Úvodná poznámka
Vzhľadom na záujem médií a odbornej verejnosti ohľadne znenia uznesenia Krajského súdu v Bratislave, ktorým došlo k zamietnutiu sťažnosti prokurátora podanej proti uzneseniu Okresného súdu Bratislava III, ktorý prerušil trestné stíhanie a obrátil sa s prejudiciálnymi otázkami na Súdny dvor Európskej únie, zverejňujeme kompletné znenie tohto uznesenia, z odôvodnenia ktorého vyplývajú nielen otázky, ktoré okresný súd položil súdnemu dvoru (čo bolo taktiež predmetom záujmu odbornej verejnosti) ako aj to, že krajský súd sa s týmto postupom okresného súdu nestotožnil, avšak s poukazom na judikatúru súdneho dvora nemohol uznesenie okresného súdu zrušiť a prikázať okresnému súdu, aby vo veci konal a rozhodol.
sp.zn. 2Tos/116/2019
U Z N E S E N I E
Krajský súd v Bratislave v senáte zloženom z predsedu JUDr. Petra Šamka a sudcov JUDr. Magdalény Blažovej a JUDr. Michala Valenta v trestnej veci obžalovaného Ing. I L a spol., o sťažnosti prokurátora proti uzneseniu Okresného súdu Bratislava III sp. zn. 46T/86/2017 zo dňa 21.06.2019, na neverejnom zasadnutí konanom dňa 11.februára 2020 takto
r o z h o d o l :
Podľa § 148 ods. 1 písm. c/ Tr. por. účinného do 31.12.2005 sa sťažnosť prokurátora z a m i e t a.
O d ô v o d n e n i e :
Okresný súd Bratislava III napadnutým uznesením v bode I. podľa § 188 ods. 1 písm. d), § 224 ods. 7 Tr. por. účinného do 31.12.2005 prerušil trestné stíhanie vedené proti obžalovanému Ing. I L a spol. pre trestný čin zavlečenia do cudziny podľa § 233 ods. 1, ods. 2 písm. a) Tr. zák. účinného do 31.12.2005 s tým, že v bode II. vec predkladá Súdnemu dvoru Európskej únie, ktorému predložil nasledovné prejudiciálne otázky:
1/ Bráni vydaniu európskeho zatýkacieho rozkazu podľa Rámcového rozhodnutia č. 2002/584/SVV z 13.júna 2002 o európskom zatykači a postupoch odovzdávania osôb medzi členskými štátmi prekážka „ne bis in idem“ a to s ohľadom na čl. 50 Charty základných práv EÚ v prípade, ak trestná vec bola právoplatne ukončená súdnym rozhodnutím o oslobodení spod obžaloby alebo zastavení trestného stíhania, keď tieto rozhodnutia boli vydané na základe amnestie, ktorá bola po právoplatnosti týchto rozhodnutí zákonodarným orgánom zrušená a vnútroštátny právny poriadok ustanovuje, že zrušením takej amnestie sa zrušujú rozhodnutia štátnych orgánov v rozsahu, v ktorom boli vydané a odôvodnené na základe amnestií a milosti a zanikajú prekážky trestných stíhaní, ktoré mali základ v takejto zrušenej amnestie, a to všetko bez osobitného súdneho rozhodnutia alebo súdneho konania?
2/ Je v súlade s právom na spravodlivé súdne konanie, ktoré je garantované čl. 47 Charty základných práv EÚ ako i s právom nebyť stíhaný alebo potrestaný v trestnom konaní dvakrát za ten istý trestný čin, ktoré je garantované článkom 50 Charty základných práv EÚ, ako i s článkom 82 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, také ustanovenie vnútroštátneho zákona, ktoré bez rozhodnutia vnútroštátneho súdu priamo ruší rozhodnutie vnútroštátneho súdu o zastavení trestného stíhania, ktoré má podľa vnútroštátnej úpravy charakter konečného rozhodnutia s účinkami oslobodenia spod obvinenia, a na základe ktorého bolo trestné konanie s konečnou účinnosťou zastavené dôsledkom amnestie, ktorá bola vydaná v súlade s vnútroštátnym zákonom?
