Vec : riešenie niektorých aplikačných problémov v súvislosti s trestným stíhaním trestných činov proti majetku a trestných činov hospodárskych – usmernenie
Krajský prokurátor v Bratislave v záujme jednotného uplatňovania zákona prokurátormi v obvode svojej pôsobnosti, nadväzne na aplikačné problémy vyskytujúce sa v súvislosti s výkladom znakov skutkových podstát niektorých trestných činov proti majetku a niektorých trestných činov hospodárskych a ich trestným stíhaním vydáva nasledovné
u s m e r n e n i e :
1/ v prípadoch trestnej činnosti zamestnancov obchodných reťazcov (napríklad Tesco, Carrefour, Jednota a podobne), ku ktorej dochádza tak, že predavačka pracujúca pri pokladni sa dohodne s kupujúcim, že niektorý tovar, ktorý si kupujúci vybral v samoobslužnej predajni mu „nenablokuje“ a tak sa spoločne obohatia na škodu predajcu (napríklad kupujúci si vyberie v predajni tovar v hodnote 15.000 Sk, pričom pokladníčka mu úmyselne „nablokuje“ len tovar v hodnote 2.000 Sk) nemôže ísť o trestný čin podvodu podľa § 221 Tr. zák., pretože osobou, ktorá bola za predávajúceho (poškodeného) oprávnená uzatvárať kúpnopredajné zmluvy ohľadne tovaru vybraného v predajni bola práve predavačka, ktorá sa sama účastní na trestnej činnosti a preto ju nemožno považovať za osobu, ktorá v omyle vykonala majetkovú dispozíciu.
Tieto právne závery vyplývajú z toho, že o trestný čin podvodu podľa § 221 Tr. zák., ktorý je spáchaný na úkor obchodnej spoločnosti (Tesco, Carrefour, Jednota a podobne), môže ísť len v tom prípade, ak je oklamaná samotná spoločnosť a ak následne táto spoločnosť, v dôsledku svojho omylu, vykoná majetkovú dispozíciu.
Pokiaľ ide o obchodné spoločnosti (právnické osoby), je potrebné vychádzať zo všeobecne známych skutočnosti, ktoré vyplývajú z právnej konštrukcie právnických osôb. Právna konštrukcia konania právnických osôb je založená na tom, že právne úkony môžu vykonať právnické osoby len prostredníctvom svojich štatutárnych orgánov, prípadne prostredníctvom iných pracovníkov – zamestnancov (§ 20 Občianskeho zákonníka). Právnické osoby sú totiž len určitou umelou právnou konštrukciou a už z ich podstaty vyplýva, že nemôžu mať vlastnú predstavu, pretože predstavy ako produkty myšlienkovej činnosti sú vlastné len fyzickej osobe. Rovnako aj majetkovú dispozíciu nemôže urobiť právnická osoba ako celok, ale len prostredníctvom fyzickej osoby, ktorá za ňu koná. Bez svojho štatutárneho orgánu, prípadne zamestnanca oprávneného vykonávať v mene právnickej osoby určité právne úkony (t. j. tie, kde je to vzhľadom na ich pracovné zaradenie obvyklé) by právnická osoba nemohla prejaviť svoju spôsobilosť na právne úkony.
Právnická osoba teda koná navonok v omyle, pokiaľ je uvedená do omylu fyzická osoba oprávnená robiť určité právne úkony v mene právnickej osoby. Omyl právnickej osoby v tomto zmysle môže spočívať v tom, že v dôsledku podvodného konania fyzická osoba, ktorá je oprávnená konať v mene právnickej osoby nevie o všetkých rozhodných skutkových okolnostiach a v dôsledku toho vykoná určitú dispozíciu s majetkom právnickej osoby. Musí ísť teda o takú fyzickú osobu konajúcu v mene právnickej osoby, ktorej činnosť či nečinnosť v dôsledku omylu je v príčinnej súvislosti so vznikom škody a s obohatením sa páchateľa či inej osoby.
Ak predavačka, ktorá je oprávnená robiť v mene právnickej osoby právne úkony spočívajúce v uzatváraní kúpnopredajných zmlúv, t. j. ako osoba vykonávajúca v mene právnickej osoby majetkové dispozície, spôsobí svojím protiprávnym konaním právnickej osobe škodu (prípadne spoločne po dohode s kupujúcim), teda ak vie (pozná) všetky rozhodné skutkové okolnosti je konanie predavačky v omyle vylúčené. Možno preto zhrnúť, že ak je páchateľom osoba oprávnená robiť v mene právnickej osoby majetkové dispozície, nemôže byť zároveň aj osobou, ktorá je v omyle. Spáchanie trestného činu podvodu podľa § 221 Tr. zák. v takýchto prípadoch neprichádza do úvahy.
Rovnako nemôže ísť ani o trestný čin sprenevery podľa § 213 Tr. zák., nakoľko tovar nachádzajúci sa v samoobslužnej predajni nie je predavačkám pracujúcim pri pokladni zverovaný. Ich pracovnou činnosťou je uzatváranie kúpnopredajných zmlúv a vyberanie finančných prostriedkov.
Uvedené konanie je preto možné právne kvalifikovať len ako trestný čin krádeže podľa § 212 Tr. zák..
2./ v praxi okresných prokuratúr sa pomerne často vyskytujú aplikačné problémy v súvislosti s trestnými oznámeniami, ktoré podávajú veritelia na dlžníkov pre podozrenie zo spáchania trestného činu marenia konkurzného alebo vyrovnacieho konania podľa § 242 ods.1 písm. a) Tr. zák.. Podstatou týchto trestných oznámení je to, že dlžník neuhradil veriteľovi riadne a včas svoj záväzok, z čoho veriteľ (oznamovateľ) vyvodzuje, že dlžník nie je schopný uhrádzať svoje splatné záväzky, je preto v úpadku a nesplnil si povinnosť podať návrh na vyhlásenie konkurzu, čím sa mal dopustiť predmetného trestného činu.
Pri rozhodovaní takýchto trestných oznámení a posudzovaní toho, či údaje v ňom uvedené môžu alebo nemôžu napĺňať znaky skutkovej podstaty trestného činu je potrebné vychádzať nielen zo zákonnej definície trestného činu marenia konkurzného alebo vyrovnacieho konania, ale aj zo samotného zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii v znení neskorších zmien a doplnkov (ďalej len zákon o konkurze).
Podľa § 242 ods.1 písm. a) Tr. zák. sa trestného činu marenia konkurzného alebo vyrovnacieho konania dopustí ten, kto marí konkurzné konanie (ako aj ďalšie tam uvedené konania) tým, že nesplní povinnosť uloženú mu zákonom, ktorý upravuje také konanie.
Z tejto zákonnej definície je zrejmé, že na vyvodenie trestnoprávnej zodpovednosti nestačí, ak osoba len nesplní povinnosť uloženú jej zákonom o konkurze. Samotné nesplnenie povinnosti uloženej zákonom o konkurze teda nie je trestným činom. Aby mohlo ísť o trestný čin, musí nesplnenie povinnosti uloženej zákonom o konkurze zároveň spôsobiť marenie konkurzného konania. Medzi nesplnením povinnosti uloženej zákonom o konkurze a marením konkurzného konania musí byť príčinná súvislosť, pričom páchateľ musí nesplniť povinnosť uloženú zákonom o konkurze v úmysle (s cieľom), aby došlo k mareniu konkurzného konania. Z uvedeného vyplýva aj to, že nemôže ísť o neplnenie akejkoľvek povinnosti uloženej zákonom o konkurze, ale musí ísť o takú povinnosť, ktorá v objektívnej polohe môže reálne spôsobiť marenie konkurzného konania.
Podstatným je preto najmä to, akým spôsobom definovať pojem „marenie“ a čo sa rozumie „konkurzným konaním“.
