z počutia“, prípadne len na základe toho, že niečo mala povedať osoba, ktorá zastáva v štátnom orgáne vedúcu funkciu, pretože takýto procesný postup je nepreskúmateľný.
sp. zn. 4To/44/2016
U z n e s e n i e
Krajský súd v Bratislave v senáte zloženom z predsedu JUDr. Tibora Kubíka a sudcov JUDr. Danice Veselovskej a JUDr. Petra Šamka v trestnej veci obvineného M K, o sťažnosti prokurátora proti uzneseniu Okresného súdu Bratislava II sp. zn. 5T/14/2016 zo dňa 04.02.2016, na neverejnom zasadnutí konanom dňa 05.mája 2016 takto
r o z h o d o l :
Podľa § 194 ods. 1 písm. b/ Tr. por. z r u š u j e sa uznesenie Okresného súdu Bratislava II sp. zn. 5T 14/2016 zo dňa 04.02.2016 a vec sa v r a c i a súdu prvého stupňa, aby ju znovu prejednal a rozhodol.
O d ô v o d n e n i e
Okresný súd Bratislava II napadnutým uznesením podľa § 241 ods. 1 písm. c) Tr. por. s použitím § 215 ods. 1 písm. b) Tr. por. zastavil trestné stíhanie obvineného M K vedené pre prečin nedovolenej výroby omamných a psychotropných látok, jedov alebo prekurzorov, ich držania a obchodovania s nimi podľa § 171 ods. 1 Tr. zák., ktorého sa mal dopustiť na tom skutkovom základe, že
od presne nezisteného času neoprávnene držal biely kryštalický materiál s hmotnosťou 114 mg, ktorý obsahoval účinnú látku metamfetamín v množstve väčšom ako 20 mg, čo zodpovedalo minimálne dvom jednorazovým dávkam drogy a to až do 20.50 h dňa 13.07.2014, keď mu bol pred vchodom číslo 34 – 36 na Stavbárskej ulici v Bratislave hliadkou polície nájdený pri tzv. bezpečnostnej prehliadke a následne zaistený, pričom metamfetamín patrí podľa zákona č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch do II. skupiny psychotropných látok podľa predmetného zákona.
Proti tomuto uzneseniu podal v zákonnej lehote sťažnosť prokurátor, ktorú odôvodnil osobitným písomným podaním tak, že napadnuté uznesenie je arbitrárne vzhľadom na jeho nedôvodnosť. V uznesení absentujú náležitosti odôvodnenia podľa § 176 ods. 2 Tr. por. Navrhol, aby sťažnostný súd zrušil napadnuté uznesenie a uložil súdu prvého stupňa, aby vo veci znovu konal a rozhodol.
Krajský súd v Bratislave ako nadriadený orgán podľa § 192 ods. 1 Tr. por. preskúmal správnosť všetkých výrokov napadnutého uznesenia, proti ktorým mohol sťažovateľ podal sťažnosť, ako aj konanie, ktoré napadnutému uzneseniu predchádzalo a zistil, že sťažnosť prokurátora je dôvodná.
Podľa § 176 ods. 2 Tr. por. v odôvodnení uznesenia treba, ak to prichádza podľa povahy veci do úvahy, uviesť najmä skutočnosti, ktoré sa považujú za dokázané, dôkazy, o ktoré sa skutkové zistenia opierajú, úvahy, ktorými sa rozhodujúci orgán spravoval pri hodnotení vykonaných dôkazov, ako aj právne úvahy, na ktorých základe podľa príslušných ustanovení zákona posudzoval dokázané skutočnosti.
Z odôvodnenia napadnutého uznesenia je zrejmé, že súd prvého stupňa sa nespravoval týmto zákonným ustanovením a jeho postup vykazuje znaky svojvôle pri rozhodovaní. V tomto smere je nutné pripomenúť, že uznesenie o zastavení trestného stíhania sa svojím významom a účinkami blíži alebo prakticky rovná rozsudku a preto je nevyhnutné, aby bol výrok o zastavení trestného stíhania náležite odôvodnený a tým aj preskúmateľný.
