Právna veta:
I. Vyobrazenie určitého symbolu, napríklad hákového kríža (svastiky), nenapĺňa, samo o sebe, skutkovú podstatu prečinu podpory a propagácie skupín smerujúcich k potlačeniu základných práv a slobôd podľa § 422 ods. 1 Tr. zák. Uvedené ustanovenie totiž netrestá používanie symboliky ako takej (a to ani vyobrazenie svastiky, napríklad vytetovanie svastiky, či nareslenie svastiky na budovu), ale postihuje prejavovanie sympatií k určitým hnutiam, ktoré môžu byť prejavané aj za pomoci verejného nosenia, či používania symboliky.
II. Pri posudzovaní toho, či došlo vyobrazením určitej symboliky k spáchaniu prečinu podľa § 422 ods. 1 Tr. zák. alebo prípadne k spáchaniu iného prečinu, bude preto nutné dôsledne skúmať subjektívnu stránku (úmysel) páchateľa a objasnenie jeho motívov, t. j. prečo, z akého dôvodu, verejne nosil alebo mal vytetovaný určitý symbol a zároveň páchateľ musí vedieť, že svojim konaním vyjadruje sympatie hnutiam, ktoré napríklad násilnou cestou smerujú k potlačeniu základných práv a slobôd osôb.
III. Prax orgánov činných v trestnom konaní, ktoré vždy a zásadne považujú len vyobrazenie svastiky, samo o sebe, zároveň aj za prejavovanie sympatií, či propagácie nacizmu (bez skúmania motívov jej vyobrazenia páchateľom), je absolútne nesprávna. Napríklad, ak páchateľ pokreslí budovy hákovými krížmi, či zničí horbové miesta na cintorínoch a nakreslí na pomníky hákové kríže, malo by ísť primárne o podozrenie zo spáchania prečinu napríklad výtržníctva podľa § 364 Tr. zák., hanobenia miesta posledného odpočinku podľa § 365 Tr. zák., prípadne poškodzovania cudzej veci podľa § 246 Tr. zák. a až sekundárne o podozrenie zo spáchania prečinu v zmysle § 422 ods. 1 Tr. zák., teda až vtedy, ak sa preukáže, že vyobrazenie svastiky bolo motivované snahou prejaviť sympatie nacizmu a nie len vedené úmyslom poškodiť, či zneuctiť niektoré (napríklad pietne) miesta.
z rozsudku súdu:
3T 97/2008
r o z h o d o l:
Obžalovaný:
M. T.:
sa podľa § 285 písm. b) Tr. por. oslobodzuje
spod obžaloby prokurátora Okresnej prokuratúry Pezinok sp. zn. 2 Pv 292/08 zo dňa 17.10.2008, ktorý mu kládol za vinu spáchanie prečinu podpory a propagácie skupín smerujúcich k potlačeniu základných práv a slobôd podľa § 422 ods. 1 Tr. zákona, ktorého sa mal dopustiť na skutkovom základe, že
na hornej časti pravého predlaktia mal vytetovaný hákový kríž o veľkosti cca 5 cm, čo zistila hliadka PZ, ktorá ho dňa 12.06.2007 kontrolovala v osobnom motorovom vozidle v S., na Nám. 1. Mája, pričom hákový kríž je najstarším symbolom nacistickej strany NSDAP a nemeckého štátu,
pretože skutok nie je trestným činom.
O d ô v o d n e n i e
Súd na hlavnom pojednávaní vypočul obžalovaného M. T., svedka T. L. a prečítaním oboznámil podstatné listinné dôkazy, pričom zistil, že skutok uvedený v obžalobe nie je trestným činom, nakoľko nenapĺňa formálne znaky skutkovej podstaty žalovaného prečinu.
Obžalovaný M. T. vypovedal, že hákový kríž má vytetovaný na ľavom predlaktí ruky, pričom hákový kríž mu vytetovali vo väzbe asi pred desiatimi rokmi. Chcel vytetovať nejaký pekný obrázok, počas toho ako mu tetoval ruku, sa na to nepozeral, pretože aj keď mu berú krv tak odpadáva. Keď zistil, čo mu na ruku vytetoval (spolusediaci), bol zhrozený, nakoľko jeho nebohý otec bol rómskeho pôvodu. Ide o jediné tetovanie, ktoré má. Nechce uvedené tetovanie prekriť ničím a dá sa to (odstrániť) len chirurgicky, avšak na chirurgický zákrok nemá peniaze. Policajti ho zastavili, keď šoféroval auto, nemal doklady a tak ho zobrali. V tom čase bolo leto a mal krátke tričko, nevie, čo je NSDAP, vie, že hákový kríž sa spája s nacizmom. Nikdy nebol sympatizantom nacizmu alebo fašizmu, ani si to nemôže dovoliť, pretože viackrát bol napadnutý, nakoľko je polovičný róm.