Marením je potrebné rozumieť znemožňovanie, sťažovanie konkurzného konania (jeho účelu, ktorý pozostáva v riešení úpadku dlžníka speňažením majetku dlžníka a kolektívnym uspokojením veriteľov), pričom však nemusí dôjsť k zmareniu konkurzného konania. Za marenie pritom nemožno považovať len samotné oddialenie začatia konkurzného konania, pretože oddialenie začatia konkurzného konania neznamená jeho znemožňovanie, respektíve jeho sťažovanie, t. j. neznamená, že nemôže dôjsť k začatiu konkurzného konania na podklade napríklad návrhu samotného veriteľa (spravidla sa tak v praxi deje) alebo že by nemohlo v budúcnosti dôjsť k splneniu účelu konkurzného konania, teda k riešeniu prípadného úpadku dlžníka speňažením jeho majetku.
Zákon o konkurze pozná nielen pojem konkurzné konanie, ale aj pojem konkurz. Konkurzné konanie vyhlasuje na návrh (ide o návrh na vyhlásenie konkurzu) súd tak, že vydá uznesenie o začatí konkurzného konania, pričom až zverejnením tohto uznesenia v Obchodnom vestníku sa začína konkurzné konanie (§ 14 zákona o konkurze). Návrh na vyhlásenie konkurzu môže podať dlžník, veriteľ, likvidátor dlžníka alebo iná osoba, ak to ustanovuje zákon.
Podľa § 11 ods.2 zákona o konkurze, ak je dlžník v úpadku je povinný podať návrh na vyhlásenie konkurzu do 30 dní, od kedy sa dozvedel alebo pri zachovaní odbornej starostlivosti mohol dozvedieť o svojom úpadku. Práve o nesplnenie tejto povinnosti opierajú veritelia v trestnom oznámení svoj záver o tom, že došlo k spáchaniu trestného činu zo strany dlžníka.
Bolo už uvedené vyššie, že nesplnenie povinnosti dlžníka, ktorý je v úpadku, podať návrh na vyhlásenie konkurzu, samo o sebe, nemarí konkurzné konanie. V tejto súvislosti je tiež potrebné zdôrazniť, že mariť, t. j. znemožňovať, sťažovať konkurzné konanie možno len v prípadoch, ak sa už konkurzné konanie začalo. Ide o logický výklad vychádzajúci z toho, že slovné spojenie „marí konkurzné konanie“ znamená, že konkurzné konanie už prebieha a páchateľ ho marí tak, že úmyselne nesplní povinnosť uloženú mu v konkurznom konaní, t. j. povinnosť, ktorú zákon o konkurze stanovuje pre povinnú osobu až po tom, čo uznesenie o začatí konkurzného konania bolo zverejnené v Obchodnom vestníku (pôjde napríklad o porušenie povinnosti uloženej v ustanoveniach § 14 ods.5, § 21 ods.2, § 74 ods.1 zákona o konkurze).
Povinnosť, ktorú dlžníkovi ukladá ustanovenie § 11 ods.2 zákona o konkurze časovo predchádza konkurznému konaniu (jeho začatiu) a preto jej nesplnenie ani nemôže mariť konkurzné konanie a to ani začatie konkurzného konania, pretože návrh na konkurz môže, za podmienok uvedených v ustanovení § 11 ods.3 zákona o konkurze, podať aj veriteľ.
Nesplnenie povinnosti dlžníka, ktorý je v úpadku, podať návrh na vyhlásenie konkurzu preto nenapĺňa znaky skutkovej podstaty trestného činu marenia konkurzného alebo vyrovnacieho konania podľa § 242 ods.1 písm. a) Tr. zák, nakoľko ide o povinnosť, ktorá nielen časovo predchádza začatiu konkurzného konania, ale jej nesplnenie ani objektívne nemôže ohroziť prípadné začatie konkurzného konania a jeho vykonanie.
Nad rámec uvedeného je potrebné zdôrazniť, že podávané trestné oznámenia zo strany veriteľov pre podozrenie zo spáchania trestného činu marenia konkurzného alebo vyrovnacieho konania podľa § 242 ods.1 písm. a) Tr. zák. majú spravidla len všeobecný charakter, ktorého základom je nesplnenie záväzku zo strany dlžníka (čo nemožno považovať za trestný čin) a následné úvahy veriteľov o tom, že dlžník je preto v úpadku sú len ničím nepodložené domnienky. Za takýchto skutkových okolností preto nie je možné začať trestné stíhanie ani z procesných dôvodov, nakoľko nie je možné vytvoriť v uznesení o začatí trestného stíhania najskôr všeobecnú skutkovú vetu pozostávajúcu v podstate len z citácie právnej vety a z domnienok oznamovateľa a následne takto vytvorenej skutkovej vete prispôsobovať dokazovanie. Je síce zrejmé, že na začiatku trestného konania neexistuje jasný dôkazný materiál a až prebehajúce prípravné konanie má slúžiť k zhromažďovaniu dôkazov, avšak ani z týchto skutočností nie je možné vyvodiť možnosť začať trestné stíhanie vo veci v prípadoch, ak sa skutok „rysuje“ len v nejasných obrysoch. Svojvoľné vymedzenie skutku je absolútne neprípustné a je v rozpore so zákazom ľubovôle pri rozhodovaní štátnych orgánov.
3./ v súvislosti s daňovými trestnými činmi je nejednotná aplikačná prax okresných prokuratúr v prípadoch, keď daňový subjekt sa vyhne daňovej kontrole tým, že odmietne sprístupniť účtovníctvo príslušnému daňovému úradu a tým aj kontrolu niektorých dokladov, pri ktorých je podozrenie, že sú fiktívne a slúžili len na znižovanie základu dane. Ide o pomerne časté prípady, v ktorých sa daňový subjekt napríklad zatajuje alebo vyhlási, že účtovníctvo nemá (bolo mu odcudzené, zhorelo, má ho iná osoba a podobne).
Niektoré prokuratúry, v zhode s trestnými oznámeniami, ktoré podávajú príslušní správcovia dane, už z tohto konania vyvodzujú úmysel zatajiť určité skutočnosti pred správcom dane (napríklad dosiahnuté príjmy alebo fiktívne výdavky) a skutok kvalifikujú pri začatí trestného stíhania ako trestný čin skrátenie danie a poistného podľa § 276 Tr. zák.. Takýto postup je nesprávny.
Riadne nevedenie účtovníctva, prípadne úplná absencia účtovných dokladov nie je skrátením dane v zmysle § 276 Tr. zák., pretože len z tejto skutočnosti nemožno vôbec vyvodiť akým spôsobom malo dôjsť k skráteniu dane (napríklad, či sa zatajovali príjmy, respektívne neprípustne uplatňovali výdavky). To, že „stratou účtovníctva“ sa mal zakryť spôsob skracovania dane je preto len domnienka založená na konštatovaní správcu dane.
Uvedený záver vyplýva v konečnom dôsledku z toho, že skrátením dane podľa § 276 Tr. zák. je akékoľvek úmyselné konanie páchateľa, v dôsledku ktorého je mu ako daňovníkovi vymeraná nižšia daň než zodpovedá platnej právnej úprave, pričom vymeraná daň je mu znížená alebo k vymeraniu dane vôbec nedôjde a to aj napriek tomu, že daňová povinnosť vznikla. Pri skrátení dane ide o osobitný prípad podvodu, ktorým sa v rozpore so skutočnosťou predstiera nižší rozsah daňovej povinnosti alebo daňový subjekt predstiera, že takú povinnosť nemá. Pokiaľ ide o spôsob akým možno skrátiť napríklad daň z príjmov tak je nutné uviesť, že daň z príjmov možno skrátiť hlavne tak, že páchateľ síce podá daňové priznanie, ale uvedie v ňom zámerne skreslené údaje tak, aby v rozpore so zákonom znížil daňový základ (napríklad nepravdivým zvýšením nákladov, či iných položiek znižujúcich daňový základ). Páchateľ teda vedome uvádza správcu dane do omylu v otázke výšky svojho základu dane a predkladá doklady, ktoré nemajú reálny podklad a preukazujú napríklad náklady, ktoré neboli skutočne vôbec vynaložené. Z uvedeného je evidentné, že pokiaľ ide napríklad o spôsob skrátenia dane z príjmov prichádzajú do úvahy rôzne manipulácie s daňovým základom, avšak ani jeden z nich (t. j. napríklad, že páchateľ znižoval základ dane z príjmov tak, že prostredníctvom konkrétnych fiktívnych faktúr navyšoval svoje náklady a podobne) nebude možné uviesť do popisu skutku, nakoľko pri podaní trestného oznámenia je zrejmé spravidla len to, že absentuje účtovníctvo daňového subjektu (uvedené sa rovnako týka aj napríklad prípadného skracovania dane z pridanej hodnoty).