3/ Je v súlade so zásadou lojality podľa článku 4 odsek 3 Zmluvy o Európskej únii a článku 267 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ako i s článkom 82 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ako i s právom na spravodlivé súdne konanie, ktoré je garantované čl. 47 Charty základných práv EÚ ako i s právom nebyť stíhaný alebo potrestaný v trestnom konaní dvakrát za ten istý trestný čin, ktoré je garantované článkom 50 Charty základných práv EÚ také ustanovenie vnútroštátneho zákona, ktoré obmedzuje ústavný súd pri preskúmavaní uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky o zrušení amnestie alebo individuálnej milosti prijatého podľa článku 86 písm. i/ s Ústavou SR, len na posúdenie jej súladnosti s Ústavou SR, bez ohľadu na záväzné akty prijaté Európskou úniou a to najmä Chartou základných práv EÚ, Zmluvy o fungovaní Európskej únie ako i Zmluvy o Európskej únii?
Okresný súd vo výrokovej časti III. požiadal podľa článku 107 Rokovacieho poriadku Súdny dvor EÚ o prejednanie prejudiciálneho návrhu v rámci naliehavého konania, pretože sa jedná o vec súvisiacu s európskym zatýkacím rozkazom, ktoré sa v zmysle článku 17 ods. 1 Rámcového rozhodnutia č. 2002/584/SVV zo dňa 13.06.2002 o európskom zatykači a postupoch odovzdávania osôb medzi členskými štátnmi prejednáva ako naliehavá záležitosť. (C-296/08 PPU, Santesteban Goicoechea; C-388/08 PPU, Leymann a Pustovarov; C-357/09 PPU, Kadzoev; C-105/10 PPU, Gataev a Gataeva; C- 61/11 PPU, El Dridi Hasse).
Proti tomuto uzneseniu podala sťažnosť prokurátorka krajskej prokuratúry, ktorú písomne odôvodnila tak, že nesúhlasí s prerušením trestného stíhania a s predložením veci Súdnemu dvoru EÚ, pričom je názoru, že súd mal vo veci určiť termín hlavného pojednávania za účelom vykonania dokazovania a následného rozhodnutia. V tomto smere pripomína článok § 154f ods. 1, ods. 2 Ústavy SR, z ktorých vyplýva, že zrušením amnestií a milostí sa zrušujú rozhodnutia štátnych orgánov v rozsahu, v ktorom boli vydané a odôvodnené na základe amnestií a milosti uvedených v odseku 1 a zanikajú zákonné prekážky trestných stíhaní, ktoré mali základ v amnestiách a milostiach uvedených v odseku 1; doba trvania týchto prekážok sa nezapočítava do premlčacích dôb vzťahujúcich sa na skutky, ktorých sa amnestie a milosti uvedené v odseku 1 týkajú. Z uvedeného vyplýva, ako aj z nálezu Ústavného súdu sp. zn. PL. ÚS 7/2017 zo dňa 31.05.2017, že príslušné orgány Slovenskej republiky so zákonodarnou a súdnou právomocou postupovali pri rozhodovaní v týchto citlivých záležitostiach výlučne v súlade so základným zákonom štátu, ktorým je Ústava SR a ich rozhodnutiami sú orgány činné v trestnom konaní, vrátane súdov, viazané. Podľa názoru prokurátorky, zrušením amnestií neprišlo k rozporu s ustanoveniami Charty základných práv EÚ, Zmluvy o fungovaní Európskej únie ako aj Zmluvy o európskej únii. Poukazuje aj na čas spáchania skutku (1995) a dĺžku trestného konania, ktorá by sa v prípade právoplatného prerušenia trestného stíhania v tejto veci ešte viac predĺžila. Navrhla, aby krajský súd zrušil napadnuté uznesenie a uložil okresnému súdu, aby vo veci znovu konal rozhodol.
