Právne vety:
I. Trestný poriadok neumožňuje začať trestné stíhanie v prípadoch, ak sa skutok „rysuje“ len v nejasných obrysoch, pričom prípadné svojvoľné vymedzenie skutku zo strany orgánov činných v trestnom konaní by bolo neprípustné a bolo by v rozpore so zákazom ľubovôle pri rozhodovaní štátnych orgánov (t. j. orgán činný v trestnom konaní nemôže najskôr „vytvoriť“ skutkové okolnosti tak, aby zodpovedali určitej právnej kvalifikácii a želaniu oznamovateľa a potom jej prispôsobovať dokazovanie, ale postup musí byť opačný, teda určitá právna kvalifikácia musí sama vyplynúť zo zisteného konkrétneho skutkového stavu).
II. Skutok (alebo určitý skutkový dej, ktorý sa odohral) sa nestáva trestným činom len preto, že ho za trestný čin označí oznamovateľ v podanom trestnom oznámení. Oznamovateľ (poškodený) má právo na podanie trestného oznámenia a orgány činné v trestnom konaní majú následne povinnosť sa ním zaoberať a rozhodnúť o ňom, avšak posúdenie, či skutok napĺňa alebo nenapĺňa znaky konkrétnej skutkovej podstaty trestného činu je plne v ich kompetencii. Každý má síce zákonný nárok na to, aby sa jeho podaniami a návrhmi kompetentné orgány zaoberali a aby ich vybavili, avšak nikto nemá nárok na to, aby výsledok tohto vybavenia zodpovedal jeho predstave (primerane aj uznesenie Ústavného súdu SR sp. zn. III ÚS 287/06).
U z n e s e n i e
Prokurátor Krajskej prokuratúry Bratislava, vo veci trestného oznámenia PhDr. Emílie Herzogovej pre podozrenie zo spáchania obzvlásť závažného zločinu vydierania podľa § 189 ods. 1, ods. 3 písm. b) Tr. zák., takto rozhodol
Podľa § 193 ods. 1 písm. c) Tr. por.
z a m i e t a m
sťažnosť oznamovateľa H. E., ktorú podala v zákonnej lehote, dňa 03.08.2009, proti uzneseniu vyšetrovateľa Krajského riaditeľstva PZ v Bratislave, Úradu justičnej a kriminálnej polície, sp. zn. KRP – 151/OVK– BA – 2009, zo dňa 30.07.2009, ktorým bolo podľa § 197 ods. 1 písm. d) Tr. por. odmietnuté trrestné oznámenie H. E. pre podozrenie zo spáchania obzvášť závažného zločinu vydierania podľa § 189 ods. 1, ods. 3 písm. b) Tr. zák., ktoré malo vyplynúť z písomnej žiadosti H. E. o poskytnutie policajnej ochrany, ktorá bola na Krajské riaditeľstvo PZ v Bratislave doručená dňa 02.06.2009 a to cestou Prezídia PZ a následne bolo doplnené vypočutím oznamovateľky dňa 13.07.2009, pričom skutkovo malo ísť o to, že sa H. E. a jej príbuzným neznáme osoby vyhrážajú, používajú vyhrážky, že zhnije v base a jej príbuzní prídu o majetok a keď nepríde k rozumu tak aj o život, pričom neznámi muži jej povedali, že ak sa nepoučí, tak vie, aký scenár ju čaká s tým, že k vyhrážkam dochádza väčšinou v Bratislave na Cintorínskej ulici č. 21 a to bez svedkov a väčšinou sú to mladí ľudia a to zakaždým iný a dochádza k ním vtedy, keď ide sama po ulici,
p r e t o ž e nie je dôvodná.
O d ô v o d n e n i e :
Vyšetrovateľ Krajského riaditeľstva PZ v Bratislave, Úradu justičnej a kriminálnej polície oddelenia, uznesením sp. zn. KRP – 151/OVK – BA – 2009, zo dňa 30.07.2009, podľa § 197 ods. 1 písm. d) Tr. por. odmietol vec týkajúcu sa trestného oznámenia oznamovateľa H. E. pre podozrenie zo spáchania obzvášť závažného zločinu vydierania podľa § 189 ods. 1, ods. 3 písm. b) Tr. zák. a to na skutkovom základe uvedenom vo výrokovej časti tohto uznesenia.