Obžalovaný M. T. na vyzvanie samosudcu ukázal na hlavnom pojednávaní vytetovaný symbol, pričom ide o hákový kríž na ľavom (nie pravom, ako je nesprávne uvedené v obžalobe) predlaktí ruky, ktorý je veľkosťou pomrne malý (odhadom má vyobrazený hákový kríž veľkosť cca 3 až 5 cm a je nevýraznej modrej farby.
Svedok T. L., vypovedal, že pre odstup času si na trestnú vec v ktorej bol predvolaný nepamätá. Vo všeobecnosti uviedol, že majú (príslušníci PZ) usmernenie ohľadne boja proti extrémizmu a existujú taktiež služobné pomôcky, kde sú uvedené a graficky znázornené symboly, ktoré sa majú spájať s extrémistickými symbolmi. V prípade, že osoba má symbol hákového kríža a je na verejnosti, tak sa táto osoba predvedie. V prípade, že sa osoba nachádza v motorovom vozidle a má vyobrazenie hákového kríža, tak túto osobu taktiež predvedieme, úpokiaľ je to zjavne viditeľné.
Z listinných dôkazov, ktoré boli vykonané na hlavnom pojednávaní, súd zistil, že dňa 12.06.2007 v čase o 05.55 h policajná hliadka vykonávala v S. na Nám. 1. Mája službu, pričom zastavila vozidlo, ktorého vodič nebol pripútaný bezpečnostným pásom. Vodič nemal doklady, pričom bol predvedený na OO PZ S., kde bolo zistené, že ide o M. T.. Počas predvedenia bol u M. T. vykonaný úkon smerujúci k zisteniu či má u seba zbraň a bolo zistené, že má na pravej hornej strane predlaktia hákový kríž o veľkosti cca 5 cm (údaje zo záznamu, ktorý spísal dňa 12.06.2007 svedok Lévai). Obžalovaný M. T. bol doposiaľ trikrát súdne trestaný (jedno odsúdenie má zahľadené), pričom išlo o trestné činy krádeže a marenia výkonu úradného rozhodnutia.
K výroku o oslobodení obžalovaného spod obžaloby:
Vyhodnotením dôkazov vykonaných na hlavnom pojednávaní, súd ustálil, a to nebolo ani medzi stranami sporné, že obžalovaný M. T. (ďalej len obžalovaný) viedol v S. dňa 12.06.2007 o 05.55 h motorové vozidlo, v ktorom bol sám, pričom z dôvodu nepripútania sa bezpečnostným pásom bol zastavený policajnou hliadkou a následne, nakoľko nemal žiadne doklady totožnosti, bol obžalovaný predvedený na obvodné oddelenie polície. Zo záznamu spísaného v ten istý deň predvádzajúcim príslušníkom polície vyplýva, že až pri vykonávaní tzv. bezpečnostnej osobnej prehliadky obžalovaného „bolo zistené, že má na pravej hornej strane predlaktia hákový kríž o veľkosti cca. 5 cm“. Napokon, obžalovaný ani nepopiera, že skutočne má na ruke vytetovaný hákový kríž.
Vzhľadom k tomu, že v prípravnom konaní nebola vyhotovená žiadna fotodokumentácia ruky obžalovaného s vyobrazením hákového kríža, súd, priamo na hlavnom pojednávaní, vlastným pozorovaním, zistil, že obžalovaný má hákový kríž vytetovaný na ľavej ruke (ľavom predlaktí), pričom ide o pomerne malé (podľa názoru súdu voľným okom ťažšie viditeľné) vyobrazenie hákového kríža, ktoré je modrej farby. Len pre úplnosť súd dodáva, že záznam člena policajnej hliadky je nepresný, nakoľko uvádza, že vyobrazenie hákového kríža má obžalovaný na pravej ruke (uvedené konštatovanie prevzala do skutkovej vety aj obžaloba), pričom obžalovaný má vyobrazený hákový kríž na ruke ľavej.