Krajský súd ako nadriadený orgán podľa § 147 ods. 1 Tr. por. účinného do 31.12.2005 preskúmal správnosť všetkých výrokov napadnutého uznesenia, proti ktorým mohol sťažovateľ podal sťažnosť, ako aj konanie, ktoré napadnutému uzneseniu predchádzalo a zistil, že sťažnosť prokurátora nie je dôvodná.
Podľa § 188 ods. 1 písm. d) Tr. por. účinného do 31.12.2005 po predbežnom prejednaní obžaloby súd preruší trestné stíhanie, ak sú tu okolnosti uvedené v § 224 ods. 7.
Podľa § 224 ods. 7 Tr. por. účinného do 31.12.2005 súd preruší trestné stíhanie, ak požiada Súdny dvor Európskych spoločenstiev o rozhodnutie o predbežnej otázke.
K možnosti oprávnenej osoby podať sťažnosť proti uzneseniu o prerušení trestného stíhania a predložení veci Súdnemu dvoru Európskej únie na zodpovedanie prejudiciálnych otázok:
Krajský súd v prvom rade konštatuje, že súd prvého stupňa postupoval procesne nesprávne, keď pripustil podanie sťažnosti len voči tej časti napadnutého uznesenia, ktorým došlo k prerušeniu trestného stíhania (výrok I. napadnutého uznesenia), avšak zároveň nepripustil podanie sťažnosti voči časti napadnutého uznesenia, ktorou predložil vec Súdnemu dvoru EÚ a položil mu prejudiciálne otázky (výroky II a III napadnutého uznesenia).
Tento procesný postup okresného súdu je nesprávny, nakoľko zo znenia relevantných ustanovení Trestného poriadku účinného do 31.12.2005 je zrejmé, že prerušenie trestného stíhania z dôvodu predloženia veci Súdnemu dvoru EÚ na zodpovedanie prejudiciálnych otázok tvorí logickú jednotu a preto musia byť preskúmateľné, na základe sťažnosti podanej oprávnenou osobou, všetky výroky napadnutého uznesenia.
Podľa § 188 ods. 4 Tr. por. účinného do 31.12.2005 proti rozhodnutiu podľa § 188 ods. 1 písm. a) až f) a podľa § 188 ods. 2 a 3 môžu prokurátor a obvinený podať sťažnosť, ktorá má, ak nejde o prerušenie trestného stíhania, odkladný účinok.
Zo znenia ustanovenia § 188 ods. 1 písm. d) Tr. por. účinného do 31.12.2005 nepochybne vyplýva, že prerušiť trestné stíhanie nie je možné len samo osobe, ale musí sa tak stať so zákonom predpokladaného dôvodu. Uznesenie o prerušení trestného stíhania teda vždy musí obsahovať vo výrokovej časti aj dôvod, ktorý viedol k prerušeniu trestného stíhania. Prerušenie trestného stíhania preto tvorí jeden nedeliteľný celok s dôvodom prerušenia a na tomto konštatovaní nič nemení ani skutočnosť, že inak, z dôvodu prehľadnosti, býva výrok o prerušení trestného stíhania a dôvod prerušenia trestného stíhania spravidla rozdelený do dvoch samostatných výrokov.
Tak je tomu aj v posudzovanom prípade, keď okresný súd prerušil trestné stíhanie z dôvodu predloženia veci Súdnemu dvoru EÚ na zodpovedanie prejudiciálnych otázok. Aby sa okresný súd mohol obrátiť na Súdny dvor EÚ musí trestné stíhanie prerušiť a na strane druhej, aby mohol výrok o prerušení trestného stíhania obstáť, musí byť vydaný vždy v súvislosti s dôvodom prerušenia trestného stíhania, t. j. v danom prípade s nutnosťou predloženia veci Súdnemu dvoru EÚ.