Sťažnostný súd upozorňuje aj na ustálenú judikatúru, ktorá už dlhodobo vyžaduje, aby uznesenie o zastavení trestného stíhania bolo riadne odôvodnené a obsahovalo skutkové ako aj právne úvahy, na podklade ktorých bolo rozhodnuté o zastavení trestného stíhania (napríklad R 34/1969). Z odôvodnenia pritom musí vyplývať vzťah medzi skutkovými zisteniami a úvahami pri hodnotení dôkazov na strane jednej a právnymi závermi súdu na strane druhej. V prípade, ak odôvodnenie meritórneho uznesenia nespĺňa tieto požiadavky je pre nezrozumiteľnosť nepreskúmateľné a jeho závery sú porušením ústavného princípu zákazu ľubovôle v rozhodovaní.
Súd prvého stupňa založil svoje rozhodnutie o zastavení trestného stíhania len na tom, že „podľa názoru námestníka Krajskej prokuratúry Bratislava JUDr. Olivera Janíčka korešpondujúceho so súdnym rozhodnutím Okresného súdu Bratislava III a s odkazom na platnú judikatúru súdov Českej republiky je hraničnou hodnotou pri držbe metamfetamínu medzná hodnota 200 mg s čím sa stotožnil aj zástupca riaditeľky trestného odboru Generálnej prokuratúry Prof. JUDr. Jozef Čentéš PhD.“.
Sťažnostný súd upozorňuje súd prvého stupňa, že pri výklade znakov skutkovej podstaty trestného činu a právnych úvah ohľadne toho, či v konkrétnom prípade boli alebo neboli tieto znaky naplnené je bez právneho významu nepublikovaný a zrejme len neformálny názor vedúcich predstaviteľov prokuratúry. Ak je súd prvého stupňa názoru, že minimálne hmotnostné množstvo jednorazovej dávky metamfetamínu je na úrovni 200 mg má uviesť právne úvahy, ktoré tento záver opodstatňujú (t. j. z akých konkrétnych prameňov čerpal a prečo sa ustálil práve na tejto hranici) a nie len poukázať na to čo bolo (a nie je ani zrejmé kde a či skutočne) povedané. Súd nemôže zastaviť trestné stíhanie len na základe úvah „z počutia“, prípadne len na základe toho, že niečo mala povedať osoba, ktorá zastáva v štátnom orgáne vedúcu funkciu, pretože takýto procesný postup je nepreskúmateľný.
Rovnako, ak súd odôvodňuje svoj výrok poukazom na iné súdne rozhodnutia (prípadne aj zahraničné), musí takéto rozhodnutia identifikovať, t. j. musí uviesť ich spisovú značku a dátum vydania a nestačí len všeobecný odkaz, či poukaz na „rozhodnutie Okresného súdu Bratislava III“ (sťažnostnému súdu sa ani dopytom na tento súd nepodarilo zabezpečiť žiadne právoplatné rozhodnutie tohto súdu, ktoré by sa danou problematikou vyslovene zaoberalo), či na „platnú judikatúru Českej republiky“, bez toho, aby bolo zrejmé, ktoré konkrétne zahraničné rozhodnutia mal súd prvého stupňa na mysli. Okrem identifikácie súdneho rozhodnutia, na ktoré odôvodnenie poukazuje, musí súd uviesť aj to, v čom konkrétnom sú si porovnávané prípady podobné a ak chce prevziať právnu argumentáciu uvedenú v rozhodnutí súdu na ktoré odkazuje, musí ju uviesť aj vo svojom rozhodnutí a vysvetliť dôvody prečo je priliehavá aj v posudzovanej trestnej veci. V opačnom prípade totiž nie je možné úvahy súdu náležite preskúmať a nie je možné zistiť, či si súd rozhodnutia na ktoré len vo všeobecnosti poukazuje „nevymyslel“, respektíve, či o nich nevie taktiež „len z počutia“, prípadne, či sa skutočne týkali skutkovo a právne podobného prípadu.