Súd následne zisťoval, či vyššie uvedené nepochybné skutkové zistenia napĺňajú formálne znaky skutkovej podstaty žalovaného prečinu.
Podľa § 422 ods. 1 Tr. zák. sa prečinu podpory a propagácie skupín smerujúcich k potlačeniu základných práv a slobôd dopustí ten, kto verejne, najmä používaním zástav, odznakov, rovnošiat a hesiel, prejavuje sympatie k hnutiam, ktoré násilím, hrozbou násilia alebo hrozbou inej ťažkej ujmy smerujú k potláčaniu základných práv a slobôd osôb.
Prvým obligatórnym znakom skutkovej podstaty predmetného prečinu je to, že sa ho musí páchateľ dopustiť „verejne“. Trestný zákon sám definuje pojem verejne, pričom v danej trestnej veci je podstatným ustanovenie § 122 ods. 2 písm. b) Tr. zák., podľa ktorého je trestný čin spáchaný verejne, ak je spáchaný pred viac ako dvoma súčasne prítomnými osobami.
Z gramatického výkladu slov „viac ako dvoma“ (súčasne prítomnými osobami) možno vyvodiť, že k spáchaniu trestného činu musí dôjsť najmenej pred „tromi“ osobami odlišnými od páchateľa, ktoré sú súčasne prítomné a ktoré sú naviac schopné postrehnúť prejav páchateľa a porozumieť mu. Alebo povedané inak, ustanovenie § 122 ods. 2 písm. b) Tr. zák. vyžaduje, aby boli súčasne prítomné najmenej štyri osoby a to páchateľ a ďalej ešte viac ako dve ďalšie osoby.
Z okolností posudzovaného prípadu vyplýva, že obžalovaný viedol motorové vozidlo, pričom príslušníci policajnej hliadky sa ho rozhodli zastaviť preto, že nebol pripútaný bezpečnostným pásom. Policajti teda obžalovaného nezastavovali z dôvodu, že má na ruke vytetovaný hákový kríž (ten vtedy zjavne vôbec nevideli), ale hákový kríž na ruke obžalovaného zbadali až vtedy, keď u obžalovaného vykonávali osobnú prehliadku za účelom zistenia, či nemá u seba zbraň. Z uvedeného je preto evidentné, že skutok, tak ako bol popísaný v obžalobe, nebol spáchaný verejne, pretože obžalovaný bol v motorovom vozidle sám, naviac bol zastavený o šiestej hodine ráno a nebolo žiadnym spôsobom dokumentované, že by na ulici nejaké osoby videli a vnímali, že obžalovaný, ktorý sedí v motorovom vozidle, má na ruke vytetovaný hákový kríž (napokon ani policajná hliadka nevidela „z vonku“, že obžalovaný má vytetovaný hákový kríž na ruke a ak by bol pripútaný bezpečnostným pásom, nebol by zrejme ani policajnou hliadkou zastavený). To, že následne príslušník polície pri bezpečnostnej osobnej prehliadke obžalovaného (nariadenej z dôvodu predvádzania obžalovaného, nakoľko nemal pri sebe doklady) „našiel“ na ruke obžalovaného vytetovaný hákový kríž, celkom zjavne nemožno označiť za verejné spáchanie trestného činu.
Vzhľadom na uvedené skutočnosti súd uzatvára, že znak skutkovej podstaty, ktorý vyžaduje spáchanie predmetného prečinu „verejne“ nebol naplnený a preto skutok uvedený v obžalobe nie je prečinom v zmysle § 422 ods. 1 Tr. zák. a nenapĺňa ani znaky skutkovej podstaty iného trestného činu. Len pre úplnosť súd dodáva, že ak má niekto vytetovaný na ruke hákový kríž, je zrejmé, že sa musí v bežnom živote dostať do situácií, keď je tento hákový kríž viditeľný a keď sú zároveň prítomné najmenej tri ďalšie osoby, avšak takáto situácia nebola popísaná v obžalobe, pričom súd môže rozhodovať len o skutku, ktorý je uvedený v obžalobe (§ 278 ods. 1 Tr. por.).