Vzhľadom k tomu, že tieto výroky tvoria jeden nedeliteľný celok je potom logické, že ich možno preskúmať iba vo vzájomnej spojitosti. To napokon vyplýva aj zo samotného znenia ustanovenia § 188 ods. 1 písm. d), ods. 4 Tr. por. účinného do 31.12.2005, z ktorého je zrejmé, že ustanovenie o prerušení trestného stíhania vyslovene odkazuje na ustanovenie § 224 ods. 7 Tr. por. účinného do 31.12.2005, teda samo uvádza obsahový dôvod prerušenia trestného stíhania. Preto nie je možné vychádzať pri zisťovaní, či je proti takémuto uzneseniu prípustná sťažnosť, zo znenia ustanovenia § 224 ods. 7 Tr. por., ale je nutné vychádzať zo znenia ustanovenia § 188 ods. 1 písm. d), ods. 4 Tr. por. účinného do 31.12.2005, ktoré sa komplexne zaoberá dôvodmi prerušenia trestného stíhania a vyslovene proti uzneseniu o prerušení trestného stíhania pripúšťa sťažnosť, ktorá nemá odkladný účinok.
Ak prerušenie trestného stíhania nemôže obstáť bez obsahového dôvodu prerušenia trestného stíhania, potom možno dospieť len k jednému logickému záveru a to, že sťažnosťou podľa relevantných ustanovení Trestného poriadku účinného do 31.12.2005 možno napadnúť nielen výrok o prerušení trestného stíhania, ale aj výrok, ktorý sa týka dôvodu prerušenia, t. j. výrok o predložení veci Súdnemu dvoru EÚ na zodpovedanie prejudiciálnych otázok.
Pokiaľ by sa vychádzalo z názoru prezentovaného okresným súdom v napadnutom uznesení, že možno sťažnosťou napadnúť iba výrok o prerušení trestného stíhania, ale už nie výrok o predložení veci Súdnemu dvoru EÚ, potom by sťažnostný súd fakticky nemal nikdy možnosť dôsledne preskúmať výrok o prerušení trestného stíhania, nakoľko by nemal možnosť preskúmavať samotný dôvod prerušenia trestného stíhania. Opätovne teba zdôrazniť, že uznesenie o prerušení trestného stíhania je nevyhnutnou podmienkou konania o prejudiciálnej otázke a nie je možné ho preskúmavať oddelene od položených prejudiciálnych otázok.
Skutočnosť, že pripustenie sťažnosti proti uzneseniu o prerušení trestného stíhania a predložení veci Súdnemu dvoru EÚ na zodpovedanie prejudiciálnych otázok nie je v rozpore ani s právom EÚ možno vyvodiť z rozhodovacej činnosti Súdneho dvoru EÚ, ktorý vo veci C-210/06 Cartesio dospel k záveru, že právo EÚ nebráni tomu, aby v prípade takýchto rozhodnutí súdneho orgánu mohli byť podané zvyčajné opravné prostriedky stanovené vnútroštátnym právom.
Z uvedených právnych úvah vyplýva, že krajský súd revidoval napadnuté uznesenie ohľadne poskytnutého poučenia o opravných prostriedkoch a na podklade podanej sťažnosti prokurátora preskúmal všetky výroky napadnutého uznesenia ako aj konanie, ktoré mu predchádzalo.
