JUDr. Martin Ribár – advokát
Podanie SPRÁV O SITUÁCII V OBLASTI PRÁVNEHO ŠTÁTU NA SLOVENSKU Európskej komisii - Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku a Európskemu parlamentu - Kancelária na Slovensku
Oznámenie odbornej a laickej verejnosti o podaní SPRÁV O SITUÁCII V OBLASTI PRÁVNEHO ŠTÁTU NA SLOVENSKU Európskej komisii - Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku a Európskemu parlamentu - Kancelária na Slovensku
Dňa 30.3.2023 boli Európskej komisii - Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku a Európskemu parlamentu - Kancelária na Slovensku podané 2 samostatné SPRÁVY O SITUÁCII V OBLASTI PRÁVNEHO ŠTÁTU NA SLOVENSKU:
1. SPRÁVA O SITUÁCII V OBLASTI PRÁVNEHO ŠTÁTU NA SLOVENSKU
Autori: JUDr. Erik Magál, JUDr. Ján Kršiak aJUDr. Jakub Križan (advokáti – advokátska kancelária A | K | J | K s. r. o.)
2. SPRÁVA O SITUÁCII V OBLASTI PRÁVNEHO ŠTÁTU NA SLOVENSKU - vo vzťahu k porušovaniu princípov právneho štátu v trestných konaniach vedených na Slovensku od prelomu rokov 2019/2020
Autor: JUDr. Martin Ribár – advokát a predseda Občianskeho združenia ZA DEMOKRACIU A PRÁVNY ŠTÁT
Obe Správy spolu s prílohami sú zverejnené vo formáte PDF na stránke OZ ZA DEMOKRACIU A PRÁVNY ŠTÁT - https://zapravnystat.sk/spravy-o-situacii-v-oblasti-pravneho-statu-na-slovensku/
Oba predložené dokumenty sú primárne reakciou:
- na závažné podozrenia z porušovania princípov „PRÁVNEHO ŠTÁTU“ v trestných konaniach vedených na Slovensku
- na neobjektívne informovanie európskych inštitúcií zo strany príslušných orgánov verejnej moci na Slovensku vo vzťahu k pracovného dokumentu útvaru Európskej komisie označeného ako „Správa o právnom štáte 2022 - Kapitola o situácii v oblasti právneho štátu na Slovensku“ ako sprievodného dokumentu „Oznámenia Komisie Európskemu parlamentu, Rade, Európskemu hospodárskemu a sociálnemu výboru a výboru regiónov“ zo dňa 13.07.2022 v náväznosti na predchádzajúce Správy o právnom štáte za roky 2021 a 2020
Nosnou ideou predkladaných dokumentov jeposkytnúť objektivizovaný náhľad na situáciu v oblasti právneho štátu v Slovenskej republike aj pre účely nadchádzajúcich hodnotiacich záverov európskych orgánov vo vzťahu k zachovávaniu základných kritérií právneho štátu v Slovenskej republike.
Uvedené dokumenty boli taktiež zaslané na vedomie nasledovných inštitúcií:
- Kancelária prezidentky Slovenskej republiky
- Minister spravodlivosti Slovenskej republiky
- Slovenská advokátska komora
- Generálny prokurátor Slovenskej republiky
- Verejný ochranca práv
- Slovenské národné stredisko pre ľudské práva
- Všetci poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
- Súdna rada Slovenskej republiky
PRACOVNÝ DOKUMENT ÚTVAROV KOMISIE - Správa o právnom štáte 2022, Kapitola o situácii v oblasti právneho štátu na Slovensku Sprievodný dokument OZNÁMENIE KOMISIE EURÓPSKEMU PARLAMENTU, RADE, EURÓPSKEMU HOSPODÁRSKEMU A SOCIÁLNEMU VÝBORU A VÝBORU REGIÓNOV Správa o právnom štáte 2022 Kapitola o situácii v oblasti právneho štátu v Európskej únii (ďalej v texte len – „Správa 2022“) zo dňa 13.7.2022
v nadväznosti na Správu 2021 a Správu 2020 - NEIDENTIFIKOVALI ŽIADNE „možné“ porušenia princípov „Právneho štátu“ v trestných konaniach vedených v SR v skúmanom období,
hoci k uvedeným porušeniam princípov právneho štátu v trestných konaniach vedených na Slovensku v časovom období týkajúcich sa Správy 2022, Správy 2021 a Správy 2020 opakovane preukázateľne došlo.