Na strane druhej však sťažnostný súd konštatuje, že pojem „obvykle jednorazová dávka drogy“ je pojmom právnym (rovnako ako napríklad pojem nepríčetnosť, či ťažká ujma na zdraví) a preto KEÚ PZ Bratislava nie je oprávnený rozhodovať o tom čo sa považuje za obvykle jednorazovú dávku konkrétnej drogy a ani stanovovať množstvo, ktoré by malo tvoriť jednorazovú dávku konkrétnej drogy. Tento záver napokon vyplýva aj z rozhodovacej činnosti Krajského súdu v Bratislave (napríklad uznesenie sp. zn. 1To 168/2001, 4To 127/2011), podľa ktorej môže záver o obvykle jednorazovej dávke drogy stanoviť výlučne len orgán činný v trestnom konaní (pokiaľ ide o prípravné konanie) alebo súd (pokiaľ ide o konanie pred súdom). Znalecký posudok KEU PZ Bratislava je podkladom pre riešenie odbornej otázky spočívajúcej len v tom, aký materiál bol znaleckému ústavu predložený a v akom množstve, či je predložený materiál omamnou, respektíve psychotropnou látkou a či množstvo účinnej (psychoaktívnej) látky v nej je spôsobilé ovplyvniť psychiku konzumenta.
Obvykle jednorazová dávka drogy na použitie pre vlastnú spotrebu v zmysle § 135 Tr. zák. sa pritom v súdnej praxi definuje tak, že ide o jednu priemernú dávku užívateľa v množstve ovplyvňujúcom jeho psychiku, ovládanie alebo rozpoznávacie schopnosti alebo sociálne správanie po jej použití bez toho, aby došlo k vážnemu ohrozeniu zdravia alebo života takéhoto užívateľa (primerane napríklad rozsudok Najvyššieho súdu SR sp. zn. 6Tdo 66/2015 zo dňa 30.03.2016).
Pojem „obvykle jednorazová dávka drogy“ je pritom potrebné vykladať ako objektívne kritérium, t. j. je bez významu, či páchateľom je pravidelný konzument drog ako aj to v akom štádiu závislosti od drog sa nachádza a akú veľkú dávku drogy považuje subjektívne (pre seba) za jednu dávku drogy, respektíve, či páchateľom je osoba, ktorá si chce drogu aplikovať prvýkrát. V tomto smere sa sťažnostný súd stotožňuje s uznesením Najvyššieho súdu SR sp. zn. 2 Tdo 56/2014 zo dňa 16.12.2014, ktorý uviedol, že obvykle jednorazovou dávkou sa rozumie dávka omamnej alebo psychotropnej látky, ktorá sa bežne u väčšiny užívateľov konzumuje pri jednom použití a takto vyjadruje konzumný priemer. Len pre úplnosť možno dodať, že tzv. objektívne kritérium sa využíva bežne aj pri iných trestných činoch. Napríklad pri trestnom čine ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák. súdna prax dlhodobo vychádza z objektívneho kritéria, teda z toho, že stav vylučujúci spôsobilosť je pri alkohole na úrovni 1 promile a viac. Toto kritérium sa pritom vykladá jednotne pri všetkých osobách a to bez ohľadu na to, či niekto subjektívne znesie aj vyššie množstvo alkoholu a necíti sa byť v stave vylučujúcom spôsobilosť vykonávať činnosť, pri ktorej by mohol vážne ohroziť život alebo zdravie ľudí.