Orgán činný v trestnom konaní v takýchto prípadoch v podstate ani nemôže uviesť do skutku popis skrátenia dane, pretože z podaného trestného oznámenia a z daňového spisu vyplýva len to, že správca dane pre absenciu účtovníctva neuznal výdavky daňového subjektu, ktoré boli uplatňované v daňovom priznaní ako výdavky slúžiace na zabezpečenie príjmov a preto zvýšil základ dane a tým aj samotnú výšku daňovej povinnosti. Správca dane tak postupuje podľa právnej domnienky, že takéto výdavky daňový subjekt nemal. To však, logicky, neznamená, že takéto výdavky neboli alebo nemohli byť daňovým subjektom v skutočnosti vynaložené. Z hľadiska trestno-právneho preto nepreukázané výdavky neznamenajú neexistujúce (fiktívne) výdavky a už vôbec nemožno nepreukázanie určitých výdavkov stotožňovať so skrátením dane.
V tomto smere je nutné pripomenúť, že v daňovom konaní platí tzv. obrátené dôkazné bremeno spočívajúce v tom, že dôkazné bremeno je na daňovom subjekte a jednotlivé skutočnosti podstatné pre určenie daňovej povinnosti (napríklad či skutočne boli vynaložené výdavky na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov) musí preukazovať daňový subjekt a ak ich nepreukáže, je správca dane oprávnený postupovať podľa domnienok (predpokladov) uvedených v príslušných daňových predpisoch (napríklad, ak daňový subjekt hodnoverne nepreukáže, že výdavky boli skutočne vynaložené tak ich neuzná) a daň sa preto určí tak, že správca dane zvýši sumu, ktorú nemožno zahrnúť, podľa daňových predpisov, do daňových výdavkov a tak upraví hospodársky výsledok daňového subjektu za zdaňovacie obdobie. Pri dokazovaní v daňovom konaní teda správca dane preukazuje len existenciu, respektíve neexistenciu skutočností rozhodujúcich pre určenie výšky dane a daňový subjekt preukazuje pravdivosť údajov uvedených v daňovom priznaní.
Uvedené postupy správcu dane však neplatia a ani nemôžu platiť pre trestné konanie, kde je práve úlohou orgánov činných v trestnom konaní dokazovať všetky rozhodné skutkové okolnosti, t. j. dokazovať či, akým spôsobom a v akej výške bola príslušná daň skrátená, prípadne nezaplatená alebo neodvedená, respektíve či konanie daňového subjektu nenapĺňa znaky skutkovej podstaty niektorého z trestných činov proti hospodárskej disciplíne a podobne. Orgány činné v trestnom konaní preto nie sú viazané rozhodnutiami a zisteniami daňového úradu (protokoly o daňových kontrolách a dodatočné platobné výmery môžu byť len určitou pomôckou pre orgány činné v trestnom konaní) a už vôbec nemôžu pri svojich rozhodnutiach vychádzať len z domnienky, že ak daňový subjekt, podľa názoru správcu dane, hodnoverne nepreukázal niektoré svoje výdavky (respektíve vôbec, keďže nepredložil účtovníctvo), ktoré by ho oprávňovali znížiť základ dane, tak úmyselne skrátil daň.
Možno preto zhrnúť, že rovnako, ako to bolo uvedené v bode 2 usmernenia, nemôže orgán činný v trestnom konaní začať trestné stíhanie pre podozrenie zo spáchania trestného činu skrátenia dane a poistného podľa § 276 Tr. zák., pretože by musel skutkovú vetu založiť na zatiaľ ničím nepotvrdenej skutočnosti (domnienke), teda neprípustne by musel „vytvárať“ skutkové vety a im potom prispôsobovať dokazovanie.
V posudzovaných prípadoch je preto potrebné začať trestné stíhanie pre podozrenie zo spáchania trestného činu skresľovania údajov hospodárskej a obchodnej evidencie podľa § 259 ods.1 písm. c), ods.2 písm. b) Tr. zák.. Podľa okolností prípadu by mohlo ísť aj o podozrenie zo spáchania trestného činu nezaplatenia dane podľa § 278 Tr. zák., vo vzťahu k vymeranej a neuhradenej dani, samozrejme len za predpokladu, že daňový subjekt mal v rozhodnom období finančné prostriedky na úhradu dane a aj napriek tomu tak úmyselne neurobil.
4./ v súvislosti s vedením trestného stíhanie pre trestný čin skrátenia dane a poistného podľa § 276 Tr. zák. bol zaznamenaný nejednotný postup okresných prokuratúr pri posudzovaní toho, či príslušný daňový úrad zastupujúci v prípravnom konaní Slovenskú republiku má alebo nemá procesné postavenie poškodeného a teda, či príslušný daňový úrad môže disponovať procesnými právami poškodeného ako napríklad právom sťažnosti voči uzneseniu o zastavení trestného stíhania a podobne.
Uvedené aplikačné problémy vznikajú z toho, že nárok štátu na uhradenie dane nie je nárokom na náhradu škody spôsobenej trestným činom skrátenia dane, ale ide o nárok (právo) štátu vyplývajúce priamo zo zákona (primerane aj judikatúra R 34/1987). Z uvedeného zistenia sa potom vyvodzuje, že ak zatajená a neuhradená daň nie je škodou spôsobenou trestným činom, nemôže mať ani príslušný daňový úrad procesné postavenie poškodeného. Tento právny záver je nesprávny.
Skutočnosť, že nárok štátu na uhradenie dane nie je nárokom na náhradu škody spôsobenej trestným činom, ale ide o nárok štátu vyplývajúci priamo zo zákona, má len ten význam, že Slovenskú republiku zastúpenú príslušným daňovým úradom nie je možné považovať za poškodeného v zmysle § 46 ods.3 Tr. por., t. j. za poškodeného, ktorý má podľa zákona proti obvinenému nárok na náhradu škody, ktorá mu bola spôsobená trestným činom a ktorý je oprávnený navrhnúť, aby súd v odsudzujúcom rozsudku uložil obžalovanému povinnosť nahradiť túto škodu.
To však neznamená, že Slovenskú republiku zastúpenú príslušným daňovým úradom nemožno považovať za poškodeného v zmysle § 46 ods.1 Tr. por..
Trestný poriadok definuje v ustanovení § 46 ods.1 veta prvá poškodeného pomerne široko, keď za poškodeného považuje aj osobu, ktorej boli porušené, či ohrozené jej zákonom chránené práva, teda poškodeným je aj ten, komu bolo zasiahnuté do práv a záujmov, ktoré sú chránené zákonom, pričom sa nevyžaduje, aby takýto zásah mal za následok vznik nároku na náhradu škody. Záujem štátu na riadnom vymeraní a uhradení dane je chránený zákonom (napríklad v ustanovení § 2 ods.1 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a v konečnom dôsledku aj samotným Trestným zákonom, ktorý upravuje trestné činy daňové) a preto v prípadoch protipráneho zásahu do tohto zákonom chráneného záujmu štátu možno považovať Slovenskú republiku zastúpenú príslušným daňovým úradom za poškodeného podľa § 46 ods.1 Tr. por.. Naviac Trestný poriadok upravuje poškodeného v dvoch samostatných ustanovieniach (§ 46 ods.1 a § 46 ods.3), teda výslovne počíta s tým, že nie každá poškodená osoba bude mať zároveň proti obvinenému nárok na náhradu škody (napríklad v praxi je pomerne bežné, že páchateľ uhradí škodu poškodenému ešte počas prípravného konania, prípadne aj pred ním, čo spôsobí, že poškodený stráca právo podľa § 46 ods. 3 Tr. por., avšak nestráca procesné postavenie poškodeného v zmysle § 46 ods.1 Tr. por.). V tomto smere je aj naďalej použiteľná staršia judikatúra (napríklad R 52/1989).