V tomto smere treba pripomenúť, že skutok (alebo určitý skutkový dej, ktorý sa odohral) sa nestáva trestným činom len preto, že ho za trestný čin označí oznamovateľ v podanom trestnom oznámení (prípadne vo svojom podanom vysvetlení). Oznamovateľ (poškodený) má právo na podanie trestného oznámenia a orgány činné v trestnom konaní majú následne povinnosť sa ním zaoberať a rozhodnúť o ňom, avšak posúdenie, či skutok napĺňa alebo nenapĺňa znaky konkrétnej skutkovej podstaty trestného činu je plne v ich kompetencii. Možno preto zhrnúť, že každý má zákonný nárok na to, aby sa jeho podaniami a návrhmi kompetentné orgány zaoberali a aby ich vybavili. Nikto však nemá nárok na to, aby výsledok tohto vybavenia zodpovedal jeho predstave (primerane aj uznesenie Ústavného súdu SR sp. zn. III ÚS 287/06). Skutočnosť, že vyšetrovateľ nepostupoval v súlade s názormi, či požiadavkami oznamovateľa a nehodnotil zabezpečené dôkazy v zhode s poškodeným nemôže byť preto kasačným dôvodom, t. j. dôvodom na zrušenie uznesenia vyšetrovateľa. Rovnako nemôže byť kasačným dôvodom, samo o sebe, to, že vyšetrovateľ nevykonal všetky dôkazy, ktoré podľa názoru sťažovateľa vykonať mal, respektíve, že podľa názoru sťažovateľa nepostupoval v súlade s ustanovením § 2 ods. 10 Tr. por.. Aj tu je potrebné uviesť, že poškodený (oznamovateľ) má právo navrhovať dôkazy na objasnenie veci, avšak vyšetrovateľ má zas právo ich nevykonať, ak považuje skutkový stav veci za náležite objasnený v rozsahu nevyhnutnom na rozhodnutie. Navyše, vyšetrovateľ postupoval v súlade s ustanoveniami Trestného poriadku upravujúcimi postup pred začatím trestného stíhania, nakoľko, pred vydaním rozhodnutia vypočul oznamovateľku a zabezpečil si aj potrebné listinné podklady (zväčša išlo o rôzne podania a žiadosti oznamovateľky). Vyšetrovateľ viac (v trestnom konaní) procesne urobiť nemohol, nakoľko ustanovenia Trestného poriadku mu neumožňujú viesť pred začatím trestného stíhania riadne procesné dokazovanie a ustanovenie § 199 ods. 3 Tr. por. mu neumožňuje začať trestné stíhanie vo veci, ak nebol zistený skutok tak, aby „odrážal“ znaky skutkovej podstaty konkrétneho trestného činu.
K uvedenému je potrebné dodať, že predmetné trestné konanie sa viedlo len ohľadne tzv. pouličných vyhrážok, o ktorých vypovedala H. E. pred vyšetrovateľom dňa 13.07.2009, nakoľko vyšetrovateľ v trestnom konaní a ani prokurátor nie sú oprávnené subjekty na posudzovanie a rozhodovanie žiadostí o poskytnutie policajnej ochrany, prípadne o poskytnutie policajnej asistencie pri vstupovaní do bytov. To vyplýva v konečnom dôsledku z toho, že trestné konanie a ani Trestný poriadok neslúžia na rozhodovanie takýchto žiadostí a ani neupravujú podmienky na ich poskytnutie. Ak teda Prezídium PZ doručilo žiadosť o policajnú ochranu aj vyšetrovateľovi, bolo tak zrejme aj preto, aby vyšetrovateľ posúdil, či nemohlo dôjsť k spáchaniu trestného činu, o ktorom by sa doposiaľ neviedlo trestné konanie (napríklad v súvislosti s pouličnými vyhrážkami H. E.). To, či vyšetrovateľ je oprávnený v inom konaní než trestnom, rozhodovať a posudzovať žiadosť o policajnú ochranu aj z pohľadu jej dôvodnosti, je nad rámec Trestného poriadku a teda aj nad rámec prieskumnej povinnosti prokurátora (bolo už uvedené vyššie, že Trestný poriadok neslúži na rozhodovanie žiadostí o policajnú ochranu a prokurátor v trestnom konaní nie je orgánom, ktorý by sa mal a mohol takýmito žiadosťami zaoberať).
Vyšetrovateľ sa celkom správne, v predmetnom trestnom konaní, nezaoberal meritórne ani ostatnými prípadmi, ktoré sú uvedené v žiadosti o policajnú ochranu a ktoré boli uvedené aj v podanom vysvetlení zo dňa 13.07.2009, pretože o týchto skutkoch sa vedú, respektíve viedli (niektoré už boli skončené) samostatné trestné konania inými príslušnými policajnými orgánmi, čo vyplýva nielen z listinných dokladov založených vo vyšetrovacom spise, ale aj zo samotných podaní H. E.
Nad rámec uvedeného možno dodať, že rozhodnutie podľa § 197 ods. 1 písm. d) Tr. por., nie je prekážkou trestného stíhania v prípade, ak by oznamovateľ neskôr opätovne podal trestné oznámenie s tým, že by toto oznámenie obsahovalo relevantné skutočnosti, nasvedčujúce tomu, že vo veci bol spáchaný trestný čin. V posudzovanej veci je však orgán rozhodnujúci o sťažnosti názoru, že H. E. nejde ani tak o podanie nového trestného oznámenia, ako skôr o zosumarizovanie predchádzajúcich prípadov, ktoré sa mali odohrať a ktoré, podľa jej názoru, zakladajú dôvody na poskytnutie policajnej ochrany (to vylýva aj zo sťažnosti, v ktorej je uvedené, že H. E. neoznamovala skutočnosti, že bol neznámymi páchateľmi spáchaný zločin vydierania, ale uvádzala skutočnosti k poskytnutiu policajnej ochrany). O policajnej ochrane však nie je možné rozhodovať v trestnom konaní, pričom uznesenie vyšetrovateľa o odmietnutí veci má procesný význam len pre trestné konanie, avšak nehovorí (a ani nemôže hovoriť) nič o tom, či je žiadosť o poskytnutie policajnej ochrany dôvodná alebo nie. Žiadosť o policajnú ochranu totiž nemožno odmietnuť (a ani priznať) podľa ustanovení Trestného poriadku.
Z vyššie uvedených dôvodov bolo potrebné rozhodnúť tak, ako je uvedené vo výrokovej časti tohto uznesenia.
P o u č e n i e : Proti tomuto uzneseniu zákon sťažnosť nepripúšťa.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.