Napokon, aj odborná lekárska literatúra vychádza z toho, že pojem obvykle jednorazová dávka nie je pojem medicínsky, ale ide o čisto právnu konštrukciu a preto znalec lekár (napríklad psychiater) nemôže zodpovedať otázku aká je obvykle jednorazová dávka drogy pre konkrétnu osobu. Navyše, zistenie individuálneho stavu závislosti u každého obvineného zvlášť by bolo možné prakticky zistiť len klinickým experimentom, čo by však bolo v rozpore so zákonom. Znalec (lekár) teda nie je oprávnený zodpovedať otázku aká je obvykle jednorazová dávka drogy u konkrétnej osoby, pretože ide o zodpovedanie otázky právnej a nie je ju možné zodpovedať ani z praktického hľadiska, nakoľko by sa tak muselo stať za použitia neprípustného klinického experimentu (primerane Okruhlica, Ľ.: Pojem „obvykle jednorazová dávka“ nie je medicínsky pojem, publikované v časopise Alkoholizmus a drogové závislosti č. 4/2012).
Právny pojem „obvykle jednorazovej dávky“ sa odvodzuje, pri jednotlivých druhoch drog, od jej priemernej hmotnosti. Pojem omamná látka, či psychotropná látka, v spojení s termínom obvykle jednorazová dávka, sú znakmi objektívnej stránky trestného činu podľa § 171 Tr. zák. a práve preto sa obvykle jednorazová dávka definuje prostredníctvom hmotnostného kritéria (ako základného kritéria), nakoľko v ňom sa zároveň spája objektívne aj subjektívne hľadisko, teda zavinenie páchateľa (napríklad páchateľ, ktorý kupuje drogy má záujem spravidla o určité množstvo drogy a množstvo, ktoré kupuje je pokryté jeho zavinením, taktiež páchateľ, ktorý drogy prechováva má určitú vedomosť o ich množstve, t. j. aké veľké množstvo drogy má u seba a táto okolnosť je pokrytá jeho zavinením).
Hmotnostné kritérium je preto prvoradé kritérium a to bez ohľadu na to ako a či budú v konkrétnom prípade drogy páchateľom rozdelené na jednotlivé dávky. Ako ďalšie kritérium slúži množstvo účinnej látky v zaistenej droge, pretože toto kritérium má význam z hľadiska ustanovenia § 130 ods. 5 Tr. zák., nakoľko ak zaistená droga nemá požadovanú kvalitu (množstvo účinnej látky) nejde už o látku schopnú nepriaznivo ovplyvniť psychiku človeka a nejde teda už o návykovú látku. Vzhľadom na uvedené, je vždy nevyhnutné skúmať aj množstvo účinnej látky v zaistenej droge. Toto kritérium má pritom význam len z hľadiska objektívnej stránky trestného činu, pretože množstvo účinnej látky v droge nie je spravidla zahrnuté zavinením páchateľa, nakoľko sa dá určiť len v laboratórnych podmienkach (napríklad skúmanie znalcom) a väčšina páchateľov vie len to, o aký druh drogy ide a v akom množstve sa predáva, či kupuje alebo prechováva a to bez toho, aby poznali presné zloženie drogy z hľadiska účinnej látky. Skutočnosť, že množstvo účinnej látky v droge nemôže byť kritériom určovania počtu obvykle jednorazových dávok drogy (tak ako pri určovaní obvykle jednorazovej dávke drogy nesprávne postupuje KEÚ PZ), pretože sa dá zistiť len expertíznym skúmaním a preto nemôže byť zahrnuté zavinením páchateľa, vyplýva aj z ustálenej súdnej rozhodovacej praxe (pozri primerane napríklad uznesenie Krajského súdu v Bratislave sp. zn. 4 To 65/2010, prípadne rozsudok Najvyššieho súdu SR sp. zn. 6Tdo 66/2015 zo dňa 30.03.2016).