Možno preto zhrnúť, že poškodená osoba nemusí byť zároveň subjektom adhézneho konania. V prípade, ak sa vedie trestné stíhanie pre trestný čin skrátenia dane podľa § 276 Tr. zák. má Slovenská republika zastúpená príslušným daňovým úradom postavenie poškodeného v zmysle § 46 ods.1 Tr. por. a preto môže využívať aj procesné oprávnenia, ktoré uvedené ustanovenie priznáva poškodenému a ktoré sa netýkajú práva uplatniť nárok na náhradu škody. Splnomocnenec príslušného daňového úradu musí byť preto pred výsluchom poučený aj ako poškodený, pričom má právo robiť návrhy na vykonanie dôkazov alebo na ich doplnenie, má právo predkladať dôkazy, nazerať do spisov a preštudovať ich po skončení vyšetrovania. Taktiež má právo podávať opravné prostriedky v prípravnom konaní a to voči všetkým rozhodnutian, kde takéto právo priznáva poškodenému Trestný poriadok (napríklad proti uzneseniu o zastavení trestného stíhania), ako aj právo byť upovedemený o podaní obžaloby v zmysle § 234 ods.1 Tr. por..
Oprávnenie daňového úradu zastupovať v predmetných trestných veciach Slovenskú republiku vyplýva z toho, že štát v trestnom konaní (rovnako ako aj v občianskoprávnom konaní) má postavenie právnickej osoby a preto pred súdom (a v rámci trestného konania aj v prípravnom konaní) môže konať len pracovník toho štátneho orgánu, ktorého sa vec týka alebo poverený pracovník iného štátneho orgánu a to v rozsahu pôsobnosti ustanovenej osobitnými predpismi alebo právnická osoba, ktorá je oprávnená podľa osobitného predpisu (pozri primerane § 21 Občianskeho súdneho poriadku, respektívne napríklad občianskoprávnu judikatúru Najvyššieho súdu SR R 48/2007). Zákonný zástupca štátu, ktorého sa vec týka, je ten orgán, so zákonnou náplňou činnosti ktorého priamo súvisí predmet súdneho konania. Podľa zákona č. 150/2001 Z. z. o daňových orgánoch, majú daňové úrady spôsobilosť byť účastníkmi súdneho konania (akéhokoľvek súdneho konania) a samostatne konať pred súdom v rámci svojej pôsobnosti, do ktorej patrí aj zákonná pôsobnosť vo veciach daní, pričom za daňový úrad koná pred súdom riaditeľ daňového úradu alebo ním poverený zamestnanec (§ 4 ods.4). Z predmetného zákonného ustanovenia sa potom vyvodzuje oprávnenie daňového úradu na zastupovanie Slovenskej republiky aj vo veciach daňových trestných činov s tým, že ak je daňový úrad oprávnený na konanie vo veciach daní v trestnom konaní súdnom, je oprávnený na zastupovanie aj v prípravnom konaní.
Právny záver ohľadne poškodenej osoby podľa § 46 ods.1 Tr. por. platí obdobne aj pre prípady, v ktorých sa vedie trestné stíhanie pre trestný čin porušovania predpisov o obehu tovaru v styku s cudzinou podľa § 254 Tr. zák. a pre trestný čin nezaplatenia dane podľa § 278 Tr. zák..
Rovnako tak uvedený právny záver platí aj pri trestnom čine neodvedenia dane a poistného podľa § 277 ods.1 alinea prvá Tr. zák., nakoľko pri napríklad hradení poistného na sociálne poistenie (povinného nemocenského poistenia, povinného dôchodkového poistenia, povinného poistenia v nezamestnanosti v zmysle zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení) ide o odvádzanie povinných pravidelných platieb, ktoré nevznikajú (zhodne ako pri daniach alebo výživnom) na základe zmluvného záväzku, ale ide o povinnosť stanovenú priamo zákonom, bez možnosti strán zmluvne dohodnúť iné práva a povinnosti. Pri neuhradení (neodvedení) poistného (zhodne ako pri daniach alebo výživnom) nejde teda o nárok vyplývajúci zo škody spôsobenej trestným činom, ale ide o nárok vyplývajúci priamo zo zákona. Poškodeným v zmysle § 46 ods.1 Tr. por. sú tu príslušné poisťovne, ktorým má zamestnávateľ (ako oprávneným subjektom - príjemcom) poukazovať príslušné čiastky na poistné. Poškodeným nie sú jednotliví zamestnanci, pretože aj keď zamestnávateľ za nich neodvádza poistné, ktoré zrazí podľa zákona, ich účasť na príslušnom poistnom vzťahu nezaniká, ale trvá naďalej.
5./ v aplikačnej praxi okresných prokuratúr, ale aj Krajskej prokuratúry Bratislava, sú problematickými prípady, v ktorých uzatvárajú jednotliví objednávatelia so zhotoviteľmi zmluvy o dielo na výstavbu bytov, respektíve na poskytnutie rôznych stavebných ako aj iných činností (služieb), prípadne dodávok tovaru, pričom tieto zmluvy sú v praxi najčastejšie označované ako zmluvy o dielo, dohody o vykonaní pracovnej činnosti, zmluvy o sprostredkovaní, kúpne zmluvy, obstarávacie zmluvy a mandátne zmluvy. Problematickým je to, že pri zmluvách o dielo a dohodách o vykonaní pracovnej činnosti sa náklady na vykonanie diela, či realizovanie inej činnosti spravidla hradia zo strany objednávateľov formou preddavkov (záloh), ktoré sa následne započítavajú do konečnej ceny diela. Obdobné je to v prípadoch uzatvárania kúpnych zmlúv, ktorých pojmovým znakom je prechod vlastníckeho práva tak, že predávajúci sa zaväzuje vec, výmenou za peniaze, dodať, teda previesť do vlastníctva kupujúceho, ktorý sa naopak zaväzuje kúpnu cenu a vec prevziať, pričom v obchodnom styku býva obvyklé, požadovať zaplatenie zálohy, či dokonca v niektorých prípadoch aj uhradenie celej kúpnej ceny dopredu (t. j. kupujúci uhrádza časť kúpnej ceny formou poskytnutých záloh, a to ešte pred tým ako mu bol dodaný zmluvne objednaný tovar).
V prípadoch, keď nedôjde k realizácii diela, či k dodaniu tovaru, teda jedna zo zmluvných strán si nesplní svoj zmluvný záväzok, aj napriek tomu, že jej boli hradené preddavky (zálohy), ktoré následne nevráti, je sporným, či tieto preddavky (zálohy) je potrebné považovať za cudzie veci, ktoré boli zhotoviteľovi alebo predávajúcemu len zverené za účelom poskytnutia služby, vyhotovenia diela alebo dodania tovaru, t. j., či prichádza do úvahy použitie právnej kvalifikácie trestného činu sprenevery podľa § 213 Tr. zák. alebo, či preddavky (zálohy) sa stávajú prevzatím vlastníctvom zhotoviteľa (predávajúceho), ktoré riadne zahrnie do účtovníctva a môže využiť v rámci svojej podnikateľskej činnosti. V takomto prípade by nemohlo ísť o spáchanie trestného činu sprenevery podľa § 213 Tr. zák., pretože poskytnuté preddavky by nemali voči zhotoviteľovi (predávajúcemu) povahu cudzej veci.