K výrokovej časti napadnutého uznesenia:
Krajský súd je názoru, že predloženie predmetnej trestnej veci na Súdny dvor EÚ (ďalej len súdny dvor) nie je vôbec potrebné, nakoľko stíhané a súdom posudzované skutky sa stali pred vstupom Slovenskej republiky do Európskej únie (1995), pričom pred vstupom do Európskej únie boli vydané aj už zrušené amnestie (1998). V takomto prípade je právo Európskej únie neaplikovateľné. V tomto smere možno poukázať na rozsudok súdneho dvora vo veci C-302/04, v ktorom súdny dvor skonštatoval, že nemá právomoc na zodpovedanie prejudiciálnej otázky, ak okolnosti skutkového stavu v konaní vo veci samej predchádzajú pristúpeniu štátu k Európskej únii.
Na tejto skutočnosti nemení nič ani fakt, že k zrušeniu amnestií došlo už v čase, keď Slovenská republika bola členom Európskej únie, pretože vec sa skutkovo aj právne vrátila do doby spáchania trestných činov a je posudzovaná podľa Trestného zákona účinného v čase spáchania skutkov. Amnestie z roku 1998 boli teda zrušené s účinnosťou od dátumu udelenia a v tom čase neexistovali žiadne prostriedky uplatňovania práva EÚ. Podľa názoru krajského súdu boli práve tieto skutočnosti dôvodom, prečo Nález Ústavného súdu SR sp. zn. PL. ÚS 7/2017, ktorým tento súd rozhodol, že uznesenie NR SR o zrušení amnestií je v súlade s Ústavou SR, neobsahuje žiadnu zmienku o práve Európskej únie.
Pokiaľ ide o otázku č. 1 napadnutého uznesenia, ktorá sa týka vydania európskeho zatýkacieho rozkazu na obžalovaného Ing. Ľ K, tak ide navyše len o hypotetickú otázku. Predmetný obžalovaný sa totiž podľa dostupných informácií nenachádza na území Európskej únie a preto bol na neho vydaný vo viacerých trestných veciach medzinárodný zatýkací rozkaz a to aj v posudzovanej trestnej veci. Vzhľadom k uvedenému nie je preto nutným vydávať na predmetného obžalovaného aj európsky zatýkací rozkaz. Napokon, vec môže byť skončená, či prejednávaná voči tomuto obžalovanému aj v konaní proti ušlému.
Obdobne tak otázka č. 3 napadnutého uznesenia sa vôbec netýka okolnosti, ktorá by bola podstatná pre rozhodnutie okresného súdu vo veci samej. Táto otázka sa týka rozhodovacej činnosti ústavného súdu, teda súdu, ktorý už ohľadne amnestií rozhodol, pričom prejudiciálne konanie by sa malo, či mohlo týkať iba otázok, ktorých zodpovedanie je podstatné, či rozhodujúce pre rozhodnutie súdneho orgánu pred ktorým sa konanie vedie a ktorý má vo veci rozhodovať. Prejudiciálne konanie nemá smerovať do minulosti, t. j. k rozhodovaniu súdneho orgánu, pred ktorým sa už žiadne konanie nevedie a ktorý už vo veci rozhodol.
Z hľadiska vnútroštátneho práva sa preto javí napadnuté uznesenie ako neopodstatnené, aj keď z iných dôvodov než uvádza prokurátor v podanej sťažnosti.
Krajský súd pri svojom rozhodovaní o sťažnosti prokurátora však musí vziať do úvahy aj právo Európskej únie, ktoré má prednosť pred vnútroštátnymi zákonmi a ktoré obsahovo a záväzne vykladá súdny dvor vo svojej judikatúre. Súdny dvor sa totiž vo svojej rozhodovacej činnosti už opakovane vyjadroval k možným zásahom odvolacieho súdu (či sťažnostného súdu ako súdu nadriadeného) do oprávnenia súdu prvej inštancie obrátiť sa na súdny dvor na zodpovedanie prejudiciálnych otázok.