Spojenie hmotnostného kritéria (celková hmotnosť látky) a kritéria množstva účinnej látky je nutné aplikovať aj na psychotropnú látku metamfetamín s tým, že vychádzať je potrebné primárne z hmotnostného kritéria a skúmanie účinnej látky v nej má význam len pre zistenie, či skutočne ide o psychotropnú látku v zmysle § 130 ods. 5 Tr. zák., pretože ak by zaistená látka nedosahovala aspoň minimálne množstvo účinnej látky schopné ovplyvniť psychiku človeka, nešlo by o návykovú látku a nebol by naplnený príslušný znak objektívnej stránky skutkovej podstaty. Z uvedeného vyplýva aj to, že prechovávanie metamfetamínu nie je trestné v prípadoch, ak neobsahuje zodpovedajúce množstvo účinnej látky, pretože nejde o návykovú látku v zmysle § 130 ods. 5 Tr. zák. a rovnako tak nie je trestné v prípadoch, ak síce obsahuje dostatočné množstvo účinnej látky, avšak nedosahuje hmotnosť, ktorú by bolo možné považovať za obvykle jednorazovú dávku.
Pokiaľ ide o hmotnostné kritérium tak súdna prax (primerane napríklad uznesenie Krajského súdu v Bratislave sp., zn. 4To 11/2014 zo dňa 23.01.2014) vychádza z toho, že pojem obvykle jednorazovej dávky drogy musí byť hmotnostne vymedzený, teda musí byť stanovená určitá konkrétna hmotnosť danej drogy, ktorú je možné považovať za obvykle jednorazovú dávku drogy, a to aj z toho dôvodu, aby sa stanovila hmotnostná hranica pojmu obvykle jednorazová dávka drogy od ktorej by sa následne mohol odvíjať násobok obvykle jednorazovej dávky drogy v zmysle § 135 Tr. zák. Táto hmotnostná hranica je podstatná aj z dôvodu, aby bolo možné hmotnostne odlíšiť jednu jednorazovú dávku od zbytkového množstva drogy (trestný postih totiž hrozí len za prechovávanie minimálne jednej obvykle jednorazovej dávky drogy a nie aj za menšie množstvá, ktoré množstvo jednej obvykle jednorazovej dávky drogy nedosahujú). Vzhľadom k tomu, že Trestný zákon neurčuje pri jednotlivých druhoch drog čo rozumie pod obvykle jednorazovou dávkou drogy, je nevyhnuté, aby bol tento právny pojem definovaný súdnou praxou. Zhodne postupoval Krajský súd v Bratislave aj pri stanovovaní obvykle jednorazovej dávky marihuany (uznesenie sp. zn. 4 To 11/2014 zo dňa 23.01.2014).
Pokiaľ teda súd prvého stupňa chcel vymedziť minimálne hmotnostné množstvo metamfetamínu, ktoré je nutné považovať za jednu obvykle jednorazovú dávku tejto drogy, postupoval v zásade správne, avšak záver o tom, že by to malo byť na úrovni 200 mg žiadnym preskúmateľným spôsobom neodôvodnil.
Krajský súd v Bratislave je názoru, že vzhľadom na pretrvávajúcu nejednotnú prax súdov nachádzajúcich sa v obvode sťažnostného súdu je nevyhnutné, aby na účely výkladu trestného činu nedovolenej výroby omamných a psychotropných látok, jedov alebo prekurzorov, ich držania a obchodovania s nimi podľa § 171 Tr. zák. v spojení s ustanovením § 135 Tr. zák. došlo k vymedzeniu obvykle jednorazovej dávky psychotropnej látky metamfetamínu a to tak z hľadiska hmotnostného (t. j. celkovej minimálnej hmotnosti tejto psychotropnej látky) ako aj z hľadiska minimálneho množstva účinnej látky, ktorá v ňom musí byť obsiahnutá.