Pri riešení predmetného aplikačného problému je možné podporne vychádzať zo záverov obchodného kolégia Najvyššieho súdu SR, podľa ktorého splatnosť ceny diela, tak ako aj iných plnení (napríklad pri kúpe) podľa Občianskeho zákonníka ako aj podľa Obchodného zákonníka, možno dohodnúť viacerými spôsobmi. Môže byť celá cena splatná pred zhotovením diela (dodaním tovaru), pri zhotovení diela (dodaní tovaru), určitú dobu po zhotovení diela (dodaní tovaru) alebo v splátkach, pričom môže byť dohodnuté, že splátky budú splatné podľa určitých etáp alebo štádií zhotovenia diela. Môže byť dohodnuté aj poskytnutie preddavku, čo je v zásade určitý druh plnenia v splátkach. Vo všetkých prípadoch však ide už o platenie ceny diela (kúpnej ceny).
Platenie v splátkach alebo poskytnutie preddavku prichádza spravidla do úvahy tam, kde zhotovenie diela má trvať dlhšiu dobu, je teda ekvivalentom činnosti zhotoviteľa, pričom sa z neho financuje celková činnosť zhotoviteľa (obyčajne podnikateľa) a nie len činnosť, na ktorú bol preddavok poskytnutý. Takto dochádza k postupnému konzumovaniu preddavku a jeho prevzatím vzniká zhotoviteľovi (predávajúcemu) záväzok dielo zhotoviť (dodať tovar), a najmä povinnosť prevzatý preddavok zaúčtovať a vrátiť prípadný preplatok, ak je cena nižšia ako poskytnutý preddavok. Objednávateľovi (kupujúcemu) vzniká povinnosť cenu doplatiť, prípadne právo na vrátenie časti preddavku. V prípade, ak zhotoviteľ (predávajúci) dielo nevyhotoví a neodovzdá (tovar nedodá), stáva sa preddavok bezdôvodným obohatením, ktorý je povinný zhotoviteľ (predávajúci) objednávateľovi (kupujúcemu) vydať.
Z uvedeného je zrejmé, že čiastočné plnenia na cenu budúceho diela (zálohy poskytované na dodanie tovaru v budúcnosti) sa stávajú majetkom (vlastníctvom) zhotoviteľa (predávajúceho) a ten ich môže použiť na vlastné účely. Ak by platilo, že preddavok musí byť až do skončenia diela (až do dodania tovaru) nedotknutý, nešlo by o preddavok na cenu diela (na cenu za dodanie tovaru), ale o formu zabezpečenia záväzku objednávateľa (kupujúceho) zaplatiť cenu diela (dodaného tovaru). Naviac základným princípom podnikania je aj to, že podnikateľ priebežne platby príjma a naopak poskytuje a to bez toho, aby bolo reálne možné odlíšiť, z akých finančných prostriedkov sú jednotlivé platby hradené, pretože peniaze nie sú individuálne určenou vecou.
Možno preto zhrnúť, že preddavok (záloha) poskytnutá objednávateľom (kupujúcim) zhotoviteľovi (predávajúcemu), ktorým sa „predpláca“ dopredu cena diela (kúpna cena tovaru) sa prevzatím stáva vlastníctvom zhotoviteľa (predávajúceho), teda prechádza ako príjem do majetku zhotoviteľa (predávajúceho), ktorý ich preto môže použiť v rámci aj iných svojich podnikateľských aktivít. Peniaze poskytnuté ako preddavok (záloha) na úhradu ceny diela (kúpnej ceny) preto nie sú pre zhotoviteľa (predávajúceho) cudzou vecou, z čoho vyplýva, že aj keď dielo nevyhotovil (respektíve tovar nedodal) a poskytnutý preddavok (zálohu) ani nevrátil, nemôže sa dopustiť trestného činu sprenevery podľa § 213 Tr. zák..
Posudzované prípady by mohli napĺňať len znaky skutkovej podstaty trestného činu podvodu podľa § 221 Tr. zák., avšak aj to len vtedy, ak by sa preukázalo, že uzatvorenie zmluvy o dielo (kúpnej zmluvy) bolo len zámienkou na vylákanie preddavkov (záloh) a že páchateľ mal úmysel dielo vôbec nevyhotoviť (tovar vôbec nedodať).
Na to, aby mohli byť poskytnuté preddavky (zálohy) považované za cudie veci a aby útoky voči nim mohli byť prípadne považované za trestný čin sprenevery podľa § 213 Tr. zák., museli by byť tieto preddavky (zálohy) poskytnuté na základe iných zmluvných typov než sú zmluva o dielo, kúpna zmluva, respektíve rôzne označené zmluvy, ktoré sa obsahom blížia uvedeným dvom zmluvným typom. Muselo by ísť napríklad o zmluvu o sprostredkovaní, mandátnu zmluvu, respektíve zmluvu o obstaraní konkrétnej veci
Trestný čin sprenevery podľa § 213 Tr. zák. prichádza do úvahy vtedy, ak finančné prostriedky v podobe záloh (preddavkov) síce boli poskytnuté právnickej osobe na podklade kúpnej zmluvy (zmluvy o dielo), takže prešli do jej vlastníctva (majetku), ale páchateľ ako fyzická osoba konajúca za predmetnú právnickú osobu (t. j. ako štatutárny orgán) si ich prisvojil a použil pre svoju potrebu. Trestný čin sprenevery by bol v takomto prípade spáchaný ku škode právnickej osoby, ktorej boli zálohy (preddavky) poskytnuté.
Uvedený právny záver vychádza z toho, že definičným znakom právnických osôb je totiž, okrem iného, ich majetková samostatnosť, ktorej výrazom je na jednej strane to, že majú vlastný majetok a na strane druhej to, že vo vzťahu k tomuto majetku nesú samostatnú majetkovú zodpovednosť v právnych vzťahoch, do ktorých vstupujú. Z uvedeného vyplýva, že napríklad spoločníci spoločnosti s ručením obmedzeným (akcionári akciovej spoločnosti) nie sú podielovými spoluvlastníkmi spoločnosti (t. j. nie sú spoluvlastníkmi spoločnosti) a preto majetok spoločnosti s ručením obmedzeným (akciovej spoločnosti) je vo vzťahu k spoločníkom (akcionárom) majetkom cudzím a rovnako cudzím je aj vo vzťahu k štatutárnym orgánom právnických spoločností.
Ak teda páchateľ, napríklad ako konateľ spoločnosti s ručením obmedzeným, preberá od jednotlivých objednávateľov na podklade zmlúv o dielo preddavky na vykonanie diela a nekoná s podvodným úmyslom, sú tieto preddavky majetkom spoločnosti a ak s nimi konateľ spoločnosti nakladá nehospodárnym spôsobom (napríklad ich následne použije pre vlastnú potrebu alebo ich použije na nákup majetkovej účasti v inej právnickej osobe a podobne), môže sa dopustiť nielen trestného činu sprenevery podľa § 213 Tr. zák., alebo trestného činu porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku podľa § 237 Tr. Zák., respektíve úpadkových trestných činov (napríklad trestného činu podvodného úpadku podľa § 227 Tr. zák.).
Ak je trestná činnosť páchaná na úkor právnickej osoby nie sú spoločníci (a už vôbec nie štatutárne orgány) priamo poškodenými osobami, ale poškodenou osobou je sama spoločnosť s ručením obmedzeným. Majetkové práva spoločníkov sú vyjadrené prostredníctvom obchodného podielu, ktorý predstavuje celkové práva a povinnosti spoločníka a im zodpovedajúcu účasť na spoločnosti (§ 114 ods.1 Obchodného zákonníka). Spoločník je preto majiteľom obchodného podielu, ale nie majiteľom spoločnosti s ručením obmedzeným a to ani vtedy nie, ak by bol jediným spoločníkom a preto aj v takomto prípade je majetok spoločnosti voči takémuto spoločníkovi majetkom cudzím.