Súd pripomína, že ak nie je naplnený čo i len jeden zo znakov objektívnej stránky stíhaného trestného činu, nemôže ísť o tento trestný čin a súd sa už nemusí zaoberať tým, či boli alebo neboli naplnené aj ďalšie znaky skutkovej podstaty trestného činu, pre ktorý bola podaná obžaloba.
Napriek uvedenému, súd považuje za potrebné, vyjadriť sa aj k otázke trestania symboliky a to osobitne v prípade vyobrazovania hákových krížov.
Skutková podstata prečinu podpory a propagácie skupín smerujúcich k potlačeniu základných práv a slobôd v zmysle § 422 ods. 1 Tr. zák. len demonštratívne vypočítava konania (použitie slova „najmä“), ktorými možno prejavovať sympatie k hnutiam, ktoré násilím, hrozbou násilia alebo hrozbou inej ťažkej ujmy smerujú k potláčaniu základných práv a slobôd osôb. Vzhľadom na uvedené, možno tohto prečin spáchať nielen používaním zástav, odznakov, rovnošiat a hesiel, ale aj tetovaním určitých symbolov (t. j. znamení, emblémov, či značiek s tým, že prípadné vyobrazovanie symbolov štátu zahŕňa hlavne vyobrazenie štátnej vlajky a štátneho znaku) na holom tele, avšak, z hľadiska predmetnej skutkovej podstaty je podstatným aj to, aby takéto vyobrazenie symboliky bolo prejavovaním sympatií k hnutiam, ktorých cieľom je potláčanie základných práv a slobôd osôb.
Pre trestnoprávny postih páchateľa za spáchanie prečinu v zmysle § 422 ods. 1 Tr. zák. teda nestačí len vyobrazenie určitého symbolu samo o sebe (napríklad hákového kríža). Predmetné ustanovenie totiž netrestá používanie symboliky ako takej, ale trestá prejavovanie sympatií k určitým hnutiam, ktoré môže páchateľ prejaviť aj za pomoci verejného nosenia, či vytetovania určitej symboliky. Podstatou pri posudzovaní toho, či došlo vyobrazením určitej symboliky k spáchaniu prečinu podľa § 422 ods. 1 Tr. zák. alebo prípadne k spáchaniu iného prečinu, bude preto dôsledné preukázanie subjektívnej stránky (úmyslu) páchateľa a objasnenie jeho motívov, t. j. prečo, z akého dôvodu, verejne nosil alebo mal vytetovaný určitý symbol a zároveň páchateľ musí vedieť, že svojim konaním vyjadruje sympatie hnutiam, ktoré napríklad násilnou cestou smerujú k potlačeniu základných práv a slobôd osôb. Sympatiu možno pritom vyjadriť tak výslovne ako aj konkludentne, avšak páchateľ vyjadruje svoj názor bez priameho úmyslu ovplyvniť iné osoby (to je aj podstatný rozdiel od skutkovej podstaty prečinu podľa § 421 Tr. zák.).
K samotnému symbolu hákového kríža možno uviesť, že hákový kríž je ľudové pomenovanie pre svastiku, ktorou sa rozumie kríž s ohnutými (väčšinou v polovici) ramenami do obvykle pravého uhla a to buď v smere hodinových ručičiek (pravotočivá svastika) alebo proti nemu (ľavotočivá svastika). Pokiaľ sa v skutkovej vete obžaloby uvádza, že hákový kríž „je symbolom nacistickej strany NSDAP a nemeckého štátu“ tak sa s týmto tvrdením možno síce v zásade stotožniť (je faktom, že nacisti používali pravotočivú svastiku ako svoj symbol už od roku 1920 s tým, že pravotočivá svastika sa stala následne oficiálnym štátnym znakom a bola aj súčasťou štátnej vlajky, pričom určité výhrady možno mať k označeniu „nemecký štát“, pretože také pomenovanie neexistovalo, nakoľko oficiálnym názvom vtedajšieho štátneho útvaru bolo až do roku 1945 pomenovanie Nemecká ríša – teda Deutsches reich), avšak, zo strany obžaloby, tu ide len o konštatovanie všeobecne známeho historického faktu, ktorý však nehovorí nič o prípadnom prejavovaní sympatií obžalovaného k nacizmu. Ak by skutková podstata prečinu v zmysle § 422 ods. 1 Tr. zák. postihovala len samotné vyobrazovanie svastiky (bez toho, aby sa musel preukazovať aj úmyselný prejav sympatií k hnutiam smerujúcim k násilnému potlačeniu základných práv a slobôd osôb), konštatovanie historických faktov uvedených v obžalobe by postačovalo. Vzhľadom k tomu, že len vyobrazenie symbolov, samo o sebe, nie je trestné podľa § 422 ods. 1 Tr. zák. (a bez príslušnej nadväzujúcej právnej úpravy by to ani nebolo možné, nakoľko napríklad svastika sa bežne v praxi verejne používa aj z iných dôvodov ako z dôvodov prejavovania sympatií k nacizmu, napríklad ako satirické alebo ironické vyobrazenie, ďalej pri šírení vedy a vzdelávania histórie, prípadne ako protest voči určitej politike – napríklad priaznivci antifašistických hnutí pokreslia plagáty určitého politika, ktorého politiku považujú za neprijateľnú, hákovými krížmi sa výraz protestu – zrejme len ťažko by sa v takýchto prípadoch dalo hovoriť o vyobrazení svastiky z dôvodov sympatií k nacizmu) nemožno len z historických faktov (bez poznania úmyslu a motívov konania obžalovaného) vyvodzovať naplnenie skutkovej podstaty prečinu v zmysle § 422 ods. 1 Tr. zák..
Predmetné skutočnosti súd uvádza aj preto, nakoľko z nich vyplýva, že bežná prax orgánov činných v trestnom konaní, ktoré vždy a zásadne považujú len vyobrazenie svastiky zároveň aj za prejavovanie sympatií, či propagácie nacizmu (bez skúmania motívov jej vyobrazenia páchateľom), je absolútne nesprávna. Napríklad, ak páchateľ pokreslí budovy hákovými krížmi, či zničí horbové miesta na cintorínoch a nakreslí na pomníky hákové kríže, malo by ísť primárne o podozrenie zo spáchania prečinu napríklad výtržníctva podľa § 364 Tr. zák., hanobenia miesta posledného odpočinku podľa § 365 Tr. zák., prípadne poškodzovania cudzej veci podľa § 246 Tr. zák. a až sekundárne o podozrenie zo spáchania prečinu v zmysle § 422 ods. 1 Tr. zák., teda až vtedy, ak sa preukáže, že vyobrazenie svastiky bolo motivované snahou prejaviť sympatie nacizmu a nie len vedené úmyslom poškodiť, či zneuctiť niektoré (napríklad pietne) miesta.
Súd preto dospel k záveru, že ak by aj obžalovaný spáchal žalovaný skutok verejne, nešlo by o prečin v zmysle § 422 ods. 1 Tr. zák., a to z toho dôvodu, nakoľko nebolo žiadnym spôsobom preukázané, že obžalovaný nosí vytetovaný hákový kríž práve z dôvodov svojich sympatií k nacizmu. V tomto smere nebol vykonaný ani jeden priamy alebo nepriamy dôkaz a ako už bolo uvedené vyššie, len vyobrazenie hákového kríža (svastiky) nie je, samo o sebe, prečinom podľa § 422 ods. 1 Tr. zák.. Napokon súd pripomína, že sám obžalovaný sa označil za polovičného Róma (jeho zosnulý otec mal byť Róm) a celkom logicky vysvetlil spôsob vzniku svojho tetovania. Súd považuje za absurdné, aby človek, ktorý sa označuje za polovičného Róma (a z hľadiska fyziognómie jeho tváre možno reálne pripustiť, že ako Róm aj vyzerá) bol zároveň aj sympatizantom nacizmu.
Vzhľadom na uvedené skutočnosti súd rozhodol tak, ako je uvedené vo výrokovej časti tohto rozsudku.
P o u č e n i e: Proti tomuto rozsudku je možné podať odvolanie do 15 dní odo dňa jeho oznámenia cestou Okresného súdu v Pezinku na Krajský súd v Bratislave. Odvolanie má odkladný účinok.
V písomne podanom odvolaní je potrebné uviesť voči ktorým výrokom rozsudku odvolanie smeruje a či smeruje aj proti konaniu, ktoré rozsudku predchádzalo.
Okresný súd Pezinok
V Pezinku, dňa 13.05.2009
Za správnosť:
JUDr. Peter Šamko
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.