Krajský súd v Bratislave pri riešení tejto otázky poukazuje najmä na to, že drogovou problematikou sa na území SR už dlhodobo a komplexne zaoberá Národné monitorovacie centrum pre drogy, ktoré je národným zastúpením špecializovanej európskej agentúry European Monitoring Centre for Drugs and Drugs Addiction, pričom monitoruje aj situáciu v oblasti psychotropných látok. Národné monitorovacie centrum pre drogy získava informácie z národných zdrojov a každoročne vypracováva správu o stave drogových závislostí a kontrole drog v SR. Skutočnosť, že údaje, či informácie z týchto správ možno použiť aj pri výklade znakov tzv. drogových trestných činov vyplýva aj z rozhodovacej činnosti Najvyššieho súdu SR (napríklad rozsudok Najvyššieho súdu SR sp. zn. 4 Tdo 32/2012 zo dňa 27.11.2012, či rozsudok Najvyššieho súdu SR sp. zn. 6 Tdo 66/2015 zo dňa 30.03.2016).
Zo správy Národného monitorovacieho centra pre drogy o stave drogovej problematiky na Slovensku za roky 2006-2008 možno vyvodiť, že za jednu dávku metamfetamínu sa považuje dávka na úrovni 100 mg až 200 mg (0,1 g až 0,2 g). Túto informáciu obsahuje aj rozsudok Najvyššieho súdu SR sp. zn. 4 Tdo 32/2012 zo dňa 27.11.2012. Podobne tak správa českého Národného monitorovacieho strediska pre drogy a drogové závislosti (2003 – 2006) uvádza, že obvyklá dávka metamfetamínu je 100 mg (dostupné na www.drogy-info.cz).
Tieto závery možno zistiť aj z literatúry, ktorá spravidla vychádza z toho, že obvyklá (priemerná) jedna dávka metamfetamínu je minimálne na úrovni 100 mg (napríklad Jirásková, S. a kol.: Vliv dlohodobého užívaní pervitinu na metabolismus vápníku a fosforu v kostech, II. interní klinika – Fakultní nemocnice Plzeň, publikované v Chem. Listy 102, 353 – 357 (2008) alebo Trantina, F.: Právnické profese a závislost, Česká asociace studentu adiktologie, 2016 dostupné na www.juristi.cz).
Z uvedeného možno vyvodiť, že minimálna jedna obvyklá (priemerná) dávka metamfetamínu je, z hľadiska celkovej hmotnosti, na úrovni 100 mg. Opätovne treba pripomenúť, že pojem obvykle jednorazová dávka drogy je objektívne kritérium a preto vyjadruje minimálnu priemernú celkovú hmotnosť jednej dávky, ktorá sa spravidla konzumuje pri jednom použití, t. j. vyjadruje konzumný priemer.
Sťažnostný súd sa oboznámil aj s rozhodovacou činnosťou súdov v Českej republike (Najvyššieho súdu ČR), pričom súdna prax v Českej republike vychádza z toho, že priemerná bežná dávka metamfetamínu je na úrovni 200 mg (primerane napríklad uznesenie Najvyššieho súdu ČR sp. zn. 3Tdo 1087/2012 zo dňa 26.09.2012). Súdna prax v Českej republike teda vychádza z hornej hranice rozpätia bežnej priemernej dávky metamfetamínu (100 mg až 200 mg). Z vyššie uvedených prameňov (a to aj z neformálnych internetových zdrojov napríklad príspevok Psychoanaleptika dostupný na www.drogy.wz.cz) však možno zistiť, že minimálna priemerná bežná dávka metamfetamínu je na úrovni 100 mg, pričom osciluje a u niektorých konzumentov sa pohybuje aj na úrovni nižšej ako 100 mg, avšak u iných aj na úrovni až do 300 mg. Krajský súd v Bratislave sa preto priklonil k dolnej hranici rozpätia bežnej priemernej dávky metamfetamínu, nakoľko lepšie zohľadňuje bežný konzumný priemer, ktorý nezahŕňa len osoby závislé na tejto droge.