V trestnom konaní sú tieto právne závery podstatné aj z toho dôvodu, že ak je poškodenou osobou napríklad spoločnosť s ručením obmedzeným a páchateľom, ktorý útočil na jej majetok je jej konateľ ako individuálny štatutárny orgán, nemôže zastupovať túto spoločnosť v trestnom konaní a vykonávať v jej mene práva poškodeného. Rovnako tak nemôže poškodenú spoločnosť zastupovať jej spoločník, pretože ten nie je vôbec oprávnený na konanie v mene poškodenej spoločnosti. Pokiaľ valné zhromaždenie neodvolá konateľa, ktorý spoločnosť poškodil spáchaním trestného činu a nezvolí iného, ktorý by spoločnosť mohol zastupovať v trestnom konaní, je možné postupovať len podľa § 48 ods.3 Tr. por. a spoločnosti s ručením obmedzeným ustanoviť na výkon práv poškodeného opatrovníka.
Vzhľadom k tomu, že v praxi bývajú uzatvárané zmluvy často označované rôzne a niekedy názov zmluvy nezodpovedá jej obsahu, bude na orgánoch činných v trestnom konaní, aby si vždy ako predbežnú otázku vyriešili to, o aký typ zmluvy v tom ktorom prípade ide (pôjde o skúmanie obsahu zmluvy a úmyslu strán zmluvy), či poskytnutá peňažná záloha sa stala alebo nestala príjmom toho komu bola poskytnutá a či vôbec môže alebo nemôže mať povahu cudzej veci.
6./ v súvislosti s vedením trestného stíhania pre trestný čin nevyplatenia mzdy a odstupného podľa § 214 ods.1 Tr. zák. sa pomerne často vyskytujú aplikačné problémy v tom, ako postupovať v prípadoch, keď zamestnávateľ vo výplatný deň síce nemá finančné prostriedky na výplatu mzdy svojmu zamestnancovi, avšak následne, napríklad po niekoľkých dňoch, týždňoch alebo mesiacoch už finančné prostriedky má, nepotrebuje ich na zabezpečenie svojej činnosti a aj napriek tomu mzdu zamestnancovi nevyplatí (napríklad zamestnávateľ nemal preukázateľne v deň výplaty 11.1.2007 finančné prostriedky na výplatu mzdy a preto mzdu nevyplatil, avšak dňa 15.2.2007 finančné prostriedky mal a napriek tomu mzdu splatnú v deň 11.1.2007 nevyplatil).
Výkladový problém spočíva v tom, či za „deň splatnosti“ možno považovať len jeden konkrétny deň výplaty mzdy (vtedy by konanie zamestnávateľa uvedené vyššie nebolo možné podradiť pod znaky skutkovej podstaty trestného činu nevyplatenia mzdy a odstupného podľa § 214 Tr. zák.) alebo či „deň splatnosti“ treba vykladať tak, že nejde len o tento konkrétny deň (deň výplaty), ale ide aj o každý ďalší po ňom nasledujúci deň (pri takomto výklade by konanie zamestnávateľa uvedené vyššie napĺňalo formálne znaky skutkovej podstaty trestného činu nevyplatenia mzdy a odstupného podľa § 214 Tr. zák.).
Pri riešení uvedeného problému je potrebné vychádzať z ustanovení zákona č. 311/2001 Z. z. zákonníka práce v znení neskorších zmien a doplnkov (ďalej len zákonník práce).
Podľa § 43 ods.2 zákonníka práce uvedie zamestnávateľ v pracovnej zmluve okrem iných náležitostí aj ďalšie pracovné podmienky, a to výplatné termíny, pracovný čas, výmeru dovolenky a dĺžku výpovednej doby.
Podľa § 129 ods.1 zákonníka práce je mzda splatná pozadu za mesačné obdobie, a to najneskôr do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca, ak sa v kolektívnej zmluve alebo v pracovnej zmluve nedohodlo inak. Podľa § 130 ods.2 zákonníka práce sa mzda vypláca vo výplatných termínoch dohodnutých v pracovnej zmluve alebo v kolektívnej zmluve.
Ustanovenie o splatnosti mzdy sa z pohľadu zamestnanca realizuje jej výplatou, čo znamená, že deň splatnosti, z hľadiska zamestnávateľa, je súčasne dňom, keď má byť zamestnancovi mzda aj vyplatená.
V praxi môžu nastať dve právne situácie. V prvom prípade si účastníci v pracovnej zmluve dohodnú konkrétny výplatný termín (napríklad, že mzda sa bude vyplácať vždy 15. toho ktorého mesiaca). V prípade, ak termín splatnosti mzdy, teda výplatný termín, nie je zmluvne dohodnutý a prípadne ani zamestnávateľom určený interným predpisom, posledným termínom na výplatu mzdy za predchádzajúci mesiac je posledný kalendárny deň bežného mesiaca (napríklad posledným dňom splatnosti mzdy – výplatným termínom za mesiac marec by bol 30. apríl).
Z uvedeného preto vyplýva, že dňom splatnosti mzdy (výplatným termínom) je vždy len jeden konkrétny deň určený buď priamo v pracovnej zmluve alebo podporne ustanoveniami zákonníka práce. Podporne tu možno vychádzať aj ustanovenia § 69 ods.1 písm. b) zákonníka práce, z ktorého vyplýva, že zamestnanec môže pracovný pomer okamžite skončiť, ak mu zamestnávateľ nevyplatil mzdu do 15 dní po uplynutí jej splatnosti. Z uvedenej zákonnej dikcie je zrejmé, že dňom splatnosti mzdy môže byť len jeden konkrétny deň v mesiaci (teda nie aj každý iný nasledujúci deň), od ktorého možno následne počítať uvedenú zákonnú lehotu.
Tieto závery je potrebné aplikovať pri výklade znakov skutkovej podstaty trestného činu nevyplatenia mzdy a odstupného podľa § 214 ods.1 Tr. zák., v ktorej zákonodarca výslovne použil spojenie „nevyplatí svojmu zamestnancovi mzdu..... v deň ich splatnosti.....hoci v tento deň.....“ z čoho možno celkom jednoznačne usudzovať, že v zhode s ustanoveniami zákonníka práce myslí sa dňom splatnosti mzdy iba jeden konkrétny deň v mesiaci.
Podstatným pre vyvodenie trestno-právnej zodpovednosti za predmetný trestný čin bude preto to, či v konkrétny deň splatnosti (výplatný termín) mal zamestnávateľ finančné prostriedky na jej výplatu, ktoré nepotreboval na zabezpečenie svojej činnosti a aj napriek tomu úmyselne nevyplatil svojmu zamestnancovi mzdu na ktorej výplatu mal nárok. V prípade, že zamestnávateľ disponoval finančnými prostriedkami až po dni splatnosti mzdy a mzdu zamestnancovi nevyplatil, nemôže ísť o trestný čin nevyplatenia mzdy a odstupného podľa § 214 ods.1 alinea prvá Tr. zák..
Opačný výklad, ktorý by pripustil, aby za deň splatnosti mzdy bol považovaný aj akýkoľvek nasledujúci deň po výplatnom termíne, nie je možné akceptovať, pretože by išlo o neprípustný extenzívny (rozširujúci) výklad v neprospech páchateľa.
V prípade, ak by zamestnávateľ, pred dňom splatnosti mzdy, t. j. pred výplatným termínom, previedol finančné prostriedky z účtu na iný účet v úmysle, aby tak vyvolal v deň splatnosti mzdy zdanie, že nemá finančné prostriedky na výplatu mzdy, mohol by sa dopustiť trestného činu nevyplatenia mzdy a odstupného podľa § 214 ods.1 alinea druhá Tr. zák., pretože „vykonal opatrenie smerujúce k zmareniu vyplatenia peňažných prostriedkov na výplatu mzdy svojim zamestnancom“.
Dôležitým argumentom je aj to, že trestný čin nevyplatenia mzdy a odstupného podľa § 214 ods.1 Tr. zák. nie je trestným činom trvácim, pretože k jeho zákonným znakom patrí len spôsobenie, ale nie už udržiavanie protiprávneho stavu (aj preto nemožno použiť výklad, že dňom splatnosti je aj každý nasledujúci deň po výplatnom termíne). Toto konštatovanie je dôležité napríklad z pohľadu určenia momentu dokonania tohto trestného činu a začatia plynutia premlčacej doby.