Príklady porušovaní princípov právneho štátu v trestných konaniach v SR v časovom intervale hodnotenia uvedených Správ v rokoch 2020 – 2022 (Správy 2022 v náväznosti na Správu 2021 a Správu 2022) vyplývajú:
- z rozhodnutí Ústavného súdu SR/z ústavných sťažností fyzických a právnických osôb
- z rozhodnutí Najvyššieho súdu SR
- z rozhodnutí Generálnej prokuratúry SR
- z rozhodnutí ESĽP proti SR (Adamčo v. SR, Mucha v. SR, Vasaráb/Paulus v. SR a iné)
- z podnetov predstaviteľov právnickej obce (Výzva slovenských právnikov proti sústavnému porušovaniu princípov právneho štátu v Slovenskej republike – www.pravnystat.eu , IAPŠ – Iniciatíva advokátov za právny štát a iné)
- z iných verejne dostupných zdrojov
Predkladané SPRÁVY O SITUÁCII V OBLASTI PRÁVNEHO ŠTÁTU NA SLOVENSKU - vo vzťahu k porušovaniu princípov právneho štátu v trestných konaniach vedených na Slovensku od prelomu rokov 2019/2020 poukazujú príkladmo/demonštratívnym spôsobom na informácie o nedostatkoch Správy 2022 v nadväznosti na Správu 2021 a Správu 2022, a len príkladmo/demonštratívne obsahujú informácie o porušovaní princípov právneho štátu v trestných konaniach vedených na Slovensku od prelomu rokov 2019/2020.
DEMONŠTRATÍVNY VÝPOČET porušovaní princípov právneho štátu a pochybení v trestných konaniach vedených v SR od prelomu rokov 2019/2020 do súčasnosti:
- porušovanie práva na spravodlivý proces trestne stíhaných osôb v trestných konaniach v SR
- porušovanie práva na obhajobu trestne stíhaných osôb v trestných konaniach v SR
- porušovanie princípu prezumpcie neviny trestne stíhaných osôb v trestných konaniach v SR zo strany orgánov verejnej moci a predstaviteľov politickej moci
- porušovanie práva na účinný opravný prostriedok trestne stíhaných osôb v trestných konaniach v SR
- porušovanie princípu tzv. rovnosti zbraní v trestných konaniach v SR
- porušovanie zásady kontradiktórnosti v trestných konaniach v SR
- porušovanie základných práv a slobôd trestne stíhaných osôb v trestných konaniach v SR
- porušovanie základných zásad trestného konania stanovených zákonom v Trestnom poriadku trestne stíhaných osôb v trestných konaniach v SR
- využívanie výkonu väzby trestne stíhaných osôb v trestných konaniach v SR ako možný nátlakový prostriedok zo strany OČTK
- porušovanie základných práv a slobôd väzobne stíhaných osôb v trestných konaniach v SR
- podozrenia o manipulácii trestných konaní zo strany OČTK
- podozrenia o zasahovaní OČTK do nezávislosti súdov
- nedodržiavanie judikatúry ESĽP a Súdneho dvora EÚ a Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd zo strany OČTK a súdov v trestných konaniach v SR
- informácie o úmrtiach väzobne stíhaných osôb počas výkonu väzby
- možný nesúlad viacerých inštitútov trestného práva tak hmotnoprávnych ako aj procesnoprávnych s judikatúrou a rozhodovacou činnosťou ESĽP a Súdneho dvora EÚ a Dohovorom o ochrane ľudských práv a základných slobôd
- možné zásahy orgánov verejnej moci do nezávislého výkonu advokátskeho povolania a nezávislosti advokátskeho stavu
Predstavitelia právnickej obce – sudcovia, prokurátori, advokáti, predstavitelia akademickej právnickej obce, ale aj iné právnické profesie IDENTIFIKOVALI nasledujúce problematické oblasti/pochybenia vo vzťahu k porušovaniu princípov právneho štátu v trestných konaniach vedených v SR:
- zmena fungovania justície a orgánov činných v trestnom konaní - ich snaha o získaniepopularity u verejnosti, populistická snaha o nezákonný postup v boji proti kriminalite
- zneužívanie inštitútu väzby na vytváranie nátlaku na obvineného s cieľom získať jeho priznanie, či spoluprácu pri odhaľovaní inej trestnej činnosti
- väzobná forma stíhania používaná ako pravidlo
- väzobné stíhanie v prípadoch, v ktorých dochádza k zjavným prieťahom v trestnom konaní zo strany orgánov činných v trestnom konaní
- porušovanie princípu prezumpcie neviny zo strany politikov a médií
- ponižujúce zaobchádzanie vo väzbe, pričom existujú podozrenia, že cieľom takýchto praktík je získanie priznania obvineného
- podmienky väzby v Slovenskej republike sú nesúladné s európskymi štandardmi
- dlhodobo ignorované odporúčania Európskeho výboru na zabránenie mučenia (CPT)
- podmienky v kolúznej väzbe rozporné s odporúčaniami CPT - je neprípustné, aby osoby v tzv. kolúznej väzbe trávili 23 hodín v cele bez možnosti ďalších aktivít a s veľmi nízkym počtom návštev.
- nadužívanie inštitútu spolupracujúceho svedka
- nadužívanie uvedeného inštitútu bez dôsledného preverenia výpovedí takýchto osôb, umožňujúc im využívanie neprimeraných výhod (napr. absencia zadržania a vznesenie obvinenia, dokonca nezaistenie majetku pochádzajúceho z trestnej činnosti)
- problematický vzťah orgánov činných v trestnom konaní a médií
- vynášanie informácií zo spisov - systematicky, dlhodobo a vybraným médiám, ktoré následne prezentujú svoj zaujatý a subjektívny pohľad
- závažnom porušovaní pravidiel trestného procesu a práva na obhajobu - zverejňovanie zápisníc obvinených z prípravného konania v celom znení
- informovanie médií o realizácii zaisťovacích úkonov – mediálna diskreditácia dotknutých osôb
- porušovanie práva na zachovanie ľudskej dôstojnosti
- porušovanie základného princípu trestného konania - „Do základných práv a slobôd osôb v prípadoch dovolených zákonom možno zasahovať len v miere nevyhnutnej na dosiahnutie účelu trestného konania, pričom treba rešpektovať dôstojnosť osôb a ich súkromie.”
- prezentácia rozhodnutí OČTK ako úspech výkonnej/vládnej moci – politikov
- politické vyhlásenia členov vlády o zabezpečení beztrestnosti pre údajných páchateľov výmenou za poskytnutie informácie - takéto vyhlásenia nemajú žiadnu oporu v právnom poriadku
- novozavedený trestný čin pre sudcov – ohýbanie práva
- intenzívne snahy obmedziť bez relevantného dôvodu nezávislosť advokácie
- snahu ohroziť, či dokonca pripraviť advokáciu na Slovensku o jej nezávislosť, a to najmä v oblasti disciplinárneho konania
Z mediálne dostupných článkoch publikovaných vo verejnom mediálnom priestore predstaviteľmi právnických profesií ako aj predstaviteľov akademickej obce je možné
IDENTIFIKOVAŤ nasledujúce problematické oblasti/pochybenia vo vzťahu k porušovaniu princípov právneho štátu v trestných konaniach vedených v SR:
- právna „nadkvalifikácia“ skutkov
- neznalosť právnej teórie - pochybnosti o znalosti právnej teórie u OČTK - príslušníkov/vyšetrovateľov PZ, ba dokonca prokurátorov