Pokiaľ ide o množstvo účinnej látky, ktoré musí byť prítomné v zaistenej látke, aby bolo schopné obvykle ovplyvniť psychiku priemerného konzumenta, tak možno vychádzať z doterajšej praxe kriminalistického a expertízneho ústavu, že zaistené množstvo drogy musí obsahovať účinnú látku v množstve minimálne 10 mg.
Krajský súd v Bratislave uzatvára, že za jednu priemernú obvykle jednorazovú dávku psychotropnej látky metamfetanímu je potrebné považovať materiál, ktorý dosahuje minimálnu celkovú hmotnosť 100 mg s obsahom účinnej látky minimálne 10 mg (metamfetamín vo forme voľnej bázy). Od celkovej hmotnosti 100 mg sa potom budú odvíjať násobky obvykle jednorazovej dávky drogy uvedené v ustanovení § 135 ods. 1, ods. 2 Tr. zák. Celková hmotnosť zaisteného materiálu sa pritom posudzuje vo svojej celistvosti a je bez významu, či páchateľ mal prechovávané množstvo drogy rozdelené na viacero častí (napríklad rozdelené do tzv. skladačiek).
V prípade, ak celkové zaistené množstvo drogy (psychotropnej látky metamfetamín) nedosiahne hmotnosť minimálne 100 mg nepôjde o trestnoprávnu problematiku, nakoľko takéto nižšie množstvo drogy nebude napĺňať pojem obvykle jednorazová dávka predmetnej psychotropnej látky a to ani vtedy nie ak by obsah účinnej látky bol vyšší ako 10 mg. Tento záver platí aj opačne, t. j. ak zaistené množstvo drogy bude mať väčšiu hmotnosť ako 100 mg, avšak obsah účinnej látky bude nižší ako 10 mg.
Zo skutku, ktorý sa obžalovanému kladie za vinu vyplýva, že mal prechovávať materiál s celkovou hmotnosťou 114 mg, ktorý obsahoval účinnú látku v množstve väčšom ako 20 mg. Vzhľadom k vyššie uvedenému rozboru pojmu obvykle jednorazová dávka pri psychotropnej látke metamfetamín možno dospieť k záveru, že je tu podozrenie z prechovávania jednej obvykle jednorazovej dávky metamfetamínu (celková hmotnosť zaisteného materiálu presahuje 100 mg a obsah účinnej látky presahuje 10 mg). Naplnenie znakov objektívnej stránky stíhaného prečinu zo strany obžalovaného teda nie je v posudzovanej trestnej veci vylúčené.
Pre úplnosť sťažnostný súd pripomína, že trestný čin nedovolenej výroby omamných a psychotropných látok, jedov alebo prekurzorov, ich držania a obchodovania s nimi podľa § 171 Tr. zák. je prečinom a preto sa k skutku, ktorý sa kladie obžalovanému za vinu nedá pristupovať výhrade len formálne, teda bez toho, aby bola hodnotená aj materiálna stránka žalovaného prečinu. Posudzovanie závažnosti v zmysle okolností uvedených v § 10 ods. 2 Tr. zák. je pri prečinoch obligatórne. To platí o to viac, ak celkové zaistené množstvo materiálu je „hraničné“ (114 mg).
Vzhľadom na uvedené skutočnosti bolo nevyhnutným zrušiť napadnuté uznesenie, pričom v ďalšom priebehu konania bude povinnosťou súdu vo veci opätovne konať a rozhodnúť s tým, že podľa § 194 ods. 5 Tr. por. bude súd prvého stupňa viazaný právnym názorom, ktorý vo veci vyslovil sťažnostný súd.
P o u č e n i e : Proti tomuto uzneseniu sťažnosť nie je prípustná.
Krajský súd v Bratislave,
V Bratislave dňa 05.mája 2016
JUDr. Tibor Kubík
predseda senátu
Vypracoval:
JUDr. Peter Šamko
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.