Ak sa páchateľ dopustí tohto trestného činu, je trestný čin dokonaný v deň splatnosti mzdy. V prípade, ak páchateľ do 60 dní od dokonania trestného činu, t. j. od dňa splatnosti uhradil dlžnú mzdu a trestný čin nemal trvalo nepriaznivé následky, dôjde k zániku trestnosti v zmysle § 86 písm. c) Tr. zák..
Ak páchateľ v deň splatnosti nevyplatí mzdu viacerým svojim zamestnancom jedným konaním , nepôjde o viacero samostatných skutkov, ale pôjde len o skutok jeden (jedno konanie), ktoré bude mať viacero následkov. Napríklad, ak sa páchateľ, ktorý má finančné prostriedky v deň splatnosti mzdy, ktoré nevyhnutne nepotrebuje na zabezpečenie činnosti, rozhodne, že nezašle mzdu svojim piatim zamestnancom na ich bankové účty, pôjde o jedno konanie, ktorým spôsobí päť následkov. V prípade, ak by prišlo k zastaveniu trestného stíhania ohľadne jedného zo zamestnancov, nebolo by možné viesť trestné stíhanie ohľadne ostatných, pretože by tu bola prekážka veci rozhodnutej a princíp ne bis in idem.
Ak páchateľ nevypláca mzdu svojim zamestnancom, niekoľko mesiacov po sebe, pôjde, za splnenia podmienok uvedených v § 122 ods.10 Tr. zák., o jeden pokračovací trestný čin.
V prípade, ak sa po rozviazaní pracovného pomeru vedie pracovnoprávny spor medzi zamestnancom a zamestnávateľom v konaní pred súdom o neplatnosť rozviazania pracovného pomeru a súd rozsudkom rozhodne tak, že vysloví napríklad neplatnosť okamžitého zrušenia pracovného pomeru s tým, že zamestnancovi patrí náhrada mzdy za obdobie, kedy zamestnanec nemohol pracovať (napríklad náhrada mzdy za obdobie od 1.2.2007 do 1.7.2007 v sume 60.000 Sk) a zamestnávateľ takéto právoplatné rozhodnutie súdu nerešpektuje a zamestnancovi dlžnú mzdu neuhradí, nepôjde o trestný čin nevyplatenia mzdy a osdtupného podľa § 214 ods.1 Tr. zák.. V takýchto prípadoch totiž nemožno hovoriť o dni splatnosti mzdy (výplatných termínoch mzdy), tak ako ich upravuje napríklad zákonník práce, ale ide o nerešpektovanie rozhodnutia súdu, čo má za následok vykonanie rozhodnutia prostredníctvom exekúcie podľa ustanovení Exekučného poriadku. Nerešpektovanie právoplatného rozhodnutia súdu vydaného podľa ustanovení Občianskeho súdneho poriadku, ktoré ukladá jednému učastníkovi súdneho konania povinnosť uhradiť určitú finančnú čiastku druhému účastníkovi nie je, samo o sebe, trestným činom a to ani vtedy nie, ak ide o priznanú náhradu mzdy.
7./ v konkurznom konaní pomerne často nastávajú situácie, keď veriteľ (alebo osoba vydávajúca sa za veriteľa) si v rámci konkurzného konania prihlási fiktívne (neexistujúce) pohľadávky, ktoré má mať voči úpadcovi. Takéto konania sa spravidla právne kvalifikujú ako trestný čin podvodu podľa § 221 Tr. zák. s tým, že osobou, ktorá v omyle vykoná majetkovú dispozíciu je správca konkurznej podstaty. Takáto právna kvalifikácia je nesprávna.
V zmysle jednotlivých ustanovení zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii ako aj vyhlášky ministerstva spravodlivosti SR č. 643/2005 Z. z., ktorou sa upravujú podrobnosti o spôsobe určenia platobnej neschopnosti a predĺženia musí totiž správca konkurznej podstaty každú prihlásenú pohľadávku porovnať s účtovnou a inou dokumentáciou úpadcu a zoznamom záväzkov úpadcu. Správca konkurznej podstaty teda sám zisťuje skutočný stav veci (t. j., či je alebo nie je prihlásená pohľadávka sporná), pričom ak zistí, že je prihlásená pohľadávka sporná, je povinný ju poprieť. Pri skúmaní prihlásených pohľadávok naviac nie je osamotený, nakoľko zoznam pohľadávok zostavený správcom sa povinne porovnáva pod dohľadom sudcu s prihláškami, ktoré boli doručené súdu, pričom k samotným prihláseným pohľadávkam sa vyjadruje aj úpadca a môže dávať podnety na popretie pohľadávok (takýto podnet môže dať aj veriteľ). Správca konkurznej podstaty naviac ani nemôže pohľadávku, ktorá sa v konkurze uplatňuje prihláškou uspokojiť z majetku, ktorý podlieha konkurzu, pretože takéto pohľadávky možno uspokojiť len rozvrhom výťažku zo speňaženia takéhoto majetku.
Vzhľadom na uvedené skutočnosti nemožno považovať správcu konkurznej podstaty za osobu, ktorá by v prípade prihlasovania pohľadávok mohla vykonať v omyle majetkovú dispozíciu. Prihlásenie pohľadávky znamená len to, že sa ňou musí správca konkurznej podstaty povinne zaoberať (tak isto ako napríklad súd podanou žalobou) a musí ju s náležitou odbornou starostlivosťou preskúmať, porovnať s účtovnou dokumentáciou dlžníka, prípadne vykonať aj vlastné šetrenie a rozhodnúť o nej, pričom aj účastníci konkurzného konania majú právo vyjadrovať sa k prihláseným pohľadávkam a podávať správcovi konkurznej podstaty podnety na ich popretie. Výsledkom takéhoto zisťovania skutočného stavu veci je rozhodnutie správcu konkurznej podstaty, či prihlásenú pohľadávku poprie alebo nepoprie. Za situácie, keď je správca konkurznej podstaty povinný preskúmavať prihlásenú pohľadávku a zisťovať skutkový stav a keď nie je oprávnený uspokojiť prihlásenú pohľadávku z majetku podliehajúcemu konkurzu, nemôže byť osobou, ktorá by mohla v omyle vykonať majetkovú dispozíciu (napokon ani rozhodnutie správcu konkurznej podstaty nepoprieť prihlásenú pohľadávku nie je majetkovou dispozíciou).
Takéto konania je potrebné právne kvalifikovať ako trestný čin poškodzovania veriteľa podľa § 239 ods.2 písm. b) Tr. zák., prípadne len v štádiu pokusu podľa § 14 ods.1 Tr. zák..
8./ v prípade, ak páchateľ získa podvodným spôsobom od inej osoby vec (napríklad od poškodeného vyláka tovar pod zámienkou jeho úhrady v neskoršej dobe, prípadne aj za predloženia falošných dokladov preukazujúcich jeho bonitu a podnikateľskú činnosť), dopustí sa síce trestného činu podvodu podľa § 221 Tr. zák., avšak, ak tento tovar predá ďalšej osobe (ktorej predstiera svoje riadne vlastníctvo k tovaru), nemožno tento následný predaj považovať za samostatný skutok, ktorý by taktiež napĺňal znaky skutkovej podstaty trestného činu podvodu podľa § 221 Tr. zák..
Predmetné následné konanie nevykazuje znaky skutkovej podstaty trestného činu podvodu podľa § 221 Tr. zák. z toho dôvodu, že páchateľ síce uvádza aj túto ďalšiu osobu do omylu (napríklad v otázke vlastníckeho práva k tovaru) a prípadne jej aj spôsobí škodu na majetku (v prípade, ak tejto osobe bude tovar odobratý a vrátený pôvodnému vlastníkovi), avšak páchateľ sa týmto svojím následným konaním už opätovne neobohacuje, pretože vec získanú trestným činom (tovar) len „premení“ na finančné prostriedky. Získa teda len ekvivalent toho, o čo sa už predtým neoprávnene obohatil (jeho majetok sa už opätovne nezväčšuje). Obohatenie je pritom znakom základnej skutkovej podstaty trestného činu podvodu podľa § 221 ods.1 Tr. zák. a ak nie je daný, nemôže dôjsť k spáchaniu tohto trestného činu. Toto následné konanie je preto súčasťou pôvodného podvodného konania páchateľa a táto „ďalšia“ osoba, ktorej bola podvodne získaná vec predaná, má v trestnom konaní precesné postavenie svedka, ale nie aj poškodeného.