- vylučovanie konkrétnych obhajcov zo zastupovania v konaní s odôvodnením, že budú vo veci vypočutí ako svedkovia – hoci o veci nemajú žiadne relevantné informácie, resp. nemôžu vo veci vypovedať ako svedkovia z dôvodu zákazu výpovede, nakoľko sú viazaní advokátskou mlčanlivosťou vo vzťahu ku klientovi
- väzobné stíhanie a najmä kolúzna väzba ako nátlakový nástroj na priznanie a spoluprácu,
- vo väzobných konaniach absolútne obmedzenie a neumožnenie komunikácie - telefonovania a návštev obvineného s jeho rodinou, s jeho najbližšími osobami
- zadržiavanie súkromnej pošty obvineného vo väzbe pri kontrole, „cenzúre“ - kontrola pošty pri kolúznej väzby trvajúca týždne
- nadužívanie spolupracujúcich osôb – tzv. „kajúcnikov“ - slepá viera v pravdivosť ich výpovedí,
- prepúšťanie z väzby osôb, ktoré sa „priznajú“ a spolupracujú s OČTK,
- „nadpráca“ operatívnych pracovníkov,
- prítomnosť operatívnych pracovníkov pri výsluchoch realizovaných pred vznesením obvinenia, teda realizovaných bez prítomnosti obhajoby
- účelové spájanie trestných konaní a následne vylučovanie tých „správnych“ osôb na samostatné konania,
- nedoručovanie procesných uznesení o vylučovaní a spájaní konaní
- zamietanie všetkých návrhov obvinených na doplnenie dokazovania pri ukončení vyšetrovania pri preštudovaní spisu – nech sú návrhy obvinených akokoľvek dôvodné a akokoľvek nutné k ustáleniu skutkového stavu – tieto sú zamietnuté
- smiešne nízke tresty uložené spolupracujúcim osobám najmä v konaní o dohode o vine a treste v porovnaní s trestami, ktoré pôvodne týmto osobám hrozili,
- prehliadanie trestnej činnosti spolupracujúcich osôb,
- „reťazenie väzby“ – opätovné vzatia do väzby osôb prepustených z väzby,
- zanedbávanie reálneho dozoru prokurátorov v prípravnom konaní, najmä prehliadanie a odobrovanie pochybení vyšetrovateľov,
- zvláštna spolupráca OČTK s vybranými médiami, ktoré disponujú informáciami priamo od OČTK a ktoré „pomáhajú“ OČTK pri zdôvodňovaní vznášania obvinení a väzobných stíhaní „tých správnych osôb“,
konkrétnejšie vo vzťahu k vnútroštátnej úprave trestných konaní z mediálne dostupných článkov predovšetkým (nie len) advokátov – obhajcov v trestných konaniach:
- pochybenia v rozpore so základnými zásadami trestného konania a z Trestného poriadku a priamo z Ústavy SR vyplývajúcimi povinnosťami OČTK:
- neverifikovanie, nepreverovanie výpovedí spolupracujúcich osôb, tzv. „kajúcnikov“,
- ignorovanie a prehliadanie skutočností svedčiacich v prospech obvinených osôb,
- absolútne ignorovanie návrhov obvinených na doplnenie dokazovania, ktoré by preukazovalo ich obhajobné tvrdenia a vyvracalo dôvodnosť ich stíhania,
- ignorovanie a porušovanie zásady kontradiktórnosti prípravného konania
- nevykonávanie dostupných dôkazov aj v prospech obvinených z úradnej povinnosti
- nevykonávanie konfrontácií medzi obvinenými a svedkami, resp. svedkami navzájom za účelom odstraňovania významných rozporov – inštitút konfrontácie sa vôbec nerealizuje, hoci oň obvinení opakovane žiadajú
- využívanie nezákonných dôkazov v neprospech obvinených,
- vznášanie obvinení po mesiacoch (ba dokonca rokoch) odkedy OČTK disponujú informáciami, na základe ktorých by mali konkrétnej osobe bezodkladne vzniesť obvinenie – nechávanie si takýchto „možností obvinení v šuplíku“ – čakanie na inú vhodnú príležitosť – najmä prepustenie z väzby, aby na základe nového obvinenia mohol byť dotyčný opätovne vzatý do väzby („reťazenie väzby“)