V tomto smere krajský súd poukazuje najmä na rozsudok súdneho dvora zo dňa 16.12.2008, C-210/06 vo veci Cartesio, v ktorom súdny dvor skonštatoval, že síce rozhodnutie súdu prvej inštancie ohľadne položenia otázok súdnemu dvoru môže byť predmetom opravného konania v zmysle vnútroštátneho práva, avšak zároveň zdôrazňuje, že výsledok takéhoto opravného prostriedku by nemal obmedziť právomoc, ktorú zveruje článok 234 (267) ES vnútroštátnemu súdu obrátiť sa na súdny dvor, ak sa domnieva, že vo veci v konaní na tomto súde vznikli otázky týkajúce sa výkladu ustanovení práva Spoločenstva vyžadujúce si rozhodnutie súdneho dvora. Autonómna kompetencia členského súdu obrátiť sa k súdnemu dvoru by bola spochybnená, keby nadriadený súd mohol zabrániť predkladajúcemu súdu využiť túto právomoc.
Závery citovaného rozhodnutia následne súdny dvor aplikoval aj v nasledujúcich prípadoch, čo možno vyvodiť napríklad z rozhodnutí súdneho dvora vo veci Elčinov (C-173/09), Melki a Abdeli (C-188/10, C-189/10), či z veci Križan a spol. (C-416/10). Z ďalšieho rozhodnutia súdneho dvora (uznesenie súdneho dvora zo dňa 12.02.2019, C-8/19 PPU) možno zistiť, že súdny dvor svoje závery vyplývajúce z veci Cartesio aplikuje aj na trestné prípady, pričom zdôrazňuje, že právomoc, ktorú článok 267 priznáva všetkým vnútroštátnym súdom rozhodnúť o predložení predbežnej otázky súdnemu dvoru nie je možné spochybniť použitím takých vnútroštátnych pravidiel, ktoré umožňujú nadriadenému súdu zmeniť rozhodnutie podať žiadosť o rozhodnutie o predbežnej otázke, zrušiť takúto žiadosť a nariadiť súdu, ktorý uvedené rozhodnutie vydal, aby pokračoval v prerušenom vnútroštátnom konaní.
Z uvedenej ustálenej judikatúry súdneho dvora teda nepochybne vyplýva, že pokiaľ ide o možnosť sťažnostného súdu revidovať uznesenie súdu prvého stupňa, ktorým sa obrátil na súdny dvor a uložiť mu, aby vo veci znovu konal a rozhodol, tak výsledok takéhoto rozhodnutia nadriadeného súdu, t. j. výsledok opravného konania, nesmie obmedziť právomoc súdu, ktorý otázky predkladal, obrátiť sa na súdny dvor. Nadriadený súd teda nesmie zakázať súdu prvého stupňa obrátiť sa na súdny dvor a to ani vtedy nie, pokiaľ by považoval takýto postup za nadbytočný (napríklad z dôvodu, že súdny dvor nemá právomoc zodpovedať položené otázky, respektíve odpoveď na položené otázky vyplýva z judikatúry súdneho dvora a podobne) a ak by takéto rozhodnutie predsa len vydal, súd prvého stupňa by ním nebol viazaný a nemusel by ho rešpektovať (a to ani prípadný pokyn nadriadeného súdu, aby vo veci konal v merite veci).