Poškodeným v trestnom konaní totiž nemôže byť ten kto v dobrej viere kúpil odcudzenú, spreneverenú alebo podvodne získanú vec, pretože mu škoda nebola spôsobená trestným činom, ale poškodeným môže byť len pôvodný vlastník danej veci. Škoda, ktorá vznikla tomu, kto vec v dobrej viere kúpil, môže byť len dôvodom pre uplatnenie nároku v konaní vo veciach občianskoprávnych.
9./ v prípade, ak sa páchateľ dopúšťa pokračovacieho trestného činu krádeže podľa § 212 Tr. zák. (spácha napríklad desať čiastkových útokov), pričom po ich spáchaní mu je vznesené obvinenie pre trestný čin sprenevery podľa § 213 TR. zák (pre inú jeho trestnú činnosť). a následne po oznámení vznesenia obvinenia pre trestný čin sprenevey sa znovu dopúšťa čiastkových útokov (spácha napríklad ďalšie tri), ktoré napĺňajú znaky skutkovej podstaty krádeže, pôjde o jeden pokračovací trestný čin krádeže podľa § 212 TR. zák. (pozostávajúci z trinástich čiastkových útokov) a to aj napriek tomu, že ich páchanie „predelilo“ vznesenie obvinenia pre trestný čin sprenevery podľa § 213 TR. zák..
Podľa § 122 ods.10 Tr. zák. veta prvá sa za pokračovací trestný čin považuje, ak páchateľ pokračoval v páchaní toho istého trestného činu. Podľa § 122 ods.13 Tr. zák., ak páchateľ pokračuje v konaní, pre ktorý je stíhaný aj po oznámení vznesenia obvinenia, posudzuje sa také konanie od tohto procesného úkonu ako nový skutok.
Z uvedených zákonných ustanovení vyplýva to, ža ak má ísť o jeden pokračovací trestný čin, musí sa skladať z viacerých čiastkových útokov (najmenej dvoch), ktoré však musia (všetky) napĺňať znaky skutkovej podstaty toho istého trestného činu (napríklad trestného činu krádeže), pričom oznámenie uznesenia o vznesení obvinenia „predeľuje“ pokračovací trestný čin na samostatné skutky len vtedy, ak obvinený pokračuje v konaní, pre ktoré je stíhaný, t. j. musí pokračovať v páchaní toho istého trestného činu, pre ktorý mu bolo vznesené obvinenie.
Ak použijeme tieto právne závery na vyššie uvedený príklad, je zrejmé, že pokračovací trestný čin krádeže podľa § 212 Tr. zák. môže oznámenie uznesenia o vznesení obvinenia „predeliť“ na samostatné skutky len vtedy, ak by páchateľovi bolo vznesené obvinenie pre trestný čin krádeže (teda pre rovnaký trestný čin). Ak páchateľovi bolo vznesené obvinenie pre trestný čin sprenevery, nemá oznámenie tohto uznesenia o vznesení obvinenia účinky predpokladané v ustanovení § 122 ods.13 Tr. zák. a ak po ňom obvinený aj naďalej pácha trestný čin krádeže, pôjde o jeden pokračovací trestný čin (jeden skutok) spáchaný vo viacčinnom súbehu s trestným činom sprenevery.
Tieto právne závery sa týkajú akéhokoľvek trestného činu, ktorý možno označiť za pokračovací v zmysle § 122 ods.10 TR. zák..
10./
v prípade, ak si páchateľ neoprávnene obstará napríklad bankovú platobnú
kartku krádežou (pôjde o trestný čin neoprávneného vyrobenia a používania
elektronického platobného prostriedku a inej platobnej karty podľa § 219
ods.1 Tr. zák., pretože bankvá platobná karta je elektronickým platobným
prostriedkom v zmysle zákona č. 510/2002 o platobnom styku
v znení neskorších zmien a doplnkov), ktorú následne na inom mieste
a v inom čase použije na výber finančných prostriedkov
z bankomatu (trestný čin krádeže podľa § 212 Tr. zák.), pôjde o dva
samostatne skutky.
Pokiaľ ide o právnu kvalifikáciu výberu finančných prostriedkov z bankomatu za použitia neoprávnene získanej bankovej platobnej karty, pôjde o trestný čin neoprávneného vyrobenia a používania elektronického platobného prostriedku a inej platobnej karty podľa § 219 ods.1 Tr. zák., t. j. v takomto prípade pôjde vždy len o odsek 1 a nikdy nie aj o prísnejšiu právnu kvalifikáciu podľa tohto ustanovenia, pretože v tomto prípade pokrýva predmetná právna kvalifikácia iba neoprávnené použitie bankovej platobnej karty, ale už nie odcudzenie finančných prostriedkov. Ak suma, ktorú páchateľ vyberie z bankomatu presiahne 8.000 Sk, pôjde o jednočinný súbeh s trestným činom krádeže podľa § 212 ods.1 Tr. zák..
Ak páchateľ spôsobí výberom finančných prostriedkov z bankomatu napríklad väčšiu škodu, použije sa len prísnejšia právna kvalifikácia pri trestnom čine krádeže (napríklad podľa § 212 ods.1, ods.3 písm. a/ Tr. zák.), avšak nie aj prísnejšia právna kvalifikácia pri trestnom čine podľa § 219 Tr. zák. (t. j. skutok sa nebude právne kvalifikovať aj podľa § 219 ods.3 písm. b/ Tr. zák.). Spôsobenie väčšej škody sa teda páchateľovi dvakrát nepričíta a neoprávnený výber finančných prostriedkov z bankomatu, ktorým bola spôsobená väčšia škoda, je potrebné právne kvalifikovať ako prečin krádeže podľa § 212 ods.1, ods.3 písm. a) Tr. zák. (táto právna kvalifikácia pokrýva odcudzenie finančných prostriedkov a spôsobenie škody) v jdnočinnom súbehu s prečinom neoprávneného vyrobenia a používania elektronického platobného prostriedku a inej platobnej karty podľa § 219 ods.1 Tr. zák (táto právna kvalifikácia pokrýva to, že banková platobná karta bola použitá neoprávnene, teda, že ku krádeži finančých prostriedkov došlo prostredníctvom, za použitia, takejto bankovej platobnej karty).
O prísnejšiu právnu kvalifikáciu podľa § 219 ods.1, ods.3 písm.b), respektíve ods. 4 písm. a) Tr. zák. pôjde vtedy, ak páchateľ použije napríklad neoprávnene získanú bankovú platobnú kartu priamo na nákup tovaru, teda neuhradí tovar v hotovosti, ale „zaplatí kartou“. V takýchto prípadoch sa uhrádza nákup tovaru prevodom finančných prostriedkov z jedného účtu na účet iný (predajcu), t.j. finančné prostriedky nemajú počas celej obchodnej transakcie materializovanú podobu, nemajú podobu hnuteľnej veci a preto ani nemôžu byť predmetom útoku pri trestnom čine krádeže (finančné prostriedky na účtoch v banke sú pohľadávky, t. j. nemajú povahu „veci“ v právnom zmysle slova, pričom pri trestnom čine krádeže je nevyhnutný vždy útok voči cudzej „veci“). Uhradenie tovaru prostredníctvom neoprávnene získanej bankovej platobnej karty (teda nie prostredníctvom hotovosti), pri ktorom získa páchateľ tovar v hodnote napríklad 90.000 Sk treba právne kvalifikovať len ako zločin neoprávneného vyrobenia a používania elektronického platobného prostriedku a inej platobnej karty podľa § 219 ods.1, ods.3 písm. b) TR. zák..
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.