- zvláštna rýchlosť vykonávania dôkazov zo strany OČTK v neprospech obvinených a naopak absurdne zdĺhavé vykonávanie akýchkoľvek, aj rýchlo dostupných dôkazov v prospech obvinených
- účelové plánovanie výsluchov „korunných“ svedkov dlhé mesiace po vznesení obvinenia, pričom sú obvinení väzobne stíhaní a uvedené je používané ako argument na ich väzbu – nevykonanie výsluchov korunných svedkov – táto „taktika“ je ospravedlňovaná procesnou samostatnosťou vyšetrovateľa
- zvláštny spôsob výsluchov „korunných svedkov“ a spolupracujúcich osôb tak, že tieto osoby nie sú vypočuté súvisle, v čo najkratšom čase ku všetkým skutočnostiam, o ktorých majú vedomosť, ale ich výsluchy sú plánované tak, že medzi jednotlivými výsluchmi sú „prestávky“ trvajúce aj týždne a mesiace – výsluch takýchto osôb trvá od začiatku do konca rádovo mesiace, a aj roky
- vykonávanie extrémneho množstva výsluchov svedkov, ktorí sú pre objasnenie veci nepodstatní, čo slúži opäť ako argument na ponechanie obvinených vo väzbe z dôvodu nutnosti vykonávania výsluchov svedkov a „náročnosti veci“ pre množstvo svedkov
- neprimeraný zásah OČTK do základných ľudských práv a slobôd obvinených, najmä v súvislosti s väzobnými stíhaniami
- ba dokonca podozrenie z manipulácie výpovedí, dôkazov a vyšetrovania zo strany OČTK v neprospech obvinených osôb
Vyššie uvedeným DEMONŠTRATÍVNYM VYMENOVANÍM pochybení a informáciami o porušovaní princípov právneho štátu v trestných konaniach vedených v SR DOŠLO/dochádza k porušovaniu:
Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd
Charty základných práv EÚ
Listiny základných práv a slobôd
Medzinárodného paktu o občianskych a politických právach
Ústavy SR
a to konkrétne nasledovných ustanovení:
- Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd – čl. 5 ods. 1, ods. 1 písm. c), ods. 3, ods. 4, čl. 6 ods. 1, ods. 2, čl. 8 ods. 1, ods. 2
- Charty základných práv EÚ – čl. 47, čl. 48 ods. 1
- Listiny základných práv a slobôd – čl. 8 ods. 1, ods. 2, ods. 5, čl. 36 ods. 1, čl. 38 ods. 2
- Medzinárodného paktu o občianskych a politických právach – čl. 9 ods. 1
- Ústavy SR – čl. 17 ods. 1, ods. 2, ods. 5, čl. 19 ods. 2, čl. 46 ods. 1, čl. 48 ods. 1, ods. 2
základné princípy právneho štátu
- právo na spravodlivý proces
- právo na obhajobu
- princíp prezumpcie neviny
- právo na účinný opravný prostriedok
- princíptzv. rovnosti zbraní
- zásada kontradiktórnosti
- dodržiavanie základných práv a slobôd trestne stíhaných osôb
- dodržiavanie judikatúry ESĽP a Súdneho dvora EÚ a Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd zo strany OČTK a súdov
- a iné
sa v trestných konaniach vedených na Slovensku v období prelomu rokov 2019/2020 stali iluzórnymi
„Z nepráva nemôže vzniknúť právo“ - „EX INIURIA IUS NON ORITUR“.
„Spravodlivosť nemá byť nikomu odoprená - „IUSTITIA NEMINI NEGANDA“
- ak opomenie tieto základné právne zásady, ak budeme akceptovať vedenie nezákonných trestných stíhaní, pojmy ako spravodlivosť a právny štát budú iba prázdnymi a frázami.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.