Predkladajúci súd, ktorého rozhodnutie bolo odvolaním, či sťažnosťou napadnuté, nie je teda, v zmysle judikatúry súdneho dvora, ktorá má prednosť pred uplatňovaním vnútroštátneho práva, nakoľko autoritatívne vykladá právo EÚ, viazaný rozhodnutím odvolacieho, či sťažnostného súdu, nie je viazaný výsledkom konania o opravnom prostriedku a sám si môže posúdiť, či predloženú otázku zmení, či naďalej ponechá v doterajšej podobe. Ide tu o judikatúrou vytvorené privilégium nezáväznosti právnym názorom nadriadeného súdu, pričom aj v prípade, ak by nadriadený súd zrušil uznesenie o prerušení trestného stíhania a nariadil súdu prvého stupňa v konaní pokračovať, súd prvého stupňa by podľa rozhodnutia vo veci Cartesio nebol automaticky povinný svoje rozhodnutie revidovať. Práve zrušením uznesenia o prerušení trestného stíhania by totiž mohol nadriadený súd nútiť súd prvého stupňa, aby pokračoval v konaní a tým by dosiahol toho, čomu chce súdny dvor v rozhodnutí vo veci Cartesio zabrániť, t. j. možnosti súdu prvého stupňa sa pýtať. Súdny dvor sa rozhodnutím vo veci Cartesio preto snaží zabrániť tomu, aby nadriadený súd akýmkoľvek spôsobom bránil súdu prvého stupňa obrátiť sa na súdny dvor (tieto závery možno vyvodiť aj z odbornej literatúry napríklad Bobek, M. Soudní dvur Evropských společenství: Cartesio – oprávnění rejstříkových soudu předkládat předbežné otázky Soudnímu dvoru; Přípustnost odvolání proti usnesení o předložení předbežné otázky. Soudní rozhledy. 9/2009).
Výrok súdu prvého stupňa o prerušení trestného stíhania a predložení otázok súdnemu dvoru teda podlieha ochrane stanovenej rozhodnutím vo veci Cartesio a krajský súd musí túto judikatúru súdneho dvora rešpektovať a to aj vtedy, ak by sám s predložením veci na súdny dvor nesúhlasil. Judikatúra súdneho dvora v tomto smere vytvorila výnimku z povinnosti okresného súdu plniť záväzné pokyny nadriadeného súdu, ktorá tak zmenila vnútroštátne procesné právo, aby bolo v súlade s právom EÚ.
Súdny dvor vo svojej judikatúre teda síce pripúšťa vnútroštátny opravný prostriedok proti rozhodnutiu, ktorým sa súd prvej inštancie obrátil na súdny dvor, avšak takéto konanie a jeho výsledok je fakticky nadbytočný, nakoľko je len na súde prvého stupňa, či sa bude takýmto rozhodnutím nadriadeného súdu riadiť. Za nerešpektovanie rozhodnutia nadriadeného orgánu pritom súd prvého stupňa (jednotlivých sudcov) nie je možné disciplinárne postihnúť. Súdny dvor v tejto súvislosti zdôrazňuje, že skutočnosť, že sudcovia nebudú vystavený disciplinárnej sankcii za využitie možnosti predložiť predbežné otázky súdnemu dvoru alebo za vyčkanie na odpoveď na také otázky pred rozhodnutím vo veci, ktorá im bola predložená a ktorá spadá do ich výlučnej právomoci, predstavuje nedielnu súčasť nezávislosti sudov (uznesenie vo veci C-8/19 PPU, či rozsudok vo veci Ogňanov C-614/14).
Vzhľadom k uvedeným skutočnostiam sťažnostný súd postupom podľa § 148 ods. 1 písm. c) Tr. por. účinného do 31.12.2005 zamietol sťažnosť prokurátora ako nedôvodnú, pretože v zmysle citovanej judikatúry musí ponechať súdu prvého stupňa priestor na to, aby sa mohol pýtať súdneho dvora na skutočnosti, ktoré považuje za nevyhnutné pre svoje rozhodnutie a nesmie mu vtom brániť. Uznesenie o prerušení trestného stíhania a predložení veci súdnemu dvoru zostalo v platnosti nie preto, že by ho sťažnostný súd považoval za správne, ale preto, že jeho prípadné zrušenie by nemalo žiadne právne účinky a bolo v rozpore s právom EÚ, ktoré obsahovo vykladá Súdny dvor EÚ vo svojej rozhodovacej činnosti.
P o u č e n i e : Proti tomuto uzneseniu nie je prípustná sťažnosť.
Krajský súd v Bratislave,
dňa 11.februára 2020
JUDr. Peter Šamko
predseda senátu
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.